Co to za kwas i co grozi

ant1...@gmail.com

to glab...@wp.pl
Witam
Proszę o możliwie pełną i wyczerpującą odpowiedz... zaznaczam, że w
dziedzinie chemii jestem kompletnym laikiem...wiec urzejmie proszę o
ludzkie podejscie do problemu.

Problem jest następujący : podczas spawania stali nierdzewnej miejsca
spawów smaruje sie specjalną pastą, która wytrawia (chyba) do czysta
spaw.
Niestety w wyniku nieszcześliwego wypadku znajomy pochlapał sobie tym
świństwem twarz ( w tym oczy), trafił do kliniki ocznej...
Proszę o informację co to moze byc za specyfik i jakie niesie za sobą
zagrożenia ( w opisanym przypadku).
Proszę o odpowiedz mailową na glab...@wp.pl
dziękuje i pozdrawiam
ANT30

TO]@powernet.pl Biorelaxator

>Proszę o informację co to moze byc za specyfik i jakie niesie za sobą
>zagrożenia ( w opisanym przypadku).

Pasty / zele do oczyszcznia przed spawaniem zawieraja nieaktywny nosnik -
baze, oraz ok 20% mieszanki kwasow nieorganicznych. Szczegolowy sklad jest
zwykle tajemnica producenta. Typowym przedstawicielem sa np. pasty SOROX.
Niestety producenci nie podaja dokladnego skladu.
Konsekwencje typowe :
http://www.mediweb.pl/firstaid/wyswietl_vad.php?id=51
http://www.nazdrowie.pl/engine/index.php?id=20&page=pierwsza_pomoc

Dla oka mniej niebezpieczne niz w przypadku zasad, ale ogolnie nie ciekawie.

A tak na marginesie to w przypadku spawow doborowych np. konstrukcyjnych czy
w lotnictwie , stosowanie srodkow chemicznych, zwlaszcza kwasow powinno byc
zabronione. Nie ma zadnej kontroli co sie dzieje z metalem w funkcji czasu.
Nawet jesli po spawaniu metal zostaje zabezpieczony mechanicznie.

J.

J.F.

On Tue, 27 Nov 2007 23:25:43 +0100, "Biorelaxator" <biorelax[SKASUJ
> [...]
>zwykle tajemnica producenta. Typowym przedstawicielem sa np. pasty SOROX.
>Niestety producenci nie podaja dokladnego skladu.

Nie ma lekko. Przepisy wymagaja udostepnienia MSDS/karty
charakterystyki substancji niebezpiecznej.
Tej pasty SOROX cos nie moge znalezc, ale zobacz np
http://www.lotnik.com.pl/pl/index.php/Oferta/PLista/9

mozna nieco zagmatwac sklad, te akurat maja jawny
kwas azotowy (V)
Kwas fluorowodorowy
kwaśny fluorek amonu

Wolalbym sie tym nie oblac.

A swoja droga to mnie ta karta dziwi
"6. Postępowanie w przypadku niezamierzonego uwolnienia do środowiska
Indywidualne środki ostrożności
Osoby nie posiadające odzieży ochronnej natychmiast ewakuować z
miejsca narażenia.
Usunąć wszystkie możliwe źródła zapłonu (ugasić ogień, ogłosić zakaz
palenia), nie stosować narzędzi iskrzących."

O co tu chodzi ? WOdoru sie boja ?

"Metody oczyszczania
Zanieczyszczenia usuwać za pomocą materiałów absorbujących takich jak:
piasek, ziemia okrzemkową, kwaśne środki wiążące, uniwersalne środki
wiążące, trociny."

Kwasne srodki wiazace ?

J.

P.S. A propos - z instrukcji napraw samochodu

Hydrofluoric acid
• This extremely corrosive acid is formed
when certain types of synthetic rubber, found
in some O-rings, oil seals, fuel hoses etc, are
exposed to temperatures above 4000C. The
rubber changes into a charred or sticky
substance containing the acid. Once formed,
the acid remains dangerous for years. If it
gets onto the skin, it may be necessary to
amputate the limb concerned.
• When dealing with a vehicle which has
suffered a fire, or with components salvaged
from such a vehicle, wear protective gloves
and discard them after use.

Prawda to ?

Tomek "Polimerek" Ganicz

J.F. pisze:

> [...]
> • When dealing with a vehicle which has
> suffered a fire, or with components salvaged
> from such a vehicle, wear protective gloves

Teoretycznie rzeczywiście w redukującym środowisku z fluorowanych
poliwęglowodorów, które są stosowane do produkcji niektórych uszczelek,
w wysokiej temperaturze może powstać HF - ale mam wątpliwości czy
faktycznie w ilościach, które mogą spowodować zauważalne problemy. Skoro
jednak ostrzegają o tym to widać, takie przypadki się zdarzały.

Natomiast sam HF jest faktycznie bardzo zdradliwy. W odróżnieniu do
kwasów utleniających przenika początkowo prawie bezboleśnie przez skórę
i miękkie tkanki i zaczyna atakować kości. Ten efekt właśnie powoduje,
że jak się szybko nie zareaguje, działanie HF może doprowadzić do
konieczności amputacji kończyn. HF przenika też przez cienkie, lateksowe
rękawiczki, zwykłe ubranie, skórzane lub tkaninowe buty itd...

Mnie kiedyś kapnęła kropla HF 30% na stopę, którą miałem obutą butem
typu addidas. HF sobie przez ok godzinę przenikał w kierunku dużego
palca stopy. Jak już dotarł do paznokcia coś mnie zaczęło szczypać, a
potem coraz mocniej boleć. Po zdjęciu buta okazało się, paznokieć jest
już czarny a mój ówczesny szef skojarzył, że pracowałem z HF-em i
natychmiast odwiózł mnie na pogotowie. Na pogotowiu chirurg zerwał mi
paznokieć a potem przez kilka godzin musiałem moczyć palec w soli
fizjologicznej, żeby wypłukać z tkanek miękkich palca HF. Dzięki
szybkiej interwencji HF nie uszkodził mi kości i chrząstek - dzięki
czemu nie straciłem palca, a paznokieć ładnie odrósł...

Tomek "Poli_merek" Ganicz
http://www.ceti.pl/kganicz/poli/kontakt.html
--------------------------------------

Piotr Woszczyński

J.F. wrote:

{...}

> [...]
> Zanieczyszczenia usuwać za pomocą materiałów absorbujących takich jak:
> piasek, ziemia okrzemkową, kwaśne środki wiążące, uniwersalne środki

Mnie to wygląda na copy&paste z jakiegoś szablonu. To co istotne to się
wypełnia, co "nieistotne" kopiuje - "bo przecież i tak zawsze jest to samo"

Piotr

J.F.

On Wed, 28 Nov 2007 10:46:46 +0100, Tomek "Polimerek" Ganicz wrote:

> [...]

>w wysokiej temperaturze może powstać HF - ale mam wątpliwości czy
>faktycznie w ilościach, które mogą spowodować zauważalne problemy.

A czy nie powinien odparowac ?

> [...]
>szybkiej interwencji HF nie uszkodził mi kości i chrząstek - dzięki
>czemu nie straciłem palca, a paznokieć ładnie odrósł...

Czy to jest jakies nieporozumienie ? Przeciez w czlowieku wszystko
plynie :-)

Tak na szybko znalazlem
http://darkwing.uoregon.edu/~hutchlab/semilab/hfsafety.htm
Z tego by wynikalo ze juz nie masz palca :-)

Jeszcze rozumiem jakbys moczyl w wapnie, ale w zwyklym NaCl ?

A swoja droga .. skoro to jon F- jest taki szkodliwy .. to
czy fluorki tez ? NaF, KF ?

No coz, zapamietam ze to takie swinstwo .. ale spawaczom to
wspolczuje.

J.