Punkin ja uuden aallon visa

Matti Hollberg

Esitin tämän visan Sfnet.harrastus.visailussa syyskuussa 1993.
Silloin se oli muistivisa, mutta tällä kertaa on ehkä syytä
ottaa kaksi kategoriaa: muistista vastaajat ja lähteitä käyttävät.
Tämä siksi, että varsinaisia asianharrastajia ei taida olla tällä
kertaa tässä ryhmässä kovin monta.

Vastausaikaa voisi antaa tiistain 15.2.2000 iltaan saakka.

Esitetäänpä punk- / uuden aallon trivia vaihteeksi. Säännöt ovat muiden
vanhoista trivioista tutut.

Kustakin kysymyksestä täysin oikein vastannut vastaaja saa 1/(oikeiden
vastausten lukumäärä) pistettä. Jos vastaus on vain osaksi oikein, esim.
puoliksi oikein, pisteitä saa (1/2)/(oik. vast. lkm.). Oikeiden vastausten
lukumäärään otetaan huomioon myös nuo osaksi oikeat vastaukset. Joissain
kysymyksissä on alakohtia. Tällaisesta alakohdasta saa täysin oikealla
vastauksella 1/((oik. vast. lkm.) * (alakohtien lkm.)) pistettä. Eniten
pisteitä saanut on voittaja.

Esimerkki. Kohtaan 2b) tulee 4 vastausta, joista 2 täysin oikein, 1 puoliksi
oikein ja 1 kolme neljäsosaltaan oikein. Viimeksi mainittu saa pisteitä
(3/4)/((2+1/2+3/4)*3)=0.076923077.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
0) Vastaatko muistista vai käytätkö lähteitä? (Tästä ei saa pisteitä:-)

1) Seinäjoella oli 1980-luvun alussa punk- / uuden aallon bändi, jonka
nimi oli sama kuin erään suuren eurooppalaisen kaupungin nimi. Mikä
oli bändin nimi?

2a) Missä punk- /uuden aallon bändissä ensimmäisenä laulusolistina oli
Pia-Yvonne Rosenqvist?

2b) Milloin kyseinen yhtye perustettiin?

2c) Mikä oli Pia-Yvonne Rosenqvistin "taiteilijanimi"?

3) Minkä bändin omakustannekasetti oli "Kloonattu sukupolvi"?

4) Mikä oli järjestys neljän ensimmäisen bändin osalta rockin SM-kisissa
vuonna 1979 uuden aallon sarjassa?

5a) Mikä bändi teki ensimmäisenä Suomessa omakustanne punk- / uuden aallon
levyn?

5b) Milloin tämä tapahtui?

5c) Millainen tuo levy oli fyysisesti?

5d) Paljonko painos oli?

6a) Mikä bändi levytti ensimmäisenä Suomessa punkkia (jos punkin
katsotaan alkaneen -- niin kuin yleensä tehdään -- Sex Pistolsin
ensimmäisestä keikasta 10.2.1976.)?

6b) Mikä tämä ensimmäinen levytys oli?

6c) Kuka myöhemmin muunlaisen musiikin parissa huomiota osakseen saanut
henkilö toimi kyseisen yhtyeen managerina?

7a) Mikä biisi alkaa: "Mä kuulun siihen sukupolveen, / joka kaikkeen
kyllästynyt on. / Mä kuuluun siihen sukupolveen, / joka itseensäkin
kyllästynyt on"?

7b) Minkä yhtyeen biisistä on kysymys?

7c) Mistä kyseinen yhtye on kotoisin?

7d) Milloin se on kasattu?

8a) Mille levymerkille Briard teki ensimmäisen singlensä?

8b) Mikä oli tuon singlen b-puolen biisin nimi?

9a) Mikä bändi vannoi erään edellisten (6 vuotta sitten eli vuonna 1994
olleiden) vaalien presidenttiehdokkaan nimiin?

9b) Mikä on kyseisen kappaleen nimi?

9c) Mistä kyseinen yhtye on kotoisin?

10a) Millaisia ovat Maho Neitsyt -yhtyeen kaikki yhtyeen pystyssäoloaikana
julkistetut (yhtyeen hajoamisen jälkeen julkaistuista levyistä ei siis
nyt kysytä) levyt olleet fyysisesti?

10b) Ketkä/mitkä ovat kustantaneet Maho Neitsyt -yhtyeen sen
pystyssäoloaikana julkistetut levyt (yhtyeen hajoamisen jälkeen
julkaistuista levyistä ei siis nyt kysytä)?
--
Matti Hollberg / internet: holl...@arska.fys.utu.fi
Department of Applied Physics / bitnet : holl...@firien.bitnet

Hannu T. Tiberius Pajunen

Tulipa totisesti mieliinpainuva 10 Feb 2000 15:26:40 +0200,
kun holl...@arska.fys.utu.fi julisti:

>0) Vastaatko muistista vai käytätkö lähteitä? (Tästä ei saa pisteitä:-)

Muistista.

>1) Seinäjoella oli 1980-luvun alussa punk- / uuden aallon bändi, jonka
> nimi oli sama kuin erään suuren eurooppalaisen kaupungin nimi. Mikä
> oli bändin nimi?

Krakova

>2c) Mikä oli Pia-Yvonne Rosenqvistin "taiteilijanimi"?

Punkku

>4) Mikä oli järjestys neljän ensimmäisen bändin osalta rockin SM-kisissa
> vuonna 1979 uuden aallon sarjassa?

Hassisen kone ja loput.

>5b) Milloin tämä tapahtui?
1977

>5c) Millainen tuo levy oli fyysisesti?

Pyöreä ja punainen

>5d) Paljonko painos oli?

79 kappaletta.

>6a) Mikä bändi levytti ensimmäisenä Suomessa punkkia (jos punkin
> katsotaan alkaneen -- niin kuin yleensä tehdään -- Sex Pistolsin
> ensimmäisestä keikasta 10.2.1976.)?

Korroosio

>6b) Mikä tämä ensimmäinen levytys oli?

Nukkumatti putoaa korkealta

>6c) Kuka myöhemmin muunlaisen musiikin parissa huomiota osakseen saanut
> henkilö toimi kyseisen yhtyeen managerina?

Joel Hallikainen

>7b) Minkä yhtyeen biisistä on kysymys?

Korsto

>7c) Mistä kyseinen yhtye on kotoisin?

Se ei ole mistään kotoisin. (Sori, en voinut vastustaa...)
No, sanotaan Iisalmesta.

>9a) Mikä bändi vannoi erään edellisten (6 vuotta sitten eli vuonna 1994
> olleiden) vaalien presidenttiehdokkaan nimiin?

Popeda

>9b) Mikä on kyseisen kappaleen nimi?

Katariina

>10a) Millaisia ovat Maho Neitsyt -yhtyeen kaikki yhtyeen pystyssäoloaikana
> julkistetut (yhtyeen hajoamisen jälkeen julkaistuista levyistä ei siis
> nyt kysytä) levyt olleet fyysisesti?

Ne on tehty vinyylistä ja ne ovat pyöreitä.

Pahuksen vaikeita olivat. Tuleekohan edes 0.00007654877 pistettä?

--
/http
ha...@utu.fi

Hannu T. Tiberius Pajunen

>Katariina

Eikäkö hogasinkin just, että se oli "Kersantti Karoliina" (jos nyt
siis ollaan edes samassa kipaleessa).

--
/http
ha...@utu.fi

Jukka Hartikainen

In article <38a2b...@news.utu.fi>, holl...@arska.fys.utu.fi (Matti Hollberg) writes:

> [...]

>1) Seinäjoella oli 1980-luvun alussa punk- / uuden aallon bändi, jonka

> nimi oli sama kuin erään suuren eurooppalaisen kaupungin nimi. Mikä

Firenze

>2a) Missä punk- /uuden aallon bändissä ensimmäisenä laulusolistina oli
> Pia-Yvonne Rosenqvist?

Päät

>2b) Milloin kyseinen yhtye perustettiin?
>

>2c) Mikä oli Pia-Yvonne Rosenqvistin "taiteilijanimi"?

Pivo

>3) Minkä bändin omakustannekasetti oli "Kloonattu sukupolvi"?

Ratsia

>4) Mikä oli järjestys neljän ensimmäisen bändin osalta rockin SM-kisissa
> vuonna 1979 uuden aallon sarjassa?

1.Ratsia

>5a) Mikä bändi teki ensimmäisenä Suomessa omakustanne punk- / uuden aallon
> levyn?

Ypö5
>5b) Milloin tämä tapahtui?

>5c) Millainen tuo levy oli fyysisesti?
>

>5d) Paljonko painos oli?
500

>6a) Mikä bändi levytti ensimmäisenä Suomessa punkkia (jos punkin
> katsotaan alkaneen -- niin kuin yleensä tehdään -- Sex Pistolsin
> ensimmäisestä keikasta 10.2.1976.)?

Briard

>6b) Mikä tämä ensimmäinen levytys oli?

I really hate you

> [...]
>

>7a) Mikä biisi alkaa: "Mä kuulun siihen sukupolveen, / joka kaikkeen
> kyllästynyt on. / Mä kuuluun siihen sukupolveen, / joka itseensäkin

Vaavi

>7c) Mistä kyseinen yhtye on kotoisin?
>

>7d) Milloin se on kasattu?
>

>8a) Mille levymerkille Briard teki ensimmäisen singlensä?

Finndisc

> [...]

>FIN-20500 Turku / "Vapauta itse itsesi. Jos annat sen toisten
>Finland / teht{v{ksi, sinut orjuutetaan j{lleen." -Hurskas

Jukka Hartikainen puh. (014) 2603 592
Jyväskylän yliopiston atk-keskus 050 5530 971
PL 35 (MaD) fax (014) 2603 611
FIN-40351 JKL, FINLAND http://www.jyu.fi/~jukka

Tapio Ranta-aho

> [...]
>Esitetäänpä punk- / uuden aallon trivia vaihteeksi. Säännöt ovat muiden

>0) Vastaatko muistista vai käytätkö lähteitä? (Tästä ei saa pisteitä:-)
En kumpaakaan.. kerrankin vastaan visaan johon en tiedä ainoataakaan
oikeaa vastausta. Siis vaihtoehto -1 ilman lähteitä.

>1) Seinäjoella oli 1980-luvun alussa punk- / uuden aallon bändi, jonka
> nimi oli sama kuin erään suuren eurooppalaisen kaupungin nimi. Mikä
> oli bändin nimi?

Berliini

>2a) Missä punk- /uuden aallon bändissä ensimmäisenä laulusolistina oli
> Pia-Yvonne Rosenqvist?

Gasoline Girls & Petrol Boys

>2b) Milloin kyseinen yhtye perustettiin?

1981

>2c) Mikä oli Pia-Yvonne Rosenqvistin "taiteilijanimi"?

Papu

>3) Minkä bändin omakustannekasetti oli "Kloonattu sukupolvi"?
Ratsia

>4) Mikä oli järjestys neljän ensimmäisen bändin osalta rockin SM-kisissa
> vuonna 1979 uuden aallon sarjassa?

Sensuuri
Ypö 5
Ratsia

>5a) Mikä bändi teki ensimmäisenä Suomessa omakustanne punk- / uuden aallon
> levyn?

Rotta

>5b) Milloin tämä tapahtui?
1977

>5c) Millainen tuo levy oli fyysisesti?
EP

>5d) Paljonko painos oli?
200

>6a) Mikä bändi levytti ensimmäisenä Suomessa punkkia (jos punkin
> katsotaan alkaneen -- niin kuin yleensä tehdään -- Sex Pistolsin
> ensimmäisestä keikasta 10.2.1976.)?

Sleepy Sleepers

>6b) Mikä tämä ensimmäinen levytys oli?

Single Kuka Mitä Hä

>6c) Kuka myöhemmin muunlaisen musiikin parissa huomiota osakseen saanut
> henkilö toimi kyseisen yhtyeen managerina?

Lasse Norres

>7a) Mikä biisi alkaa: "Mä kuulun siihen sukupolveen, / joka kaikkeen
> kyllästynyt on. / Mä kuuluun siihen sukupolveen, / joka itseensäkin
> kyllästynyt on"?

Kloonattu sukupolvi

>7b) Minkä yhtyeen biisistä on kysymys?

Popeda

>7c) Mistä kyseinen yhtye on kotoisin?

Tampereelta

>7d) Milloin se on kasattu?

1977

>8a) Mille levymerkille Briard teki ensimmäisen singlensä?

Poko records

>8b) Mikä oli tuon singlen b-puolen biisin nimi?

Takaisin karjalaan

>9a) Mikä bändi vannoi erään edellisten (6 vuotta sitten eli vuonna 1994
> olleiden) vaalien presidenttiehdokkaan nimiin?

Klamydia

>9b) Mikä on kyseisen kappaleen nimi?

Mara-walk

>9c) Mistä kyseinen yhtye on kotoisin?

Porista

>10a) Millaisia ovat Maho Neitsyt -yhtyeen kaikki yhtyeen pystyssäoloaikana
> julkistetut (yhtyeen hajoamisen jälkeen julkaistuista levyistä ei siis
> nyt kysytä) levyt olleet fyysisesti?

EP:tä

>10b) Ketkä/mitkä ovat kustantaneet Maho Neitsyt -yhtyeen sen
> pystyssäoloaikana julkistetut levyt (yhtyeen hajoamisen jälkeen
> julkaistuista levyistä ei siis nyt kysytä)?

Setan organisaatio

Tuomas Lähteenmäki

Matti Hollberg <holl...@arska.fys.utu.fi> wrote:

hmmm... KUVITTELIN tuntevani suomalaisen punk-genren jokseenkin hyvin,
mutta ihminen on erehtyväinen. Muistista siis epämääräistä hamuilua
muutamaan kysymykseen, suurin osa varmasti päin honkia.

: 1) Seinäjoella oli 1980-luvun alussa punk- / uuden aallon bändi, jonka

: nimi oli sama kuin erään suuren eurooppalaisen kaupungin nimi. Mikä
: oli bändin nimi?

Mieleen ei tule kuin Eppujen biisi Varsova 80-luvun alusta... Olisikohan
jossakin päin Eurooppaa kaupunki nimeltä Lama? (Ei se kyllä ollut
Seinäjoelta...)

: 2a) Missä punk- /uuden aallon bändissä ensimmäisenä laulusolistina oli
: Pia-Yvonne Rosenqvist?

Ainoat muistamani punk-yhtyeet, joissa on ollut naissolisti, ovat Mik Monto
ja Päät; Mik Montosta tuskin tekisit tällaista kysymyssarjaa, joten sanon
siis Päät.

: 2b) Milloin kyseinen yhtye perustettiin?

On ainakin levyttänyt naissolistin kanssa vuonna 1979, joten sitä tarjoan.
Taitaa olla muuten vieläkin olemassa?

: 2c) Mikä oli Pia-Yvonne Rosenqvistin "taiteilijanimi"?

Ei hajuakaan!

: 3) Minkä bändin omakustannekasetti oli "Kloonattu sukupolvi"?

No vaikka Ratsian. Aivan puhdasta arvailua...

: 4) Mikä oli järjestys neljän ensimmäisen bändin osalta rockin SM-kisissa

: vuonna 1979 uuden aallon sarjassa?

Jonakin vuonna Ratsia voitti ja Vaavi oli toinen. Ehkä kyse on tästä?

: 5a) Mikä bändi teki ensimmäisenä Suomessa omakustanne punk- / uuden aallon
: levyn?

Tämä voisi olla kotkalainen Ypö-Viis kappaleella Energia on A ja O.

: 5b) Milloin tämä tapahtui?

1978.

: 5c) Millainen tuo levy oli fyysisesti?

Musta ja pyöreä.

: 5d) Paljonko painos oli?

Aika vähän.

: 6a) Mikä bändi levytti ensimmäisenä Suomessa punkkia (jos punkin

: katsotaan alkaneen -- niin kuin yleensä tehdään -- Sex Pistolsin
: ensimmäisestä keikasta 10.2.1976.)?

Tämä on tietääkseni kiistanalainen; Eppu Normaalia yleensä tarjotaan,
mutta itse asiassa Pelle Miljoona levytti punk-singlen jo kuukautta
aikaisemmin. Näistä sen kuitenkin katsotaan alkaneen.

: 6b) Mikä tämä ensimmäinen levytys oli?

Epuilla Poliisi pamputtaa taas, Pellellä Olen työtön.

: 6c) Kuka myöhemmin muunlaisen musiikin parissa huomiota osakseen saanut

: henkilö toimi kyseisen yhtyeen managerina?

Muunlaisen musiikin... Atso Almila.

: 7a) Mikä biisi alkaa: "Mä kuulun siihen sukupolveen, / joka kaikkeen

: kyllästynyt on. / Mä kuuluun siihen sukupolveen, / joka itseensäkin
: kyllästynyt on"?

Tämä on valitettavasti mennyt ohi.

: 7b) Minkä yhtyeen biisistä on kysymys?

Veikataanpa vaikka Loose Prickiä.

: 7c) Mistä kyseinen yhtye on kotoisin?

Loose Prick on Kouvolasta.

: 7d) Milloin se on kasattu?

1979.

: 8a) Mille levymerkille Briard teki ensimmäisen singlensä?

Arvaa, rakastanko levymerkkikysymyksiä...

: 8b) Mikä oli tuon singlen b-puolen biisin nimi?

Fuck the Army taisi olla a-puolella. Mutta kun ei muuta tule mieleen,
niin sanon kuitenkin sen.

: 9a) Mikä bändi vannoi erään edellisten (6 vuotta sitten eli vuonna 1994
: olleiden) vaalien presidenttiehdokkaan nimiin?

Lopultakin tiedän jotain: Ne Luumäet.

: 9b) Mikä on kyseisen kappaleen nimi?

Alunperin Läski eduskuntaan, mutta kappale kai tunnetaan yleisemmin
nimellä Läski presidentiksi.

: 9c) Mistä kyseinen yhtye on kotoisin?

Helsingistä.

: 10a) Millaisia ovat Maho Neitsyt -yhtyeen kaikki yhtyeen pystyssäoloaikana

: julkistetut (yhtyeen hajoamisen jälkeen julkaistuista levyistä ei siis
: nyt kysytä) levyt olleet fyysisesti?

Seitsentuumaisia vinyylisinglejä.

: 10b) Ketkä/mitkä ovat kustantaneet Maho Neitsyt -yhtyeen sen

: pystyssäoloaikana julkistetut levyt (yhtyeen hajoamisen jälkeen
: julkaistuista levyistä ei siis nyt kysytä)?

Rikkaat.

Tämä ei tainnut mennä ihan yhtä hyvin kuin nuo leffavisat...

TL

Erkka Lepp{nen

>0) Vastaatko muistista vai käytätkö lähteitä? (Tästä ei saa pisteitä:-)

Vastaan muistista ja arvaan loput.

>1) Seinäjoella oli 1980-luvun alussa punk- / uuden aallon bändi, jonka
> nimi oli sama kuin erään suuren eurooppalaisen kaupungin nimi. Mikä
> oli bändin nimi?

?? Berliini

>2a) Missä punk- /uuden aallon bändissä ensimmäisenä laulusolistina oli
> Pia-Yvonne Rosenqvist?

Ainoa punkbändi, jossa tiedän olleen naispuolisen solistin, oli Päät.

>2b) Milloin kyseinen yhtye perustettiin?

Veikkaan 1977.

>2c) Mikä oli Pia-Yvonne Rosenqvistin "taiteilijanimi"?

??

>3) Minkä bändin omakustannekasetti oli "Kloonattu sukupolvi"?

Ratsia.

>4) Mikä oli järjestys neljän ensimmäisen bändin osalta rockin SM-kisissa
> vuonna 1979 uuden aallon sarjassa?

Hassisen kone voitti, muista ei hajuakaan.

>5a) Mikä bändi teki ensimmäisenä Suomessa omakustanne punk- / uuden aallon
> levyn?

??

>5b) Milloin tämä tapahtui?

?? lokakuussa 1976

>5c) Millainen tuo levy oli fyysisesti?

?? 7-tuumainen single

>5d) Paljonko painos oli?

?? 20

>6a) Mikä bändi levytti ensimmäisenä Suomessa punkkia (jos punkin
> katsotaan alkaneen -- niin kuin yleensä tehdään -- Sex Pistolsin
> ensimmäisestä keikasta 10.2.1976.)?

Ensimmäisen punkbändin tittelille taitaa olla montakin ottajaa, mutta
mikä lienee se oikea? Olisiko ollut Dead End 5? Vai olisiko se sittenkin
ollut Briard? Veikkaan kuitenkin Dead End 5.

>6b) Mikä tämä ensimmäinen levytys oli?

?? 7-tuumainen single

>6c) Kuka myöhemmin muunlaisen musiikin parissa huomiota osakseen saanut
> henkilö toimi kyseisen yhtyeen managerina?

?? Lasse Norres

>7a) Mikä biisi alkaa: "Mä kuulun siihen sukupolveen, / joka kaikkeen
> kyllästynyt on. / Mä kuuluun siihen sukupolveen, / joka itseensäkin
> kyllästynyt on"?

??

>8a) Mille levymerkille Briard teki ensimmäisen singlensä?

Poko?

>8b) Mikä oli tuon singlen b-puolen biisin nimi?

A-puolella oli I Really Hate Ya, mutta b-puolesta ei ole muistikuvaa.

>9a) Mikä bändi vannoi erään edellisten (6 vuotta sitten eli vuonna 1994
> olleiden) vaalien presidenttiehdokkaan nimiin?

Loose Prick

>9b) Mikä on kyseisen kappaleen nimi?

Velton nimeen.

>9c) Mistä kyseinen yhtye on kotoisin?

?? Ähtäristä

>10a) Millaisia ovat Maho Neitsyt -yhtyeen kaikki yhtyeen pystyssäoloaikana
> julkistetut (yhtyeen hajoamisen jälkeen julkaistuista levyistä ei siis
> nyt kysytä) levyt olleet fyysisesti?

Voisin vastata, että vinyylisiä, mutta se taitaa olla liian helppo vastaus.
Oikeasti en tiedä tästä bändistä muuta kuin nimen.

--
******Erkka Leppänen****** Mielestäni sopiva jäsenmäärä mies- tai
*******ste...@uta.fi****** naiskuoroon on yksi henkilö. Sekakuoroon

Markku Ilmanen

Matti Hollberg wrote:

> [...]
> ottaa kaksi kategoriaa: muistista vastaajat ja lähteitä käyttävät.
> Tämä siksi, että varsinaisia asianharrastajia ei taida olla tällä
Luulin olevani, mutten taidakaan olla...

> 0) Vastaatko muistista vai käytätkö lähteitä? (Tästä ei saa pisteitä:-)

Muistista. Jos muistan.

> 1) Seinäjoella oli 1980-luvun alussa punk- / uuden aallon bändi, jonka
> nimi oli sama kuin erään suuren eurooppalaisen kaupungin nimi. Mikä
> oli bändin nimi?

Berlin?

> 2a) Missä punk- /uuden aallon bändissä ensimmäisenä laulusolistina oli
> Pia-Yvonne Rosenqvist?

Päät

> 2b) Milloin kyseinen yhtye perustettiin?

1978

> 2c) Mikä oli Pia-Yvonne Rosenqvistin "taiteilijanimi"?

Pivo

> 3) Minkä bändin omakustannekasetti oli "Kloonattu sukupolvi"?

Ratsian

> 4) Mikä oli järjestys neljän ensimmäisen bändin osalta rockin SM-kisissa
> vuonna 1979 uuden aallon sarjassa?

Hassisen kone,...

> 5a) Mikä bändi teki ensimmäisenä Suomessa omakustanne punk- / uuden aallon
> levyn?

Ei tule mieleen kuin Ypö-5
> 5b) Milloin tämä tapahtui?
1979

> 5c) Millainen tuo levy oli fyysisesti?

Musta vinyylisingle
> 5d) Paljonko painos oli?
500 kpl

> 6a) Mikä bändi levytti ensimmäisenä Suomessa punkkia (jos punkin
> katsotaan alkaneen -- niin kuin yleensä tehdään -- Sex Pistolsin
> [...]

I Really Hate Ya

> 6c) Kuka myöhemmin muunlaisen musiikin parissa huomiota osakseen saanut
> henkilö toimi kyseisen yhtyeen managerina?

Lasse Norres?

?

> 7b) Minkä yhtyeen biisistä on kysymys?

Vandaalit?
> 7c) Mistä kyseinen yhtye on kotoisin?
Hyvinkäältä?
> 7d) Milloin se on kasattu
1978?

> 8a) Mille levymerkille Briard teki ensimmäisen singlensä?

EMI?

> 8b) Mikä oli tuon singlen b-puolen biisin nimi?

Fuck The Army

> 9a) Mikä bändi vannoi erään edellisten (6 vuotta sitten eli vuonna 1994
> olleiden) vaalien presidenttiehdokkaan nimiin?

> [...]

Helsingistä?

> 10a) Millaisia ovat Maho Neitsyt -yhtyeen kaikki yhtyeen pystyssäoloaikana
> julkistetut (yhtyeen hajoamisen jälkeen julkaistuista levyistä ei siis
> nyt kysytä) levyt olleet fyysisesti?

Vinyyliä

> 10b) Ketkä/mitkä ovat kustantaneet Maho Neitsyt -yhtyeen sen

> pystyssäoloaikana julkistetut levyt (yhtyeen hajoamisen jälkeen
> julkaistuista levyistä ei siis nyt kysytä)?
Propaganda?

Muisti pätkii pahasti...

Markku

Kari Salminen

: =============================================================================

[...]

: ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
: 0) Vastaatko muistista vai käytätkö lähteitä? (Tästä ei saa pisteitä:-)

Muistista tietty!

: 1) Seinäjoella oli 1980-luvun alussa punk- / uuden aallon bändi, jonka

: nimi oli sama kuin erään suuren eurooppalaisen kaupungin nimi. Mikä
: oli bändin nimi?

Hmm...

: 2a) Missä punk- /uuden aallon bändissä ensimmäisenä laulusolistina oli
: Pia-Yvonne Rosenqvist?

Päät.

: 2b) Milloin kyseinen yhtye perustettiin?

1977.

[...]

Ratsia voitti, mut muut...

: 5a) Mikä bändi teki ensimmäisenä Suomessa omakustanne punk- / uuden aallon
: levyn?

Kollaa Kestää.

: 5b) Milloin tämä tapahtui?

1978.
: 5c) Millainen tuo levy oli fyysisesti?

Täh? Vinyyliä...

: 5d) Paljonko painos oli?

500.

: 6a) Mikä bändi levytti ensimmäisenä Suomessa punkkia (jos punkin

: katsotaan alkaneen -- niin kuin yleensä tehdään -- Sex Pistolsin
: ensimmäisestä keikasta 10.2.1976.)?

Briard.

: 6b) Mikä tämä ensimmäinen levytys oli?

Single "I really hate you".

: 6c) Kuka myöhemmin muunlaisen musiikin parissa huomiota osakseen saanut

: henkilö toimi kyseisen yhtyeen managerina?

Ralf Örn.

[...]

Pihtiputaalta.

: 7d) Milloin se on kasattu?

1978.

: 8a) Mille levymerkille Briard teki ensimmäisen singlensä?

Scandia.

: 8b) Mikä oli tuon singlen b-puolen biisin nimi?

"I want ya back"

: 9a) Mikä bändi vannoi erään edellisten (6 vuotta sitten eli vuonna 1994
: olleiden) vaalien presidenttiehdokkaan nimiin?

Ne Luumäet

: 9b) Mikä on kyseisen kappaleen nimi?

Läski tai jotain...

[...]

'

Huonoja.

: 10b) Ketkä/mitkä ovat kustantaneet Maho Neitsyt -yhtyeen sen

: pystyssäoloaikana julkistetut levyt (yhtyeen hajoamisen jälkeen
: julkaistuista levyistä ei siis nyt kysytä)?

: --

Tyhjien pullojen vienti kauppaan...

: Matti Hollberg / internet: holl...@arska.fys.utu.fi

Matti Hollberg

In article <38a2b...@news.utu.fi> holl...@arska.fys.utu.fi (Matti Hollberg) writes:

>Esitin tämän visan Sfnet.harrastus.visailussa syyskuussa 1993.
[klip]

>Vastausaikaa voisi antaa tiistain 15.2.2000 iltaan saakka.

Tässä tulee punkin ja uuden aallon visan oikeat vastaukset ((,))-suluissa
sekä oikeiden vastausten kokonaismäärä <,>-suluissa.

1) Seinäjoella oli 1980-luvun alussa punk- / uuden aallon bändi, jonka nimi
oli sama kuin erään suuren eurooppalaisen kaupungin nimi. Mikä oli bändin nimi?

((Firenze))<1>

2a) Missä punk- /uuden aallon bändissä ensimmäisenä laulusolistina oli
Pia-Yvonne Rosenqvist?

((Päät))<5>

2b) Milloin kyseinen yhtye perustettiin?

((24.11.1978 ensimmäiset yhteiset treenit, 16.12.1978 ensimmäinen keikka))
<3/2> Oikeasta vuodesta 3/4 pistettä, oikeasta vuodesta ja vuodenajasta
1 piste.

2c) Mikä oli Pia-Yvonne Rosenqvistin "taiteilijanimi"?

((Pivo))<2>

3) Minkä bändin omakustannekasetti oli "Kloonattu sukupolvi"?

((Ratsia))<6>

4) Mikä oli järjestys neljän ensimmäisen bändin osalta rockin SM-kisoissa

vuonna 1979 uuden aallon sarjassa?

((1. Ratsia, 2. Vaavi, 3. Top Rank, 4. Bingoksi lämmin))<9/8>
Kustakin oikeasta bändistä ja sijoituksesta 1/4 pistettä.

5a) Mikä bändi teki ensimmäisenä Suomessa omakustanne punk- / uuden aallon
levyn?

((Ypö-viis))<3>

5b) Milloin tämä tapahtui?
((24.11.1978))<1/2> Oikeasta vuodesta 1/4 pistettä, oikeasta vuodesta ja kuusta
3/4 pistettä.

5c) Millainen tuo levy oli fyysisesti?

((1-puolinen, 7-tuumainen, 2-biisinen single))<0> Pelkästä 1-puolisuudesta
1/2 pistettä.

5d) Paljonko painos oli?
((200))<1>

6a) Mikä bändi levytti ensimmäisenä Suomessa punkkia (jos punkin katsotaan
alkaneen -- niin kuin yleensä tehdään -- Sex Pistolsin ensimmäisestä keikasta
10.2.1976.)?

((Dead End 5))<1>

6b) Mikä tämä ensimmäinen levytys oli?

((James Dean pop))<0> "Kiertotähdestä" olisi saanut 1/4 pistettä, sillä se
oli DE5:n ensimmäinen single, mutta sitä ei katsota punkiksi tai uudeksi
aalloksi.

6c) Kuka myöhemmin muunlaisen musiikin parissa huomiota osakseen saanut
henkilö toimi kyseisen yhtyeen managerina?

((Kari Heimonen))<0>

7a) Mikä biisi alkaa: "Mä kuulun siihen sukupolveen, / joka kaikkeen
kyllästynyt on. / Mä kuuluun siihen sukupolveen, / joka itseensäkin kyllästynyt
on"?

((Elämää valheiden keskellä))<0>

7b) Minkä yhtyeen biisistä on kysymys?

((Tinneri))<0>

7c) Mistä kyseinen yhtye on kotoisin?

((Tampereelta))<1>

7d) Milloin se on kasattu?

((Kesällä 1977))<1/2>

8a) Mille levymerkille Briard teki ensimmäisen singlensä?

((Finndisc))<1>

8b) Mikä oli tuon singlen b-puolen biisin nimi?

((I Want Ya Back))<1>

9a) Mikä bändi vannoi erään nykyisen presidenttiehdokkaan nimiin?
((Loose Prick))<1>

9b) Mikä on kyseisen kappaleen nimi?

((Velton nimeen))<1>

9c) Mistä kyseinen yhtye on kotoisin?

((Kouvolasta))<0>

10a) Millaisia ovat Maho Neitsyt -yhtyeen kaikki levyt olleet fyysisesti?
((7-tuumaisia ep:itä))<5/4>

10b) Ketkä/mitkä ovat kustantaneet Maho Neitsyt -yhtyeen levyt?
((1. ja 2. omakustanteita, eli Mahot itse, 3. Dekadenz, 4. Boring Records
5. - 7. Alternative Action))<0>

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ja sitten itse tuloksiin. Kolmas kysymys osoittautui helpoimmaksi.
Jukka Hartikaista lukuunottamatta kaikki kirjoittivat vastaavansa muistista,
mutta kun Jukkakaan ei kirjoittanut käyttäneensä lähteitä, oletan, ettei
hänkään käyttänyt. Visa taisi olla vaikeahko.

1 2a 2b 2c 3 4 5a 5b 5c 5d 6a 6b 6c
Hannu Pajunen 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Jukka Hartikanen 1 1 0 1 1 1/4 1 0 0 0 0 0 0
Tapio Ranta-aho 0 0 0 0 1 1/8 0 0 0 1 0 0 0
Tuomas Lähteenmäki 0 1 0 0 1 1/2 1 1/4 0 0 0 0 0
Erkka Leppänen 0 1 0 0 1 0 0 0 0 0 1 0 0
Markku Ilmanen 0 1 1/2 1 1 0 1 0 0 0 0 0 0
Kari Salminen 0 1 1 0 1 1/4 0 1/4 0 0 0 0 0
1 5 3/2 2 6 9/8 3 1/2 0 1 1 0 0

7a 7b 7c 7d 8a 8b 9a 9b 9c 10a 10b
Hannu Pajunen 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Jukka Hartikainen 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0
Tapio Ranta-aho 0 0 1 1/2 0 0 0 0 0 3/4 0
Tuomas Lähteenmäki 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1/2 0
Erkka Leppänen 0 0 0 0 0 0 1 1 0 0 0
Markku Ilmanen 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Kari Salminen 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0
0 0 1 1/2 1 1 1 1 0 5/4 0

Seuraavassa henkilöiden yhteispisteet on laskettu kolmella tavalla:
Ensimmäinen tapa on se tehtävänannossa kerrottu. Toinen tapa on yksinkertainen,
siinä jokaisesta oikeasta vastauksesta annetaan yksi piste. Kolmannessa
tavassa jokaisesta oikeasta vastauksesta annetaan 1/(sen tehtävän alakohtien
lkm). Kaikilla tavoilla kuitenkin Jukka Hartikainen oli selvästi paras.

I Jukka Hartikainen: 2.205556 Periaatteelinen maksimisuoritus saadaan,
II Tapio Ranta-aho: 1.327778 kun itse tiedetään kaikki eikä kukaan
III Kari Salminen: 1.302778 muu tiedä mitään. Tällöin voi saada
IV Erkka Leppänen: 1.233333 10 pistettä.
V Tuomas Lähteenmäki: 1.086111
VI Markku Ilmanen: 0.594444
VII Hannu Pajunen: 0.000000

i Jukka Hartikainen: 6.250000 Maksimipistemäärä on 24.
ii Erkka Leppänen: 5.000000
iii Markku Ilmanen: 4.500000
iii Kari Salminen: 4.500000
v Tapio Ranta-aho: 4.375000
vi Tuomas Lähteenmäki: 4.250000
vii Hannu Pajunen: 0.000000

1. Jukka Hartikainen: 3.666667 Maksimipistemäärä on 10.
2. Kari Salminen: 2.479167
3. Tuomas Lähteenmäki: 2.395833
4. Erkka Leppänen: 2.333333
5. Tapio Ranta-aho: 2.125000
6. Markku Ilmanen: 2.083333
7. Hannu Pajunen: 0.000000

Pistelaskusta saa toki valittaa, jos siihen tuntuu olevan aihetta.