Re: [Messias og Jesus] Kristendom, Jesus og mirakler

"Ole Madsen" <o-ma...@privat.dk> skrev i en meddelelse news:4db55642$0$56782$edfa...@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> udrydde det onde af din midte." (5.mos. 13:2-6)
>
> ----
>
> det er faktisk ret sjov, for det har jeg læst her til morgen, anyway, der
> skete nu altså helbredelser i GT, så jeg syntes ikke helt sammenhængen e
> rrigtig
>

> Disse verser betyder, at Gud kan lade en falsk profet udføre mirakler
> for at tjekke, om menneskene adlyder Hans vilje, eller om vi lader os
> fuppe af påståede overnaturlige hændelser.
>
> ----
>
> nej, der står følge andre guder, det var læren Gud var bekymret for, ikke

Sådan forstår jeg også Skriften ... :-)

Men Cyril har ret i, at der i hvert fald nu om dage foregår mange fup-mirakler,
hvor det ser ud som om, at der sker nogle overnaturlige ting, men at der i
virkeligheden er en naturlig forklaring på fænomenet.

Jeg kom ind på emnet for noget tid siden, dengang jeg skrev ...

Sent: Friday, January 07, 2011, CET 12:27, GMT 11:27
Subject: Placebo-effekten -
Was: Helbredelsesteologi
11952 news:4d26f897$0$23759$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/5df890101da8233c?hl=da

> Mirakler er ikke nødvendigvis guddommelig tegn: Fx kunne Farao ifølge
> de hebraiske skrifter få sine tryllekunstnere til med magi at
> efterligne de mirakler, som Moses og Aaron havde udført: "Men Farao
> tilkaldte vismændene og troldmændene, og Egyptens mirakelmagere gjorde
> det samme med deres hemmelige kunster" (2.mos 7:11)
> ----
>
> Moses udførte mirakler, men han var jo ikke en falsk profet

Moses udførte *ingen* mirakler. Han var blot et menneske, ligesom alle os andre. Og
vi har ikke overnaturlige evner. Det er i hvert fald IKKE blevet bevist videnskabeligt,
og det må jo nok ligesom være målestokken for, om der overhovedet er noget om
snakken. Altså: Uden et *gyldigt* bevis, kan jo hvem-som-helst komme og postulere
hvad-som-helst. Det gjorde Muhammed fx.!

Det var Gud som udførte miraklerne (og lod dem ske gennem Moses).

Og vi må antage, at Guddommen som gav afkald på at være Gud og tog tjenerskikkelse
på og blev os mennesker lig, at Han var ligeså *afhængig* af Guds medvirken, som
Moses var.

På et tidspunkt kommer Moses til - ved et uheld - at tage bare en lille bitte smule af æren
for disse mirakler, og derved *guddommeliggør* han sig selv en lille smule.

Men dette er et brud på den monoteistiske religion (som jødedommen jo er), og derfor
bliver Moses da også irettesat af Gud.

> Disse eksempler viser, at det ikke er mirakler, som vil bekræfte
> mennesket i sin tro, eller som vil være kendetegnet for den messias,
> der fortælles om i de hebraiske skrifter, og, især, er mirakler ikke
> bevis for noget som helst. (Cyril Malka)
>
> -----
>
> man skal altid se mirakler i den kontekst de sker i for at forstå dem
>
> jeg har oplevet et mirakel for nyelig, jeg har lidt af paranoid skiztofreni
> i mange år, men Gud bønhørte en kristen jeg kender da han bad for mig, og
> siden 29/12 sidste år, har jeg ikke været paranoid, ...

Halleluja. Tillykke med det ... :-)

Vi kristne har jo lov til at tro på (at Jesus i sin kærlighed til os også helbreder os),
også selvom der i nogle af disse tilfælde kan forekomme en såkaldt Placebo-effekt ... :-)

> ... så for mig viser det
> hvem Gud er

En, der *elsker* dig, og udtrykker denne sin kærlighed til dig (og andre) ved at gøre
godt (fremfor fx. at flyve ind i bygninger og dræbe mange uskyldige) ... :-)

Jeg tror også, at selv ortodokse jøder kan (følge os i dette, med et smil på læberne)...

Og netop da hørte jeg en røst fra Himlen, som sagde:
(2011-04-25, Easter Monday , day no 115, CET 13:34, GMT 11:34)
- "Berus jer."