Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

[STTOS] 3x07 (63) Is There In Truth No Beauty?

1 weergave
Naar het eerste ongelezen bericht

Wouter Valentijn

ongelezen,
11 dec 2010, 14:38:0611-12-2010
aan
Aflevering: Is There In Truth No Beauty?
Productievolgorde: 63
Uitzendvolgorde: 60
DVD: Disc 2

Patat!
Een heel schone aflevering. Kan niet anders zeggen. Top 20 voor mij.
Ik ben benieuwd wie dit oppikt.

--
Wouter Valentijn www.j3v.net

http://www.nksf.scifics.com/startrek.html

Giles: "I'd like to test that theory."
'Buffy the Vampire Slayer 6x21: Two To Go.'

liam=mail

Wouter Valentijn

ongelezen,
17 dec 2010, 15:51:4917-12-2010
aan
Wouter Valentijn wrote:
> [...]
> DVD: Disc 2
>
> Patat!
> Een heel schone aflevering. Kan niet anders zeggen. Top 20 voor mij.

Als morgen, zaterdag 18 december 2010, nog niemand iets heeft geschreven om
17.00 uur, dan ga ik een stuk schrijven hierover.

Wouter Valentijn

ongelezen,
18 dec 2010, 16:11:1918-12-2010
aan

"Wouter Valentijn" <li...@valentijn.nu> schreef in bericht

> Als morgen, zaterdag 18 december 2010, nog niemand iets heeft geschreven
> om 17.00 uur, dan ga ik een stuk schrijven hierover.

Het is nu 20:54. Ik ga beginnen! :-)

De Enterprise krijgt de opdracht om ambassadeur Kollos van de Medusans te
transporteren en men beschouwt dit als een bijzonder eervolle opdracht. De
Medusans zijn een hoogstaand volk dat e melkweg veel kan bieden. Ze zijn
buitengewoon begaafde navigators en ze blinken uit in telepathie. Men hoopt
dat hun talenten ooit ingezet kunnen worden om ruimteschepen efficiënter
door het heelal te laten vliegen. Er is slechts één probleempje: Ze zijn zo
erg anders dan mensachtigen dat mensachtigen hen zo afstotelijk vinden dat
ze bij het zien van een Medusan ter plekke stapelgek worden. Alleen een
Vulcan, met een beschermende bril zou zoiets aan moeten kunnen en bij het
opstralen doet Spock dan ook de honneurs en zet zo'n bril op voor het geval
de Medusan zichtbaar wordt in de transporterkamer. De goede man wordt
getransporteerd in een soort reiskooi die met een antizwaartekracht unit
naar zijn cabine moet worden gebracht.

Kollos, amicale gast, wordt begeleid door Doctor Miranda Jones (nichtje van
Ann Mullhall vermoed ik ;-) ) Zij moet proberen om een mind-link te maken
met Kollos om zo een mensachtige in staat te stellen gebruik te maken van de
navigatietalenten van een Medusan. Voor de technische kan is Larry Marvick
meegekomen, een ingenieur die meegewerkt heeft aan het ontwerpen van motoren
van ruimteschepen van de Starship klasse, en specifiek van de Enterprise
dus. Vooral Scotty is zeer in zijn nopjes met de komst van Larry.
Marvick is op zich niet zo'n blije man. Hij is smoorverliefd op Jones, maar
zij ziet hem gewoon zo niet. Haar focus ligt bij Kollos en ze is de missie
om hem te begeleiden toegewijd. Zij is zeer krachtige telepate van
menselijke afkomst (al heeft ze de Aarde nooit bezocht) en ze heeft vier
jaar op Vulcan doorgebracht om daar te leren hoe je net GEEN gedachten
leest. De grote moeilijkheid voor telepaten is juist anderen buiten proberen
te sluiten. Het gevaar bestaat dat ze zichzelf in een stroom van vreemde
gedachten verliezen. Moet ineens aan Buffy's 'Earshot' denken. :-)

Ter ere van Jones houdt Kirk een formeel diner waarbij zijn officieren in
vol ornaat aantreden. Scotty zelfs in kilt en Spock draagt het IDIC insigne.
Miranda Jones neemt daar gelijk aanstoot aan. Ze weet dat Spock, zelf ook
een telepaat, misschien wel beter in staat is om een link te leggen en dat
hij daarmee een steek onder water wil geven met zijn Infinite Diversity in
Infiinite Combinations. Spock zegt dat beslist niet het geval is. Hij wil
alleen maar eer betonen.
Terwijl Kirk en McCoy schaamteloos zitten te flirten merkt Jones iets
ernstigs op. Iemand in de kamer wil Kollos doden, maar ze kan niet zeggen
wie. Het was gewoon een gedachte die ze oppikte.

Na het diner trekt ze zich terug in haar cabine alwaar Larry Marvick haar
probeert om te praten. Hij wil dat ze voor hem kiest en niet meegaat met
Kollos. Zij wijst hem af.
Ziek van liefdesverdriet besluit Larry om Kollos maar inderdaad te
vermoorden. Hij gaat naar diens cabine en haalt een phaser te voorschijn.
Kollos, wellicht nieuwsgierig van wat er aan de hand is, opent zijn reiskooi
en Larry kijkt met onbeschermde menselijke ogen naar de ambassadeur. Hij
wordt ter plekke krankzinnig en rent naar de machinekamer waarin hij ineens
heel erg sterk blijkt te zijn geworden (adrenaline?). Na het uitschakelen
van de bemanning aldaar herprogrammeert hij de motoren zo dat de Enterprise
met een waanzinnige snelheid door de ruimte vliegt, de barrière aan de rand
van de melkweg doorkruist en terecht komt in een ruimte-tijd continuüm van
waaruit ze niet terug kunnen navigeren.
Miranda Jones probeert Marvick telepathisch te kalmeren, maar hij is te ver
heen. Hij wil haar eerder wurgen en waarschuwt de andere mannen dat ze niet
verliefd op haar moeten worden! Op een gegeven moment houdt zijn lichaam er
gewoon mee op en McCoy mag weer zeggen tegen Jim dat hij dood is.

Om de Enterprise terug naar het eigen heelal terug te krijgen moeten ze
gebruik maken van de talenten van Kollos en daarom zal Spock, het best
bekend met de Enterprise, de link moeten leggen. Jones kan dit niet omdat ze
blind blijkt ze zijn. Ze kan waarnemen dankzij een sensor netwerk dat over
haar normale kleding hangt. Ze kan zeer nauwkeurig binnen een kamer
afstanden meten, maar het schip besturen is een heel andere zaak! 100 jaar
later zien we dat de blinden betere hulpmiddelen krijgen waarmee ze wél een
Starship kunnen besturen. ;-)
Omdat Jones daarop tegen zou zijn moet Kirk haar even afleiden met de
scheepstuin en zijn lippen.
Jones, niet van gisteren, valt niet voor hem, en probeert hen tegen te
houden. Kollos zelf echter vindt een link met Spock wel aanvaardbaar.

Kollos wordt met kooi en al naar de brug gebracht en achter een scherm
geplaatst. Spock zet zijn beschermende bril op en versmelt met Kollos.
Spollos beziet de brugbemanning en met een glimlach verklaart hij hen allen
te kennen. In zeer korte tijd loodst hij vanaf de navigators stoel het schip
naar praktisch dezelfde plek van waaruit de Enterprise de melkweg verliet.
Spollos keert terug naar achter het scherm, maar vergeet hierbij zijn
veiligheidsbril. Spock ziet onbeschermd Kollos en wordt krankzinnig. De
brugbemanning kan hem niet aan totdat Kirk Spock bewusteloos phasert.

Spock is stervende. Alleen een mindlink kan hem uit de moeilijkheden halen
en in eerste instantie wil Doctor Jones niets voor hem doen. Na een
gepassioneerd pleidooi van Kirk zwicht ze en legt contact met Spock waarna
Spock ontwaakt en contact met haar maakt.
Spock is gered en door de link met Spock weet Jones nu ook hoe ze heb beste
een link legt met Kollos.
Ze versmelt geestelijk met hem en vertrekt met Kollos van de Enterprise om
hun werk voort te zetten.

Een geniaal mooie aflevering. Voor mij makkelijk top 10. Misschien wel top
5!

Wat vonden jullie?

Met enkele onderbrekingen ertussen is het intussen 22:11 geworden.

Ninia

ongelezen,
18 dec 2010, 16:43:2318-12-2010
aan
Op 18-12-2010 22:11, Wouter Valentijn schreef:

> Een geniaal mooie aflevering. Voor mij makkelijk top 10. Misschien wel top
> 5!
>
> Wat vonden jullie?

Ja ik vond hem erg mooi. Zo'n verschil met de vorige aflevering, die zo
'opgezegd' leek, terwijl hier voelbare spanning was tussen de karakters.
Goed en geloofwaardig spel en verhaal (terwijl het verhaal opjectief
gezien niet meer of minder geloofwaardig was dan Spocks brain)

Ambassadeur Kollos deed mij heel sterk aan Ambassador Kosh denken. Ook
dat geheimzinnige van een totaal ander ras, dat door mensen niet gezien
kan worden, ook dat ontmoetingenpak, ditmaal dan als een soort
gereedschapskist, maar hetzelfde idee van een verblindend licht als hij
opengaat en zelfs de naam lijkt verwant. Of zouden ze het van elkaar
afgekeken hebben, maar wie van wie?

Voor de tweede keer in TOS zien we hier Diana Muldaur, de vrouw die ik
vooral als dr. Pulaski kende in TNG. De naam Medusans komt natuurlijk
van de godin Medusa uit de Griekse mythologie. Als je in haar ogen keek
veranderde je in steen.

Wat mij opvalt is dat de beste afleveringen nooit een grappig napraatje
hebben op het eind. Dat was ook hier weer zo.

Mooi vond ik het gepassioneerde betoog van Kirk om Miranda te overtuigen
en Spock als Kollos die zich verwondert over de mensheid.

<quote>
How compact your bodies are. And what a variety of senses you have. This
thing you call...language, though...most remarkable. You depend on it
for so very much. But is any one of you really its master? But most of
all...the aloneness. You are so alone. You live out your lives in this
shell of flesh. Self-contained. How terribly lonely."
</quote>

Je zou bijna jaloers worden op de Medusans :)

--
Ninia

marbel

ongelezen,
18 dec 2010, 16:51:0918-12-2010
aan
On 18-12-2010 22:11, Wouter Valentijn wrote:
> "Wouter Valentijn"<li...@valentijn.nu> schreef in bericht

> Een geniaal mooie aflevering. Voor mij makkelijk top 10. Misschien wel top
> 5!
>
> Wat vonden jullie?

Ik heb express niks geschreven, omdat het mij niet echt kon boeien.
Spock als iemand anders is altijd weer grappig, dan mag hij eindelijk
weer even gevoel tonen. Maar dat gedoe met blind en mindlinks werd me
net wat te gezocht allemaal. Ik vond het best een prettige aflevering,
met mooie stukjes, maar het deed me te weinig om hem echt geweldig te
vinden.

Marjolein

Wouter Valentijn

ongelezen,
18 dec 2010, 17:00:1118-12-2010
aan

"Ninia" <djee...@hotmail.invalid> schreef in bericht

> [...]
> Goed en geloofwaardig spel en verhaal (terwijl het verhaal opjectief
> gezien niet meer of minder geloofwaardig was dan Spocks brain)

Yep. :-)

> [...]
> gereedschapskist, maar hetzelfde idee van een verblindend licht als hij
> opengaat en zelfs de naam lijkt verwant. Of zouden ze het van elkaar

Deze aflevering is uit 1968.
Babylon 5 is uit 1994.
;-)

<knip>

> Wat mij opvalt is dat de beste afleveringen nooit een grappig napraatje
> hebben op het eind. Dat was ook hier weer zo.

Jij snapt het!
Dat is ook mijn mening.

Deze aflevering is overigens geschreven door ene Jean Lisette Aroeste (een
bibliothecaresse) en zij heeft maar twee dingen echt voor televisie gedaan.
Twee Star Trek afleveringen. Die andere zullen we over een tijdje bespreken.
;-)

> [...]
> shell of flesh. Self-contained. How terribly lonely."
> </quote>
>
> Je zou bijna jaloers worden op de Medusans :)

Als ze geen vorm hebben zoals wij, wat gebruiken zij dan als handen?

Ninia

ongelezen,
18 dec 2010, 18:07:5818-12-2010
aan
Op 18-12-2010 23:00, Wouter Valentijn schreef:

[Medusans]

> Als ze geen vorm hebben zoals wij, wat gebruiken zij dan als handen?

Je denkt te menselijk.

--
Ninia

Wouter Valentijn

ongelezen,
18 dec 2010, 18:47:3218-12-2010
aan

"Ninia" <djee...@hotmail.invalid> schreef in bericht

Okay, laat me de vraag anders stellen.
Wat zouden ze gebruiken om hun omgeving te manipuleren?
Aan de andere kant.... Misschien zijn ze inderdaad zo erg anders dan
mensachtig dat ze heel anders functioneren. Misschien hebben ze ook geen
'benen' of andersoortig iets om zich voort te bewegen. Misschien zijn ze
meer statisch in de zin dat ze niet bewegen of dingen fysiek manipuleren.
Kollos zat de hele tijd in die kist. Leven zonder vorm. We zagen al wel
vaker energiewezens in Star Trek. Leven in de vorm van energie en gedachten.
En ze hebben buiten hun eigen milieu anderen nodig om ergens te komen. Denk
maar aan de kist en hoe die verplaatst moest worden met die
antizwaartekrachteenheid.

marbel

ongelezen,
18 dec 2010, 18:54:3718-12-2010
aan
On 19-12-2010 0:47, Wouter Valentijn wrote:
> [...]
> En ze hebben buiten hun eigen milieu anderen nodig om ergens te komen. Denk
> maar aan de kist en hoe die verplaatst moest worden met die

Er werd toch gezegd dat dit een laatste stadium in hun evolutie was?
Hiervoor hadden ze wel 'handen' volgens mij, en nu hebben ze geen
fysieke dingen meer nodig

Marjolein

Wouter Valentijn

ongelezen,
19 dec 2010, 05:03:5519-12-2010
aan
marbel wrote:
> [...]

<knip>

> Er werd toch gezegd dat dit een laatste stadium in hun evolutie was?
> Hiervoor hadden ze wel 'handen' volgens mij, en nu hebben ze geen
> fysieke dingen meer nodig

Meer het meest recente stadium in hun evolutie denk ik.
Bij 'laatste' moet ik denken aan een aanstaande uitsterving. :-)

marbel

ongelezen,
19 dec 2010, 05:36:1219-12-2010
aan
On 19-12-2010 11:03, Wouter Valentijn wrote:

> <knip>

> Meer het meest recente stadium in hun evolutie denk ik.
> Bij 'laatste' moet ik denken aan een aanstaande uitsterving. :-)

Oh, laatste als in 'laatste nieuws' bedoelde ik inderdaad :)

Marjolein

Wouter Valentijn

ongelezen,
19 dec 2010, 05:45:2919-12-2010
aan
marbel wrote:
> [...]
<knip>

> Oh, laatste als in 'laatste nieuws' bedoelde ik inderdaad :)

Okay. :-)

Niek

ongelezen,
19 dec 2010, 16:17:1219-12-2010
aan
Wouter Valentijn wrote:
> Een geniaal mooie aflevering. Voor mij makkelijk top 10. Misschien wel top
> 5!

Uchhum

> Wat vonden jullie?

Ik heb nog niet de andere postjes gelezen maar ben zeer benieuwd wat er
verder over geschreven wordt.
Net gekeken en het seksisme plus de oppervlakkigheid betreffende dat men
gek wordt door lelijkheid te aanschouwen, stuitte mij nogal tegen de
borst. Dat had ik niet verwacht van een serie die zich zo wil laten
voorstaan op openheid van geest. Wat me ook tegenviel was de sc�ne
waarin Spock 'vergeet' zijn bril op te zetten. Dit klopt niet met de
Spock die wij kennen, ook niet als hij versmolten is met een ander. Hij
kan toch nog wel naar vrije wil handelen? In de eindsc�ne zet Spock wel
de bril op maar staat Kirk vrolijk te kijken hoe de gasten weggebeamd
worden (zonder bril!).
Nee, de schoonheidsprijs kan ik deze aflevering niet geven.

--
Niek

Ninia

ongelezen,
19 dec 2010, 16:39:2019-12-2010
aan
Op 19-12-2010 22:17, Niek schreef:
> Wat me ook tegenviel was de scčne waarin Spock 'vergeet' zijn bril op te

> zetten. Dit klopt niet met de Spock die wij kennen, ook niet als hij
> versmolten is met een ander. Hij kan toch nog wel naar vrije wil handelen?

Dat was de beďnvloeding van Miranda, suggereerde Kirk in zijn
overtuigingsspeech tegen Miranda op het eind. En ze sprak het niet tegen.

--
Ninia

Niek

ongelezen,
19 dec 2010, 16:51:0719-12-2010
aan

Nog zoiets ongeloofwaardigs. Denk je werkelijk dat Spock met zijn
levenlang training niet op zou kunnen tegen Miranda?

--
Niek

Ninia

ongelezen,
19 dec 2010, 17:08:2119-12-2010
aan
Op 19-12-2010 22:51, Niek schreef:

> Nog zoiets ongeloofwaardigs. Denk je werkelijk dat Spock met zijn
> levenlang training niet op zou kunnen tegen Miranda?

Daar heb ik niet bij stilgestaan. Ik werd meegenomen door het verhaal en
het acteren en dan ben ik niet zo kritisch op dat soort dingen. En
waarom zou Miranda niet sterker kunnen zijn dan Spock? Ze zwichtte ook
niet voor de afleidingen/verleidingen van Kirk zoals de meeste andere
vrouwen.

--
Ninia

marbel

ongelezen,
19 dec 2010, 17:31:0019-12-2010
aan

ze was blind.....
en spock kon wel de mindlink maken en miranda pas nadat spock haar had
geholpen, nadat ze de kennis van hem (uit hem?) had gekregen

Marjolein

Niek

ongelezen,
19 dec 2010, 17:31:2319-12-2010
aan
Ninia wrote:

> [...]
> waarom zou Miranda niet sterker kunnen zijn dan Spock? Ze zwichtte ook
> niet voor de afleidingen/verleidingen van Kirk zoals de meeste andere

Hahahahaha, zou jij zwichten voor Kirk?
Maar even terug naar Miranda. Zij kwam op mij over als iemand die geheel
geobsedeerd was door Kollos. Met hem versmelten was het enige dat zij
wilde. Al het andere om haar heen ervoer zij als een bedreiging. Dat
haar gevoelens haar zo de baas waren, doet mij denken dat Spock haar kan
verslaan als het gaat om metale beheersing.
Ik ben het wel helemaal met je eens dat het spel ditmaal zo
uitzonderlijk goed was (helemaal in vergelijking met de vorige
aflevering) dat dit wel heel veel goed maakte.
Alleen kon ik niet om opmerkingen heen als 'doe eens niet zo egoďstisch
en gedraag je voor een keer als een vrouw'.

--
Niek

Ninia

ongelezen,
19 dec 2010, 18:12:1819-12-2010
aan
Op 19-12-2010 23:31, Niek schreef:
> Ninia wrote:

> Hahahahaha, zou jij zwichten voor Kirk?

He is not my type. Hahahaha!

> [...]
> haar gevoelens haar zo de baas waren, doet mij denken dat Spock haar kan
> verslaan als het gaat om metale beheersing.

Als ik nog eens goed terugdenk keek ik er toch ook wel even van op dat
hij die bril niet droeg en had ik eigenlijk verwacht dat het verhaal
afgelopen was na de versmelting en weer ontsmelten. Maar toen kwam nog
dat hele verhaal met krankzinnige Spock en Miranda die hem moest genezen
en niet wou en zo. Had voor mij ook niet echt gehoeven. Maar het was ook
wel weer opmerkelijk dat zij zich liet gezeggen door de woorden van
Kirk. Vond ik wel mooi, dat zij tot inkeer wilde komen.

> [...]

> Alleen kon ik niet om opmerkingen heen als 'doe eens niet zo egoïstisch

> en gedraag je voor een keer als een vrouw'.

Zolang de vrouwen daar nog steeds in van die belachelijke korte rokjes
rondlopen heb ik nog geen illusies over geëmancipeerde taal van de heren
aan boord van de Enterprise.

--
Ninia

Wouter Valentijn

ongelezen,
20 dec 2010, 04:22:4420-12-2010
aan
Niek wrote:
> [...]

Ze zijn niet direct vergelijkbaar denk ik.
Alhoewel we in het verleden gezien hebben dat Spock op afstand mensen
suggesties kon toesturen zijn Vulcans voornamenlijk aanrakingstelepaten.
Meer ethernet als het ware. En dan nog een stuk verfijnder.
Miranda kan op puur rauwe kracht veel meer. Ze is meer Wi Fi. Ze spendeerde
juist vier jaar op Vulcan om te leren zich /in te houden/.
Okay, ik besef dat ethernet een krachtiger signaal heeft normaal gezien dan
Wi Fi, maar dat aspect van de vergelijking is meer bedoelt als de manier
waarop ze telepaat zijn. Qua kracht is denk ik Spock meer batterij en
Miranda meer stroom uit het stopcontact.
Het frustreerde haar enorm dat een echte /link/ (mind meld) met Kollos haar
maar niet lukte. Opvallend is wel dat het wel kon nadat Spock het had
gedaan.
Als die Vulcans de afgelopen vier jaar haar hebben laten betalen zou ik mijn
geld terug vragen! :-)
Maar goed, ik denk dat Vulcan er puur en alleen was om zelfbeheersing te
leren en niet om met een Medusan te melden.

<knip>

> [...]
> bedreiging. Dat haar gevoelens haar zo de baas waren, doet mij denken
> dat Spock haar kan verslaan als het gaat om metale beheersing.

Rauwe kracht telt ook denk ik.
"De holbewoner is sterker dan de astronaut."
Om even iets te jatten van 'Angel'.

> [...]
> Alleen kon ik niet om opmerkingen heen als 'doe eens niet zo
> egoďstisch en gedraag je voor een keer als een vrouw'.

Nog een laatste restje chauvinisme in de cultuur van de serie denk ik.
Niet te veel van aantrekken.

Wouter Valentijn

ongelezen,
20 dec 2010, 04:28:5120-12-2010
aan
Ninia wrote:
> [...]

<knip>'

> [...]
> het was ook wel weer opmerkelijk dat zij zich liet gezeggen door de
> woorden van Kirk. Vond ik wel mooi, dat zij tot inkeer wilde komen.

Ik denk dat het gedeelte van Spock in een levensbedreigende situatie en
Miranda die hem moest redden net de crux van het verhaal was.
Zo'n mooie vrouw met zo'n lelijke jaloezie in zich die ze moest overwinnen.
Zit er in de waarheid geen schoonheid? Ze moest toegeven dat ze verkeerd zat
en dat ze pas waarlijk 'mooi' kon zijn op het moment dat ze dat ook
innerlijk was. Door haar grote rivaal te redden die iets gedaan had wat zij
daarvoor nog niet kon.

> Zolang de vrouwen daar nog steeds in van die belachelijke korte rokjes
> rondlopen heb ik nog geen illusies over geëmancipeerde taal van de
> heren aan boord van de Enterprise.

Gek genoeg heb ik geen enkel probleem met hoe de dames erbij lopen. :-D

marbel

ongelezen,
20 dec 2010, 05:06:1020-12-2010
aan
On 19-12-2010 23:31, Niek wrote:

> Alleen kon ik niet om opmerkingen heen als 'doe eens niet zo egoïstisch

> en gedraag je voor een keer als een vrouw'.

het was jaren zestig, in Nederland werd je bij de gemeente en het
onderwijs nog ontslagen als je trouwde. Dat vrouwen leidinggevende
posities hadden en soms zelfs captain waren was heel vooruitstrevend.
Dus mijn tenen gaan wel krom, maar als ik het in het tijdsbeeld zet zie
ik wel dat ze voor TOEN hun best wel deden.

Marjolein

Ninia

ongelezen,
20 dec 2010, 05:37:0220-12-2010
aan
Op 20-12-2010 11:06, marbel schreef:

> [...]
> Dus mijn tenen gaan wel krom, maar als ik het in het tijdsbeeld zet zie
> ik wel dat ze voor TOEN hun best wel deden.

Ja Niek, een beetje meer historisch bewustzijn graag. Hihihi.

--
Ninia

Ninia

ongelezen,
20 dec 2010, 05:38:4820-12-2010
aan
Op 20-12-2010 10:28, Wouter Valentijn schreef:

> [...]

> en dat ze pas waarlijk 'mooi' kon zijn op het moment dat ze dat ook
> innerlijk was. Door haar grote rivaal te redden die iets gedaan had wat zij

Ja, dat is een mooie uitleg. Ik snap de titel nu ook beter.

--
Ninia

0 nieuwe berichten