Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

[STTOS] 3x24 (80) Turnabout Intruder

3 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

Wouter Valentijn

ongelezen,
12 apr 2011, 01:54:5512-04-2011
aan
Aflevering: Turnabout Intruder
Productievolgorde: 80
Uitzendvolgorde: 79
DVD: Disc 6

Oorspronkelijk geclaimed door Geert-Jan...
Het is weer enige tijd geleden dat ik iets van hem heb vernomen (na een
korte e-mail uitwisseling).

Mocht hij voor a.s. dinsdag niet gereageerd hebben, dan zal ik op die dag,
19 april 2011, ijs en weder dienende, mijn stukje over deze finale
schrijven.

--
Wouter Valentijn www.j3v.net

http://www.nksf.scifics.com/startrek.html

http://www.zeppodunsel.blogspot.com/ (NKSF TV Tips Blog)

Giles: "I'd like to test that theory."
'Buffy the Vampire Slayer 6x21: Two To Go.'

liam=mail

Wouter Valentijn

ongelezen,
19 apr 2011, 15:13:1019-04-2011
aan

"Wouter Valentijn" <li...@valentijn.nu> schreef in bericht

> Aflevering: Turnabout Intruder
> Productievolgorde: 80
> Uitzendvolgorde: 79
> DVD: Disc 6

Ik ben geen medisch expert, maar volgens mij zat er bij deze dame een
steekje los.

De dame in kwestie, Janice Lester, maakt deel uit van een wetenschapsteam
dat onderzoek doet naar een verloren beschaving op Camus II.
Ze heeft vrijwel al haar teamleden, op dokter Arthur Coleman na, weggestuurd
naar een plek waarvan zij en de dok weten dat er dodelijke straling is. Haar
team sterft en de Enterprise arriveert te laat om hen te redden. TBT weet
van niets. Kirk heeft wel een geschiedenis met Lester. Hij had met haar
tijdens zijn tijd bij de academie een jaar lang een relatie die nogal slecht
eindigde. Lester wilde graag ook Starship Captain worden, maar vrouwen
worden daar niet toegelaten! Foutje van Roddenberry. Hij gaf dat later zelf
toe. :-/

Op Camus II heeft ze een toestel gevonden waarmee ze in staat is om met Kirk
van lichaam te wisselen. Ook Coleman weet ervan.
Ze verdooft Kirk en verwisselt hem van lichaam. Net wanneer ze hem wil
wurgen (haar eigen lichaam dus) komen Spock, McCoy en Coleman weer binnen
zodat ze iets anders moet verzinnen. Kirk, in Lesters lichaam, wordt snel
verdoofd voordat hij goed en wel beseft wat er gaande is.

Aan boord van de Enterprise geeft Lester direct bevelen die Spock en McCoy
vreemd in de oren klinken. Zo moet de Enterprise naar Benecia gaan om
'Lester' (Kirk) af te zetten, terwijl Starbase 2 betere faciliteiten heeft
om Lester te behandelen. McCoy krijgt zowat bijna ruzie met 'Kirk' wanneer
deze Coleman voortrekt bij degene die Lester moet behandelen. Coleman was
vroeger arts op een Starship, maar bleek volledig incompetent en is daarom
uit de dienst ontslagen.
'Kirk' (Lester) weet er telkens wel een logische draai aan te geven. Echt
goed lukt het niet wanneer hij geen contact op wil nemen met Starfleet om te
verklaren dat ze later met de USS Potemkin een rendez-vous zullen hebben.

Kirk wordt wakker en ziet dat hij nu zittend moet plassen. In paniek
ontvlucht hij de cabine en wordt in eerste instantie niet geloofd dat hij
echt Kirk is. Lester gebiedt Coleman om Kirk te verdoven en in de cel te
gooien. Twee bewakers worden erop geplaatst en niemand anders dan Coleman of
'Kirk' mogen erbij.
Spock meent dat er nu echt iets loos is en bezoekt 'Lester'. Via een
mindmeld weet hij nu dat Kirk in Lesters lichaam zit.
McCoy wil Spock ook wel geloven maar moet Kirk eerst een aantal tests af
leggen. Lester slaagt erin om medisch en 'psychisch' gezien die tests te
verslaan en wil steeds meer macht naar zich toe halen.

Wanneer Spock betrapt wordt bij het helpen van Kirk grijpt Lester die
gelegenheid om Spock voor de krijgsraad te slepen. Zijn, eh, haar, gedrag
tijdens die zitting is op het hysterische af en meer bemanningsleden
beginnen hem vreemd aan te kijken. Communicatieofficier Lisa wordt ingezet
om de woorden van Spock tegen hem te gebruiken. Vlak voor dat de officieren
McCoy en Scott hun beslissing voor de krijgsraad bekend moeten maken wordt
hun gesprek in de gang afgeluisterd. Beiden hebben de conclusie getrokken
dat Kirk beslist niet zichzelf is en besluiten om tegen hem op te treden.
Dit gesprek is echter afgeluisterd en opgenomen!
Lester grijpt dit aan om al zijn senior officieren op te pakken en te laten
executeren! De overige bemanning protesteert. Executies zijn alleen
toegestaan wegens het overtreden van General Order 4 (benaderen van Talos
IV) en hiervan is geen sprake. De bemanning wil niet langer de bevelen
opvolgen en Lester wordt nu volledig hysterisch. Even is dat genoeg om een
wisseling terug tot stand te brengen.

Kirk (in Lesters lichaam nog steeds) meende even op de brug te zijn terwijl
hij met Spock, Scott en Bones zit opgesloten.
Lester geeft Coleman het bevel om Lesters lichaam een dodelijke injectie te
geven en Coleman wil uiteindelijk toch daaraan toegeven. Hij houdt van haar.
Bij de cel aangekomen gaat het helemaal mis voor haar. De geesten van Kirk
en Lester schieten weer terug in de lichamen waar ze thuis horen.
Janice Lester stort volledig in en Coleman belooft zorg voor haar te dragen.
Naar mijn smaak mogen ze allebei de bak in, maar zij is meer een geval voor
Elba II.

Kirk heeft medelijden met haar. Haar leven had even rijk kunnen zijn als dat
van ieder andere vrouw.
Oef... Pijnlijke aflevering voor wat emancipatie betreft.Zoals ik al zei
heeft Roddenberry zelf toegegeven dat hij hier de plank mis sloeg.

Geen Uhura hier weer, maar wel luitenant Lisa.
Haar kennen we nog als Angela Martine van 'Balance of Terror' alwaar ze haar
bruidegom in de strijd verloor.
Als zij nu weer hetzelfde personage was, is ze misschien alsnog een keer
getrouwd met een meneer Lisa. Maar dat is speculatie. :-)

Niet de beste finale van een Star Trek serie, maar niet de slechtste naar
mijn mening. Ik zou uiteindelijk deze aflevering een zwakke middenmoter
noemen.

Niek

ongelezen,
20 apr 2011, 03:27:5720-04-2011
aan
De allerlaatste! Boeoeoehoeoeoeeoe!

On 04/19/2011 09:13 PM, Wouter Valentijn wrote:
> [...]
> worden daar niet toegelaten! Foutje van Roddenberry. Hij gaf dat later zelf

Aha, vandaar. Ik vond het al zo vreemd, helemaal niet des Star Treks.

> Op Camus II heeft ze een toestel gevonden waarmee ze in staat is om met Kirk
> van lichaam te wisselen. Ook Coleman weet ervan.

Dat werd weer erg fantasierijk in beeld gebracht met een magneetmuur,
flitslichten en de nabeelden van de gezichten van de personen die van
lichaam wisselden. In oude series is het altijd weer een verrassing of
een enorme teleurstelling hoe ze onvoorstelbare gebeurtenissen in beeld
gaan brengen terwijl ze nog niet de speciale effecten apparatuur hadden
als dat er nu beschikbaar is. Deze vond ik zeer geslaagd.

> Ze verdooft Kirk en verwisselt hem van lichaam. Net wanneer ze hem wil
> wurgen (haar eigen lichaam dus)

Het feit dat ze zo makkelijk haar eigen lichaam kan wurgen, geeft al aan
hoe gestoord ze is en zichzelf haat. William Shatner deed het trouwens
erg leuk als zijnde hysterische Lester.

> Spock meent dat er nu echt iets loos is en bezoekt 'Lester'. Via een
> mindmeld weet hij nu dat Kirk in Lesters lichaam zit.

De ouwe trouwe Spock. Toch wel heel intiem zo'n mindmeld.

> McCoy wil Spock ook wel geloven maar moet Kirk eerst een aantal tests af
> leggen. Lester slaagt erin om medisch en 'psychisch' gezien die tests te
> verslaan en wil steeds meer macht naar zich toe halen.

Dat vooral de psychische test uitvalt in het voordeel van Lester vond ik
wat ongeloofwaardig. Ze is zo onstabiel en al heeft Kirk ook wel zijn
emotionele kanten, dit verschil moet toch zichtbaar zijn geweest. Geen
beste psychologische test. Maar ja, McCoy is dan ook een dokter.

> [...]
> gelegenheid om Spock voor de krijgsraad te slepen. Zijn, eh, haar, gedrag
> tijdens die zitting is op het hysterische af en meer bemanningsleden

Ontzettend vermakelijk om naar te kijken. Ja, een pluim voor Shatner.

> Lester grijpt dit aan om al zijn senior officieren op te pakken en te laten
> executeren! De overige bemanning protesteert.

Je weet dan ook dat het niet anders dan slecht kan aflopen voor Lester.
Dit is zo buiten de maat dat niets meer geloofwaardig is en het niet
lang kan duren voordat haar macht zal tanen.

> Bij de cel aangekomen gaat het helemaal mis voor haar. De geesten van Kirk
> en Lester schieten weer terug in de lichamen waar ze thuis horen.

Dat is wel heel praktisch, hoeven ze niet terug naar die planeet waar
voor het eerst van lichaam gewisseld is.

> Oef... Pijnlijke aflevering voor wat emancipatie betreft.Zoals ik al zei
> heeft Roddenberry zelf toegegeven dat hij hier de plank mis sloeg.

Dat is dan een pleister op de akelige wond. Los van dit punt was het
verhaal op zich wel heel boeiend.

> Geen Uhura hier weer, maar wel luitenant Lisa.

De allerlaatste aflevering en geen Uhura, dat vond ik wel wat zuur.

> Haar kennen we nog als Angela Martine van 'Balance of Terror' alwaar ze haar
> bruidegom in de strijd verloor.

Ze kwam me al ergens bekend voor.

> Niet de beste finale van een Star Trek serie, maar niet de slechtste naar
> mijn mening. Ik zou uiteindelijk deze aflevering een zwakke middenmoter
> noemen.

Oh, juist door het acteerwerk van Shatner heb ik me ongelooflijk
vermaakt met dit verhaal. De toenemende hysterie in Lester was heerlijk
kijkvoer. Het verhaal ook geloofwaardig in de zin van ziekelijke
machtlust en het haten van het vrouwenlijf is iets wat in onze
samenleveing ook nog vaak genoeg voorkomt omdat vrouwen ondanks de
emancipatie nog op het overgrootste vlak als mindere wordt gezien.
Daarom vond ik dit wel heel aardig vertolkt.

--
Niek

0 nieuwe berichten