Przewodnik po "Panu ringow", albo mini slownik polsko-lozinski

12 wyświetleń

Marac

nieprzeczytany,
13 maj 1998, 03:00:0013.05.1998
do

MOC KTOREGO ZWYCIEZY, NIE CHCIANA
czyli
Z NOTATNIKA TLUMOKA

Na wstepie bardzo dziekuje Jo'Asi, bez ktorej pomocy ten slownik nie
ujrzalby swiatla dziennego.

Motto: "Otoz faceci wokol sie snuja, co sa juz tacy
Czego sie dotkna zaraz popsuja, w domu i w pracy
Gapia sie w sufit, wodza po gzymsie wzrokiem niemilym
Na niskich czolach maluje im sie straszny wysilek
Bo jedna mysl im chodzi po glowach, ktora tu streszcze
Co by tu jeszcze spieprzyc, Panowie? Co by tu jeszcze?"
Wojciech Mlynarski

Instrukcja obslugi:
Po polsku <> Po lozinsku
Co wieksze muchy zaznaczone wykrzyknikami.

Dawne Dni <> Zamierzchle Dni

elfy Wysokiego Rodu <> Elfy Godne

Czarnoksieznik <> Czarny Mag

Era <> Epoka

!!!...pochlanialy mnie jako BADACZA I NAUCZYCIELA liczne inne
zainteresowania. <> ...zajecia, ktore pasjonowaly mnie jako UCZNIA I
NAUCZYCIELA...

Pomimo ciemnosci panujacych przez piec nastepnych lat... <> Pomimo
posepnosci nastepnego pieciolecia

Harrowdale <> Kopcowa Dolina

Shire <> Wlosci

!!!skromny <> nieszkodliwy

...kochaja bowiem pokoj i CISZE, I ZYZNA, UPRAWNA ZIEMIE <> Poniewaz
kochaja pokoj, HARMONIE I LAD...

Duzi Ludzie <> Wielkie Plemie

...a chociaz SA SKLONNI DO TYCIA i nie lubia sie spieszyc bez potrzeby,
ruchy maja zwinne i zgrabne <> a chociaz nie lubia sie bez potrzeby
spieszyc, potrafia poruszac sie zwinnie i bezszelestnie.

nieuchwytnosc <> niepochwytnosc

...jesli zjawial sie w poblizu ktorys z DUZYCH LUDZI <> ...ilekroc
zbliza sie WIELKOLUD

krasnoludy <> krzaty

grubi i przysadzisci <> barczysci i silni

jasnookie <> z roziskrzonymi oczyma

...mimo POZNIEJSZEGO ROZDZIALU, hobbici sa spokrewnieni o wiele blizej
z nami... <> niezaleznie od POZNIEJSZEJ OBCOSCI - hobbici sa spokrewnieni
z nami.

...zamacili spokoj narad Medrcow oraz Duzych Ludzi <> zainteresowaly
sie nimi Rada Medrcow i Rada Wladcow

Mroczna Puszcza <> Sepna Puszcza

Harfootowie <> Kosmostopcowie

Stoorowie <> Tegowie

Fallohidzi <> Bladoskorowie

zreczne dlonie <> chyze dlonie

!!!Wichrowy Czub <> Swiszczowy Wierch

Dzikie Kraje <> Dzicz

Dunland <> Mrocznica

!!!Rivendell <> Tajar

...SILNE WPLYWY KRWI fallohidzkiej <> PEWNE SLADY Bladoskorow

!!!!!!!!!!!!!!!!!!
...jedno wszakze z tych, ktore NAJWCZESNIEJ DOSZLY DO ZNACZENIA,
przetrwalo, jakkolwiek mniejsze niz ongi; znajdowalo sie ono w BREE,
OTOCZONE KRAINA ZWANA ZALESIEM, jakies 40 MIL na wschod od Shire'u. <>
<> ...aczkolwiek jedno z nich przetrwalo w BIROWEM W POBLIZU LASU CZET',
okolo 10 MIL na wschod od Wlosci, i chociaz nader skarlale, MIALO
POZNIEJ STAC SIE SLAWNE.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!

!!!Mniej wiecej w tej samej epoce konczy sie okres legend, a zaczyna
historia hobbitow wraz z wprowadzeniem rachuby czasu <> Pierwsza z tych
najdawniejszych legend hobbitow dotyczy rachuby lat.

...wladca z dynastii Polnocnej <> ...wladca z polnocnej galezi.

...przeprawili sie przez RZEKE BRUNATNA - BARANDUINE <> ...przekroczyli
BRAZOWE WODY GORANDUINY.

Dalekie Wzgorza <> Dalekie Kopce

Kurhany <> Mogilne Kopce

Obiezyswiat <> Lazik

Baggins <> Bagosz

GARSTKE lucznikow <> ODDZIAL lucznikow

Chude Lata <> Glodne Lata

40 staj <> 30 mil (w przypisach tlumok podaje,
50 staj <> 40 mil ze 1 mila to 40 staj)

!!!wrzosowiska <> trzesawiska

z bajek starcow <> w opowiesciach dziadkow

Dom Mathom <> Maszomleum

hart <> twardosc

...wytrzymywali SROGIE MECZARNIE Z REKI WROGA, BOL, chlody i burze
tak dzielnie... <> ...NIESZCZESCIU ZAS, TRWODZE czy srogiej pogodzie
potrafili stawic czolo tak nieustraszenie...

...hobbici, ktorych wciaz przybywalo, zaczeli wznosic domy nad ziemia <>
<> ...coraz liczniejsi hobbici musieli wyjsc z budowlami ponad ziemie.

Michel Delving <> Wielkie Ryty

!!!!!!!!!!!!!!!!!!
...byli dosc TEDZY, nogi mieli grube i podczas dzdzystej pogody nosili
BUTY NA MODLE KRASNOLUDZKA <> ...dosc WYSOCY, mocni w nogach, a w
dzdzysta pogode nosili _KRZATOWE KALOSZE_.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!

...zarost, hodowany na brodzie <> ...meszek porastajacy policzki

Buckland <> Jelenisko
dziedzic Bucklandu <> Pan na Jelenisku

sztuka budowlana <> sztuka budownicza

Szara Przystan <> Szare Nabrzeza

Na ogol hobbici nieufnie spogladali NAWET na rzeki i lodki <> Wiekszosc
nader podejrzliwie traktowala rzeki i male lodki.

!!!Wszyscy hobbici, badz co badz, mieli silnie rozwiniete poczucie
rodowej wiezi i bardzo dokladnie orientowali sie w swoich pokrewienstwach.
Wywodzili dlugie i zawile rodowody, kreslac drzewa genealogiczne o
mnostwie odgalezien <> _NIE MA_

...jakas odmiana nicotiany. <> ...stanowila odmiane N i c o t i a n a.

!!!...I ON I TYTON Z POLUDNIOWEJ CWIARTKI graja pewna role... <> ...ON,
TYTON I POLUDNIOWA CWIARTKA odgrywaja istotna role...

"Zielnik Shire'u" <> "Zioloznawstwo we Wlosci"

...palili rozmaite ziola, jedne gorsze, inne lepsze <> palili rozne
ziola: i cuchnace i aromatyczne

Straznicy <> Czatownicy

pachnaca psianka <> slodka galena

!!!O ustroju Shire'u <> O ukladzie Wlosci

!!!Shire DZIELIL SIE na cztery czesci, na Cwiartki, O KTORYCH JUZ
WSPOMNIALEM... <> Wlosc - JAK JUZ NAPOMYKANO - ROZPADALA SIE na cztery
Cwiartki...

Tukon <> Tuczyzna

szeryf <> dyzurnik

!!!...zajmowali sie czesciej SZUKANIEM ZABLAKANEGO BYDLA... <>
<> ...zajecie ich polegalo raczej na ODGANIANIU ZWIERZAT...

pogranicznik <> granicznik

...WSZELKIE JEDNAK POZORY SWIADCZYLY, ze sporo mu jeszcze zostalo z
bogactw przywiezionych z podrozy. <> Nadal zostalo mu wiele z
przywiezionego wowczas bogactwa...

wysoka przelecz <> wyzynna przelecz

!!!swiecace oczy <> przezroczyste oczy

Lecz po wiekach samotnosci i MROKOW serce G_O_lluma ZNIKCZEMNIALO... <>
<> Wszelako po dlugich latach spedzonych w ciemnosci w sercu G_U_lluma
zamieszkal MROK...

O k r z y k G o l l u m a:
Co on ma w kieszeni?! <> Co ono trzyma w jego kieszenisku?!!!

Sam <> Samlis

!!!...bardzo byl tym zaniepokojony... <> uznal za sprawe konsternujaca

...a zbroje cudownej roboty, dar krasnoludow wybrany ze skarbca
odbitego smokowi... <> kolczuge zas, dar krzatow, z ktorymi wyruszyl na
poszukiwanie skarbu...

...rozne inne materialy dotyczace hobbitow, ktorzy nalezeli do Druzyny
Pierscienia. <> ...liczne inne materialy dotyczace udzialu hobbitow w
Bractwie.

Frodo, zajmujac sie niemal wylacznie historia Dawnych Dni, malo z tej
pracy krewniaka korzystal... <> ...Frodo niewielki zrobil z nich uzytek,
gdyz niemal calkowicie traktuja o Zamierzchlych Dniach...

Wlasnie w Shire znajdowaly sie najbogatsze materialy... <> Bylo to jedyne
miejsce we Wlosci, gdzie znajdowaly sie obszerne materialy...

!!!"Kronika Krolestw Zachodnich" <> "Rachuba lat" (wczesniej Tlumok
wyraznie pisze, ze "RL" to cos zupelnie innego).

Galadriela <> Galadriel

Na przelaj w pieczarki <> Skrotem na grzyby

Bieg do brodu <> Wyscig do przeprawy

Lothlorien <> Lotaloria

Rozstanie <> Rozpad Bractwa Pierscienia

Bilbo byl wielkim bogaczem i wielkim DZIWAKIEM, stanowil w Shire przedmiot
powszechnego zainteresowania od 60 lat. <> Bilbo, osoba bardzo bogata i
WYBITNA, cieszyl sie we Wlosci nieslabnaca slawa od 60 lat

Wbrew slowom miejscowych starcow... <> ...bez wzgledu na to, co mowilby
sam Bilbo...

...posiadal wieczna (POZORNIE) mlodosc, na dodatek do niewyczerpanych
(RZEKOMO) bogactw <> ...cieszyl sie nieprzemijajaca mlodoscia i w dodatku
korzystal z nieprzebranych skarbow.

Dziadunio <> Starzyk

Holman <> Dolek

Dad Twofoot <> Papcio Dwustopczyk

!!!Zabawiaja sie plywaniem lodkami po tej WIELKIEJ RZECE <> Uganiaja sie
po rzece w WIELKICH LODZIACH

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
DOPIERO W KILKA LAT POZNIEJ STARY HOLMAN WZIAL MNIE DO SIEBIE NA
PRAKTYKANTA, ale tego dnia zawolal mnie do Bag End, zebym pomogl mu
pilnowac trawnikow i ogrodu od zdeptania PODCZAS LICYTACJI. Az tu W
POLOWIE WYPRZEDAZY pan Bilbo zjawia sie na Pagorku... <> OD NIEDAWNA
PRAKTYKOWALEM WTEDY U STAREGO DOLKA, pomagajac mu w Bagosznie pilnowac,
aby sie hobbiciska nie rozlazili po calym ogrodzie W DZIEN TARGOWY. Az
tu KTOREGOS DNIA imc Bilbo podchodzi pod Pagorek...
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

!!!Ubrany byl w wysoki, spiczasty niebieski KAPELUSZ i w dlugi, szary
plaszcz przepasany srebrna SZARFA <> ...nosil obszerny szary plaszcz
z wysokim, spiczastym niebieskim KAPTUREM i srebrzysty SZAL.

...slawny ze sztuk, jakich dokonywal z ogniem, dymem i swiatlami <>
<> ...slawny dzieki ogniom, dymowi i swiatlom

"G - pewnie znaczy: gorace!" <> "G bo Grozny!"

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
"W KAZDY Z DZIEWIECIU, SIEDMIU I TRZECH WPRAWIONO WLASCIWY KAMIEN.
W JEDYNY - NIE. TEN BYL GLADKI, NIEOZDOBNY, JAK GDYBY NALEZAL DO
POSLEDNIEJSZYCH PIERSCIENI." <> "DO KAZDEGO Z DZIEWIECIU, SIEDMIU
I TRZECH WSTAWIONO KAMIEN PRZESZLACHETNY, ALE NIE DO JEDYNEGO. JEGO
KAMIEN JEST OKRAGLY, NIE OBROBIONY KUNSZTOWNIE, JAKBY PRZEZNACZONY
BYL DO PODLEJSZEGO KLEJNOTU."
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

KONIEC*

"Pana ringow" z narazeniem zycia sprobowal przeczytac i
znalezione lozizmy, skrupulatnie, ku przestrodze a uciesze
gawiedzi spisal,
Marac

___________
*"Koniec" nie oznacza oczywiscie, ze jest to kompletna lista
lozizmow. Po prostu osiagnalem stan, w ktorym proba kontynuowania
lektury moglaby sie skonczyc tragicznie. Jesli nie dla mnie, to dla
otoczenia. To, co zamiescilem powyzej, jest wyborem z pierwszych
44 stron** (prolog i czesc pierwszego rozdzialu oraz kilka kwiatkow
z dalszych partii tekstu) "Pana ringow" jerzego lozinskiego, ktore to
'dzielo' nieudolnie probuje udawac "Wladce pierscieni" J.R.R. Tolkiena.

**Sam I tom liczy sobie tych stron 600.

#######################################################################
DISCLAIMER
Wcale nie twierdze, ze we _wszystkich_ powyzszych przykladach wersje
Tlumoka sa gorsze/beznadziejne. Jest tak jedynie w ok. 99% przypadkow.
DGCC. Jesli ktos woli 'krzatowe kalosze' od 'butow na modle
krasnoludzka', to jest to wylacznie jego problem. Oraz jego psychiatry,
oczywiscie. ;)
#######################################################################
--

Michal Maracewicz
e-mail: ma...@polbox.com

Radosław Gancarz

nieprzeczytany,
13 maj 1998, 03:00:0013.05.1998
do

Marac <ma...@polbox.com> (ma...@polbox.com) napisał(a):

> MOC KTOREGO ZWYCIEZY, NIE CHCIANA
> czyli
> Z NOTATNIKA TLUMOKA
[ciach]

> [...]
> I TRZECH WSTAWIONO KAMIEN PRZESZLACHETNY, ALE NIE DO JEDYNEGO. JEGO
> KAMIEN JEST OKRAGLY, NIE OBROBIONY KUNSZTOWNIE, JAKBY PRZEZNACZONY

Bo trzeba przygotować sequel do "Władcy Ringów". Teraz jużwiemy, że
Frodo (A właściwie Gollum) zniszczył nie ten pierścień co trzeba.
Pierścień Bilba był gładki.

[ciach]

W słowniku brakuje dwóch istotnych rzeczy:
* Jak się nazywają po łozińsku członkowie Drużyny Pierścienia
* Pełnego tekstu opisującego, jak to "moc Mordoru zwycięzy
niechciana" (wiersza z początku)

PS. Na "Władcy" Łozińskiego powinien być napis: "Minister zdrowia
ostrzega: Czytanie prowadzi do nieodwracalnych zmian w mózgu"
:->

--
------------------------------------------[KNNNSzMPChOChPKIM MEMBER]---
| Radosław Gancarz fea...@zeus.polsl.gliwice.pl |

Jo'Asia

nieprzeczytany,
13 maj 1998, 03:00:0013.05.1998
do

Radosław Gancarz

nieprzeczytany,
13 maj 1998, 03:00:0013.05.1998
do

Jo'Asia <jsl...@wa.onet.pl> (jsl...@wa.onet.pl) napisał(a):
[ciach]

> No przecież pisał, że dociągnął do strony 44, więc jeszcze o Drużynie dużo nie
> było, a na pewno nie jej skład... BTW, który to moment?

Rivendell jest dużo dalej - w normalnym wydaniu ("kalendarzowy"
Czytelnik) chyba w okolicach strony 200 albo 300.
Ale Rady Gorzaleń (AFAIR) już był.

Nadal nie rozumiem, dlaczego w słowniku nie ma wierszy. Czasami
nachodzi mnie ochota kupienia Władcy Ringów. Wchodzę do księgarni i
otwieram na pierwszej stronie. Po 10 sekundach wiem już, że tego nie
kupię.

Oczywiście.

--
------------------------------------------[KNNNSzMPChOChPKIM MEMBER]---
| Radosław Gancarz fea...@zeus.polsl.gliwice.pl |

----------------- No Windows 95 - 95% of problems less ----------------

Marac

nieprzeczytany,
13 maj 1998, 03:00:0013.05.1998
do

Radosław Gancarz <fea...@zeus.polsl.gliwice.pl> wrote in article

> [ciach]

> Bo trzeba przygotować sequel do "Władcy Ringów". Teraz jużwiemy, że
> Frodo (A właściwie Gollum)
GULLUM! A nie Gollum. Nieuwaznie czytales slownik. :)

> zniszczył nie ten pierścień co trzeba.
> Pierścień Bilba był gładki.

Tlumok pewnie juz pisze. W przerwach, kiedy nie psuje Diuny.

> [ciach]
Na specjalne zyczenie publicznosci - suplement:

> W słowniku brakuje dwóch istotnych rzeczy:
> * Jak się nazywają po łozińsku członkowie Drużyny Pierścienia

W sklad Orszaku Pierscienia wchodza:
Frodo Bagosz
Samlis (Sam) Gadula
Gandalf
Legolas
Gimli
Aragorn
Boromir
Peregrin (Pipin) Tuk
Rady (Radostek) Gorzalen

> * Pełnego tekstu opisującego, jak to "moc Mordoru zwycięzy
> niechciana" (wiersza z początku)

Trzy Pierscienie elfowym wladcom szlachetnego miana,
Siedem krzatow monarchom w kamiennych sal koronie,
Dziewiec ludzkim istotom, ktorym smierc pisana,
Jeden dla Wladcy Ciemnosci, co trwa na mrocznym tronie
W Mordorze, moc ktorego zwyciezy, nie chciana.
Ten Jedyny, by rzadzic wszystkimi, ten Jedyny, by wszystkie odnalezc,
Ten Jedyny, by zebrac je wszystkie i w ciemnosci zespolic wiezami
W Mordorze, moc ktorego zwyciezy, nie chciana.

> PS. Na "Władcy" Łozińskiego powinien być napis: "Minister zdrowia
> ostrzega: Czytanie prowadzi do nieodwracalnych zmian w mózgu"
> :->

Ja na szczescie w pore przerwalem. Proba przeczytania calosci
rzeczywiscie moglaby sie skonczyc fatalnie.
Pozdrawia Marac Antylozinski

Zbigniew Żygadło

nieprzeczytany,
13 maj 1998, 03:00:0013.05.1998
do

Jo'Asia wrote:

> [...]

Oczywiście, że ktoś napisze. Jeśli mogli przedłużyć "Przeminęło z wiatrem",to ten
tytuł też.

Płynie kretyn płynie
płynie krytą żabką
jak gdzieś nie wypłynie
znajdą go pod Rabką
:-))))))))))))))))))
Pa.
--
Zigzag.

Aż się chce wyjść z kina.
I co ja robię... wychodzę.

Zbigniew Żygadło

nieprzeczytany,
13 maj 1998, 03:00:0013.05.1998
do

Piotr A. Szczygielski wrote:

> O ! To i po rumunsku Pan Tlumacz potrafi ?
> "Kondukatore Czauczesku
> Geniuszesku Rumunesku
> Narodesku bez striptizu
> w mestu wiktu dyktu gryzu"
>
> [...]

Jeju, właśnie popijałem Pepsi, i musiałem się mocno wysilić,
żeby nie zachlapać klawiatury.
ROTFL.
Super.
Pozdrówka.

Radosław Gancarz

nieprzeczytany,
14 maj 1998, 03:00:0014.05.1998
> [...]

[ciach]

> GULLUM! A nie Gollum. Nieuwaznie czytales slownik. :)
Biję się w piersi i posypuję głowę popiołem ;-)

[ciach]
> Na specjalne zyczenie publicznosci - suplement:

> W sklad Orszaku Pierscienia wchodza:

[ciach - Orszak Ringu]
Tu się tłumacz nie postarał ;-)

A wersja nie - łozińska ?
Trzy Pierścienie dla królów elfów pod otwartym niebem,
Siedem dla władców krasnali w ich kamiennych pałacach,
Dziewięć dla śmiertelników, ludzi śmierci podległych,
Jeden dla Władcy Ciemności na czarnym tronie
W krainie Mordor, gdzie zaległy cienie.
Jeden, by wszystkimi rządzić, Jeden by wszystkie odnaleźć,
Jeden by wszystkie zgromadzić i w ciemności związać
W krainie Mordor, gdzie zaległy cienie.

(cytat z pamięci, z małymi poprawkami w liczbie 2 szt.)

> [...]

> Ja na szczescie w pore przerwalem. Proba przeczytania calosci
> rzeczywiscie moglaby sie skonczyc fatalnie.

Czy jesteś tego pewny ? ;-)

Zobaczcie sobie:
http://www.lodz.tpsa.pl/iso/Tolkien/verses.html
śą tam różne wersje językowe - m.in. klingońska.

--
------------------------------------------[KNNNSzMPChOChPKIM MEMBER]---
| Radosław Gancarz fea...@zeus.polsl.gliwice.pl |

------- Aby zadać pytanie, trzeba znać chociaż część odpowiedzi -------

Piotr A. Szczygielski

nieprzeczytany,
14 maj 1998, 03:00:0014.05.1998
do

Marac <ma...@polbox.com> pisze:

> MOC KTOREGO ZWYCIEZY, NIE CHCIANA
> czyli
> Z NOTATNIKA TLUMOKA

[...]

> O k r z y k G o l l u m a:
> Co on ma w kieszeni?! <> Co ono trzyma w jego kieszenisku?!!!

O ! To i po rumunsku Pan Tlumacz potrafi ?

> [...]

Party.

Marac

nieprzeczytany,
14 maj 1998, 03:00:0014.05.1998
do

Jo'Asia <jsl...@wa.onet.pl> wrote in article <355A0CA3...@wa.onet.pl>...

> No przecież pisał, że dociągnął do strony 44, więc jeszcze o Drużynie dużo nie
> było, a na pewno nie jej skład... BTW, który to moment?
Opis fajerwerkow puszczanych przez Gandalfa.
Pozdrawia Marac Ringowy
Nowe wiadomości: 0