Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

[STTOS] 3x16 (72) Whom Gods Destroy

2 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

Wouter Valentijn

ongelezen,
12 feb 2011, 18:05:2912-02-2011
aan
Aflevering: Whom Gods Destroy
Productievolgorde: 72
Uitzendvolgorde: 69
DVD: Disc 4

De titel is gebaseerd op een fragment van een gedicht van de Griekse dichter
Euripides.

Meer zeg ik niet.

--
Wouter Valentijn www.j3v.net

http://www.nksf.scifics.com/startrek.html

http://www.zeppodunsel.blogspot.com/ (NKSF TV Tips Blog)

Giles: "I'd like to test that theory."
'Buffy the Vampire Slayer 6x21: Two To Go.'

liam=mail

Ninia

ongelezen,
13 feb 2011, 13:17:5013-02-2011
aan
Op 13-2-2011 0:05, Wouter Valentijn schreef:

> [...]
> DVD: Disc 4
>
> De titel is gebaseerd op een fragment van een gedicht van de Griekse dichter

"Whom the gods would destroy they first make mad."

Vandaar dus.

Op de vergiftigde planeet Elba 2 hebben ze een gekkenhuis neergezet.
(Leuke plaats voor een gekkenhuis btw). Er zijn nieuwe veelbelovende
medicijnen voor de gekken die Kirk en Spock daar gaan brengen. De
directeur van het gekkenhuis doet wel een beetje vreemd en op een
gegeven moment ontpopt hij zich schaterlachend als een van de gekken en
blijkt de directeur uitgeput door marteling in een van de cellen
gespietst te hangen. De uitgebroken gek is captain Garth, op de
Starfleet Academy een van de grote helden van Kirk, maar nu dus een
gevaarlijke gek geworden met grootheidswaan en sadistische trekjes die
ook nog kan shapeshiften dus dat maakt het er niet eenvoudiger op allemaal.

Als Garth probeert op de Enterprise te komen door zich aan Scotty als
Kirk voor te doen weet hij het wachtwoord niet (eerste keer dat ik ze
een wachtwoord hoor gebruiken om te beamen) en Garth is razend van woede.

Nu volgt er een hoop gedoe, wat me vanwege de absurditeit en wreedheid
erg aan Plato's Children doet denken, Kirk wordt wel flink gemarteld,
maar niet zo geridiculiseerd als in Plato's Children dus ik denk niet
dat Wouter zijn tenen heeft hoeven krommen. Heftig was het wel en het
ging er voornamelijk om om Kirk het wachtwoord te ontfutselen.

Steeds lijkt het Kirk of Spock even te lukken om het krachtenveld om de
planeet te deactiveren maar steeds steekt de slimme Garth er een stokje
voor, de vrouw Marta als pion gebruikend, die Kirk probeert te verleiden
maar hem uiteindelijk neer wil steken. "He is my lover, I must kill him"
Jaja knettergek zijn ze allemaal zeker.

De ontknoping en eindscčne zijn nog wel even het vermelden waard. Spock
wordt erbij gehaald en houdt zich bewusteloos, en terwijl hij tussen
twee bewakers in gesleept wordt weet hij ze met een dubbele Vulcan nerve
pinch uit te schakelen. Knap stukje werk.

Garth ziet Spock gewapend aan komen lopen en neemt de gedaante van Kirk
aan. Wie is nu degene die Spock moet uitschakelen? In een gevecht tussen
de twee Kirks weet hij uiteindelijk toch de goede te pakken, maar hoe
hij dat nu ineens zeker weet is mij niet duidelijk geworden. Hij legt
wel uit dat hij op de zwakste gokte omdat de echte Kirk verzwakt is
vanwege de vele martelingen, maar zegt dan dat het toch niet hielp om
erachter te komen. Hij schiet echter wel op de verliezende Kirk.

Als de gekken de medicijnen krijgen toegediend zijn ze niet langer gek
(Marta is helaas al ontploft door toedoen van gekke Garth) en de genezen
Garth kent Kirk niet eens, dus die hoeft zich nergens schuldig over te
voelen :)

Onderhoudende aflevering. Best wel wreed en heftig allemaal. Ik las dat
de BBC deze aflevering heel lang niet heeft willen uitzenden vanwege de
inhoud. Vanwege de wreedheid en de martelingen neem ik aan?

--
Ninia

Niek

ongelezen,
14 feb 2011, 13:32:4714-02-2011
aan
On 02/13/2011 07:17 PM, Ninia wrote:
> [...]
> gegeven moment ontpopt hij zich schaterlachend als een van de gekken en
> blijkt de directeur uitgeput door marteling in een van de cellen

Dat ziet er wel heel akelig uit. Samen met de het lachen van Garth wordt
het gelijk behoorlijk grimmig. Al vind ik Garth ook weer heel charmant
en zijn het zijn woorden en acties die me doet overtuigen voor hem op te
passen.

> Als Garth probeert op de Enterprise te komen door zich aan Scotty als
> Kirk voor te doen weet hij het wachtwoord niet (eerste keer dat ik ze
> een wachtwoord hoor gebruiken om te beamen) en Garth is razend van woede.

Wel heel erg slim van Kirk om dit in te stellen. Mooi stukje schrijfwerk.

> Heftig was het wel en het ging er voornamelijk om om Kirk het wachtwoord te ontfutselen.

Dat kun je wel zeggen ja, van die heftigheid.

> de vrouw Marta als pion gebruikend, die Kirk probeert te verleiden
> maar hem uiteindelijk neer wil steken. "He is my lover, I must kill him"

Haar vond ik ook al behoorlijk intrigerend. Dan leek ze heel normaal te
zijn om zich opeens te ontpoppen als een minder rationeel persoon.

> Garth ziet Spock gewapend aan komen lopen en neemt de gedaante van Kirk
> aan. Wie is nu degene die Spock moet uitschakelen? In een gevecht tussen
> de twee Kirks weet hij uiteindelijk toch de goede te pakken

In deze scčne werd ik enorm afgeleid door de andere acteur die zelfs
meerdere malen met zijn gezicht te zien was en helemaal niet op Kirk
leek. Alleen zijn haar al vanaf achteren gezien viel heel anders.

> (Marta is helaas al ontploft door toedoen van gekke Garth)

Ook al zo gruwelijk!

> Onderhoudende aflevering. Best wel wreed en heftig allemaal. Ik las dat
> de BBC deze aflevering heel lang niet heeft willen uitzenden vanwege de
> inhoud. Vanwege de wreedheid en de martelingen neem ik aan?

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Het gaat wel heel erg ver. Zelfs
in 2011 waarin martelscčnes al vele malen expliciet op televisie zijn
geweest, is dit een verhaal waar je beter maar oppervlakkig naar kan
kijken om geen nachtmerries te krijgen.

Zeker een onderhoudend verhaal en niet slecht neergezet.

--
Niek

Wouter Valentijn

ongelezen,
19 feb 2011, 09:35:3119-02-2011
aan
Ninia wrote:

> "Whom the gods would destroy they first make mad."
>
> Vandaar dus.

:-)

> [...]
> gevaarlijke gek geworden met grootheidswaan en sadistische trekjes die
> ook nog kan shapeshiften dus dat maakt het er niet eenvoudiger op

Door dat shapeshiften is hij misschien gek geworden.
Hij raakte gewond op Antos IV en de bewoners daar 'leerden hem' die
metamorfose techniek. Vervolgens sloegen bij hem de stoppen een beetje veel
door.
Mooi is dat zowel hij als Kirk te maken hebben gehad met Axanar. Garth (van
de planeet Izar) die er een belangrijke slag won. Kirk die er een
vredesconferentie bijwoonde.

> [...]
> Kirk voor te doen weet hij het wachtwoord niet (eerste keer dat ik ze
> een wachtwoord hoor gebruiken om te beamen) en Garth is razend van

Beetje gefrustreerd. Dat snap ik wel.

> [...]
> dat Wouter zijn tenen heeft hoeven krommen. Heftig was het wel en het
> ging er voornamelijk om om Kirk het wachtwoord te ontfutselen.

Mijn tenen jubelden meer.
Ik zal tzt wel zeggen wanneer mijn tenen weer krom staan. :-)

> [...]
> verleiden maar hem uiteindelijk neer wil steken. "He is my lover, I
> must kill him" Jaja knettergek zijn ze allemaal zeker.

Ook mooi voorbeeld van de diverse volkeren. Zij is waarschijnlijk van Orion
en de twee belangrijkste handlangers waren een Andorian en een Tellarite.

> [...]
> tussen twee bewakers in gesleept wordt weet hij ze met een dubbele Vulcan
> nerve pinch uit te schakelen. Knap stukje werk.

Creatief met knijpen.

> [...]
> vanwege de vele martelingen, maar zegt dan dat het toch niet hielp om
> erachter te komen. Hij schiet echter wel op de verliezende Kirk.

Vond ik niet. Garth stond net op het punt de echte Kirk met een stoel te
slaan.
Ik vermoed dat hij vuurde op degene die NIET zei dat hij ze allebei moest
neerschieten.

> [...]
> (Marta is helaas al ontploft door toedoen van gekke Garth) en de
> genezen Garth kent Kirk niet eens, dus die hoeft zich nergens

Tja.... Die ontploffing...
Hoe kwam Garth aan de techniek en de materialen om een nieuw soort explosief
te maken waarmee de hele fles de hele planeet vernietigd zou hebben?
De ontploffing was zo sterk dat zelfs Scotty onder de indruk was!

> Onderhoudende aflevering. Best wel wreed en heftig allemaal. Ik las
> dat de BBC deze aflevering heel lang niet heeft willen uitzenden vanwege
> de inhoud. Vanwege de wreedheid en de martelingen neem ik aan?

Die waren hier niet zo erg als in sommige andere afleveringen.
Denk eens aan 'The Empath' waar de Vians behoorlijk tekeer gingen.

Mooie continuďteit ook met 'Dagger of the Mind' alwaar de gevangenis ook
zo'n krachtveld had. Al leek met dat van Elba II nog een stuk sterker. Ook
de stoel van daar kwam hier ook weer terug.
En kijk eens naar het uniform van Donald Cory met die duif. Zat ook in
'Dagger'.

0 nieuwe berichten