Pięciokąt foremny jak narysować

222 wyświetlenia

marek

nieprzeczytany,
5 lis 2003, 09:00:205.11.2003
do
mam pytanie jak narysować pięciokąt foremny.

dziekuje z góry
pozdrawiam marek

Maciek

nieprzeczytany,
5 lis 2003, 09:10:595.11.2003
do

Użytkownik "marek" <marc...@poczta.onet.pl> napisał
w wiadomości news:5b53.000005...@newsgate.onet.pl...

> mam pytanie jak narysować pięciokąt foremny.

Trzeba wziac cyrkiel i podlubac nim

...w archiwum:

http://www.google.pl/groups?q=group%3Apl.sci.matematyka+%22pieciokat+foremny%22

Maciek

Predator

nieprzeczytany,
5 lis 2003, 09:17:065.11.2003
do
> mam pytanie jak narysować pięciokąt foremny.

Daj znać jakiego masz Corel, to mogę Ci przesłać
metodę rysowania dowolnego wielokąta na bazie okręgu.
Jest to sam rysunek, ale domyślisz się.

Pozdrawiam
Darek

Tomasz Dryjanski

nieprzeczytany,
5 lis 2003, 09:43:015.11.2003
do
> mam pytanie jak narysować pięciokąt foremny.

Oprócz metod dokładnych jest jeszcze chałupnicza, w praktyce wystarczająca:
Otóż jeśli weźmiemy trzy kolejne boki A, B, C pięciokąta, przez x oznaczymy
punkt przecięcia przedłużeń boków A i C, a przez y środek boku B,
to długość odcinka xy jest trzy razy większa niż połowa boku pięciokąta.
W praktyce działa to tak:
- rysujemy linię prostą
- następnie odcinek prostopadły do tej linii, symetryczny względem prostej
(stanie się on jednym z boków pięciokąta)
- bierzemy połowę długości tego odcinka i - licząc od środka odcinka -
odkładamy trzykrotnie na prostej, zaznaczamy otrzymany punkt
- łączymy prostymi otrzymany punkt z końcami odcinka - na tych prostych
znajdą się dwa kolejne boki pięciokąta
- dalej łatwo.

T. D.

Janusz Kosterski

nieprzeczytany,
5 lis 2003, 11:10:475.11.2003
do

Użytkownik "Predator" napisał

> Daj znać jakiego masz Corel, to mogę Ci przesłać
> metodę rysowania dowolnego wielokąta na bazie okręgu.

Dowolnego?

Oj, Darku... :-)

Pozdrawiam, Janusz

Predator

nieprzeczytany,
6 lis 2003, 01:37:126.11.2003
do
> Dowolnego?
>
> Oj, Darku... :-)

dowolnego foremnego :)))

Darek

Tomasz Dryjanski

nieprzeczytany,
6 lis 2003, 07:55:266.11.2003
> [...]
> punkt przecięcia przedłużeń boków A i C, a przez y środek boku B,
> to długość odcinka xy jest trzy razy większa niż połowa boku pięciokąta.

... a dokładnie - ctg 18 deg, czyli ok. 3.07.
Jeśli ołówek jest miękki i nie ma ostrza, .07 można pominąć. ;)

T. D.

Janusz Kosterski

nieprzeczytany,
6 lis 2003, 10:21:186.11.2003
do

Użytkownik "Predator" napisał

> dowolnego foremnego :)))

O ile wiem, też się nie da dowolnego :((
Janusz

Lukasz Grabun

nieprzeczytany,
6 lis 2003, 16:43:256.11.2003
do
5 Nov 2003 15:00:20 +0100 marek napisał:

> mam pytanie jak narysować pięciokąt foremny.

Ołówkiem. Na przykład.

--
Lukasz Grabun
(używaj adresu grabek (at) acn (dot) waw (dot) pl)

Predator

nieprzeczytany,
7 lis 2003, 05:31:017.11.2003
do
> O ile wiem, też się nie da dowolnego :((

hmm, z dowodem tej metody się nie spotkałem,
ale kiedyś potrzebowałem tego do rysunku
technicznego i ponoć metode można było
stosować dla dowolnego wielokonta foremnego.
Zastanowie się nad dowodem a jak sobie nie
poradzę to przedstawię zagadnienie na grupie
która zapewne przedstawi potwierdzenie bądź zaprzeczenie
tej tezy :D.

Pozdrawiam
Darek

Janusz Kosterski

nieprzeczytany,
7 lis 2003, 13:14:087.11.2003
> [...]

> Zastanowie się nad dowodem a jak sobie nie
> poradzę to przedstawię zagadnienie na grupie
> która zapewne przedstawi potwierdzenie bądź zaprzeczenie

Cześć.

Co innego klasyczna, 'czysta' konstrukcja przeprowadzona
za pomocą cyrkla i linijki _bez_skali_ a co innego
konstrukcja 'ze wspomaganiem'.

Weźmy trysekcję kąta.

Wiadomo, że nie da się jej wykonać klasycznie -
ale jeżeli na linijce zaznaczymy dwa dowolne punkty,
to konstrukcja będzie już możliwa (dokładna - nie przybliżona).

Pozostańmy przy konstrukcjach z linijką bez skali.

"Jeśli p jest liczbą pierwszą, to konstrukcja
p-kąta foremnego za pomocą cyrkla i linijki
jest wykonalna wtedy i tylko wtedy, gdy p jest
jedną z liczb pierwszych Fermata:
3, 5, 17, 257, 65537, ..."

John H. Conway Richard K. Guy
"Księga liczb" (The Book of Numbers)

Liczby Fermata mają postać 2^(2^n) +1
i być może wymienione wyżej są jedynymi
liczbami pierwszymi tego typu.

Jak widać pięciokąt foremny można skonstruować,
ale np. siedmiokąta się nie da.

Pod adresem http://www.edysk.pl/ można się zalogować
na e-dysku, który właśnie założyłem.

NICK : psm
HASŁO: matematyka

Jest tam skan konstrukcji pięciokąta (*.gif 12 kB) z "Księgi liczb"
z objaśnieniem (*.txt 1 kB + *.gif 14 kB) albo (*.doc 33 kB).

Pozdrawiam, Janusz

buyo

nieprzeczytany,
7 lis 2003, 14:38:167.11.2003
do
> [...]
> i być może wymienione wyżej są jedynymi
> liczbami pierwszymi tego typu.
>
> Jak widać pięciokąt foremny można skonstruować,

a sześciokąt foremny ? Zawsze wydawało mi się, że to jedna z najprostszych
konstrukcji ...

Janusz Kosterski

nieprzeczytany,
7 lis 2003, 15:25:387.11.2003
do

Użytkownik "buyo" napisał

> a sześciokąt foremny ? Zawsze wydawało mi się, że to jedna
> z najprostszych konstrukcji ...

To, że sześć jest liczbą doskonałą
nie oznacza jeszcze, że jest pierwsza :-)

Poza tym sześciokąt foremny otrzymasz z trójkąta
dzięki bisekcji kąta. Dalej 12-kąt foremny, 24-kąt ...
To samo dla 5-kąta foremnego, 17-kąta ...

Czworokąt foremny ma kąt prosty, więc nie ma problemu:
4-kąt, 8-kąt, 16-kąt ...

Janusz

Nowe wiadomości: 0