"aĉeti" kaj "ŝanĝi"

gunananda

Kion min mirigis treege estis kial ĝis nun en la longa historio de la
uzo de esperanto neniu
miris - eĉ ne Zamenhof mem - ke estas "aĉeti" kaj "ŝanĝi" kvankam
"aŝeti" kaj "ĉanĝi"
aspektas pli logika kaj malpli konfuza.
Nun oni povas ŝpari plendi pri ĝi , ĉar nia lingvo jam batalas por
travivi kaj verŝajne la plimulto
de la esperantouzantaro pensas ke la lingvo eĉ ne eltenas la
alternativan formon "aŝeti".
Dum la jardekoj la uzado de nia lingvo ne plu estis pura lingva uzado
kiu estas la afero kun
kutimaj aliaj lingvoj , ĝi estis ankaŭ ia kulto kaj eble tiu samas
kun aliaj lingvoj kiel
la irlanda, latina kaj sanskrita.

Stephan B. WEBANCK aka BtI @ web.de

Saluton!

gunananda skribis interalie:

> Kion min mirigis treege estis kial ĝis nun en la longa historio de la
> uzo de esperanto neniu miris - eĉ ne Zamenhof mem - ke estas "aĉeti" kaj
> "ŝanĝi" kvankam "aŝeti" kaj "ĉanĝi" aspektas pli logika kaj malpli konfuza.

1. Kial Z. miru pri siaj decidoj?

2. Ĉu "aŝeti" pli logikas laŭ vi, ĉar ĝia prononco pli proksimas al la franca
"acheter"? Se jes, verŝajne "ĉanĝi" memorigas vin pri la prononco de la
angla "to change". (Tamen ankaŭ ekzistas franca "changer", kaj oni povus
opinii, ke "ŝanĵi" pli "logikas".)

3. Ial mi mem neniam miris nek konfuziĝis pri "aĉeti" nek "ŝanĝi", sed eble
ja ĝenis min "germano" kaj "ĝermano", kiuj "evidente" devus interŝanĝiĝi,
ĉar la formo kun "g" estas la "baza". (Kompreneble eĉ pli radikala propono
estus la ekuzado de radiko "dojĉ" por tio, kio nun esprimiĝas per
"german".)

4. Viaj afiŝoj estus eĉ pli agrable legeblaj, se vi sukcesus eviti la
"kombilecan" aspekton de la teksto, t.e. la sinsekvon de longaj
kaj mallongaj linioj. Krome mi ne scias, ĉu iu ajn alia s.c.e.-ano
obstine spacumas *antaŭ* kaj post komo ("vorto , vorto") kaj scivolemas
pri la motivo por tia "inter"punkcio.

Vivu longe kaj prosperu!
Kolonjano

--
Stephan B. WEBANCK --- Kolonjano | I have always wished that my computer
mailto:web...@web.de | would be as easy to use as my telephone.

mar...@nexgo.de

Bonege skribite, Kolonjano!

M@rkus~~~

Manuel

Stephan B. WEBANCK aka BtI @ web.de skribis:

> [...]
> "acheter"? Se jes, verŝajne "ĉanĝi" memorigas vin pri la prononco de la
> angla "to change". (Tamen ankaŭ ekzistas franca "changer", kaj oni povus

Pri acxeti estas interese, ke gxi devenas el la araba S-t-r (ekzemple
"'aSteri", "mi acxetas").

> [...]
> kaj mallongaj linioj. Krome mi ne scias, ĉu iu ajn alia s.c.e.-ano
> obstine spacumas *antaŭ* kaj post komo ("vorto , vorto") kaj scivolemas

Manvxelo

gunananda

nun ja ne plu indas plendi ĉar la radikoj estas en pli ol cent jara
uzado, sed
eble iu volas havi klarigon kaj tiam helpas se vi havas klarigon.
Z. certe elektis ĝ kaj ĵ por skribi la sonojn [d3] kaj [3] ĉar ili
malpli detruas
bildojn de la latinidaj vortoj.
tamen kelkaj demandoj restas kaj vi bv. diri al mi "gschichtal"
rakonton,
fabelon aŭ krei miton , teorion - se vi ne scias.
sed nepre sentu vin atakita de mi ĉar mi ne volas batali ,sed havi
bonan
rakontojn.
kelkfoje Z. anstataŭigis la francan "ch" per "ĉ" por krei radikojn,
kiun pruvas
radikojn kiel "ĉagren-" ktp. Li neniam uzis "c" por ĉi tiu afero - se
vi trovas
ekzemplon bv. diri al mi.

ĝis kaj ĉaŭ

Remush

Manuel wrote:

> Pri acxeti estas interese, ke gxi devenas el la araba S-t-r (ekzemple
> "'aSteri", "mi acxetas").

http://users.telenet.be/raymond.gerard/esperanto/etimo.htm#KAP_2

aĉeti <- fr: acheter(aĉeti) <- lat: accipere/acceptum(akcepti/akceptita) p malaperas antaŭ t; cc iĝas ĉ kaj poste ŝ.

Remuŝ (Belgio)

Yves Bellefeuille

Manuel skribis:

> Pri acxeti estas interese, ke gxi devenas el la araba S-t-r (ekzemple
> "'aSteri", "mi acxetas").

Mi ofte scivolis kie vi prenas la informojn kiujn vi prezentas tie chi.

"Acheti" certe venas de la franca "acheter", kun la sama signifo, kaj la
fontoj diras ke tiu vorto venas de la popola latina "accaptare".

Chu vi havas fonton kiu diras ke tio venas de la araba, au chu tio estas
via propra ideo?

--
Yves Bellefeuille <y...@storm.ca>
Google users: To reply to posts, click "show options" next to the

Manuel

Yves Bellefeuille skribis:

> [...]
> fontoj diras ke tiu vorto venas de la popola latina "accaptare".
> Chu vi havas fonton kiu diras ke tio venas de la araba, au chu tio estas

Povas esti, ke la araba vorto devenas el la franca. Aliflanke povas
esti, ke "acheter" devenas _tra_la_itala_ "accettare" /at-tSet-ta:re/
el la latina "acceptare" (ne *accaptare), kiu devenas el "ad" kaj
"captare", cxi lasta el "captus" (kaptita) el "capere" (kapti). Sen la
itala estus *achepter. Avx eble estas mikso el la du ; tio okazas
suficxe ofte.

> Yves Bellefeuille

Manvxelo

s...@mailinator.com

Manuel schrieb:

1. (vulgar-)latina "c" antau "a" farighas en la franca "s" (skribite
"ch"). (La duobleco de "c" ne ghenas, char duoblaj konsonantoj estis
same prononcataj kiel unuoblaj.)

2. (vulgar-)latina "c" antau "e" farighas en la franca "s" (skribite
"c").

Do la vokalo certe estis "a", ne "e".

3. (vulgar-)latina konsonantsinsekvo "pt" farighas en la franca "t"
(skribite jen "t", jen latinizite "pt" "sept", kvankam oni neniam
prononcis "p", en malnovfranca oni skribis "set"). Nur en poste nove
transprenitaj vortoj el la (nevulgara) latina, oni reenkondukis la
prononcon "pt", ekz-e en "accepter". (Tiu chi vorto malkashas sian
novenkondukitecon ankau per la prononco de "cc" kiel "ks".)

Do prunto tra la itala ne estas necesa.

Plie pri la vokaloj: En la franca ekzistas la vorto "achat". La dua "a"
estas akcentata kaj en fermita silabo. La evoluo el la vulgarlatina al
la franca en tiu pozicio estas a => a, e => e.

En la vorto "acheter", la unua "e" estas neakcentata. En tiu pozicio
validas a => e.

Do, ankau pri tio la vorto bone sekvas la regulojn k plia argumento, ke
ankau en la vulgarlatina formo estis "a", ne "e": *àccaptáre

Mi ne havas etimologian vortaron de la franca, sed shajnas al mi, ke la
formo "accaptare" kiel bazo de "acheter" estas bone defendebla.

Pri etimologio de la araba mi bedaurinde scias nenion, sed se vi ne
havas fontojn, tiam viaj supozoj shajnas al mi iom sovaghaj.

Sebastiano

Yves Bellefeuille

seb skribis:

> Mi ne havas etimologian vortaron de la franca, sed shajnas al mi, ke la
> formo "accaptare" kiel bazo de "acheter" estas bone defendebla.

Ghi ne estas etimologia vortaro, sed estas etimologiaj informoj che
_Trésor de la langue française_: http://atilf.atilf.fr/ .

La etimologiaj informoj por "acheter" estas abundaj!

Manuel

s...@mailinator.com skribis:

> 1. (vulgar-)latina "c" antau "a" farighas en la franca "s" (skribite
> "ch"). (La duobleco de "c" ne ghenas, char duoblaj konsonantoj estis
> same prononcataj kiel unuoblaj.)

Castellum -> château, ne *sâteau.

> 2. (vulgar-)latina "c" antau "e" farighas en la franca "s" (skribite
> "c").
> Do la vokalo certe estis "a", ne "e".

Ne nepre.

> [...]
> prononcon "pt", ekz-e en "accepter". (Tiu chi vorto malkashas sian
> novenkondukitecon ankau per la prononco de "cc" kiel "ks".)

Septante /sèptãt/
Égypte /ežıpt/
rapt /rapt/
transept /tãrsèpt/
cheptel /Sèptèl/
ktp

> [...]
> la franca en tiu pozicio estas a => a, e => e.
> En la vorto "acheter", la unua "e" estas neakcentata. En tiu pozicio

"j'achète", ne "j'*achate".
"une asperge", ne "une *asparge".
ktp

> [...]
> Pri etimologio de la araba mi bedaurinde scias nenion, sed se vi ne
> havas fontojn, tiam viaj supozoj shajnas al mi iom sovaghaj.

Manvxelo

Manuel

Yves Bellefeuille skribis:

> seb skribis:
> Ghi ne estas etimologia vortaro, sed estas etimologiaj informoj che
> _Trésor de la langue française_: http://atilf.atilf.fr/ .
> La etimologiaj informoj por "acheter" estas abundaj!

Mi legis la tutan vortdevenan parton sur "acheter". Sxanjas, ke TLF
faras diversajn supozojn por klarigi la filiigxon de iuj formoj al
aliaj. TLF ne montras la saman memcertecon pri tiu vorto, ol
Sebastiano.

La plej frua formo (en la frufranca) estas "acheder" (en la senco de
"obtenir" [ricevi]), kaj tio montrus ecx alian fonton : "ad-cedere"
(do gxi estus aliajxo de "accéder").

> Yves Bellefeuille

Manvxelo

Yves Bellefeuille

Manuel skribis:

> La plej frua formo (en la frufranca) estas "acheder" (en la senco de
> "obtenir" [ricevi]), kaj tio montrus ecx alian fonton : "ad-cedere"
> (do gxi estus aliajxo de "accéder").

Mi daure miras, pri kie vi prenas viajn informojn. La formo "ad-cedere"
kiun vi mencias nenie aperas en la vere abundaj etimologiaj informoj pri
"acheter".

s...@mailinator.com

Manuel schrieb:
> s...@mailinator.com skribis:

> Castellum -> château, ne *sâteau.

Jes, perdighis la supersigno super la "s". Mi chi tie uzis veran
esperantan literon (anstatau "sh") char mi volis eviti konfuzon pri
tio, chu mi celis la sonon au la grafikan formon. Bedaurinde tio pro
tehhnika miso kauzis alian miskomprenon. Nu ja, tamen ja estas klare,
ke "ch" neniam estis prononcita "s", do kun iom da penskapablo oni
povus trovi la eraron.

Pri la aliaj notoj ne necesas komenti.

Sebastiano

s...@mailinator.com:

Tio ja estas tre interesa fonetika fenomeno — ke "k" antaŭ malantaŭa
vokalo fariĝas sibilanto. Ĉu la a-sono fakte prononciĝis antaŭe, aŭ ĉu
tio ofte okazas?

Marko Rauhamaa mailto:ma...@pacujo.net http://pacujo.net/marko/

> Mi daure miras, pri kie vi prenas viajn informojn.

La suomoj diras, ke el la maniko, dum la anglalingvuloj dirus, ke el la
ĉapelo. Esperantisto probable dirus, ke el vigla imago.

Manuel

Marko Rauhamaa skribis:

> s...@mailinator.com:
> Tio ja estas tre interesa fonetika fenomeno — ke "k" antaŭ malantaŭa
> vokalo fariĝas sibilanto. Ĉu la a-sono fakte prononciĝis antaŭe, aŭ ĉu
> tio ofte okazas?

Vi bezonas aldonan detalon. La latina/romanida "c" ne subite farigxis
/S/. Unue gxi nerimarkite dum pli ol jarmilo elvolvigxis en /kS/-on,
poste en /cS/-on kaj en /tS/-on antavx ol farigxi /S/ en la moderna
franca.

La "a" de castellum kaj château estas malantavxa.

Tiu elvolvigxo el latina /k/ en modernfrancan /S/ (antavx /a/) estas
tute regula.
Aliaj ekzemploj : carrum -> char Kompreneble temas pri
castratum -> châtré la latina
akuzativo, cxar la.
castam -> chaste francaj vortoj
devenas