NRK sensurerer Pippi

Thomas Skogestad

Barnetimen for de minste har valgt å redigere bort enkelte ord fra klassiske
barnebøker av frykt for å støte noen. Derfor er ikke faren til Pippi
Langstrømpe negerkonge lenger.

Av Jane Elin Brattland og Mette Kamilla Skjong
Publisert i dag 08:52

Astrid Lindgrens klassiske barnebøker om Pippi har nå måttet tilpasse seg en
mer moderne tid. I Barnetimen for de minste er ikke Pippis far lenger
"negerkonge" - han er blitt til "sydhavskonge".

http://www.nrk.no/nyheter/kultur/1.1439383

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/12/06/485141.html

http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061206/NTBI/1076538837

--
Thomas Skogestad
What's the best-selling novel ever written?

Alf P. Steinbach

> [...]

> mer moderne tid. I Barnetimen for de minste er ikke Pippis far lenger
> "negerkonge" - han er blitt til "sydhavskonge".

Det er ingen ende på idioti og konformisme i dette samfunnet.

Man kan gjerne være idiot bare man er konform : man bør /helst/ være idiot.

Og selvsagt bør heller ikke det sies åpent, og om det gjøres så bør man
si "kreativ" eller noe annet positivt heller enn "idiot" (den
opprinnelig betydningen av "kreativ" er det best å glemme), og man bør
si "veltilpasset" eller "tilpasningsdyktig" heller enn "konform"
(ditto), altså, man kan gjerne være kreativ bare man er veltilpasset, og
man bør /helst/ være kreativ. Så der! Nå smakte det langt bedre.

Det er ikke første gang at ordbruken er blitt endret i mer veltilpasset
retning. Overgangen fra "gymnas" og "yrkesskole" til "videregående
skole" for alt, det skulle ikke være noen assosiert status-forskjell,
ligger friskt i minnet (til enkelte ikke helt veltilpassede). Med
reelle konsekvenser: læreplaner for yrkesskoler som dermed inkluderte
ting (til fortrengsel for andre ting) helt uten nytte for disse elevene.

Jeg venter spent på at norske negre skal bli kalt "afro-nordmenn". Så
kommer vi i den samme situasjonen som i USA der den politisk
veltilpassede ordbruken får konsekvenser: at det for eksempel blir
praktisk vanskeliggjort eller umulig å skille mellom sykdomsbilder (og
dermed behandling og forebyggende tiltak) for afro-nordmenn og, uh,
skandinavisk-nordmenn. Selvsagt, det er noget støtende å bruke
betegnelsen "afro-nordmenn" om kvinnelige norske afro-nordmenn: det bør
ideelt ikke skilles mellom menn og kvinner, heller ikke i medisinen.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is it such a bad thing?

Pelle Thomsen

Alf P. Steinbach skrev:

> * Thomas Skogestad:

Jeg så et intervju med Astri Lindgren hvor hun sa at dette var det
eneste hun angret på og ville forandre - det er altså ikke noe
norske barnetimen har funnet på - men en velkjent forandring i tråd
med forfatterens ønske.

Geir

Hehe, ja dette er på grensen til det latterlige. Alt skal være så jævlig
politisk korrekt i Norge. "Alt" er farlig og vi må beskyttes mot det av
"barnepikene"....

*Det er farlig å leve, vi kan dø av det.....

GR

Message has been deleted

Thomas Skogestad

* Geir

| Hehe, ja dette er på grensen til det latterlige. Alt skal være så jævlig
| politisk korrekt i Norge. "Alt" er farlig og vi må beskyttes mot det av
| "barnepikene"....

Sa en anonym pudding!!!

--
Thomas Skogestad

Geir

Look in the mirror my friend and you'll see a pudding.....

Thomas Skogestad

* Geir

| Look in the mirror my friend and you'll see a pudding.....

Sa den anonyme puddingen!!

--
Thomas Skogestad

Lars-Erik Østerud

Geir skrev:

> Hehe, ja dette er på grensen til det latterlige. Alt skal være så jævlig
> politisk korrekt i Norge. "Alt" er farlig og vi må beskyttes mot det av
> "barnepikene"....

Torbjørn Egner er neste som blir sensurert ser jeg. Jippi!

Dette er jo bare tullball! Det er ikke dette som er viktig!
Det som er viktig er å FÅ TIL en integrasjon (nå er det NULL!)
--
Lars-Erik - http://www.osterud.name - ICQ 7297605

Espen Vestre

Lars-Erik Østerud <.@.> writes:

> Det som er viktig er å FÅ TIL en integrasjon (nå er det NULL!)

At det er null er jo bare tull.
Men ellers er jeg enig.
--
(espen)

Roy Øyan

On Thu, 7 Dec 2006 15:35:17 +0100, "Geir" <lyskesp...@hotmail.com>
wrote:

>Hehe, ja dette er på grensen til det latterlige. Alt skal være så jævlig
>politisk korrekt i Norge. "Alt" er farlig og vi må beskyttes mot det av
>"barnepikene"....

Det er værre enn som så...
Neger er i utgangspunktet ikke en negativt ord. Blir ofte brukt som det
det faktisk er ment å "mene". Kjenner mange "afro-nordmenn" som ikke
skjønner hvorfor neger skal være ett så fryktrelig ord. De er negre, på
samme måte som jeg er germansk/kviting.

Nå skal vi altså lære barna at neger er "farlig" ord. Hvorfor det? Pippi
skaper da ikke fremmedfrykt. Tvert imot. Pippi er jo ett fremmedelement
man bare kan elske. Så hvorfor legge så mye negativt inn i det ene
utrykket?

Etter min mening oppnår NrK bare det motsatte av det de ønsker med å
gjøre dette!

Tobias Brox

[Lars-Erik Østerud]

> Torbjørn Egner er neste som blir sensurert ser jeg. Jippi!

Referanser?

Ellers har jeg telleboka av Egner - her er et gullkorn (fritt etter
egen hukommelse):

Jens har fire griser
og de spiser og de spiser
det blir snart snaut med foret
nå som grisene blir store

Her ser du to som fraktes
inn til byen for å slaktes
Hvor mange blir igjen?
Fire minus to er ...?

(jeg må ha husket noe galt, ettersom siste linje ikke rimer)

--
Tobias Brox, 69°42'N, 18°57'E

Tobias Brox

[Tobias Brox]

> Hvor mange blir igjen?
> Fire minus to er ...?

> (jeg må ha husket noe galt, ettersom siste linje ikke rimer)

Nå demrer det ...

Hvor mange ble igjen mon tro?
fire minus to er ...?

Odd Bjørn Andersen

"Roy Øyan" <roy.oyan....@online.no.invalid> skrev i melding

Helt korrekt! Neger er et fullstendig nøytralt ord, en korrekt betegnelse på
en neger.
Reagerer man på det, avslører man bare sine egne fordommer.

--
Odd Bjørn

Jeg bruker gratisversjonen av SPAMfighter.
Den har inntil videre fjernet 453 spamposter.
Privatbrukere får SPAMfighter gratis!
Prøv gratis SPAMfighter PRO her.

Geir

"Lars-Erik Østerud" <.@.> skrev i melding

Enig!

Geir

Sturle Fladmark

Odd Bjørn Andersen <oba...@online.no> wrote:

> Helt korrekt! Neger er et fullstendig nøytralt ord, en korrekt betegnelse på
> en neger.

Neger er et nøytralt ord på norsk.

At det nå plutselig har fått negative konnotasjoner er bare nok et tegn
på den voldsomme påvirkningen vi for tiden har fra amerikansk språk og
kultur.

Det eneste man på kort sikt kan gjøre med problemet er å forby all
amerikansk musikk, film, fjernsynsprogrammer, bøker og spill.

Ihvertfall i en periode.

(Det vil muligens også dempe den pågående fordummingen, og hindre
fremveksten av amerikanske rumper.)

--
Sturle Fladmark

Jon Haugsand

* Odd Bjørn Andersen

> Helt korrekt! Neger er et fullstendig nøytralt ord, en korrekt betegnelse på
> en neger.
> Reagerer man på det, avslører man bare sine egne fordommer.

Det er ikke du som bestemmer betydningen og konnotasjonene til et
bestemt ord. Dette er hva som eksisterer i det samfunnet som bruker
disse ordene.

For det første, kan du definere "neger"? For det andre, har du spurt
mange av de personene som du kanskje ville brukt betegnelsen på om de
reagerer negativt på dette? For det tredje, synes du sammensetningen
"negerarbeid" også er nøytral?

Selv er jeg enig med deg i prinsippet, ordet "neger" /burde/ være
nøytralt og det /burde/ være grei skuring å bruke det. (Skjønt jeg er
jo ikke helt sikker på hva jeg selv legger i det.) Men når såpass
mange reagerer negativt, er jeg automatisk forsiktig. Det oppfattes
negativt, dermed /er/ det negativt.

--
Jon Haugsand
Dept. of Informatics, Univ. of Oslo, Norway, mailto:jon...@ifi.uio.no

Kjetil Bull

Sturle Fladmark skreiv:

>Neger er et nøytralt ord på norsk.

Så lenge "mange nok" mener det ikke er nøytralt, ER det ikke nøytralt.
Uansett hva du påstår.

Kjetil

--
1992 Kawasaki Zephyr 1100 * 1955 DKW RT125/2H
DoD #2206 * Squid 12.691

Christian Kavli

* Jon Haugsand @ 08.12.2006 12:49:

> For det første, kan du definere "neger"?

Synes dette er en grei definisjon på negere som folkegruppe:
http://no.wikipedia.org/wiki/Neger.

Synes det som står under avsnittet "Bruk av «afrikaner»" er interessant,
da det beskriver problemstillingen knyttet til beskrivelse av
afrikanere, som ikke er sidestilt med neger, da det også inkluderer
andre folkegrupper som bor i Afrika.

> For det tredje, synes du sammensetningen
> "negerarbeid" også er nøytral?

I de fleste sammenhenger vil vel dette oppfattes som et negativt ladet
ord. Det gjør i hvertfall det i mitt hode.

> Selv er jeg enig med deg i prinsippet, ordet "neger" /burde/ være
> nøytralt og det /burde/ være grei skuring å bruke det. (Skjønt jeg er
> jo ikke helt sikker på hva jeg selv legger i det.)

Ja, helt enig. Min egen oppfattelse av ordet er ganske sammenfallende
med den definisjonen som Wikipedia opererer med.

--
christian,
www.ckavli.com

"Assumption is the mother of all fuckups"

signature.asc

Trond Engen

Jon Haugsand skreiv:

> * Odd Bjørn Andersen
>
> Det er ikke du som bestemmer betydningen og konnotasjonene til et
> bestemt ord. Dette er hva som eksisterer i det samfunnet som bruker
> disse ordene.

Ikke enig. Konnotasjonene bestemmes av dem som bruker ordet. I Pippi
Langstrømpe er det utelukkende positivt. Ikke på en saklig opplysende
måte, så klart, men det går også fram av sammenhengen. Som sjørøver og
konge er den manglende faren noe fjernt, storarta og eventyrlig. Han er
-- bygges opp som -- ei skipperskrøne eller en barnefantasi, og
plutselig kommer han lys levende inn i fortellinga. Virkninga bare
forsterkes av at ordet 'negerkonge' er anakronistisk, som det også var
da Astrid Lindgren skreiv bøkene.

> [...]
> mange av de personene som du kanskje ville brukt betegnelsen på om de
> reagerer negativt på dette? For det tredje, synes du sammensetningen

Nei, men det er ikke 'neger' som gjør det nedsettende, hverken for negre
eller dem som gjør arbeidet. Det er sammenhengen det brukes i. I dette
spesielle ordet er 'neger' synonymt med "underbetalt og ukvalifisert" --
av åpenbare historiske årsaker som vi alle umiddelbart forstår at sier
mer om den europeiske sivilisasjonen enn om svarte afrikanere. Det er
altså 'negerarbeid' vi bør slutte å si. Og det har jeg inntrykk av at vi
gjør, siden det er andre bilder som heller faller oss inn. Nå sier vi
"det er sånt vi har polakker til" -- uten at jeg har hørt noen påstå at
polakk er nedsettende i seg sjøl.

> [...]
> jo ikke helt sikker på hva jeg selv legger i det.) Men når såpass
> mange reagerer negativt, er jeg automatisk forsiktig. Det oppfattes

Ikke enig. De fleste sier 'neger' på samme måte som 'rødtopp',
'sjeløyd', 'slank', 'pen' eller 'polakk', en blant mange overfladiske
egenskaper vi av og til trenger ord for. Det er den som sensurerer, la
oss si ved å legge amerikanske pip på lydsporet på filmen eller ved å si
"han ... eeh ... afrikaneren" når de skal peke ut noen på utseende, som
gjør ordet /i seg sjøl/ negativt, fordi de gir oss andre inntrykk av at
ikke bare ordet men hele tilstanden "neger" er noe skittent og kanskje
smittsomt som skikkelige mennesker ikke bør komme i nærheten av.

Så jeg mener ikke dette i "ta ordet tilbake"-forstand. 'Neger' er
nettopp ikke et skjellsord som mørkhuda mennesker skal begynne å bruke,
sånn for sjokkeffektens og det interne samholdets skyld. Det er et greit
ord som fyller en -- mange -- funksjoner. Konnotasjonene vi ønsker å bli
kvitt er kulturelle og forsvinner med det gammeldagse synet på negre,
akkurat som de vil bli med over til nye ord hos dem som tviholder på det
synet. Når hørte noen sist kong Olavs 'våre nye landsmenn' sagt i
positiv mening? Hvorfor kan ikke vi lenger si 'krøpling' når det er et
greit ord på Island?

Oppfølging bare til språkgruppa. Jeg leser ikke de andre.

--
Trond Engen
- holder ord

Jon Haugsand

* Christian Kavli

> * Jon Haugsand @ 08.12.2006 12:49:
>
> Synes dette er en grei definisjon på negere som folkegruppe:
> http://no.wikipedia.org/wiki/Neger.

Og her er et utsnitt:

"Neger (fra latin niger/nigr, sort) er en betegnelse på mennesker
med svart eller brun hud, krusete hodehår, og visse andre fysiske
fellestrekk. Neger i norsk kommer fra fransk négre. Det betegner
fremst folkeslag med sin opprinnelse fra Afrika sør for Sahara."

Dette er ganske upresist og viser i beste fall hvor vanskelig det er å
enes om slike ord. (Det med "krusete hodehår" har jeg aldri før
hørt.) Og hva er "visse andre fysiske fellestrekk"?

Jeg liker ikke denne artikkelen, den setter seg litt til overdommer.
Det hadde vært bedre å være noe mer nøytral. (Joda, jeg kan endre om
jeg vil (orker).)

Hva med:

Neger. Tidligere brukt betegnelse på mennesker med mørk, tildels
sort, hudfarve. Oppfattes idag oftest rasisitisk og bør derfor
unngås selv om man ikke legger noe i det selv. Betegnelsen er
upresis, for den skiller ikke på individets opprinnelse (Australia,
Sri Lanka, ulike afrikanske land, osv), og to personer kan legge
tildels svært forskjellig innhold i ordet. Annen kritikk er at
ordet støtter opp under raseinndeling av mennesket, noe det ikke er
noen særlig vitenskaplig hensiktsmessighet å gjøre.

Tobias Brox

[Jon Haugsand]

> Jeg liker ikke denne artikkelen, den setter seg litt til overdommer.
> Det hadde vært bedre å være noe mer nøytral. (Joda, jeg kan endre om
> jeg vil (orker).)

Jeg gidder - men jeg er ikke helt enig i ditt forslag. :-)

Jon Haugsand

* Tobias Brox

> [Jon Haugsand]
>
> Jeg gidder - men jeg er ikke helt enig i ditt forslag. :-)

Nei, det er kanskje ikke jeg heller. Måtte bare uttrykke meg litt
motsatt.

Trond Engen

Jon Haugsand skreiv:

> [...]

> Jeg liker ikke denne artikkelen, den setter seg litt til overdommer.
> Det hadde vært bedre å være noe mer nøytral.

Enig.

> [...]
> ordet støtter opp under raseinndeling av mennesket, noe det ikke er
> noen særlig vitenskaplig hensiktsmessighet å gjøre.

Var det ikke noen som nettopp skreiv "Jeg liker ikke denne artikkelen,

den setter seg litt til overdommer. Det hadde vært bedre å være noe mer

nøytral"?

Hva med:

Neger (fra latin niger/nigr, sort, via fransk négre) er en
betegnelse på mennesker med mørk, tildels sort, hudfarge.
Betegnelsen er upresis og skiller ikke på individets etniske eller
geografiske opprinnelse (Australia, Sri Lanka, ulike afrikanske
land, osv), og to personer kan legge svært forskjellig innhold i
ordet. Etter at idéene om raseinndeling av mennesket ble forlatt er
det ikke i vitenskaplig bruk.

På tross av at ordet har lang tradisjon i norsk har det bare i
liten grad vært brukt som rasistisk skjellsord. Det kan likevel ha
uheldige konnotasjoner, først og fremst fordi det delvis har blitt
brukt synonymt med "slave". Det er derfor noen som anbefaler at det
helt unngås. Andre mener derimot at ordet er nøytralt og at det er
de uheldige konnotasjonene som bør unngås. Dette er en del av en
større debatt om den faktiske verdien av å bytte ut ord for
fenomener som det knytter seg fordommer eller kulturelle
motforestillinger til.

... og det hadde sikkert gjort seg med noen pekere.

Oppfølging bare til språkgruppa. Så vidt jeg kan se er det bare der
dette er relevant. Den som måtte mene noe annet kan overstyre det.

--
Trond Engen
- ikke så veldig frustrert over litteraturens plass i etermediene

Isachsen

Jon Haugsand wrote:

> [...]
> ordet støtter opp under raseinndeling av mennesket,

> noe det ikke er noen særlig vitenskaplig hensiktsmessighet å gjøre.

Åffer ikke de'a?

Isachsen

Thomas Skogestad

* Jon Haugsand

| Jeg liker ikke denne artikkelen, den setter seg litt til overdommer. Det
| hadde vært bedre å være noe mer nøytral. (Joda, jeg kan endre om jeg vil
| (orker).)

http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Neger&curid=29539&diff=1539419&oldid=1532110

Skrevet av «Tobixen». Hm.

--
Thomas Skogestad
Debating the Best American Fiction. In praise of "small" novels.

John Bilberg

Roy Øyan wrote:

I Norge er det, for tiden, viktigere å være politisk korrekt enn å
oppnå noe. Det er viktigere å gå i bue utenom alle muligheter for å
kanskje kunne støte noen enn å ta vare på vår egen egenart. Det har
forøvrig slått meg (au) at den egenart det er viktig å bevare i Norge
er storbøndenes egenart før dansketiden tok slutt. Stammesamfunnet er
hva de selverklærte toneangivende mennesker i dette landet ønsker oss
alle tilbake til. Men det må ikke kunne vekke anstøt altså....

--
job

Lars-Erik Østerud

Sturle Fladmark skrev:

> Det eneste man på kort sikt kan gjøre med problemet er å forby all
> amerikansk musikk, film, fjernsynsprogrammer, bøker og spill.

Husker vagt et sitat fra en farget (er det lov å si ennå?) amerikansk
rapper noen år tilbake, noe ala "hey, I got news for you, we call our
selves niggers too...". Tolk det som dere vil :-)

Lars-Erik Østerud

Kjetil Bull skrev:

> Så lenge "mange nok" mener det ikke er nøytralt, ER det ikke nøytralt.
> Uansett hva du påstår.

Kan jeg (og alle andre som ikke egentlig er fra Oslo) vedta at det er
rasistisk eller diskrimerende å kalle noe "Bønder" da (det brukes jo
nedsettende i f.eks. "Bønder i byen"? Når blir det "forbudt" å kalle
noen "Trønder" eller "sunnmøring" tro :-)

Lars-Erik Østerud

John Bilberg skrev:

> I Norge er det, for tiden, viktigere å være politisk korrekt enn å
> oppnå noe. Det er viktigere å gå i bue utenom alle muligheter for å

Hadde det ikke vært fint om man faktisk prøvde å få integrering til å
virke (og ikke bare late som om den virker) istedet for å bruke så mye
tid å ressurser på å kalle hverandre rasister.

Synes også det er rart at ALLE prolitikere, professorer, mediakjenner,
journalister etc slakter programmet til TV2, mens er overveldende
flertall av kommertarene fra "vanlige folk" på nettet og andre steder
faktisk sier at de synes programmet ga en ganske bra fremstilling!

Disse professorene og politikerne som er så overveldene positive til å
slippe inn alt som vil utenfra burde kanskje prøve å bo i en oppgang i
en blokk med masse Oslo kommune leiligheter som brukes til innvandrere

Tror veldig mange kjenner seg igjen i problemene programmet tok opp
(det er ikke gøy å bo i hvitløkslukt 300 dager i året)

Keera Ann Fox

Lars-Erik Østerud <.@.> wrote:

> Husker vagt et sitat fra en farget (er det lov å si ennå?) amerikansk
> rapper noen år tilbake, noe ala "hey, I got news for you, we call our
> selves niggers too...". Tolk det som dere vil :-)

Ja, svarte kan bruke ordet som de vil. Det kan ikke hvite og ikke skal
vi, heller. Jfr. det som nylig skjedde med Michael Richards.

--
Keera in Norway * Think big. Shrink to fit.
http://home.online.no/~kafox/

Keera Ann Fox

Thomas Skogestad <barryg...@gmail.com> wrote:

http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Neger&curid=29539&diff=1539419
&oldid=1532110

Hrm. Når jeg leser alle de sammensatte ordene med "neger" i, og prøver å
se dem for meg omskrevet med "svart" eller "afrikaner", så går det opp
for meg at å gjøre det ville minne sterkt om historieforfalskning.

Sturle Fladmark

Lars-Erik Østerud <.@.> wrote:

> [...]
> nedsettende i f.eks. "Bønder i byen"? Når blir det "forbudt" å kalle
> noen "Trønder" eller "sunnmøring" tro :-)

"Kjetil Bull" er en svært nedsettende betegnelse på menn med påfallende
liten penis.

Fra nå av heter de Nordstrand-Nordmenn.

Dette til orientering.

--
Sturle Fladmark

Erik Naggum

[ no.alt.grisebinge er igjen utelatt fra Newsgroups for å unngå
svineriet deres i skikkelige newsgrupper. La dem holde på for seg selv! ]

* Jon Haugsand @2006-12-08 11:49Z

> For det første, kan du definere "neger"? For det andre, har du spurt
> mange av de personene som du kanskje ville brukt betegnelsen på om
> de reagerer negativt på dette?

Dette var da en merkelig test. Hva med slike temmelig objektive termer
«analfabet» eller noe annet temmelig objektivt og nøytralt som /kan/
oppleves negativt dersom man er innstilt på det? Skal vi slutte å bruke
termer som noen som objektivt sett tilhører en gruppe opplever negativt,
vil vi meget raskt gå over til å bruke «politisk korrekt» termer som så
alle forstår som det man egentlig prøver å si. Eller som jeg i sin tid
det: «Sufficiently advanced political correctness is indistinguishable
from sarcasm.»

> For det tredje, synes du sammensetningen "negerarbeid" også er
> nøytral?

Er det noe mer eller mindre nøytralt enn «slavearbeide»?

> [...]
> er jo ikke helt sikker på hva jeg selv legger i det.) Men når såpass
> mange reagerer negativt, er jeg automatisk forsiktig. Det oppfattes

Men er det noe galt i å bruke negative ord? Skal man bare snakke om ting
som gir folk den varme gode følelsen av å bli akseptert og respektert,
mens man ikke engang skal ha /ord/ for de problemene man forsøker å
gjøre noe med?

Jeg tror vi har å gjøre med en gruppe mennesker som lever i en
fiksjonalisert verden. Ordene de leser og hører /skaper/ virkeligheten
deres, de beskriver den ikke, de holdes ikke opp mot noen objektiv og
kontrollérbar sannhet. Når de ser eller hører «negative ord», får de
«negative følelser» og da er det denne følelsesverdenen de forholder seg
til, ikke noen /virkelighet/. Før i tiden så man på mennesker som var så
/emosjonelt ustabile/ at de ikke kunne utsettes for «vonde ord» som
psykiatriske kasus som det var om å gjøre for familien å holde kustus på
så de ikke skjemmet dem ut. «Hysteriske» kvinner var nettopp slik
ustabile følelseskladder som ble satt ut av spill av «magiske ord» som
kunne forandre virkeligheten de opplevet. Fremdeles har vi en masse
mennesker som mister fatningen fullstendig av at noen sier noen ord til
dem, ikke av hva disse ordene innebærer for dem (som f eks avslag på en
søknad om lån eller en «omstrukturering» av stillingen en innehar), og
vi har noen av dem her på Usenet som er så /inkompetente/ i å forsvare
seg mot følelser de ikke liker at de faktisk kan manipuleres til ekstrem
selvdestruktivitet bare av å finne den rette kombinasjonen av magiske
ord som skrur av intelligensen deres og reduserer dem til aggressive
primater. (De fleste av disse defekte menneskene bruker
no.alt.grisebinge, hvor de kan dele «frustrasjonene» sine over å være
inkompente kjøtthuer med mange andre likesinnede som kan støtte dem i at
dette er ikke noe de kan gjøre noe med for å få det bedre i livet sitt.)
Dersom en slutter å leve i en verden konstruert av ord, og flytter
tilbake til virkeligheten, er det knekkende likegyldig hvor «negative»
ord måtte være dersom det de beskriver er sant og virkelig. Dersom noen
sprer /løgner/ for å skade andre, fungerer det bare fordi det finnes
mennesker så håpløst dumme at de /tror/ på det de blir fortalt uten å
sjekke det og som /gjenforteller/ ting de bare har hørt uten å gjøre
oppmerksom på at det er en god historie. Om man står overfor ord som har
«magisk kraft» til å bevege defekte menneskers psyke uten at de kan
(eller vil) forsvare seg mot de følelsene som veller opp i dem, er ikke
problemet ordet eller effekten den har på defekte mennesker, men at de
som /lar/ seg bevege slik ikke har lært at det å gi fra seg makten over
følelsene sine til andre på den måten er en /invitasjon/ til virkelig
onde mennesker i omgivelsene deres om at de er sårbare på en måte som
ethvert vettugt menneske begriper at de ikke må være sårbare på og
ihvertfall ikke når de ferdes offentlig. Slipper man noen innpå seg slik
at de får mulighet til å bevege en følelsesmessig, noe som faktisk er
/nødvendig/ for å eksistere som menneske, så jeg sier /ikke/ at man ikke
skal gjøre dette, må man ha sørget for at man kan stole på deres gode
hensikter og uansett er villig til å bruke tid og krefter på å /forstå/
dem dersom de sier eller gjør noe som en finner sårende. Det er så /kav
idiot/ å gå ut i verden naken og sårbar for den type /personlige/
relasjoner fra /fremmede/ en som en ikke aner noe om intensjonene til og
som uansett ikke kan pålegges å ta hensyn til en som om de var ens
familie og venner, at folk som ikke har skjønt dette av seg selv trenger
hjelp fra folk som kan lære dem å beskytte seg, om ikke forsvare seg,
mot uønskede signaler fra andre mennesker — samfunnet må aldri /finne/
på å la slike overbeskyttede og derfor nakne og sårbare barn sette
standarden for hva som kan sies i den offentlige sfære, for om vi ikke
liker formynderstaten når den overtar som foreldre for mennesker som
behandles som umodne barn på noen andre områder, kan vi /ihvertfall/
ikke godta at sutrende drittunger skal få bestemme hva som kan sies i
den offentlige sfære. Trenger de å bli beskyttet mot ord som griper inn
i sjelen deres og river den opp, må de isolere seg fra offentligheten og
la noen som kan ta vare på dem sørge for at slike ord ikke når dem,
akkurat som vi beskytter barn mot porno og vold og sterke scener i
filmer og i nyhetene.
Eller sagt på en annen måte: Dersom en faktisk tilhører en gruppe
som av en annen gruppe betegnes med negative ord og negative holdninger,
noe så å si vi alle gjør i én sammenheng eller flere om vi tenker litt
etter, er det eneste riktige å se på de som har slike negative
holdninger og som bruker dem for å frata en muligheter en ville hatt om
en ikke tilhørte den gruppen en faktisk tilhører, som problemet. Det er
ikke ordene som gjør at noen har negative holdninger som hemmer andres
muligheter. Den typen som ikke gir alle like muligheter ut fra
individuelle forhold, men bruker gruppen de tilhører som basis for sine
avgjørelser, /slutter ikke/ å gjøre dette av at /noen andre/ slutter å
bruke ordene de bruker. Det er /grenser/ for hvor magiske ord kan være,
også! Det som verre er, er at dersom noen bruker et ord som de som ikke
gir folk individuelle muligheter bruker for å signalisere holdningene
sine til en gruppe en tilhører, og en tror at /de/ tilhører den
/gruppen/ som behandler /ens egen gruppe/ dårlig, da er man faen ikke et
hår bedre selv og bør /ihvertfall/ holde kjeft om hvordan ord kan skade:
Dersom en tenker i grupper på den måten er problemet å finne hos den som
tenker slik, ikke i hva noen andre måtte bruke eller mene med ord som en
slik gruppetenkende /lavpannet idiot/ måtte reagere med.
Derfor er det /viktig/ at normale, sikkelige mennesker som har
oppdaget individet og har sluttet å være så jævlig primitiv at de tenker
i grupper, bruker de ordene som gruppetenkende primater bruker, for å
vise at det ikke er /ordene/ som gjør noen til en gruppetenkende primat,
det er noe ganske annet og mye vanskeligere å rette på enn å slutte å
bruke visse ord. Det er ikke «neger» eller noe annet som må bekjempes,
det er det at det fremdeles, 40'000 år for sent, finnes aper blant oss
som tror at mennesker kan settes i grupper basert på overfladiske
forhold slik andre aper signaliserer hvor de hører hjemme. /Mennesket/
er et individ og har individuelle forskjeller og egenskaper som gjør den
evolusjonære gruppe-arven /fullstendig/ irrelevant.
Så, for å oppsummere: Dersom noe som ser ut som et menneske /velger/
å redusere seg til et primitivt gruppetenkende vesen som ikke /vil være/
individ, men som ser på seg selv og på andre som medlemmer av grupper
bare fordi evolusjonen sørget for at vi ser forskjellige ut rundt i
verden og likere ut med dem vi har evolusjonær nærhet til, så sier de
faktisk klart og tydelig fra at /de vil behandles som dyr/. Tar noen seg
nær av at de er negere og blir kalt negere, og velger de å sette dette
foran alle sine unike individuelle egenskaper, så er det deres eget
forbannede valg og de kommuniserer til omgivelsene at de ikke vil
behandles som individer. For /om/ de ville behandles som individer,
ville de /ikke/ reagere på noen måte noen andre evolusjonære grupper har
behov for å omtale forskjeller og likhet fra sin egen evolusjonære
gruppe, noe vi av og til faktisk har behov for å gjøre, enten noen liker
det eller ikke. Vi kan nemlig ikke fornekte at vi er produkter av
evolusjonen, men vi kan gjøre det så /irrelevant/ som mulig fordi vi
erkjenner at de /relevante/ egenskapene ikke korrelerer med evolusjonære
grupper unntagen i bestemte evolusjonære sammenhenger, slik vi finner
dem i hvordan medisiner fungerer på forskjellige genkombinasjoner og
slik vi finner fysiske egenskaper som høyde, kroppsbygning, optimal
næring, osv. Det fine med å være /mennesker/ er at svært lite av dette
har noen som helst virkning på hvem vi er og hva vi kan gjøre i vår tid,
frigjort som vi er fra de /fysiske betingelser/ som evolusjonen
tilfeldigvis styrte oss ut fra før vi ble moderne mennesker.
Men det tar vel 10'000 år til med evolusjon bort fra fysiske
betingelser før vi er kvitt /alle/ de jævla apene som fremdeles
fokuserer på fortidens evolusjonære betingelser. Hvis tidsreise var
mulig, ville jeg ha ønsket å se menneskeheten om 10'000 og 100'000 år.
Jeg tror vi ville se på dagens mennesker da som ufattelig mye mer
primitive enn vi ser på neanderthalere. Sannsynligheten taler dessverre
for at chimpanser får stemmerett og katter kan lese og skrive før vi
blir kvitt alle apene blant menneskene.

Erik Naggum
--
Member of AAAS ACM AMS APS ASA EMS IEEE IMS MAA NYAS NBF NFF NMF
Probability is not about the odds. It is about the belief in the

signature.asc

Gunnar Langfjord

Kjetil Bull <bu...@dod.no> dengte løs på tastaturet sitt og forfattet:

>Sturle Fladmark skreiv:

>Så lenge "mange nok" mener det ikke er nøytralt, ER det ikke nøytralt.
>Uansett hva du påstår.

Hva skal vi si istedet?

For ikke å støte noen, tar jeg et eksempel:

Hvis nå diskusjonen dreide seg om begrepet Nordmann. Jeg personlig er
ikke så flink på dialekter så hvis jeg skulle beskrive folk som
"Gubrandsddøl" - "Møring" osv osv ville jeg fort fått problemer.
--
2004 V-Strom (Til salgs!)
dod# 6804 V-SRI# 411 Squidfactor 21.256 NMCU# 8262 ØMK# 203

Gunnar Langfjord

Christian Kavli <c...@ckavli.com> dengte løs på tastaturet sitt og
forfattet:

>* Jon Haugsand @ 08.12.2006 12:49:

>Synes dette er en grei definisjon på negere som folkegruppe:
>http://no.wikipedia.org/wiki/Neger.

Mulig mulig, men hvis nå personen som det dreide seg om var født og
oppvokst i Hamburg? Hvis det var meg det dreide seg om ville jeg blitt
rimelig forb***** hvis jeg plutselig byttet fra Tysker til Afrikaner...

Tor Haltestad Qvale

Thomas Skogestad wrote:
> [...]
> mer moderne tid. I Barnetimen for de minste er ikke Pippis far lenger
> "negerkonge" - han er blitt til "sydhavskonge".

Synes dette var en riktig vurdering, jeg. Alle vi som svarer på denne
tråden er fullstendig klar over at mange afrikanere ikke liker å bli
kalt for negre. Hvorfor har vi ikke så stor respekt for våre
medmennesker at vi unngår å tråkke dem på føttene? Og det kan vi blant
annet gjøre ved å slutte å bruke dette utdaterte ordet. Norge og Sverige
er flekulturelle samfunn i dag. Det var de ikke da Pippi-bøkene kom ut
mellom 1945 og 1971. "Neger" var den gangen noe veldig eksotisk, og ble
vel brukt av Astrid Lindgren som en kuriositet. En amerikaner er en
amerikaner, en afrikaner er en afrikaner. En kan jo også spørre seg om
hvorfor negrene ikke klarte å skaffe sin egen konge. Denne detaljen
synes jeg er drøy.

Tor

Pelle Thomsen

Tobias Brox skrev:

> Her ser du to som fraktes
> inn til byen for å slaktes

> Hvor mange blir igjen?
> Fire minus to er ...?
>
> (jeg må ha husket noe galt, ettersom siste linje ikke rimer)

fem - det rimer...

Pelle Thomsen

Kjetil Bull skrev:

> Sturle Fladmark skreiv:

> Så lenge "mange nok" mener det ikke er nøytralt, ER det ikke nøytralt.
> Uansett hva du påstår.

Joa, men er det noen som faktisk vet noe som helst
om antallet som mener hva ?. Jeg så et intervju av african youth -
en organisasjon som består av fjortiser - og de mente
at "mange" oppfattet ordet neger som negativt - som
"slave". >Det var dem som lanserte nyheten om at neger
ikke lenger var akseptabelt.

Spørsmålet er hvem som har definisjonsmakten.
Hvis du er svart (altså black - som er et honnørord
jfr. black is beautifull) så har du i kraft av å være
svart, rett til å nekte alle rundt deg å kalle deg svart,
som i negra/negro.
Noen finner tydeligvis logikk i dette - mens andre finner
det absurd og ytterst tåpelig.
Jeg for min del vil gjerne kunne definere mitt eget språk,
og ikke være underlagt en håndfulls fjortisers historieløse
påstander.
Du målbærer forøvrig kulturrelativisme av verste sort.

Trond Michelsen

Keera Ann Fox wrote:
> Ja, svarte kan bruke ordet som de vil. Det kan ikke hvite og ikke skal
> vi, heller. Jfr. det som nylig skjedde med Michael Richards.

Nå skal det sies at Michael Richards' tirade var tre-fire hakk verre enn
å "bruke ordet 'nigger'". Når han f.eks. skriker ut ting som "Shut up!
50 years ago we'd have you upside down with a fucking fork up your
ass.", så handler det om noe helt annet enn at han i et øyeblikks raseri
tok i bruk et skjellsord han burde latt ligge.

--
Trond Michelsen

Pelle Thomsen

Lars-Erik Østerud skrev:

> (det er ikke gøy å bo i hvitløkslukt 300 dager i året)

Jøss - hva skal en stakkars hviting gjøre når han bor i
hvitløkslukt 365 dager i året ? Utvandre til hvitløksland ?

Hugo Sánchez Policarpo

On08/12/2006 11:07, Sturle Fladmark wrote:

> (Det vil muligens også dempe den pågående fordummingen, og hindre
> fremveksten av amerikanske rumper.)

Forhaabentligvis vil det ogsaa hindre fremveksten av trönderske
barter og bergensk plagsom skarring.

--
Hugo

Recuerda que a veces el silencio es la mejor respuesta

Keera Ann Fox

Trond Michelsen <trondmm...@crusaders.no> wrote:

Debatten som kom i etterkant viser tydelig at hvite uansett ikke skal
bruke det ordet. Det finnes liksom ingen situasjon hvor det ville være
riktig.

Keera Ann Fox

Pelle Thomsen <no...@noe.no> wrote:

> [...]
> at "mange" oppfattet ordet neger som negativt - som
> "slave". >Det var dem som lanserte nyheten om at neger

[klippe]

> Jeg for min del vil gjerne kunne definere mitt eget språk,
> og ikke være underlagt en håndfulls fjortisers historieløse
> påstander.

Slik snakket mange hvite i USA før. De mente at de hadde sin fulle rett
til fortsatt å bruke sånne begrep som "Negro" og "Colored", uansett hva
de svarte måtte mene. At slike begreper var blitt ladet, brydde ikke
visse typer hvite seg om.

Men hvem er det som skal mene noe i en slik situasjon? Vi som er hvite
kan ikke forestille oss (nei, vi kan ikke det) hvordan det er å hele
tiden bli vurdert ut fra hudfarge. Vi hvite slipper å tenke på slikt. Vi
har fått omtrent hele verden til å respektere vår bleke hud. Når verden
så ber oss om å gjøre gjengjeld, så får vi gjøre det. Vi får gjøre vårt
beste i ikke å fortsette en undertrykkende oppførsel.

Vil en norsk neger heretter kalles for norsk svart, så er jeg med på
den. For vedkommendes ører lyder "neger" negativt, og det er god nok
grunn for meg.

I USA har de svarte brukt ørten begreper om seg selv etterhvert som
kampen om egne rettigheter skred frem, og riktig gamle svarte kaller seg
selv "Negro" fordi det var det de vokste opp med. Men det betyr ikke at
jeg, en hvit fra en yngre generasjon, skal anta at "Negro" er
fullstendig brukbart overfor hele gruppen svarte. Det er jo nettopp det
de svarte sier det ikke er. Skal jeg lytte til noen, så må det være
nettopp dem begrepet gjelder.

Arne Midtbø

Den Sat, 09 Dec 2006 04:24:23 +0100, skrev Hugo Sánchez Policarpo:

> Forhaabentligvis vil det ogsaa hindre fremveksten av trönderske barter
> og bergensk plagsom skarring.

Bergensk skarring er som musikk i forhold til de barnlige spanske
lespelydene.
For meg er det fullstendig «turn out» når jeg har en udelikat spansk
kvinne med bart fremfor meg, og så lesper hun når hun åpner kjeften!
*Grøss* Jeg er bare /så/ glad for at jeg er norsk og bor i Norge bland
alle disse lekre damene vi har.
Desverre så er tendensen blandt unge piker at de får større og større
rumper og svære bilringer rundt livet - et liv som de BTW ikke dekker med
klær - ulekkert :-/
Dette bekymrer meg. Takk og lov for at jeg er vokst opp i en tid da damene
var som penest her i landet.

--
Arne Midtbø
http://www.midtboe.net Blogg: http://www.arnemidtbo.blogs.no

No animals were harmed in the writing and/or production of this document.
-Except those that were eaten.

Terje Henriksen

"Keera Ann Fox" <thinkbig.s...@online.no> skrev i melding

I Norge har vi jo de gamle ordene "lapp" og "finn" som ble brukt om samer og
som de ikke liker. DE benyttes lite i dag.

--
Terje Henriksen
Kirkenes

Pelle Thomsen

Pelle Thomsen skrev:

> Du målbærer forøvrig kulturrelativisme av verste sort.

en rimelig teit påstand fra meg - sorry.
Det er riktignok kulturrelativisme å la
10 fjortiser definere språket for alle andre,
men ikke av verste sort.

Geir

"Pelle Thomsen" <no...@noe.no> skrev i melding

Fy for en rasist du er!

;-)

Geir

Lars-Erik Østerud

> Jøss - hva skal en stakkars hviting gjøre når han bor i
> hvitløkslukt 365 dager i året ? Utvandre til hvitløksland ?

Kjøpe enebolig :-)

Men kunne vi gjort som vi ville hvis vi hadde bodd hos der borte?
Det er litt interessant å snu situasjonen den andre veien.
Hadde vi fått oppholdstillatelse, sosialstønad, bolig?
Hadde vi fått praktisere vår religion åpent?
Hadde våre jenter fått gå kledd som de ville der borte?
Hadde vi fått tatt vare på våre skikker overalt (f.eks. alkohol)?

Terje Henriksen

"Pelle Thomsen" <no...@noe.no> skrev i melding

Lage fårikål og lutefisklukt?

--
Terje Henriksen
Kirkenes

Espen Vestre

Lars-Erik Østerud <.@.> writes:

> Tror veldig mange kjenner seg igjen i problemene programmet tok opp
> (det er ikke gøy å bo i hvitløkslukt 300 dager i året)

Hvis man "bor i" naboens matlukt, bor man vel i en dårlig bygget
blokk... (forøvrig - nordmenn og hvitløk er en snodig greie, merkelig
nok er det fortsatt forbausende mange raringer som henger igjen i
"hvitløk, kan godt sløyfes"-oppskriftene til Espelid fra
søttitallet. Det er kanskje like greit jeg bor i enebolig med rikelig
avstand til naboene - vi bruker vel hvitløk mer enn 300 dager i året)
--
(espen)

Lars-Erik Østerud

Espen Vestre skrev:

> Hvis man "bor i" naboens matlukt, bor man vel i en dårlig bygget
> blokk... (forøvrig - nordmenn og hvitløk er en snodig greie, merkelig

Jeg vet ikke jeg. I denne 5 år gamle blokka har hver leilighet eget
avtrekk på kjøkken og bad som ALLTID SKAL STÅ PÅ (knappen er til og
med blokkert slik at man ikke kan skru helt av). Hvordan matluka komme
ut i gangen da vet ikke jeg, men man kan jo trekke ut støpselet (for å
spare strøm, ventilasjonsløsningen er elendig sånn, ingen
gjenvinning), men da får man jo tilbakeslag fra alle andre leiligheter

At Skanska bygger billigst mulig er jo naturligvis også helt sant :-(

> søttitallet. Det er kanskje like greit jeg bor i enebolig med rikelig
> avstand til naboene - vi bruker vel hvitløk mer enn 300 dager i året)

Det er forskjell på litt hvitløkspulver og en hel kasse :-)

Keera Ann Fox

Terje Henriksen <the...@trollnet.no> wrote:

> "Keera Ann Fox" <thinkbig.s...@online.no> skrev i melding

> I Norge har vi jo de gamle ordene "lapp" og "finn" som ble brukt om samer og
> som de ikke liker. DE benyttes lite i dag.

En god parallell. Takk, Terje.

John Bilberg

Lars-Erik Østerud wrote:

Ja - det er svært viktig å ikke bruke for lite hvitløk.

--
job

Tom Ivar Helbekkmo

"John Bilberg" <jbil...@hotmail.com> writes:

> Ja - det er svært viktig å ikke bruke for lite hvitløk.

Tommelfingerregelen vår her i huset er at det oppskriften angir som
antall fedd, teller vi opp i hele løker. :-)

-tih
--
Don't ascribe to stupidity what can be adequately explained by ignorance.

Message has been deleted

Espen Vestre

> Ja - det er svært viktig å ikke bruke for lite hvitløk.

Og det er ekstremt viktig å bruke hvitløk, ikke hvitløkspulver!

(Ah, det dufter deilig hvitløk fra de ovnsstekte potetene, nam!)
--
(espen)

Terje Henriksen

"Thomas Skogestad" <barryg...@gmail.com> skrev i melding
>* Terje Henriksen

> samer
>
> På tide å la fylket hete Samemark?

Eller "Sameland" (Finland).

Det har ikke kommet noe ønske om navneskifte fra samisk hold, men å
kalle en same for "fjellfinn" er visstnok ikke populært. Det er mulig at
de i gammel tid i Asia ble kalt for "fjellfolk".

--
Terje Henriksen
Kirkenes

Terje Henriksen

"Tom Ivar Helbekkmo" <t...@hamartun.priv.no> skrev i melding

> Tommelfingerregelen vår her i huset er at det oppskriften angir som
> antall fedd, teller vi opp i hele løker. :-)

Ingen fare for ät du får besøk av Dracula, altså?

--
Terje Henriksen
Kirkenes

Frank

Terje Henriksen knastet inn: :

> I Norge har vi jo de gamle ordene "lapp" og "finn" som ble brukt om samer og
> som de ikke liker. DE benyttes lite i dag.

Som med negre/svarte, som kan kalle hverandre nigger -- Kan samer
kalle hverandre lapper. Nigger og lapp, blir /stygt/ når det sies
av folk utenfra gruppen - folk /utenfra/, kan muligens mistenkes
for å legge noe negativt i ordbruken. Det hender at lapper
blir irettesatt av andre samer for å bruke lapp om sine brødre
og søstre, når det korrekte ordet [i dag] er å bruke same.

Hugo Sánchez Policarpo

On09/12/2006 10:56, Arne Midtbø wrote:

> Bergensk skarring er som musikk i forhold til de barnlige spanske
> lespelydene.

Hva mener du med at det som er en vesentlig del av et
verdenssprog er "de barnlige spanske lespelydene".

Enten er du totalt uopplyst, eller du gjör deg dummere enn du er.

> For meg er det fullstendig «turn out» når jeg har en udelikat spansk
> kvinne med bart fremfor meg, og så lesper hun når hun åpner kjeften!

Ja, dette er antagelig et daglig tilbakevendende problem for deg
i verdensbyen Odda. Enten er du genuint stupid eller du gjör deg
dummere enn strengt tatt nödvendig.

> *Grøss* Jeg er bare /så/ glad for at jeg er norsk og bor i Norge bland
> alle disse lekre damene vi har.

Ja, saa fint at alle disse "lekre damene" betong/bombeblonder seg
og kommer hit for aa jakte paa spanske menn.

Nei, det er ikke saerlig lekkert aa se dem ligge paa
strandpromenaden og spy midt paa formiddagen...

> Takk og lov for at jeg er vokst opp i en tid da damene
> var som penest her i landet.

Du er altsaa en antikvitet som kanskje er vaerneverdig?

Forövrig kan du dra til helvete med din kvalmende Nazipropaganda:

http://www.helsenytt.no/artikler/mye_haar.htm

Jeg trodde nesten ikke mine egne öyne da jeg leste dette
svineriet du henviser til.

Hadde jeg bodd i Norge skulle jeg ha anmeldt dem öyeblikkelig.

Arne Midtbø

Den Sun, 10 Dec 2006 03:14:42 +0100, skrev Hugo Sánchez Policarpo:

> Forövrig kan du dra til helvete med din kvalmende Nazipropaganda:

Jeg er sosialist og medlem av DNA. Spania var en støttespiller til det
nazistiske Tyskland og var en fasciststat helt frem til Franko døde
20. november 1975. Vi, i motsetning til Spania, har ingen nazistisk kultur.

Heljar Grimstad

On Sat, 09 Dec 2006 12:56:57 +0100, Lars-Erik Østerud <.@.> wrote:

>Men kunne vi gjort som vi ville hvis vi hadde bodd hos der borte?
>Det er litt interessant å snu situasjonen den andre veien.
>Hadde vi fått oppholdstillatelse, sosialstønad, bolig?

Nå er vel ikke landa de kommer fra ikke kjent for de beste
stønadsordingene for innbyggerne sine så hvorfor tror du at du skulle
få?

>Hadde vi fått praktisere vår religion åpent?

Gjør de? De var jo en voldsom debatt for en stund siden om f.eks
bønnerop.

>Hadde våre jenter fått gå kledd som de ville der borte?

Får de lov til det her? Det dabatteres jo fortsatt om det skal være
forbud mot hijab.

>Hadde vi fått tatt vare på våre skikker overalt (f.eks. alkohol)?

Gjør vi ikke det da? Er det ikke mange muslimske land det tilbys
chartertur til da? Med hva det medfører av alkholservering og
lettkledde jenter på stranda.
--

Heljar Grimstad

Dag Fjellby

Arne Midtbø wrote:
> [...]
> til Franko døde
> 20. november 1975. Vi, i motsetning til Spania, har ingen

For et uvitende fjols du fremstår som nå Mitbø! Det merkelige med deg er
at ofte skriver du gode, saklige innlegg, men så virker det som om
«kobler ut» - og du begynner å skrive en masse fjas og vås!
Btw: Det er snart 32 år siden 1975.
--
Dag Fjellby

Terje Henriksen

"Arne Midtbø" <arnem...@hotmail.com> skrev i melding

> [...]
> nazistiske Tyskland og var en fasciststat helt frem til Franko døde
> 20. november 1975. Vi, i motsetning til Spania, har ingen nazistisk

Det er en god del nazister her i landet også. Vent bare til eldre, velstelte
og velkledde folk begynner å skyte hellige.

--
Terje Henriksen
Kirkenes

Arne Midtbø

Påstår du at jeg driver med historieforfalskning?
Vi kjempa mot nazismen under krigen.
Spania kjempa for.

Når denne spanske idioten går av skaftet fordi jeg gir uttrykk for at
spanske dammer generelt er noen bebartede støgge kvinner, og kaller meg
nazist, da blir jeg forbanna. Da er det grunn til å minne om at Spania
tross alt har en fersk fascistisk tradisjon.
Spanjoler er generelt noen dotter som lager dårlig TV, dårlige filmer og
dårlig musikk.

Pernille Nylehn

On Sat, 09 Dec 2006 12:56:57 +0100, Lars-Erik Østerud <.@.> wrote:

For å snu det på hodet: Hvis du (og familien, hvis du har non) flytta
til Saudiarabia, ville du/dere uten videre adoptert klesskikker,
matvaner, slutte å drikke alkohol, og sluttet å si at du er kristen?

Det er et interessant spørsmål. Jeg har til nå ikke truffet noen
kvinner som ville synes det er greit å kle på seg slør, hijab etc. Men
vi synes DE skal kle AV seg. Dte er omtrent som å forlange at vi skal
gå omkring i gatene i bikini.

--
Pernille Nylehn

Alf P. Steinbach

* Pernille Nylehn:

> Dte er omtrent som å forlange at vi skal gå omkring i gatene i bikini.

Det blir jo varmere og varmere.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is it such a bad thing?

Trond Svendsen

"Arne Midtbø" <arnem...@hotmail.com> skrev:

> Påstår du at jeg driver med historieforfalskning?
> Vi kjempa mot nazismen under krigen.
> Spania kjempa for.

Spania deltok ikke i 2.verdenskrig.

> [...]
> tross alt har en fersk fascistisk tradisjon.
> Spanjoler er generelt noen dotter som lager dårlig TV, dårlige filmer og

Tror neppe du har særlig kunnskap verken om Spania generelt, eller om
spanske damer.
Hvis du i det hele tatt har vært i Spania, skal jeg ikke se bort fra at du
har vært dritings hele tiden og havnet på lugubre klubber og barer for
transvestitter, hvor du kan finne "damer" med bart.
Dette er i såfall ikke relevant for damer generelt i Spania.

--
Trond

Sigurd Stenersen

> * Thomas Skogestad:

Alt dette tøvet med å være "politisk korrekt".

Det er vel ikke lenge før det ikke er "galt" å si svarting og sotrør også...

Sigurd

Dag Fjellby

On Sun, 10 Dec 2006 15:52:01 +0100, "Trond Svendsen" <tr...@easy.com>
wrote:

>Spania deltok ikke i 2.verdenskrig.

Svendsen-Midtbø 1-0

>Tror neppe du har særlig kunnskap verken om Spania generelt, eller om
>spanske damer.

Klart han ikke har det.

>Hvis du i det hele tatt har vært i Spania, skal jeg ikke se bort fra at du
>har vært dritings hele tiden og havnet på lugubre klubber og barer for
>transvestitter, hvor du kan finne "damer" med bart.

Der er du nok nær sannheten, men dette må være /før/ han ble
avholdsmann?

>Dette er i såfall ikke relevant for damer generelt i Spania.

Jeg forsøkte å si han omtrent det samme. Svaret jeg fikk var: *Tosk*
Det var ok, for da slipper jeg å diskutere mere med han.

Btw: Glad du ikke er i Bergen nå Trond? Nå er det nummeret før man kan
ro eller padle til jobb. Forpu*** møkkavær :-/\

--
Dag Fjellby

Dag Fjellby

Trond Svendsen wrote:

> [...]
> lugubre klubber og barer for transvestitter, hvor du kan finne
> "damer" med bart. Dette er i såfall ikke relevant for damer generelt i

Det er høsten/vinteren som går Midtbø på nervene:
http://www.midtboe.net/tekst/sjel.htm

Ikke rart han han sliter med splittet personlighet.

--
Dag Fjellby

Arne Midtbø

Det er fascinerende å se hvordan bunnfallet på news klumper seg sammen..
Dere mangler bare noen dvaske, småfete bebartede spanske kvinner nå og
litt billig spansk vin så kunne dere tatt dere ei fyll i sammen og drept
det som eventuelt finnes igjen av hjerneceller.

Terje Henriksen

"Terje Henriksen" <the...@trollnet.no> skrev i melding

Og når nazistiske vaktmestre eller andre massakrerer skoleelever ved
bruk av biologiske og kjemiske stridsmidler fra den andre verdenskrig.
Glem heller ikke at folk har blitt forgiftet med radioaktive stoffer i
det siste.

--
Terje Henriksen
Kirkenes

Terje Henriksen

"Alf P. Steinbach" <al...@start.no> skrev i melding

>* Pernille Nylehn:
>
> Det blir jo varmere og varmere.

Spesielt etterpolskiftet. Da går vel norske kvinner i Sør-Norge rundt
med bastskjørt.

--
Terje Henriksen
Kirkenes

Trond Svendsen

"Dag Fjellby" <Kvas...@hotmail.com> skrev:

> Btw: Glad du ikke er i Bergen nå Trond? Nå er det nummeret før man kan
> ro eller padle til jobb. Forpu*** møkkavær :-/\

Har nettopp fått rapport fra min sønn, og det skal bare bli værre.
Det virker som om himmelen har sine sluser akkurat over Nesttun og Bergen,
og at slusevokteren sannsynligvis går på fylla litt for ofte.
Men, på den annen side, litt "innevær" er jo en god unnskyldning for en pils
eller litt god vin.

--
Trond

Dag Fjellby

On Sun, 10 Dec 2006 18:07:14 +0100, Arne Midtbø
<arnem...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>litt billig spansk vin så kunne dere tatt dere ei fyll i sammen og drept
>det som eventuelt finnes igjen av hjerneceller.

Det mest fascinerende for øyeblikket er at jeg har et filter. Jeg
bruker det nesten aldri, men i dette tilfellet gjør jeg et unntak. Så
skal ikke jeg plage deg mer der du sitter (i hølet ditt) ref.
hjemmesiden din.

*Plink*

--
Dag Fjellby

Dag Fjellby

On Sun, 10 Dec 2006 18:20:48 +0100, "Trond Svendsen" <tr...@easy.com>
wrote:

>Har nettopp fått rapport fra min sønn, og det skal bare bli værre.

Ja, fra i kveld og utover natta skal det øke på sier de.

>Det virker som om himmelen har sine sluser akkurat over Nesttun og Bergen,
>og at slusevokteren sannsynligvis går på fylla litt for ofte.

Ja faen. Vi har bodd her borte i ca 30 år nå, men makan til november
og desember (hittil), kan ikke jeg huske å ha opplevd. Når det er
sagt, så er korttidshukommelsen min noe svekket...

>Men, på den annen side, litt "innevær" er jo en god unnskyldning for en pils
>eller litt god vin.

Sure. Drakk litt rødvin på fredag og lørdag. Koselig det, men jeg
kunne godt ha tenkt meg å kunne spasert 5 meter ute uten å bli
klissblaut nå. Vel - vi får ta det som kommer.

--
Dag Fjellby

Arne Midtbø

Det var jaggu på tide! Og nå få du se til denne gangen å holde det du
lover. Ikke smugtitt og ikke svar på noen av mine postinger noen gang.
Jeg har bokmerket denne postingen din hvor du skryter av å ha et filter,
og dersom du noen gang glemmer det og svarer meg, skal jeg kline denne
postingen din i trynet ditt. Comprende?

Pelle Thomsen

Geir skrev:
> "Pelle Thomsen" <no...@noe.no> skrev i melding

> Fy for en rasist du er!

Ja, men bare overfor kinesere.
Hvitløkslukten står jeg for selv.

Terje Henriksen

"Dag Fjellby" <Kvas...@hotmail.com> skrev i melding

Det regner vel så mye hos dere at dere risikerer å få vann i knærne og
bølger i håret?

--
Terje Henriksen
Kirkenes

Pelle Thomsen

Arne Midtbø skrev:

> Påstår du at jeg driver med historieforfalskning?
> Vi kjempa mot nazismen under krigen.

Ja selvfølgelig gjør du det.
Det var en fåtall menn som "kjempa"under krigen.
Og hadde du vært en av med i krigen, så hadde det vært
på feil side, din tåpelige nasjonalistgjøk.

Arne Midtbø

Andre har sagt til meg at Pelle Thomsen virker litt mindre med, en av de
sløveste knivene i skuffen. Jeg har ikke tenkt så mye over det men ser
nå at de har helt rett.

Sturle Fladmark

Dag Fjellby <kvas...@hotmail.com> wrote:

Yaddayaddayadd. Så de har sluttet å marsjere?

Hå neida, her (El Valle de los Caídos) marsjerer de fortsatt:
http://www.fnff.es/img/valle006.jpg
(bildet er fra fanklubbens side http://www.fnff.es/francohombre_008.htm )

her er fra årets lille naziparade 20. november for å markere dødsdagen:
http://www.elpais.com/recorte/20061121elpepinac_5/XLCO/Ies/20061121elpepinac_5.jpg

Arne Midtbø

Jøss! Takk og lov for at vi ikke er medlemmer i EU! Bebartede, fete og
generelt sjaskete damer og marsjerende nazi-menn kan jeg klare meg
foruten.

Anne Lise Hovdal

> [...]
> nazistiske Tyskland og var en fasciststat helt frem til Franko døde
> 20. november 1975. Vi, i motsetning til Spania, har ingen nazistisk

Uansett hva som er sant her, så er det ikke sikkert at Hugo mener
det var riktig det som skjedde da for det om han bor i Spania. De
som bor i Spania har vel like forskjellige meninger om politikk som
vi har i Norge.

Anne Lise Hovdal

Anne Lise Hovdal

> [...]

> Når denne spanske idioten går av skaftet fordi jeg gir uttrykk for at

> spanske dammer generelt er noen bebartede støgge kvinner, og kaller meg

De kvinnene som sliter med mye hårvekst i ansiktet er ikke
mindreverdige som kvinner enten de er spanske eller fra andre
land, og jeg håper virkelig at dem som sliter med noe slikt ikke
leser denne tråden. Jeg tror ikke det er noen kvinne som frivillig
har hårvekst i ansiktet, og de strever for å få det fjernet. I de
ekstreme tilfeller er det vanskelig å få slikt fjernet. Må med en
gang si at jeg heldigvis ikke har et slikt problem, men har hørt
en del om noen som har det.

Jeg forsvarer ellers ikke det Hugo skrev om Mette Marit, for
hun har virkelig kommet seg som kronprinsesse syns jeg. Tror
det hun har vært igjennom angående narkotika og annet om det
livet hun har levd har gjort henne sterk.

Anne Lise Hovdal

Tobias Brox

[Trond Svendsen]

> Spania deltok ikke i 2.verdenskrig.

Spanish involvement in the Second World War was in fact a
continuation of its civil war. Under Franco Spain was neutral though
sympathetic to the Axis.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spain#The_20th_century

--
Tobias Brox, 69°42'N, 18°57'E

Dag Fjellby

Du - det er naziparader, eller forsøk på slike her til lands også. Ikke
glem det!

--
df
de portas les miserables

Arne Midtbø

Tosken gjorde noe dumt da han kaldt meg en nazist fordi at jeg synes at
spanske damer ikke er noe for øyet. Når han kalte det å være
nazistisk, var det absolutt på sin plass å nevne hvem som har
fascistiske tradisjoner å vise til.

Tosken benyttet seg av en kjent hersketeknikk; kall den du ikke liker
meningene til for en rassist/nazist og du stopper kjeften på vedkommende.
Dette er en mye benyttet taktikk for dem som er langt til venstre i
politikken.

Pernille Nylehn

On Sun, 10 Dec 2006 18:36:33 +0100, Arne Midtbø
<arnem...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Jeg har bokmerket denne postingen din hvor du skryter av å ha et filter,
>og dersom du noen gang glemmer det og svarer meg, skal jeg kline denne

You in a good mood today, sweetie...? ;)

--
Pernille Nylehn

Anne Lise Hovdal

> Sure. Drakk litt rødvin på fredag og lørdag. Koselig det, men jeg
> kunne godt ha tenkt meg å kunne spasert 5 meter ute uten å bli
> klissblaut nå. Vel - vi får ta det som kommer.

Fikk lyst til å erte litt: Her har vi hatt deilig mildt vær, og det
ble en forfriskende sykkeltur i dag med deilig middag på kro/
motell etterpå(skrevet om på annen nyhetsgruppe). Den siste
biten på sykkel etter maten var med like bra vær.

ObFrust: Det er ikke mange timene det er lyst her oppe i nord
nå, langlysene på enkelte av de bilene jeg møtte på sykkelturen
som for det meste foregikk i mørket skulle jeg gjerne vært
foruten. De blender jo som f**.

Anne Lise Hovdal

Anne Lise Hovdal

"Arne Midtbų" <arnem...@hotmail.com> skrev i melding news:

> Jųss! Takk og lov for at vi ikke er medlemmer i EU! Bebartede, fete og

> generelt sjaskete damer og marsjerende nazi-menn kan jeg klare meg
> foruten.

Vi vet at du ikke liker spanske bebartede kvinner, og du trenger
ikke å gjenta det i så mange postinger.

Anne Lise Hovdal

Arne Midtbø

Den Sun, 10 Dec 2006 19:22:04 +0100, skrev Anne Lise Hovdal:

> De kvinnene som sliter med mye hårvekst i ansiktet er ikke
> mindreverdige som kvinner

Det har jeg da heller aldri påstått. Det jeg sier er at /jeg/ ikke synes
at kvinner med bart er noe tiltrekkende.

> Jeg tror ikke det er noen kvinne som frivillig
> har hårvekst i ansiktet, og de strever for å få det fjernet.

Du snakker om norske kvinner. Jeg snakker om spanske.

I følge «Helsenytt for alle»;
http://www.helsenytt.no/artikler/mye_haar.htm ..så påstår de dette;
«syd-europeisk kvinner synes det er flott og sexy med hårete legger og
hår under armene og slett ikke mener det gjør noe med en liten bart på
overleppen eller et hårstrå på en føflekk».

Mrk. dette er IKKE mine ord. Jeg kan IKKE stilles til ansvar for hva
«Helsenytt for alle» opplyser om på sine nettsider. Det er dog mitt
inntrykk at «Helsenytt for alle» her snakker sant. Spanske kvinner er
generelt ulekre. Lukter hvitløk gjør de også..

Arne Midtbø

Hvor da? I hagen din?

Arne Midtbø

Øh, vel. Det regner noe helt sinnssyk her og jeg er værsjuk.

Herman Robak

On Sun, 10 Dec 2006 19:37:45 +0100, Anne Lise Hovdal <an...@online.no> wrote:

> Vi vet at du ikke liker spanske bebartede kvinner, og du trenger
> ikke å gjenta det i så mange postinger.

Det er ikke så lett å holde seg når han får så mange positive
tilbakemeldinger fra Hugo hver gang han gjør det. :-P

--
Herman Robak

Pelle Thomsen

Arne Midtbø skrev:

> Andre har sagt til meg at Pelle Thomsen virker litt mindre med, en av de
> sløveste knivene i skuffen. Jeg har ikke tenkt så mye over det men ser
> nå at de har helt rett.

Ikke hør på dem arne, disse innbilte vennene dine
er sikkert de samme som har fortalt deg om alt det
andre mølet du lirer av deg her på news.

Dårlige spanske filmer... Bwhahahaha - kunnskapsløse kjøtthue,
og med ditt utseende vedder jeg på at 97% av spanske damer
får kona di til å se ut som et esel i forhold.
Nei ta deg en runde til på no.test du...
Ha ha ha

Arne Midtbø

Min kone er vel sannsynligvis en mye vakrere kvinne enn du i dine mest
erotiske fantasier kan tenke deg.
-Om du ikke er pervo-ett-eller-annet da, noe jeg i grunnen tror at du
er. Det sies at du bare går under kallenavnet «Pervotomsen» i
nærmiljøet.

Pelle Thomsen

Arne Midtbø skrev:

> Min kone er vel sannsynligvis en mye vakrere kvinne enn du i dine mest
> erotiske fantasier kan tenke deg.

Vel, nå har tilfeldigvis vært sammen med en som har vært på
forsiden av Vogue, så jeg tviler på det - med mindre hun da
er mentalt tilbakestående, noe hun vel må være under alle
omstendigheter der hun bor på bygda med en innavla tåpe med
vannhode til mann.

It is loading more messages.