Veronica en SBS slaan handen ineen; Sky wordt radiopartner

MediaNed

Jun 26, 2003, 4:24:54ā€ÆPM6/26/03
Vereniging Veronica heeft vanavond besloten exclusief met SBS Broadcasting
BV verder te praten over een totale fusie tussen de Veronica Uitgeverij,
Veronica Litho, Veronica Digitaal en SBS Broadcasting BV. Bij een positieve
afronding van de onderhandelingen wordt de Vereniging Veronica mede-eigenaar
van de zenders, SBS 6, Net 5 en V8. V8 zal vanaf 1 september worden
omgedoopt tot Veronica 8. Ook wordt de Vereniging Veronica mede-eigenaar van
Cameo Media Support, het productiebedrijf van SBS dat onder andere het
succesvolle 'Hart van Nederland' en 'Shownieuws' maakt en andere SBS
deelnemingen, zoals SBS Text , Mobillion, 568 Entertainment en Digitenne.
Ook heeft Veronica besloten deel te nemen in Sky Radio, waarmee de omroep
weer onder de naam Radio Veronica 103 FM zeven dagen per week 24 uur per
etmaal in de ether en op de kabel is. Onderzocht zal worden of ook
Veronica's Kink FM bij Sky Radio kan worden ondergebracht.
Naast Veronica zijn, als de uitwerking van de afspraken tot een definitief
resultaat leiden, SBS S.A. en Holding maatschappij De Telegraaf N.V.
aandeelhouder in SBS Broadcasting BV. Zowel SBS Broadcasting BV als de
uitgeverij en het lithobedrijf van Veronica zijn zeer winstgevend.
De activiteiten van SBS Broadcasting BV zullen aanzienlijk worden
uitgebreid, onder andere met de uitgave Veronica Satellite, Veronica
Magazine, met een oplage van meer dan een miljoen, het grootste wekelijkse
Magazine van Nederland en het daaraan gekoppelde Litho bedrijf. Dankzij de
grote kennis die Veronica heeft opgebouwd op het gebied van digitale
ontwikkelingen zal de nieuwe onderneming zeer actief worden op het gebied
van digitalisering en interactieve toepassingen.
Met de Verenigingssraad van Veronica, zal een intensieve samenwerking tot
stand gebracht worden om gebruik te maken van de contacten en de kennis die
de leden van deze raad hebben in alle provincies. Hierdoor ontstaat een
netwerk dat ten dienste staat van alle bedrijfsonderdelen en tevens ingezet
kan worden voor het organiseren van nationale en lokale evenementen onder de
naam Veronica Events.
Ten aanzien van de werkgelegenheid hebben SBS Broadcasting BV en de
Vereniging Veronica afgesproken dat de contracten van de werknemers die
werkzaam zijn voor Veronica Litho, Veronica Digitaal, Veronica Uitgeverij en
een aantal van Veronica Televisie zullen worden overgenomen. Ook zal een
deel van het personeel van Veronica Holding overgaan naar de nieuwe
onderneming. De vakbond CNV en de ondernemingsraden van deze bedrijven zijn
geīnformeerd. Ook de ondernemingsraden van SBS Broadcasting BV en Cameo
Support BV zijn reeds geīnformeerd.
De vereniging Veronica heeft ook op hoofdlijnen overeenstemming bereikt met
Sky Radio. Zij heeft het recht verkregen om haar nieuwe radiozender 103 FM
om te dopen tot Radio Veronica 103 FM. Hierdoor is Veronica ook weer met
radio in de ether en op de kabel, 24 uur per dag, 7 dagen in de week.
Veronica zal aandeelhouder worden van Sky Radio Limited. Een groot deel van
de radiomedewerkers van Veronica zal overgaan naar Sky Radio.
Rond de introductie van het nieuwe multimediale Veronica zal een grootse
marketing-campagne worden gevoerd. Naast spots op de eigen televisiezenders
SBS 6, Net 5 en Veronica, de radiozenders Veronica 103 FM en Kink FM, de
tijdschriften Veronica Magazine en Veronica Satellite en de diverse
internetsites van het bedrijf, zal er ook een radio, print en
outdoorcampagne komen. Veronica zal zich ook, als vanouds, sterk gaan
profileren middels promotieteams, grote events en muziekconcerten.
In een reactie op het besluit van de Verenigingsraad van Veronica om met SBS
Broadcasting BV in zee te gaan zegt Algemeen Directeur Fons van Westerloo
van SBS: "Wij zijn er trots op dat onze onderneming versterkt wordt met
Veronica onderdelen die 43 jaar garant hebben gestaan voor een prominente
rol in het Nederlandse medialandschap. Het merk Veronica zal weer gaan leven
als vanouds, nu alle moeilijkheden die Veronica in de laatste jaren heeft
doorstaan zijn overwonnen. Persoonlijk zie ik dit resultaat als een parel op
de kroon in ons werk. Nederland zal weer weten dat Veronica wat TV en Radio
betreft terug is van weggeweest. Het Veronica Magazine is nooit weggeweest
en zal alleen maar versterkt worden door de krachtige nieuwe combinatie."
Joris Hillebrand, voorzitter van de Vereniging Veronica zegt erop te
vertrouwen dat de fusie met SBS Broadcasting BV snel een definitief feit zal
zijn. ",Wij hebben over de grote uitgangspunten al overeenstemming bereikt
met onze nieuwe partner. Aangezien wij beiden de intentie hebben een
onderneming van formaat neer te zetten zal de zaak snel kunnen worden
afgerond. Ik zie uit naar een nieuwe toekomst voor Veronica, dat nu in
positieve zin veel van zich zal laten horen."
Ook Ton Lathouwers directeur van Sky Radio is verheugd over het
onderhandelingsresultaat dat gezamenlijk is bereikt. "Veronica is een sterk
merk dat hoort bij een sterke radiopartner die veruit marktleider is in
Nederland. We gaan er straks met Radio Veronica 103 FM vol tegenaan om
Veronica weer te maken wat het was toen ik er zelf werkte: een radiobedrijf
om trots op te zijn. Op 31 augustus 29 jaar geleden ging Veronica als piraat
uit de lucht, op die dag in 2003 zullen we met een gloednieuw Radio Veronica
gaan beginnen dat opnieuw in de top 3 van de Nederlandse radiostations zal
komen."
Bron: SBS Broadcasting BV

--
Jan Paul Kramer
MediaNed - http://www.medianed.com

ronny

Jun 26, 2003, 4:59:44ā€ÆPM6/26/03
MediaNed wrote:

> geĆÆnformeerd. Ook de ondernemingsraden van SBS Broadcasting BV en Cameo
> Support BV zijn reeds geĆÆnformeerd.

welk format ,
want het percentage oude muziek ???
al doen ze dat op de kabel ook al ,

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Posted from http://www.iRadio.be
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Dolfy

Jun 26, 2003, 5:16:47ā€ÆPM6/26/03
MediaNed <jan-pau...@medianed.com> wrote:

> [...]
> etmaal in de ether en op de kabel is. Onderzocht zal worden of ook
> Veronica's Kink FM bij Sky Radio kan worden ondergebracht.

Das heel mooi nieuws!

--
Dolfy
-Webstek : http://dolfy.50megs.com

Ronald

Jun 26, 2003, 5:27:40ā€ÆPM6/26/03
ronny wrote:
> welk format ,
> want het percentage oude muziek ???
> al doen ze dat op de kabel ook al ,

Ik teken ervoor dat het format dat Veronica nu draait op de kabel het format
van het nieuwe Veronica 103 gaat worden. Dat is namelijk een retegoed
format! :)

Ook stukken beter dan dat wat Radio 103 nu heeft. Toch iets teveel
Whitney's, Mariah's en dat soort drek.

Rob Tervoort

Jun 26, 2003, 5:27:24ā€ÆPM6/26/03
> Ook heeft Veronica besloten deel te nemen in Sky Radio, waarmee de omroep
> weer onder de naam Radio Veronica 103 FM zeven dagen per week 24 uur per
> etmaal in de ether en op de kabel is.

Jammer, ik was net een vaste luisteraar geworden van Radio 103. Heerlijke
oude muziek die je nergens anders meer hoorde en zonder oude discjockeys die
we al 25 jaar horen (met onzinnige spelletjes) en zonder jonge discjockeys
die geen gevoel hebben voor gouwe ouwe en een beetje in de ruimte zitten te
ouwehoeren.
Misschien ga ik wel een actie beginnen : RED RADIO 103

Weer een kavel dat (waarschijnlijk) niet aan z'n verwachtingen gaat voldoen.
Eerst het NL-kavel waar RTL-FM lekker 'europese' (lees engelse) muziek zit
te draaien, maar weinig nederlandstalig.
En dan het Gouwe Ouwe kavel waar Veronica op mag komen. Ze zullen zo nu en
dan wel een ouwe plaat (cd) draaien, maar voor de rest wordt het dus weer
een nieuwe kloon van 538/Noordzee/Yorin/RTL FM enz.
Pluriformiteit, we zullen het nooit krijgen in de ether.....

Robbie....
(die gelukkig een hoop gouwe ouwe cd's heeft)

Dolfy

Jun 26, 2003, 5:38:39ā€ÆPM6/26/03
Rob Tervoort <rob_te...@snotmail.com> wrote:

Duidelijk weer iemand die niet heeft zitten luisteren naar het huidige
Radio Veronica....

ramon

Jun 26, 2003, 5:40:57ā€ÆPM6/26/03
Dolfy wrote:

> Duidelijk weer iemand die niet heeft zitten luisteren naar het huidige
> Radio Veronica....

Helemaal mee eens!
-------------------------------------
Gepost via:
http://www.RadioForum.be
http://www.FMradio.be
-------------------------------------

Piet

Jun 26, 2003, 5:52:17ā€ÆPM6/26/03

Dat denk ik ook ja. Wel ben ik erg blij voor Veronica dat ze blijven
bestaan. Misschien kan Radio 10 FM nu zich gaan richten op meer oudere
muziek.

Piet

Jun 26, 2003, 5:57:17ā€ÆPM6/26/03
Dolfy wrote:

> Duidelijk weer iemand die niet heeft zitten luisteren naar het huidige
> Radio Veronica....

Je hebt gelijk dat Radio Veronica nu anders is dan Yorin of 538. Toch zit
het er al dichterbij in de buurt dan Radio 103. Ik kan wel begrijpen dat het
een teleurstelling is voor luisteraars die hele oude muziek willen horen
('60, '70 muziek. Dat zal echt niet te horen zijn op Radio Veronica). Ik had
Radio 10 FM die frequentie echt gegund. Maar ben aan de andere kant ook blij
dat Veronica nog leeft.

Piet

Jun 26, 2003, 6:25:06ā€ÆPM6/26/03
Michielvd wrote:
> Op Thu, 26 Jun 2003 23:52:17 +0200, vond:"Piet" <pi...@nospam.nl.nl>
> het leuk om dit met ons te delen:
> Kleine opmerking: Luister eens naar Radio Veronica. Veel oude muziek,
> en lekkere oude muziek ook (helemaal van 21 tot 24u in Veronica's Rock
> Ballads!).

Ik luister er ook wel eens na, via de satelliet. Van mij verdienen ze wel
een etherplekje. Toch was Radio 103 iets anders van plan, waar nu vanaf
wordt gestapt. Maar iedereen moet maar eens naar Radio Veronica luisteren.
Via http://www.veronica.nl kan je ook prima via Internet luisteren. Het
format is zo, dat het voor iedereen eigenlijk wel wat is. Voor jong en oud.
Dat is opmerkelijk. Ik vraag me af of dat zo door kan gaan als ze straks
adverteerders moeten gaan krijgen.

Johan van Veen

Jun 26, 2003, 6:41:53ā€ÆPM6/26/03

"MediaNed" <jan-pau...@medianed.com> schreef in bericht

> [...]
mede-eigenaar
> van de zenders, SBS 6, Net 5 en V8.

>V8 zal vanaf 1 september worden omgedoopt tot Veronica 8.

Veel verschil maakt het niet. V8 bracht al voornamelijk rotzooi, dus ...
Soort zoekt soort.

--
Johan van Veen
Utrecht (Netherlands)

musica Dei donum
http://www.geocities.com/johan_van_veen/

Aad

Jun 27, 2003, 12:28:08ā€ÆAM6/27/03

"Michielvd" <use...@michielvd.thusplc.nl.invalid> schreef in bericht

> Kleine opmerking: Luister eens naar Radio Veronica. Veel oude muziek,
> en lekkere oude muziek ook (helemaal van 21 tot 24u in Veronica's Rock
> Ballads!).

Klinkt inderdaad lekker, al denk ik dat de verstokte liefhebbers van 60's en
70's muziek er niet zoveel mee zullen opschieten. Het wordt geen Radio 192
(maar persoonlijk vind ik dat verder prima).

Roy

Jun 27, 2003, 1:00:15ā€ÆAM6/27/03
Vind ik ook, 103 is de laatste tijd hard bezig om richting het VOO-format
toe te gaan.
Zal minder 60 en 70's zijn, maar een 80's format heeft ook mijn voorkeur.

Roy
"Aad" <nie...@radionrg.nederland> schreef in bericht

anton

Jun 27, 2003, 5:08:43ā€ÆAM6/27/03
Rob Tervoort wrote:

Zij zullen zich gewoon aan het format moeten houden waarvoor het fm kavel
is uitgegeven, alhoewel dat was jaren terug bij Noordzee nationaal ook zo
en die gingen ook hun gang zie ook Jazz radio dat ineens BNR werd op de
nachtelijke uren na dus er zijn wetten en achterdeuren if you know what i
mean!!!!!!!!!!!!!!!!
Maar het Veronica kabel format zoals het nu draait vind ik heel goed te
pruimen en dat zal men wel gaan hanteren in het begin zal in de loop der
jaren waarschijnlijk langzaam bijgesteld worden wie weet!!!???

Anton

Ronald

Jun 27, 2003, 5:12:14ā€ÆAM6/27/03
Piet wrote:
> [...]
> zijn op Radio Veronica). Ik had Radio 10 FM die frequentie echt
> gegund. Maar ben aan de andere kant ook blij dat Veronica nog leeft.

Jij luistert dus ook niet naar Veronica op de kabel. Want die draaien
behoorlijk wat jaren 70 werk hoor.

anton

Jun 27, 2003, 5:12:46ā€ÆAM6/27/03
Johan van Veen wrote:

Als je dat weet zul je wel vaste kijker zijn van deze "rotzooizender"

Piet

Jun 27, 2003, 5:19:54ā€ÆAM6/27/03
"Ronald" <som...@microsoft.nl> schreef in bericht

Ik luister regelmatig, via de satelliet. Ik hoor duidelijk andere muziek dan
Radio 103 hoor.

Dolfy

Jun 27, 2003, 7:20:44ā€ÆAM6/27/03
Piet <pi...@nospam.nl.nl> wrote:

> Ik luister regelmatig, via de satelliet. Ik hoor duidelijk andere muziek dan
> Radio 103 hoor.

Niet heel duidelijk wel dat Veronica iets gedurfter is kwa overspringen
van genres dan 103.

Ronald

Jun 27, 2003, 11:26:15ā€ÆAM6/27/03
Dolfy wrote:

> Niet heel duidelijk wel dat Veronica iets gedurfter is kwa
> overspringen
> van genres dan 103.

Piet is duidelijk nog niet over het verlies van Radio 10 heen. Het is haast
aandoenlijk.

En Veronica heeft inderdaad het meest gedurfde format van alle zenders die
voor een massa draaien. Kan Noordzee nog een voorbeeld aan nemen.

Leuk trouwens: Veronica en Noordzee weer in de ether :)

Piet

Jun 27, 2003, 11:44:42ā€ÆAM6/27/03
Ronald wrote:

> Piet is duidelijk nog niet over het verlies van Radio 10 heen. Het is
> haast aandoenlijk.

Waar slaat dit nu weer op. IK hou niet eens van ouwe muziek. Kan je na gaan.
Maar 1 ding weet ik zeker.. de muziekkeuze in de begindagen van Radio 103
was echt wel anders dan Radio Veronica. Als je dat wilt ontkennen dan
luister jezelf niet goed. Het format wordt weldegelijk veranderd.

Van mij mag Radio Veronica direct in de ether. Maar ik kan me zeker wel
indenken dat sommige luisteraars het liever niet zo zien.

Ronald

Jun 27, 2003, 11:50:51ā€ÆAM6/27/03
Piet wrote:
> [...]
> van Radio 103 was echt wel anders dan Radio Veronica. Als je dat wilt
> ontkennen dan luister jezelf niet goed. Het format wordt weldegelijk

Het format wordt NIET veranderd!

Er komen meer platen bij.

Je bent zeker alleen een luisteraar he? Met verder geen enkele muziekbinding
ofzo?
Als het anders is, sorry. Maar dan is het ook jammer.

Sven M

Jun 27, 2003, 11:58:39ā€ÆAM6/27/03
Piet wrote:

Maar gaat Veronica103 nu ook uitzenden vanaf het nieuwe pand van Veronica
FM?

Piet

Jun 27, 2003, 12:41:18ā€ÆPM6/27/03
Ronald wrote:

> Het format wordt NIET veranderd!
>
> Er komen meer platen bij.

Sorry, wat jij wil jongen. Ik meende toen ik naar Radio 103 geluisterd had
(een week nadat 10FM uit de ether is gehaald) heel wat anders te horen dan
wat nu op Radio Veronica wordt uitgezonden.

> Je bent zeker alleen een luisteraar he? Met verder geen enkele
> muziekbinding ofzo?
> Als het anders is, sorry. Maar dan is het ook jammer.

Je voelt je zeker heel wat. Ik heb niet voor niets al 12 jaar een schotel om
naar de stations waar ik van hou te luisteren (en dat zijn over het algemeen
geen Nederlandse). Daarnaast ben ik dagelijks met media bezig en weet
donders goed hoe het Nederlands radiolandschap in elkaar zit...

Jakob is op vakantie!!!!!(nog 1 weekje)

Jun 27, 2003, 6:30:20ā€ÆPM6/27/03
Piet wrote:

Dat er meer platen in het bestand gaan roteren betekent niet dat het
format veranderd.....(maar het IS duidelijk wel gelijkgetrokken aan wat ik
op de schotel ontvang ja...)

Michiel

Jun 27, 2003, 7:52:33ā€ÆPM6/27/03

"Piet" <pi...@nospam.nl.nl> schreef in bericht

> [...]
had
> Radio 10 FM die frequentie echt gegund. Maar ben aan de andere kant ook

Wanneer draaide Radio 10 (recentelijk) dan jaren '60 muziek?
Dat was ook al maanden hoofdzakelijk jaren '80 met een beetje '70 hoor!

Michiel

Marc Remijn

Jun 29, 2003, 6:40:55ā€ÆAM6/29/03
MediaNed wrote:

SBS, Veronica, Veronica Blad, Telegraaf alles lekker bij mekaar. Lang leve
de pluriformiteit en de onafhankelijke berichtgeving!

Marc

Peter Vrakking

Jun 29, 2003, 6:43:10ā€ÆAM6/29/03
Marc Remijn wrote:

> MediaNed wrote:

> Marc

Wie maakt dat nu uit, De telegraaf wordt goed verkocht en het Veronica
blad is de grootste. Schijnt dus toch behoefte aan te zijn bij de
meerderheid en deze bepalen of je zal slagen of niet.

Allure

Jun 29, 2003, 3:23:16ā€ÆPM6/29/03
Marc Remijn <ma...@nospam.org> wrote in message news:<3efec238$0$146$e4fe...@dreader9.news.xs4all.nl>...

> SBS, Veronica, Veronica Blad, Telegraaf alles lekker bij mekaar. Lang leve
> de pluriformiteit en de onafhankelijke berichtgeving!

Commerciele zenders hoeven niet pluriform of onafhankelijk te zijn,
daar is de publieke omroep voor bedoeld. Doch over het PCM-gehalte van
Nederland 3 zullen we jou vast niet horen klagen...

Allure

--

No More Tears

Allure

Jun 29, 2003, 3:25:43ā€ÆPM6/29/03
"MediaNed" <jan-pau...@medianed.com> wrote in message news:<10566590...@halkan.kabelfoon.nl>...

> [...]
> aandeelhouder in SBS Broadcasting BV. Zowel SBS Broadcasting BV als de
> uitgeverij en het lithobedrijf van Veronica zijn zeer winstgevend.

SBS, Sky, Veronica en de Telegraaf lijken op papier goed bij elkaar te
passen. De praktijk moet het nog uitwijzen natuurlijk, maar het
scheelt een stuk dat de 4 partijen elk afzonderlijk al winstgevend
zijn. Ben benieuwd hoe de HMG op deze (toch al) geduchte concurrent
gaat reageren.

Sander Plas

Jun 30, 2003, 11:30:56ā€ÆAM6/30/03
MediaNed wrote:

> V8 zal vanaf 1 september worden omgedoopt tot Veronica 8.

Het viel me gisteren trouwens op dat het V8 logo al Veronica-blauw is
geworden.

Dolfy

Jun 30, 2003, 11:35:26ā€ÆAM6/30/03
Sander Plas <san...@oele.net> wrote:

Haha, nee dat was niet het Veronica blauw, het was een log dat aangaf
dat het zomerstrandavond was, een special dus. Bij de serie V hadden ze
Roode kleur van de serie V in het logo zitten.

--
Dolfy
-Webstek : http://dolfy.50megs.com
-Nieuwsgroep : alt.dolfy.forever

-Webstek : http://www.briachons.org

Sander Plas

Jun 30, 2003, 2:57:22ā€ÆPM6/30/03

"Dolfy" <dolfyG...@hotpop.com> schreef in bericht

> Haha, nee dat was niet het Veronica blauw, het was een log dat aangaf
> dat het zomerstrandavond was, een special dus. Bij de serie V hadden ze
> Roode kleur van de serie V in het logo zitten.

Hmm ;) Het was nog wel precies diezelfde tint blauw :)

Vooren, P.J.M. van der

Jun 30, 2003, 3:30:28ā€ÆPM6/30/03
Hmm, zal wel aan je tv gelegen hebben...

PIET.

in artikel vg0ltgk...@corp.supernews.com schreef Sander Plas op
san...@oele.net op 30-06-2003 17:30:

Marc Remijn

Jul 6, 2003, 10:03:00ā€ÆAM7/6/03
Allure wrote:

Da's precies het probleem wat ik heb met te veel commercielen. Die zijn niet
onafhankelijk en pro vrije markt, big business etc.
Volgens jou moet de publieke omroep onafhankelijk zijn. Dit betekent dan
toch dat gemiddeld gezien alle omroepen bij elkaar (commercieel (rechts) en
niet commercieel (neutraal)) toch naar rechts neigen.

Marc

m1z

Jul 6, 2003, 11:14:42ā€ÆAM7/6/03
Marc Remijn wrote:

> [...]
> toch dat gemiddeld gezien alle omroepen bij elkaar (commercieel (rechts) en
> niet commercieel (neutraal)) toch naar rechts neigen.

En weer eens wordt 'neutraal' verward met 'onafhankelijk' en waarschijnlijk ook
nog met 'objectief'
Omroepen hoeven helemaal niet 'neutraal' en 'objectief' te zijn, want dat is
mijns inziens onmogelijk, dus waarom die pretentie hebben.
Maar het is wel zeer belangrijk dat er altijd omroepen bestaan die totaal
onafhankelijk en vrij zijn van commercie en totaal onafhankelijk en vrij van
overheidsinvloed op de inhoud.
Op dit moment gaat dat alleen nog maar op voor de vrije radio lijkt het...

:-(
m1z

Feder

Jul 6, 2003, 12:01:15ā€ÆPM7/6/03
Marc Remijn wrote:

> Allure wrote:

> Marc

En als er iets is, wat de media in Nederland niet is, dan is het rechts!
Als 80% van de journalisten zelf aangeeft links of links van het midden te
stemmen, dan kan je moeilijk volhouden dat de media in Nederland naar
rechts neigt.

Gelukkig is er sinds Fortuyn wel meer zelfreflectie gekomen bij de media,
en worden veel onderwerpen eindelijk eens zonder al te veel vooringenomen
standpunten naar voren gebracht. Tegenwoordig kun je eindelijk weer zeggen
dat Nederland vol is, dat de straffen te laag zijn en dat veel mensen best
kunnen werken ipv te genieten van een uitkering. Oke, Netwerk heeft met
deze ontwikkeling nog steeds veel moeite, maar rechts is de Nederlandse
media zeker nog niet. Wel heb ik het gevoel dat de media meer
realistischer, minder politiek-correct en meer naar het midden opschuift.
En da's een goede zaak, want in Nederland stemt het grootste deel van de
bevolking op een niet-linkse partij.

Eigenlijk is het verbazingwekkend, dat links zo oververtegenwoordigd is in
de media. Of zal dat liggen aan het karakter van vel mensen die links
denken? Hebben zij, meer dan rechtse of neutrale mensen, vaker de neiging
om hun gedachten en normen en waarden aan anderen kenbaar te maken, en
misschien wel op te leggen? Vaak krijg ik wel die indruk: alles wat links
en progressief is, is goed. En alles wat dat niet is, is per definitie
fout en moet bestreden worden. - Daarentegen zie je zoiets bij rechtse
mensen veel minder. Die zijn niet zo bezig om hun mening te ventileren en
om meteen het tegenovergestelde te bestempelen als 'fout'. Een rechtse
vorm van de SP zal je dan ook niet zo snel krijgen

Hoe dan ook... ik merk dat de media neutraler wordt, en dat verheugt me!

Allure

Jul 6, 2003, 5:38:05ā€ÆPM7/6/03
geenema...@heetpost.cum (FederĀ ) wrote in message news:<3f08...@nntp.iradio.be>...

> [...]
> mensen veel minder. Die zijn niet zo bezig om hun mening te ventileren en
> om meteen het tegenovergestelde te bestempelen als 'fout'.

Dat komt omdat linksen veel minder 'tolerant' en 'ruimdenkend' zijn
dan ze zelf pretenderen. Een mooi voorbeeld zijn inkomensverschillen:
dan blijken onze progressieve vrienden ineens helemaal niet tolerant,
ruimdenkend of voorstander van verschillen tussen mensen te zijn. Een
rechtse zal zich daar veel minder snel om druk maken. De meeste
politiek getinte rellen, geweldplegingen enz. komen de laatste
tientallen jaren ook van het linkerspectrum. Progressieven hebben de
vervelende eigenschap dat ze zichzelf moreel superieur wanen en
pretenderen te beschikken over het vanzelfsprekende gelijk. En mekaar
maar nawauwelen met tegeltjeswijsheden uit de Volkskrant. Dat het
echte leven zich juist buiten de grachtengordel manifesteert in plaats
van erbinnen, dat hebben ze nog niet helemaal door...

Allure

Jul 6, 2003, 5:44:50ā€ÆPM7/6/03
Marc Remijn <ma...@nospam.org> wrote in message news:<3f082c15$0$148$e4fe...@dreader8.news.xs4all.nl>...

> Da's precies het probleem wat ik heb met te veel commercielen. Die zijn niet
> onafhankelijk

Waar blijkt dat uit? En is de publieke omroep volgens jou wel
onafhankelijk met haar 600 miljoen gulden staatsbijdrage per jaar?

> en pro vrije markt, big business etc.

Wat is er mis met pro-vrije markt zijn? Was er maar sprake van vrije
markt: dat bestaat vrijwel nergens. Wat wel bestaat, zijn mensen die
voldoen aan de Eerste Wet van Allure: als een tegenstander van vrije
marktwerking het falen van die vrije marktwerking wil aantonen, zal
hij altijd met een voorbeeld komen waarin nou juist _geen_ sprake is
van vrije markt! :-)

> Volgens jou moet de publieke omroep onafhankelijk zijn. Dit betekent dan
> toch dat gemiddeld gezien alle omroepen bij elkaar (commercieel (rechts) en
> niet commercieel (neutraal)) toch naar rechts neigen.

Commerciele omroepen zijn dus kennelijk rechts. SBS misschien, maar
van RTL kun je het al niet meer zeggen (Barend & Van Dorp en ene
meneer Mulder, weet u nog?).

Verder doet het er niet toe welke kleur commercielen hebben. Die
houden hun hand niet op bij de belastingbetaler, er mag van mij dan
ook best een extreemlinkse commerciele omroep komen, zul je mij niet
over horen. De publieke omroep daarintegen is andere koek: die vangt
wel belastinggeld dat iedereen gedwongen mag dokken ook al kijkt ie
niet. En dus moet zij gewoon neutraal zijn. De verbondenheid tussen
met name de PvdA en de PO is echter zo groot dat dat niet mogelijk is.

FEDER

Jul 7, 2003, 4:34:24ā€ÆAM7/7/03
Allure wrote:

Mwa... voor een deel wel mee eens. Maar er is ook een sterke band tussen
het CDA en enkele publieke omroepen (denk aan kro, ncrv). En het CDA is
toch niet echt een linkse partij.

Wat me daarnaast opvalt is dat programma's als zembla en nova toch best
kritisch zijn ten aanzien van de politiek, ook ten aanzien van de pvda.
Zoiets zie je bij commerciele stations veel minder, maar da's wel logisch
want daar zie je alleen films, spelletjes en soaps. Ruimte voor enige
verdiepende programma's heb je daar niet, behalve dan Barend en Van Dorp
(maar ja, of dat nu echt diepgaand is...) en Nieuws aan tafel.

Maar goed, hoewel ik een groot liefhebber ben van de publieke omroep
(afgezien van Peter R de Vries vind ik de programma's bij de publieke
omroep over het algemeen veel boeiender dan die op commerciele stations -
ik kan echt geen enkel leuk programma noemen bij de hmg), ben ik wel van
mening dat de omroepverenigingen moeten worden opgeheven en dat de
publieke omroep objectief moet zijn. Mensen zijn zelf wel in staat een
mening te vormen aan de hand van objectieve feiten, en hoeven die niet
opgedrongen te krijgen van een ander.