Google Grupper støtter ikke lenger nye Usenet-innlegg eller -abonnementer. Historisk innhold er fortsatt synlig.

Adopsjon?

Sett 26 ganger
Hopp til første uleste melding

Liv

ulest,
11. mars 2002, 15:18:0711.03.2002
til
Hei

Jeg har en mormor som ble "satt bort" fordi hennes foreldre emigrerte til
USA rundt år 1900.
Jeg finner henne på folketelling for 1900 men kunne tenke meg å finne ut
hvordan det gikk med foreldrene i USA.

Hvor kan jeg henvende meg for å spore opp min mormors biologiske
foreldre?...hvis det i det hele tatt går an?
Det eneste jeg vet om dem er etternavnet...Larsen....ikke helt uvanlig
desverre.

Jeg vet ikke akkurat hvilket år de dro.

Noen som kan hjelpe en "fersking"?

Mvh
Liv

Kelly Petit

ulest,
11. mars 2002, 15:25:4011.03.2002
til

"Liv" <ofs...@hotmail.com> wrote in message
http://digitalarkivet.uib.no

Har du fornavn på dem, så kan du jo begynne å lete i arkivet over
immigranter til USA. Du vet vel og hvor de kom fra og muligens er det
bygdebøker fra stedet som kan være til hjelp.
Dersom ikke blir det som å lete etter nåla i høystakken.
Selv fant jeg min tipptippoldefar som emigrerte med kone og barn, men jeg
hadde heldigvis navn, dato og det hele.
mvh
Kjellaug Robberstad Petit

Liv

ulest,
11. mars 2002, 16:26:4711.03.2002
til
Hei
Takk for raskt svar!
De kom fra Oslo/Kristiania...så det hjelper meg jo ikke mye.
Fornavn vet jeg ikke.
Det jeg tenkte litt på var om det er frigitt noen adoptivlister eller no.
Men det ble kanskje ikke registrert som adopsjon på den tida (18999/1900).

Mvh
Liv

Christian K.

ulest,
12. mars 2002, 14:47:2312.03.2002
til
Dersom din mormor ikke ble adoptert bort direkte etter fødselen, er hennes
fødsel normalt registrert i kirkeboken med navn på foreldrene. Kirkebøkene
finner du på Statsarkivet. Det kan medføre noe leting å finne frem til
riktig sogn i Kristiania.

Hvis du oppgir hennes navn, og hvor hun bodde i 1900, er det sikkert noen på
gruppen her som kan hjelpe deg mere.

Christian

----------

On 11.03.2002 22:26, in article a6j7er$mul$1...@ally.taide.net, "Liv"
<ofs...@hotmail.com> wrote:

> til

------------------

Liv

ulest,
12. mars 2002, 15:37:1612.03.2002
til

"Christian K." <ckjaerne.n...@online.no> wrote in message

> [...]
> riktig sogn i Kristiania.
>
> Hvis du oppgir hennes navn, og hvor hun bodde i 1900, er det sikkert noen

Hei

Her kommer opplysninger om min mormor:

Navn: Brynhild Larsen
Født: 1886
Fødested: Kristiania
Døpt: Paulus Kirke

Var ca. 6 år gammel da hun ble bortsatt.
Foreldrene emigrerte til USA
Jeg vet ikke hva de het til fornavn.

Hun vokste opp hos Fam. Stokstad på Thori skole på Gjerdrum i Akershus.

Kan noen hjelpe meg å finne navnet på hennes biologiske foreldre?

Mvh
Liv

Laila Normann Christiansen

ulest,
13. mars 2002, 14:48:5913.03.2002
til
Foreldrene emigrerte IKKE til Amerika. Liv, din mormor er faktisk
søsteren til min oldefar!!!! Hun het Brynhild Rina Larsen. Faren til
Brynhild heter Theodor Alexander Larsen, og moren heter Julie Karoline
Marie Johnsen ikke sant???

Laila

--
Laila Normann Christiansen
http://www.lailas.net

Liv

ulest,
13. mars 2002, 17:21:1413.03.2002
til

"Laila Normann Christiansen" <lnor...@c2i.net> wrote in message

> [...]
> søsteren til min oldefar!!!! Hun het Brynhild Rina Larsen. Faren til
> Brynhild heter Theodor Alexander Larsen, og moren heter Julie Karoline

Hei

Ja...det ser ganske riktig ut dette ....min mormor het ihvertfall Brynhild.
De andre navnene har jeg vært på utkikk etter.
TAKKER!

Nei...dette var morsomt...nå har jeg noe å viderebringe til familien!

Det med emigrasjonen var vel bare en flukt fra virkeligheten kanskje?

Mvh
Liv

Laila Normann Christiansen

ulest,
14. mars 2002, 02:09:1314.03.2002
til

> Ja...det ser ganske riktig ut dette ....min mormor het ihvertfall Brynhild.

Liv og jeg fortsetter denne privat. Det er den rette Brynhild
Laila

0 nye meldinger