Dagsavisen: Seks døde av hasjrøyking

Rolf Vorhaug

'Myten om at hasjrøyking er ufarlig slår sprekker. Rettstoksikologisk
institutt kan fortelle at seks nordmenn har dødd som direkte følge
av hasjrøyking i løpet av de siste seks årene.'

<http://www.dagsavisen.no/innenriks/2001/10/605559.shtml>

--
Rolf Vorhaug

'the individual who dares commit a crime is guilty in a two-fold sense:
first, he is guilty against human conscience, and, above all,
he is guilty against the State in arrogating to himself
one of its most precious privileges.' Mikhail Bakunin

Bjørn Hansen

In article <vorhaug-F934A0...@news.fu-berlin.de>, Rolf Vorhaug
<vor...@yahoo.com> wrote:

> [...]
> institutt kan fortelle at seks nordmenn har dødd som direkte følge
> av hasjrøyking i løpet av de siste seks årene.'

- Med andre ord: Man kan dø av å røyke hasj?

"- Vi må ikke overdramatisere situasjonen. Disse funnene er
oppsiktsvekkende, men husk at det er svært mange mennesker som røyker
cannabis hver dag. Vi kan ikke si at det er livsfarlig å røyke hasj, det
skal svært mye til for å røyke seg i hjel. Men vi kan slå fast at hasj kan
være en sterkt medvirkende årsak til at noen dør altfor tidlig, sier
instituttsjef ved Rettstoksikologisk institutt,
Jørg Mørland. Professoren sier at de fysiske farene ved å røyke hasj er:
Fare for hjerte- og karsykdommer, hjertekrampe, høyt blodtrykk, problemer
med blodsukkeret og åreforkalkninger."

"Men vi kan slå fast at hasj kan være en sterkt medvirkende årsak
til at noen dør altfor tidlig"

for mye av det meste kan være sterkt medvirkende årsaker til at noen
dør altfor tidlig (tobakk, bløtkake, kaffe osv. osv.)

--
Bjørn Hansen

Jan B Vindheim

Andre Lorentsen <andres_use...@mac.com> wrote:

> Så dette er en journalist som ikke har et helt avklart forhold til det
> å motta kritikk.

Nokså oppsiktsvekkende er iallfall følgende formulering:
"Obduksjonen viser at de seks personene ikke hadde andre stoffer i
kroppen enn THC...."

ER ikke dette en medisinsk sensasjon?

Bjørn Hansen

In article <1f0nhnn.1e3wqe81n7xxf8N%ph...@start.nospam.no>,

visst faen, en medisinsk sensasjon på linje med
en viss jomfrufødsel for 2000 år siden

--
Bjørn Hansen

Jan B Vindheim

Andre Lorentsen <andres_use...@mac.com> wrote:

> Tja. Det er jo ikke THC-konsentrasjonen disse menneskene har dødd av.

Hvis kroppen ikke har inneholdt annet enn THC er det ikke rart livet
opphørte.
:-)
jeg mente bare å påpeke journalistens slurvete språkbruk
( som tyder på ureflektert skriveri)

Henning Forsstrøm

In article <0m3jrtosdqcmktr3r...@4ax.com>,
andres_use...@mac.com says...

> For øvrig er saken gammel. Dagsavisen resirkurelerer en VG-sak fra
> juni i år.
>
> Samme journalist (per.er...@dagsavisen.no) sto også bak Yaa
> Baa-historien nå på søndag. Jeg sendte en e-post til ham der jeg
> tillot meg å kritisere denne saken. Svaret jeg fikk var at jeg måtte
> slutte å sende sånne "duste-mailer".

VG kopierte denne på nettavisen sin og jeg mailet journalisten der, som
faktisk var ganske hyggelig. Har hørt at det ikke er pent å poste mail
fra andre på news uten å spørre, men et sammendrag går sikkert bra.

VG-Nett hadde ikke tid til å sjekke kildene, så de kopierte bare
dagsavisens historie og den kom visst fra medlemsbladet til
Landsforeningen mot Stoff (Noen ganger får jeg inntrykk av at det er
like mange anti-organisasjoner i Norge som det er narkotikabrukere).
Journalisten var ikke så happy med storyen virket det som, men det ble
bestemt i redaksjonen at de skulle kjøre det som sak, og loddet fallt på
ham.

Jeg leste den YaaBaa storyen fra linken noen postet her, og den minnet
meg mest om en skolestil. Så en dokumentarserie på NRK2 iår(ifjor) og
der sa de at det var ganske vanlig at aviser i enkelte asiatiske land
nære Det gyldne triangel kjørte sånne propagandahistorier, og vi husker
vel hvordan Knudsen & Ludvigsen 'fikk' en enorm Dancehit i Thailand for
ikke så lenge siden :-D. Det er synd kildekritikk er en glemt kunst,
både blant de som skriver og de som leser aviser her i landet.

Henning

Audun Kvasbų

bjoe...@nfh.uit.no (Bjørn Hansen) skrev i melding

Bare at denne her kan være opptakten til _mye_ mer moro!

Audun

--

Audun Kvasbø

kva...@stud.ntnu.no