Jepp, nå har jeg sett Titanic....

bik...@hotmail.com

Lars Nordbryhn wrote:

>Det er litt dobbeltkommuniserende at Cameron lager en film, angivelig om
>at naturen er mennesket overlegne, hele tiden med en slesk
>bigger-than-nature-holdning.

For meg er dette det beste eksempelet på at han aldri forsøkte å lage den
dokumenterende, vekkende filmen han påstår. For ham er dette kun god
underholdning, og forliset blir brukt kun som blikkfang. At forliset endret
menneskers arroganse og overlegne holdning overfor naturen er for meg det
viktigste poenget, og jeg mener det burde være et av filmens hovedbudskap.

>For å understreke: hvis filmen går ut på å kjøpe greia, la seg
>visuelt og audielt fascinere, forelske seg i flotte helter/heltinner og
>hate slemme skurkene - da var filmen vellykket. Hvis filmen skulle gi oss
>åndelig føde, gikk den til bunns.

Takk! Du har klart å sette ord på min oppfatning av filmen.

Som en notis: Broren min hadde en skremmende samtale med et par jenter som
hadde sett filmen.

Jenter: Filmen var kjempekul, men altfor usannsynlig, en så stor båt kan jo
ikke synke.
Bror: Den sank jo faktisk i virkeligheten.
Jente: Ja, særlig! De hadde liksom ikke så store båter på den tida da!

Dette kan jo (det håper jeg inderlig) være et unikt tilfelle av dumhet, men
jeg synes likevel det er skummelt at man kan se filmen uten i det hele tatt å
få med seg at forliset faktisk har funnet sted!

Knut Olaf

http://www.dejanews.com/ Now offering spam-free web-based newsreading