Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

Zichtbaarheid AIS-B

36 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

Lodewijk Stegman

ongelezen,
1 apr 2011, 05:46:1301-04-2011
aan
Op zeilersforum kwam gisteren even de vraag aan de orde hoe zichtbaar je
nu eigenlijk bent voor AIS-A, als je zelf met een AIS-B transponder bent
uitgerust.
Iemand meende namelijk te weten dat dit niet geval was, wat later
overigens werd bijgesteld tot de stelling dat op SOLAS-schepen de
ontvangst van AIS-B nogal eens werd 'uitgeschakeld' omdat het 'te druk'
werd op het scherm met al die AIS-B notedoppen erbij.

Dat kwam mij een beetje vreemd voor, ook dat die mogelijkheid sowieso
bestaat. Zoiets zou op een veiligheidssysteem eigenlijk niet mogelijk
mogen zijn, lijkt mij.

Ook werd beweerd dat 'eerste generatie AIS-A' geen AIS-B ziet, omdat AIS-
B nog niet bestond toen die eerste generatie werd geleverd. Wat mag
hiervan waar zijn? Beiden functioneren toch op dezelfde frequenties,
lijkt mij. Dus wat zit er nog in de weg bij een eerste generatie AIS-A?

Zelf heb ik, hevig nadenkend, bedacht dat er (bij AIS-A) misschien een
mogelijkheid is tot het instellen van de gevoeligheid van de ontvanger,
waardoor je zwakkere signalen eruit filtert. AIS-B zendt met minder
vermogen, heb ik begrepen. Aan dat filteren zou veiligheidshalve ook een
ondergrens moeten zitten, lijkt mij, maar dit terzijde.

Er zijn hier vast een paar echte vrienden die daar meer idee van hebben
dan ik.

Ik ben zelf voorlopig nog niet toe aan een AIS-transponder, geloof ik.
Maar ik graaf mezelf graag zo diep mogelijk in de materie, voor dat
moment aanbreekt.

--
stegman

Ted Lindgreen

ongelezen,
1 apr 2011, 06:35:3301-04-2011
aan
In article <4d959ee5$0$41110$e4fe...@news.xs4all.nl>,

Lodewijk Stegman <aje...@ditweghalenxs4all.nl> wrote:
>Op zeilersforum kwam gisteren even de vraag aan de orde hoe zichtbaar je
>nu eigenlijk bent voor AIS-A, als je zelf met een AIS-B transponder bent
>uitgerust.

Ik vaar nu bijna 2 jaar met een AIS-B transponder aan boord,
mijn ervaringen tot nog toe:
- De verschillende VC's (gechecked bij Noordzeekanaal, IJmuiden
en Den Helder) zien mij niet.
- (Zee-)schepen zien soms mijn MMSI, soms niets, en zelden of
nooit mijn verdere info (scheepsnaam, etc.)
- Schepen die mij wel zien zijn soms in verwarring doordat AIS-B
veel minder vaak dan AIS-A een positierapport uitstuurt. Je bent
dan steeds een stuk verder dan zij je op hun scherm zien.
- Sinds kort ziet de Havendienst Amsterdam Class-B. Dat was eerder
niet zo (een goede kennis is schipper daar en riep me laatst
op het IJ enthousiast op dat het aangepast was en hij mij
eindelijk op hun AIS zag).

Laatst (een paar weekjes geleden) op weg naar Texel liep ik de
uiterton aan van het Schulpengat. Ca 1 mijl voor mij de Visarend
(kustwacht, die ons net weer eens had aangehouden en gevraagd wie we
waren, etc.) en 1/4 mijl achter mij een zeeschip. Alledrie AIS, dus
de situatie heel duidelijk (voor mij): we voeren alledrie vrijwel
even snel, alledrie het Schulpengat in, gaat dus allemaal prima...
dacht ik.

Het zeeschip was mij net voor met het aanmelden bij VC Den Helder
en vroeg hun gelijk of zij de naam van het jachie voor hun wisten.
Dat was niet zo, dus VC Den Helder heeft of geen AIS, of kijken er
niet naar, of zien geen Class-B.
Dus gelijk ook aangemeld en contact met het zeeschip opgenomen. Zij
zagen wel mijn MMSI, geen naam, maar volgens hun scherm waren zij
ons voortdurend aan het overvaren. Dat is dus het gevolg van die
beperkte positie rapporten van AIS-B :-(

> [...]
>ontvangst van AIS-B nogal eens werd 'uitgeschakeld' omdat het 'te druk'
>werd op het scherm met al die AIS-B notedoppen erbij.

Ik heb de gebruiksaanwijzing van een Furuno AIS-A apparaat gezien,
die biedt inderdaad de mogelijkheid allerlei targets te onderdrukken,
zoals aangemeerde, voor ander liggende, stilliggende ( < zoveel
knoop), EN OOK Class-B targets. Je kunt je voorstellen dat zo'n
instelling eens aangezet wel eens kan blijven zitten.
Dus dit is geen broodje aap, helaas.

>Ook werd beweerd dat 'eerste generatie AIS-A' geen AIS-B ziet, omdat AIS-
>B nog niet bestond toen die eerste generatie werd geleverd. Wat mag

Dat heb ik aldus begrepen: de extra info (scheepsnaam, etc) van
Class-B zit in nieuwere AIS sentences, oudere Class-A apparaten
kennen die sentences niet. Zij zien dan dus wel je positie (van
een halve minuut geleden) en je MMSI, maar nooit je naam, etc.

-- ted

Lodewijk Stegman

ongelezen,
1 apr 2011, 08:06:0501-04-2011
aan
Op Fri, 01 Apr 2011 10:35:33 +0000, schreef Ted Lindgreen:

> [...]
> niet zo (een goede kennis is schipper daar en riep me laatst op het IJ
> enthousiast op dat het aangepast was en hij mij eindelijk op hun AIS

Bedankt, Ted; helder rapport.
Het is dus eigenlijk een heel stuk ernstiger dan ik dacht.
Heb ik toestemming om je verhaal op Zeilersforum te publiceren?

--
stegman

ZeilDude

ongelezen,
1 apr 2011, 09:04:4301-04-2011
aan
> [...]
> knoop), EN OOK Class-B targets. Je kunt je voorstellen dat zo'n
> instelling eens aangezet wel eens kan blijven zitten.

Inderdaad. AIS filtering (class B onderdrukken) is vorig jaar uitgebreid
aan de orde geweest op Panbo:
http://www.panbo.com/archives/2010/12/class_b_ais_filtering_the_word_from_dr_norris.html

Cole Mace

ongelezen,
1 apr 2011, 11:50:5501-04-2011
aan
Sorry Lodewijk, misschien heb ik reeds het gras voor je voeten weggemaaid.
Was niet de bedoeling.
Ik zie nu pas deze posting in deze nieuwsgroep.
Ik heb het e.e.a. gepoogd uit te leggen op het zeilersforum.
Komt overeen met de bevindingen van Ted.
Cole (Yannis)

"Lodewijk Stegman" <aje...@ditweghalenxs4all.nl> wrote in message

FSD

ongelezen,
1 apr 2011, 16:55:2201-04-2011
aan
Heren,

Dan nu het antwoordt c.q. ontzenuwing, al dan niet gesterkt en
aangevuld door de ervaringen van Ted Lindgreen.

Er was eens klasse-A, en nog geen klasse-B
In o.a. boodschap nr.24 zit het het MMSI nummer.
Toen werd klasse-B bedacht en moest er gesluteld worden aan het
protocol. Men bedacht nu dan boodschap Nr. 24 verdeeld moest worden in
24A en 24B. In 24b zit nog steeds het MMSI voor klasse-A en klasse-B en
in 24b zit de naam van een klasse-B
Welnu, oude klasse-A transponders met oude software begrijpen 24B niet
en laten dus alleen 24A zien. Het gevolg is dat klasse-B alleen met
MMSI in beeld komt.
Alle modernere klasse-A zien wel Nr.24a en 24b en dus klasse-B naam.
Wereldwijd is er de aanbeveling om alle "oude" klasse-A te voorzien van
nieuwe software (firmware).
De oudere walstations van HITT, merk SAAB R-4, kunnen geen 24b zien en
dienen geupdate te worden volgens aanbeveling van het IMO.
De Kustwacht heeft dit wel gedaan en ziet dus wel klasse-B !

Filteren klasse-B:
Een filter voor een klasse-B of klasse-A mag niet langer dan 5 of 10
minuten in werking blijven en springt dan weer automatisch terug en kan
alleen ingesteld worden op het standaard display op de klasse-A, het
z.g. MKD (Minimum Keyboard Display). De NMEA-183 data output is niet te
filteren, daar komt altijd alles uit. Wat de achterliggende apparatuur
kan en doet is niet te voorspellen.
Voor Ted Lindgreen; waar staat dat in het manual van de Furuno FA-150
of FA-100? ik heb gezocht maar vindt niks hierover, manual kan ik
toesturen (PDF)
Tot zover het sprookje over filteren....

In drukke gebeiden kan een lage antenne opstelling beter werken omdat
dan het maximum aantal doelen beperkt is door de lage antenne hoogte.

Op open zee wil je ver gezien worden, zodat een koopvaardij schip
tijdig een kleine verandring hoeft uitte voeren om je te ontwijken.
Zeker met hoge snelheden is ver bereik van groot belang.
Als je op zee plotseling pas op 2-3 mijl opduikt zit je al in de
problemen, het grote schip kan niks meer doen.

Een ander groot verzwegen geheim, waarover ik nog uitgebreid zal
publiceren in de toekomst, is dat de "oudere" klasse-A transponders
niet meer dan 256 schepen kunnen verwerken, pas als er één afvalt kan
er weer 1 bij die het tijdslot besproken heeft.
Een klasse-B kan geen tijdsloten reserveren zoals klasse-A doet en
wacht op zijn beurt.
In Rotterdam kan een klasse-B niet of verminderd aan bod komen. Op de
"oude" transponders wordt door de bescheiden opstelling een klasse-B
dus niet of nauwelijks gezien. We tellen zomaar 700-1500 doelen in
Rotterdam. Nu is Rotterdam een extreme situatie in de wereld, gelijk
aan Sjanghai.

(Dit is standaard kennis voor Scheepvaart Inspectie Erkende AIS inbouw
bedrijven en Senior Radio Inspecteurs en docenten Marcom-A).

p.s. AIS kennis valt volledig onder Marcom-A tegenwoordig en wordt ook
verplicht voor het basis certificaat i.v.m. de verplichting in de
binnenvaart.

Mag ook gekopieerd worden naar zeilersforum.....

Lodewijk Stegman drukte met precisie uit :

Bericht is verwijderd

Nardus

ongelezen,
5 apr 2011, 09:15:3905-04-2011
aan
On 1 apr, 11:46, Lodewijk Stegman <ajee...@ditweghalenxs4all.nl>
wrote:

> [...]
> overigens werd bijgesteld tot de stelling dat op SOLAS-schepen de
> ontvangst van AIS-B nogal eens werd 'uitgeschakeld' omdat het 'te druk'

Ja hoi dat was ik.
Ik had iemand op bezoek gehad die mijn zeemarifoon had voorzien van
een nieuw MMSI en ATIS.
Deze monteur vertelde me dat ais-b gewoon uitgezet kan worden op het
speelgoed van de grote jongens.
Is dit nou broodje aap of niet ?
Zie:
http://oi51.tinypic.com/do0zuf.jpg

Nardus

ongelezen,
5 apr 2011, 11:05:4005-04-2011
aan
On 5 apr, 15:15, Nardus <ben.hoogstraa...@gmail.com> wrote:
> Zie:http://oi51.tinypic.com/do0zuf.jpg

aanvulling:
Bovenstaand plaatje betreft de Furuno IMO-classe FAR-2117 radar.
Na wat zoekwerk, blijkt er toch een belletje te gaan rinkelen als er
een een "gefilterd" target in de gevaarszone komt. Deze zal dan ook in
beeld komen volgens Furuno.

FSD

ongelezen,
5 apr 2011, 18:13:4105-04-2011
aan
Inderdaad even de manual er op na geslagen.
Klasse-B lijkt te kunnen worden uitgeschakeld zonder beperkingen,
Althans de beperkingen niet genoemd in het manual, b.v. maximaal 10
minuten.
Nu dient wel opgemerkt te worden dat dit geen elektronische kaart is,
maar een radar.
Ook staat er genoemd dat er kans is om een arpa target te missen of
verliezen met b.v. AIS aangeschakeld (vrij vertaald.)
Als klasse-B uitgeschakeld wordt is er nog wel altijd de echo.
Maar wel een zorgelijke en ongewenste mogelijkheid.

Verder kan wel zo ongeveer alles gefilterd worden op lengte of snelheid
of afmetingen etc.

Na rijp beraad schreef Nardus :

FSD

ongelezen,