Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

[STTOS] 3x18 (74) The Lights of Zetar

0 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

Wouter Valentijn

ongelezen,
27 feb 2011, 17:13:3527-02-2011
aan
Aflevering: The Lights of Zetar
Productievolgorde: 74
Uitzendvolgorde: 73
DVD: Disc 5

Okay, even alles verklaren...

Je hebt dus Zetar.
En je hebt lichten.
En die lichten komen van Zetar!!!!
Is dat duidelijk? :-)

--
Wouter Valentijn www.j3v.net

http://www.nksf.scifics.com/startrek.html

http://www.zeppodunsel.blogspot.com/ (NKSF TV Tips Blog)

Giles: "I'd like to test that theory."
'Buffy the Vampire Slayer 6x21: Two To Go.'

liam=mail

Wouter Valentijn

ongelezen,
7 mrt 2011, 14:35:5707-03-2011
aan
Wouter Valentijn wrote:
> Aflevering: The Lights of Zetar
> Productievolgorde: 74
> Uitzendvolgorde: 73
> DVD: Disc 5

De Enterprise vervoert luitenant Mira Romaine naar de planetoïde Memory
Alpha alwaar de Federatie een centrale bibliotheek heeft. Een bibliotheek
met alle kennis die ze in de melkweg verzameld hebben (moet aan Asimov
denken hier). De bemanning vindt dat helemaal niet erg. Spock vindt het een
eer bij het Memory Alpha project betrokken te zijn en Scotty vindt het een
zeer groot genoegen om met Mira samen te mogen werken. Hij is verliefd op
haar.
Voor Romaine is dit haar eerste diepruimte opdracht en ze is eerder
verwonderd en verbaasd over een fenomeen dat hun pad kruist.
Het schip komt een veelkleurige wolk tegen (de derde of vierde tot dusver?)
en de wolk, die in eerste instantie een storm wordt genoemd, valt de
bemanning aan op diverse psychische manieren. Mensen kunnen hun stem niet
gebruiken, hun handen niet bewegen, hun blik niet naar hun toetsenbord
wenden... Voor Mira Romaine heeft het bijzondere gevolgen. Een deel van de
lichten van de wolk komen terecht in haar ogen en ze stort neer op het dek
van de brug. Ze stoot een reeks vreemde geluiden uit en wanneer de wolk is
vertrokken lijkt alles weer normaal te worden. Kirk beveelt haar naar de
ziekenboeg om zich grondig te laten onderzoeken. Zij heeft daar zelf
bezwaren tegen, maar kan een direct bevel niet negeren.

De wolk zet na haar aanval op de Enterprise koers naar Memory Alpha en dat
is reden tot zorg. De schilden van de Enterprise waren in staat een deel van
de aanval af te weren, maar MA heeft geen schilden omdat de kennis daar vrij
verkrijgbaar is. De wolk treft MA en wanneer de Enterprise daar arriveert
blijkt er vrijwel geen spoor van leven meer te zijn. Een landing party treft
de bemanning van de planetoïde dood aan. Alleen een stervende vrouw stoot
nog de zelfde vreemde keelklanken uit die Mira liet horen. Ook verschijnen
er vreemde kleuren in haar gezicht die oplichten en nadat de lichten zijn
gedoofd is ook het leven van de vrouw weg. Wegens die klanken laat Kirk Mira
Romaine ook overstralen en Romaine schrikt zich een hoedje. Ze ziet wat ze
vanaf het schip in een visioen heeft waargenomen: dode technici, waaronder
een Telarite en een Andorian. Ze weet ook te melden dat het schip gevaar
loopt omdat de wolk op het punt staat terug te keren, en warempel, vanaf de
Enterprise weet Sulu te melden dat de wolk inderdaad weer koers zet hun
richting uit.

Snel keren ze terug en Kirk probeert de wolk eerst te waarschuwen met een
schot voor de boeg en wanneer dat niet werkt vuren ze phasers rechtstreeks
in de wolk. Dit wordt echter ook gevoeld door Mira Romaine die praktisch
instort van de pijn. Scotty die bij haar is vraagt via de intercom om de
aanval te staken.
Terwijl de Enterprise de wolk probeert te ontwijken hebben TBT en Scotty een
sessie in de vergaderkamer met Mira Romaine. Spock had al vastgesteld dat de
wolk in feite een collectief was van tien verschillende geesten en nadat hij
en McCoy de patronen van die geesten en van Mira vergelijken blijkt dat deze
identiek zijn. Een deel van de wolk zit in Mira en dat verklaart waarom ze
bepaalde dingen weet.

Kirk besluit om voor goed met het ding af te rekenen en staat toe dat de
wolk aan boord komt. Hij en zijn top officieren hebben Mira Romaine
meegenomen naar de ruimte met de decrompessietank (zie ook: 'Space Seed') en
staan toe dat de wolk nu volledig in haar opgaat. Ze spreekt met een vreemde
stem en de wezens zeggen dat ze de laatste 100 overlevenden zijn van Zetar.
Hun wereld was vergaan, maar hun wil om de overleven was zo groot dat ze de
ruimte introkken om op zoek te gaan naar een compatibele geest om zo hun
leven uit te kunnen leven. Kirk maakt hier bezwaar tegen. Hij meent dat Mira
zo haar eigen leven heeft te leven.
Scotty brengt Mira de tank in en krijgt van de wezens nog eens schok.
Ondanks een omineuze voorspelling van Romaine overleefd hij dit.
De druk in de tank wordt opgevoerd en uiteindelijk kunnen de lichten van
Zetar, die laatste 100 overlevenden, het niet meer aan omdat ze gewend waren
aan het luchtledige / drukloze. De wezens verdwijnen in het niets en Mira
Romaine moet nog even in de tank blijven.

'Het meisje' (Kirks woorden) heeft het overleefd en volgens zowel McCoy als
Spock en Scotty kan ze haar taak goed aan op Memory Alpha. Kirk is bijzonder
geamuseerd dat al zijn hoofdofficieren het eens zijn met elkaar. :-)

Top 10 aflevering voor mij. Zeker van dit seizoen.

Niek

ongelezen,
12 mrt 2011, 13:39:1312-03-2011
aan
On 03/07/2011 08:35 PM, Wouter Valentijn wrote:
> Scotty vindt het een zeer groot genoegen om met Mira samen te mogen werken. Hij is verliefd op
> haar.

In het begin vond ik hem nog wel charmant en aandoenlijk maar gaandeweg
werd ik helemaal iebelig van hoe hij met haar omging! Het al de
tijdgeest wel zijn maar voor 21 eeuwse ogen is het moeilijk om naar te
kijken.

> Alleen een stervende vrouw stoot nog de zelfde vreemde keelklanken uit die Mira liet horen.

Dat was wel zeer intrigerend. Je zal iemand maar zoiets horen produceren.

> [...]
> leven uit te kunnen leven. Kirk maakt hier bezwaar tegen. Hij meent dat Mira

Interessant dilemma waar Kirk onmiddellijk een mening over heeft. Want
wat met die 100 laatste overlevende zielen dan? Die mogen zomaar
vergaan? Geen moment dat hij daar bij stilstaat.

> De wezens verdwijnen in het niets en Mira Romaine moet nog even in de tank blijven.

Het Kirk nu genocide gepleegd?

> [...]
> Spock en Scotty kan ze haar taak goed aan op Memory Alpha. Kirk is bijzonder
> geamuseerd dat al zijn hoofdofficieren het eens zijn met elkaar. :-)

Het is alweer even geleden dat we zo'n eindscčne hebben gezien. Het deed
me echter niet zo veel. Inmiddels een beetje te uitgemolken in mijn
beleving.

> Top 10 aflevering voor mij. Zeker van dit seizoen.

Nee! Werkelijk?
Ik vond het wel vermakelijk maar echt heel goed nou ook weer niet. Het
bleef allemaal zo oppervlakkig. Daar was wel meer uit te halen geweest.

--
Niek

Wouter Valentijn

ongelezen,
13 mrt 2011, 17:37:1313-03-2011
aan

"Niek" <Niekc...@gmail.com> schreef in bericht

> In het begin vond ik hem nog wel charmant en aandoenlijk maar gaandeweg
> werd ik helemaal iebelig van hoe hij met haar omging! Het al de tijdgeest
> wel zijn maar voor 21 eeuwse ogen is het moeilijk om naar te kijken.

Goh, ik heb er niet zo'n probleem mee.
Misschien ben ik meer een jaren '60 geestje. :-)

> Dat was wel zeer intrigerend. Je zal iemand maar zoiets horen produceren.

Ik was er destjds, toen ik het voor het eerst zag, van onder de indruk.

> Interessant dilemma waar Kirk onmiddellijk een mening over heeft. Want wat
> met die 100 laatste overlevende zielen dan? Die mogen zomaar vergaan? Geen
> moment dat hij daar bij stilstaat.

Hoe had hij die kunnen redden?
Hij had geen containers om ze in op te slaan (zie 'Return to Tomorrow').
Bovendien hadden de Zetars gewoon opzichzelf kunnen blijven en verder door
de ruimte kunnen vliegen. Dat deden ze al een heel lange tijd. Nu moesten ze
zonodig een leven van een ander 'kraken' om als vleeswezen nog wat te kunnen
genieten.
Ze hadden geen enkele reden om Mira zo te bezetten.
Eigen schuld, dikke bult.

> Het Kirk nu genocide gepleegd?

Voor de derde keer nu denk ik.
1. De zoutvampier in 'The Man Trap'
2. De witte wolk in 'Obession' (al weten we niet of dat nu de laatste was).

> Het is alweer even geleden dat we zo'n eindscčne hebben gezien. Het deed
> me echter niet zo veel. Inmiddels een beetje te uitgemolken in mijn
> beleving.

Mwa, zwak momentje.

> Nee! Werkelijk?
> Ik vond het wel vermakelijk maar echt heel goed nou ook weer niet. Het
> bleef allemaal zo oppervlakkig. Daar was wel meer uit te halen geweest.

Werkelijk. :-)

Niek

ongelezen,
14 mrt 2011, 07:38:4714-03-2011
aan
On 03/13/2011 10:37 PM, Wouter Valentijn wrote:

> Hoe had hij die kunnen redden?

Dat laat ik graag over aan de lenige geesten van de schrijvers. Er was
vast wel een oplossing voor te bedenken als ze dat echt hadden gewild.
Maar er wordt voor gekozen om Kirk snel te laten beslissen om voor Mira
te vechten.

> Nu moesten ze zonodig een leven van een ander 'kraken' om als vleeswezen nog wat te kunnen
> genieten.
> Ze hadden geen enkele reden om Mira zo te bezetten.
> Eigen schuld, dikke bult.

Nou, nou, nou. Niet alleen een 60jaren geestje maar ook nog eens
oudtestamentisch, zie ik. ;-)
Na zoveel tijd zwerven waren ze vast nogal wanhopig. Ik kan me daar wel
iets bij voorstellen.

> Voor de derde keer nu denk ik.
> 1. De zoutvampier in 'The Man Trap'
> 2. De witte wolk in 'Obession' (al weten we niet of dat nu de laatste was).

Tjonge! Dat is niet mis. Dat wordt naar het Internationale Gerechtshof
in Den Haag!

--
Niek

Wouter Valentijn

ongelezen,
14 mrt 2011, 16:11:1414-03-2011

> [...]
> vast wel een oplossing voor te bedenken als ze dat echt hadden gewild.
> Maar er wordt voor gekozen om Kirk snel te laten beslissen om voor Mira te

Je kunt niet alles en iedereen redden.

> Nou, nou, nou. Niet alleen een 60jaren geestje maar ook nog eens
> oudtestamentisch, zie ik. ;-)
> Na zoveel tijd zwerven waren ze vast nogal wanhopig. Ik kan me daar wel
> iets bij voorstellen.

Wanhopig voor wat?
Ze konden prima zonder gastheer overleven.

> Tjonge! Dat is niet mis. Dat wordt naar het Internationale Gerechtshof in
> Den Haag!

Kan hij gelijk zijn advocaat met al zijn boeken weer te hulp vragen. :-)

Niek

ongelezen,
14 mrt 2011, 16:22:5814-03-2011
aan
On 03/14/2011 09:11 PM, Wouter Valentijn wrote:
> "Niek"<Niekc...@gmail.com> schreef in bericht
>
> Wanhopig voor wat?
> Ze konden prima zonder gastheer overleven.

Maar dat was vast niet te vergelijken met in een lichaam leven.

--
Niek

Wouter Valentijn

ongelezen,
14 mrt 2011, 16:50:3714-03-2011
aan

"Niek" <Niekc...@gmail.com> schreef in bericht

De verleidingen van het vlees...
Ook een thema bij 'Return to Tomorrow'. De geest die in Spock zat vond dat
ze best de echt levende lichamen voorgoed konden houden en dat ze geen
genoegen hoefden te nemen met robotlichamen.

0 nieuwe berichten