Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

[DW] 28x08 The Impossible Planet

0 views
Skip to first unread message

Randomcybrarian

unread,
Jun 3, 2006, 7:45:34 AM6/3/06
to
Ja, alsof de Survivor 2006 nominatieronde en de X-Men 3 IRL nog niet genoeg
activiteiten opleveren, is het vanavond ook weer tijd voor een nieuwe
Doctor Who aflevering!

BBC1: 20.00 Doctor Who 28x08 The Impossible Planet
BBC3: 20.45 Doctor Who Confidential

The Impossible Planet is een deel 1 dus wees voorbereid op de preview van
volgende week (als je deze perse niet wilt zien dus)

Zoals gewoonlijk is op de BBC website http://www.bbc.co.uk/doctorwho weer
het een en ander te vinden om de voorpret nog wat te verhogen!

--
Random

Andrea!

unread,
Jun 3, 2006, 3:21:00 PM6/3/06
to
Randomcybrarian wrote:
> Ja, alsof de Survivor 2006 nominatieronde en de X-Men 3 IRL nog niet
> genoeg activiteiten opleveren, is het vanavond ook weer tijd voor een
> nieuwe Doctor Who aflevering!

En een goeie!!!

Ik dacht even van Oh nee he, toen die Oods begonnen van 'We must feed', maar
het was een aardig grapje.

De sfeer op de basis vond ik heerlijk realistisch, da's een mooie crew die
ze daar hebben, die mogen ze van mij zo in Torchwood zetten.

En spannende ep, het is nogal wat, Satan wakker. :-) Ik ben benieuwd naar
volgende week!

--
Andrea!


Randomcybrarian

unread,
Jun 3, 2006, 3:26:09 PM6/3/06
to
Randomcybrarian wrote:

> The Impossible Planet is een deel 1 dus wees voorbereid op de preview
> van volgende week (als je deze perse niet wilt zien dus)

Heel netjes met een To Be Continued en een waarschuwing dat de preview na
de aftiteling zou komen. Ze kunnen het wel bij de Beeb!

Nou, ik moet zeggen dat ik enorm genoten heb van deze aflevering.
Uitstekend verhaal en zelfs het feit dat het zich (weer) op een ruimtebasis
afspeelt deed niks af aan de spanning hier. De TARDIS die verloren gegaan
lijkt, de Ood die van een gewillig slavenras naar het Legioen
getransformeerd werden ...het leek wel Doctor Who vs Alien (de film) en dat
is dit keer een compliment :)

Er wordt wel eens afgegeven op de special effects maar die vond ik
werkelijk geweldig deze keer. Het zwarte gat was prachtig gedaan, net als
het hart van de planeet: de grot met het putdeksel erin :P

Ik stuiter nog even na als jullie het niet erg vinden.

--
Random
(jawel, de beste aflevering van dit seizoen!)

Frans

unread,
Jun 3, 2006, 3:51:45 PM6/3/06
to

Randomcybrarian schreef:

> Nou, ik moet zeggen dat ik enorm genoten heb van deze aflevering.
> Uitstekend verhaal en zelfs het feit dat het zich (weer) op een ruimtebasis
> afspeelt deed niks af aan de spanning hier. De TARDIS die verloren gegaan
> lijkt, de Ood die van een gewillig slavenras naar het Legioen
> getransformeerd werden ...het leek wel Doctor Who vs Alien (de film) en dat
> is dit keer een compliment :)
>

Ik heb ook genoten van deze aflevering, zeer spannend maar ook
behoorlijk sinister. De spanningsopbouw was erg goed gedaan en de
cliffhanger was echt goed.
Ben zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen.

> Er wordt wel eens afgegeven op de special effects maar die vond ik
> werkelijk geweldig deze keer. Het zwarte gat was prachtig gedaan, net als
> het hart van de planeet: de grot met het putdeksel erin :P
>

Je kreeg echt een goed gevoel hoe groots die grot was waar ze in
afdaalden. Dit mogen ze voor mij vaker doen.

> Ik stuiter nog even na als jullie het niet erg vinden.
>

Wij vinden het niet erg en stuiteren nog even mee (tot volgende week of
zo).

Frans

www.denederlandsedoctorwhopagina.nl

Lieven Marchand

unread,
Jun 3, 2006, 3:43:14 PM6/3/06
to
"Andrea!" <organ...@nksf-survivor.nl> writes:

> Ik dacht even van Oh nee he, toen die Oods begonnen van 'We must feed', maar
> het was een aardig grapje.

'To serve man' is a cookbook.

> En spannende ep, het is nogal wat, Satan wakker. :-) Ik ben benieuwd naar
> volgende week!

Leuke ep. En nog een grappige verwijzing voor fans van Julian May's
Milieu boeken: een van de namen die ze voor Satan gebruiken is
Abaddon.

--
"a totalitarian ideology that hates freedom, rejects tolerance,
and despises all dissent." --- Bush describing his religious
constituency^W^W^Wthe Iraqi resistance

Lieven Marchand

unread,
Jun 3, 2006, 3:45:05 PM6/3/06
to
Randomcybrarian <randomcybrar...@nksf.nl> writes:

> Nou, ik moet zeggen dat ik enorm genoten heb van deze aflevering.
> Uitstekend verhaal en zelfs het feit dat het zich (weer) op een ruimtebasis
> afspeelt deed niks af aan de spanning hier. De TARDIS die verloren gegaan
> lijkt,

Slordig van de dokter dat hij de autosave functie heeft afgezet. In
oudere eps verplaatste de Tardis zich over een korte afstand als er
gevaar dreigde.

> de Ood die van een gewillig slavenras naar het Legioen
> getransformeerd werden ...

Rose had er onmiddellijk medelijden mee. Haar arrogantie schijnt wat
over te zijn.

> Er wordt wel eens afgegeven op de special effects maar die vond ik
> werkelijk geweldig deze keer. Het zwarte gat was prachtig gedaan, net als
> het hart van de planeet: de grot met het putdeksel erin :P

Dat was echt schitterend.

Frans

unread,
Jun 3, 2006, 3:53:45 PM6/3/06
to

Andrea! schreef:

>
> Ik dacht even van Oh nee he, toen die Oods begonnen van 'We must feed', maar
> het was een aardig grapje.

Ik had ook zoiets van, jongens niet weer hè!
Maar gelukkig niets van dat alles..... humor (het blijven toch Engelsen
hè).


>
> De sfeer op de basis vond ik heerlijk realistisch, da's een mooie crew die
> ze daar hebben, die mogen ze van mij zo in Torchwood zetten.
>
> En spannende ep, het is nogal wat, Satan wakker. :-) Ik ben benieuwd naar
> volgende week!

Frans

www.denederlandsedoctorwhopagina.nl

SF

unread,
Jun 3, 2006, 3:59:14 PM6/3/06
to

"Lieven Marchand" <m...@wyrd.be> schreef in bericht
news:87d5dq3...@wyrd.be...

> Randomcybrarian <randomcybrar...@nksf.nl> writes:
>
>> Nou, ik moet zeggen dat ik enorm genoten heb van deze aflevering.
>> Uitstekend verhaal en zelfs het feit dat het zich (weer) op een
>> ruimtebasis
>> afspeelt deed niks af aan de spanning hier. De TARDIS die verloren gegaan
>> lijkt,
>
> Slordig van de dokter dat hij de autosave functie heeft afgezet. In
> oudere eps verplaatste de Tardis zich over een korte afstand als er
> gevaar dreigde.
Ik dacht dat ie in het verleden de tardis min of meer naar zich toe kon
fluiten als een hondje met de een of andere sleutel of de sconic srewdriver
of zo....?
SF


Randomcybrarian

unread,
Jun 3, 2006, 4:12:45 PM6/3/06
to
Lieven Marchand wrote:

> Leuke ep. En nog een grappige verwijzing voor fans van Julian May's
> Milieu boeken: een van de namen die ze voor Satan gebruiken is
> Abaddon.

Nog een grappige verwijzing voor fans van games: tijdens die momenten dat
de elektronica opspeelt op de basis hoor je een geluid van openschuivende
deuren. Absoluut gejat uit het oude pc spel Doom :) Welcome to Hell (on
Earth)

--
Random

Randomcybrarian

unread,
Jun 3, 2006, 4:14:00 PM6/3/06
to
Lieven Marchand wrote:

> Randomcybrarian <randomcybrar...@nksf.nl> writes:
>
>> Nou, ik moet zeggen dat ik enorm genoten heb van deze aflevering.
>> Uitstekend verhaal en zelfs het feit dat het zich (weer) op een
>> ruimtebasis afspeelt deed niks af aan de spanning hier. De TARDIS die
>> verloren gegaan lijkt,
>
> Slordig van de dokter dat hij de autosave functie heeft afgezet. In
> oudere eps verplaatste de Tardis zich over een korte afstand als er
> gevaar dreigde.

Ja, dat verbaasde me nogal en ik moest zelfs denken aan die autosave
functie. Een van de weinige immer terugkerende elementen uit Doctor Who is
de onkwetsbaarheid van de TARDIS. We zullen het zien de volgende aflevering
:)

--
Random

Frans

unread,
Jun 3, 2006, 4:16:04 PM6/3/06
to

SF schreef:

> "Lieven Marchand" <m...@wyrd.be> schreef in bericht
> news:87d5dq3...@wyrd.be...
> > Randomcybrarian <randomcybrar...@nksf.nl> writes:
> >
> >> Nou, ik moet zeggen dat ik enorm genoten heb van deze aflevering.
> >> Uitstekend verhaal en zelfs het feit dat het zich (weer) op een
> >> ruimtebasis
> >> afspeelt deed niks af aan de spanning hier. De TARDIS die verloren gegaan
> >> lijkt,
> >
> > Slordig van de dokter dat hij de autosave functie heeft afgezet. In
> > oudere eps verplaatste de Tardis zich over een korte afstand als er
> > gevaar dreigde.

HADS: Hostile Action Deplacement System, The Krotons.
Maar hier wordt de Tardis niet aangevallen. In The Curse of Peladon
valt de Tardis ook in een afgrond. Gelukkig zijn Tardis'sen 'virtually
indestructable'!

> Ik dacht dat ie in het verleden de tardis min of meer naar zich toe kon
> fluiten als een hondje met de een of andere sleutel of de sconic srewdriver
> of zo....?

Volgens my was dat K-9 en niet de Tardis.

> SF

Frans

unread,
Jun 3, 2006, 4:22:38 PM6/3/06
to

Randomcybrarian schreef:

Ze hebben nog wel meer 'gejat' van ID, wat dacht je van het hart in The
Girl in The Fireplace? Zo start Doom 3 op. By the way, heel Doom3 gaat
over het vinden van artefacten op Mars en de gevolgen die het heeft
voor de mensheid.
Er was in de Cybermen afleveringen ook iets dat uit Quake 4 kwam, de
machines waarbij de mensen in Cybermen omgebouwd werden!
Zeker verfente gamers die schrijvers....... :o

Frans

www.denederlandsedoctorwhopagina.nl

Gert-Jan Kramer

unread,
Jun 3, 2006, 4:28:16 PM6/3/06
to
"Randomcybrarian":

> Uitstekend verhaal en zelfs het feit dat het zich (weer) op een
> ruimtebasis afspeelt deed niks af aan de spanning hier. De TARDIS
> die verloren gegaan lijkt

Ja, hoe krijgen ze die nu weer terug? En hoe komt dat team terug?
Of worden ze gewoon met z'n allen in dat zwarte gat gezogen? Als
Satan met zijn Oods ze niet te pakken krijgt.

> het leek wel Doctor Who vs Alien (de film) en dat is dit keer een
> compliment :)

Daar moest ik qua sfeer ook wel aan denken, ja. En dat mag je
van mij ook als een compliment beschouwen. Het tempo lag ook
heel laag in mijn beleving, maar dat was juist zo mooi. Ik kreeg
echt dat benauwde en ingekakte van hoe het is daar zo lang te
moeten zitten. Steeds Toby in dat kamertje enz. Goed gedaan
qua opbouw. En dan opeens dat letterhoofd in die spiegel. En
die grot met dat deksel was inderdaad prachtig gedaan. Ook
die Oods die er zo apathisch bijzaten terwijl die teller omhoog
schoot. Brrr.

> Random
> (jawel, de beste aflevering van dit seizoen!)

Ik ga maar niet meer vergelijken met andere eps, maar dit was in
elk geval de spannendste. Toptelevisie!

--
GJ

mcv

unread,
Jun 3, 2006, 4:50:55 PM6/3/06
to
Randomcybrarian <randomcybrar...@nksf.nl> wrote:
> Randomcybrarian wrote:
>
>> The Impossible Planet is een deel 1 dus wees voorbereid op de preview
>> van volgende week (als je deze perse niet wilt zien dus)
>
> Nou, ik moet zeggen dat ik enorm genoten heb van deze aflevering.

Ik ook. Ontzettend leuke aflevering.

> Uitstekend verhaal en zelfs het feit dat het zich (weer) op een ruimtebasis
> afspeelt deed niks af aan de spanning hier. De TARDIS die verloren gegaan
> lijkt, de Ood die van een gewillig slavenras naar het Legioen
> getransformeerd werden ...het leek wel Doctor Who vs Alien (de film) en dat
> is dit keer een compliment :)

Moest ik ook aan denken. Hoe het was gefilmd deed me regelmatig denken
aan Firefly, de stijl en de dingen die gebeurden deden me vaak denken
aan Aliens (en Alien, maar iets minder). Ik hou zelf erg van SF met
ruimteschepen, en zo'n mijn/boor-basis op een verlaten planeet, dat
heeft wel wat. Ik voelde erg veel space opera elementen tussen de
regels door, maar dan weer met die twist van de mystiek rond die
ontwakende "Satan". Ontwaakt door het boren? Ik denk van wel.

> Ik stuiter nog even na als jullie het niet erg vinden.

Ik stuiter vrolijk mee. Ik ben X-Men 3 al weer helemaal vergeten.

Beste aflevering van het seizoen? Ooit? Kan ik niet zeggen, maar
de stijl van deze aflevering spreekt me enorm aan. Hm, The Girl
in the Fireplace was op een verlaten ruimteschip, he? Die blijft
toch wel moelijk te verslaan.


mcv.

mcv

unread,
Jun 3, 2006, 4:57:16 PM6/3/06
to

Daar had ik tijdens de aflevering nog helemaal niet over gedacht, maar
de kans is dus groot dat ze volgende week de Tardis op een onverwachte
plek tegenkomen en de Doctor iets zagt van: "O ja! Die autosave functie.
Dat is natuurlijk waar ook!". Maar je weet natuurlijk maar nooit of dat
soort dingen zo dicht bij een zwart gat wel nog steeds helemaal goed
werken.


mcv.

mcv

unread,
Jun 3, 2006, 4:58:38 PM6/3/06
to
Frans <doctorwh...@chello.nl> wrote:
> SF schreef:

>
>> Ik dacht dat ie in het verleden de tardis min of meer naar zich toe kon
>> fluiten als een hondje met de een of andere sleutel of de sconic srewdriver
>> of zo....?
>
> Volgens my was dat K-9 en niet de Tardis.

Haalde de Doctor vorig jaar in Father's Day de Tardis niet naar zich toe
met die sleutel?


mcv.

mcv

unread,
Jun 3, 2006, 5:03:52 PM6/3/06
to
Lieven Marchand <m...@wyrd.be> wrote:

> "Andrea!" <organ...@nksf-survivor.nl> writes:
>
>> En spannende ep, het is nogal wat, Satan wakker. :-) Ik ben benieuwd naar
>> volgende week!
>
> Leuke ep. En nog een grappige verwijzing voor fans van Julian May's
> Milieu boeken: een van de namen die ze voor Satan gebruiken is
> Abaddon.

In Warhammer 40k is Abaddon the Despoiler een van de eerste gevallen
space marines (en vergelijkingen tussen space marines en engelen zijn
daar bepaald niet van de lucht). En een hele snelle google levert al
direkt dit bijbelcitaat op:

"REVELATION 9:11 They have as king over them, the angel of the Abyss;
his name in Hebrew is Abaddon, and in the Greek he has the name
Apollyon."

Niks specifieks voor Julian May, dus.


mcv.

Wouter Valentijn

unread,
Jun 3, 2006, 6:23:51 PM6/3/06
to
Randomcybrarian wrote:
> Randomcybrarian wrote:
>
>> The Impossible Planet is een deel 1 dus wees voorbereid op de preview
>> van volgende week (als je deze perse niet wilt zien dus)
>
> Heel netjes met een To Be Continued en een waarschuwing dat de
> preview na de aftiteling zou komen. Ze kunnen het wel bij de Beeb!
>
> Nou, ik moet zeggen dat ik enorm genoten heb van deze aflevering.
> Uitstekend verhaal en zelfs het feit dat het zich (weer) op een
> ruimtebasis afspeelt deed niks af aan de spanning hier. De TARDIS die
> verloren gegaan lijkt, de Ood die van een gewillig slavenras naar het
> Legioen getransformeerd werden ...het leek wel Doctor Who vs Alien
> (de film) en dat is dit keer een compliment :)
>

Ik moest eerder denken aan 'The Prince of Darkness', de film van John
Carpenter.
Met een vleugje 'Planet of Evil'.

> Er wordt wel eens afgegeven op de special effects maar die vond ik
> werkelijk geweldig deze keer. Het zwarte gat was prachtig gedaan, net
> als het hart van de planeet: de grot met het putdeksel erin :P
>

Moest iemand hier ook denken aan 'The Hellmouith"? ;-)


> Ik stuiter nog even na als jullie het niet erg vinden.

Wij stuiteren rustig mee hoor!
Als je het niet erg vindt tenminste.


--
Wouter Valentijn

www.nksf.scifics.com/survivor2006/
www.wouter.cc
www.nksf.nl
www.zeppodunsel.nl
liam=mail

"The best diplomat I know is a fully activated phaser bank."

Mister Scott, 'A Taste of Armageddon', Star Trek.


Frans

unread,
Jun 3, 2006, 6:35:02 PM6/3/06
to

mcv schreef:

Yep helemaal waar!

Frans

www.denederlandsedoctorwhopagina.nl

marbel

unread,
Jun 3, 2006, 6:55:10 PM6/3/06
to
On 3-6-2006 Randomcybrarian wrote:
> Ik stuiter nog even na als jullie het niet erg vinden.

Ik vond het ook een heerlijke aflevering, met al die sinistere
aanwijzingen dat er iets fouts gaat gebeuren. Zeer zeer spannend. Ik
denk dat we de jochies deze maar laten overslaan voorlopig...

Ik heb ook de obligate verwijzing naar torchwood gemist. Lag dat aan
mij, of wastie er niet?

De crew was inderdaad heerlijk menselijk en begrijpelijk. Die trainee
die weggezogen werd was wel een enorme cuty vond ik.

De hug van de doctor, en de reactie van Zack vond ik ook heel leuk.


Ohhhhhh, wat spannend. En volgende week zitten we weer in Brussel, dus
die kan ik pas zondagavond zien....

Marjolein

Gert-Jan Kramer

unread,
Jun 3, 2006, 7:13:15 PM6/3/06
to
"marbel":

> Ik heb ook de obligate verwijzing naar torchwood gemist. Lag dat aan
> mij, of wastie er niet?

Misschien staat het wel in dat oude schrift ergens op die muur of op
het putdeksel. Ik denk dat ik het zoeken van die verwijzing overlaat
aan de echte DW-maniakken.

> De hug van de doctor, en de reactie van Zack vond ik ook heel leuk.

Het kusje van Rose op de helm van de Doctor vond ik zo schattig.

> Ohhhhhh, wat spannend. En volgende week zitten we weer in Brussel, dus
> die kan ik pas zondagavond zien....

Hebben ze in Brussel geen BBC1?

--
GJ

Gert-Jan Kramer

unread,
Jun 3, 2006, 7:13:17 PM6/3/06
to
"Wouter Valentijn":

> Ik moest eerder denken aan 'The Prince of Darkness', de film van John
> Carpenter.

'I'm rather fond of that John Carpenter movie Prince of Darkness -
odd film, but with some brilliant scares. "Let's have a bit of that," I
thought!' - Russell T. Davies in DWM

;)

--
GJ

Wouter Valentijn

unread,
Jun 3, 2006, 7:27:51 PM6/3/06
to

Heh!
Dank je voor de quote Gert-Jan.

marbel

unread,
Jun 3, 2006, 7:44:03 PM6/3/06
to

maar daar zijn de kids nog op om die tijd, en die laat ik denk ik deel 1
niet zien, dat vond ik toch wel wat eng voor ze. Deel twee zou nog wel
enger kunnen zijn... Dus moet ik tot thuis wachten, en dan snelsnelsnel
kijken...

Marjolein

Frank van Schie

unread,
Jun 3, 2006, 7:54:34 PM6/3/06
to

Ik sprong er een beetje laat in, maar dit is dus de eerste Doctor Who
die ik ooit heb gezien. En wat ik heb gezien is... interessant.

More!

mcv

unread,
Jun 4, 2006, 3:42:31 AM6/4/06
to
marbel <m.n...@hccnet.invalid> wrote:
> Gert-Jan Kramer wrote:
>> "marbel":

>>
>>>Ohhhhhh, wat spannend. En volgende week zitten we weer in Brussel, dus
>>>die kan ik pas zondagavond zien....
>>
>> Hebben ze in Brussel geen BBC1?
>
> maar daar zijn de kids nog op om die tijd, en die laat ik denk ik deel 1
> niet zien, dat vond ik toch wel wat eng voor ze. Deel twee zou nog wel
> enger kunnen zijn... Dus moet ik tot thuis wachten, en dan snelsnelsnel
> kijken...

Ken je trouwens de fear forecast al?

http://www.bbc.co.uk/doctorwho/episodes/2006/fear/f-impossibleplanet.shtml


mcv.

Message has been deleted
Message has been deleted
Message has been deleted
Message has been deleted

marbel

unread,
Jun 4, 2006, 5:59:00 AM6/4/06
to

Nee, ik kende hem niet en het idee is erg leuk. Helaas zag ik dat het
niet altijd klopt met de beleving van mijn kids :(
New Earth vonden ze ongeveer de engste tot nu toe... En de cybermen
vonden ze juist leuk spannend maar niet te eng...

Marjolein

Matthijs Dekker

unread,
Jun 4, 2006, 6:19:58 AM6/4/06
to
On Sun, 04 Jun 2006 00:55:10 +0200, marbel wrote:

> Ik vond het ook een heerlijke aflevering, met al die sinistere
> aanwijzingen dat er iets fouts gaat gebeuren.

Ik moet toegeven dat ik deze aflevering ook wel in orde vond.

Wel vroeg ik me aan het begin af wat de Doctor en met name Rose te
eten krijgen in de TARDIS. Spacecake?

> Ik heb ook de obligate verwijzing naar torchwood gemist. Lag dat aan
> mij, of wastie er niet?

Torchwoord? Nee, daar heb ik niets van mee gekregen.

> De crew was inderdaad heerlijk menselijk en begrijpelijk. Die trainee
> die weggezogen werd was wel een enorme cuty vond ik.

/me is het helemaal met Marbel eens.
Wel erg jammer van cuty, die had best wel wat langer rond mogen huppelen.
Of nog beter, Rose vervangen :-)

> Ohhhhhh, wat spannend. En volgende week zitten we weer in Brussel, dus
> die kan ik pas zondagavond zien....

Ja, het is een two-parter, dus nu moet ik deze ook 'knus' gaan kijken. :-(
;-)

--
Matthijs

Cil

unread,
Jun 4, 2006, 7:18:48 AM6/4/06
to
On Saturday, June 3, 2006, 11:03:52 PM, mcv wrote:

>> Lieven Marchand <m...@wyrd.be> wrote:
>>
>> Leuke ep. En nog een grappige verwijzing voor fans van Julian May's
>> Milieu boeken: een van de namen die ze voor Satan gebruiken is
>> Abaddon.

> In Warhammer 40k is Abaddon the Despoiler een van de eerste gevallen
> space marines (en vergelijkingen tussen space marines en engelen zijn
> daar bepaald niet van de lucht). En een hele snelle google levert al
> direkt dit bijbelcitaat op:

> "REVELATION 9:11 They have as king over them, the angel of the Abyss;
> his name in Hebrew is Abaddon, and in the Greek he has the name
> Apollyon."

> Niks specifieks voor Julian May, dus.

Nee inderdaad. Maar wat bij mij dan weer de associatie met Julian Mays
boek "Diamond Mask" opwekte was vooral het boren naar het hart van een planeet en dan
in combinatie met de naam Abaddon.
Dus Lieven was niet de enige die daar aan dacht :-)

--
Cil

marbel

unread,
Jun 4, 2006, 7:19:45 AM6/4/06
to
Matthijs Dekker wrote:
> On Sun, 04 Jun 2006 00:55:10 +0200, marbel wrote:
>
>
>>Ik vond het ook een heerlijke aflevering, met al die sinistere
>>aanwijzingen dat er iets fouts gaat gebeuren.
>
>
> Ik moet toegeven dat ik deze aflevering ook wel in orde vond.
>
> Wel vroeg ik me aan het begin af wat de Doctor en met name Rose te
> eten krijgen in de TARDIS. Spacecake?

Ja, dat beginnetje kreeg ik ook even kromme tenen van.

>>De crew was inderdaad heerlijk menselijk en begrijpelijk. Die trainee
>>die weggezogen werd was wel een enorme cuty vond ik.
>
>
> /me is het helemaal met Marbel eens.
> Wel erg jammer van cuty, die had best wel wat langer rond mogen huppelen.
> Of nog beter, Rose vervangen :-)

LOL, ik heb niet zoveel met Rose, maar ik heb ook geen hekel aan haar.
Cutie was te kort aanwezig voor enig idee over wie-en-wat...

>>Ohhhhhh, wat spannend. En volgende week zitten we weer in Brussel, dus
>>die kan ik pas zondagavond zien....

> Ja, het is een two-parter, dus nu moet ik deze ook 'knus' gaan kijken. :-(
> ;-)

LOL, gezellig hoor :)

Marjolein

Jacqueline

unread,
Jun 4, 2006, 7:00:22 AM6/4/06
to

"Randomcybrarian" <randomcybrar...@nksf.nl> wrote in message
news:Xns97D78BF8...@140.99.99.130...

> Ja, alsof de Survivor 2006 nominatieronde en de X-Men 3 IRL nog niet
> genoeg
> activiteiten opleveren, is het vanavond ook weer tijd voor een nieuwe
> Doctor Who aflevering!
>
> BBC1: 20.00 Doctor Who 28x08 The Impossible Planet
> BBC3: 20.45 Doctor Who Confidential
>
> The Impossible Planet is een deel 1 dus wees voorbereid op de preview van
> volgende week (als je deze perse niet wilt zien dus)
>

Werd trouwens keurig aangekondigd tijdens de aftiteling.

Jacqueline


Jacqueline

unread,
Jun 4, 2006, 7:18:19 AM6/4/06
to

"mcv" <mcv...@xs4all.nl> wrote in message
news:4481f62f$0$31653$e4fe...@news.xs4all.nl...


> Moest ik ook aan denken. Hoe het was gefilmd deed me regelmatig denken
> aan Firefly, de stijl en de dingen die gebeurden deden me vaak denken
> aan Aliens (en Alien, maar iets minder). Ik hou zelf erg van SF met
> ruimteschepen, en zo'n mijn/boor-basis op een verlaten planeet, dat
> heeft wel wat. Ik voelde erg veel space opera elementen tussen de
> regels door, maar dan weer met die twist van de mystiek rond die
> ontwakende "Satan". Ontwaakt door het boren? Ik denk van wel.

Ik dacht dat dit team naar deze planeet was 'gelokt'. Net zoals in de film
Alien. En mogelijk zit 'Satan' daar achter. Dat hij tijdens zijn 'slaap' een
signaal heeft uitgezonden.

>
>> Ik stuiter nog even na als jullie het niet erg vinden.
>
> Ik stuiter vrolijk mee. Ik ben X-Men 3 al weer helemaal vergeten.

haha. Nou ikke niet. :)


Jacqueline


Jacqueline

unread,
Jun 4, 2006, 7:09:47 AM6/4/06
to

"Lieven Marchand" <m...@wyrd.be> wrote in message
news:87d5dq3...@wyrd.be...

> Randomcybrarian <randomcybrar...@nksf.nl> writes:
>
>> Nou, ik moet zeggen dat ik enorm genoten heb van deze aflevering.
>> Uitstekend verhaal en zelfs het feit dat het zich (weer) op een
>> ruimtebasis
>> afspeelt deed niks af aan de spanning hier. De TARDIS die verloren gegaan
>> lijkt,
>
> Slordig van de dokter dat hij de autosave functie heeft afgezet. In
> oudere eps verplaatste de Tardis zich over een korte afstand als er
> gevaar dreigde.
>
>> de Ood die van een gewillig slavenras naar het Legioen
>> getransformeerd werden ...
>
> Rose had er onmiddellijk medelijden mee. Haar arrogantie schijnt wat
> over te zijn.

Rose komt ook uit een 'gewoon' gezin. En ik denk dat dat haar houding
bepaald t.o.v. de 'onderdrukten' en de 'onderdrukkers'.

>> Er wordt wel eens afgegeven op de special effects maar die vond ik
>> werkelijk geweldig deze keer. Het zwarte gat was prachtig gedaan, net als
>> het hart van de planeet: de grot met het putdeksel erin :P
>

> Dat was echt schitterend.

Zag er heel mooi uit.

Jacqueline


Jacqueline

unread,
Jun 4, 2006, 7:20:50 AM6/4/06
to

"Gert-Jan Kramer" <gert-...@nospamplanet.nl> wrote in message
news:448217c3$0$2013$ba62...@text.nova.planet.nl...

> "marbel":
>> Ik heb ook de obligate verwijzing naar torchwood gemist. Lag dat aan
>> mij, of wastie er niet?
>
> Misschien staat het wel in dat oude schrift ergens op die muur of op
> het putdeksel. Ik denk dat ik het zoeken van die verwijzing overlaat
> aan de echte DW-maniakken.

Zagen jullie ook die tekst op de muur 'Welcome in Hell'. Ik had het idee dat
de crew dat helemaal niet zag. Maar misschien heb ik iets gemist.

>
>> De hug van de doctor, en de reactie van Zack vond ik ook heel leuk.
>
> Het kusje van Rose op de helm van de Doctor vond ik zo schattig.

me2

Jacqueline

Jacqueline

unread,
Jun 4, 2006, 7:01:55 AM6/4/06
to

"Andrea!" <organ...@nksf-survivor.nl> wrote in message
news:d7ee4$4481e121$d55d11f0$79...@news.chello.nl...

> Randomcybrarian wrote:
>> Ja, alsof de Survivor 2006 nominatieronde en de X-Men 3 IRL nog niet
>> genoeg activiteiten opleveren, is het vanavond ook weer tijd voor een
>> nieuwe Doctor Who aflevering!
>
> En een goeie!!!
>
> Ik dacht even van Oh nee he, toen die Oods begonnen van 'We must feed',
> maar
> het was een aardig grapje.

'k snap helemaal wat je bedoelt. :)

Jacqueline

marbel

unread,
Jun 4, 2006, 7:24:50 AM6/4/06
to
Jacqueline wrote:
> "Gert-Jan Kramer" <gert-...@nospamplanet.nl> wrote in message
> news:448217c3$0$2013$ba62...@text.nova.planet.nl...
>
>>"marbel":
>>
>>>Ik heb ook de obligate verwijzing naar torchwood gemist. Lag dat aan
>>>mij, of wastie er niet?
>>
>>Misschien staat het wel in dat oude schrift ergens op die muur of op
>>het putdeksel. Ik denk dat ik het zoeken van die verwijzing overlaat
>>aan de echte DW-maniakken.
>
>
> Zagen jullie ook die tekst op de muur 'Welcome in Hell'. Ik had het idee dat
> de crew dat helemaal niet zag. Maar misschien heb ik iets gemist.

Die zitten er al jaren, dus die zijn er aan gewend denk ik. Of het is in
een tussentijdse taal, die zij nog niet ontcijferd hebben maar die de
Tardis wel vertaalde voor de dr en rose.

Marjolein

marbel

unread,
Jun 4, 2006, 7:26:33 AM6/4/06
to
Jacqueline wrote:
> "Lieven Marchand" <m...@wyrd.be> wrote in message
>>Rose had er onmiddellijk medelijden mee. Haar arrogantie schijnt wat
>>over te zijn.
>
>
> Rose komt ook uit een 'gewoon' gezin. En ik denk dat dat haar houding
> bepaald t.o.v. de 'onderdrukten' en de 'onderdrukkers'.

Ik heb die opmerking uit de Wire nooit als arrogantie gezien, zeker
omdat meteen verteld werd hoe ze aan die wijsheid kwam (ma ging uit met
zeeman) zodat we vooral niet moeten denken dat ze veel weet.

Marjolein

Christa

unread,
Jun 4, 2006, 7:32:11 AM6/4/06
to
Sun, 04 Jun 2006 13:24:50 +0200 tikte dan wel citeerde marbel:

Ik dacht dat ze het er zelf bijgezet hadden. Als wrang grapje.

--
Christa

Cascade failure: De cascaden weigerden dienst
Ondertiteling in ST Voyager, "The haunting of deck 12"

Lieven Marchand

unread,
Jun 4, 2006, 7:36:45 AM6/4/06
to
mcv <mcv...@xs4all.nl> writes:

> Lieven Marchand <m...@wyrd.be> wrote:
>> "Andrea!" <organ...@nksf-survivor.nl> writes:
>>
>>> En spannende ep, het is nogal wat, Satan wakker. :-) Ik ben benieuwd naar
>>> volgende week!


>>
>> Leuke ep. En nog een grappige verwijzing voor fans van Julian May's
>> Milieu boeken: een van de namen die ze voor Satan gebruiken is
>> Abaddon.
>
> In Warhammer 40k is Abaddon the Despoiler een van de eerste gevallen
> space marines (en vergelijkingen tussen space marines en engelen zijn
> daar bepaald niet van de lucht). En een hele snelle google levert al
> direkt dit bijbelcitaat op:
>
> "REVELATION 9:11 They have as king over them, the angel of the Abyss;
> his name in Hebrew is Abaddon, and in the Greek he has the name
> Apollyon."
>
> Niks specifieks voor Julian May, dus.

Dat wordt in haar boeken ook niet beweerd. De charismatische leider
van een rebellie wordt daar door zijn volgelingen als bijnaam Abaddon
genoemd, inderdaad in verwijzing naar de bijbelse oorsprong.

--
"a totalitarian ideology that hates freedom, rejects tolerance,
and despises all dissent." --- Bush describing his religious
constituency^W^W^Wthe Iraqi resistance

Lieven Marchand

unread,
Jun 4, 2006, 7:37:20 AM6/4/06
to
"Wouter Valentijn" <li...@valentijn.nu> writes:

>> Er wordt wel eens afgegeven op de special effects maar die vond ik
>> werkelijk geweldig deze keer. Het zwarte gat was prachtig gedaan, net
>> als het hart van de planeet: de grot met het putdeksel erin :P
>>
>

> Moest iemand hier ook denken aan 'The Hellmouith"? ;-)

yep. Maar dit putdekseltje is wel serieus groter.

Wouter Valentijn

unread,
Jun 4, 2006, 10:27:40 AM6/4/06
to
Christa wrote:
> Sun, 04 Jun 2006 13:24:50 +0200 tikte dan wel citeerde marbel:
>
>> Jacqueline wrote:
>>> "Gert-Jan Kramer" <gert-...@nospamplanet.nl> wrote in message
>>> news:448217c3$0$2013$ba62...@text.nova.planet.nl...
>>>
>>>> "marbel":
>>>>
>>>>> Ik heb ook de obligate verwijzing naar torchwood gemist. Lag dat
>>>>> aan mij, of wastie er niet?
>>>>
>>>> Misschien staat het wel in dat oude schrift ergens op die muur of
>>>> op het putdeksel. Ik denk dat ik het zoeken van die verwijzing
>>>> overlaat aan de echte DW-maniakken.
>>>
>>>
>>> Zagen jullie ook die tekst op de muur 'Welcome in Hell'. Ik had het
>>> idee dat de crew dat helemaal niet zag. Maar misschien heb ik iets
>>> gemist.
>>
>> Die zitten er al jaren, dus die zijn er aan gewend denk ik. Of het
>> is in een tussentijdse taal, die zij nog niet ontcijferd hebben maar
>> die de Tardis wel vertaalde voor de dr en rose.
>
> Ik dacht dat ze het er zelf bijgezet hadden. Als wrang grapje.

Die indruk had ik ook.
Als een soort sarcasme bedoelt.
Of een verzuchting.
Een erg plezierige werkomgeving was het zeker niet.

Niek

unread,
Jun 4, 2006, 11:44:45 AM6/4/06
to
Randomcybrarian wrote:
> Zoals gewoonlijk is op de BBC website http://www.bbc.co.uk/doctorwho weer
> het een en ander te vinden om de voorpret nog wat te verhogen!

En de napret!

--
Niek

Randomcybrarian

unread,
Jun 4, 2006, 11:55:25 AM6/4/06
to
Niek wrote:

Ah maar de napret is schier onbeperkt!

Ik denk dat ik deze aflevering volgende week zaterdag ga herkijken voordat
deel 2 wordt uitgezonden.

--
Random

Niek

unread,
Jun 4, 2006, 12:07:39 PM6/4/06
to
Randomcybrarian wrote:
> Nog een grappige verwijzing voor fans van games: tijdens die momenten dat
> de elektronica opspeelt op de basis hoor je een geluid van openschuivende
> deuren. Absoluut gejat uit het oude pc spel Doom :) Welcome to Hell (on
> Earth)

Dat geluid kwam me al zo ontzettend bekend voor maar kon het
maar niet thuisbrengen. Doom dus, natuurlijk, had ik best kunnen
weten.

--
Niek

Niek

unread,
Jun 4, 2006, 12:10:52 PM6/4/06
to
Andrea! wrote:
> Ik dacht even van Oh nee he, toen die Oods begonnen van 'We must feed', maar
> het was een aardig grapje.

Helemaal mijn gevoel.
Vervolgens is de sfeer zo waanzinnig spannend dat ik dat al snel
vergeten was. En wat zagen die Oods er goed uit!
Ook de hele omgeving vond ik prachtig. Werkelijk door hard
werken in elkaar gezet.

> De sfeer op de basis vond ik heerlijk realistisch, da's een mooie crew die
> ze daar hebben, die mogen ze van mij zo in Torchwood zetten.

Hahahaha, ik vrees dat ze daar al anderen voor hebben.

> En spannende ep, het is nogal wat, Satan wakker. :-) Ik ben benieuwd naar
> volgende week!

Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van two-parters maar zoals het nu
naar uit ziet ga ik van deze supergenieten.

--
Niek

Niek

unread,
Jun 4, 2006, 12:22:16 PM6/4/06
to
Randomcybrarian wrote:
> Heel netjes met een To Be Continued en een waarschuwing dat de preview na
> de aftiteling zou komen. Ze kunnen het wel bij de Beeb!

Nu ben ik te nieuwsgierig wat DW betreft en kijk al bijna uit
naar de teasers aan het einde van een aflevering. Maar het viel
me ook op dat we dit maal een waarschuwing kregen.

> Nou, ik moet zeggen dat ik enorm genoten heb van deze aflevering.
> Uitstekend verhaal en zelfs het feit dat het zich (weer) op een ruimtebasis
> afspeelt deed niks af aan de spanning hier.

Heb je dat anders wel dan?
Ik begin wel te geloven dat ik verhalen die zich niet op aarde
afspelen over het algemeen interessanter vind dan op aarde.
Waarmee School Reunion dan meteen weer een uitzondering is die
de regel bevestigd.

> De TARDIS die verloren gegaan lijkt

Hebben we dat niet eens eerder meegemaakt? En de TARDIS heeft
een soort van beveiligingsysteem waarmee het zichzelf in
veiligheid kan brengen, hebben we ook al eens gezien (maar ik
heb vandaag geen toegang tot mijn geheugen dus zou niet weten
wanneer dat was).

> de Ood die van een gewillig slavenras naar het Legioen
> getransformeerd werden

Dat ze in een soort van opstand zouden komen, vond ik voor de
hand liggen. Maar dat dit zou komen door een kracht van buitenaf
was dan wel weer verrassend.

> (jawel, de beste aflevering van dit seizoen!)

LOL! Ik durfde er bijna niet naar te vragen....

--
Niek

Niek

unread,
Jun 4, 2006, 12:29:35 PM6/4/06
to
Lieven Marchand wrote:
> Slordig van de dokter dat hij de autosave functie heeft afgezet. In
> oudere eps verplaatste de Tardis zich over een korte afstand als er
> gevaar dreigde.

Vergeet niet dat de TARDIS geen ordinair apparaat is maar een
eigen hart. Ik heb alle vertrouwen in de TARDIS.

--
Niek

Niek

unread,
Jun 4, 2006, 12:36:52 PM6/4/06
to
marbel wrote:
> Ik heb ook de obligate verwijzing naar torchwood gemist. Lag dat aan
> mij, of wastie er niet?

Daar zeg je wat. Ik heb hem niet gehoord.

> Ohhhhhh, wat spannend. En volgende week zitten we weer in Brussel, dus
> die kan ik pas zondagavond zien....

Geef de andere mensen een moeilijke puzzel en plof voor de buis.
Kan best.

--
Niek

Niek

unread,
Jun 4, 2006, 12:38:30 PM6/4/06
to
Gert-Jan Kramer wrote:
> "marbel":

>
>>Ik heb ook de obligate verwijzing naar torchwood gemist. Lag dat aan
>>mij, of wastie er niet?

> Misschien staat het wel in dat oude schrift ergens op die muur of op
> het putdeksel.

Behoorlijk mysterieus ook dat de Doctor het schrift niet
herkent. Zou dit wijzen op een schrift uit de tijd van voor de
Time Lords?

> Ik denk dat ik het zoeken van die verwijzing overlaat
> aan de echte DW-maniakken.

Aan wat voor mensen?

--
Niek

SF

unread,
Jun 4, 2006, 12:42:36 PM6/4/06
to

"Frans" <doctorwh...@chello.nl> schreef
>> Ik dacht dat ie in het verleden de tardis min of meer naar zich toe kon
>> fluiten als een hondje met de een of andere sleutel of de sconic
>> srewdriver
>> of zo....?
>
> Volgens my was dat K-9 en niet de Tardis.
>
In de kerk was dat dat de dokter de Tardis kon oproepen
SF


Niek

unread,
Jun 4, 2006, 12:42:59 PM6/4/06
to
Matthijs Dekker wrote:
> Ik moet toegeven dat ik deze aflevering ook wel in orde vond.

Matthijs! Ga je mond spoelen! Engerd.

> Ja, het is een two-parter, dus nu moet ik deze ook 'knus' gaan kijken. :-(
> ;-)

ROTFLOL!

--
Niek

marbel

unread,
Jun 4, 2006, 12:45:27 PM6/4/06
to

LOL, dat deden we de vorige keer, gewoon gedwongen kijken :)
Misschien de kids aan de lemmings en het bord op schoot.... hmmm...
denkdenk...

Marjolein

Wouter Valentijn

unread,
Jun 4, 2006, 1:39:59 PM6/4/06
to

Over het hart van de TARDIS gesproken...
Terugdenkende aan die film destijds...
Was er op zich geen zwart gat in het hart van de TARDIS?

Frans

unread,
Jun 4, 2006, 1:53:04 PM6/4/06
to

Niek schreef:

>
> Hebben we dat niet eens eerder meegemaakt? En de TARDIS heeft
> een soort van beveiligingsysteem waarmee het zichzelf in
> veiligheid kan brengen, hebben we ook al eens gezien (maar ik
> heb vandaag geen toegang tot mijn geheugen dus zou niet weten
> wanneer dat was).
>

HADS, zie eerder post van me!

Frans

Frans

unread,
Jun 4, 2006, 2:03:09 PM6/4/06
to

Wouter Valentijn schreef:

> Over het hart van de TARDIS gesproken...
> Terugdenkende aan die film destijds...
> Was er op zich geen zwart gat in het hart van de TARDIS?
>

Yep, The Eye of Harmony!

Randomcybrarian

unread,
Jun 4, 2006, 2:43:14 PM6/4/06
to
Niek wrote:

> Gert-Jan Kramer wrote:
>> "marbel":


>> Misschien staat het wel in dat oude schrift ergens op die muur of op
>> het putdeksel.
>
> Behoorlijk mysterieus ook dat de Doctor het schrift niet
> herkent. Zou dit wijzen op een schrift uit de tijd van voor de
> Time Lords?

Van voor de TARDISsen in ieder geval. Tenminste, dat is wat de Doctor zei.

>> Ik denk dat ik het zoeken van die verwijzing overlaat
>> aan de echte DW-maniakken.
>
> Aan wat voor mensen?

Ik ben bang dat ze jou bedoelden ;)

--
Random

Niek

unread,
Jun 4, 2006, 3:40:42 PM6/4/06
to

Ooit GJ zijn huis wel eens van binnen gezien? Ik bedoel maar.
--
Niek

Randomcybrarian

unread,
Jun 4, 2006, 4:00:30 PM6/4/06
to
Niek wrote:

Het inner sanctum betreden van GJ is alleen mogelijk voor echte DW-
maniakken.

Ik bedoel maar.

--
Random

marbel

unread,
Jun 4, 2006, 5:28:00 PM6/4/06
to
"Tardis is not built, it is grown"

Marjolein (uit het hoofd, maar zoiets zij de doc wel)

Peter Kleiweg

unread,
Jun 4, 2006, 5:33:49 PM6/4/06
to
marbel schreef op de 4e dag van de zomermaand van het jaar 2006:


>
> Marjolein (uit het hoofd, maar zoiets zij de doc wel)

Ik uit m'n hoofd: zoiets zei de doc

--
Peter Kleiweg

http://www.vanhartepardon.nl/

Gert-Jan Kramer

unread,
Jun 4, 2006, 6:02:11 PM6/4/06
to
"Niek":

Hmm?

--
GJ

Gert-Jan Kramer

unread,
Jun 4, 2006, 6:05:55 PM6/4/06
to
"Randomcybrarian":
> Niek wrote:
[DW-maniakken]

> > Ooit GJ zijn huis wel eens van binnen gezien? Ik bedoel maar.
>
> Het inner sanctum betreden van GJ is alleen mogelijk voor echte DW-
> maniakken.

Zonder TARDIS-sleutel kom je er inderdaad niet in. :)

--
GJ
gaat weer inlopen, want heeft Planet of Evil bekeken \o/

marbel

unread,
Jun 4, 2006, 6:22:11 PM6/4/06
to
Peter Kleiweg wrote:
> marbel schreef op de 4e dag van de zomermaand van het jaar 2006:
>
>
>
>>Marjolein (uit het hoofd, maar zoiets zij de doc wel)
>
>
> Ik uit m'n hoofd: zoiets zei de doc

!botsnack

:)

Marjolein

Peter Kleiweg

unread,
Jun 4, 2006, 6:24:43 PM6/4/06
to
marbel schreef op de 5e dag van de zomermaand van het jaar 2006:

Dat zegt me niets, zo uit het blote hoofd.


--
Peter leest : Stemmen op schrift ; Coyote ; Melodieën ;
Het krediet van het credo
http://www.let.rug.nl/~kleiweg/leeslog/

Andrea!

unread,
Jun 4, 2006, 6:35:38 PM6/4/06
to
Peter Kleiweg wrote:
> marbel schreef op de 4e dag van de zomermaand van het jaar 2006:
>
>
>>
>> Marjolein (uit het hoofd, maar zoiets zij de doc wel)
>
> Ik uit m'n hoofd: zoiets zei de doc

Da's ook niks voor Marjolein he?

--
Andrea!


marbel

unread,
Jun 4, 2006, 6:51:45 PM6/4/06
to

De stress, Andrea... trillende vingers tijdens het tikken enzo :)

Marjolein

Andrea!

unread,
Jun 4, 2006, 7:43:18 PM6/4/06
to

Je moet ook niet zoveel zuipen. :-)

--
Andrea!
>
> Marjolein


marbel

unread,
Jun 4, 2006, 7:49:58 PM6/4/06
to

Jullie drijven me naar de drank :)

marjolein

George van Hal

unread,
Jun 4, 2006, 7:48:10 PM6/4/06
to
Randomcybrarian wrote:
> Ja, alsof de Survivor 2006 nominatieronde en de X-Men 3 IRL nog niet genoeg
> activiteiten opleveren, is het vanavond ook weer tijd voor een nieuwe
> Doctor Who aflevering!

Wow. Wat een ontzettend gáve aflevering, zeg! Dit was voor het eerst dat
ik Dr. Who écht puntje-van-je-stoel televisie vond. "The Girl in the
Fireplace" kwam er al dichtbij, maar deze gaat er wat mij betreft overheen.

De aflevering is schaamteloos donker, volwassen en retespannend. Een
prachtig gegeven ook. Gestrand in een uithoek van het universum, bij een
allesverzwelgend zwart gat. De Tardis kwijt, de doctor die zich schuldig
voelt dat hij Rose niet heeft kunnen beschermen tegen een dergelijk lot
en tot overmaat van ramp zijn ze op een schip terecht gekomen dat een
gat aan het boren is naar de plek waar Satan (!) gevangen zit.

Kortom: weinig optimisme in deze aflevering, alhoewel er uiteraard wél
wat echte Who humor te vinden is, en dat gebrek aan optimisme resulteert
in een héérlijke sfeer. Al vanaf het moment dat de doctor die oude taal
ziet die hij niet eens kan ontcijferen is het raak. De stem van de
duivel, de muziek (een beetje firefly-esque, vond ik dat deze week
trouwens), het beklemmende ruimteschip en de gestrande bemanning, alles
was eigenlijk raak.

Zelfs de potentieel cheesy bezeten kerel werkte wat mij betreft geweldig
en de ood (of hoe je dat ook spelt), die als 'slaven' gehouden werden,
deden ook hun werk uitstekend. Al vanaf het begin krijg je steeds
explicieter wordende hints dat de bemanning naar de duivel aan het
graven is, maar het moment dat het zover is, is tóch nog spannend.

Ja, van deze aflevering kan ik oprecht beweren dat het Goede
Televisie[tm] was, ondanks wat kleine Who-achtige schoonheidsfoutjes (er
zat toch weer iets teveel 'uitleg' bij een aantal dingen - bijvoorbeeld
het overduidelijke 'that's a whole lot of sixes', of de inleiding over
het telepatisch vermogen van de ood, vlák voordat er iets mee gebeurt).

Toch vraag ik me af of volgende week de lijn van deze aflevering
doorgezet kan worden. Weten ze de heerlijke sfeeropbouw om te zetten in
een mooie aflevering die ook nog wat te zeggen heeft, of vinden Rose en
de doctor na wat geren en gevlucht voor de ood (die nu de hulpjes van
Satan zijn) de Tardis terug en tevens een makkelijke uitweg om aan Satan
te ontkomen.

Ik hoop dat we volgende week een aflevering krijgen die deze geweldige
opbouw eer aan doet, maar dat is toch een kwestie van 'eerst zien en dan
geloven'.

Desalniettemin herhaal ik: wow. Wat een aflevering, zeg :-).

--
Mazzel,
George

George van Hal

unread,
Jun 4, 2006, 7:50:34 PM6/4/06
to
Andrea! wrote:

> De sfeer op de basis vond ik heerlijk realistisch, da's een mooie crew die
> ze daar hebben, die mogen ze van mij zo in Torchwood zetten.

Ja, dat hielp zeker ook erg mee. Ik had meteen het gevoel de crew al een
tijd te kennen. Absoluut een mooi ensemble. Toch altijd mooi om te zien,
van die groepsdynamiek.

Was dit trouwens de eerste ep zonder verwijzing naar Torchwood? Of heb
ik 'm gewoon gemist?

--
Mazzel,
George

George van Hal

unread,
Jun 4, 2006, 7:56:50 PM6/4/06
to
marbel wrote:
> Jacqueline wrote:
>
>> "Lieven Marchand" <m...@wyrd.be> wrote in message
>>
>>> Rose had er onmiddellijk medelijden mee. Haar arrogantie schijnt wat
>>> over te zijn.
>>
>>
>>
>> Rose komt ook uit een 'gewoon' gezin. En ik denk dat dat haar houding
>> bepaald t.o.v. de 'onderdrukten' en de 'onderdrukkers'.
>
>
> Ik heb die opmerking uit de Wire nooit als arrogantie gezien, zeker
> omdat meteen verteld werd hoe ze aan die wijsheid kwam (ma ging uit met
> zeeman) zodat we vooral niet moeten denken dat ze veel weet.

Helemaal mee eens. Maar voor de mensen die de mentaliteit van haar en de
doctor als toeristen wat de keel begon uit te hangen: daar zijn ze deze
week toch maar mooi op ingespeeld. Aan het begin van de aflevering werd
die instelling nog even aangedikt (iets té nog zelfs, ik dacht nog: goh,
hebben ze in nksf toch nog een beetje gelijk), maar daarna word dat hele
gevoel al héél snel de kop ingedrukt als het allemaal wel erg gevaarlijk
en onzeker blijkt. Ik vond dat dus mooi.

--
Mazzel,
George

George van Hal

unread,
Jun 4, 2006, 7:58:53 PM6/4/06
to
Gert-Jan Kramer wrote:
> Ook
> die Oods die er zo apathisch bijzaten terwijl die teller omhoog
> schoot. Brrr.

Ja, vooral als die ene kerel dan duidelijk maakt dat ze zitten te
schreeuwen. Dat spreekt natuurlijk alle basale angsten van willen
schreeuwen maar geen geluid uit kunnen brengen aan. Ik vond dat een
ontzetten 'brrr'-moment.

--
Mazzel,
George

Niek

unread,
Jun 4, 2006, 8:00:12 PM6/4/06
to
George van Hal wrote:
> Helemaal mee eens. Maar voor de mensen die de mentaliteit van haar en de
> doctor als toeristen wat de keel begon uit te hangen: daar zijn ze deze
> week toch maar mooi op ingespeeld. Aan het begin van de aflevering werd
> die instelling nog even aangedikt (iets té nog zelfs, ik dacht nog: goh,
> hebben ze in nksf toch nog een beetje gelijk), maar daarna word dat hele
> gevoel al héél snel de kop ingedrukt als het allemaal wel erg gevaarlijk
> en onzeker blijkt. Ik vond dat dus mooi.

Wat ik vooral erg goed vond was dat Rose nog wel probeerde om
die nonchalante houding met die vreselijke lach te behouden maar
dat haar dat steeds slechter af gaat naar mate de situatie
peninbeler wordt. Ja echt goed gedaan dit.

--
Niek

George van Hal

unread,
Jun 4, 2006, 8:08:05 PM6/4/06
to
mcv wrote:

> Ken je trouwens de fear forecast al?
>
> http://www.bbc.co.uk/doctorwho/episodes/2006/fear/f-impossibleplanet.shtml

Hey, wat gaaf! Grappig commentaar ook soms :-)

Wat me trouwens wel opviel (even een random opmerking): dat meisje dat
naar buiten gezogen werd en die bezeten kerel die buiten stond: die
hadden natuurlijk wel op moeten zwellen en uit elkaar moeten spatten, in
vacuüm. Niet dat ik het perse érg vind dat dat niet gebeurde, trouwens ;-).

--
Mazzel,
George

marbel

unread,
Jun 4, 2006, 8:22:45 PM6/4/06
to


Die bezeten kerel (Toby) niet, die had duivelskrachten en dat sta je
even buiten de wetten van...

Marjolein

Ninia

unread,
Jun 5, 2006, 5:11:43 AM6/5/06
to
George van Hal schreef:

> Wow. Wat een ontzettend gáve aflevering, zeg! Dit was voor het
> eerst dat ik Dr. Who écht puntje-van-je-stoel televisie vond. "The
> Girl in the Fireplace" kwam er al dichtbij, maar deze gaat er wat
> mij betreft overheen.

Ja ik heb ook zeer genoten van deze aflevering. Ook het tempo was
helemaal oke, ik was wel even verrast dat het ineens afgelopen was,
ik had totaal geen idee meer van tijd bij deze aflevering.
En dan de 'spoilerspace' van de bbc er nog na. Ook helemaal geweldig
en ik heb m gelijk afgezet, want ik wilde dit keer niks weten.
Alleen bij het begin hield ik wel even mijn hart vast toen de doctor
en de (elke week zwaarder opgemaakte) Rose daar weer zo samen stonden
te proesten, ik moest gelijk aan Niek denken, maar ik heb er nog
niemand over horen klagen verder ;)

> Toch vraag ik me af of volgende week de lijn van deze aflevering

> doorgezet kan worden./

Daar ben ik dus ook zo bang voor.

> Weten ze de heerlijke sfeeropbouw om te
> zetten in een mooie aflevering die ook nog wat te zeggen heeft, of
> vinden Rose en de doctor na wat geren en gevlucht voor de ood (die
> nu de hulpjes van Satan zijn) de Tardis terug en tevens een
> makkelijke uitweg om aan Satan te ontkomen.

We weten hoe dat vorige keer ging bij de twoparter. Geren en gevlieg
en klaar is het weer. Altijd een risico bij een dubbele aflevering.
Laten we maar de hele week duimen dat het deze keer niet zo is.

> Desalniettemin herhaal ik: wow. Wat een aflevering, zeg :-).

Wow ja!

--
Ninia


Randomcybrarian

unread,
Jun 5, 2006, 5:30:10 AM6/5/06
to
George van Hal wrote:

> Toch vraag ik me af of volgende week de lijn van deze aflevering
> doorgezet kan worden. Weten ze de heerlijke sfeeropbouw om te zetten
> in een mooie aflevering die ook nog wat te zeggen heeft, of vinden
> Rose en de doctor na wat geren en gevlucht voor de ood (die nu de
> hulpjes van Satan zijn) de Tardis terug en tevens een makkelijke
> uitweg om aan Satan
> te ontkomen.

Ze zullen nooit wegvluchten zonder Satan te verslaan maar ik deel je hoop
of het tweede deel net zo goed zal zijn. We zullen het zien volgende week.



> Ik hoop dat we volgende week een aflevering krijgen die deze geweldige
> opbouw eer aan doet, maar dat is toch een kwestie van 'eerst zien en
> dan geloven'.
>
> Desalniettemin herhaal ik: wow. Wat een aflevering, zeg :-).

Welcome to the Light Side of the Whoforce

Overigens, voor de Whovians: Satan is natuurlijk ook bekend als Sutekh.
Deze hadden we nog te gast in The Pyramids of Mars en het is dan ook
dezelfde acteur, Gabriel Woolf, die 15 seizoenen later nu de stem van Satan
deed in deze aflevering.

Benieuwd of Satan ook een opgesloten Osirian is :)

--
Random

Arjen

unread,
Jun 5, 2006, 5:35:49 AM6/5/06
to
George van Hal wrote:

>
> Wat me trouwens wel opviel (even een random opmerking): dat meisje dat
> naar buiten gezogen werd en die bezeten kerel die buiten stond: die
> hadden natuurlijk wel op moeten zwellen en uit elkaar moeten spatten,
> in vacuüm. Niet dat ik het perse érg vind dat dat niet gebeurde,
> trouwens ;-).
>

Ik herinner me een discussie in een andere nieuwsgroep naar aanleiding van
een soortgelijk incident. Hoewel je overlevingskansen in vacuum gering
zijn, zal je niet uit elkaar spatten door de decompressie. Zie bijvoorbeeld
http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/ask_astro/answers/970603.html en
http://www.sff.net/people/Geoffrey.Landis/vacuum.html


--
Arjen

Wouter Valentijn

unread,
Jun 5, 2006, 6:20:16 AM6/5/06
to
Randomcybrarian wrote:
> George van Hal wrote:

<knip>

>> Desalniettemin herhaal ik: wow. Wat een aflevering, zeg :-).
>

Dat is zeker!

> Welcome to the Light Side of the Whoforce
>
> Overigens, voor de Whovians: Satan is natuurlijk ook bekend als
> Sutekh. Deze hadden we nog te gast in The Pyramids of Mars en het is
> dan ook dezelfde acteur, Gabriel Woolf, die 15 seizoenen later nu de
> stem van Satan deed in deze aflevering.
>
> Benieuwd of Satan ook een opgesloten Osirian is :)

Dat zou erg leuk zijn.


--
Wouter Valentijn

www.nksf.scifics.com/survivor2006/
www.wouter.cc
www.nksf.nl
www.zeppodunsel.nl
liam=mail

"The best diplomat I know is a fully activated phaser bank."

Mister Scott, 'A Taste of Armageddon', Star Trek.


Pieter Kleine

unread,
Jun 5, 2006, 8:18:57 AM6/5/06
to
Zeer goede timing van deze dubbelaflevering. Morgen is immers de dag
van het beest, 6-6-2006 (= 666). Mert dank aan teletekst sbs 6. Goh,
zou de auteur van deze dubbelaflevering satanist zijn?

Pieter
====
Ook bekend als Rhodanos
====

George van Hal

unread,
Jun 5, 2006, 12:30:19 PM6/5/06
to
Arjen wrote:

> Ik herinner me een discussie in een andere nieuwsgroep naar aanleiding van
> een soortgelijk incident. Hoewel je overlevingskansen in vacuum gering
> zijn, zal je niet uit elkaar spatten door de decompressie. Zie bijvoorbeeld
> http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/ask_astro/answers/970603.html

Hey, kijk nou. Interessant en toch ook wel opmerkelijk, wat mij betreft.
Zou iemand er al weleens aan gerekend hebben?

--
Mazzel,
George

mcv

unread,
Jun 5, 2006, 3:56:17 PM6/5/06
to

Hoe bedoel je dat? Mensen dicht in de buurt van vacuum brengen is wat
de NASA al 50 jaar mee bezig is. Lijkt me wel dat ze op dit punt alles
hebben uitgerekend wat er aan uit te rekenen valt.

Als je trouwens denkt dat dit klinkt alsof je eigenlijk helemaal geen
ruimtepak nodig zou hebben, maar alleen maar iets om zuurstof uit te
halen, bedenk dan wel dat ten eerste luchtdruk in je longen betekent
dat je ook luchtdruk buiten je longen moet hebben, ten tweede dat je
het op termijn wel vreselijk koud gaat krijgen, en ten derde dat je
behoorlijk blauwe plekken van vacuum krijgt, en dat die erger blijven
worden totdat je huid er wel aan kapot gaat.

Maar er wordt gewerkt aan pakken die de benodigde druk voornamelijk
met sterke, rekbare stof leveren in plaats van met lucht. Want lucht
in je pak is eigenlijk best wel onhandig.


mcv.

mcv

unread,
Jun 5, 2006, 5:19:49 PM6/5/06
to
George van Hal <hal0...@planet.nl> wrote:
>
> De aflevering is schaamteloos donker, volwassen en retespannend. Een
> prachtig gegeven ook. Gestrand in een uithoek van het universum, bij een
> allesverzwelgend zwart gat. De Tardis kwijt, de doctor die zich schuldig
> voelt dat hij Rose niet heeft kunnen beschermen tegen een dergelijk lot
> en tot overmaat van ramp zijn ze op een schip terecht gekomen dat een
> gat aan het boren is naar de plek waar Satan (!) gevangen zit.

Terwijl je natuurlijk heel goed weet: Satan? In Doctor Who? Daar moet
natuurlijk iets anders achter zitten. Maar wat? Ik ben erg benieuwd.

> Kortom: weinig optimisme in deze aflevering, alhoewel er uiteraard w?l

> wat echte Who humor te vinden is, en dat gebrek aan optimisme resulteert

> in een h??rlijke sfeer. Al vanaf het moment dat de doctor die oude taal

> ziet die hij niet eens kan ontcijferen is het raak. De stem van de
> duivel, de muziek (een beetje firefly-esque, vond ik dat deze week
> trouwens),

Ah, natuurlijk! Daarom moest ik aan Firefly denken! Maar ook aan een
heboel andere kwaliteits SF. Geweldige aflevering met geweldige sfeer.


mcv.

mcv

unread,
Jun 5, 2006, 5:38:01 PM6/5/06
to
marbel <m.n...@hccnet.invalid> wrote:
> Jacqueline wrote:
>> "Gert-Jan Kramer" <gert-...@nospamplanet.nl> wrote in message
>> news:448217c3$0$2013$ba62...@text.nova.planet.nl...
>>>"marbel":
>>>
>>>>Ik heb ook de obligate verwijzing naar torchwood gemist. Lag dat aan
>>>>mij, of wastie er niet?
>>>
>>>Misschien staat het wel in dat oude schrift ergens op die muur of op
>>>het putdeksel. Ik denk dat ik het zoeken van die verwijzing overlaat
>>>aan de echte DW-maniakken.
>>
>> Zagen jullie ook die tekst op de muur 'Welcome in Hell'. Ik had het idee dat
>> de crew dat helemaal niet zag. Maar misschien heb ik iets gemist.
>
> Die zitten er al jaren, dus die zijn er aan gewend denk ik. Of het is in
> een tussentijdse taal, die zij nog niet ontcijferd hebben maar die de
> Tardis wel vertaalde voor de dr en rose.

Ah, een Rosetta Stone!


mcv.

marbel

unread,
Jun 5, 2006, 6:43:57 PM6/5/06
to

nah, meer allochtone graffiti :)

Marjolein

George van Hal

unread,
Jun 6, 2006, 7:27:26 AM6/6/06
to
mcv wrote:

>>Hey, kijk nou. Interessant en toch ook wel opmerkelijk, wat mij betreft.
>>Zou iemand er al weleens aan gerekend hebben?

> Hoe bedoel je dat? Mensen dicht in de buurt van vacuum brengen is wat
> de NASA al 50 jaar mee bezig is. Lijkt me wel dat ze op dit punt alles
> hebben uitgerekend wat er aan uit te rekenen valt.

Voorop gesteld: ik heb me in dit onderzoeksgebied nooit eerder verdiept,
dus weet er nog niet zoveel over. Maar als ik de gelinkte pagina zo lees
heeft het allemaal een beetje een 'en toen was die per ongeluk
blootgesteld aan vacuüm en goh het ging allemaal goed'-gehalte.

Dat de Nasa wél heel goed gerekend heeft aan hoe je kunt voorkómen
mensen bloot te stellen aan vacuüm, dat geloof ik meteen, maar ik zou
graag willen weten welke lichaamsprocessen ervoor zorgen dat het
verwachte effect (opblazen en openscheuren en als je over een bepaalde
grens heenbent, uit elkaar spatten) niet optreedt. 'De rekbare huid' is
wel een beetje magere verklaring, wat mij betreft.

> Maar er wordt gewerkt aan pakken die de benodigde druk voornamelijk
> met sterke, rekbare stof leveren in plaats van met lucht. Want lucht
> in je pak is eigenlijk best wel onhandig.

Dat lijkt me ook, ja.

--
Mazzel,
George

Arjen

unread,
Jun 6, 2006, 6:01:31 PM6/6/06
to
George van Hal wrote:

> Voorop gesteld: ik heb me in dit onderzoeksgebied nooit eerder
> verdiept, dus weet er nog niet zoveel over. Maar als ik de gelinkte
> pagina zo lees heeft het allemaal een beetje een 'en toen was die per
> ongeluk blootgesteld aan vacuüm en goh het ging allemaal
> goed'-gehalte.
>
> Dat de Nasa wél heel goed gerekend heeft aan hoe je kunt voorkómen
> mensen bloot te stellen aan vacuüm, dat geloof ik meteen, maar ik zou
> graag willen weten welke lichaamsprocessen ervoor zorgen dat het
> verwachte effect (opblazen en openscheuren en als je over een bepaalde
> grens heenbent, uit elkaar spatten) niet optreedt. 'De rekbare huid'
> is wel een beetje magere verklaring, wat mij betreft.

Ik ben geen wetenschapper, maar het komt op mij logisch over dat de longen
niet zullen klappen als niets de luchtpijp blokkeert. Er zullen vast wel
bloedvaten barsten, maar dan hoeft toch het hele lichaam niet open te
scheuren? Ik zie op sff.net een aardig stukje dat er mooi wetenschappelijk
uitziet met al die verwijzingen :>
http://www.sff.net/people/Geoffrey.Landis/ebullism.html


--
Arjen

mcv

unread,
Jun 6, 2006, 7:17:41 PM6/6/06
to
George van Hal <hal0...@planet.nl> wrote:
> mcv wrote:
>
>>>Hey, kijk nou. Interessant en toch ook wel opmerkelijk, wat mij betreft.
>>>Zou iemand er al weleens aan gerekend hebben?
>
>> Hoe bedoel je dat? Mensen dicht in de buurt van vacuum brengen is wat
>> de NASA al 50 jaar mee bezig is. Lijkt me wel dat ze op dit punt alles
>> hebben uitgerekend wat er aan uit te rekenen valt.
>
> Voorop gesteld: ik heb me in dit onderzoeksgebied nooit eerder verdiept,
> dus weet er nog niet zoveel over. Maar als ik de gelinkte pagina zo lees
> heeft het allemaal een beetje een 'en toen was die per ongeluk
> blootgesteld aan vacu?m en goh het ging allemaal goed'-gehalte.
>
> Dat de Nasa w?l heel goed gerekend heeft aan hoe je kunt voork?men
> mensen bloot te stellen aan vacu?m, dat geloof ik meteen, maar ik zou
> graag willen weten welke lichaamsprocessen ervoor zorgen dat het
> verwachte effect (opblazen en openscheuren en als je over een bepaalde
> grens heenbent, uit elkaar spatten) niet optreedt. 'De rekbare huid' is
> wel een beetje magere verklaring, wat mij betreft.

Waarom zou je lichaam opblazen en openscheuren? Wij bestaan voornamelijk
uit vloeistof, niet uit gas. Gas zet bij lage druk flink uit, vloeistof
zo goed als niet. Het enige dat dus opzwelt en uit elkaar spat, dat
zijn holtes met lucht, zoals je longen als je je adem in houdt. Daarom
is dat dus zo gevaarlijk. Wat ook gevaarlijk is, is "the bends"; door
de lage druk kunnen in je bloed opgeloste gassen vrijkomen en bubbels
in je bloed vormen. Maar voor de rest zit er niet zo veel in je lichaam
dat kan opzwellen en opscheuren.


mcv.

George van Hal

unread,
Jun 6, 2006, 8:05:02 PM6/6/06
to
mcv wrote:

> Maar voor de rest zit er niet zo veel in je lichaam
> dat kan opzwellen en opscheuren.

Wat het voor mij meer is, is dat ons lichaam stabiel is onder 'normale'
druk. Dat wil zeggen dat er aan de andere kant 'tegendruk' gegeven
wordt. Als dan de druk van buiten wegvalt (zoals in een vacuüm), dan
zegt m'n gevoel dat dat nooit heel goed kan zijn en dat je dus zal
opzwellen en openscheuren.

Natuurlijk heb ik er nooit heel secuur over nagedacht en beredeneerd
(zoals wel vaker is je eerste intuïtieve idee niet altijd het beste),
maar dat is altijd mijn basisredenatie geweest. Dat was alleen dus niet
terecht.

--
Mazzel,
George

mcv

unread,
Jun 7, 2006, 6:02:19 AM6/7/06
to
George van Hal <hal0...@planet.nl> wrote:
> mcv wrote:
>
>> Maar voor de rest zit er niet zo veel in je lichaam
>> dat kan opzwellen en opscheuren.
>
> Wat het voor mij meer is, is dat ons lichaam stabiel is onder 'normale'
> druk. Dat wil zeggen dat er aan de andere kant 'tegendruk' gegeven
> wordt. Als dan de druk van buiten wegvalt (zoals in een vacu?m), dan
> zegt m'n gevoel dat dat nooit heel goed kan zijn en dat je dus zal
> opzwellen en openscheuren.

Bij gassen (en ballon, bijvoorbeeld) heb je helemaal gelijk, maar vaste
stoffen en vloeistoffen zetten nauwelijks uit en worden nauwelijk
samengedrukt onder invloed van druk.

Vloeistoffen verdampen trouwens wel heel snel onder lage druk, dus
ik vermoed dat je ogen en andere kwetsbare delen wel heel erg uit
zullen drogen. Maar ook dat zel wel enige tijd duren, vermoed ik.
Nu ik er over nadenk, dat verdampen onttrekt natuurlijk ook een
hoop warmte aan je lichaam, dus het zou best eens kunnen dat dit
het belangrijkste afkoelende effekt op je lichaam is. Maar helemaal
zeker weet ik dat natuurlijk niet. Daar moet de NASA maar aan gaan
zitten rekenen.

> Natuurlijk heb ik er nooit heel secuur over nagedacht en beredeneerd

> (zoals wel vaker is je eerste intu?tieve idee niet altijd het beste),

> maar dat is altijd mijn basisredenatie geweest. Dat was alleen dus niet
> terecht.

Ik lijk zo af en toe best handig te zijn in het praktisch toepassen van
middelbare schoolkennis. Zo hebben mijn ouders een klok met slinger die
al jaren een fraktie te snel liep. Dus ik kijk naar die slinger, zie
een stukje schroefdraad met een moetje onderaan, draai hem iets losser
zodat het gewicht lager komt, en nu loopt ie iets te traag. Mijn moeder
(die toch ook niet dom is) was helemaal verbaasd dat dat zomaar kan.

Nu ik er over nadenk valt het me eigenlijk wel tegen dat mijn vader dit
niet al jaren geleden had bedacht.


mcv.

Giovanni Wassen

unread,
Jun 13, 2006, 2:15:31 AM6/13/06
to

Randomcybrarian schreef:

> het leek wel Doctor Who vs Alien (de film) en dat
> is dit keer een compliment :)

Ha, dat viel mij ook al op, geweldig vond ik het, het beklemmende idee
van dat station en dat immense gevaar wat er op de loer ligt. Ik heb me
hier (gisteren) prima mee vermaakt. Vanavond de volgende aflevering
maar kijken dan.

--
Gio
http://watkijkikoptv.web-log.nl

0 new messages