Vaardigheid of heeeeeel veel geluk??

Bas Janssen

Wow...

http://www.boingboing.net/2010/11/08/dainish-sailors-make.html

(let vooral op de golf op 0m35sec)

Bas

Olav

"Bas Janssen" <b...@dds.nl> schreef in bericht
news:4cd9251f$0$30710$5fc...@news.tiscali.nl...

Volgens mij hadden ze net de haven verlaten en kwamen realiseerden ze zich
dat ze de reddingsvesten vergeten hadden, behalve de man op het voordek.
Da's natuurlijk onverantwoord met dat weer en in die golven, dus zoals het
goed zeezeilers betaamd ga je dan met open schuifluik en een goede uitkijk
op het voordek even terug om de reddingsvesten op te halen.

> dus zoals het
> goed zeezeilers betaamd ga je dan met open schuifluik en een goede uitkijk
> op het voordek even terug om de reddingsvesten op te halen.

Die open luiken hadden ze natuurlijk om de spinnaker snel naar binnen te
krijgen.

Olav

LOL

"s" <s...@n.v.t.nl> schreef in bericht

FSD

Knap staaltje...
Vooral ook nog even binnen langs die stenen in het water.

Zo'n aanloop is iet goed voor je gemoedsrust.

Bas Janssen beweerde :

Wim Bl.

Roger

"FSD" <branda...@hotmail.com2xperjaar> schreef in bericht

> Knap staaltje...
> Vooral ook nog even binnen langs die stenen in het water.
>
> Zo'n aanloop is iet goed voor je gemoedsrust.

Ziet er uit alsof ze het niet voor t eerst doen.

Roger

Wim Bl.

Bas Janssen stelde dit idée voor :

Ach, het kan ook zo.
http://maps.google.com/?AID=10414040&CJPID=2699662

--
Wim Bl

FSD

Achteraf, als ze 10 mijl verder gevaren hadden waren ze in de lij van
het eiland?

Wim Bl. beweerde :

Zeilzin

On 9 nov, 20:40, "Roger" <ro...@nogeenkeermijnvoornaamvanderkraan.nl>
wrote:
> "FSD" <brandaris...@hotmail.com2xperjaar> schreef in berichtnews:ibc05m$6d3$1...@nl-news.euro.net...

> Ziet er uit alsof ze het niet voor t eerst doen.
>
> Roger

Ze moeten vrijwel zeker de lokale situatie erg goed kennen. Svaneke
kan een redelijk lastige haven zijn met harde wind van zee. Je hebt
er maar één kans, er is geen enkele marge voor fouten. Veel en erg
harde rotsen!

Evert

Wim Bl.

Het is zᅵ dat FSD formuleerde :

> Achteraf, als ze 10 mijl verder gevaren hadden waren ze in de lij van het
> eiland?

Nou ja, 28 mijl, als je goed meet.
Toch nog even een stukje hoor

--
Wim Bl

Wim Bl.

Wim Bl. drukte met precisie uit :
> Bas Janssen stelde dit idï¿œe voor :

> Ach, het kan ook zo.
> http://maps.google.com/?AID=10414040&CJPID=2699662

Ik bedoelde deze...
http://static.panoramio.com/photos/large/4177732.jpg

--
Wim Bl

Marti

Op 9-11-2010 20:41, Wim Bl. schreef:

De aanwezigheid van die dam verklaart in elk geval waarom het in de
haven relatief kalm was, en waarom de boot plotseling zo'n schuiver
in de goede richting kon maken.
Maar om daarop te vertrouwen is je geluk wel erg ver oprekken.

- Marti

Lodewijk Stegman

Op Tue, 09 Nov 2010 11:40:19 +0100, schreef Bas Janssen:

> Wow...
>
> http://www.boingboing.net/2010/11/08/dainish-sailors-make.html
>
> (let vooral op de golf op 0m35sec)

Niet kinderachtig, Bas. Een actie van grote schoonheid. Die schipper was
zeker geen beginner. Als je z'n aanloop volgt zie je heel goed dat er op
de golven word gereageerd. Maar om uiteindelijk goed uit te komen vereist
ook wel wat geluk.
Of het een kwestie van de dood of de gladiolen was kan ik niet helemaal
goed beoordelen. De golven staan niet echt recht op de haveningang maar
er min of meer dwars op. Het zou dus kunnen zijn dat de schipper tot vrij
kort voor de ingang de mogelijkheid had het feitelijk binnenvaren af te
blazen als ie verkeerd uitkwam en vervolgens weer de ruimte op te zoeken.
Misschien dus toch een goed gecalculeerde actie.

Opvallend overigens dat vrijwel tegelijkertijd hetzelfde filmpje opdook
op Zeilersforum. Niet helemaal toevallig, denk ik. Toch verdenk ik jou
ervan dat je de eerste Nederlandse vinder was...

--
stegman

PieterW

die schipper is gewoon een goeie surfer.
dit is nix anders dan wave performance op een wat groot uitgevallen
boardje.
ik krijg in elk geval wel het gevoel dat hij weet wat hij doet.

Cheers, Pieter

brinta

On Tue, 09 Nov 2010 11:40:19 +0100, Bas Janssen <b...@dds.nl> wrote:

Ik ben ooit (30 jaar geleden, denk ik) op een dergelijke manier bij
Lauwersoog naar binnengelopen. Bij het zien van deze beelden komen de
nachtmerries weer boven...

brinta

Roger

"Lodewijk Stegman" <aje...@ditweghalenxs4all.nl> schreef in bericht

> [...]
> de golven word gereageerd. Maar om uiteindelijk goed uit te komen vereist

Inderdaad. Hij zit in de aanloop voor de kijkers ver links van de monding.
De golven drukken hem er uiteindelijk recht voor.

Roger

Jan

Op 9/11/2010 20:40, Roger schreef:
Ik vermoed dat dit dezelfde schipper is op dezelfde plaats maar dan met
ander weer. Ze kennen het daar inderdaad dus wel.
http://www.boingboing.net/2010/11/08/dainish-sailors-make.html

Jan

Op 9/11/2010 20:40, Roger schreef:
Ik vermoed dezelfde boot maar dan met ander weer. Ze kennen het daar dus
inderdaad wel. Zie zelfde link maar 3 filmkes verder met de titel
'wejscie do portu Svaneke'

Richard van den Berg

On wo, 10 nov 2010 12:12:40 Jan

Op het eerste filmpje heeft de boot een wit dek, op het 2e filmpje ziet
het dek er teak-achtig uit. Betwijfel of het dezelfde boot is.

--
Richard
e-mail: vervang/replace invalid door/with NL.net

FSD

Verwijst naar hetzelfde filmpje?

Jan formuleerde op woensdag :

FSD

Doorzeilen van Savaneke naar Bakerne is 15 mijl, dan zit je in de lij
van het eiland. Dat zou ik toch liever verkiezen.

Wim Bl. heeft uiteengezet op 9-11-2010 :
> Het is zò dat FSD formuleerde :

FSD

Das wel even ruimer...

brinta formuleerde de vraag :

Capolavoro

On 9 nov, 23:26, Lodewijk Stegman <ajee...@ditweghalenxs4all.nl>
wrote:

> [...]
> op Zeilersforum. Niet helemaal toevallig, denk ik. Toch verdenk ik jou
> ervan dat je de eerste Nederlandse vinder was...

het filmpje staat natuurlijk als eerste op SA.
En daar vindt iedereen het....

groet

brinta

On Wed, 10 Nov 2010 19:23:01 +0100, FSD
<branda...@hotmail.com2xperjaar> wrote:

>Das wel even ruimer...

Gelukkig wel ja.
Maar ook een boot met niks onder water, die in zo'n branding nog wat
minder bestuurbaar is - Vollenhovense Bol.

Maar het feit dat ik het er nu nog benauwd van krijg als ik er aan
terug denk, geeft het lef van de mannen op het filmpje wel aan.

brinta

FSD

Nu ben ik aardig wat gewend in de laatste 3 deccenia, met
tenenkrommende en billenknijpende staaltjes en al, maar dat filmpje
vind ik zelfs spannend en zou zeker niet mijn keus zijn.
Adrealinekruintjes zijn me niet vreemd, maar toch...

brinta formuleerde de vraag :

ronald drenthenaar

Ik vind dat als je het een paar keer afspeelt en nauwkeurig bekijkt dat het
aan boord wel meevalt. Met zulke ogenschijnlijk barre omstandigheden ga je
niet al buiten de haven voor op het dek staan dansen als je hier niet heel
goed bekend bent. Onaangelijnd nog wel. En wat anderen al zagen, niemand met
een reddingvest. Zo erg als het lijkt was het voor deze sailors vast niet.
Bekende haven, bekende storm.

Ronald

Richard van den Berg

On do, 11 nov 2010 02:03:07 ronald drenthenaar

(ronalddr...@hotmai.com) wrote:
> [...]
> een reddingvest. Zo erg als het lijkt was het voor deze sailors vast niet.

Bekende pech als je overboord gaat...

Of zitten FSD's collega's daar om de hoek?

Henk O.

Richard van den Berg <R.vand...@inter.invalid> wrote:

> Bekende pech als je overboord gaat...

Als je daar overboord gaat, zwem je toch gewoon de haven in?

Henk O.

Als je jezelf als de absolute norm stelt wel, ja.

brinta

On Thu, 11 Nov 2010 08:25:57 GMT, hoto...@WEGplanet.nl (Henk O.)
wrote:

>Als je jezelf als de absolute norm stelt wel, ja.

Ja, sorry, voor mezelf uiteraard. Anderen doen dit natuurlijk met twee
vingers in de neus :)

brinta

Richard van den Berg

On do, 11 nov 2010 09:27:48 Henk O.

(hoto...@wegplanet.nl) wrote:

> Als je daar overboord gaat, zwem je toch gewoon de haven in?

Mooi weertje om te demonstreren nu. Laat je Pieter filmen?

Marti

Op 11-11-2010 2:03, ronald drenthenaar schreef:

> [...]
> een reddingvest. Zo erg als het lijkt was het voor deze sailors vast niet.

Dat mag zo zijn, de haveningang is wel smal: 16 meter breed. Bij
Vlieland, dat bekend staat om zijn smalle havenmond is het 15 meter.
Om daar met zo'n vaart en golven schuin in te schieten zou ook een
huzarenstukje zijn. Of ken je mensen die daar geroutineerd in zijn?

- Marti

FSD

LOL

Richard van den Berg formuleerde de vraag :

FSD

Met 9Bf Vlieland binnen met 39x7 meter breed is inderdaad al spannend.

Marti heeft ons zojuist aangekondigd :

ronald drenthenaar

, Marti schreef:

Inderdaad smal, met wel nog een golfbreker voor de deur om achter te
schuilen. Mijn punt is dat gezien hun gedrag het mensen moeten zijn die die
haven kennen als hun broekzak, als hun thuishaven zeg maar.
Als ik het vergelijk met Cuxhaven met 5 knopen Elbestroom plus je eigen
snelheid en bij de haveningang een ondiepte bij hoogwater is het met zo'n
smalle ingang zeker opletten geblazen, maar dan ook zeker goed te doen. No
guts no glory.

Ronald

Marti

Op 12-11-2010 0:44, ronald drenthenaar schreef:

De havenmond van Cuxhaven is 40 meter breed. Dat zegt genoeg.

- Marti

ronald drenthenaar

Cux heeft meer havens. Maar, ik geloof je als je ook de jachthaven direct
aan de Elbe (niet de marina) bedoelt. De ingang is op de kaart breder dan
die van Vlieland.

Ronald