Beslagname van de Mebo II door de PTT.

nico

Hallo iedereen. Op http://www.bloggen.be/zeezenders/ staat nu het
onderstaande te lezen:

Terug in de tijd: 11 oktober 1974
De Mebo II, het voormalige zendschip van Radio Noordzee
Internationaal, wordt door de PTT in beslag genomen. Het schip,
volledig voorzien met materiaal om radioprogramma's uit te zenden, lag
klaar om te vertrekken naar een onbekende bestemming.

Vraag van mijzelf: Was de Mebo II toen al op weg naar Libië of was dit
bovenstaande een ander plan? Nico.

Message has been deleted

Douwe

"Robin" <landp...@gmail.com> schreef in bericht
On 11 okt, 18:22, nico <Q_1_2_3_4_...@hotmail.com> wrote:
> [...]

> klaar om te vertrekken naar een onbekende bestemming.
>
> Vraag van mijzelf: Was de Mebo II toen al op weg naar Libië of was dit

Begin1977 ging de Mebo II pas naar Libie.

Het plan voor eind 1974 was, om uit te gaan zenden voor de Engelse
kust, met Engelstalige programma's voor RNI, maar
ook Radio Mi Amigo zou vanaf het schip gaan uitzenden.

Robin

Een eerder plan was om als Radio Novan te gaan uitzenden voor de Italiaanse
Riviera

Douwe

Bart Van Peer

On 11 okt, 23:21, "Douwe" <k...@knorretje.nl> wrote:

> [...]
>
> Robin
>
> Een eerder plan was om als Radio Novan te gaan uitzenden voor de Italiaanse

Don Allen en Roger Kent waren gevraagd voor het Nova-project.
Terwijl de MEBO II in de haven van Slikkerveer werd opgeknapt
logeerden zij, als ik het goed heb, bij Peter Ford.
Na de inbeslagname keerde elk zijnsweegs.

In Monitor Magazine staat een gans relaas te lezen dat Bob Noakes doet
over de periode september/oktober 1974.

Bart

Peter Jager

even googelen levert het volgende op:

> After the Dutch Marine Offences Act coming into force on September 1st 1974 it was planed the ship would enter harbour for an overhaul then sail to Italy and broadcast as Radio Nova International from the gulf of Genoa.

Groet,

Age

WeetJijVeel

On 12 okt, 16:29, Peter Jager <peterjager....@planet.nl> wrote:
> even googelen levert het volgende op:

> Groet,
>
> Age

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Was alleen niet zo slim de "overhaul" in NL te doen, beter op volle
zee of Spanje.
De Norderney bleef niet voor niets een jaar op zee.

WeetJijVeel

On 12 okt, 19:46, Robin <landpira...@gmail.com> wrote:

> Link naar de thread:
>
> http://groups.google.com/group/nl.media.radio.zeezenders/browse_threa...

Ah, 773 voor de kust van UK, "390" meter, heel goed.
Maaaarrrre waarom niet veel eerder gedaan, ik bedoel ver voor 1974,
220 was niet geweldig.

hwh

On 10/12/10 8:01 PM, WeetJijVeel wrote:
> Ah, 773 voor de kust van UK, "390" meter, heel goed.
> Maaaarrrre waarom niet veel eerder gedaan, ik bedoel ver voor 1974,
> 220 was niet geweldig.

De Mebo heeft verschillende frequenties geprobeerd. Hoe lager de
frequentie hoe meer problemen met de RCA bak. De antenne was tamelijk
kort en de frequentie 773 zou niet gewerkt hebben.

In Slikkerveer zijn twee nieuwe draden aangebracht vanaf ongeveer het
begin van de opbouw tot redelijk hoog in de mast. Die waren
waarschijnlijk voor 773 bedoeld. Het verhaal gaat dat vanuit Libie
daadwerkelijk op 773 is uitgezonden.

gr, hwh

Douwe

"Peter Jager" <peterja...@planet.nl> schreef in bericht

> even googelen levert het volgende op:

> Groet,
>
> Age

Zeg ik.

Douwe

> Link naar de thread:
>
> http://groups.google.com/group/nl.media.radio.zeezenders/browse_thread/thread/67bf0162b0e92171/62eb4f99506a6fde?q=radio+nova+rni+engeland+bob+noakes&lnk=nl&

Niet te controleren meningen.

Douwe

hwh

On 10/12/10 9:27 PM, Robin wrote:

> Inderdaad jammer dat ze dat niet gedaan hebben.
> Dan hadden we met de kerst 1974 naar meer zeezenders kunnen luisteren
> dan alleen MI Amigo/Caroline.
>
> Als alles had meegezeten naar Radio Caroline en waarschijnlijk een
> nieuwe Nederlandstalige zender vanaf de Mi Amigo.
>
> Radio Mi Amigo en RNI vanaf de Mebo II met een geweldig (vernieuwd)
> zenderpark.

Ehm, de Mebo had eind 1974 nog dezelfde vijf zenders aan boord als in de
jaren ervoor? Alleen een betere MG-antenne.
Was de tweede KG zender gerepareerd?

gr, hwh

Douwe

> Ja, maar soms moet je gewoon iets geloven. ;-)
>

> Robin

Amen!

Ik zie Leendert volgend weekend, we zullen het er eens over hebben.

Douwe

Herman Uit Gent

waar heeft Caroline het vandaan gehaald dat 773 khz kristal , zou dat
de reden niet geweest zijn waarom men op de Mebo niet op 773 khz kon
uitzenden ?

Het 773 khz kristal is gejat op de MV Mi Amigo door Engelse jongens
van RNI , voornamelijk door iemand die zelf nog aan boord heeft
gewerkt , zijn naam ontgaat me stal het kristal om mee te nemen aan
boord van de Mebo 2. Dat verhaal heb ik pas recentelijk gelezen.

Hij las het Engelse Nieuws bij RNI. Er staat me plots iets bij van die
DJ uit Australië heeft later nog bij de wereld omroep gewerkt maar kan
niet op zijn naam komen , het ligt wel op de tong ?????

Want op de LP over de story van Radio Caroline word vertelt dat Radio
Atlantis eigenlijk had moeten uitzenden op de 773 khz ofwel de 385
(wat 389) slaat
natuurlijk op postbus 385 Oostburg

Dat kristal zou gebruikt zijn als een missend stuk in het schaakspel
aan boord van de MV. Want ik dan niet goed snap is dat Radio Caroline
wel heeft uitgezonden op 389. Dit is toch wel vreemd verhaal als je
het mij vraagt ontremd het 773 khz kristal. Hoe zit dit dan in
elkaar ?

Herman

hwh

On 10/13/10 12:52 AM, Herman Uit Gent wrote:
> [...]
> wel heeft uitgezonden op 389. Dit is toch wel vreemd verhaal als je
> het mij vraagt ontremd het 773 khz kristal. Hoe zit dit dan in

Caroline heeft uitgezonden op 773, niet alleen in de tijd voor de NL
kust, maar ook in 1975 vlak voor de drijfpartij die leidde tot een
uitstapje in de territoriale wateren.
Kennlijk geen succes want enkele maanden later werd het 1562 kHz. Goed
idee. Alleen niet voor Mi-Amigo later.

gr, hwh

Message has been deleted

WeetJijVeel

Ampli-phase wordt steeds lastiger naarmate de frequentie lager wordt.
Ik heb zelfs het idee dat Ampli-phase is ontwikkeld voor TV zenders.
AM met een modulatie van een video-signaal dat met de meeste modulatie
methoden erg lastig is vanwege de gelijkstroomcompeneneten in video-
signalen.
Met Ampliphase kan je elke signaal-vorm moduleren. TV zit op zeer hoge
frequenties.
Maar om dat lineair te doen op lageer frequenties is lastig, ik dacht
dat er minstens 2 x 3 frequentie verschuivers zaten in een MG
Ampliphase.

WeetJijVeel

On 12 okt, 21:10, Robin <landpira...@gmail.com> wrote:

> Maart 1972 is er een dag  getest op 773 Khz  met doorsturing van het
> 1367 Khz signaal.
> Maar de test beviel niet.
>
> Robin

Waarschijnlijk een 10 kW zender gebruikt, en niet de RCA Ampliphase,
want die stond dus op 1367.

WeetJijVeel

Ik begreep dat die niet te repareren was, uitgebrand nadat bij
onderhouds werkzaamheden de ventilatoren verkeerd waren aangesloten
waardoor brand uitbrak. (Bron: Bob Noakes)

WeetJijVeel

On 12 okt, 21:13, Robin <landpira...@gmail.com> wrote:

> Klopt, ook op de 845 Khz is er nog getest in 1972 en ook dat ging niet
> goed.
>
> Robin

845 is de oude Radio 355 / Britain Radio frequentie.
Zat een krachtige Romein op.

Piet

"WeetJijVeel" <ru...@radioparadijs.nl> schreef in bericht

Klopt. Dat was de oude zender van Radio 390, die aan boord van de Mebo
stond. En 390 zond indertijd ook op 773 kHz uit.

Piet.

hwh

Niet alleen dat, de antenne was niet goed afgestemd te krijgen op lagere
frequenties. Wat dat betreft is de 963 op de Mi-Amigo nog knap geweest.

gr, hwh

hwh

We weten van enkele maanden later dat het uitzenden op 1367 en 1562
tegelijk ook niet echt een succes was. Om het voorzichtig te zeggen.

gr, hwh

hwh

On 10/14/10 1:24 AM, Robin wrote:
> Maar dat had toch meer te maken van het lekken van het signaal
> (modulatie?) van 1367 door dat van 1562?
> In principe hadden ze dat toch technisch kunnen oplossen, want bij
> Radio Caroline ging het toch ook goed met de frequenties nog dichter
> bij elkaar n.m.l 1187 en 1562?

Het lekken gebeurde ook van de 1367 naar de aparte KG uitzendingen. Er
zijn aanwijzingen dat dat was omdat de antenne te kort was, de dekken
deels van hout en de mengpanelen zelfbouw. RF instraling dus.
Dat zou wel op te lossen zijn geweest, maar de 1367 verdiende het geld
en de rest was ondergeschikt.
Met twee geld verdienende services zou men een uitdaging gehad hebben.

gr, hwh

Message has been deleted

hwh

On 10/14/10 8:09 PM, Robin wrote:
> Maar misschien was een aparte easy listening service wel wat geweest,
> met die reserve 10 Kilowatt zender en dan in combinatie met een
> sterkere FM zender, gericht op de randstad!?

Speculatie-mode: de 10 kW was zat voor de randstad, zie Veronica e.v.a.
Alleen de techniek van de Mebo was minder geschikt. Niet voor niets
werden na 31-8 eerst de studio's aangepast en later ook de antenne, de
zenders van Veronica toegevoegd....
De FM had met de 1 kW een erg matig bereik (ik heb het over gewone
ontvangers, niet tuners met een fraaie antenne). Dat was met meer power
niet veel beter geworden.
Ik ben wel benieuwd of de plaatsing van de Veronica zender(s?) een of
meer andere werden verwijderd. Weet iemand dat?

gr, hwh

Herbert Visser

[...]

Volgens mij liggen 1187 en 1562 verder van elkaar af als 1367 en 1562.

Herbert Visser

Douwe

"Herbert Visser" <her...@broadcast.net> schreef in bericht

Hoi Herbert,

Ik heb je op een aantal adressen gemailed maar geen reactie.

Kun je mij even mailen op douwedijkstraapestaartjehetnetpuntnl

Groet,
Douwe

Herbert Visser

"Robin" <landp...@gmail.com> schreef in bericht
Bob Noakes schreef in zijn boek, dat de zender weer ingezet kon
worden, in het najaar van 1974,
voor het nieuwe Radio Mi Amigo/RNI project.
Robin

Tsja, en toch heeft de geschiedenis geleerd dat ieder ' standalone'
commercieel zeezenderproject nadat de wetten van kracht waren geworden, een
financiele flop werd en geen lang leven was beschoren. De idealisten en
anarcho's van Caroline hadden we kennelijk toch wel nodig voor het op zee
houden van de schepen, ook wanneer het even moeilijk gaat.

Herbert Visser

Nico Steenbergen

> Maart 1972 is er een dag  getest op 773 Khz  met doorsturing van het
> 1367 Khz signaal.
> Maar de test beviel niet.
>
> Robin

Die 390 zender is met de Mebo 1 naar buiten gevaren. Stond daarvoor
een paar uur op de dr Lelykade. De douane wandelde er omheen en
niemand vroeg wat. Eenmaal aan boord was het nog een heel gedoe om hem
naar binnen te hijsen en vast te lassen. Met die zender kwam ook een
50 kW dummyload en nog wat oud 390 materiaal, ondermeer twee
spotmasters, aan boord. Die dummy moest met water worden gekoeld dus
opeens lagen er allemaal slangen door de gang en de grote studio. Toen
die kunstantenne aan de 390 zender was gekoppeld kon de spanning er op
en ja hoor, keurig signaal op 773.
Intussen was Bollier aan boord gekomen en toen de grote studio aan de
zender was gehangen en er wat MOR LP´s uit het rek waren gehaald kon
men Bollier met een Sony radio, een TFM/1000L, ja sommige dingen
vergeet je niet, door het schip zien lopen. De ontvangst bleek zo
goed......., dat zelfs met de rubberboot om het schip werd gevaren om
te zien af het signaal een paar meter verder ook te horen was. Nou
ja..
Het verhaal was toen dat Bollier een tweede station met een MOR format
wilde beginnen. Maar daar zaten ze in de Hofstede niet op te wachten.
Dus dat ging niet door. Later is die 10 kW nog wel eens gebruikt als
er onderhoud aan de andere zender werd gepleegd. Men zei dat de
modulatiekwaliteit veel beter was. Maar eerlijk gezegd weet ik dat
niet meer.

hwh

On 10/15/10 1:01 AM, Robin wrote:

> Winst was er natuurlijk nog wel te behalen, door de FM antennes boven
> in de hoge zendmast te plaatsen.

Ja, iets...verwacht geen wonderen. Kijk eens hoe hoog FM antennes nu staan.

gr, hwh

WeetJijVeel

On 14 okt, 01:11, Robin <landpira...@gmail.com> wrote:

> Inderdaad en Radio 390 moet een van de meest sterkste signalen gegeven
> hebben van alle zeezenders , mede
> door de hoge zendmast op het fort.
>
> Robin- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Niet alleen de hoge mast, het fort zelf met zn hoge poten was de
onderhelft van een heuse dipool. Wel lastig dat door het getijde de
SWR sreeds veranderde en de ATU steeds moest worden bijgesteld.

WeetJijVeel

On 14 okt, 18:28, hwh <iimeel...@hotmail.com.invalid> wrote:

> [...]
> en de rest was ondergeschikt.
> Met twee geld verdienende services zou men een uitdaging gehad hebben.

Ik denk dus dat het lekken kwam door de slechte SWR van de 1367,
instraling in de studio apparatuur.

WeetJijVeel

On 14 okt, 20:42, hwh <iimeel...@hotmail.com.invalid> wrote:

Het FM probleem was dat de antenne gewoon veel te laag was, de mast
was geaard dus waarom niet in top vd MG mast?

Met 773 had men met 10 kW de Randstad en ver daarbuiten prima bediend,
afhanjkelijk van de efficiency (lengte) van de antenne.

WeetJijVeel

Met een dummyload kom je nog een heel eind, ik heb wel eens met 500 W
de zender op een dummyload gezet, en dan kom je nog een paar honder
meter ver.
Maar is er ook op 773 met een antenne uitgezonden zoals hier eerder is
gesteld?
Ik geloof dat de modulatie beter was, eigenlijk klonk Noordzee beter
in de 49 meter, ik denk dat de Ampliphase nooit goed heeft gestaan,
het is ook lastig af te regelen.

Zenders moet je altijd voor de douane omschrijven als scrap
electronics. Zo heb ik er een paar vanuit Amerika naar hier gekregen.
Scheelt ook in de invoerrechten.

hwh

Denk maar aan de 828 nu, al is het onduidelijk welk vermogen er
momenteel uit komt. Die haalt Brabant in elk geval ook nog en met de
randstad zit je dan ruim boven de helft van de NL bevolking.

gr, hwh

Nico Steenbergen

On 15 okt, 17:44, WeetJijVeel <r...@radioparadijs.nl> wrote:

> [...]
> Ik geloof dat de modulatie beter was, eigenlijk klonk Noordzee beter
> in de 49 meter, ik denk dat de Ampliphase nooit goed heeft gestaan,

Er is nooit een antenne voor 773 gemaakt. De tests waren alleen op de
dummy. Later heeft Chicago een stuk gewone elektriciteitskabel in de
mast gehangen voor dat geintje op 1562 kHz. Ik denk zo'n 40 meter
draad, misschien wel minder. Met een beetje fantasie is dat een kwart
golflengte. Maar de SWR was niet gewelding.
Met de frequentie van die Ampliphase was natuurlijk veel gerommeld.
Dus er zal, bij het inregelen op 1367 nog wel ergens een kring zijn
vergeten. Later wist Meister er nog nog 90 kW gelijkstroom vermogen
uit te persen. Maar ja, die antenne.

Piet

"Nico Steenbergen" <nicos...@hotmail.com> schreef in bericht

Tja Nico, die antenne was ideaal voor de eerst gebruikte frequentie en
golflengte door RNI (1610 kHz, 186 meter). Alles daarna was inderdaad
behelpen.

Piet.

WeetJijVeel

> uit te persen. Maar ja, die antenne.- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Bedoel je met gelijkstroom vermogen de totale anode stroom van de
eindbuizen die vermenigvuldigd met de anode spanning 90 kW oplevert?
Op zich zou dat nog goed zijn, 90 of 105 maakt weinig uit.
Er kan wel een verschil zijn tussen opgenomen vermogen eindtrap en
antenne stroom x Z kwadraat, dus vermogen naar antenne.

WeetJijVeel

On 15 okt, 18:47, "Piet" <pi...@kpnmail.nospam.nl> wrote:
> "Nico Steenbergen" <nicost1...@hotmail.com> schreef in berichtnews:0e1a89de-cbc5-4678...@28g2000yqm.googlegroups.com...
> Piet.- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Had toch moeten kunnen.

Ik heb hier een antenne die op lengte is gemaakt voor 1584, 189 meter
Maar er heeft ook 1557 (193 meter), 1332 (225 meter) en nu 1224 (245
meter) op gedraaid. Er is wel verlengd met een spoel voor 1332, en nog
een klein extra spoeltje voor 1224. Het werkt, kan de meter voor
gereflecteerd op nul krijgen.

Het probleem zat m in de shunt antenne op de Mebo, misschien het goede
"aftak" punt op mast voor 186, maar voor elke andere frequentie moet
je weer op zoek naar een ander punt op de mast, Niet eenvoudig, zeker
op volle zee.
En er is waarschijnlijk niet naar een nieuw punt gezocht, aaaiii.
Het verhaal van Piet zou dus wel eens kunnen kloppen.

hwh

On 10/15/10 6:43 PM, Nico Steenbergen wrote:
> [...]
> draad, misschien wel minder. Met een beetje fantasie is dat een kwart
> golflengte. Maar de SWR was niet gewelding.

Zo leer je nog eens wat bij op je ouwe dag (nou ja). Dat de zender pas
toen aan boord kwam had ik ook nog nergens gehoord of gelezen :-)

Het vermogen zal niet hoog geweest zijn met een stuk kabel. Er moeten
toch ook notch filters voor de 'andere' frequentie in beide MG antennes
zijn geplaatst, anders weten we nog een reden voor de overspraak van de
1367 op de 1562.

gr, hwh

Message has been deleted

hwh

On 10/15/10 9:34 PM, Robin wrote:

> Lijkt mij 5 Kilowatt dag en nacht.
> De modulatie is niet echt mooi en als ik dan gedurende de nacht, draai
> van de 828 naar 873 van AFN merk je een wereld van verschil.

Als je het over de duvel hebt...Radio 10 zou deze QRG maandag weer gaan
gebruiken. Eens kijken of ze 20 kW kunnen betalen.

gr, hwh

hwh

On 10/15/10 9:41 PM, Robin wrote:

> Maar toch was de ontvangst, niet veel minder dan die van Veronica.

Als het opvalt dat er verschil is praat je al snel over 6 dB...dus maar
2 kW max. Ik weet niet waar je toen luisterde maar dat is niet weinig
vanaf een schip overdag.

gr, hwh

Rink

"WeetJijVeel" schreef ...

Hoe hoog was die antenne van de Mebo eigenlijk?
Rink

RUL

58 meter
Hendrik
"Rink" <rink.hofh...@planet.nl> schreef in bericht

Piet

"RUL" <r...@xs4all.nl> schreef in bericht

Geen 58 meter, Hendrik. De mast zelf 48 meter, en met de topload erbij net
geen 52 meter. De FM-antenne stond op een van de lagere masten.

Piet.

RUL

Piet,
Eigenlijk dus een mastje inplaats van een mast.
Hendrik
"Piet" <pi...@kpnmail.nospam.nl> schreef in bericht

hwh

On 10/20/10 10:11 AM, Piet wrote:
> Geen 58 meter, Hendrik. De mast zelf 48 meter, en met de topload erbij net
> geen 52 meter. De FM-antenne stond op een van de lagere masten.

Ach hij bleef wel staan :-)
Maar voor lagere frequenties was het niet ideaal.

gr, hwh

RUL

Vreemd,
Zoveel geld, een tweede boot kopen en dan dus eigelijk een mast die maar
beperkt geschikt is
Hendrik

Herbert Visser

> Vreemd,
> Zoveel geld, een tweede boot kopen en dan dus eigelijk een mast die maar
> beperkt geschikt is
> Hendrik

Die mast was natuurlijk nog altijd wel goed geschikt voor de hogere
middengolffrequenties (of zoals je wilt: de lagere golflengten).
En die frequenties komen minder ver dan de lagere frequenties, maar je
kunt toch weer een hoop goedmaken met het zendvermogen.
Daar was bij Noordzee wel weer aan gedacht, met die zware 100 KW zender.

Herbert Visser

Piet

"Herbert Visser" <her...@broadcast.net> schreef in bericht

Toch komt het RNI-avontuur na al die jaren wel in een wat ander licht te
staan. Zo zijn Meister en Bollier ervan uitgegaan dat ze zonder problemen de
frequentie 1610 kHz (186 meter) konden gebruiken. Daar was zowel de zender
als de antenne helemaal op ingericht. Iedereen wist echter dat deze
frequentie net buiten de omroepband lag en in gebruik was voor maritieme
communicatie (visserijband). Je zou toch veronderstellen dat ze, nota bene
als gelicenseerde zendamateurs, daar wel van af zouden moeten weten. Toen er
uitgeweken moest worden naar andere frequenties in de middengolf leverde dat
technisch gezien nogal wat problemen op. Hetzelfde gold eigenlijk voor de
gebruikte frequentie in de 49 meterband (korte golf). Dat was eerst 6210 kHz
en later 6205 kHz. Daardoor werd een maritiem noodkanaal in Australië
gestoord. En dan ook nog het gebruik van de FM-frequentie 102 MHz toen de
Mebo in het begin nog voor de Nederlandse kust lag. Dat signaal drukte de
mobilofoons van de toenmalige busmaatschappij West-Nederland, die daar ook
op werkten, volledig weg. Het klinkt zo beschouwd allemaal niet echt
doordacht en professioneel.

Piet.

Message has been deleted

Herbert Visser

> Achteraf bezien, had men inderdaad een andere antenne constructie
> moeten toepassen, laag in de middengolfband
> moeten gaan uitzenden, met overdag in ieder geval een Duitse service.
> Met een goed werkende zender van 100 Kilowatt, had men dan een
> behoorlijk deel van West Duitsland kunnen bereiken en als het format
> niet te veel op dat van Radio Luxembourg leek, er een commercieel
> succes van kunnen maken in 1970.
Robin

Maar toch zou ook dan de ontvangst niet al te sterk zijn geweest in
West-Duitsland.
De BBC Worldservice op 648 khz met 500 Kilowatt komt daar ook niet
supersterk meer binnen.
Het signaal moet namelijk toch eerst door de Veluwe heen. En ook Limburg
bestaat voor een deel (of helemaal?) uit zandgrond.
De 828 Heinenoord knalt vrijwel heel Nederland door met 20KW, en de 10KW op
891 khz van 538 komt amper Limburg uit.

Herbert Visser

Piet

"Herbert Visser" <her...@broadcast.net> schreef in bericht

De Mebo had in dat geval beter voor de kust van noord-Duitsland kunnen gaan
liggen. Dat was ook het gebied waar indertijd het minst naar Radio Luxemburg
werd geluisterd vanwege de slechtere ontvangst. RNI had dan een groot deel
van Nedersaksen kunnen bereiken, met onder andere Hamburg en Bremen.
Bevoorrading had dan mooi gekund vanuit Delfzijl ofzo.

Piet.

RUL

Herbert,
Maar dan zou het ROI hebben geheten.

Herbert Visser

> [...]
> groot deel van Nedersaksen kunnen bereiken, met onder andere Hamburg en
> Bremen. Bevoorrading had dan mooi gekund vanuit Delfzijl ofzo.

Ja, en dan onder de naam RNI: Radio Niedersachsen International :-).
Of onder de naam Nieder Sachsens' Deutsches Audio Programm (NSDAP).

Pasq

On Fri, 22 Oct 2010 09:15:45 +0200, Herbert Visser wrote:

> Het signaal moet namelijk toch eerst door de Veluwe heen. En ook
> Limburg
> bestaat voor een deel (of helemaal?) uit zandgrond.

Limburg aan Zee..??? ;-)

Pasq

hwh

Het bereik van 891 is minder dan dat van 828, maar zo slecht is het nu
ook weer niet. Sterker nog, voor 828 zou het een prima aanvulling zijn,
met een deel van Belgie en precies dat deel van NL waar 828 overdag het
minste is.

gr, hwh

WeetJijVeel

On 20 okt, 22:20, "RUL" <r...@xs4all.nl> wrote:
> Vreemd,
> Zoveel geld, een tweede boot kopen en dan dus eigelijk een mast die maar
> beperkt geschikt is
> Hendrik
> "hwh" <iimeel...@hotmail.com.invalid> schreef in berichtnews:4cbf3ba6$0$41110$e4fe...@news.xs4all.nl...

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Probleem is dat een mast eigenlijk een kwart golflengte moiet zijn,
dus allles langer dan 200 meter op de MG vergt een mast van langer dan
50 mter. Probeer het maar midden op zee.
De Ross R had ooit 90 meter, helaas kwam die wel naar beneden.

WeetJijVeel

On 21 okt, 11:31, "Piet" <pi...@kpnmail.nospam.nl> wrote:
> "Herbert Visser" <herb...@broadcast.net> schreef in berichtnews:c8503$4cbfd605$5f609303$13...@news.chello.nl...

1610 werkte wel als een tierelier, ja wirklich Europaweit. Nooit zo'n
goede ontvangst gehad s a vonds van een zeezender in de Achterhoek.

WeetJijVeel

On 21 okt, 23:16, Robin <landpira...@gmail.com> wrote:

> [...]
> behoorlijk deel van West Duitsland kunnen bereiken en als het format
> niet te veel op dat van Radio Luxembourg leek, er een commercieel

De antenne had omgebouwd kunnen worden naar een kooi of Skirt antenne
(bestonden die al in die tijd?), en dan met lagere frequentie met een
Antenne Tuner de zaak goed zien te krijgen. Je verliest wel wat
vermogen. 773 en 1034 waren mogelijkheden geweest, alsmede de 1115.
773 en 1034 waren maar 3 kanalen af van de Hilversumse zenders. 1115
is later gebruikt door Capital. (773 was R390etc en 1034 City etc.)
845 (R355, britain etc) was minder geschikt wegens de sterke Italiaan.

WeetJijVeel

On 22 okt, 09:15, "Herbert Visser" <herb...@broadcast.net> wrote:
> "Robin" <landpira...@gmail.com> schreef in berichtnews:850f4f6c-20d6-4eb4...@k11g2000vbf.googlegroups.com...

Valt wel mee, zelfs de dubbele frequentie 1296 (vanaf zelfde punt)
komt nog aardig door 648 is veel beter.

WeetJijVeel

On 22 okt, 09:38, "Piet" <pi...@kpnmail.nospam.nl> wrote:
> "Herbert Visser" <herb...@broadcast.net> schreef in berichtnews:c08e5$4cc13ab7$5f609303$13...@news.chello.nl...

> Piet.- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Klein probleempje, Duitsland had toen al anti-zeezender wetten.

hwh

Het is jammer dat de heren Me en Bo niet beter naar de ervaren Britse
zeezender experts hebben geluisterd. Uitzenden vanaf een schip is
helemaal niet simpel en in de jaren zestig zijn veel mensen van een
koude kermis thuisgekomen.
De twee beste (drijvende) zeezenderantennes ooit waren de enorme mast op
de Ross Revenge (die ging vier jaar mee) en daarna die op de Mi-Amigo in
1973 (die ging misschien twee maanden mee voordat de top afbrak en later
het hele ding). Dus de antenne is een compromis tussen levensduur en
rendement. De levensduur van de Mebo installatie was goed, het rendement
niet...
Later leerde men dat twee relatief korte masten met een t- of l-antenne
het goed deden. Maar ja, die zag je niet in de V.S. waar men de
zendtechniek van afkeek. Daar mag je maximaal 50 kW zenders inzetten dus
voor veel bereik zet je zomaar een 5/8 golflengte antenne in. Je kunt
wel raden wat er gebeurt als je dat op 540 kHz doet.

gr, hwh

Piet

"WeetJijVeel" <ru...@radioparadijs.nl> schreef in bericht

Zat City op 1034 kHz? Kan zijn hoor, maar ik heb in mijn geheugen 998 kHz
zitten. Dat was toen pal naast Hilversum 2 op 1007 kHz, waardoor ik de
zender voor zover ik me kan herinneren nooit gehoord heb.Wie heeft een
'beter geheugen'? :)

Piet.

Piet

"WeetJijVeel" <ru...@radioparadijs.nl> schreef in bericht

Vandaar juist die bevoorrading vanuit Delfzijl!

Piet.

Piet

> Dat was men ook van plan met Radio Gloria International , dit vanaf
> het oude Radio London zendschip de Galaxy , waar Meister en Bollier
> ook al bij betrokken waren.
>
> Robin

Precies! Ik vraag me af waarom ze daar van afgeweken zijn.

Piet.

hwh

On 10/22/10 11:53 PM, Robin wrote:

> On 22 okt, 18:12, hwh<iimeel...@hotmail.com.invalid> wrote:
>
> Maar ja, die zag je niet in de V.S. waar men de
>

> De volgende antenne past vast niet op een schip, maar lijkt mij wel
> een heel goede.
> De mast wordt gedeeld door de laag vermogen zenders Gold uit Kent op
> 603 Khz , die met met maar 100 Watt uitzendt en hier in het westen
> redelijk binnen komt overdag, ook BBC Radio Kent zit er op via de 774
> Khz.
> Wat voor soort antenne is dat nu eigenlijk?

Zelfstralende mast. De voet van de mast staat op een isolator en de
zender(s) zijn aangesloten boven de isolator.
Omdat het vermogen van de zenders laag is kan de antenne relatief kort
zijn, het rendement is niet hoog maar met laag vermogen is dat niet zo
interessant, je stookt gewoon 200 Watt als het rendement bv. 50% is.

Als je een hoogvermogen zender hebt is dat niet zo handig, stel dat je
200 kW moet stoken ipv 100 kW dan kost dat veel stroom en kun je beter
een langere mast gebruiken met een hoger rendement.

gr, hwh

hwh

On 10/23/10 11:32 AM, Piet wrote:
> [...]
> zitten. Dat was toen pal naast Hilversum 2 op 1007 kHz, waardoor ik de
> zender voor zover ik me kan herinneren nooit gehoord heb.Wie heeft een

In het bekende zeezenderboek van Paul Harris staat City genoteerd voor
299 meter. Maar ja, voor 390 staat er 390 meter en dat was het niet
(388.1) dus daar hebben we weinig aan.

gr, hwh

Piet

"hwh" <iime...@hotmail.com.invalid> schreef in bericht

Ik kom inderdaad een QSL-kaart van Radio City tegen waarop 1034 kHz staat.
Maar daarnaast zijn er ook artikelen op internet waarin over andere
frequenties gesproken wordt. Wie weet het antwoord? Kan het zijn dat ik in
de war ben met Invicta, een van de voorlopers van Radio 390? Zat die soms op
998 kHz?

Piet.

Rink

"Piet" <pi...@kpnmail.nospam.nl> schreef ...
> "Robin" <landp...@gmail.com> schreef ...

> Precies! Ik vraag me af waarom ze daar van afgeweken zijn.
> Piet.

Misschien omdat er niet veel mensen vlakbij de ligplaats van het schip
wonen?
De afstanden zijn erg groot. Ik kan me niet voorstellen, dat je met een
ligplaats in het Nederlandse Noordzee gedeelte nog steden als Hamburg en
Bremen kunt bereiken met een goed signaal.

Rink

Piet

"Rink" <rink.hofh...@planet.nl> schreef in bericht

Nee, daarom schreef ik ook: voor de kust van noord-Duitsland, Rink. Al zal
de ontvangst in Leiderdorp dan natuurlijk niet meevallen...

Piet.

WeetJijVeel

On 22 okt, 18:12, hwh <iimeel...@hotmail.com.invalid> wrote:
> gr, hwh- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

In de VS maken ze er ook nog een array van zodat je met een kolossaal
vermogen naar de stad = je markt straalt.
(Rondstralen in een weiland een eindje van de stad was nogal
inefficient, want aan de "andere kanT" was het allemaal verlies. Net
als de zeezenders, waarvan de minstens de helft va het vermogen naar
de vissen in de Noordzee ging)

WeetJijVeel

On 22 okt, 23:09, Robin <landpira...@gmail.com> wrote:

> Dat was men ook van plan met Radio Gloria International , dit vanaf
> het oude Radio London zendschip de Galaxy , waar Meister en Bollier
> ook al bij betrokken waren.
>
> Robin

Duitsland had allang een anti-zeezender wet, dus waarom dan niet
gewoon op GB, ook met anti-zeezenderwet blijven werken.
Anders gezegd, zo'n project is kansloos omdat je geen adverteerders
krijgt.

WeetJijVeel

On 22 okt, 23:31, Robin <landpira...@gmail.com> wrote:

> Ja, vanaf 2 Juli 1969.
> Maar dat zou te omzeilen zijn via Nederland/Zwitserland/Oostenrijk.
>
> Robin

Ja, maar dat deed Caroline ook door voor de NL kust te liggen en te
werken op Engeland. Dus uitzenden lukt wel, maarrrre geen
adverteerders he. Zie hoe het afliep met Caroline. Omzeilen via buro's
in een ander land lukt niet echt, is ook geprobeerd door Caroline, de
adverteerders durven het niet, of vinden het te onhandig.

WeetJijVeel

On 22 okt, 23:53, Robin <landpira...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Khz.
> Wat voor soort antenne is dat nu eigenlijk?

Gewoon paal omhoog en base fed, dus van onderen, boven de isolator.
Niet erg fijn als je solid state zenders hebt met FET eind trapjes,
volle bliksem inslag komt op je zender te staan, ze proberen het nog
een beetje te beperken met die loop, die cirkel tusen het huisje en de
mast.
Verder diplexer, zijn erg duur, maar voor de BBC geen probleem.
Het signaal komt binnen via de FM-antene's kenelijk, hetgeen de
zinloosheid van de zenders aangeeft, die niets anders doen dan
kopieren van FM.

It is loading more messages.