Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

Aanlag op Mebo nu echt afgesloten

17 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

@xs4all.nl Hans H.

ongelezen,
2 jan 2012, 16:39:2602-01-2012
aan
41 jaar lang, sinds de aanslag op de Mebo II, wisten wij niet beter of de
daders hebben nooit excuses gemaakt.
De belangrijkste man van de drie, Tom van der Linden, is vorige maand
overleden.

Nu duikt er een briefje op van zijn hand, uit augustus 1971, waarin hij en
zijn twee companen wel degelijk excuses maken aan de toenmalige kapitein.
Die heeft alleen vergeten, dat ook aan ons te vertellen.

Totdat vandaag Hans Knot alsnog dat briefje van hem kreeg:

Scheveningen, 16 augustus 1971.

Aan: Kapitein Harteveld en de bemanning van de Mebo II

Langs deze weg willen wij u onze welgemeende excuses aanbieden voor het
persoonlijke ongerief dat wij u hebben bezorgd.
Wij hopen dat u onze excuses wilt aanvaarden en dat u begrepen hebt dat deze
aanslag niet tegen u gericht was; we hebben dan ook maatregelen genomen om
persoonlijke ongelukken te voorkomen.
Tevens hopen wij dat u een beetje kunt begrijpen hoe wij tot deze daad
hebben kunnen komen.

w.g.
Tom van der Linden
Jan Plat
Willem van Poelgeest

Hiermee is alles inderdaad wel afgesloten.

Hans H.

hans knot

ongelezen,
3 jan 2012, 06:41:1103-01-2012
aan
vervolg op gisteren:

Vragen bleven er
Het is toch vreemd dat een dergelijke brief pas na 41 jaar boven water
kwam en er een aantal mensen altijd met vragen zijn blijven zitten,
nadat de aanslag had plaatsgevonden. Reden me nog eens te richten tot
de kapitein met de volgende mail: ‘Beste Jan de door jou toegezonden
brief, inzake het excuus van de duikers verantwoordelijk voor de
aanslag op de MEBO II, heeft vandaag toch wel voor de nodige gevoelens
gezorgd,. Ikzelf - zoals je weet schrijf ik al sinds 1969 over radio
en kreeg er behoorlijk kippenvel van maar ik heb de brief bijvoorbeeld
ook laten lezen aan Hans Hoogendoorn, die ten tijde van de aanslag aan
boord van het mooie schip zat. Hij heeft al die vier decennia nooit
geweten dat een dergelijke brief er was en altijd de duikers in
gedachten verweten waarom ze nooit een excuus hebben uitgesproken. Is
het misschien aan de plaatsvervangende bemanning en stafleden
voorgelezen of is daar misschien niet aan gedacht. Trouwens zijn ze -
de positief betrokkenen - heel erg blij dat je alsnog de brief hebt
vrijgeven daar het toch goed doet het na zo vele jaren alsnog te
lezen. Ik hoop even van je te horen.’

Reactie een dag later
DI 3 JAN: In de ochtend kwam de volgende reactie binnen: ‘Die brief is
later aan boord gekomen dan verwacht omdat de reder ‘Trip’ de brief
eerst aan Mr Meister en Mr Bollier wilde laten lezen. Ik zag die brief
op het kantoor liggen en heb hem meegenomen aan boord van de MEBO II.
Ik heb deze in de recreatiezaal voorgelezen voor de mensen die op dat
moment aan boord waren. De brief is daar nog een tijdje blijven
liggen, dat kan je wel zie aan de envelop . Het is mogelijk dat Hans
Hoogenboorn op dat moment niet aan boord was. Ik was zelf ook
verbijsterd na die aanslag, omdat ik ook veel contact had met Tom van
der Linden. Hij kwam dikwijls aan boord en ik kon ook niet begrijpen
dat het tegen ons gericht was. Daarom was ik ook blij die brief
destijds te ontvangen. Ze zouden het onderwaterschip schoonmaken; er
was al een plan gemaakt en toen ging dat ineens niet door (maar dit
wist je al). En ze waren toen boos op Meister en Bollier, wij stonden
daar buiten maar konden het toen niet bevatten, Ook bij mij thuis niet
toen er verteld werd dat de kapitein van de MEBO II vermist was. Dat
bericht heeft lang nagewerkt. Ik hoop dat je wat aan die informatie
hebt, je kunt altijd mailen. Ik ben blij dat er door deze brief nog
genoegdoening is, ook voor de duikers. Hans, de vriendelijke groeten,
J.Harteveld.’

groet Hans Knot

leendert vingerling

ongelezen,
3 jan 2012, 13:12:3103-01-2012
aan
Prima dat je het hebt nagevraagd bij kapitein Harteveld. Het dossier
kan gesloten worden, want alle feiten en omstandigheden zijn nu
bekend. Maar,... we kunnen natuurlijk wel blijven speculeren:

Zou Tom van der Linden de MEBO ook onklaar hebben gemaakt als Meister
en Bollier wel hun belofte aan hem zouden zijn nagekomen? Zijn
bevoorradingsschip was namelijk in beslag genomen tijdens het vervoer
van studio apparatuur. De afspraak was dat Meister en Bollier garant
stonden voor geleden schade. Die lieten niets meer van zich horen. Tom
was dus dubbel gemotiveerd om wraak te nemen.

Kleine oorzaken kunnen soms grote gevolgen hebben...

Salut
Leendert

Herbert Visser

ongelezen,
3 jan 2012, 15:45:5903-01-2012
aan

"leendert vingerling" <leendert....@club-internet.fr> schreef in
bericht
[...]

Moet dat niet zendapparatuur zijn geweest? Waarom zou voor 1 september 1974
Justitie hebben opgetreden tegen studio-apparatuur naar zendschepen?
Er gingen wekelijks, en vaak dagelijks, schepen met banden,
studio-apparatuur, platen e.d. naar de zendschepen toe.

Herbert Visser

leendert vingerling

ongelezen,
3 jan 2012, 16:28:0903-01-2012
aan
On Jan 3, 9:45 pm, "Herbert Visser" <herb...@broadcast.net> wrote:

> [...]
>  Er gingen wekelijks, en vaak dagelijks, schepen met banden,
> studio-apparatuur, platen e.d. naar de zendschepen toe.

Dat weet ik niet. Voor 1 september 1974 werd alles keurig uitgeklaard
bij de douane. Het ging in dit geval om spullen die uit het zicht van
de douane moesten blijven. Het ligt voor de hand dat dit
zendapparatuur betrof.

Ik meen me te herinneren dat Veronica met het aan boord brengen van de
nieuwe zenders voor de Norderney ook de douane heeft omzeilt.

Salut
Leendert

Bericht is verwijderd

nico