Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

[STTOS] 3x15 (71) Let That Be Your Last Battlefield

0 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

Wouter Valentijn

ongelezen,
5 feb 2011, 10:32:5305-02-2011
aan
Aflevering: Let That Be Your Last Battlefield
Productievolgorde: 71
Uitzendvolgorde: 70
DVD: Disc 4

Hmmm.... Ik moet aan Frank Boeijen denken. :-)

--
Wouter Valentijn www.j3v.net

http://www.nksf.scifics.com/startrek.html

http://www.zeppodunsel.blogspot.com/ (NKSF TV Tips Blog)

Giles: "I'd like to test that theory."
'Buffy the Vampire Slayer 6x21: Two To Go.'

liam=mail

Wouter Valentijn

ongelezen,
12 feb 2011, 17:56:0612-02-2011
aan
Wouter Valentijn wrote:
> Aflevering: Let That Be Your Last Battlefield
> Productievolgorde: 71
> Uitzendvolgorde: 70
> DVD: Disc 4
>
> Hmmm.... Ik moet aan Frank Boeijen denken. :-)

Degenen die de aflevering bekeken hebben zullen wel weten wat ik hiermee
bedoel! :-)

Op zich een dun verhaal, maar niet het slechtste van het seizoen.

De Enterprise komt op weg naar een medische (ontsmettings)missie naar de
planeet Ariannus een van Starbase 4 gestolen shuttle tegen en bergen het
toestel. De dief blijkt behoorlijk slecht eraan toe te zijn en wordt in de
ziekenboeg opgenomen. Opvallend is dat de man twee kleuren heeft. Zijn
rechterhelft is wit en de linkerhelft is zwart. Spock en McCoy trekken de
conclusie dat hij, Lokai, een soort vreemde mutatie moet zijn die slechts
één keer voorkomt.
Vervolgens komt de Enterprise een onzichtbaar schip tegen dat gebruik maakt
van andere technieken dat de Romulans. Het lijkt op een ramkoers te zijn,
maar vlak voordat het vreemde schip de Enterprise raakt vernietigt het
zichzelf en de piloot heeft zichzelf aan boord gestraald. Het betreft
commissaris Bele en hij is ook wit en zwart, maar bij hem zijn de helften
net omgewisseld. Kirk en Spock storen zich daar niet zo aan, maar voor Lokai
en Bele is het juist een halszaak.
Lokai's type werd door Bele's type lang misbruikt als slaven en ook na het
einde van de slavernij werden Lokai's mensen duizenden jaren lang onderdrukt
en gediscrimineerd. Lokai vocht daartegen en is daarom volgens Bele een
soort van terrorist. Een misdadiger die hij al 50.000 jaar achtervolgt!
Telkens kon Lokai de dans ontspringen door met zijn verhalen indruk te maken
op de mensen waarachter hij zich verschool. Bele wil hem terugbrengen naar
hun planeet Cheron en Lokai vraagt politiek asiel aan.
Kirk krijgt al heel snel zijn buik vol van dit tweetal en na overleg met het
hoofdkwartier wordt besloten dat Lokai terug moet naar Starbase 4 wegens
diefstal van de shuttle en dat Bele daar maar met de autoriteiten moet
praten. De UFP heeft geen verdrag met Cheron dus zomaar uitleveren kan niet.
Bele is niet tevreden en met zijn mentale krachten neemt hij het schip over
om naar Cheron te vliegen.
Ook dit schiet Kirk in het verkeerde keelgat en hij besluit om het
zelfvernietigingsmechanisme te gebruiken. Samen met de twee andere seniore
officieren Spock en Scott activeert hij de zelfvernietiging en deze zal
praktisch woord voor woord ook worden gebruikt in Star Trek III: The Search
for Spock. :-)
Op het nippertje bindt Bele in en hij laat voorlopig de controle van het
schip varen.
Na de ontsmetting van Ariannus blijkt Bele het toch niet opgegeven te hebben
en hij saboteert de bedieningspanelen op de brug met bliksem uit zijn
vingertoppen zodat Kirk niet voor een tweede keer kan dreigen het schip op
te blazen.
De Enterprise arriveert bij Cheron en ze zien dat er daar geen leven meer
is. In een burgeroorlog hebben de zwartwitten en witzwarten elkaar
uitgeroeid.
Bele en Lokai haten elkaar nog meer dan voorheen en Bele jaagt Lokai op door
de gangen van de Enterprise. Beiden bereiken de transporterkamer en kort na
elkaar belanden ze op Cheron, hun in puin liggende thuiswereld.

Dit is denk ik toch wel het kortste stukje dat ik tot dusver geschreven heb
bij een aflevering.... Goh...

marbel

ongelezen,
13 feb 2011, 05:51:2413-02-2011
aan
On 12-2-2011 23:56, Wouter Valentijn wrote:

> Degenen die de aflevering bekeken hebben zullen wel weten wat ik hiermee
> bedoel! :-)
>
> Op zich een dun verhaal, maar niet het slechtste van het seizoen.

Net het slechtste. Dat zwart/wit wit/zwart blijft heel herkenbaar over
de onzin van huidskleur als grond voor superioriteitsgevoelens
(toendertijd het sterkste discriminatiepunt) en waar dat uiteindelijk
naar kan leiden.

Ik werd alleen een beetje gek van hoe makkelijk Biel blijft overnemen en
hoe weinig moeite er wordt gedaan om ze te overtuigen van het belang van
goed proces en hoor en wederhoor e.d.
Plus dat niemand er aan denkt dat na 50.000 uur achtervolging een update
over de status quo misschien handig is. En dat het wel toevallig is dat
de planeet zichzelf net helemaal compleet aan barsten heeft geschoten
als ze weer terug zijn.

> Dit is denk ik toch wel het kortste stukje dat ik tot dusver geschreven heb
> bij een aflevering.... Goh...

Goed juist, minder samenvatting (want we hebben allemaal de aflevering
net gezien) maar meer mening en gekke dingen die je opvallen en leuke
feitjes die je weer. Wat mij betreft dan :)

Marjolein

Ninia

ongelezen,
13 feb 2011, 06:47:5613-02-2011
aan
Op 13-2-2011 11:51, marbel schreef:

> [...]

Oh het schiet me ineens te binnen, net nou ik wou schrijven dat ik geen
idee had :) Ik ben geen fan van Frank Boeijen, misschien komt het
daardoor...

> [...]
> over de status quo misschien handig is. En dat het wel toevallig is dat
> de planeet zichzelf net helemaal compleet aan barsten heeft geschoten

Het was wel duidelijk dat ze geen van beiden wilden luisteren, wat er
ook gezegd werd.

Ik heb er niets aan toe te voegen. Aflevering kon me niet zo erg boeien.

> Goed juist, minder samenvatting (want we hebben allemaal de aflevering
> net gezien) maar meer mening en gekke dingen die je opvallen en leuke
> feitjes die je weer. Wat mij betreft dan :)

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Samenvattingen van TOS-afleveringen
hebben we al genoeg op internet. Ik lees ze eigenlijk ook diagonaal.
Maar goed dit is al zo vaak gezegd. Wouter wil het nou eenmaal graag
allemaal nog eens opschrijven :)

--
Ninia

Wouter Valentijn

ongelezen,
13 feb 2011, 12:08:3013-02-2011
aan
Ninia wrote:

> Oh het schiet me ineens te binnen, net nou ik wou schrijven dat ik
> geen idee had :) Ik ben geen fan van Frank Boeijen, misschien komt het
> daardoor...

Frank Boeijen is mogelijk de beste Nederlandstalige zanger ooit! Samen met
Thé Lau (The Scene) en die gast van De Dijk. :-)

Zwart-Wit

http://www.youtube.com/watch?v=Q8raS1bo9vc

Geschreven na de moord op Kerwin Duinmeijer.

Bele

50.000 JAAR! :-)

Nou.... /net/ ....
Dat weet ik nog niet zo direct.
Er werd gesteld dat de grote steden al bedekt waren met plantleven en lagere
levensvormen. Ik schat een fors aantal decennia tot al enkele eeuwen.

> Het was wel duidelijk dat ze geen van beiden wilden luisteren, wat er
> ook gezegd werd.

Ja, ze kregen ondanks alles zelfs het aanbod van Kirk om in de UFP te komen
wonen.

<knip>

> [...]
> hebben we al genoeg op internet. Ik lees ze eigenlijk ook diagonaal.
> Maar goed dit is al zo vaak gezegd. Wouter wil het nou eenmaal graag

Oh, I am what I am. I do what I want. :-)

(Dido citerend).

Wouter Valentijn

ongelezen,
13 feb 2011, 12:12:3313-02-2011
aan
marbel wrote:

> Net het slechtste.

Dat vond ik juist de Plato aflevering. Tot nu toe. :-)
Het ergste (naar mijn smaak) moet nog komen. Maar welke dat is zeg ik
natuurlijk niet! :-)

<knip>

marbel

ongelezen,
13 feb 2011, 12:38:4713-02-2011
aan
On 13-2-2011 18:12, Wouter Valentijn wrote:

> Dat vond ik juist de Plato aflevering. Tot nu toe. :-)
> Het ergste (naar mijn smaak) moet nog komen. Maar welke dat is zeg ik
> natuurlijk niet! :-)

Sorry, daar viel een i weg :)
NIET het slechtste

Marjolein

marbel

ongelezen,
13 feb 2011, 12:42:2513-02-2011
aan
On 13-2-2011 18:08, Wouter Valentijn wrote:

> Bele

Ik heb geen subs, dus ik schrijf maar wat ik ongeveer hoor. En deze
heette De Biel zelfs, in mijn hoofd :)

> 50.000 JAAR! :-)

Dat dacht ik al, dat ik dat hoordde. Maar niemand die het daar verder
over had, of er inderdaad maar aan dacht om eens te kijken hoe het met
de homeplanet ging, dus ik ging ervanuit dat ik het fout had verstaan.
Dat ze niet verbaasd zijn dat die wezens 50.000 jaar leven vind ik al
vreemd, maar dat ze dan niet checken of de revolutie (bijvoorbeeld)
inmiddels al heeft plaatsgevonden lijkt me toch wel heel vreemd.

> [...]
> levensvormen. Ik schat een fors aantal decennia tot al enkele eeuwen.

Oh, ik bleef steken bij al die onbegraven lichamen die ze zagen.

> Oh, I am what I am. I do what I want. :-)
>
> (Dido citerend).

I know. Me too. Hence the repeat comment :D

Marjolein

Ninia

ongelezen,
13 feb 2011, 13:22:3413-02-2011
aan
Op 13-2-2011 18:08, Wouter Valentijn schreef:

> Frank Boeijen is mogelijk de beste Nederlandstalige zanger ooit!

Ik hou niet van die stem. Kwijlebabbelstem. Niks aan te doen.

> Zwart-Wit

> http://www.youtube.com/watch?v=Q8raS1bo9vc

Hier ga ik dus zeker mezelf niet mee kwellen.

--
Ninia

Wouter Valentijn

ongelezen,
13 feb 2011, 13:33:0013-02-2011
aan
marbel wrote:
> On 13-2-2011 18:12, Wouter Valentijn wrote:

<knip>

> Sorry, daar viel een i weg :)
> NIET het slechtste

Die Typo Demons toch! ;-)

Wouter Valentijn

ongelezen,
13 feb 2011, 13:44:3613-02-2011
aan
marbel wrote:

> Ik heb geen subs, dus ik schrijf maar wat ik ongeveer hoor. En deze
> heette De Biel zelfs, in mijn hoofd :)

Begrijpelijk. :-)

> [...]
> vreemd, maar dat ze dan niet checken of de revolutie (bijvoorbeeld)
> inmiddels al heeft plaatsgevonden lijkt me toch wel heel vreemd.

Ik heb die 50.000 jaar nog genoemd. :-)
Over het niet verbaasd zijn.... Kirk en Co. kwamen wezens tegen die al vele
malen ouder waren.
Dat niet checken door Bele en Lokai.... Tja.... Ze hadden allebei een heel
erge tunnelvisie en oogkleppen zo groot als Jupiter.
Technisch waren die gasten heel ver, maar ik denk dat dit wel de domste
figuren zijn die ze ooit zijn tegengekomen.
Zelfs Klingons zijn nog slimmer 'Only a fool figths in a burning house.' :-)

> Oh, ik bleef steken bij al die onbegraven lichamen die ze zagen.

Ik vermoed geraamtes. Of ze scanden gedeelten waar door natuurlijke
omstandigheden de lijken gemummificeerd waren.

Maar, aan de andere kant.... Zelfs al was het 'enkele eeuwen', dan is het
inderdaad 'net' als je dat afzet tegenover die 50 millennia!

Wouter Valentijn

ongelezen,
13 feb 2011, 13:50:5413-02-2011
aan

Ieder zijn meug.
Ik haat Frans Baur, Marco Borsato e.d.

Niek

ongelezen,
14 feb 2011, 06:49:2414-02-2011
aan
On 02/12/2011 11:56 PM, Wouter Valentijn wrote:

> Degenen die de aflevering bekeken hebben zullen wel weten wat ik hiermee
> bedoel! :-)

Maak het nog erger dan het al is! Frank Boeijen, brrrrrrrr.

> Spock en McCoy trekken de conclusie dat hij, Lokai, een soort vreemde mutatie moet zijn die slechts
> één keer voorkomt.

Dat vond ik nogal een merkwaardige conclusie. Omdat het bij heb niet
bekend was, denken ze aan een mutatie. Zo kijk je het universum toch
niet in als onderzoekers en ontdekkers?

> Een misdadiger die hij al 50.000 jaar achtervolgt!

In eerste instantie verstond ik 50 jaar. Pas toen het nog eens genoemd
werd, hoorde ik die duizend er nog eens achteraan. Dat ze het niet zat
geworden zijn! Zo zie je hoe haat kan motiveren.

> Samen met de twee andere seniore officieren Spock en Scott activeert hij de zelfvernietiging en deze zal
> praktisch woord voor woord ook worden gebruikt in Star Trek III: The Search
> for Spock. :-)

:-)
Alleen eh je moet geen haast hebben met die zelfvernietiging want o, o,
o, wat was dit een trage scène.

> Dit is denk ik toch wel het kortste stukje dat ik tot dusver geschreven heb
> bij een aflevering.... Goh...

Er is dan ook niet veel meer over te zeggen.

Ik weet nog de eerste keer dat ik deze aflevering zag, ik helemaal onder
de indruk was van het gegeven dat de ene zwart was aan de rechterkant en
de ander wit. Dat ik dit pas zag nadat ik er op gewezen werd. Wooow, dat
was wat. Nu wist ik het gelijk weer bij deze herkijk en dat maakte de
aflevering gelijk veel en veel minder interessant.

--
Niek

Wouter Valentijn

ongelezen,
14 feb 2011, 14:19:5414-02-2011
aan
Niek wrote:

> Maak het nog erger dan het al is! Frank Boeijen, brrrrrrrr.

Cultuurbarbaren! :-)
Is er dan niemand in deze NG die Boeijen kan waarderen?

> Dat vond ik nogal een merkwaardige conclusie. Omdat het bij heb niet
> bekend was, denken ze aan een mutatie. Zo kijk je het universum toch
> niet in als onderzoekers en ontdekkers?

Het was een veronderstelling gebaseerd op de ervaring uit het verleden.
Ockhams scheermes is hier van toepassing denk ik.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ockhams_scheermes

Men moet een theorie niet ingewikkelder maken dan nodig. Pas als nieuwe
informatie naar voren komt heb je reden om je theorie nog een keer tegen het
licht te houden. Lokai was het 'eerste gegeven'. Bele was de 'nieuwe
informatie'.

Mijn persoonlijke theorie: ik denk dat de mensen van Cheron afstammen van
Zebra-achtige wezens. ;-)

> In eerste instantie verstond ik 50 jaar. Pas toen het nog eens genoemd
> werd, hoorde ik die duizend er nog eens achteraan. Dat ze het niet zat
> geworden zijn! Zo zie je hoe haat kan motiveren.

Ze hadden een behoorlijk bord voor hun kop.

> :-)
> Alleen eh je moet geen haast hebben met die zelfvernietiging want o,
> o, o, wat was dit een trage scène.

Gelukkig wel! Het is niet niks. Stel dat het een grote rode knop is waarop
men drukt waarbij het gelijk BOEM is. Men zal dan toevallig wat dikke
vingers hebben terwijl men andere knoppen in de buurt bedient. Of als er
iemand langs komt die met het verkeerde been uit bed is gestapt. Het leed
zou niet te overzien zijn!

Hoogtepunt van de aflevering. Klassiek.

> [...]
> gewezen werd. Wooow, dat was wat. Nu wist ik het gelijk weer bij deze
> herkijk en dat maakte de aflevering gelijk veel en veel minder

Als een aflevering je goed bijstaat is deze dan minder interessant?

Niek

ongelezen,
14 feb 2011, 14:29:1414-02-2011
aan
On 02/14/2011 08:19 PM, Wouter Valentijn wrote:

> Als een aflevering je goed bijstaat is deze dan minder interessant?

Nee, niet persé. Maar het verhaal is blijkbaar te dun zodat als je het
eenmaal weet het daarna niet meer zo boeiend is.

--
Niek

0 nieuwe berichten