Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

[STTOS] 3x11 (67) Day of the Dove

0 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

Wouter Valentijn

ongelezen,
7 jan 2011, 17:30:1107-01-2011
aan
Aflevering: Day of the Dove
Productievolgorde: 67
Uitzendvolgorde: 62
DVD: Disc 2

Nee, dit heeft niets met Toon Hermans te maken. :-)

Wel vind ik deze aflevering, binnen zijn specifieke soort, de beste.
Ik zou hem in mijn persoonlijke top 10 plaatsen en zal deze volgende week
behandelen.

--
Wouter Valentijn www.j3v.net

http://www.nksf.scifics.com/startrek.html

Giles: "I'd like to test that theory."
'Buffy the Vampire Slayer 6x21: Two To Go.'

liam=mail

Niek

ongelezen,
7 jan 2011, 18:01:4707-01-2011
aan
Wouter Valentijn wrote:
> Wel vind ik deze aflevering, binnen zijn specifieke soort, de beste.
> Ik zou hem in mijn persoonlijke top 10 plaatsen en zal deze volgende week
> behandelen.

Dan pas? ;-)

--
Niek

Wouter Valentijn

ongelezen,
15 jan 2011, 14:31:3615-01-2011
aan
Wouter Valentijn wrote:
> Aflevering: Day of the Dove
> Productievolgorde: 67
> Uitzendvolgorde: 62
> DVD: Disc 2
>
> Nee, dit heeft niets met Toon Hermans te maken. :-)

Duif is dood...
Oh, wacht, ik zei dat het niets met Toon te maken had.
Sorry.

> Wel vind ik deze aflevering, binnen zijn specifieke soort, de beste.
> Ik zou hem in mijn persoonlijke top 10 plaatsen en zal deze volgende
> week behandelen.

Welke specifieke soort?
De KLINGON soort! :-)

De Enterprise ontvangt een noodoproep van een mensenkolonie op Beta XIIa en
gaat er meteen op af. Kirk, McCoy, Chekov en Johnson stralen naar beneden en
treffen er niets aan! De kolonie is verdwenen. Honderd mannen, vrouwen en
kinderen zijn volledig uitgeroeid. Er is geen lijk te vinden. Er staat geen
steen meer op de andere. Zelfs alle stenen zijn weg! Er is geen spoor meer
te vinden en ook de gebruikte wapens hebben niets achtergelaten! Kirk is
verbijsterd. Wie of wat zou dit gedaan kunnen hebben?

Spock meldt zich vanaf de Enterprise. Er blijkt een Klingonschip in aantocht
te zijn. Kirk heeft zijn antwoord. De Klingons zijn schuldig!
Kort daarop stralen een vijftal Klingons omlaag waaronder captain Kang (rol
van Michael Ansara die net als twee andere TOS Klingon acteurs zijn rol weer
oppikte in DS9, en ook bekend als de tweede Killer Kane in Buck Rogers in
the 25th Century).
Kang en zijn troepen hebben onze Landing Party snel overmeesterd en Kang
slaat Kirk tegen de grond. Kang is buiten zichzelf van woede. Vierhonderd
van zijn mensen zijn gedood en zijn schip is zwaar beschadigd. Kirk is
natuurlijk verantwoordelijk en zal zich voor deze misdaden van de Federatie
moeten verantwoorden!
Als kijker voel je dan al een beetje nattigheid. Vooral als wij de klodder
kleuren zien ronddwarrelen en die van wit naar rood verschiet op momenten
dat de gemoederen verhit raken.

Chekov houdt het niet meer en wil Kang aanvallen. Op Archanis IV hebben
Klingons ook honderd mensen vermoord waaronder zijn broer Piotr!
Kang geeft het bevel om Chekov te straffen en twee van zijn mannen gebruiken
een pijniger die lijkt op het apparaat dat gebruikt werd in het Mirror
universum door het Terran Empire. Kirk lijkt toe te geven. Hij zal de
Klingons meenemen aan boord en de Enterprise aan Kang overdragen.
Hij gebruikt een knop op zijn communicator om Spock een geheim signaal te
geven.
De negen stralen op, maar slechts vier worden weer vast samengesteld op het
transporterplatform. De Klingons zitten nog vast in de transporter (zie ook
'Relics' van TNG en de manier waarop Scotty zichzelf redde).
Kirk laat een groep Red Shirts aanrukken en laat daarna pas de Klingons
materialiseren. Kang is boos. Zijn schip is reddeloos verloren en hijzelf is
vastgezet in een kantine. De rest van zijn bemanning wordt van het schip
gehaald en onder deze groep bevindt zich ook Kangs wetenschapsofficier en
vrouw Mara (Susan Howard, later bekend van Dallas). Het Klingonschip blijkt
een gevaar voor de sector dus wordt het zo snel mogelijk met phasers
weggevaagd.
De Klodder Kleuren komt echter ook aan boord van de Enterprise.... Het is
dus nog niet voorbij. De Klingons besluiten om hun tijd af te wachten en toe
te slaan ondanks het krachtenverschil van 40 tegenover 430. E�n van Kangs
mannen kent zijn gezegdes goed. 4000 kelen kunnen in de nacht worden
doorgesneden door een rennende man.

De Enterprise zelf raakt van koers af en schiet met Warp 9 richting de rand
van de melkweg en ongeveer 390 leden van de bemanning zitten ineens vast in
de lagere dekken. Kirk verdenkt onmiddellijk de Klingons en hij wil verhaal
halen bij Kang. De Klingon captain vindt het reuze interessant, maar ontkent
hier iets mee te maken te hebben. Vervolgens veranderen diverse voorwerpen
in de kantine in korte zwaarden. Kirk en de zijnen trekken hun phasers, maar
die veranderen ook ineens in zwaarden. Aangezien de Klingons een ruime
ervaring hebben op het gebied van zwaardvechten moeten Kirk en zijn mannen
zich terugtrekken.
Op de brug vragen ze zich af wat er nu gebeurd kan zijn. Spock denkt dat het
te eenvoudig is de Klingons de schuld te geven. Anders zouden die wel betere
wapens hebben gemaakt, en dan alleen voor zichzelf. Chekov raakt over de
rooie en verlaat zonder toestemming de brug. Wanneer Sulu van Kirk verneemt
waarom Chekov zo bijzonder kwaad is (die broer Piotr die vermoord zou zijn),
weet Sulu te melden dat Chekov nooit een broer heeft gehad!
Ze staan voor een raadsel. Eerst zij allen die denken dat daar een kolonie
is geweest, en nu Chekov die denkt een broer te hebben gehad die nooit echt
bestaan heeft.... Sulu krijgt het bevel om naar de noodbrug te gaan (bij de
machinekamer) en Scott moet controleren hoe het zit met de phasers. Die
phasers in het magazijn zijn ook allemaal getransformeerd tot zwaarden en
Scotty ziet tot zijn genoegen ook een claymore er tussen zitten!

Spock doet op de brug een merkwaardige ontdekking. Op de Enterprise bevindt
zich meer levensenergie dan verklaard kan worden door de aanwezigheid van de
Klingons en de Enterprise bemanning. Wanneer hij de zaak nauwkeuriger
onderzoekt trekt hij de conclusie dat er zich een wezen aan boord bevindt
dat bestaat uit pure energie en dat dit wezen verantwoordelijk is voor de
gang van zaken. Het manipuleert de gang van zaken en stuurt de aanwezigen
naar een onbekend doel.
McCoy is niet ge�nteresseerd in energiewezens. Hij schuimbekt van woede en
wil gewoon dat Kirk en Spock zich als militairen gaan gedragen en dus alle
Klingons moeten gaan uitroeien!

Meer slecht nieuws: Kang heeft met zijn troepen de machinekamer veroverd en
de luchttoevoer en de warmte worden afgesloten voor die delen van het schip
onder menselijke controle.
Scotty is minstens even zo zot als McCoy geworden en begint racistische
opmerkingen te maken richting Spock die opmerkt dat hij het ook niet altijd
leuk vindt om met mensen te werken. Kirk raakt ook overspannen maar hij kan
zichzelf en de anderen tot de orde roepen. Ze beseffen dat de manipulaties
van het energiewezen ook in hun gevoelens hun sporen achterlaten.

Kang is ook niet gelukkig. Het afsluiten van de zuurstof en de warmte werken
niet. Hij stuurt zijn vrouw en een soldaat erop uit om meer controle over
het schip te krijgen. De twee komen een praktisch gek geworden Chekov tegen.
De Rus schakelt de man snel uit en wil vervolgens Mara verkrachten.
Gelukkig is ook Kirk daar die Chekov snel neerslaat en daarbij het niet bij
��n klap laat. Hij moet zichzelf tegenhouden voordat hij Chekov ernstiger
beschadigt.
Kirk probeert Mara te overtuigen van het bestaan van het wezen, maar ze
gelooft hem niet. Nadat Kirk Chekov naar de ziekenboeg heeft gebracht krijgt
hij van McCoy te horen dat Chekov en diverse andere bemanningsleden leiden
aan een soort paranoia, en dat verwondingen die ze oplopen tijdens de strijd
snel genezen. Zelfs dodelijke wonden! Johnson had zo'n wond opgelopen en is
nu helemaal genezen en vol haat voor de Klingons. Hij verklaart zichzelf
weer geschikt om te vechten en verlaat de ziekenboeg om zich weer in de
strijd te werpen. Kirk wil hem tegenhouden maar wordt vervolgens door
Johnson aangevallen. Spock weet hem te nerve pinchen.

Spock komt erachter dat het wezen dat dit alles veroorzaakt reageert op de
gevoelens van de mensen. Zodra ze vol haat zijn lijkt het ding op te
fleuren.
Ze moeten met de Klingons gaan samenwerken om dit wezen te verslaan. En de
tijd dringt, want over twaalf minuten zullen de dilithium kristallen zijn
uitgeput.
Uiteindelijk is Mara overtuigd en ze besluit om Kirk te helpen. Via
intraschip stralen lukt het Kirk om met Mara naar de machinekamer te gaan
waar ze proberen om Kang te overtuigen. Kang ziet dat haar kleding gescheurd
is en denkt dat ze hem verraden heeft. Hij en Kirk vechten met zwaarden
terwijl buiten de machinekamer de bemanningen van de Enterprise en het
Klingonschip ook vrolijk doorgaan met sabelen.
Kirk besluit zich over te geven en zegt dat het niet uitmaakt of Kang hem
neersteekt of niet. "In the heart, in the head, it won't matter. I won't
stay dead."
Kang wordt eindelijk overtuigd en samen geven ze via de intercom het bevel
om het vechten te staken.
Spock doet de suggestie dat een goed humeur helemaal zal slecht zal vallen
bij het wezen. Kirk en Kang beginnen hart te lachen en het wezen uit te
lachen. Weer krijgen we een mooi Klingon gezegde: "Only a fool fights in a
burning house!"
Het wezen verschiet weer van kleur en wordt misselijk van al die
vrolijkheid. Schielijk verlaat het ding het schip.

Klasse aflevering! Voor mij duidelijk top 10.
Wellicht de eerste aanzet tot de toekomstige alliantie tussen de UFP en de
Klingons en voorspeld door de Organians.

--
Wouter Valentijn www.j3v.net

http://www.nksf.scifics.com/startrek.html

http://www.zeppodunsel.blogspot.com/ (NKSF TV Tips Blog)

marbel

ongelezen,
15 jan 2011, 23:26:2115-01-2011
aan
On 15-1-2011 20:31, Wouter Valentijn wrote:

> Klasse aflevering! Voor mij duidelijk top 10.
> Wellicht de eerste aanzet tot de toekomstige alliantie tussen de UFP en de
> Klingons en voorspeld door de Organians.

Ik vond het een leuke aflevering. Ik vond het alleen vrij bruut van het
alienkloddermonster dat het de klingons op het klingonschip dus
blijkbaar allemaal opblies, aangezien er maar 38 over konden worden
gebeamed. Of zijn er maar zo weinig nodig op een klingonschip?

Marjolein

Wouter Valentijn

ongelezen,
16 jan 2011, 16:05:4416-01-2011
aan

"marbel" <mar...@marbel.info> schreef in bericht

De D7 kruiser is de Klingon tegenhanger van de Federation Starship klasse.
En Kang verklaarde dat 400 van zijn bemanning reeds gesneuveld waren.
Het kloddermonster (of de 'haatvampier') moet dus denk ik al voor conflicten
hebben gezorgd aan boord van het Klingonschip voordat ze bij die planeet
aankwamen. Zal niet al te moeilijk geweest zijn. Klingons zijn meestal toch
al zo heetgebakerd.

Niek

ongelezen,
22 jan 2011, 12:11:1722-01-2011
aan
Wouter Valentijn wrote:
> Kirk is verbijsterd.

Nou, ik geloof niet dat Kirk ooit verbijsterd heb gezien. Zoveel diepte
heeft hij niet, vrees ik. ;-)

> Spock meldt zich vanaf de Enterprise. Er blijkt een Klingonschip in aantocht
> te zijn. Kirk heeft zijn antwoord. De Klingons zijn schuldig!

Een beetje kortzichtig. Niet dat het een vreemde conclusie is maar een
beetje meer onderzoek leek me hier wel op zijn plaats.

> Kort daarop stralen een vijftal Klingons omlaag waaronder captain Kang (rol
> van Michael Ansara die net als twee andere TOS Klingon acteurs zijn rol weer

> oppikte in DS9).

Maar dan ziet hij er wel veel Klingoniger uit, toch? Is hij een van de
grote drie?

> [...]
> natuurlijk verantwoordelijk en zal zich voor deze misdaden van de Federatie

Hihihihi, van de Klingons verwacht ik dit soort rechtlijngheid dan weer
wel.

> Chekov houdt het niet meer en wil Kang aanvallen. Op Archanis IV hebben
> Klingons ook honderd mensen vermoord waaronder zijn broer Piotr!

Dit had toch gelijk al een hint moeten zijn maar nee hoor, Kirk heeft
nog meer aanwijzingen nodig.

> De rest van zijn bemanning wordt van het schip gehaald en onder deze groep bevindt zich ook Kangs wetenschapsofficier en
> vrouw Mara (Susan Howard, later bekend van Dallas).

Ze kwam me al zo bekend voor maar van Dallas? Nee, dat had ik nooit geraden.

> Vervolgens veranderen diverse voorwerpen in de kantine in korte zwaarden. Kirk en de zijnen trekken hun phasers, maar
> die veranderen ook ineens in zwaarden.

Dat vond ik wel leuk vervreemdend. Al die oude wapens in zo'n moderne
omgeving.

> Scotty ziet tot zijn genoegen ook een claymore er tussen zitten!

Hahahaha, scčnes waarin Scotty alleen mag opereren werken toch wel het
beste.

> McCoy is niet geďnteresseerd in energiewezens. Hij schuimbekt van woede en

> wil gewoon dat Kirk en Spock zich als militairen gaan gedragen en dus alle
> Klingons moeten gaan uitroeien!

Ook niet echt des McCoys of toch wel? Ik weet het niet goed. In ieder
geval was het wel wat over de top van hem.

> De Rus schakelt de man snel uit en wil vervolgens Mara verkrachten.

Voor de jaren zestig wel heel heftig. Nu worden dit soort scčnes in
detail getoond maar destijds was het slechts de suggestie van een
komende verkrachting. Het heeft iets onschuldigers.

> Spock komt erachter dat het wezen dat dit alles veroorzaakt reageert op de
> gevoelens van de mensen. Zodra ze vol haat zijn lijkt het ding op te
> fleuren.

Is er niet ooit al eens eerder zoiets geweest? Het klinkt in ieder geval
weinig origineel maar dat kan ook door vele jaren SF/fantasy kijken komen.

> Uiteindelijk is Mara overtuigd en ze besluit om Kirk te helpen.

Dat ging me toch een beetje te snel. Mara is een Klingon, geen menselijk
watje! In DS9 zijn de Klingonvrouwen meer de moeite waard. Al moet ik
zeggen dat ze veel slapper afgeschilderd had kunnen worden.

> Kirk besluit zich over te geven en zegt dat het niet uitmaakt of Kang hem
> neersteekt of niet. "In the heart, in the head, it won't matter. I won't
> stay dead."

Hele mooie speech van Kirk. Dan weet je echt dat hij dé captain is. :-)

> Weer krijgen we een mooi Klingon gezegde: "Only a fool fights in a
> burning house!"

Ja, heerlijk die Klingonfilosofie.

> Klasse aflevering! Voor mij duidelijk top 10.

Top tien zou ik niet weten maar voor seizoen drie in ieder geval wel een
van de betere.

--
Niek

Ninia

ongelezen,
22 jan 2011, 12:12:2222-01-2011
aan
Op 15-1-2011 20:31, Wouter Valentijn schreef:

> Klasse aflevering! Voor mij duidelijk top 10.
> Wellicht de eerste aanzet tot de toekomstige alliantie tussen de UFP en de
> Klingons en voorspeld door de Organians.

Niks voor mij deze aflevering. Er komt maar geen eind aan het vechten,
ik hou sowieso niet van de vechtafleveringen, dus staat deze voor mij
tamelijk onderaan. Wat doet de vrouw ineens van gedachten veranderen?
Het ene moment roept ze nog dat het een trick is (terwijl ze de alien
allang gezien heeft) het volgende moment gelooft ze Kirk.
Gaande de aflevering raak ik ontzettend ge�rriteerd door het hele gedoe
alsof de alien mij ook in zijn greep krijgt.

Overigens begrijp ik nu wel ineens waarom het op aarde alsmaar doorgaat
met de oorlogen. We zijn natuurlijk ook in de ban van dat alien
knipperlicht.

--
Ninia

Niek

ongelezen,
22 jan 2011, 12:14:2422-01-2011
aan
Ninia wrote:
> Wat doet de vrouw ineens van gedachten veranderen?

Dat werd mij ook niet echt duidelijk. Opeens was het zo.

> Gaande de aflevering raak ik ontzettend geïrriteerd door het hele gedoe

> alsof de alien mij ook in zijn greep krijgt.

Oei! Je hebt je te veel ingeleefd. Volgende keer met een
beschermingsschild kijken want wie weet wat er nog gaat komen en je wil
het toch wel overleven.

> Overigens begrijp ik nu wel ineens waarom het op aarde alsmaar doorgaat
> met de oorlogen. We zijn natuurlijk ook in de ban van dat alien
> knipperlicht.

Oh! Dus als we allemaal de slappe lach krijgen is het voorbij?

--
Niek

Ninia

ongelezen,
22 jan 2011, 12:16:5922-01-2011
aan

Zeker weten :)

--
Ninia

Wouter Valentijn

ongelezen,
22 jan 2011, 13:46:0222-01-2011
aan
Niek wrote:

> Nou, ik geloof niet dat Kirk ooit verbijsterd heb gezien. Zoveel
> diepte heeft hij niet, vrees ik. ;-)

Je moet ook je TOS bril opzetten Niek! ;-)

> Een beetje kortzichtig. Niet dat het een vreemde conclusie is maar een
> beetje meer onderzoek leek me hier wel op zijn plaats.

De schuld van dat wezen. Dat rotzooide een eind weg met hun
beoordelingsvermogen.

> Maar dan ziet hij er wel veel Klingoniger uit, toch? Is hij een van de
> grote drie?

Yep.
Nooit Star Trek: Enterprise gezien?
Hierin wordt uitgelegd dat de Klingons met richels een virus opliepen
waardoor ze er ineens menselijker uit begonnen te zien. Wellicht ��n van de
redenen waarom ze mensen zo haten. :-)
De grote drie (Kor, Koloth en Kang) zullen ergens kort na TOS zijn genezen.
:-) De eerste keer dat we richels zagen was aan het begin van Star Trek: The
Motion Picture, en wel op het voorhoofd van Mark Lenard! :-)

<knip>

> Dit had toch gelijk al een hint moeten zijn maar nee hoor, Kirk heeft
> nog meer aanwijzingen nodig.

Kirk kent Chekov niet zo goed als Sulu.

<knp>

> Hahahaha, sc�nes waarin Scotty alleen mag opereren werken toch wel het
> beste.

Scotty just rawks! :-)

> Ook niet echt des McCoys of toch wel? Ik weet het niet goed. In ieder
> geval was het wel wat over de top van hem.

Dat stokebrand wezen nietwaar.

> Voor de jaren zestig wel heel heftig. Nu worden dit soort sc�nes in

> detail getoond maar destijds was het slechts de suggestie van een
> komende verkrachting. Het heeft iets onschuldigers.

Hier niet vond ik!

> Is er niet ooit al eens eerder zoiets geweest? Het klinkt in ieder
> geval weinig origineel maar dat kan ook door vele jaren SF/fantasy
> kijken komen.

Dit was een aan haat verslaafde energie klodder.
Eerder zagen we de angstvampier in 'Wold in the Fold' waarin uit de doeken
werd gedaan wie Jack the Ripper nu echt was.

Hmmm... Een haatvampier, een angstvampier... Wanneer komt er eens een keer
een liefdesvampier?
Oh, ja... in DS9 was er ooit een muze vampier die aasde op Jake. Gespeeld
door die actrice met die aparte ogen.

> Dat ging me toch een beetje te snel. Mara is een Klingon, geen
> menselijk watje! In DS9 zijn de Klingonvrouwen meer de moeite waard.

Ze is ook wetenschapsofficier bij de Klingons. Ze heeft dus ook kritische
hersens als het goed is.

> Al moet ik zeggen dat ze veel slapper afgeschilderd had kunnen worden.

Ze gaf ook wel een goede uitleg over het waarom van de expansiedrang: Al die
arme werelden in het Imperium.

> Hele mooie speech van Kirk. Dan weet je echt dat hij d� captain is.
> :-)

Oh, yeah!

> Ja, heerlijk die Klingonfilosofie.

Recht voor zijn raap en met een duidelijk zinnigheidsgehalte.

> Top tien zou ik niet weten maar voor seizoen drie in ieder geval wel
> een van de betere.

Dat zonder meer.

Niek

ongelezen,
22 jan 2011, 16:48:1022-01-2011
aan
Wouter Valentijn wrote:

> Je moet ook je TOS bril opzetten Niek! ;-)

Oooooooooooooooh, die was ik even kwijt. Goed dat je het zegt.

> De schuld van dat wezen. Dat rotzooide een eind weg met hun
> beoordelingsvermogen.

Ja, nu je het zegt. Dat moet het wel geweest zijn want anders valt Kirk
wel heel erg door de mand als goede beoordelaar van situaties.

> Yep.
> Nooit Star Trek: Enterprise gezien?

Jawel. Sssssssssssssssst. Ik hoor meteen dat klerenliedje weer in mijn
hoofd.

> Hierin wordt uitgelegd dat de Klingons met richels een virus opliepen
> waardoor ze er ineens menselijker uit begonnen te zien. Wellicht ��n van de
> redenen waarom ze mensen zo haten. :-)

Zo zat het. Was ik even kwijt. Ik kan me nog wel Worf herinneren in DS9
die in die Tribble-aflevering er niets over kwijt wil. Dat heeft
blijkbaar meer indruk op me gemaakt.

> De grote drie (Kor, Koloth en Kang) zullen ergens kort na TOS zijn genezen.
> :-) De eerste keer dat we richels zagen was aan het begin van Star Trek: The
> Motion Picture, en wel op het voorhoofd van Mark Lenard! :-)

Die speelde toch de vader van Spock? Was hij ook al een Klingon? Of haal
ik nu allemaal acteurs door elkaar?

> Dit was een aan haat verslaafde energie klodder.
> Eerder zagen we de angstvampier in 'Wold in the Fold' waarin uit de doeken
> werd gedaan wie Jack the Ripper nu echt was.

Heb jij nu werkelijk zo'n goed geheugen of heb je het zo vaak gezien dat
je dit allemaal weet of zoek je dit toch nog even op? :-)

> [...]
> een liefdesvampier?
> Oh, ja... in DS9 was er ooit een muze vampier die aasde op Jake. Gespeeld

Daarbij zie ik gelijk de rook van Jake zijn hoofd komen. Hele aparte
aflevering was dat.

--
Niek

Wouter Valentijn

ongelezen,
22 jan 2011, 17:43:2022-01-2011
aan
Niek wrote:

> Oooooooooooooooh, die was ik even kwijt. Goed dat je het zegt.

Vanzelfsprekend heb ik mijn eigen natuurlijke lenzen al lang geleden laten
vervangen door TOS lenzen. :-)

<knip>

> Jawel. Sssssssssssssssst. Ik hoor meteen dat klerenliedje weer in mijn
> hoofd.

IT'S BEEN A LONG TIME.....

Oeps
sorry....

> Zo zat het. Was ik even kwijt. Ik kan me nog wel Worf herinneren in
> DS9 die in die Tribble-aflevering er niets over kwijt wil. Dat heeft
> blijkbaar meer indruk op me gemaakt.

'Trials and Tribbleations' was indrukwekkender dan heel Enterprise.

> Die speelde toch de vader van Spock? Was hij ook al een Klingon? Of
> haal ik nu allemaal acteurs door elkaar?

Je hebt helemaal gelijk. En hij speelde ook die Romulan commander in
'Balance of Terror'.
Als ik me niet vergis was hij buiten Star Trek ook nog een gorilla in de TV
serie Planet of the Apes en speelde hij het hoofd van een ambasadeur in de
slotaflevering van het tweede seizoen van Buck Rogers in the 25th century.

> Heb jij nu werkelijk zo'n goed geheugen of heb je het zo vaak gezien
> dat je dit allemaal weet of zoek je dit toch nog even op? :-)

In de jaren '70 werd TOS zowel door de NOS als de BRT uitgezonden. Zag het
toen twee keer.
Begin jaren '80 werd het op het ZDF herhaald. Nam het toen op (V2000) en zag
toen elke aflevering ook nog zo'n twee tot vijf keer.
Ongeveer in 1984 zond de BRT het nog een keer uit. Nam het op. Zag het weer
een aantal keren.
Later werd het in de jaren '90 uitgezonden weer door de BBC en bij TV10
Gold. Nam het op, draaide het een aantal keren af. Was dit keer voor het
eerst op VHS.
Een aantal jaren geleden kocht ik de DVD's die ik nu voor de tweede keer
draai.
Daarnaast heb ik nog een half dozijn naslagwerken over Star Trek en heb ik
de boeken van James Blish van die afleveringen diverse keren gelezen.

Het zit praktisch in mijn dna. :-)

<knip>

Wouter Valentijn

ongelezen,
22 jan 2011, 18:42:4622-01-2011
aan
Wouter Valentijn wrote:
> [...]

<knip>

> Daarnaast heb ik nog een half dozijn naslagwerken over Star Trek en
> heb ik de boeken van James Blish van die afleveringen diverse keren
> gelezen.

Argghh! Ik bedoel een paar dozijn!

0 nieuwe berichten