Skjære og Kråke

John O

Disse nevnte to fuglearter forhindrer nattesøvnen, driter ned alt,
eter opp småfugler og irriterer vettet av meg. Jeg har montert demper
og kikkertsikte på salongrifla og i tillegg står luftpistolen og
luftgeværet parat, greie kalibre for disse helvetes udyra.
Men det store spørsmålet er: Jeg bor i et relativt tett nabolag. Er
oppe i femtida for å se om noen av disse drittdyra er i noen av mine
trær. Er de det, skyter jeg dem. Salongen er lydløs, luftgeværet
bråker faktisk en del. Begge deler er effektive på skjære, men
kråke og ravn må ha .22 med hullspiss.
Er dette forbudt, tro? I så fall må jeg innstille mitt private lille
ryddeprosjekt. Det er pokker meg ingen andre i nærheten som gidder å
prøve å få ned den alt for store bestanden av disse. jeg sørger
alltid for at .22 kula avfyres høyt eller rett i sikker bakke, aldri
ellers. Samme med luftvåpnene (4,5). Og all "jakt" pågår fra klokken
05:00 til 05:30. Ikke mange ute på dne tida, nei. Hva mener dere, er
dette uforsvarlig? Er det andre måter å få begrenset disse
bestandene på?

Erlend Meyer

Først det juridiske: Jakttid for skjære er 10.08-28.02, kråke er 15.07-
31.03, så sjærejakt nå er ikke lov. De fleste kommuner har dessuten forbud
mot skyting o.l. i tettbygd strøk, så du er nok på tynn is der også. Og
luftvåpen er ikke tillatt til noen former for jakt heller.

Om det er forsvarlig blir vanskelig å svare på, det spørs helt på din
definisjon av "sikker bakgrunn". Men i utgangspunktet liker jeg ikke tanken
på høye skudd i boligområder, med mindre du bor helt i utkanten og grenser
mot skog/etc. Bruk av luftvåpen er tvilsom på såpass store arter som kråke,
men det avhenger også av hvor kraftig det er. Med hastigheter under 250m/s
ville jeg ikke brukt det til større arter enn trost, en rifle på 320m/s+
bør holde til skjære og kaaaanskje kråke (ingen erfaring).

Så juridisk er du nok langt ute på glattisen, og moralsk sett i en gråsone.

--
Erlend Meyer

Overhørt på puben:
Matte er gøy! Når vi kommer hjem skal jeg regne ut arealet av tissen din.

Erik Prestmo

Skjønner problemet. Kona har jobbet i full turnus på hospital i alle de år
og er avhengig av å sove når det skal soves....

Når man i tillegg har treehuggers til naboer som forer de flygende rottene
over vinterkneipa (under dekke av å være fuglevenner - fullstendig uvitende
om at man da samtidig har drept alle småfugler i sju prestegjelds
omkrets....), slik at populasjonen blir 5 - 10 ggr større enn normalt, og de
samme "dyrevennene" har 4 - 5 katter som så slippes løs om nettene i
reirsesongen til både rottene og småfuglene (har ikke sett småspurv i
nabolaget siden tidlig i vår.... trost og stær er konstant på gjennomreise),
blir valget egentlig enkelt.

Skal en drive med selektiv avskyting, må det foregå INNE i rommet, i god
skytevinkel, med skikkelig kikkert, demper (helst på luftgevær også - det
finnes!), skikkelig anlegg, og med mye skytetrening.

Demperen tar munningsmellet, og sitte inne i rommet, med et vindu på passe
gløtt funker som en gigantisk demper som tar mekanismesmellen fra
luftgeværet.

Dette er både et sosialt problem og et helsemessig problem.

I gamle dager, da det fortsatt hersket en viss orden i vårt samfunn, var det
bare å kontakte helserådet, så kom det en mann tidlig om morgene noen dager
senere, og tok seg av slike fuglepester og alle løskattene. Hva er en
løskatt? Det er en katt som er ute på egen hånd om natten..... en huskatt
kommer inn HVER natt og ligger under ovnen og koser seg og sover.... og
matmor SØRGER for at katta kommer inn, ellers legger hun seg ikke! Matmor
ja, det skal herske en viss orden i huset, delegering og jobbfordeling
kjalles det i våre dager, tror jeg.

Alt har gått rett til helvete. men følger du disse enkle rådene, kan du
plukke skjærer rett foran trehuggerne uten at de merker noen ting.

For å sitere en bekjent med en dårlig ing-eksamen: "det viktigste er ikke å
KLARE jobben, det viktigste er å FÅ den", prinsippet gjelder den dag i dag,
og noen må ta ansvar så lenge de som er valgt til det nekter - det er snart
ikke småfugl igjen.

Her lokalt er forresten måker et større problem.

Tips der, for å få dem bort fra taket, UTEN ammo-forbruk: gå på
leketøysbutikken, kjøp en leketiger eller ei stoor lekekatt. Bind den fast i
takstegan..... da SKYR faenskapet huset!

-----

ErikP
Cowboy shooting ? : Subscribe: Westernskytte...@yahoogroups.co.uk
Smith & Wesson ? : Subscribe: Smith-n-Wess...@yahoogroups.com
Colt Revolvers ? : Subscribe: Colt_Guns...@yahoogroups.com
Forum! : http://smithnwesson.proboards31.com/index.cgi
"Erlend Meyer" <"mitt"."navn"@gmail.com> skrev i melding

Knut Andersen

- har du en plen med hekk etc. der du bor?

Jeg fanger skjærene i felle når jakta starter. De flyr ned i et bur med mat
etc., og kan ikke slippe ut igjen.

Se link: -Feller som fangar viltet levande ;
http://www.dirnat.no/wbch3.exe?p=3157

Fella trenger ikke være så stor som denne beskivelsen gir, men det er viktig
at du har mer enn 1 meter høyde! Skjærerne og kråkene bruker "hodet" mer enn
andre fugler, når det gjelder å komme seg ut.

Knut Bø

"John O" <jold...@online.no> skrev i melding