Varför tyst i borgerliga pressen om moderaten Sven Littorin?

1 visning

10 juli 2010 02:21:142010-07-10
till
Svaret finns här och är ytterst besvärande för moderaterna och
högeralliansen inför valet, eftersom detta brott kan ge fängelse.
Men det blir troligen inget med detta eftersom vi ju inte är lika inför
lagen och troligen tystas ner även av myndigheterna. Sven Littorin kan
ju ta sig ett snack med sin moderata kollega Beatrice Ask! :D

citat
Anna, 30: Han betalade redan i hallen – 2 000 kronor kontant
Här är kvinnan bakom Sven Otto Littorins avhopp.

Anna, 30, berättar nu om anklagelserna som fick den tidigare
arbetsmarknadsministern att avgå.

Hon uppger att han kontaktade henne på nätet och ville köpa sex.

– Han tog fram pengarna redan i hallen, sen gick vi till sängen, säger
hon.

Det var när Aftonbladet ställde frågor om deras påstådda möte som
ministern valde att avgå.

Hon kallade sig Anna och la ut sin annons på flera nätsajter för
sexkontakt. I drygt ett år träffade hon män som betalade för att ha sex
med henne. Affärerna gjordes upp via nätet men också per telefon.
Männen kom till en lägenhet i centrala Stockholm. På dagarna levde hon
ett normalt liv och studerade på distans vid ett universitet i norra
Sverige.

”Hade kontakt en tid”
I slutet på sommaren 2006, då Anna var 26 år, fick hon kontakt med en
man som kallade sig Peter. Han använde sig av en pseudonym och en
hotmail-adress som anspelade på sex. I profilen stod det: ”Tjenare,
Peter här. Söker unga tjejer och par.”

– Vi hade kontakt under en tid. Han skrev att det var jobbigt med frun
och att han bodde precis på andra sidan Lidingöbron. Jag var tydlig med
att jag var en betalflicka men jag tror att han ville få det att kännas
som något annat. Ibland får man vara lite av en terapeut, säger Anna.

Enligt Anna berättade han bland annat om hur han åkte runt om kvällarna
i sin bil eftersom han inte ville återvända hem.

– Jag var ganska kräsen med vilka jag valde att träffa, och jag krävde
att han skulle visa en bild på sig själv vilket han gjorde.

Kom till lägenheten
De försökte flera gånger få till ett möte men ”Peter” ville alltid ses
med väldigt kort varsel.

– Han kunde höra av sig och undra om han kunde komma förbi om en
halvtimme, säger Anna.

På sensommaren, eller tidig höst 2006, Anna minns inte exakt, fick de
till slut till ett möte. På kvällen kom han till lägenheten.

– Jag minns tydligt stämningen och hur han kommer in i lägenheten. Han
bar en grön slipover och en vit skjorta och några mörka eller bruna
byxor. Han hade ingen väska eller ytterkläder. Han var ganska försynt
och lite mesig, säger Anna.

– Han betalade redan i hallen. Han hade 2 000 kronor kontant som han
tog fram ur byxfickan. Sen gick vi in mot sängen.

Uppgifter i datorn
Hon säger att hela mötet varade i knappt två timmar. Efteråt hade de
kontakt till och från och ”Peter” hörde flera gånger av sig och ville
ses igen. Men varje gång var det med mycket kort varsel, enligt Anna,
och några fler möten blev aldrig av.

– Någon månad senare fick jag syn på honom på tv. Först kopplade jag
inte riktigt vem han var. Till mig hade han sagt att han jobbade i
Gamla stan med finans, att han hjälpte de som har medicinskt patent att
hitta investerare. Men nu är jag helt övertygad om att det var Sven
Otto Littorin som köpte sex av mig, säger Anna.

Aftonbladet har sedan i tisdags sökt Sven Otto Littorin via alla
tillgängliga kanaler för en kommentar. När vi konfronterade honom med
Annas uppgifter på Visby flygplats i tisdags eftermiddag ville han
varken bekräfta eller dementera uppgifterna.

I stället avgick han.

Kvar i Annas dator, som Aftonbladet har fått, finns uppgifter om de
flesta av hennes kunder. Där finns flera direktörer och andra kända
personer. Vissa av dem var stamkunder som hon träffade regelbundet.

Telefonnummer till Littorin
”Peter” är inskriven som PA.

I hennes adressbok finns ”Peters” hotmail-adress och ett telefonnummer.
Numret går i dag till en representant för en förskola, de har haft
numret i tre år.

Tidigare hade Sven Otto Littorin numret, enligt förskolan.

Anna slutade med hjälp av socialen att sälja sex några månader efter
mötet med ”Peter”. Hon har under flera år fått psykologhjälp för att
bearbeta tiden.

I dag bor Anna i en stad i mellersta Sverige och har ett bra jobb. Hon
valde att kontakta Aftonbladet när hon läste om den tidigare
polischefen Göran Lindberg. Hon upprördes då över hur män med makt utåt
ger sken av att stå för en sak men i verkliga livet agerar helt
tvärtom.

Sedan Sven Otto Littorin avgick har hon ibland ångrat att hon berättade
sin historia.

– Det kändes jobbigt när han började blanda in barnen, det var som om
han sa till mig ”det är du som förstör för mina barn”, men det var det
sista jag ville. Jag tycker bara att allmänheten ska få veta sanningen,
säger hon.

Vill inte polisanmäla
Anna vill inte själv polisanmäla sexköpet men är villig att medverka i
en utredning.

– Jag har respekt för rättsväsendet och medverkar självklart om det
blir en utredning, men jag har inget eget intresse av det, säger hon.
slut citat

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7446604.ab

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,

10 juli 2010 02:46:002010-07-10
till

Han har dessutom tagit kontakt via nätet, det vet ju politikerna att det
är där de skall köpa sex. Den där dubbelmoralen som politikerna ständigt
visar prov på är bedrövlig. Men enligt Beatrice Ask så skall Littorin
hängas ut inför familjen redan nu och om han döms så skall det vara ett
år i fängelse. Det vill säga om hon tycker samma sak skall gälla
politikerna som andra människor.

Visst kan man tänka sig att politikerna, som är en klar riskgrupp med
allmänt dålig moral och höga inkomster, stängs av och stoppas att bruka
Internet, våra pengar borde de inte ha någon rätt att röra ens.

Hakvinius

oläst,
10 juli 2010 03:33:272010-07-10
till

"kjell" wrote in message news:i193hb$ihl$1...@ubuntu1.ipbo.se...

> [...]
>lagen och troligen tystas ner även av myndigheterna. Sven Littorin kan ju
>ta sig ett snack med sin moderata kollega Beatrice Ask! :D

Det är endast Aftonbladet som sitter på källorna. DN och SvD har dock
refererat till Aftonbladet (vet inte vad du menar med "tyst i borgerliga
pressen"?):
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/aftonbladet-sven-otto-littorin-kopte-sex-1.1135808
http://www.svd.se/nyheter/politik/valet2010/aftonbladet-littorin-kopte-sex_4977011.svd

När andra kommer med liknande brukar du kalla det "gammalt skvaller"...

Hakvinius

oläst,
10 juli 2010 03:43:152010-07-10
> [...]

>Men det blir troligen inget med detta eftersom vi ju inte är lika inför
>lagen och troligen tystas ner även av myndigheterna.

Du behöver inte oroa dig för "olikhet inför lagen". Enligt Aftonbladets
källa skedde det påstådda brottet 2006, och det preskriberades därmed 2008
(det är två års preskriptionstide för sexköp). Det innebär att en åklagare
inte kan åtala.

10 juli 2010 04:17:152010-07-10
till
Hakvinius förklarade :

Vilken tur för Sven Littorin, moderaterna och högeralliansen!
Men icke desto mindre besvärande för lag och ordningspartiet.
Skulle vilja höra vad Beatrice Ask har att säga om detta. Förmodlingen
inget eftersom det skulle vara mycket besvärande. Att högeralliansen
har makten över den större delen av media synliggörs tydligt. Som jag
påpekat ett stort antal gånger!

10 juli 2010 04:24:522010-07-10
till
Efter hårt tänkande Hakvinius skrev :

> Det är endast Aftonbladet som sitter på källorna. DN och SvD har dock
> refererat till Aftonbladet (vet inte vad du menar med "tyst i borgerliga
> pressen"?):

Det är tydligt vem som har den mediala makten i Sverige.

Nja, kan inte påstå att nyheten är gammal precis, det var ju endast
några dagar sedan din kollega och troliga sexköparen Sven Littorin
avgick.
Det intressanta är ju att han hade detta lik i garderoben den gången
han blev minister. Men det är säkerligen inget som stör dig nämnvärt.
Han borde ju ha varit en säkerhetsrisk för Sverige. Har även Säpo
blundat för denna olaglighet?!
Jag vill inte kalla något för skvaller som är straffbart!

Charlie R

oläst,
10 juli 2010 05:44:592010-07-10
till
Sat, 10 Jul 2010 09:43:15 +0200, Hakvinius ba:

> [...]
> (det är två års preskriptionstide för sexköp). Det innebär att en åklagare

Så behändigt. Det innebär ju i praktiken att uppgifterna från Aftonbladets
anonyma källa "Anna, 30" är fullständigt okontrollerbara.

Hur mycket tipspengar kan hon ha fått för uppgifterna?

Charlie.

Charlie R

oläst,
10 juli 2010 05:48:052010-07-10
till
Sat, 10 Jul 2010 10:17:15 +0200, kjell ba:

> Men icke desto mindre besvärande för lag och ordningspartiet.
> Skulle vilja höra vad Beatrice Ask har att säga om detta. Förmodlingen
> inget eftersom det skulle vara mycket besvärande.

Om hon har något att meddela Littorin i saken får hon väl skicka det
i gredelina kuvert.

Charlie.

Charlie R

oläst,
10 juli 2010 05:52:582010-07-10
till
Sat, 10 Jul 2010 10:17:15 +0200, kjell ba:

> Att högeralliansen

> har makten över den större delen av media synliggörs tydligt.

Om det verkligen är så är det ju bra, eftersom de då är förhindrade
att vidarebefordra obekräftade rykten och uppgifter, hur många
lösnummer de än skulle sälja.

> Som jag
> påpekat ett stort antal gånger!

Ja, finns det något du påpekat som du inte påpekat ett stort antal gånger?

Charlie.

Hakvinius

oläst,
10 juli 2010 06:18:222010-07-10
till

"kjell" wrote in message news:i19ap6$kai$1...@ubuntu1.ipbo.se...

(snap)

> Det är tydligt vem som har den mediala makten i Sverige.

På vilket sätt? Jag har inte hittat en tidning som inte skrivit om detta.
(snap)

> Nja, kan inte påstå att nyheten är gammal precis, det var ju endast några
> dagar sedan din kollega och troliga sexköparen Sven Littorin avgick.

Du kanske inte ska vara så snabb med att förtala en privatperson. Här avgör
rättsväsendet huruvida han är en sexköpare eller inte. Denna historia som
baserar sig på en okänd uppgiftslämnare är inte slut.

> [...]
> blev minister. Men det är säkerligen inget som stör dig nämnvärt. Han
> borde ju ha varit en säkerhetsrisk för Sverige. Har även Säpo blundat för

Mer förtal!

>Jag vill inte kalla något för skvaller som är straffbart!

Inte jag heller. Men innan man kommer med skvaller bör man ha fastställt
huruvida det är sant.
Det är också lustigt att detta kommer fram mitt i valrörelsen. Det påstås ju
ha hänt redan 2006.

10 juli 2010 06:49:292010-07-10
till
Hakvinius uttryckte precis :

Ser fram emot att det publiceras fler uppgifter!
Att det skulle ha hänt 2006 betyder ju inte att Aftonbladet hade
uppgifterna då. Förstår så väl att du och dina gelikar försöker tona
ned dessa uppseendeväckande uppgifter som om de är sanna är graverande
för moderaterna som ett parti för lag och ordning.

10 juli 2010 06:51:372010-07-10
till
Charlie R använde sitt tangenbord för att skriva :

Talar de inte med varandra? De tillhör ju samma parti. Konstigt att
behöva skicka brev.

> Charlie.

10 juli 2010 06:57:192010-07-10
till
Charlie R skrev :

> Sat, 10 Jul 2010 10:17:15 +0200, kjell ba:

> Om det verkligen är så är det ju bra, eftersom de då är förhindrade
> att vidarebefordra obekräftade rykten och uppgifter, hur många
> lösnummer de än skulle sälja.

Nu är det faktiskt så att Aftonbladet ställt frågan till f.d.
arbetsmarknadsministern för över tre dagar sedan och skulle fått en
intervju (den inställdes), och f.d. arbetsmarknadsministern inte velat
besvara eller för den delen förneka sanningshalten i detta delikata
ärende. Alla andra personer inom vänstern skall ju nagelfaras in på
bara kroppen varför skall då en moderat slippa?

> Ja, finns det något du påpekat som du inte påpekat ett stort antal gånger?

Självklar bör sanningar som förnekas påpekas gång på gång.

> Charlie.

10 juli 2010 07:02:522010-07-10
till
Charlie R framförde nästa ide :

> Sat, 10 Jul 2010 09:43:15 +0200, Hakvinius ba:

> Så behändigt. Det innebär ju i praktiken att uppgifterna från Aftonbladets
> anonyma källa "Anna, 30" är fullständigt okontrollerbara.

Icke, du bör nog läsa artiklarna mer noggrannare. Det finns dator och
telefonnummer.

> Hur mycket tipspengar kan hon ha fått för uppgifterna?

Helt oväsentligt! Om du tror hon far med osanning kan du ju skriva det!

> Charlie.

M.O.B. i L.

oläst,
10 juli 2010 07:09:262010-07-10
till
Hakvinius wrote:
> Det är också lustigt att detta kommer fram mitt i valrörelsen. Det
> påstås ju ha hänt redan 2006.

Det ger ju hushållsnära tjänster och arbetslinjen en helt ny betydelse.
Man kan alltså misstänka att den borgerliga regeringen vill tvinga in
studenter i prostitution med hjälp av lågt studiemedel.

Hakvinius

oläst,
10 juli 2010 07:10:272010-07-10
till

"kjell" wrote in message news:i19j8b$m8f$1...@ubuntu1.ipbo.se...

(snap)

> [...]
>dessa uppseendeväckande uppgifter som om de är sanna är graverande för
>moderaterna som ett parti för lag och ordning.

Det är inte ett dugg graverande innan det är satt utom tvivel att det är
sant.

Hakvinius

oläst,
10 juli 2010 07:13:312010-07-10
till

"kjell" wrote in message news:i19k1e$mh4$1...@ubuntu1.ipbo.se...

> [...]
> anonyma källa "Anna, 30" är fullständigt okontrollerbara.

Icke, du bör nog läsa artiklarna mer noggrannare. Det finns dator och

Hennes dator ja, med en hotmail-adress som bevis. Sedan finns det ett
telefonnummer som någon anonym på en förskola påstår ha varit Littorins (hur
de nu kan veta det). Även om det påstådda brottet inte hade preskriberats,
hade dessa "bevis" inte varit skäl för polisen att ens göra en utredning.

10 juli 2010 07:42:542010-07-10
till
Hakvinius tänkte väldigt hårt :

Du delar tydligen Reinfeldts och Sven Littorins åsikter. Har inte
förväntat mig annat. Samma skrot med andra ord!

citat
Uppgifterna ska vara mycket trovärdiga och avslöjar i så fall att
brottet ska ha begåtts veckorna innan Littorin blev
arbetsmarknadsminister.

Det innebär att Sverige kan ha haft en brottsling i regeringen. Frågan
är i sådana fall hur mycket statsministern visste och om han i sin tur
skyddade en brottsling.

Fredrik Reinfeldts operation mörkläggning väcker frågor som svenska
folket har rätt att få svar på. Han måste undanröja varje misstanke om
att han, statsministern, skyddat en brottsling.

Kom ihåg att Fredrik Reinfeldt och inte minst Sven Otto Littorin femton
år senare fortfarande anklagar Mona Sahlin för att ha köpt en Toblerone
på regeringskortet. Minns också vad Fredrik Reinfeldt sa när Lars
Danielsson avgick:

”När makten försöker dölja sanningen får man känslan av att makten
skyddar sig själv”.
slut citat

M.O.B. i L.

oläst,
10 juli 2010 07:47:062010-07-10
till
Hakvinius wrote:

> Hennes dator ja, med en hotmail-adress som bevis. Sedan finns det ett
> telefonnummer som någon anonym på en förskola påstår ha varit Littorins
> (hur de nu kan veta det).

De kan ju veta det eftersom många tidigare ringt och frågat efter
Littorin på det numret. Det fanns ju även en bild. Studenten har kanske
fler äkta akademiska poäng än Littorin (som bara lär ha en köpt examen)
så hon kan vara trovärdigare. Frågan är om Littorin har betalat
arbetsgivaravgift.

Hakvinius

oläst,
10 juli 2010 09:09:562010-07-10
till

"kjell" wrote in message news:i19mcg$n31$1...@ubuntu1.ipbo.se...
(snap)

> Du delar tydligen Reinfeldts och Sven Littorins åsikter. Har inte
> förväntat mig annat. Samma skrot med andra ord!

Det är väl den uppfattningen som bör delas av varje förespråkare för ett
rättssamhälle!

Hakvinius

oläst,
10 juli 2010 09:13:092010-07-10
till

"M.O.B. i L." wrote in message

Hakvinius wrote:

> De kan ju veta det eftersom många tidigare ringt och frågat efter Littorin
> på det numret. Det fanns ju även en bild. Studenten har kanske fler äkta
> akademiska poäng än Littorin (som bara lär ha en köpt examen)

Åter igen kommer du med dina ändlösa teorier....

> så hon kan vara trovärdigare. Frågan är om Littorin har betalat
> arbetsgivaravgift.

Hon kanske hade F-skattesedel?!

Charlie R

oläst,
10 juli 2010 09:32:192010-07-10
till
Sat, 10 Jul 2010 13:09:26 +0200, M.O.B. i L. ba:

> Man kan alltså misstänka att den borgerliga regeringen vill tvinga in
> studenter i prostitution med hjälp av lågt studiemedel.

Studiemedlen är väl inte lägre nu än när regeringen tillträdde, så
i så fall är det väl de socialdemokratiska regeringarna som velat
det? Pratet om "kunskapssamhälle" från deras sida får ju på det här
viset en helt ny dimension...

Charlie.

Charlie R

oläst,
10 juli 2010 09:59:442010-07-10
till
Sat, 10 Jul 2010 12:51:37 +0200, kjell ba:

> Talar de inte med varandra? De tillhör ju samma parti. Konstigt att
> behöva skicka brev.

Han svarar nog inte i telefon längre.

Förresten är det en dam här i stan som säger att du köpt sex av henne...

Charlie.

10 juli 2010 10:19:002010-07-10
till
Charlie R framförde nästa ide :

Hälsa henne så gott när du besöker henne nästa gång.

10 juli 2010 10:22:322010-07-10
till
Hakvinius uttryckte precis :

> "M.O.B. i L." wrote in message

> Åter igen kommer du med dina ändlösa teorier....

De låter minst lika bra som dina.

> Hon kanske hade F-skattesedel?!

Det är väl mycket möjligt att hon drev det som ett företag, är det inte
så du och dina gelikar vill ha det?

M.O.B. i L.

oläst,
10 juli 2010 14:07:562010-07-10
till

Levnadskostnaderna har ökat. Det hade nog de rödgröna tagit hänsyn till.

Charlie R

oläst,
10 juli 2010 14:17:362010-07-10
till
Sat, 10 Jul 2010 20:07:56 +0200, M.O.B. i L. ba:

> Levnadskostnaderna har ökat. Det hade nog de rödgröna tagit hänsyn till.

Det har nog de blågröna också tagit hänsyn till:

www.chs.chalmers.se/sv/Aktuellt/.../Hoejt-studiemedel-2009

Charlie.

10 juli 2010 14:28:402010-07-10
till
Charlie R uttryckte precis :

Du kunde bemöda dig att skicka med en länk som fungerar!
Sedan så säger du nog?????? Du vet alltså inte!!!!!!
Vem är det du avser med de gröna i högeralliansen?

M.O.B. i L.

oläst,
10 juli 2010 14:50:542010-07-10
till
kjell wrote:
> Charlie R uttryckte precis :

> Du kunde bemöda dig att skicka med en länk som fungerar!
> Sedan så säger du nog?????? Du vet alltså inte!!!!!!
> Vem är det du avser med de gröna i högeralliansen?

Förmodligen partiet som bejakar vargjakt och valfångst.

10 juli 2010 14:55:412010-07-10
till
M.O.B. i L. formulerade på Saturday :

Förmodligen, eftersom han så totalt missuppfattat vad grön står för.

Hakvinius

oläst,
10 juli 2010 15:57:122010-07-10
till

"kjell" wrote in message news:i1ae5c$sii$1...@ubuntu1.ipbo.se...

Charlie R uttryckte precis :
> [...]

Sedan så säger du nog?????? Du vet alltså inte!!!!!!
Vem är det du avser med de gröna i högeralliansen?

Att han skrev "nog" var *nog* ett berättigat förlöjligande av MOBiL:s
ständiga "nog"-teorier. T ex överst i detta inlägg. Men det är nog för varmt
för att gubben på stäppen ska fatta det...

Hakvinius

oläst,
10 juli 2010 16:03:512010-07-10
till

"Hakvinius" wrote in message news:i1ajnf$8f5$2...@tornado.tornevall.net...
(snap)

> Du kunde bemöda dig att skicka med en länk som fungerar!

Det kommer ju från rätt gaphals, avsändaren av alla värdelösa och tomma
SVT-text-länkar....
Hade du varit det minsta alert, hade du sett att din newsläsare har
trunkerat länken. Här får du en kort så du klarar av det:
http://alturl.com/vq765

x@y.z

oläst,
10 juli 2010 16:54:042010-07-10
till

Det måste vara Geijeraffären du tänker på här, eller hur?

Hakvinius

oläst,
11 juli 2010 03:24:562010-07-11
till

"M.O.B. i L." wrote in message

Det påstådda skedde ju under den förra regeringen...

Ken

oläst,
11 juli 2010 04:44:452010-07-11
till
On Sun, 11 Jul 2010 09:24:56 +0200, "Hakvinius" <hakv...@hotmail.com>
wrote:

> Det påstådda skedde ju under den förra regeringen...

Hakvinius skall alltid dra upp sådant som redan är historia.
Det är bättre att bry sig om det som sker nu.

Hakvinius

oläst,
11 juli 2010 04:51:542010-07-11
till

"Ken" wrote in message news:d11j36hcq280emoup...@4ax.com...

(snap)

> Hakvinius skall alltid dra upp sådant som redan är historia.
> Det är bättre att bry sig om det som sker nu.

Haha! Hela denna tråd handlar ju om det påstått förflutna....

11 juli 2010 04:57:032010-07-11
till
Ken tänkte väldigt hårt :

Han ägnar sig åt en form av desinformation, det är en moderats sätt att
försöka framställa sin högerregering i bättre dager. Han är aldrig
intresserad av vad som händer nu utan hänvisar till vad som hänt
tidigare i historien. En falskhet utan like.

Hakvinius

oläst,
11 juli 2010 05:11:542010-07-11
till

"kjell" wrote in message news:i1c11n$99q$1...@ubuntu1.ipbo.se...
(snap)

> [...]

> försöka framställa sin högerregering i bättre dager. Han är aldrig
> intresserad av vad som händer nu utan hänvisar till vad som hänt tidigare

Har ni två drabbats av solsting eller värmeslag? Eller är ni allmänt i
avsaknad av vett? Hela denna påstådda historia är ju fyra år gammal! Då är
det väl rimligt att jag refererar till skeendet för fyra år sedan??

Ken

oläst,
11 juli 2010 06:03:492010-07-11
till
On Sun, 11 Jul 2010 10:57:03 +0200, kjell <pet...@yuyuy.se> wrote:

> [...]
> Han är aldrig intresserad av vad som händer nu utan hänvisar
> till vad som hänt tidigare i historien. En falskhet utan like.

Ja.

Ken

oläst,
11 juli 2010 06:05:582010-07-11
till
On Sun, 11 Jul 2010 11:11:54 +0200, "Hakvinius" <hakv...@hotmail.com>
wrote:

> Har ni två drabbats av solsting eller värmeslag?

Nej inte än.

> Eller är ni allmänt i avsaknad av vett?

Vett finns alltid här.

> Hela denna påstådda historia är ju fyra år gammal! Då är det väl
> rimligt att jag refererar till skeendet för fyra år sedan??

Gör något nu istället. Vad hjälper det att diskutera gamla saker?

Hakvinius

oläst,
11 juli 2010 06:25:172010-07-11
till

"Ken" wrote in message news:ro5j36hnnqe9n4rlo...@4ax.com...

(snap)

> Gör något nu istället. Vad hjälper det att diskutera gamla saker?

Det kan du ju fråga aftonbladet, dig själv och Kjell om....

11 juli 2010 07:06:412010-07-11
till
Hakvinius använde sitt tangenbord för att skriva :

Men inget om vad som sker nu? Inget om statsministerns roll? Inget om
Sven Olle Littorins roll? Ingen om vilken politik som moderaterna
företräder vad gäller sexköp? Inga som helst kommentarer om vad som
utspelar sig i nuet är signifikativt för din s.k. debatteknik. Mina
misstänkar besannas alltmer att du är en välkänd moderat politiker som
inte vågar ha några negativa synpunkter på dina kollegor.

11 juli 2010 07:11:362010-07-11
till
Hakvinius uttryckte precis :

Du borde fråga dig själv om det där med vett! Skrattretande att en de
tongivande inom det så kallade statsbärande partiet och som genomgående
arbetar för strängare lagar inom alla områden tvingas avgå på grund av
skriverier om sexköp. Kan du inte be dina politikerkollegor sluta upp
med sin dubbelmoral istället?

Hakvinius

oläst,
11 juli 2010 07:28:072010-07-11
till

"kjell" wrote in message news:i1c8u0$b34$1...@ubuntu1.ipbo.se...
> [...]

> arbetar för strängare lagar inom alla områden tvingas avgå på grund av
> skriverier om sexköp. Kan du inte be dina politikerkollegor sluta upp med

Du utgår (med en hallicks insikt) uppenbarligen ifrån att det som skrivits
är sant. Är det skriverierna eller den påstådda handlingen du anser vara
dubbelmoral?

Hakvinius

oläst,
11 juli 2010 07:32:522010-07-11
till

"kjell" wrote in message news:i1c8kq$b2q$1...@ubuntu1.ipbo.se...

Hakvinius använde sitt tangenbord för att skriva :

(snap)

> Men inget om vad som sker nu?

Mediadrevet?

> Inget om statsministerns roll?

Han har sagt vad han kan säga i en situation som denna.

> Inget om Sven Olle Littorins roll?

Han är numera en privatperson och gör som han vill. Jag kan dock tycka att
han snart måste framträda och personligen dementera uppgiften.

> Ingen om vilken politik som moderaterna företräder vad gäller sexköp?

Den är väl ganska klar! Sexköp är inte tillåtet, och ska beivras.

> Inga som helst kommentarer om vad som utspelar sig i nuet är signifikativt
> för din s.k. debatteknik.

Svårt att kommentera något obekräftat, och i mitt tycke osannolikt.

> Mina misstänkar besannas alltmer att du är en välkänd moderat politiker
> som inte vågar ha några negativa synpunkter på dina kollegor.

Vad eller vem ska jag ha negativa synpunkter mot? Jag tror hela historien är
ett falsarium.

chb hemma

oläst,
11 juli 2010 19:28:002010-07-11

chb hemma

oläst,
11 juli 2010 19:34:402010-07-11

chb hemma

oläst,
11 juli 2010 19:45:562010-07-11

Kjelle@sverige.nu - Kjelle

oläst,
12 juli 2010 08:30:482010-07-12
till
chb hemma wrote:
klipp

> Undrar om Reinfelt fortfarande har högst förtroende bland partiledarna
> när han återigen avslöjats med att ljuga.

Spontant skulle jag vilja skriva _ja_ men... svenska folket är luttrat
och Wetterstrand ung men hennes popularitet växer.
--
Kjelle

12 juli 2010 09:06:542010-07-12
till

Tänk vad kåt du är på henne.... räcker det till för henne att peta ut
ordförande mona ändå....tveksamt....

Aldrig i något val tidigare har jag känt mig det minsta osäker på vad
jag skulle rösta på, något som nu är ett faktum.

Jag satt häromdagen och diskuterade med en person då vi kom in på frågan
om valet varpå jag sa att "Jag är visserligen gammal moderat, men kan
ändå inte tänka mig att rösta på Reinfeldt" vilket den andra personen
replikerade med "Se på mig då. Jag är gammal 'sosse' men kan inte tänka
mig att rösta på Sahlin".

Visserligen finns en valboskap som programmerats från barndomen att ett
eller annat parti är bättre på att tänka ut vad du skall göra än vad du
själv förmår, fast å andra sidan är dagens ungdom betydligt mycket mer
medvetna genom Internet så att en ensidig propaganda biter inte lika
lätt längre eftersom allt går att ta till sig från så många helt olika håll.

Sitter och funderar över vad nästa tok-spektakel politikerna skall
ställa till med för att få uppmärksamhet. Törs mig inte på en gissning
ens, fast om bara de yngre går och röstar så lär gammel-partierna bli
förlorare.

Hakvinius

oläst,
12 juli 2010 13:18:322010-07-12
till

"chb hemma" wrote in message news:i1dkcj$2ck$1...@tornado.tornevall.net...

On 07/10/10 12:18, Hakvinius wrote:

> [...]

> polischefen Göran Lindberg. Hon upprördes då över hur män med makt utåt
> ger sken av att stå för en sak men i verkliga livet agerar helt tvärtom."

Jaha, hon väntade "bara" i ett halvår, och sedan prickade så rätt...
Det var nämligen ganska exakt så länge sedan anklagelserna mot Lindberg
började snurra i pressen.

12 juli 2010 14:21:402010-07-12
till
Mikael Forsberg förklarade på 7/12/2010 :

> [...]
> valet varpå jag sa att "Jag är visserligen gammal moderat, men kan ändå inte

Antar att du tycker han är för lite moderat.

> vilket den andra personen replikerade med
> "Se på mig då. Jag är gammal 'sosse' men kan inte tänka mig att rösta på
> Sahlin".

Antar han tycker att Mona Sahlin är för mycket moderat.

> [...]
> till med för att få uppmärksamhet. Törs mig inte på en gissning ens, fast om
> bara de yngre går och röstar så lär gammel-partierna bli förlorare.

12 juli 2010 18:21:472010-07-12

12 juli 2010 18:56:182010-07-12
till
kjell skrev 2010-07-12 20:21:
> Mikael Forsberg förklarade på 7/12/2010 :

> Antar att du tycker han är för lite moderat.

Han är inte moderat, opportunist möjligen.

> Antar han tycker att Mona Sahlin är för mycket moderat.

Tror jag inte, snarare för inkompetent.

Hakvinius

oläst,
13 juli 2010 00:20:402010-07-13
till

"chb hemma" wrote in message news:i1g4v0$dfh$1...@tornado.tornevall.net...
(snap)

> Vad menar du med att pricka rätt?

Den vecka (almedalsveckan) då valrörelsen startar - den vecka då alla
politiker börjar visa upp sig.
Det kan förvisso ha varit Aftonbladet som valt att publicera just den
veckan.

13 juli 2010 00:55:542010-07-13
till
Hakvinius presenterade följande förklaring :

Du tror mycket! Först var det hon och sedan Aftonbladet. Kan du inte
bestämma dig för vilket "troende" som skall komma först?

Hakvinius

oläst,
13 juli 2010 01:53:582010-07-13
till

"kjell" wrote in message news:i1grlt$e81$1...@ubuntu1.ipbo.se...

(snap)

> Du tror mycket! Först var det hon och sedan Aftonbladet. Kan du inte
> bestämma dig för vilket "troende" som skall komma först?

Nu är du svartvit igen... Eftersom vi är i total avsaknad av fakta, kan det
finnas parallella teorier.

13 juli 2010 04:51:072010-07-13
till
Hakvinius skrev :

Det är ju du som är svartvit, först vart det hon *sedan* var det
Aftonbladet. Du verkar vara lika god opportunist som din kollega
Reinfeldt. Vem som är vems läromästare kan man fundera över.
Sedan har du helt fel, avsaknad av fakta saknas inte, men skulle det
polisanmälas kommer det att bli offentligt. Tror du din f.d. kollega
Sven Otto Littorin önskar detta komma till offentlighet?

x@y.z

oläst,
13 juli 2010 05:14:242010-07-13
till
On Tue, 13 Jul 2010 10:51:07 +0200, kjell <pet...@yuyuy.se> wrote:

>avsaknad av fakta saknas inte

Det finns alltså inga fakta. Det är åtminstone betydelsen av
ovanstående.

chb hemma

oläst,
13 juli 2010 05:26:172010-07-13

Hakvinius

oläst,
13 juli 2010 05:52:492010-07-13
till

"chb hemma" wrote in message news:i1hbt8$ff8$1...@tornado.tornevall.net...
(snap)

> Varför i så fall inte redan på måndagen då det var moderaternas dag? Jag
> tror nog att Aftonbladet har koll på när almedalsveckan infinner sig.

Det får du fråga Aftonbladet om.

Hakvinius

oläst,
13 juli 2010 05:55:042010-07-13
till

"kjell" wrote in message news:i1h9ev$hk3$1...@ubuntu1.ipbo.se...

(snap)

[...]

Vad jag vill säga är att man kan ha många teorier kring en politikers
eventuellt olagliga förehavanden. I ett rättssamhälle ska man dock inte
"fälla" det första man gör. Det finns mängder av motiv att beskylla en
politiker för något som detta - därmed inte sagt att det är sant.
Förvisso går det naturligtvis att polisanmäla, men polisen lämnar dock en
sådan anmälan utan åtgärd eftersom det påstådda brottet är preskriberat. Den
enda chans att få en rättslig bedömning är att Littorin i en civilprocess
stämmer Aftonbladet (dess ansvarige utgivare) för förtal.

Sedan skriver du "avsaknad av fakta saknas inte", och det håller jag
fullständigt med om...

Hakvinius

oläst,
13 juli 2010 05:56:352010-07-13
till

"Hakvinius" wrote in message news:i1hdh6$n5h$1...@tornado.tornevall.net...

Ooops, hakarna kom inte med där. Så här ska det se ut:

(snap)

"Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket lyckligare lottad situation.
Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen utan också i
många andra avseenden." - Tage Erlander, 1965

13 juli 2010 16:39:542010-07-13
till
Hakvinius skrev :

> Sedan skriver du "avsaknad av fakta saknas inte", och det håller jag
> fullständigt med om...

Självklart håller du med eftersom det blev lite väl tillkrånglat i
hastigheten.

13 juli 2010 16:41:182010-07-13
till
Hakvinius skrev :

Besviken på dig, vet du inte det heller!

chb hemma

oläst,
13 juli 2010 19:07:432010-07-13

Hakvinius

oläst,
14 juli 2010 00:47:042010-07-14
till

"chb hemma" wrote in message news:i1is1q$166$1...@tornado.tornevall.net...

(snap)

> Men när det gäller sexköp är ju moderaternas (det parti som politikern
> ifråga själv tillhör) linje att man ska hänga ut just *misstänkta*
> förövare. Fast de menar kanske att det är rättsväsendet och inte vem som
> helst som ska stå för misstankarna.

Skriver du om det gamla, faktiskt korkade, och ratade uttalandet som kom
från justitiedeministern i vintras - om "gredelina kuvert"?

Nej, det är ingen linje som företräds av något av regeringspartierna.

chb hemma

oläst,
14 juli 2010 18:36:542010-07-14

Hakvinius

oläst,
15 juli 2010 01:01:122010-07-15
till

"chb hemma" wrote in message news:i1lekk$5pu$1...@tornado.tornevall.net...

(snap)

> Det är väl just justitieministern som håller i de frågorna? Att
> förslaget är korkat är ovidkommande. Det är att förslag oavsett. Du har
> då en lustig syn på moderatern. Alla korkade m-förslag är icke-förslag,
> eller? Flyttskatten är en annan korkighet som kom ifrån moderaten Borg.
>Och som har blivit bitter verklighet. Har Ask tagit tillbaka sitt
> förslag? Det enda jag hört är att andra ministrar, samt oppositionen,
> gnytt lite samt att Ask var tveksam om kuvertens färgval.

Det var inget förslag (just begreppet "förslag" har en särskild politisk
status), utan ett resonemangsuttalande. Ett ogenomtänkt och dumt sådant. Att
du inte hört mer än gnyende beror sannolikt just på att det aldrig blev ett
förslag...

"Flyttskatten" (dvs kapitalbeskattning på reavinst vid
fastighetsförsäljning), har alltid varit en realitet - om än en korkad
sådan. Så där förstår jag inte vad du menar?? Förvisso har möjligheterna att
få uppskov begränsats och en procentavgift tas ut på uppskovsbeloppet, men
"flyttskatt" har vi haft sedan urminnes tider (även om man fått/får ett
uppskov på skatten, som dock ska betalas så småningom).

chb hemma

oläst,
15 juli 2010 03:39:322010-07-15

On 07/15/2010 07:01 AM, Hakvinius wrote:

> [...]
> status), utan ett resonemangsuttalande. Ett ogenomtänkt och dumt sådant.
> Att du inte hört mer än gnyende beror sannolikt just på att det aldrig

Hur länge ska en justitieminister behöva fundera för att inse att detta
är korkat? Just det faktum att det är korkat är ingen garanti för att m
försöker driva igenom detta inom nästa mandatperiod. Korkade saker har
ju genomdrivits i den nuvarande:

> [...]
> uppskovsbeloppet, men "flyttskatt" har vi haft sedan urminnes tider
> (även om man fått/får ett uppskov på skatten, som dock ska betalas så

Nej där tar du fel. Uppskovet gjorde att det inte alls blev dyrare att
flytta. I alla fall inte för de som flyttade till ett boeande av samma
eller större prisklass. En normal boendekarriär där man i unga år köper
en billig bostad och sedan byter upp sig ett antal gånger tills barnen
flyttar ut för att därefter trappa ner och så småningom flytta in på
äldreboendet drabbades enbart av den totala reavinstskatten. Antalet
flyttningar däremellan spelade ingen roll. Så är det inte längre. Nu kan
en extra flytt till ett precis likadyrt hus kosta flera tusenlappar
extra i månaden jämfört med att bo kvar. Detta bevisar att Borg är korkad.

Om du fortfarande inte förstår. så ska reavinstskatten fortfarande
betalas så småningom. Det är inte den som jag kallar för flyttskatt
eftersom uppskovsreglerna tar bort en sådan effekt. Det är *räntan* på
uppskovet som gör det dyrare att flytta. Den räntan var det Borg som
dumt och ogenomtänkt drev igenom. Att Borg är korkad förstår man av hans
resonemang då han motiverar detta med "man har pengar i handen" efter en
vinstförsäljning... (Han är så jävla dum).

Hakvinius

oläst,
15 juli 2010 05:15:592010-07-15
till

"chb hemma" wrote in message news:i1mee9$acr$1...@tornado.tornevall.net...

(snap)

> [...]

> är korkat? Just det faktum att det är korkat är ingen garanti för att m
> försöker driva igenom detta inom nästa mandatperiod.

Knappast. Det orsakade en hel del internt rabalder plus ett tydligt
avståndstagande:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6830280.ab

(snap)

> Nej där tar du fel. Uppskovet gjorde att det inte alls blev dyrare att
> flytta. I alla fall inte för de som flyttade till ett boeande av samma
> eller större prisklass.

Förr eller senare blir det dyrare (på ålderns höst eller för arvingarna).

> [...]
> en extra flytt till ett precis likadyrt hus kosta flera tusenlappar
> extra i månaden jämfört med att bo kvar. Detta bevisar att Borg är korkad.

Jag tycker förvisso inte om räntan på reavinsten, men jag tycker i alla fall
att det är en bättre princip att beskatta något som finns eller i alla fall
är uttaget (reavinsten och dess kapitalkostnad), än att beskatta boendet
(den teoretiska värdeökning som fastighetsskatten bygger på) i sig, utan att
det nödvändigtvis finns några pengar att betala skatten med.
Förvisso är fastighetsskatten inte borta (även om den kallas avgift), men
den har blivit lägre för de flesta.

> [...]
> resonemang då han motiverar detta med "man har pengar i handen" efter en
> vinstförsäljning... (Han är så jävla dum).

Jag förstår vad du menar. Håller dock inte med om att detta skulle utgöra
bevis för huruvida Borg är korkad. I så fall har vi alltid haft korkade
finansministrar i Sverige...

chb hemma

oläst,
15 juli 2010 16:28:252010-07-15

x@y.z

oläst,
15 juli 2010 17:21:212010-07-15
till
On Sat, 10 Jul 2010 08:21:14 +0200, kjell <pet...@yuyuy.se> wrote:

> [...]
>
>– Jag har respekt för rättsväsendet och medverkar självklart om det
>blir en utredning, men jag har inget eget intresse av det, säger hon.

Vilken respekt har man för rättsväsendet om man säljer sex?

16 juli 2010 00:16:242010-07-16
till

Sexköpslagen har inte i ett rättsväsende att göra och bör avskaffas
omedelbart bums. Alla människor äger sin egen kropp och säljer tjänster
den kan åstadkomma utan att någon annan har med den saken att göra så
länge inte någon kommer till skada.

Hakvinius

oläst,
16 juli 2010 01:45:382010-07-16
till

"chb hemma" wrote in message news:i1nrg9$ltf$1...@tornado.tornevall.net...

(snap)

> Nu ska man för att effektivisera rättsväsendet rationalisera
> bort domstolarna och låta åklagaren själv bestämma straffet.

Det där har du nog fått om bakfoten:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/14/97/87/caa273d6.pdf

Redan idag finns möjlighet att utan domstol utfärda ett sk
"strafföreläggande" vid vissa brott. Är "brottslingen" med på noterna
accepterar han föreläggandet, annars går det till domstol.
Förändringen innebär i princip att ett strafföreläggande ska kunna utfärdas
vid fler typer av brott än idag, och begränsar på intet sätt prövningsrätten
i domstol.

(snap)

> [...]
> inte att när man får uppskov med reavinstskatten vid en
> bostadsförsäljning, så får man det om man köper en annan bostad.
> Pengarna man får ifrån köpet ser man inte röken av. De går direkt in i
> det nya boendet. Tvärtom har man sällan så lite pengar som just när man
> flyttar då man i övergången ofta äger två bostäder. Det finns tom
> speciella överbryggningslån för att hantera detta. Du, liksom Borg, har
> alldeles otroligt fel båda två när du, liksom Borg, säger att man
> beskattar "något som finns" respektive beskatta när "man har pengar i

Det är du som inte fattar att man själv avgör hur man vill hantera
reavinsten. När man sålt sin gamla fastighet, och står med reavinsten i
handen, har man ett fritt val att antingen betala in reavinstskatten (22% av
vinsten man gjorde på fastigheten) omgående alternativt skjuta upp den.
Betalar man in den omgående blir det kanske mindre kontantinsats till den
nya fastigheten, men valet är fritt. Skjuter man upp den, innebär det i
praktiken ett lån på obestämd tid från staten. Det är inte rimligt att
skattebetalarna ska stå för den räntefria finansieringen.
Har man inte råd att betala reavinstskatt, eller ränta på uppskjuten sådan,
har man förmodligen köpt ett för dyrt hus.
Reavinst i sig är inte heller någon självklarhet eller rättighet. Det finns
tusentals bostadsförsäljningar där man istället gör reaförlust.

Det jag däremot inte gillar, är retroaktiviteten i förslaget, dvs att även
"gamla" uppskov plötsligt blir räntepliktiga.

Den klassiska fastighetsskatten var däremot förrädisk! Den slog, utan hänsyn
till fastighetsägarnas ekonomiska status, till varje år med ett belopp som
baserade sig på en fiktiv värdeökning.

Thommy M.

oläst,
16 juli 2010 02:42:482010-07-16
till
Mikael Forsberg <mikaelf...@ymail.com> writes:

Sexköpslagen ger väl "Anna" precis den rätten idag?

16 juli 2010 02:50:492010-07-16
till

Nej, eftersom kunderna är kriminaliserade så inkräktar politikerna på
hennes äganderätt till sin egen kropp. Men politiker betraktar ju ofta
folket som deras slavar så annat är väl inte att förvänta därifrån.

Thommy M.

oläst,
16 juli 2010 03:16:472010-07-16
till
Mikael Forsberg <mikaelf...@ymail.com> writes:

Så är det ofta. Du får inte göra vad du vill med det du har förfogande över.

16 juli 2010 04:10:012010-07-16
till

Just det, politikerna betraktar folket som sina slavar.

chb hemma

oläst,
16 juli 2010 04:17:062010-07-16

On 07/16/2010 07:45 AM, Hakvinius wrote:

> [...]
> Förändringen innebär i princip att ett strafföreläggande ska kunna
> utfärdas vid fler typer av brott än idag, och begränsar på intet sätt

Ask är mycket farligare än så.

> [...]
> Reavinst i sig är inte heller någon självklarhet eller rättighet. Det
> finns tusentals bostadsförsäljningar där man istället gör reaförlust.

Om man väljer att betala reavinsten på en gång är glyttskatten som du
säger 22%. Det betyder att man vid varje flytt måste köpa ett hus som är
billigare än det man säljer med reavinst för att boendekostnaden inte
ska stiga. Alternativt kan man skjuta upp skatten men måste då istället
betala ränta vilket i princip går på ett ut. Så var det inte förut. Då
kostade det inget alls att flytta i det här avseendet.

> Det jag däremot inte gillar, är retroaktiviteten i förslaget, dvs att
> även "gamla" uppskov plötsligt blir räntepliktiga.

Det gör inte jag heller eftersom det drabbade mig. Men varför gillar
inte du det heller? Det hade varit än mer orättvist om det bara gällde
nya flyttar. Dvs de som flyttade efter ändringen ska betala flera
tusenlappar extra i månaden, men de som flyttade innan slipper.

> Den klassiska fastighetsskatten var däremot förrädisk! Den slog, utan
> hänsyn till fastighetsägarnas ekonomiska status, till varje år med ett
> belopp som baserade sig på en fiktiv värdeökning.

Fiktiv var den inte även om den naturligtvis inte var millimeterexakt. I
princip var den bra eftersom man betalade för att man tog plats. Däremot
gillade jag inte principen att man fick betala skatt för att man gjorde
huset finare eller miljövänligare men det var nog svårt att undvika med
det systemet. Däremot tog man visst hänsyn till fastighetsägaren
ekonomiska status då man begränsade skatten till max fyra procent av
inkomsten.

Björn Lindberg

oläst,
16 juli 2010 05:34:252010-07-16
till
chb hemma <c...@slaadet.se> writes:

> [...]
> säger 22%. Det betyder att man vid varje flytt måste köpa ett hus som är
> billigare än det man säljer med reavinst för att boendekostnaden inte

Det är riktigt, men eftersom man får behålla 78% av reavinsten, pengar
som man aldrig betalat för det dittillsvarande huset, har man ändå råd
att uppgradera.

> I princip var [den klassiska fastighetsskatten] bra eftersom man

> betalade för att man tog plats.

Betalade för platsen gjorde man när man köpte fastigheten/tomten.

Björn Lindberg

Mats Löfdahl

oläst,
16 juli 2010 06:51:202010-07-16
till
Björn Lindberg wrote:

> Det är riktigt, men eftersom man får behålla 78% av reavinsten, pengar
> som man aldrig betalat för det dittillsvarande huset, har man ändå råd
> att uppgradera.

Nu tänker du dig ett scenario där bara det hus chb säljer har gått upp i
pris och inte de han skulle vilja köpa. Hur realistiskt är det?

Hakvinius

oläst,
16 juli 2010 09:26:432010-07-16
till

"chb hemma" wrote in message news:i1p51c$doa$1...@tornado.tornevall.net...
(snap)

> Ask är mycket farligare än så.

I det avseendet är hon en västanfläkt jämfört med Bodström...

(snap)

Resten har Björn Lindberg besvarat på ett utmärkt sätt.

16 juli 2010 11:10:592010-07-16
> [...]

> (snap)

> I det avseendet är hon en västanfläkt jämfört med Bodström...

Tja, som framfördes av en person med bindningar till moderaterna.

> (snap)
>

> Resten har Björn Lindberg besvarat på ett utmärkt sätt.

--

Hakvinius

oläst,
16 juli 2010 12:26:562010-07-16
till

"kjell" wrote in message news:i1psrq$kij$1...@ubuntu1.ipbo.se...

> [...]
>
> I det avseendet är hon en västanfläkt jämfört med Bodström...

> Tja, som framfördes av en person med bindningar till moderaterna.

Tja, som kommenterades av en figur med bindningar till SAP, LO, V, MP och
allt annat otäckt i politiken...

Ken

oläst,
16 juli 2010 12:37:092010-07-16
till
On Fri, 16 Jul 2010 18:26:56 +0200, "Hakvinius" <hakv...@hotmail.com>
wrote:

> Tja, som kommenterades av en figur med bindningar till SAP, LO, V, MP och
> allt annat otäckt i politiken...

Är mänsklighet otäckt?

Hakvinius

oläst,
16 juli 2010 13:00:222010-07-16
till

"Ken" wrote in message news:1k2146902o0bta2l1...@4ax.com...

> Är mänsklighet otäckt?

Nej.

16 juli 2010 13:43:032010-07-16
till
Hakvinius formulerade frågan :

Tja, någon politiker är jag inte, men hur är det egentligen med dig?!

Hakvinius

oläst,
16 juli 2010 17:17:272010-07-16
till

"kjell" wrote in message news:i1q5ov$mk8$1...@ubuntu1.ipbo.se...

(snap)

> Tja, någon politiker är jag inte, men hur är det egentligen med dig?!

Tja, säg det du...

17 juli 2010 01:57:002010-07-17
till
Hakvinius presenterade följande förklaring :

En politiker som skriver på swnet.politik (moderat), hur trovärdig är
han egentligen?

Hakvinius

oläst,
17 juli 2010 02:05:462010-07-17
till

"kjell" wrote in message news:i1rgp7$12v$1...@ubuntu1.ipbo.se...

> [...]
>
> (snap)

> En politiker som skriver på swnet.politik (moderat), hur trovärdig är han

Hur trovärdig är egentligen en politiker (sosse) som skriver på
swnet.politik?
(Och du har ingen aning om huruvida jag är en politiker eller inte)

18 juli 2010 13:47:252010-07-18
till
Hakvinius framförde nästa ide :

> "kjell" wrote in message news:i1rgp7$12v$1...@ubuntu1.ipbo.se...
>
> Hakvinius presenterade följande förklaring :

> Hur trovärdig är egentligen en politiker (sosse) som skriver på
> swnet.politik?

Finns det politiker från s som skriver här? Undrar i så fall vem det
skuller vara?

> (Och du har ingen aning om huruvida jag är en politiker eller inte)

En aning kan man väl ha.

Hakvinius

oläst,
18 juli 2010 17:35:422010-07-18
till

"kjell" wrote in message news:i1vepd$v7h$1...@ubuntu1.ipbo.se...

(snap)

> Finns det politiker från s som skriver här? Undrar i så fall vem det
> skuller vara?

Det finns nog lika få (s)-politiker som (m)-politiker här...

> En aning kan man väl ha.

Du har så många aningar...

19 juli 2010 00:22:142010-07-19
till
Hakvinius har framfört detta till oss :

> "kjell" wrote in message news:i1vepd$v7h$1...@ubuntu1.ipbo.se...
>
> (snap)

> Det finns nog lika få (s)-politiker som (m)-politiker här...

Det säger ju ingenting om att det skulle finnas en moderat politiker på
swnet.politik.

> Du har så många aningar...

Självklart har man sina aningar och ofta finns det substans bakom
detta.
Att det skulle finnas minst en moderat politiker i gruppen finns det
tydliga tecken på.

Charlie R

oläst,
20 juli 2010 14:59:132010-07-20
till
Fri, 16 Jul 2010 08:42:48 +0200, Thommy M. ba:

> Sexköpslagen ger väl "Anna" precis den rätten idag?

Jo,men samtidigt handlar det ju om uppenbar anstiftan till brott.
Bara man höjer maxstraffet för sexköp tillräckligt mycket blir
även denna anstiftan straffbar. Det ska bli _mycket_ intressant
att se om justitieminissan vill höja maxstraffet så mycket.

Charlie.

Hakvinius

oläst,
20 juli 2010 19:04:142010-07-20
till

"Charlie R" wrote in message

(snap)

> [...]
> även denna anstiftan straffbar. Det ska bli _mycket_ intressant
> att se om justitieminissan vill höja maxstraffet så mycket.

Sexköpslagens skyddsintresse är den prostituerade kvinnan. Därför kan inte
anstiftan komma i fråga för just henne. Begreppet som den prostituerade
faller under kallas "concursus necessarius".
Detsamma gäller t ex misshandel. Den misshandlade kan aldrig dömas för
anstiftan, oavsett hur mycket han har "eldat på" gärningsmannen och uppmanat
denne att misshandla honom.

Charlie R

oläst,
21 juli 2010 07:47:452010-07-21
till
Wed, 21 Jul 2010 01:04:14 +0200, Hakvinius ba:

> Sexköpslagens skyddsintresse är den prostituerade kvinnan. Därför kan inte
> anstiftan komma i fråga för just henne. Begreppet som den prostituerade
> faller under kallas "concursus necessarius".

Brottsprovokation vore i och för sig en bättre rubrik än anstiftan,
och någon skada verkar inte lagstiftaren anse att den prostituerade
kvinnan lider, eftersom det inte stipuleras något skadestånd till
henne från gärningsmannen...

> Detsamma gäller t ex misshandel. Den misshandlade kan aldrig dömas för
> anstiftan, oavsett hur mycket han har "eldat på" gärningsmannen och uppmanat
> denne att misshandla honom.

Det är stor skillnad, eftersom det i misshandelsfallet finns en
skada som av lagstiftaren anses böra berättiga till skadestånd.
Hur det skulle gå för det misshandelsoffer som fått betalt för
att bli misshandlad kan man i och för sig spekulera om, såvida
det inte finns något prejudicerande rättsfall att ta del av.

Charlie.

Hakvinius

oläst,
21 juli 2010 08:28:012010-07-21
till

"Charlie R" wrote in message

> [...]

> och någon skada verkar inte lagstiftaren anse att den prostituerade
> kvinnan lider, eftersom det inte stipuleras något skadestånd till

Jag har läst förarbetena, och det är utan tvivel så att den prostituerade
anses lida skada. Att inget skadestånd normalt utdöms hänger ihop med att
rätten normalt sett anser att den prostituerades handlingar innebär en så
hög grad av provokation att skadeståndet helt jämkas bort. Skadestånd är
däremot inte principiellt uteslutet. Narkotikapåverkan, alkoholpåverkan etc
kan vara skäl att helt eller delvis ogilla skadeståndstalan. I folkmun kan
man säga att det är "skylla sig själv"-principen som råder.

> [...]
> att bli misshandlad kan man i och för sig spekulera om, såvida
> det inte finns något prejudicerande rättsfall att ta del av.

Det är exakt samma princip som för prosttution. I båda fallen bedöms skada,
men skadeståndet kan jämkas ner (ända till noll) beroende på offrets
handlingar. Generellt sett brukar det vara "kränkning" som ligger till grund
för merparten av skadestånd i misshandelsfall.Påföljden påverkas föga av
sådana omständigheter, men det gör däremot skadeståndet.

Den som, mot betalning av offret själv misshandlar någon kommer med all
sannolikhet att dömas som i vilken misshandelsrättegång som helst. Dock
slipper vederbörande garanterat betala skadestånd till den misshandlade.
Sedna kan man ju spekulera vad följderna kan bli av sadistiska sexlekar, men
där är mörkertalet stort och fallen få eftersom brotten inte sällan begås
bakom lykta dörrar... Vidare är brottsoffret föga benägen att göra
ordningsmakten uppmärksam på att brott har ägt rum.

0 nya meddelanden