Parhaat akkuparistolaturit

83 katselukertaa

Olli Orkoneva

T�ll� palstalla esitettiin useita vuosia sitten parhaat vinkit
akkuparistolatureista. Sik�li mik�li t�t� kukaan en�� lukee, kaipaisin
samanlaisia tietoja nykyisest� laitekannasta.

Olli

Jukka Nousiainen

N�in kirjoitti Olli Orkoneva Usenetin ryhm��n
sfnet.harrastus.valokuvaus.digi:

Olisiko sellainen kuin La Crosse/Technoline tai Maha Powerex. Lataavat 1-4
NiMH kennoa jokaista erikseen. Lis�ksi molemmissa purku- ja
virkistystoiminto. Lis�� tietoja mm.

http://www.batterylogic.co.uk/technoline/technoline-i-charger.asp
http://eu.nkon.nl/maha-powerex-sanyo-eneloop-chargers.html
http://www.lacrossetechnology.com/900/index.php
--
*kirjoita sigusi t�h�n*

vmo

Jukka Nousiainen wrote:
> Näin kirjoitti Olli Orkoneva Usenetin ryhmään
> sfnet.harrastus.valokuvaus.digi:

> Olisiko sellainen kuin La Crosse/Technoline tai Maha Powerex. Lataavat 1-4
> NiMH kennoa jokaista erikseen. Lisäksi molemmissa purku- ja
> virkistystoiminto. Lisää tietoja mm.

Minulla on juuri tuo Technolinen malli (myyty kai myös LaCrossen
nimellä) nimellä. Onhan siinä kaikenlaisia toimintoja, mm:
- tavallinen lataus
- ensin purku ja sitten lataus
- kennon "uudistaminen"; ensin purkaa ja sitten lataaa, ja toistaa tämän
useita kertoja (koje lataa ja purkaa kennon useita kertoja ja katsoo
jollakin logiikalla paraneeko lataustulos kerta kerran jälkeen

Lataus- ja purkuvirran voi säätää tietyissä rajoissa. Parasta tuossa
vempeleessä mielestäni kuitenkin on se, että latauksen jälkeen voi lukea
kennon "kapasiteetin" Ah:na taikka mAh:na. Näin sitten voi hylätä huonot
kennot.
/vmo

Sami Setälä

> Olisiko sellainen kuin La Crosse/Technoline tai Maha Powerex. Lataavat 1-4
> NiMH kennoa jokaista erikseen. Lisäksi molemmissa purku- ja
> virkistystoiminto. Lisää tietoja mm.

Tuon La Crossen / Technolinen saatavuus on kaiketi ollut lähellä olematonta
ainakin vuoden verran, tai ainakaan kukaan ei sellaista tunnustanut enää
Suomesta saatavan kun jossain muulla foorumilla asiaa taannoin joku kyseli.
Saatavuusongelmiin viittaa myös tuo LaCrossen omien sivujen "Arrival:TBA".

-Sami-

kea+u...@penti.org

Itse ostin tuolaisen akkushop.de'stä, näytäis että niilä on noita
varastossa

http://www.akkushop.de/fast-charger-with-lcddisplay-and-discharge-function-p-5618.html

KeA

Sami Setälä

> Itse ostin tuolaisen akkushop.de'stä, näytäis että niilä on noita
> varastossa
>
> http://www.akkushop.de/fast-charger-with-lcddisplay-and-discharge-function-p-5618.html

Näköjään, tosin tuo BC-700 on hieman eri malli kuin aiemmin mainittu BC-900,
mutta erona ilmeisesti vain maksimilatausvirta. Mutta näkyy siellä tuota
900:stakin väitetysti olevan varastossa.

http://www.akkushop.de/bc900-fastcharger-with-lcddisplay-discharge-function-4x-aa-p-6178.html

-Sami-

kea+u...@penti.org

Matti Vuori

Sami Setälä <samis....@gmail.com.invalid> wrote in
> Näköjään, tosin tuo BC-700 on hieman eri malli kuin aiemmin mainittu
> BC-900, mutta erona ilmeisesti vain maksimilatausvirta. Mutta näkyy
> siellä tuota 900:stakin väitetysti olevan varastossa.

Saattaa olla, mutta sellaista ei välttämättä kannata ostaa. Se lienee
korkean latausvirtansa -- jota toki voi säätää, mutta ihminen on
inhimillinen ja liian usein kiirehtii liikaa -- vuoksi vaarallinen ja voi
sulaa tai tehdä pahempaakin.

Minulla taisi olla juuri tuollainen, joka kerran suli muoviosiltaan
puoliksi (valitettavasti heitin sen pari kuukautta sitten pois, etten
vahingossakaan käyttäisi sitä enää, joten en voi varmistaa mallia).

Saattaa olla niinkin, että nykyään, kun NiMH-akkutekniikka on jo ikivanhaa
ja tavaran laatu on kunnossa, ei tarvitse etsiä kissojen ja koirien kanssa
"parasta" laturia, vaan jokainen marketin laturi on riittävän hyvä ja mitä
vähemmän niissä on säätöjä, sitä parempi voi olla lopputulos elämän
laadulle.

Kim Alm

Matti Vuori <xmv...@kolumbus.fi> wrote:
> [...]

>korkean latausvirtansa -- jota toki voi säätää, mutta ihminen on
>inhimillinen ja liian usein kiirehtii liikaa -- vuoksi vaarallinen ja voi

Itse ostin BC700'sen kuin se oli huomatavasti halvempi kuin 900'nen.

>Minulla taisi olla juuri tuollainen, joka kerran suli muoviosiltaan
>puoliksi (valitettavasti heitin sen pari kuukautta sitten pois, etten
>vahingossakaan käyttäisi sitä enää, joten en voi varmistaa mallia).

Noista sulamisista olen kuulut, mutta saata olla että udemat versiot
laturista hanskavat lämpömittauksen paremin, omani katkaise latauksen
jos akku lämpene liika ja jatka latauksen kuin akku kylmene.

> [...]
>"parasta" laturia, vaan jokainen marketin laturi on riittävän hyvä ja mitä
>vähemmän niissä on säätöjä, sitä parempi voi olla lopputulos elämän

BC-700'sen lisäarvo on että se lata akkut yksitelen ja näyttö mistä näke
akkun kunto ja siintä voi pättä jos akku on sökö tai ei, kuin marketin
laturi lata 2 tai neljä akku rinnakain illman raportointia.

Kim

Osmo R

13.7.2011 23:18, Matti Vuori kirjoitti:

> [...]
> "parasta" laturia, vaan jokainen marketin laturi on riittävän hyvä ja mitä
> vähemmän niissä on säätöjä, sitä parempi voi olla lopputulos elämän

Hyvä pointti. Minä aikanaan ostin Biltemasta 17,90 eurolla
laturin kameralleni. En ymmärrä mitä olisin saanut ostamalla
vaikka 50 euron laturin. Yksi akkusetti minulla meni huonoksi
vuodessa, mutta kyse oli huonoista akuista. Toinen kesti kolme
vuotta ja kestäisi yhä, mutta kyseinen kamera ei enää ole käytössä.

Täytyy olla aikamoista massakäyttöä, että voi puolustella
muutaman kympin lisän laturin hintaan. Ihan peruslaturikin
kuolettaminen kestää. Jos laturi ja akut maksavat 30 euroa, niin
hinnalla saa 120 alkaliparistoa, jolla ottaa 6000 valokuvaa.
Monelle tämä on aika paljon. Nykyään toki, kun vanhoja ei saisi
heittää roskiin, on tuosta hässäkkää.

Osmo

-=A.McYnen=-

On 14.7.2011 13:14, Osmo R wrote:
> [...]
> alkaliparistoa, jolla ottaa 6000 valokuvaa. Monelle tämä on aika paljon.
> Nykyään toki, kun vanhoja ei saisi heittää roskiin, on tuosta hässäkkää.

Ei siinä muuten tarvitse kovin kummallinen massakäyttäjä olla, kun
tuollaista
alkaa arvostaa. Jos ostan vaikka kerrala tusinan samanlaisia kennoja,
joita
salamalaitteeni käyttää neljää sarjassa kerrallaan. (Siis kolme settiä).

No sitten kun yksi setti jää pölhöön laitteeseen joka kuukaudessa tuhoaa
akut syväpurkamalla ne niin lähestytään jo ongelmia. Tuon jälkeen
sitten kun inhimillinen hätähousu sekoittaa sarjat keskenään niin, että
kassassa
on tusina akkuja joista tiedetään neljän olevan sönde, niin onkin jo haaste
etsiä ne pilalliset. Jo pelkästään tuossa on muutoman kympin säästö, jos
ne kahdeksan palaa takaisin täydessä iskussa sellaisina että niihin uskaltaa
luottaa,,, noh,, edes vähän

Toki sarjat pitäisi merkata, ja käyttää niitä sarjoina, mutta taas astuu
inhimillinen puoli esiin... Jotenkin aina käy jotain, ja kun kuitenkin se
kuva pitäis ottaa, niin laitteeseen tungetaan sekaan vaikka isoäidin
kuulolaitteen patteri jos se asian ratkaisee.

Juhani Varemo

-=A.McYnen=- wrote:

> [...]
> kuva pitäis ottaa, niin laitteeseen tungetaan sekaan vaikka isoäidin
> kuulolaitteen patteri jos se asian ratkaisee.

Ja jos huushollissa on 'akkupatterkäyttöistä' nuorisoa kavereineen, niin
sarjojen säilyminen ja käyttö järjestyksessä on jonkinlaista utopiaa. Vaikka
kuvausvälinevarastoon koskeminen on kielletty siperialaisella työleirillä
uhaten.

<juhani>

vmo

Osmo R wrote:

> [...]
> alkaliparistoa, jolla ottaa 6000 valokuvaa. Monelle tämä on aika paljon.
> Nykyään toki, kun vanhoja ei saisi heittää roskiin, on tuosta hässäkkää.

Et taida elää lapsiperheessä, jossa on n+1 -kappaletta erilaista
paristolla/akulla toimivaa härpäkettä. Termodynamiikan lainalaisuudet
toimivat juuri niin, että "epäjärjestys kasvaa luonnossa. Ei siinä pysy
mikään järjestys akkuseteissä yllä.
/vmo

-=A.McYnen=-

Löyhästi aiheeseen liittyen.....

Onko kellään havaintoa pätevästä AA-akkujen laturista,
johon menisi edes 10 akkua kerralla.

- Lataa kennot yksitellen
- Osaa hälyttää ainakin totaalisen paskoista kennoista
- mielellään osaisi myös purku-> lataus sekvenssin

Työpaikalla nääs taas kohtapuoleen alkaa lataustalkoot, kunhan
lomat on lusittuna. Hulluinpina päivinä tyhjätään jopa
50 kennoa ja siinä rumbassa settien selvillä pito on "imbossible misson".
Latureista vaan kaavitaan akkuja sitämukaa kun vihreitä ledejä syttyy.

Ja sen kysymyksen ulkoisten powerien käytöstä voi jättää kysymättä...
Se tie on tutkittu, ja äärimmäise hankalaksi havaittu.
Selitetään vaikka sen verran, että kyse on mittaprobejen poweroinnista
ja siitä on muutoman muun ongelman lisäksi opittu, että nuo probet ei
siedä apusähköön hajakapasitanssien kautta tulevaa yhteismuotoista
hurinaa juuri lainkaan. Akkujen maa kun on kiinni mittavahvistimen
signaalimaassa,
ja ympäristö on vaatimattomasti sanottuna pirun häiriöinen.

Tommosia on käytössä, mutta tuo viallisten kennojen diagnostiikka tuosta
puuttuu. http://www.vanson.com.hk/details/p5008.html

Jack

"-=A.McYnen=-" <poista_tama...@olen.to> wrote in message

> [...]
>
> - Lataa kennot yksitellen
> - Osaa hälyttää ainakin totaalisen paskoista kennoista
> - mielellään osaisi myös purku-> lataus sekvenssin

Toi taitaa olla ihan kelvollinen ja edullinen. Tunnistaa huonot.
Tolla hintaa voi ostaa vaikka useemman laturin
http://www.dealextreme.com/p/soshine-hi-tech-lcd-nimh-nicd-super-quick-charger-6152?r=34774240
Soshine Hi-Tech LCD NiMH / NiCD Super Quick Charger
Price: $13.98 EUR 10.87

Lisäks voi voittaa arvonnasta jos maksaa luottokortilla eikä paypalilla:
http://www.dealextreme.com/marketing/index.aspx?r=34774240

-=A.McYnen=-

On 20.7.2011 12:27, Jack wrote:
> [...]
> Soshine Hi-Tech LCD NiMH / NiCD Super Quick Charger

Kielt�m�tt� ihan p�tev�n oloinen masiina, eik� ole hinnalla pilattu.
Harmi ett� tuosta(kaan) ei l�ydy magnum mallia, mik� s�isi enemm�n
kennoja kerrallaan....

Toisaalta voishan sit� puuhastela lankun, jossa noita latureuta
olisi vaikka vajaan kymmenen ryhdikk��ss� riviss�....
Dlx:t� tilaaminen on vaan ainakin meid�n lafkan byrokratiassa hiukan
haastavaa...

Juhani Varemo

> [...]

> - Lataa kennot yksitellen
> - Osaa hälyttää ainakin totaalisen paskoista kennoista
> - mielellään osaisi myös purku-> lataus sekvenssin

Jos hinta ei ole tärkein valintaperuste, niin Ansmann Energy 16.
Menee 16 kpl AAA/AA.

Itselläni oli tuollainen kunnes rikoin sen vahingossa. Vaikutti ihan
toimivalta.

<juhani>

Juhani Varemo

> Menee 16 kpl AAA/AA.

Korjaus: 12 kpl.

<juhani>

-=A.McYnen=-

Tosian 12 menee... Ja tuossa on speksi kunnossa ja hinta vielä siedettävä.
Paras ehdotus tähänmennessä

Tommoinenhan sen olla pitäis:
http://www.ansmann.de/cms/consumroot/chargers-and-power-supplies/standard-chargers/professional-16.html

Oli vaanhinnat aika suolaisia (luokkaa 400:- eskoa)

Mikko J Mattinen

On 14 heinä, 11:55, Kim Alm <kea+use...@penti.org> wrote:
> [...]

Ostin taannoin La Crossen 900-mallin. Se oli silloin uusi
markkinoilla. Vähäisen käytön jälkeen se suli ja meinasi polttaa
taloni. Sain takuuseen toisen, mutta käynnistyksessä esiin tuleva
versionumero paljasti sen olevan samaa sarjaa. Eikä aikaakaan kun
sekin alkoi sulaa. Edellisestä vahingosta viisastuneena olin paikalla
ja katkaisin virran. Sen jälkeen en ole uskaltanut sitä käyttää.
Maahantuojalta olen odottanut jo kaksi vuotta vastausta. Eipä laatu
vakuuta. Nykyään käytän Lidlin ja Bilteman tuotteita. Kapasiteetit
selvitän kellon, jännitemittarin ja ulkoisen kuorman avulla. Tussikynä
on kätevä kapasiteettiluokkien merkinnässä.

Sami Setälä

> [...]
> sekin alkoi sulaa. Edellisestä vahingosta viisastuneena olin paikalla
> ja katkaisin virran. Sen jälkeen en ole uskaltanut sitä käyttää.

Latasitko maksimivirralla vai "normaalisti"? Itse olen ollut siinä
käsityksessä, että BC900:n "lämpenemis- ja sulamisongelmat" ovat liittyneet
siihen, että on ladattu neljää akkua maksimilatausvirralla. Lisäksi
tilanteeseen on saattanut vaikuttaa se, että akut eivät ole olleet
"pikalatausta kestäviä", eli toisin sanoen akut itsessään ovat kuumentuneet
voimakkaasti nopean latauksen seurauksena.

Itse olen lataillut LaCrosse BC900:lla 200mA ja 500mA virroilla ilman
minkäänlaisia lämpöongelmia vuosikaudet. Versionumerosta en osaa
kommentoida, mutta laturi on sininen eikä musta niin kuin kuvissa on
vilahdellut.

-Sami-

Jouko Holopainen

On 07/23/2011 01:28 PM, Mikko J Mattinen wrote:
> [...]
> ja katkaisin virran. Sen jälkeen en ole uskaltanut sitä käyttää.
> Maahantuojalta olen odottanut jo kaksi vuotta vastausta. Eipä laatu

Taf.

Mä ostin jonkun kloonin (700) Saksastaja se ei kuumu (mainittavasti).

> Nykyään käytän Lidlin ja Bilteman tuotteita. Kapasiteetit
> selvitän kellon, jännitemittarin ja ulkoisen kuorman avulla. Tussikynä
> on kätevä kapasiteettiluokkien merkinnässä.

Mua kiinnostaa vaan, että se lataa täyteen eikä yli ja yksitellen.

--
@jhol

www.iki.fi/jhol

nob...@nowhere.com.invalid

Mikko J Mattinen <mikk...@gmail.com> writes:

> Ostin taannoin La Crossen 900-mallin. Se oli silloin uusi
> markkinoilla. Vähäisen käytön jälkeen se suli ja meinasi polttaa taloni

Tuttava heitti samanlaisen pois siitä syystä, että laite ei ilmeisesti
osannut lopettaa tietynmerkkisten akkujen lataamista ollenkaan jolloin
ne kuumenivat niin, ettei niihin pystynyt paljain käsin koskemaan.
Vaikka itse laite ei sulanutkaan niin eipä tuo paljon luottamusta herätä.

Syksyn tullen pitäisi löytää koiratutkaparistojen (3.6V litium)
tilalle akut, ja katsellessani Dealextremen tarjontaa akkujen ja
latureiden osalta näytti käyttäjien kommenteista päätellen olevan
nykyään täysin hyväksyttävissä se, että yhden akun tarvitessaan niitä
pitää varmuuden vuoksi tilata 2-3 jotta saa varmasti toimivan ja laturi
pitää heti avata ja tehdä juotokset itse kunnolla. Että enpä paljon
ihmettele vaikkei valmistajat mitään vastaile.

Olishan noita latureita tietysti Saksaassakin, mutta ilmeisesti eivät
tahdo niitä Suomeen asti myydä. On se kivaa olla EU:ssa...

"UltraFire Schnellladegerät + EagleTac Akku 18650 kann nicht an die
ausgewählte Adresse versandt werden. "

- Pauli

0 uutta viestiä