Torkel Franzén är död

erl...@bredband.net

Torkel Franzén, välkänd för sina många Usenetinlägg, avled av
skelettcancer onsdagen den 19 april. Han blev 56 år.

Torkel Franzén arbetade som universitetslektor vid Institutionen för
systemteknik vid Luleå tekniska universitet. Han undervisade i
programmering, mest i Java och Prolog. Han blev filosofie doktor 1987,
på en avhandling (i filosofi) med titeln "Provability and Truth". Han
skrev också böcker, t.ex.
"Gödel's Theorem. An Incomplete Guide to Its Use and Abuse" som utkom
2005.

Just Gödels teorem var ett av hans huvudintressen. Han skrev många
Usenetinlägg i detta och närliggande ämnen, men han skrev också
inlägg i många andra ämnen.

Saknaden efter Torkel är stor för såväl hans familj och
arbetskamrater som för hans Usenetvänner.

Erland Gadde
Institutionen för matematik
Luleå tekniska universitet

Roger Jansson

erl...@bredband.net skrev:

> Torkel Franzén, välkänd för sina många Usenetinlägg, avled

Ytterligare en profil har gått i graven!

Usenet Rulez

Den vedervärdige erl...@bredband.net fick mej nästan att ramla ur stoeln
med meddelandet news:1145541448.193534.248690
@v46g2000cwv.googlegroups.com i swnet.diverse

perv i frid då.

Fast på Deja lever vi alla vidare.

--
Usenet Rulez
President,Trolls Inc.

Marcus Stromberg

On Thu, 20 Apr 2006 erl...@bredband.net wrote:

> Torkel Franzén, välkänd för sina många Usenetinlägg, avled av skelettcancer
> onsdagen den 19 april. Han blev 56 år.

Jag beklagar det djupt. Den svenska delen av Usenet behöver fler, inte färre,
duktiga och kunniga deltagare.

Marcus

m9...@abc.se

Lars Johansson

Mycket tråkigt -- och bara 56 år! Och vilken djefulsk
sjukdom.

Tror faktiskt att Torkel kommer att saknas mest i
se.dator.programmering.diverse. Där var han en
grym tillgång.

Förresten! Är det bara jag som har noterat att
Thomas Nord försvann i samband med Torkel?

"A man can't just sit around."
Lars Johansson
...som räknar med att ha hälsan i minst 56 år
till -- men jag är kanske ovanligt optimistisk...

On the turntable:
Andliga sånger