Érdekességek a számológépek világából 3.

96 megtekintés
Ugrás az első olvasatlan üzenetre

Pipás

olvasatlan,
2010. szept. 10. 13:08:042010. 09. 10.
– számológép
A HP 48 fórumon találtam ezt az Ipad-Iphone alapon futó HP 41 alapú
megvásárolható(!) emulátort. Érdemes megnézni.
http://alsoftiphone.com/i41CXplus/
http://itunes.apple.com/gb/app/i41cx-rpn-calculator-printer/id289068865?mt=8

Pipás

olvasatlan,
2010. szept. 11. 7:17:372010. 09. 11.
– számológép
Részletesebb információ a HP 41 gépről. (HPMuseum)
http://www.hpmuseum.org/hp41.htm

Pipás

olvasatlan,
2010. szept. 11. 7:53:152010. 09. 11.
– számológép
Régebben volt szó a logarlécekről is. Nem tudom láttátok-e már ezt e
hengeres logarlécet, amelynek spirálisan felvitt skálája 41 láb= kb.
12.5 méter hosszúságú. (Szintén HPMuseum, engem teljesen
kiakasztott... ;-)
http://www.hpmuseum.org/big/fullinbx.jpg
Leírása:
http://www.hpmuseum.org/srcyl.htm

Sanyi

olvasatlan,
2010. szept. 11. 8:38:222010. 09. 11.
– számológép
Pipás, és ehhez mit szólsz? ;)
http://szamologep.blogspot.com/2010/01/vilag-leghosszabb-logarlece.html
Igaz, nincs spirálisan feltekerve, és valószínűleg kevésbé
használható, de 107 méter (352 láb) hosszú ;)

Pipás

olvasatlan,
2010. szept. 11. 9:05:532010. 09. 11.
– számológép
Hát ez már tényleg durva. :-) Azért ennél a lécnél a számítási
sebességet az is befolyásolja hogy mennyi idő alatt futod a százat...

On szept. 11, 14:38, Sanyi <cs...@freemail.hu> wrote:
> Pipás, és ehhez mit szólsz? ;)http://szamologep.blogspot.com/2010/01/vilag-leghosszabb-logarlece.html

Sanyi

olvasatlan,
2010. szept. 11. 9:19:462010. 09. 11.
– számológép
Na igen... :)
Ha már rekordok, ez pedig a leghosszabb abakusz (szorobán) :
http://szamologep.blogspot.com/2008/11/vilg-leghosszabb-abakusza.html

Ez pedig nem tudom, hogy valóban működőképes volt-e, de ha igen, akkor
tán ez a szovjet masina a legnagyobb elektronikus "zseb"számológép:
http://szamologep.blogspot.com/2009/03/vilag-legnagyobb-zsebszamologepe.html

Sanyi

olvasatlan,
2010. szept. 16. 9:49:122010. 09. 16.
– számológép
Találtam egy számológép témájú szakdolgozatot:
http://www.cs.elte.hu/blobs/diplomamunkak/mattan/2010/gyorgy_piroska.pdf
(György Pirosa, ELTE-TTK)

Egy kép forrásaként még a Számológép Blog is meg van benne jelölve ;)
(igaz, én is úgy találtam a képet a Flickr-en:
http://szamologep.blogspot.com/2010/03/szamologep-figurak-pixel-mosollyal.html
)

On szept. 11, 15:19, Sanyi <cs...@freemail.hu> wrote:
> [...]
>
> Ez pedig nem tudom, hogy valóban működőképes volt-e, de ha igen, akkor

2010. szept. 16. 9:50:132010. 09. 16.
– számológép
Bocsánat, a szerző nevét elírtam, természetesen György Piroska ;)

On szept. 16, 15:49, Sanyi <cs...@freemail.hu> wrote:
> [...]
> (György Pirosa, ELTE-TTK)
>
> Egy kép forrásaként még a Számológép Blog is meg van benne jelölve ;)

Dexter

olvasatlan,
2010. szept. 17. 12:45:152010. 09. 17.
– számológép
A legérdekesebb számológépes óra (szerintem):
http://www.vatera.hu/item/view/index.php?cod=177292056

Pipás

olvasatlan,
2010. szept. 17. 13:30:522010. 09. 17.
– számológép
Hát ez már tényleg durva!

Sanyi

olvasatlan,
2010. szept. 17. 14:00:152010. 09. 17.
– számológép
Dexter, egyetértek, valóban nagyszerű (és egyedi) óra, ráadásul 1984-
ből való ;)
http://watches.gafortiby.com/watch/Casio_AT_550_320_Janus_Finger_Trace_Touch_Sensor_calculator_watch/
újsághirdetés anno:
http://watches.gafortiby.com/image/5024FHTD.jpg

Sanyi

olvasatlan,
2010. szept. 17. 14:04:252010. 09. 17.
– számológép
(viszont a beépített naptára csak 2019-ig jó - az újsághirdetés
szerint -, de hát ez legyen a legnagyobb baj :))
Ha az érintőkijelző hibája orvosolható, akkor nagyon jó vétel.

On szept. 17, 20:00, Sanyi <cs...@freemail.hu> wrote:
> Dexter, egyetértek, valóban nagyszerű (és egyedi) óra, ráadásul 1984-
> [...]

2010. szept. 17. 15:22:502010. 09. 17.
– számológép
Félreértés ne essék, nem én vagyok a vevő (sem az eladó), véletlenül
találtam rá.
Nekem ilyenem van, hasonló működési elvvel:
http://www.voidware.com/calcs/pf8000.htm
De ez nem annyira "durva".

Pipás

olvasatlan,
2010. szept. 17. 15:34:242010. 09. 17.
– számológép
Hát nem, ez még durvább. :-) Ez nem csak számokat hanem betűket is
felismer. (Ha jól értettem.) Milyen a gyakorlatban? Nem téveszt?

Dexter

olvasatlan,
2010. szept. 17. 15:49:042010. 09. 17.
– számológép
Igen, ez inkább egy kezdetleges menedzser kalkulátor. Hát nekem nem
jön be. De nemigen a gép hibázik, nekem PDA-n a kézírás sem akart soha
sikerülni... Inkább gombok legyenek, minél több, annál jobb :)

Pipás

olvasatlan,
2010. szept. 17. 15:55:172010. 09. 17.
– számológép
Hát én is a sok gombra szavazok. De azért már akkor is tudtak azok a
japánok...
Az üzenetet töröltük.

Pipás

olvasatlan,
2010. szept. 19. 8:57:322010. 09. 19.
– számológép
Hát ez most egy kicsit off lesz...

Nézegettem Sanyi a Számológép Blogot (már rég jártam arra) és
rábukkantam a logarléces órákra.
http://szamologep.blogspot.com/2010/09/gallet-logarleces-ora-es-tovabbi.html
A cikkhez mellékelt linkeket böngészve eljutottam a Breitling
honlapjára is. Órák között a Breitling olyan mint a számológépek
között a HP. Innen már nem nagyon van feljebb. :-)

Évekkel ezelőtt mindkét fiam Pesten tanult. Egyszer mikor
meglátogattuk őket, elvittek a WestEnd-be, hadd lássunk világot. ;-)
Valahol kb. az első emeleten elém bukkant egy fél falnyi kirakat.
Benne 2 db. nagyjából 1.5 méteres világháborús Spitfire vadászgép
makett között Breitling órák tömkelege. Fölötte nagy felirat:
"BREITLING Isten tudja hány éve a repülés
szolgálatában." (Approx...:-) Hát én ott elvoltam egy darabig...
Odamentem a pulthoz is. A pultnál egy kedves fiatalember, előtte az
üvegpult alatt meg egy igazi Breitling Navitimer. (!) Ez ni:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fe/Breitling-Navitimer.jpg
Mutatott az mindent, még az ellenséges ágyútüzet is.
Kérdem: mennyi?
Aszongya: Ez? 1 200 000. (Ft) (:-O)
Mondom: Akkor ne nagyon erőltessük a dolgot.
A kedves fiatalember: Nem uram, próbálja csak fel! Így egyszer majd
elmondhatja az unokáinak, hogy volt már egy ilyen óra a kezén. (Hótt
komolyan.)

Igaz hogy az unokáimnak még nem, de Nektek elmondhatom: volt.

Találtam még a Wikipédián egy oldalt az E6B navigációs körlogarlécről
is, amiről a skálákat másolják a karórákra. Igaz hogy régebben volt
már szó róla, de ehhez van részletes leírás is.
http://en.wikipedia.org/wiki/E6B

Ezen az oldalon meg találtam egy online E6B szimulátort is, ami
ábrákkal is mutatja hogy változik a széleltérítés.
http://www.vandeenensupport.com/projects/rs/index.html

EndOff

ZilogR

olvasatlan,
2010. szept. 19. 9:29:202010. 09. 19.
– számológép
Anno a gépészkaron egy oktatóm mesélt nekünk a Gamma műveknél
feltalált (??) és gyártott Juhász (???)-féle lőelemképzőről, ami arra
volt "jó", hogy követve vele egy repülőgépet, kiszámította a pályát és
a légvédelmi ágyút úgy állította (???) mérés közben (??), hogy a
repülőgépet le lehetett lőni.
És ezt mechanikusan számította.
Ha valaki tud róla valamit, érdemes lenne megosztani - egy ilyen
eszköz kicsit több, mint egy logarléc. :)

(A sok kérdőjel jelzi, hogy már nem emlékszem igazán...)

On szept. 19, 14:57, Pipás <litauszky_gyo...@t-online.hu> wrote:
> [...]
>
> Találtam még a Wikipédián egy oldalt az E6B navigációs körlogarlécről
> is, amiről a skálákat másolják a karórákra. Igaz hogy régebben volt

2010. szept. 19. 13:02:022010. 09. 19.
– számológép
Hát ZilogR, a dolog létezik, jól emlékszel. Beindítottam a
keresőmotort, ennyi adatot találtam róla:

" A második világháborút megelőző években a GAMMA jelentős mennyiségű
katonai rendeltetésű cikk gyártását kezdte meg. Az első Gamma-Juhász
rendszerű önműködő lőelemképző berendezések már az 1930-as évek
kezdetén alkalmasnak voltak arra, hogy légvédelmi ütegek központi
irányítását félautomatikusan végezzék. Ez a lőelemképző az ország
legjelentősebb export-cikkei közé tartozott, ahogy az a GAMMA
igazgatóságának 1940. évi jelentése is írja: ".exportált gyártmányaink
értéke az egész magyar gyáripar exportjának körülbelül l0 százalékát
teszi ki". "

Gamma-Juhász légvédelmi lőelemképző
Légi célok paraméterei és a tüzeléshez szükséges lőelemek
meghatározására szolgáló műszer. A Juhász István tervezte, lineáris
elven működő Gamma-Juhász légvédelmi lőelemképzőt 1932-ben mutatták
be, melyből több mint ezer darabot gyártottak és 16 országba
exportálták. A svéd Bofors légvédelmi ágyú és a magyar Gamma-Juhász
légvédelmi lőelemképzõ együttese hatékony légvédelmi üteget alkotott.
A Gamma-Juhász légvédelmi lőelemképző az elektromechanikus működésű
analóg számítógépek első példányának tekinthető, amely
megbízhatóságával és pontosságával nemzetközi hírű volt. Képes volt
8000-8500 méter magasságig 450, később 540 km/h sebességgel repülő
légi célok követésére és a lövegek lőelemeinek meghatározására. Több
mint húsz változata készült, a 34/38 M lőelemképző már félautomatikus
szerkezetként működött.

Linkek:
http://www.gammatech.hu/php/showpage.php?lang=eng&site=history/afterworldwar
http://mek.niif.hu/01900/01906/html/index1318.html
http://mek.niif.hu/01900/01906/html/index2161.html
http://www.hotdog.hu/blog/blog_post.hot?p_id=403041&b_id=22256&direction=asc&page=5
http://keptar.oszk.hu/html/kepoldal/index.phtml?id=017294
Fórumhozzászólás:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:42aDJMh3u2YJ:www.masodikvh.hu/index.php%3Foption%3Dcom_joomlaboard%26Itemid%3D117%26func%3Dview%26catid%3D7%26id%3D37431+l%C5%91elemk%C3%A9pz%C5%91&cd=82&hl=hu&ct=clnk&gl=hu&client=firefox-a

Sajnos pontos műszaki leírást nem találtam. Komoly szerkezet lehetett
egész a világháborúig. Itthon 44-ig nem volt rá szükség, akkor
kezdődtek az amerikai légitámadások. (Mindenesetre az angolok már 40-
ben használtak radart, nem sokkal utánuk a németek is. Először csak
felderítésre, kb. 43-tól már ágyúkat is vezéreltek velük.)

Pipás

olvasatlan,
2010. szept. 19. 16:23:382010. 09. 19.
– számológép
A Gamma múzeum honlapja.
http://www.museum.hu/museum/index_hu.php?ID=26
Itt utánanézhetsz hogy van-e valami anyaguk a lőelemképzőről.

Sanyi

olvasatlan,
2010. szept. 20. 15:10:012010. 09. 20.
– számológép
Az üzenetet töröltük.

Sanyi

olvasatlan,
2010. szept. 21. 2:16:562010. 09. 21.
– számológép
Erről nem is beszélve ;)
http://szamologep.blogspot.com/search/label/Takara
(bár ez inkább "mechanikailag" érdekes)

On szept. 20, 21:10, Sanyi <cs...@freemail.hu> wrote:
> Azért ez a számológépes óra sem semmi ;)http://szamologep.blogspot.com/2010/09/szamologepes-ora-kinyithato-go...

Sanyi

olvasatlan,
2010. szept. 22. 6:32:462010. 09. 22.
– számológép
Számológépes karikatúra:
http://www.jokesduniya.com/2725/how-to-tell-when-someones-lying/
A kissrác azt mondja: "Esküszöm, hogy nem használtam számológépet!".
(A tanárnő valamitől mégis gyanút fogott.... :))
Az üzenetet töröltük.

Pipás

olvasatlan,
2010. szept. 22. 12:41:302010. 09. 22.
– számológép
> Erről nem is beszélve.

Hát még erről:
http://pssllc.com/

HP 50g-ből kifejlesztett DT-50 adatgyűjtő berendezés földmérőknek(?)
egyedi
szoftverrel. Átfeliratozott alumíniumszínű előlap, ütésálló tok 4 AA
elemre alakított elemtartóval, polarizált(!) ütésálló(!!)
kijelzőborítás, kiegészítő berendezések stb. Mondjuk ára is van.

Megvehető a komplett berendezés, csak az átalakított kalkulátor a
szoftverrel, vagy csak a szoftver előlappal együtt.
A 250 oldalas kézikönyv:
http://pssllc.com/index.php?main_page=manuals

Sanyi

olvasatlan,
2010. szept. 22. 15:04:382010. 09. 22.
– számológép
Pipás, ez az átalakított HP 50g tényleg nem semmi, érdekesek ezek az
átalakítások, szerintem nincs ilyesmire sok példa (egyedül a Sharp
PC-1500-ból kifejlesztett EMKE készülék jut eszembe, vagy a grafikus
számológép alapú "gördülő" robotok.)

Dexter

olvasatlan,
2010. szept. 24. 13:18:402010. 09. 24.
– számológép

Sanyi

olvasatlan,
2010. szept. 25. 6:31:482010. 09. 25.
– számológép
Ötletes, tetszenek az ilyen "moddingok".

Én ezt találtam, egy amerikai blogger frissen publikált bejegyzése
alapján:
Számológépek és egy meztelen nő egy 70-es évekbeli Playboy magazinban.
A hölgy olyan számológépek társaságában fekszik, mint pl. a HP-35,
vagy a Garrett 2020 "UFO" kalkulátor - és a számológépek akkori ára is
szerepel a cikkben (a blogger pedig megjegyzi, hogy 100 akkori dollár
napjainkban 508 dollárt érne, így pl. a HP-35, ami a 70-es évek elején
295 dollárba került, ma csaknem 1500 dollárba kerülne (azaz több mint
300.000 forintba).
http://szamologep.blogspot.com/2010/09/noi-agyek-szamologepek-takarasaban.html

On szept. 24, 19:18, Dexter <royaldex...@t-online.hu> wrote:
> HP 10B optikai tuning:http://lh3.ggpht.com/_gEt22mb50Pk/TJzVmM-GI-I/AAAAAAAAAA4/vnbqH_MI0tY...

Sanyi

olvasatlan,
2010. szept. 25. 7:15:202010. 09. 25.
– számológép
És egy egyszerű, de nagyon innovatív számológép (érdekessége a
"vizuális" memória-gomb):
http://www.dezeen.com/2010/09/16/calculator-by-alex-hulme/
Érdemes a videót is megnézni:
http://www.vimeo.com/15021714

Pipás

olvasatlan,
2010. szept. 25. 16:14:352010. 09. 25.
– számológép
A kijelzője is elég érdekes.

Sanyi

olvasatlan,
2010. szept. 26. 15:14:472010. 09. 26.
– számológép
Igen, a "felső" kijelzője is érintésérzékenynek tűnik.
Még pár kép a tervező holnapján:
http://alexhulme.com/
http://alexhulme.com/project/calculator/

Pipás

olvasatlan,
2010. szept. 26. 17:13:592010. 09. 26.
– számológép
A kijelzőben főleg az teszik hogy "terepszínű". :-) Jó a ceruzája és
a mobilja is.

On szept. 26, 21:14, Sanyi <cs...@freemail.hu> wrote:
> Igen, a "felső" kijelzője is érintésérzékenynek tűnik.
> [...]

2010. szept. 30. 13:50:132010. 09. 30.
– számológép
A HP-48 fórumon ajánlgatják a SpaceTime nevű regisztrálással szabadon
letölthető Windows alatt futó matematikai programot.
http://www.spacetime.us/windows/1

Sanyi

olvasatlan,
2010. okt. 1. 14:11:292010. 10. 01.
– számológép
Egy újabb számológép témájú szakdolgozat, ezúttal kifejezetten
grafikus számológépről, méghozzá Casio Classpad-ről.
Jakabová Enikő: Valóságközeli feladatok megoldása és szemléltetése
grafikus számológéppel (ELTE)
http://www.cs.elte.hu/blobs/diplomamunkak/bsc_mattan/2009/jakabova_eniko.pdf

Sanyi

olvasatlan,
2010. okt. 6. 11:44:022010. 10. 06.
– számológép
Vitaindító bejegyzés az Engadget blogban: melyik a legjobb, 200 dollár
alatti grafikus számológép?
(eddig több mint 200 hozzászólás érkezett rá)
http://www.engadget.com/2010/07/08/ask-engadget-whats-the-best-graphing-calculator-for-under-200/

ZilogR

olvasatlan,
2010. okt. 7. 3:38:582010. 10. 07.
– számológép
A 200 USD in HUF-ra ma a Google kb. 39000Ft-ot ad, így már eleve
vicces a kérdés feltevése, mert ha ebay, akkor MINDEN grafikus gép ez
alatt megkapható. Persze ez nem mondja meg, melyik lenne a legjobb. Ez
erősen szubjektív, asszem. Nekem, mint kalkulátor megszállottnak nincs
olyan utam, h ne lenne nálam két-három és érdekes módon nem igénylem a
grafikus gépeket.
Ennek nagyon egyszerű oka van: az egyszerű dolgokat egy gyorsabb(an
kezelhető) kisebb gépen fogom megoldani, a bonyolultabbakat meg úgyis
asztali gépen vagy notebook-on. (Ez alól kivétel a "közepesen fogós
méretezési problémák", amelyeket sokszor rábízom a 200LX-re. Sokkal
hatékonyabb, mint bármelyik grafikus gép: rohadt gyors és ott a
SOLVER, ha kell, akkor meg ábrázolni is tud 640x200-ban (vagy 240-ben,
már nem emlékszem).)

Ha tippelnem kellene, melyik a legjobb VÁLASZTÁS, talán a TI-89-et
mondanám (annak ellenére, h HP és CASIO őrült vagyok ;) )
Érdekes, de sztem az én műszaki területemen talán a TI-85/86 lenne az
abszolút befutó, de hasonszőrű a HP4x-es sorozat is. Kb. ennyit kell
tudnia manapság egy grafikus gépnek. Ha több kellene, az már kissé
sok, azt hiszem. Az előbbiek amiatt is kiemelt típusok, mert ezek még
azok, ahol nem az iskolai felhasználás volt a fő szempont. Egy ilyen
sokat kóstáló gép esetén nem árt azt is szem előtt tartani, h a
felhasználó egy idő után kikerül a műszaki életbe és nem egy iskolai
szappandobozra, hanem egy komoly eszközre lesz szüksége.

A TI-NSPIRE-vel kapcsolatban pedig még kívülállóként tudok csak
nyilatkozni - lehet megnézném magamnak, bár valszeg csalódást okozna,
ha nagyon az oktatásra van kihegyezve.

On okt. 6, 17:44, Sanyi <cs...@freemail.hu> wrote:
> Vitaindító bejegyzés az Engadget blogban: melyik a legjobb, 200 dollár
> [...]

2010. okt. 7. 3:48:512010. 10. 07.
– számológép
Amúgymeg mi lenne, ha végre egy retkes számológép kapna egy klasszikus
formavilágot, visszafogott színeket, kemény gombokat, ütés, por,
vízálló fém házat, csavarozott elemtartót memóvédő elemmel és
csavarozott hátlapot, állítható kontrasztú háttérvilágításos kijelzőt
ÉS billentyűzetet, SD + USB supportot, infrát, BT-ot és JAVA futtatási
lehetőséget normális PC-s SDK-t és meglenne a mindenki számára ideális
gép. Készülne hagyományos és grafikus kivitelben.
Még nekem az MP3 és FM rádió is beleférne, mert miért is ne, sőt, még
GSM support-ot is belepróbálnám, csak a lényeg az, h SZÁMOLÓGÉP
legyen!
Nekem, az én területemen éppen erre lenne szükség - erre már rég
rájöttem. Legtöbbet ui. számológépet használok.

Sanyi

olvasatlan,
2010. okt. 7. 3:57:352010. 10. 07.
– számológép
Ezek közül egy-két dolog már megvalósult Casio grafikus gépeken:
A Casio FX-9860 sorozat háttérvilágításos, és néhány modell SD-
kártyás ;)
Igaz, a többi "kívánság" még várat magára....

ZilogR

olvasatlan,
2010. okt. 7. 4:39:102010. 10. 07.
– számológép
Persze azt is lehet, h ezeket mint kis modulokat árulják, amik
szabványos portokra csusszannak rá.
Pl. CF portra.
És lenne az SDK-ban lehetőség ezeket a portokat hardver szinten
kezelni.
És akkor minden szép lenne :P ;) (ZilogR könnyes szemmel gondol a Z80-
on megírt hangdigitalizáló rutinokra és a bedigizett Korda számokra :'-
( ) Imádtunk ezzel ökörködni, csináltunk belőlük egy nyerítésekkel
telipakolt egyveleget (kb. 10 másodperceset, mert nem fért több a
memóriába - én Enterprisén, haverom C-16-on... Boldog nyolcvanas ével,
hajjjhhhh!)

tolosa

olvasatlan,
2010. okt. 7. 6:12:062010. 10. 07.
– számológép
" TI-NSPIRE-vel kapcsolatban pedig még kívülállóként tudok csak
> nyilatkozni - lehet megnézném magamnak, bár valszeg csalódást okozna,
> ha nagyon az oktatásra van kihegyezve"

Sajnos ez így igaz, szerintem eleve oktatási eszköznek készült és nem
"utcai" használatra. A TI-84 billentyűzettel és ebben az üzemmódban
már sokkal emberközelibb, de így sem az igazi. Nem is tudtam igazán
megkedvelni közel sem annyira, mint a HP-49G plusz gépemet.

On okt. 7, 09:38, ZilogR <zil...@freemail.hu> wrote:

> - Idézett szöveg megjelenítése -

tolosa

olvasatlan,
2010. okt. 7. 6:17:152010. 10. 07.
– számológép
Ez a kérdés -profilizált formában persze- gyakorta megjelenik a
digitális fényképezéssel foglalkozó fórumokon: miért nem lehet kiadni
egy olyan gépet, amiben minden eddigi jó fejlesztés benne foglaltatik -
ha egyszer a technológia létezik hozzá?
A válasz többnyire az -én is így vélem-, hogy amennyiben megjelenne
egy ilyen eszköz elfogadható áron, vajon ki a fene venné meg egy adott
tipus ezermillió egyéb változatát, amelyik mindig csak egy icurka -
picurkával, de más, mint az előző tipus?

Pipás

olvasatlan,
2010. okt. 7. 13:43:412010. 10. 07.
– számológép
Engem a hozzászólásokban az lepett meg a legjobban hogy mennyire
tarolt a TI. Gyakorlatilag a társaság 95 százaléka esküszik rá, főleg
a 89 (és Titanium) meg az Nspire vezet. HP, Casio csak elvétve fordult
elő. Ebből is látszik hogy mennyire uralja a Texas Intsruments a
piacot az oktatásban. Márpedig aki TI-n nő fel az általában később is
azt fogja használni.A Microsoft is erre a jelenségre épített amikor
kedvezménnyel kínált szoftvereket oktatási intézményeknek.

ZilogR

olvasatlan,
2010. okt. 8. 3:30:562010. 10. 08.
– számológép
Az az érdekes, hogy én anno egyik villamos tárgyamra (pontosabban
szabályozáselmélet volt) egy HP15C-vel készültem és azért, mert tudott
komplex számokkal mindent csinálni. Nem volt grafikus, még karakteres
kijelző sem, csak sima hét szegmenses, mégis, pontosan e miatt annyira
rá voltam arra kényszerítve, hogy mindent papíron lerajzoljak, tudjam,
hogyan néz ki egy-egy átviteli/átmeneti függvény képe a komplex síkon,
hogyan kell Nyquist-diagramot megszerkeszteni, fázistartalékot
értelmezni, diagramról ez hol látszik, stb... hogy mélyebb tudást
eredményezett. Mindezekre megírtam a kis programokat is és utána már a
kis masina számolta a SOLVER-rel, amit kellett.

Ugyanezt később megcsináltam 48SX-emen, közel sem volt meg ugyanaz az
élmény. Az, hogy a 48-as felrajzolja ugyanazt a diagramot, nem ad
szinte semekkora tudást ahhoz képest, mint én magam kellett hogy
megrajzoljam.

Ezért "károsak" ezek az eszközök, ha túl korán kezdik el használni
őket a diákok. Meg tudják csinálni, de nem tudják, hogy a gép hogy
csinálta meg, ők már az adott feladatot a gép nélkül nem tudják
megoldani, pedig csak mögé kell látni a problémának kicsit.

És ezek még az alap rutinhoz tartoznak, vannak ennél jóval combosabbak
is...

Sanyi

olvasatlan,
2010. okt. 8. 4:07:312010. 10. 08.
– számológép
ZilogR, egyetértek veled. Bár annyival kiegészíteném, hogy aki kellően
el akar/tud mélyülni egy matematikai, programozási témában, azt egy
komolyabb képességű eszköz még több lehetőséghez juttatja.

Tehát a "felszínes" emberek tudásának gyarapodását korlátozza egy
grafikus számológép (mert megold helyettük számos dolgot), viszont a
kreatív elméket még jobban kibontakoztathatja. Vagy valami ilyesmi :)

Közben találtam egy érdekes oldalt, nem tudom találkoztatok-e már
ezzel:
http://rentcalculators.org/index.html
Grafikus számológép "kölcsönző", sajnos csak az USA-ban.

Sanyi

olvasatlan,
2010. okt. 8. 4:16:332010. 10. 08.
– számológép
Ami a HP-15C-t és az élményt illeti, az is igaz, hogy egy egyszerű
eszköz (tán épp korlátozottsága miatt, s mert több mindent bíz a
felhasználó kreativitására, fantáziájára, tudására) szintén
"elvarázsolhatja" az embert. Tehát egy hétszegmenses kijelzős, régi
kalkulátor is tartogathat annyi "izgalmat" és felfedezést, mint egy új
grafikus számológép.

Sanyi

olvasatlan,
2010. okt. 8. 7:15:212010. 10. 08.
– számológép
Ugyan már tavaly megjelent a készülék, de én csak most botlottam
bele ;)
Számológépként is használható "okos toll":
http://szamologep.blogspot.com/2010/10/szamologepkent-is-hasznalhato-okos-toll.html

Pipás

olvasatlan,
2010. okt. 8. 14:37:442010. 10. 08.
– számológép
> Ezért "károsak" ezek az eszközök, ha túl korán kezdik el használni
> őket a diákok.

Nemrég találtam egy érdekes leírást a logarlécről(:-) a
Wikipédiában. Van benne egy rész amit meg akartam mutatni neked
ZilogR, mert kíváncsi vagyok hogy mi róla a véleményed. Most itt az
alkalom.

# A logarléc korlátozott pontossága nem mindig hátrány. A legtöbb
mérnöki számításnál a kiinduló adatok pontossága nem nagyobb annál,
mint amit a logarléc nyújt. A számológép 7-9 jegyű pontossága azt az
illúziót kelti, hogy nagyon pontos eredményre jutunk, holott a bemenő
adatok valójában pontatlanok. Ettől a hibás illúziótól megóv a
logarléc használata.

# A logarléccel való munka megköveteli a nagyságrendek fejben történő
ellenőrzését. Ez nagy ellenőrzési biztonságot ad a számítások során:
aki logarléccel dolgozik, nem követ el olyan jellegű nagyságrendi
hibát, ami a modern számítástechnikában (adatok elütése miatt) könnyen
bekövetkezhet.

Anno én is dolgoztam logarléccel. Az az igazság hogy számológéppel
könnyebb az élet. Az mondjuk tényleg nem egy hátrány ha az ember tudja
hogy mit csinál, de hát ez minden eszközre vonatkozik. Szerintem is
minél fejlettebb egy számolóeszköz, annál több terhet vesz le az ember
válláról ha jól ki tudja használni.

Pipás

olvasatlan,
2010. okt. 8. 16:26:052010. 10. 08.
– számológép
Hát Sanyi!

Asszem megvan hogy mire fogsz gyűjteni a közeljövőben. :-)
Itt az új Casio grafikus kalkulátor. (Én már ellőttem a puskaporomat.)
82944 pont felbontás és 65536 szín. Mondjuk az elemet eszi az biztos.
http://www.casioeducation.com/products/Calculators_&_Dictionaries/Graphing/PRIZM%20fx-CG10