Ugrás az első olvasatlan üzenetre

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 23. 5:06:252010. 11. 23.
– számológép
Folytatás innen: https://groups.google.com/group/szamologep/browse_thread/thread/a0223f60f869bf8e/fcc7e31983254c48?hl=hu&

Szóval csoda ez a kézikönyv. Mivel az INFO nem használható külön
parancsként, nincs az utasítások közt felsorolva. Az User's guide 22-3
oldalán szerepel a szószedet szerint. Itt meg a PLOT menüről van szó.
Per pillanat nem találom a verem szerkesztéséről szóló részt.

Basszus! A SIZE lesz az igazi. Manual, 3-226. Többek között azt írja:
Az egész szám számjegyeinek száma. Na, kezdhetem elölről. De pl. azt
se látom sehol hogy mennyi a maximálisan ábrázolható egész szám. :-(

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 23. 5:16:442010. 11. 23.
– számológép

Viszont lehet hogy mégiscsak jó az eredmény. Mert:
Manual E-1, Object sizes, Integer: 2.5 or (5 + 0.5 * number of
digits)
Én meg így számoltam ki. A SIZE meg megadta volna egyből. Jó lesz ez
csak messziről futottam neki. :-)

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 23. 5:43:352010. 11. 23.
– számológép
Ahogy lesz egy kicsit több időm, én is elkezdek majd kísérletezni a
28C-mel.
Meg nagyon várom a 19B II-t is :) (úgy láttam, van néhány érdekes,
izgalmas funkciója - pl. file/rekord műveletek, ébresztő - na meg az a
demo mód ;), stb.)

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 23. 5:46:262010. 11. 23.
– számológép
"Azért ez az INFO-féle méretmeghatározás egy érdekes dolog.
Ha például beírod, hogy 1234567890, az INFO azt írja ki, SIZE:11.
Ha ugyenezt a számot lekérdezed a SIZE utasítással, akkor 10-et ír ki.
Ha mondjuk kiszámítod, hogy 80^20 és INFO, akkor SIZE:25.
Viszont ha az eredmény hosszát a SIZE utasítással kérdezed, akkor 39-
et ad ki és ez a helyes méret.
Hogyan is van ez?? "

Úgy néz ki hogy az INFO +1 számjeggyel csal. Mert az 1234567890 számra
nekem az INFO 10.5-öt ad ki.
10.5-5= 5.5. 5.5*2= 11 és nem 10.
Erre: 12345678901 ad ki 11 es méretet.
11-5= 6. 2*6= 12 és nem 11.
Erre: 80^20 az INFO 25 -ös méretet ad.
25-5= 20. 2*20= 40 és nem 39.

Ezek szerint a 999^9999 eredménye nem 29994 csak 29993 számjegyből
áll. De most már ebédszünetben azért is kiszámoltatom vele még
egyszer. :-)

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 23. 5:48:162010. 11. 23.
– számológép
>Meg nagyon várom a 19B II-t is :)

Csak decemberben jár le az aukció, igaz?

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 23. 5:55:452010. 11. 23.
– számológép
November 30. ;)
Ha minden igaz, még épp egy hét van ;)
(Már csak hetet kell aludni :D:D)

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 23. 5:58:432010. 11. 23.
– számológép
Csak türelem. Rá ne licitálj magadra! :-D (Mikor én a sima 92-t vettem
a Vaterán, majdnem sikerült. :-)

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 23. 6:03:392010. 11. 23.
– számológép
Pedig pont azon gondolkodtam, hogy jól rálicitálok egy párszor,
feltornázom pár százezerig, hogy végképp elvegyem mások kedvét a
licitálástól :D
(na jó csak vicceltem :D)
Szerencsére (eddig) nem túl nagy az érdeklődés. Csak nehogy aztán
taktikázzon valaki, hogy a végén megpróbál lecsapni rá.. úgyhogy a
zárás előtti órákban mindenképp netközelben leszek, és végigizgulom a
finálét :D

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 23. 6:04:572010. 11. 23.
– számológép
Hú, ezt most teljesen nem értem. Át kell gondolonom, de szerintem nem
1-et csal az INFO.
Illetve nem csal, hanem valami egyéb okból ír ki mást.

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 23. 6:06:442010. 11. 23.
– számológép
Ó, ne izgulj Sanyi, én már a hátad mögött megegyeztem az ürgével,
megveszem tőle 6000-ért a gépet!:-)

> - Idézett szöveg megjelenítése -

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 23. 6:07:082010. 11. 23.
– számológép
NEM ÁM!!!!
Csak vicceltem.:-)

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 23. 6:10:242010. 11. 23.
– számológép
>Illetve nem csal, hanem valami egyéb okból ír ki mást.

;-) Asszem megyünk befelé az erdőbe.

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 23. 6:12:392010. 11. 23.
– számológép
Például az 50^50-re az INFO 48-as méretet ad.
A SIZE pedig 85-öt.
Ekkora különbség hogy lehet?

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 23. 6:14:492010. 11. 23.
– számológép
"Asszem megyünk befelé az erdőbe. "

..háát..lehet, hogy nem értem, de akkor sem értem.

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 23. 6:20:432010. 11. 23.
– számológép

>Például az 50^50-re az INFO 48-as méretet ad.
>A SIZE pedig 85-öt.
>Ekkora különbség hogy lehet?

48-5= 43.
2*43= 86 és nem 85.

Így, hogy a fene egye meg. :-)
Az üzenetet töröltük.

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 23. 6:40:302010. 11. 23.
– számológép
Tényleg, majd megnézem a Casio ClassPad-en is, hogy mekkora értékekkel
tud számolni (úgy hiszem jóval nagyobbakkal is, mint a régi Casio-k).
És szerintem le is lehet kérdezni egy szám méretét (de lehet hogy csak
úgy, hogy szöveggé alakítom, és a szöveg méretét kérdezem le).
Bár akkor már egyszerűbb kerekített tizes alapú logaritmus + 1 -et
használni :)

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 23. 6:45:442010. 11. 23.
– számológép
** Ebbe belejavítottam mert az előbb az alján számjegy helyett bájtot
írtam. **

Szóval nem értem azt az 1 számjegy különbséget. Az biztos hogy pozitív
egészekből 2 számjegyet tárol egy bájton. (Mivel 4 biten a legnagyobb
ábr. szám a 16, 3 biten meg csak a 8.) Előtte meg lehet v.mi 5 bájt
méretű header. Már ha nagyobb számról van szó. De ha kisebbről is.
Simán beírtam hogy "2". Info: size=6.
6-5= 1, 1*2= 2.
Ha beírom h. "22" akkor 6.5-ös méretet ad.
6.6-5= 1.5, 2*1.5= 3.

Szerintem a header 5.5 byte méretű lehet.

Közben kiszámolta megint szegény: SIZE= 29993 számjegy, nyert.

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 23. 6:51:412010. 11. 23.
– számológép
Mondjuk igaz, hogy ezzel a byte-ban foglalt méretet nem kapom meg ;)
Lehet hogy hülyeséget írok, de az FX-7400G-ről és a CFX-9850GB Plus-
ról úgy rémlik, hogy egy számot (változót) 10 byte-on tárolt,
függetlenül annak méretétől (igaz, túl nagy méretet nem is engedett :)

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 23. 7:01:172010. 11. 23.
– számológép
Feladom.
Szerintem vagy tök másról beszélünk, vagy teljesen másképpen
értelmezzük az egészet.:-(

On nov. 23, 12:20, Pipás <pipa...@gmail.com> wrote:

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 23. 7:08:192010. 11. 23.
– számológép

>úgy rémlik, hogy egy számot (változót) 10 byte-on tárolt

Igen, de az valószínűleg lebegőpontos formában lehetett, ez meg
szigorúan pozitív egész.
Ezt valahogy úgy tárolja hogy van egy (szerintem) 5.5 byte méretű
fejrész (header) és utána a számjegyek, bájtonként 2.
Na most ebben a fejrészben valószínű hogy benne van az adat típusa és
a mérete. Ha összeszámolom hogy a hp hány féle adatot kezel (egész
lebegőpontos, string, tömb, grafika, stb.), ezek darabszámából esetleg
lehet következtetni arra, hogy ez a darabszám hány bájton fér el. A
maradék az 5.5-ből pedig már a hosszé. Ebből meg arra lehetne
következtetni h. mekkora az a legnagyobb pozitív egész amit még a hp
kezelni tud.

Nem voltam túl zavaros? :-)

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 23. 7:13:292010. 11. 23.
– számológép

>Szerintem vagy tök másról beszélünk, vagy teljesen másképpen
>értelmezzük az egészet.:-(

Tolosa!
Úgy néz ki h. a SIZE megadja a számjegyek számát, az INFO pedig azt a
méretet adja meg bájtban, amin a gép az adott számot tárolja. Emiatt
az eltérés. (Meg lásd fenn.)

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 23. 7:57:322010. 11. 23.
– számológép
Így már leesett nekem is ;)
Majd megnézem, mit tud ezekből a 28C ;)

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 23. 8:13:012010. 11. 23.
– számológép
Hát igen. Én azt láttam, hogy a SIZE a jegyek számát adja meg,mert
megszámoltam "vizuálisan" is. Ezért nem értettem, hogy te miért
beszélsz bájtokról.

On nov. 23, 13:13, Pipás <pipa...@gmail.com> wrote:

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 23. 8:24:292010. 11. 23.
– számológép
Egyébként ahogy olvasgatom a kézikönyvet, ez a SIZE utasítás nagyon
sokrétűen alkalmazható különféle párosításban és ezekben a
helyzetekben az értelmezése is más és más.

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 23. 8:41:412010. 11. 23.
– számológép

Hát bocs, ilyen amikor az ember nem gondolja át kellőképpen hogy mit
ír le. :-(

Viszont akkor szerintem a könyvben is fals adat van az egész szám
méretéről:
(5 + 0.5 * number of digits)
(Fejrész+0.5*számjegyek száma)

Namost ha a fejrész nem 5 hanem 5.5 byte méretű, akkor egyből
stimmelnek a számjegyek.

Pl:
1234567890 SIZE= 10, INFO= 10.5
Kivonom a fejrészt, a maradékot elosztom 0.5-el
10.5-5.5= 5, 5/0.5= 2*5= 10

50^50 SIZE= 85, INFO= 48
48-5.5= 42.5, 42.5*2= 85.
Így egyből jó minden.

Viszont találtam még egy érdekes adatot: Guide 2-1. (Olyan ez már mint
a zsoltárok számozása a templomban :-)
Az egész számok mérete a hp-n nincs korlátozva, egyedül a szabad
memória mérete a határ.

Vagyis pl. nálam: MEM= 200242 byte per pillanat.
A beírható legnagyobb egész:
(200242-5.5)*2= 400474 számjegy, ha megint el nem toltam. De akkor már
csurig van! :-)
Az üzenetet töröltük.

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 23. 9:24:542010. 11. 23.
– számológép
Lehet, hogy elírták az egész számra vonatkozó meghatározást?
Valóban 5.5-re kijön a bájt. Néhány számra vonatkozóan
regressziószámítást csináltam és valóban lineáris az összefüggés, a
korreláció 1 és az egyenlet:y=0.5x+5.5
:-)

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 23. 9:27:072010. 11. 23.
– számológép
;-D

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 23. 9:28:172010. 11. 23.
– számológép
Nem ez lenne az első eset hogy elírtak valamit.

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 23. 9:30:282010. 11. 23.
– számológép
Érdekes, hogy az előjelet nem számolja pluszban. A -120 és 120
egyformán 7 bájt /vagypedig a pozitív számoknál is hoozászámolja az
előjelet/.

On nov. 23, 15:24, tolosa <tol...@freemail.hu> wrote:
> [...]

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 23. 9:57:062010. 11. 23.
– számológép
Szerintem az előjelbit is a fejlécben van. (5.5 byte.) Ha már így
szóba került: Az amit nemrég írtam Sanyinak:

>Igen, de az valószínűleg lebegőpontos formában lehetett, ez meg
>szigorúan pozitív egész.

Ebben a formában... ez sem teljesen igaz. :-)

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 23. 10:02:322010. 11. 23.
– számológép
Azért ha belegondolok: Mindez nincs, ha nekem is az a fránya SIZE jut
előbb az eszembe... :-)

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 23. 10:26:302010. 11. 23.
– számológép
Nem baj. A kudarcokból is tanulunk.

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 23. 10:41:002010. 11. 23.
– számológép
Egyébként más adatformátumnál sem akar stimmelni a dolog.
Pl. a lista, mint objektum.
size (bytes): 5+size of included objects

konkrét példán:
INFO/SIZE {23 8 255}: 21
a meghatározás szerint viszont elemenként:
INFO/SIZE 23: 6.5
INFO/SIZE 8: 6
INFO/SIZE 255: 7

A meghatározás szerint: SIZE= 5+(6.5+6+7)= 5+19.5=24.5

Rosszul számoltam valamit??

Valamit nagyon nem jól értelmezünk.

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 23. 10:58:562010. 11. 23.
– számológép
Hát ez tényleg érdekes. Approx módban meg a lista mérete 28.5,
összeadva 36.5. (Minden szám külön 10.5 byte.) Tudni kéne pontosan,
hogy tárolja a listában a számokat. Meg kéne próbálni betűkkel is,
hátha úgy kijön.

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 23. 11:02:502010. 11. 23.
– számológép
Így pl.: {A B C}= 18.5
'A" = 'B'= 'C'= 4.5
3*4.5= 13.5
13.5+5= 18.5 , STIMMEL.

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 23. 11:13:432010. 11. 23.
– számológép
Ja. Ebben az esetben azért valószínűleg nem stringeknek, hanem
változóknak tekinti őket a rendszer.
Jó, mondjuk az elven nem változtat.

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 23. 11:17:352010. 11. 23.
– számológép
Mert ugye SIZE 'A'=4.5
viszont SIZE "A"=6

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 23. 11:21:112010. 11. 23.
– számológép
Egyébként karaktereknél is bejön
Pl: SIZE "ABCD"=9
SIZE= 5+ number of characters= 5+4=9

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 23. 11:22:352010. 11. 23.
– számológép
Persze, de a fenti esetben azért mégis stimmel. :-) Valószínű nem
mindegy h. mi van abban a listában. Lehet h. a számoknál valami
trükkel spóroltak egy kis helyet. Lehet h. fel kellett volna sorolni
h. milyen változóval mekkora a lista mérete, de már így is írtak 1500
oldalt.
De az is lehet hogy csak mi nem értünk valamit.

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 23. 11:27:352010. 11. 23.
– számológép
Vagy az is lehet, hogy kisnyúl.:-)
A lényeg, hogy ez egy SZUPER gép és még nagyon sok ilyen problémán
fogunk rágódni, amíg megismerjük a csinja-binjából legalább a binját.

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 23. 11:29:342010. 11. 23.
– számológép
Pl azt sem értem hogy az egésznél:
2.5 or (5+0.5*number of digits)

Mi az a 2.5 mikor ha 1 számjegyet írok be, a mérete már akkor is 6.
(5.5+0.5) ?

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 27. 17:19:292010. 11. 27.
– számológép
>Pl azt sem értem hogy az egésznél:
>2.5 or (5+0.5*number of digits)

Sikerült egy két dolgot megtudnom a fenti képletről.

1. Az egész szám mérete akkor 2.5 bájt ha a szám mint másolat szerepel
a memóriában. Ilyenkor a másolatot egy mutató (pointer) reprezentálja.
A pointer tartalma egy memóriacím ami az egész szám eredeti példányára
mutat. A pointer típusú változó mérete pedig 2.5 bájt.

2. A képlet helyesen tényleg :
2.5 vagy (5.5+0.5*a számjegyek száma).

3. Az egész szám (eredeti példány) tárolása a memóriában:
Ehhez előbb egy szómagyarázat:
Nibble= 4 bit, egy fél bájt.
Az ezen ábrázolható legnagyobb szám 2^4=16, egy hexadecimális
számjegy. De jól elfér rajta egy 10-es számrendszerbeli számjegy is.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Nibble

Tehát az egész szám tárolása a HP-n:
Prolog (02614)= 5 nibble
(Ez gondolom a változó típusa. De mért ekkora helyen?)
Számjegyek száma= 5 nibble
(2^20= 1 048 576 számjegy, ennyi nem fér bele a
memóriába, bőven elég)
Első számjegy= 1 nibble LSB
(LSB: Least significant byte)
http://en.wikipedia.org/wiki/Least_significant_bit
Utólsó számjegy= 1 nibble MSB
(MSB: Most significant byte)
http://en.wikipedia.org/wiki/Most_significant_bit
Előjel= 0/9= +/- 1 nibble

Ha 0-t írok be annak mérete: 5.5 bájt.
Vagyis Prolog+számj.száma+Első számjegy
5+5+1 nibble= 44 bit= 5.5 bájt.
(A nullának nincs előjele.)

Ha 1-et írok be annak 6 bájt a mérete, mivel itt már hozzájön az
előjel nibble. Így az összméret 48 bit, 6 bájt. :-) Ezért egyezik meg
a +1 és a -1 mérete. Ettől kezdve minden beírt számjeggyel 4 bittel nő
a változó mérete.

Két dolgot nem értek:
1. Az előjelnek elég lett volna egyetlen bit is. (0/1) Habár lehet
hogy így egységesebb az adatszerkezet, gyorsabban lehet benne keresni.
(A Wikipédia cikk szerint ez IBM szabvány egész számok tárolásához.)

2. Minek ekkora szám az egész szám azonosításához? (02614= 5 nibble)?
Az üzenetet töröltük.
Az üzenetet töröltük.

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 28. 2:47:142010. 11. 28.
– számológép
>1. Az egész szám mérete akkor 2.5 bájt ha a szám mint másolat szerepel
>a memóriában.

Ilyen másolatot valamilyen verem másolóparanccsal lehet készíteni.
Pl: 100^100 DUP

Az INFO-val megnézve mind a 2 szám mérete 106 bájt, gondolom a
pointeren keresztül mind a kétszer az eredeti példány méretét látjuk.

De én kipróbáltam ezt:-)
MEM
100 100 ^
MEM
OVER
MEM

Erre nekem ez jött ki:
200486.5
10000000000.....
200335.5
10000000000...
200328

Nyilván a gép dinamikus memóriakezelése miatt pontos értéket nem
kaptam, de azért látszik valami a dologból.
Az első memóriafoglalás mérete 158, a második pedig csak 7,5 bájt.
Igaz hogy ez nem 2.5 bájt, de nem is a 100^100 szám mérete. (Na meg a
memóriakiírások is foglalnak el helyet.)

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 28. 2:58:532010. 11. 28.
– számológép
Nem akarom ismételni magamat, de mindig elámulok a kitartásodon,
Pipás! Mert ez most nem kis kutatómunkádba kerülhetett, amig -úgy
tűnik- több helyről sikerült összeszedned az információkat.

Magam részéről köszönöm, hogy megfejtetted ezt a rejtvényt is, hasznos
az információ!
Az üzenetet töröltük.

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 28. 3:32:032010. 11. 28.
– számológép
:-)
Én is köszönöm a baráti dicséretet, Tolosa. Igen jól esett. De hát
piszkálta a csőröm a dolog... :-)

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 28. 10:43:142010. 11. 28.
– számológép
Itt a pdf is, ahonnan az infó származik.
http://www.hpcalc.org/details.php?id=1693

Part V. Objects. (pdf/115, könyv/103. oldal.)

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 28. 11:20:032010. 11. 28.
– számológép
>Prolog (02614)= 5 nibble
> (Ez gondolom a változó típusa. De mért ekkora helyen?)

"A prolog nem csak az adatot azonosítja, hanem egyben tartalmazza
annak a rutinnak a memóriacímét is ami ezt az adatot feldolgozza."

(A hangya tanulmányozza az írógépet. :-)

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 28. 11:31:502010. 11. 28.
– számológép
Ha a "hangya" kitételt magadra érted, akkor én biztos vagyok benne,
hogy azon az írógépen előbb-utóbb megszületik a "Háború és béke".:-)

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 28. 12:53:502010. 11. 28.
– számológép
Áááá... inkább csak olyan Örkény féle egypercesek.

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 28. 14:55:532010. 11. 28.
– számológép
Apropó Örkény féle egypercesek, nem tudom ezzel a művel találkoztatok-
e ;)
http://www.muveszetek.hu/napsziget/kl-131.htm
...és az egypercesben szereplő HP-32E:
http://www.thimet.de/calccollection/Calculators/HP-32E/Contents.htm

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 28. 15:04:012010. 11. 28.
– számológép
Persze, erről jutott az eszembe. :-)

On nov. 28, 20:55, Sanyi <cs...@freemail.hu> wrote:
> Apropó Örkény féle egypercesek, nem tudom ezzel a művel találkoztatok-
> e ;)http://www.muveszetek.hu/napsziget/kl-131.htm

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 28. 15:09:102010. 11. 28.
– számológép
Igen, már találkoztam a művel és azt hiszem, egyszer, régebben fel is
tettem a topikomba.:-)

On nov. 28, 20:55, Sanyi <cs...@freemail.hu> wrote:
> Apropó Örkény féle egypercesek, nem tudom ezzel a művel találkoztatok-
> [...]

2010. nov. 28. 15:12:282010. 11. 28.
– számológép
;)
Mondjuk az is érdekes lett volna, ha Örkény a fordított lengyel
jelölést is beleszövi egy egypercesbe, a maga abszurd stílusával :)

(off: a napokban eszembe jutott egy újabb, eddig nem létező, és a
számológépekhez (is) kapcsolódó lap.hu ötlet, remélem sikerül
elnyernem a szerkesztését)

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 28. 15:39:502010. 11. 28.
– számológép
Te Sanyi: nem vágod Te túl sok fába -egyszerre- a fejszédet?:-)

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 28. 15:46:162010. 11. 28.
– számológép
Meglehet ;)
Bár a fába fejszét vágás mint kép távol áll tőlem, mert szeretem az
erdőket :))

Jövőre egyébként igyekszem az eddig kissé elvarratlan szálakat is
elvarrni, vagy legalábbis tovább folytatni majd (mint pl. az
enciklopédiát ill. a "Számológépek Könyvét").

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 28. 15:54:442010. 11. 28.
– számológép

Na tessék!
Mondom én! Most még egy varrótanfolyamot is bevállalsz!:-)

Sanyi

olvasatlan,
2010. nov. 29. 0:17:282010. 11. 29.
– számológép
Á, azt azért nem ;)
(bár mi tagadás, időnként - a férfias barkácsolás, bútorkészítés
mellett - barátnőm ruhadarabajait is varrogatom, vagy pl. cseréltem
már táskában zippzárt, stb... :) - sőt, még gyerekkoromban egy
kartonpapírból készített játék-terepjárómra varrtam (öltögettem)
vászontetőt - de sajnos ez már nincs meg.

tolosa

olvasatlan,
2010. nov. 29. 15:22:272010. 11. 29.
– számológép
Pipás: egy összehasonlító /Casio Classpad, TI-89, Ti-Nspire, HP-50G/
cikk végén olvastam a következőket /különös figyelemmel a utolsó
mondatra:-):

"I like the display clarity of the HP-50g better. Yes, even with fewer
pixels. The display is easier to read, and the machine's interface it
is easier to use for many common operations that make up the mainstay
of daily work. I would just like to understand the 50g machine's CAS
system better."

Mondjuk téged nem kell győzködni, hogy jól választottál, tudom!:-)

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 29. 15:29:052010. 11. 29.
– számológép
Hát a CAS-t még nézegetnem kell, de az biztos hogy a mindennapi
használatban ügyesebb a HP. A kijelzőben csak az zavar hogy be van
burkolva, és enyhén de folyamatosan porosodik. Letörölni meg nem
tudom :-( A sima 92 volt még ilyen, de nem ennyire.
Az üzenetet töröltük.

Pipás

olvasatlan,
2010. nov. 30. 12:12:342010. 11. 30.
– számológép
Az elemhasználatot viszont már egész jól kitanultam. Augusztus 27-én
cseréltem benne utoljára elemet és az elemfeszültség még mindig 4.2 V.

(
Low bat. jelzés: 4.58 V
0 %: 4.5 V
Megadta magát: 3.55 V, -67 %
)

Van még benne kajak. :-)

tolosa

olvasatlan,
2010. dec. 7. 7:59:012010. 12. 07.
– számológép
Találtam egy újabb Benchmark tesztet, ezúttal a TI-68k és HP-49G+
összevetéséhez. Nagyon részletes.

http://www.technicalc.org/benchmark/benchmark.pdf

tolosa

olvasatlan,
2010. dec. 7. 8:08:132010. 12. 07.
– számológép
Mondjuk ezt a "TI-68k" kifejezést nem teljesen értem. Lehet, hogy
konkrétan ilyen nevű gép nincs, mert ez egy gyűjtőnév??

"Texas Instruments TI-89/TI-89 Titanium and TI-92 Plus/Voyage 200
calculators/computers (called the TI-68k family)"

ZilogR

olvasatlan,
2010. dec. 7. 8:27:492010. 12. 07.
– számológép
Ez arra utal, h Motorola 68xxx proci van bennük. Erre a processzorra
épült egy rakás TI. Előtte meg a Zilog Z80-ra...!

tolosa

olvasatlan,
2010. dec. 7. 8:48:172010. 12. 07.
– számológép
Aha, értem.

Köszi, ZilogR!

tolosa

olvasatlan,
2010. dec. 7. 9:53:122010. 12. 07.
– számológép
Érdekes kísérletezésre ad lehetőséget ez a HP-49G+ "overclock"
program. TURBO-módban -amikor a 75 Mhz órajel helyett 203 MHz-et állít
be, majdnem duplájára nő a műveleti sebesség /legalábbis bizonyos
műveleteknél. A 800! eredménye alaphelyzetben kb. 16 mp alatt áll elő.
203 MHz-nél pedig a műveleti idő kb. 8 mp-re csökken.

Pipás

olvasatlan,
2010. dec. 7. 16:31:442010. 12. 07.
– számológép
Melyik overclockra gondolsz Tolosa?

tolosa

olvasatlan,
2010. dec. 8. 2:24:212010. 12. 08.
– számológép

tolosa

olvasatlan,
2010. dec. 8. 7:07:502010. 12. 08.
– számológép
Oszt' még valami..
Már keverednek bennem a linkek, tehát ismét bocsi, ha az alábbi
szintén volt már /vagy éppen itt láttam valahol/.
A HP-50G és a C-nyelv összefüggéseiről szól és Téged tuti, hogy
érdekelni fog. /engem is érdekel, de az én angol tudásom ehhez olyan
kevés, mint üveges tótnak a hanyattesés.:-)/

http://sense.net/~egan/hpgcc/

On dec. 7, 22:31, Pipás <pipa...@gmail.com> wrote:

Pipás

olvasatlan,
2010. dec. 8. 8:06:022010. 12. 08.
– számológép
Kösz Tolosa, a turbót kipróbálom. A C-t már én is (még csak)
nézegettem.

Pipás

olvasatlan,
2010. dec. 13. 12:10:122010. 12. 13.
– számológép
>Tényleg Pipás: a mátrix-szerkesztőnkben nem lehet valamilyen trükkel
>becsempészni hivatkozásokat, illetve műveleteket a cellákba?

Hát az az igazság hogy a mátrix szerkesztő felé még nem jártam, de!
Mikor az xcell táblázatkezelőt nézegettem (ami néha lefagy) találtam
valamit ami állítólag ennél sokkal jobb és szerintem pont idevág.
Tetszőleges mátrixszerkesztővel használható library, az MXeval.
http://www.hpcalc.org/details.php?id=6516

tolosa

olvasatlan,
2010. dec. 13. 13:13:422010. 12. 13.
– számológép
Nem rossz, de elég bonyisnak tűnik a használata, valamint első
ránézésre elég szűk az utasításkészlete.

Pipás

olvasatlan,
2010. dec. 13. 13:37:412010. 12. 13.
– számológép
Hát én eddig még nem próbáltam, de valamelyik fórumon dicsérték. Ha
átrágná magát rajta az ember, nem lenne ez rossz. Elég sokoldalúnak
tűnik.

tolosa

olvasatlan,
2010. dec. 13. 13:59:052010. 12. 13.
– számológép
Asszem először ezt próbálom ki:

http://www.hpcalc.org/details.php?id=4936

tolosa

olvasatlan,
2010. dec. 13. 14:01:472010. 12. 13.
– számológép
Hmm, ez jó.

Most látom, hogy ezt valamikor régebben már betöltöttem a gépembe,
csak elfelejtettem kipróbálni.

Pipás

olvasatlan,
2010. dec. 13. 14:15:212010. 12. 13.
– számológép
>Mikor az xcell táblázatkezelőt nézegettem (ami néha lefagy)

Nekem fenn van. Nem rossz, csak ld. fenn.

tolosa

olvasatlan,
2010. dec. 13. 14:17:242010. 12. 13.
– számológép
Ja, én azt hittem, hogy a PC-s táblázatkezelődre gondolsz!

Pipás

olvasatlan,
2010. dec. 13. 14:20:582010. 12. 13.
– számológép
Nem, erre. Én használom de vigyázni kell vele. Hagyni kell amíg
gondolkozik (homokóra) mert néha lefagy.
Előtte meg :3:MYBCKUP ARCHIVE ;-)

Pipás

olvasatlan,
2010. dec. 13. 14:29:132010. 12. 13.
– számológép
Meg átállítgatja a flagjaidat. Én így használom:
<< RCLF -> F2 << EVAL F2 STOF>> >> Ezt elmentettem GOXC néven. A
táblázat nevét aposztrófok közé teszem.
Vagyis 'TNEV.s' GOXC és akkor minden kerek.

tolosa

olvasatlan,
2010. dec. 13. 14:46:052010. 12. 13.
– számológép
Na, feltöltöttem a gépemre és úgy tűnik, valóban nem rossz. Először
megtévesztett, hogy csak vagy 5 utasítást ismer, de kiderült, hogy
gyakorlatilag a gép majdnem teljes fegyvertára alkalmazható a mátrix
elemeire, habár elég érdekes formációban /illetve nem az EXCEL
megszokott módján./

On dec. 13, 19:37, Pipás <pipa...@gmail.com> wrote:

tolosa

olvasatlan,
2010. dec. 13. 14:47:232010. 12. 13.
– számológép
Mármint az "mxeval"-ról beszélek.

Pipás

olvasatlan,
2010. dec. 13. 15:01:152010. 12. 13.
– számológép
Igen, és úgy tűnik programból is kezelhető. Majd én is nézegetni
fogom...

tolosa

olvasatlan,
2010. dec. 13. 15:39:202010. 12. 13.
– számológép
Megtévesztő a program rövidsége és az utasítások kis száma, de közben
valóban egy frappáns ötleten alapuló program.
Az adatokat és utasításokat a mátrixwriter-ben írhatod be, a
kiértékelést viszont a stack-ben végzi.

On dec. 13, 21:01, Pipás <pipa...@gmail.com> wrote:

Pipás

olvasatlan,
2010. dec. 13. 16:02:272010. 12. 13.
– számológép
Mindjárt felrakom én is.

tolosa

olvasatlan,
2010. dec. 15. 6:11:572010. 12. 15.
– számológép
Pipás!

Tegnap szórakoztam kicsit a gépemmel és belekeveredtem valamilyen
menübe, ahol olyan utasításokat találtam, amelyeket nem találok a
kézikönyvben /vagy csak megint nem látom/.
Persze most szándékosan meg -egyelőre- nem tudom újra megtalálni.
A teljesség igénye nélkül néhány:

FIBON
UNITSTEP
ZSEQ
RELPRIME
ZRELPRIME
ORDMULT
ARCLEN
AVGRC
BETA
ERF
ERFC
LOGYX
LD
PFUNC
PFINV
FRESC
FRESS
RANDPOLY
LEFT
RIGHT
GETCOEFF
GETNUM
GETDENOM
>RPN

Találkoztál Te is ezekkel valahol?

Sanyi

olvasatlan,
2010. dec. 15. 7:37:552010. 12. 15.
– számológép
Tolosa, rákeresgéltem egyre-kettőre, és (bár nem jött ki sok találat),
úgy látom, CAS utasítások, és az XCAS-hoz kötődnek:
http://www-fourier.ujf-grenoble.fr/~parisse/giac.html
És B. Parisse-hoz, akiről már esett szó korábban.
(az XCAS lényegében a HP számológépek CAS-án (is) alapul, de érdekesek
ezek a nem dokumentált utasítások ;)

tolosa

olvasatlan,
2010. dec. 15. 8:04:442010. 12. 15.
– számológép
Köszi Sanyi, megböngészem.
Jó a szöveg:" Xcas, svájci bicska a matematikához.".
Vajon hogy került ez a gépemre?

Sanyi

olvasatlan,
2010. dec. 15. 9:50:272010. 12. 15.
– számológép
Lehet, hogy ezek a nem dokumentált funkciók már eleve benne voltak a
gépben (csak még próbaképp, kísérleti jelleggel, ilyesmi - hiszen az
XCAS elődje a HP CAS).
Sikerült azóta újra megtalálni, előhozni őket?

Sanyi

olvasatlan,
2010. dec. 15. 10:07:172010. 12. 15.
– számológép
Itt is van pár dolog:
http://www.hpcalc.org/hp49/docs/faq/#ss4.14

Az az xmodem server micsoda...?
(a lap alja felé)
nem lehet, hogy van hozzá vmi köze..?

tolosa

olvasatlan,
2010. dec. 15. 10:30:382010. 12. 15.
– számológép
Nem, nem voltak benne.
Közben már -azt hiszem- rájöttem a titok nyitjára.:-)
Régebben jó pár dolgot feltöltöttem a gépre, többek között különféle
kiegészítő "library"-kat.
Ezek egyike ez az utasítássorozat, amit most véletlenül aktiváltam.
Igen, most már tudom, hol találom.:-)

On dec. 15, 15:50, Sanyi <cs...@freemail.hu> wrote:

tolosa

olvasatlan,
2010. dec. 15. 10:33:202010. 12. 15.
– számológép
"Az az xmodem server micsoda?"

Két féle kommunikációs módot tud a gép /vagy inkább protokoll-nak
nevezném/: Kermit és XModem.

tolosa

olvasatlan,
2010. dec. 15. 13:26:552010. 12. 15.
– számológép
Van egy érdekes utasítás a készletben: ZRELPRIME
Elsőre azt gondoltam, hogy "n" argumentummal kiadja az "n"-ig képződő
prímszámokat.
Majdnem stimmel is, de:
Például "n"=50 esetén a következő listát adja:

{1 3 7 9 11 13 17 19 21 23 27 29 31 33 37 39 41 43 47 49}

Ezek közül szerintem a 9 21 27 33 39 kakukktojás.

Vajon mit csinál ez az utasítás?

On dec. 15, 15:50, Sanyi <cs...@freemail.hu> wrote:

Sanyi

olvasatlan,
2010. dec. 15. 13:37:092010. 12. 15.
– számológép
Szerintem megvan ;)
Relatív prímeket ad ki.
Azaz az n argumentum relatív prímjeit (nincs más közös osztójuk, csak
az 1).
Például 50-nek és a "kakukktojásoknak" csak az 1 a közös osztójuk,
azért relatív prímek.

tolosa

olvasatlan,
2010. dec. 15. 13:59:072010. 12. 15.
– számológép
De, van még egy közös osztójuk is!:-) /-1/

Igazad lehet, Sanyi. Mondjuk a nevéből gondolhattam volna, de nem
gondoltam.:-)

Köszi.

Akkor hozok még ilyeneket, jó?

tolosa

olvasatlan,
2010. dec. 15. 14:18:372010. 12. 15.
– számológép
Régen nagyon kedveltem a "fekete doboz" típusú feladatokat, vagyis
amikor van egy doboz, felül bemegy valamilyen érték, vagy értékpár,
alul meg kijön valami és ki kell "találni", mi történik a dobozban. Ma
már a szürkeállományom eléggé megfogyatkozott és nem nagyon mennek az
ilyen fejtörők, de azért néha elgondolkodom egy-egy megoldáson.
Szóval nem halmozlak el benneteket hasonló dolgokkal, csak ezt azért
még beírom. Nem is kell megfejteni, csak úgy, az érdekesség kedvéért.

Tehát..
Van egy másik utasítás:ORDMULT
A nevéből valamilyen többszörös rendezésre következtetnék, de ez csak
tipp.
A következőt csinálja...
Ha argumentumnak rendre megadom az 1-10-ig számokat, akkor a következő
válaszokat adja:
/remélem, nem keveredik össze a lista./

1 1
2 12
3 3
4 6
5 4
6 12
7 12
8 4
9 3
10 6
További üzenetek betöltése van folyamatban.
0 új üzenet