Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

[STTOS] 3x17 (73) The Mark of Gideon

0 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

Wouter Valentijn

ongelezen,
19 feb 2011, 09:51:0019-02-2011
aan
Aflevering: The Mark of Gideon
Productievolgorde: 73
Uitzendvolgorde: 71
DVD: Disc 4

Ik zei een tijd terug dat ik op mijn tong moest bijten. :-)
Nou niet gaan terug lezen eventueel! Pas na het kijken.
In ieder geval zijn mijn tenen niet ongerust.

--
Wouter Valentijn www.j3v.net

http://www.nksf.scifics.com/startrek.html

http://www.zeppodunsel.blogspot.com/ (NKSF TV Tips Blog)

Giles: "I'd like to test that theory."
'Buffy the Vampire Slayer 6x21: Two To Go.'

liam=mail

Niek

ongelezen,
27 feb 2011, 15:55:0427-02-2011
aan
Ondanks dat veel niet houdbaar is tegen het licht van de logica vond ik
dit toch een boeiend verhaal.

Een volk dat onder strenge voorwaarden contact toestaat, intrigeert
onmiddellijk want het kan niet anders dat zij iets te verbergen hebben.
Wanneer Kirk dan ook nog eens tijdens het beamen op zijn eigen schip
terug lijkt te zijn beland, zijn schip maar dan zonder bemanningsleden,
is de mysterie volledig. Mijn eerste gedachte was dan ook dat hij in de
tijd moest zijn verplaatst.
De fladderende Odona lijkt hetzelfde lot te zijn beschoren en het kwam
werkelijk niet in mij op dat zij in het plot betrokken was. Pas
geleidelijk aan wordt zij steeds verdachter. Goed uitgespeeld.

Jammer zijn alleen de scčnes met Spock die slechts met heel veel moeite
achter het lot van Kirk komt. Ik zou denken dat het makkelijk zou zijn
om de coördinaten waar Kirk heen is gestuurd met de beamer qua exacte
plek te achterhalen zijn.

Angstaanjagend mooi vond ik de mensenmassa's die door de ramen naar
binnen gluren. Dit spreekt zeer tot de verbeelding. De overbevolking die
zo uit de hand gelopen is dat men alleen nog kan leven in aanwezigheid
van vele anderen en privacy een woord is uit een legende of mythe.
De oplossing om een ziekte binnen te halen zodat mensen zouden
verouderen en sterven, is goed bedacht. De uitvoering rammelt helaas aan
alle kanten.

Kirk kan in ieder geval wel weer een alien toevoegen aan de lijst 'welke
aliens heb ik gezoend in mijn leven'.

--
Niek

marbel

ongelezen,
27 feb 2011, 16:50:4827-02-2011
aan
On 27-2-2011 21:55, Niek wrote:
> [...]
> werkelijk niet in mij op dat zij in het plot betrokken was. Pas
> geleidelijk aan wordt zij steeds verdachter. Goed uitgespeeld.

Ja, ik had niet gedacht dat het een ruimteschip replica op de planeet
was. Ook apart, dat het zelfs met de schaakspelen e.d. werd nagebouwd...

> [...]

> achter het lot van Kirk komt. Ik zou denken dat het makkelijk zou zijn
> om de coördinaten waar Kirk heen is gestuurd met de beamer qua exacte

Vond ik ook wat vreemd, en dat ze pas later ontdekken dat de coordinaten
anders zijn, dat had Spock meteen op moeten vallen

> [...]
> De oplossing om een ziekte binnen te halen zodat mensen zouden
> verouderen en sterven, is goed bedacht. De uitvoering rammelt helaas aan

Ja, ook al omdat Oona helemaal alleen in haar kamer ziek lag te zijn....

Marjolein

Wouter Valentijn

ongelezen,
27 feb 2011, 17:06:3027-02-2011
aan
Niek wrote:
> Ondanks dat veel niet houdbaar is tegen het licht van de logica vond
> ik dit toch een boeiend verhaal.

Het doet ook een beetje denken aan het korte verhaal: The Deadly Mission of
Phineas Snodgrass.
Die hoofdpersoon reist naar het verleden en introduceert daar moderne
medicijnen met als gevolg dat het sterftecijfer zo keldert dat bijna het
hele heelal overbevolkt raakt met mensen. Het wordt verholpen door een
andere tijdreiziger die ook naar het verleden reist en Snodgrass doodschiet
voordat hij daar de veranderingen teweeg kan brengen.

> [...]
> werkelijk niet in mij op dat zij in het plot betrokken was. Pas
> geleidelijk aan wordt zij steeds verdachter. Goed uitgespeeld.

Alles was min of meer zo opgezet om Kirk te verleiden bij haar te blijven.
Maar plichtsgetrouw aan zijn schip en haar missie besloot Kirk om maar niet
op haar aanbod in te gaan.

> [...]

> moeite achter het lot van Kirk komt. Ik zou denken dat het makkelijk
> zou zijn om de coördinaten waar Kirk heen is gestuurd met de beamer

Misschien waren ze op de Enterprise verstrooid.
Ze kwamen er pas op het einde achter dat er twee stel coördinaten waren: één
voor de nep Enterprise, en één voor die ruimte waar die ambassadeur zat.

> [...]
> of mythe. De oplossing om een ziekte binnen te halen zodat mensen zouden
> verouderen en sterven, is goed bedacht. De uitvoering rammelt helaas

Hoezo? Ze hadden Kirks bloed nodig om het dodelijke serum te maken, en omdat
Odona het overleefde konden ze nu haar gebruiken voor de introductie van een
dodelijke ziekte.
Mocht het op technische punten niet kloppen... Gaten in de medische kennis
van de schrijver(s)?

> Kirk kan in ieder geval wel weer een alien toevoegen aan de lijst
> 'welke aliens heb ik gezoend in mijn leven'.

KIRK!
KIRK!
KIRK!

/roept enthousiast terwijl hij zijn rechtervuist telkens in de lucht steekt.

Bijzonder mooie en elegante vrouw. Héél dapper ook. Binnen haar eigen
cultuur dan.

Hier min of meer de reden waarom ik op mijn tong beet sinds ik een bepaalde
opmerking van Niek las bij "Wink of an Eye".
Het ging niet op direct natuurlijke wijze, maar op een bepaalde manier kwam
het daar toch op neer. :-D

Niek

ongelezen,
27 feb 2011, 17:38:4327-02-2011
aan
On 02/27/2011 11:06 PM, Wouter Valentijn wrote:

> Niek wrote:
> Het doet ook een beetje denken aan het korte verhaal: The Deadly Mission of
> Phineas Snodgrass.

Nooit van gehoord. Klinkt ook boeiend.

> Alles was min of meer zo opgezet om Kirk te verleiden bij haar te blijven.
> Maar plichtsgetrouw aan zijn schip en haar missie besloot Kirk om maar niet
> op haar aanbod in te gaan.

Wat dat betreft hadden ze wel wat meer onderzoek naar het karakter van
Kirk mogen doen voordat ze hem kozen als overdrager van de ziekte.

> Hoezo? Ze hadden Kirks bloed nodig om het dodelijke serum te maken, en omdat
> Odona het overleefde konden ze nu haar gebruiken voor de introductie van een
> dodelijke ziekte.

Het lijkt me dat ze ook wel op een andere manier aan dit bloed hadden
kunnen komen zonder de hele Enterprise te hoeven nabouwen.

> Hier min of meer de reden waarom ik op mijn tong beet sinds ik een bepaalde
> opmerking van Niek las bij "Wink of an Eye".

Eh...die weet ik niet meer.

> Het ging niet op direct natuurlijke wijze, maar op een bepaalde manier kwam
> het daar toch op neer. :-D

Hier ontgaat mij het een en ander.

--
Niek

Wouter Valentijn

ongelezen,
28 feb 2011, 15:21:5928-02-2011
aan
Niek wrote:

> Nooit van gehoord. Klinkt ook boeiend.

Lang geleden dat ik het gelezen heb, maar het staat me nog steeds bij.

> Wat dat betreft hadden ze wel wat meer onderzoek naar het karakter van
> Kirk mogen doen voordat ze hem kozen als overdrager van de ziekte.

Ze waren beter in het namaken van zijn schip ja. :-)

> Het lijkt me dat ze ook wel op een andere manier aan dit bloed hadden
> kunnen komen zonder de hele Enterprise te hoeven nabouwen.

Dat was dacht ik meer om Kirk te bewerken. Zodat hij daar samen met Odona
alleen kon wandelen en verliefd worden. Op die manier hoopten ze hem zo te
manipuleren dat hij zou blijven.

> Eh...die weet ik niet meer.

> Hier ontgaat mij het een en ander.

Ik ga even wat uit die draad hier citeren:

<quote>

> Eh SOA bestaat niet meer in de toekomst?

Hmmm.... Ik moet op mijn tong bijten nu.

</quote>

Uit:https://groups.google.com/group/nl.kunst.sf+fantasy/msg/25ab8e909fe7f88c?hl=nl

Niek

ongelezen,