Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

[STTOS] 3x23 (79) All Our Yesterdays

1 weergave
Naar het eerste ongelezen bericht

Niek

ongelezen,
3 apr 2011, 10:43:4903-04-2011
aan
Vorige week hebben jullie netjes gekeken en ik zag dat Marbel zelfs het
einde van deze kijksessie al bereikt heeft (alle info via twitter). Ik
houd de laatste nog even voor volgende week in bewaring en laat dan
Wouter de eer om de boel af te sluiten (als hij dat wil).

Dit verhaal vond ik wel heel goed gevonden. Een planeet dat op
uitstreven staat door een zon die supernova gaat worden, heeft als
oplossing voor het evacueren van de mensen niet die in plaats maar in
tijd. Zeer origineel.

De bibliothecaris, mijnheer Atoz (what's in the name? hihi), had gelijk
mijn sympathie. Uitstekend gecast voor deze rol. De replica's waren een
stuk vriendelijker dan het origineel Atoz en dat maakte het extra leuk.
Eerlijk gezegd kon ik ze pas uit elkaar houden als het origineel zei
welke hij was.

Weinig boeiend vond ik echter waar Kirk terecht kwam. Een tijd waarin
struikroverij en heksenjacht nog aan de orde van de dag was (op die
planeet dan natuurlijk). Wel aardig dat Kirk een vluchteling uit de
toekomst tegenkomt maar veel meer is het niet. Hij is dan ook relatief
snel weer terug in het heden bij Atoz in de bibliotheek.

Interessanter is wat Spock en McCoy overkomt. Terug in de ijstijd
waarbij Spock zijn oergevoelens worden opgewekt. Angstaanjagend hem te
zien lachen en flirten. Het engst vond ik op het moment dat hij McCoy
eens flink de waarheid zegt. Maar gelukkig, hoe sterk de driften ook
zijn, de ratio wint het op het einde toch.
Wel heel erg sneu voor Zarabeth die nu weer voor heel lang alleen zal
zijn en dat terwijl ze voor korte tijd een heftige liefde heeft kunnen
voelen. Wellicht dat ze daar nog een tijd op teren kon. Aangenaam
personage ook deze Zarabeth. Ik vond haar iets van onze tijd hebben en
helemaal niet zo jaren zestig. Of ze was tijdloos, dat kan ook.

Het einde was ook leuk gevonden met dat Spock en McCoy samen door het
portaal moesten stappen om terug te komen omdat het anders niet zo
werken. Slim bedacht om Spock het laatste zetje te geven om mee te gaan.

Een absoluut leuke interessante aflevering met frisse ideeën en aardige
medespelers.

Ik ben vooral benieuwd of Ninia ook zo genoten heeft.

--
Niek

Marjolein Noyce-Bellinga

ongelezen,
3 apr 2011, 11:16:4703-04-2011
aan
Op 3-4-2011 16:43, Niek schreef:

> [...]
> uitstreven staat door een zon die supernova gaat worden, heeft als
> oplossing voor het evacueren van de mensen niet die in plaats maar in

Vond ik op zich ook leuk gevonden, maar bij nader inzien zijn er maar
weinig tijden waar ik echt naar toe zou willen. Liever naar de toekomst
- tenzij die supernova is natuurlijk. Pffft, moeilijke keuze.

> [...]
> toekomst tegenkomt maar veel meer is het niet. Hij is dan ook relatief
> snel weer terug in het heden bij Atoz in de bibliotheek.

En hier wordt duidelijk dat je niet meer terugkunt, nooit, foute keus is
pech. Tenzij je niet 'voorbereid' bent en per ongeluk in die tijd bent
gestapt.

> [...]
> eens flink de waarheid zegt. Maar gelukkig, hoe sterk de driften ook
> zijn, de ratio wint het op het einde toch.

Vond ik weer een beetje raar. Als je terug in de tijd gaat wordt je toch
niet steeds primitiever, ga je toch niet terug naar je oertype? Dan zou
Zarabeth niet meer bestaan, of een soort primi-aap zijn geworden.

> [...]
> personage ook deze Zarabeth. Ik vond haar iets van onze tijd hebben en
> helemaal niet zo jaren zestig. Of ze was tijdloos, dat kan ook.

Vond ik ook ja, dat ze tijdloos was. En een politieke gevangene in de
ultieme cel, da's wel heel wreed ja. Die dictator had de hele familie
wel bij elkaar kunnen laten, in zo'n cel waar je toch niet uit kunt
ontsnappen - zelfs als men weet waar je bent.
tijdmachine wordt hier ook meteen aan dat misbruik gekoppeld, vond ik
ook wel interessant - maar kan alleen als je de wat overdreven premisse
eraankoppelt dat je eenmaal daar nooit meer terug kunt.

> Het einde was ook leuk gevonden met dat Spock en McCoy samen door het
> portaal moesten stappen om terug te komen omdat het anders niet zo
> werken. Slim bedacht om Spock het laatste zetje te geven om mee te gaan.

Ja, viel me ook al op.

> Een absoluut leuke interessante aflevering met frisse ideeën en aardige
> medespelers.
>
> Ik ben vooral benieuwd of Ninia ook zo genoten heeft.

Ninia weet ik niet, maar ik vond hem ook leuk.

Marjolein

Niek

ongelezen,
3 apr 2011, 11:37:3603-04-2011
aan
On 04/03/2011 05:16 PM, Marjolein Noyce-Bellinga wrote:
> [...]
> weinig tijden waar ik echt naar toe zou willen. Liever naar de toekomst
> - tenzij die supernova is natuurlijk. Pffft, moeilijke keuze.

Toekomst is dus uitgesloten. Wellicht dat je ook kunt kiezen waar op
aarde je dan in het verleden terecht komt, dat scheelt misschien dan wel
wat. Ik zou het trouwens ook niet weten.

> Vond ik weer een beetje raar. Als je terug in de tijd gaat wordt je toch
> niet steeds primitiever, ga je toch niet terug naar je oertype? Dan zou
> Zarabeth niet meer bestaan, of een soort primi-aap zijn geworden.

Het leek alleen Spock te beïnvloeden en niet McCoy. Dus het was vast
iets Vulcansgerelateerd, daar kan ik wel mee leven.

Hoera! :-)

--
Niek

Wouter Valentijn

ongelezen,
4 apr 2011, 16:03:3204-04-2011
aan
On 3 apr, 16:43, Niek <Niekche...@gmail.com> wrote:
> [...]
> houd de laatste nog even voor volgende week in bewaring en laat dan
> Wouter de eer om de boel af te sluiten (als hij dat wil).

Ah, ik zit nog steeds met mijn computerproblemen. :-) Ik post nu maar
even via google groups.
Ik neem dat je overlegd hebt met Random bij het overnemen van deze
bespreking? Enfin, de slotaflevering zou Geert-Jan doen, maar sinds
het laatste contact heb ik niets meer gehoord verder.
Mocht dat zo blijven, dan schrijf ik over twee weken de review.
Vanavond is 'The Savage Curtain' aan de beurt op mijn kijklijst. :-)

<knip>

--
Wouter Valentijn.
www.j3v.net

Ninia

ongelezen,
9 apr 2011, 16:08:5509-04-2011
aan
Op 3-4-2011 16:43, Niek schreef:

> [...]

> uitstreven staat door een zon die supernova gaat worden, heeft als
> oplossing voor het evacueren van de mensen niet die in plaats maar in

Ja kijk hier hebben we dus een origineel idee. Wat zou Wouter hiervan
zeggen? :)

> [...]
> stuk vriendelijker dan het origineel Atoz en dat maakte het extra leuk.
> Eerlijk gezegd kon ik ze pas uit elkaar houden als het origineel zei

Ja steeds als hij zei dat hij de echte was, zag ik dat hij ook waarlijk
de echte was ;)

> [...]
> toekomst tegenkomt maar veel meer is het niet. Hij is dan ook relatief
> snel weer terug in het heden bij Atoz in de bibliotheek.

Die vrouw die hij wilde redden was eigenlijk maar een secreet. Een
haaibaai, een lellebel, een helleveeg ;)

> [...]
> eens flink de waarheid zegt. Maar gelukkig, hoe sterk de driften ook
> zijn, de ratio wint het op het einde toch.

Je verwildert, Spock, zei McCoy :) Hebben we Spock ooit zo gezien?
Ergens kwam het me bekend voor, dat lachen, maar dat flirten en zoenen?

> [...]
> personage ook deze Zarabeth. Ik vond haar iets van onze tijd hebben en
> helemaal niet zo jaren zestig. Of ze was tijdloos, dat kan ook.

Hoe kan ze daar nou de rest van haar leven in haar eentje doorbrengen.
En Atoz is er ook niet meer om nog iemand te sturen. Erg tragisch.

> Het einde was ook leuk gevonden met dat Spock en McCoy samen door het
> portaal moesten stappen om terug te komen omdat het anders niet zo
> werken. Slim bedacht om Spock het laatste zetje te geven om mee te gaan.

Anders was hij maar blijven plakken aan Zarabeth.

> Een absoluut leuke interessante aflevering met frisse ideeën en aardige
> medespelers.

Helemaal mee eens :)

> Ik ben vooral benieuwd of Ninia ook zo genoten heeft.

Ja ik heb erg genoten. In het begin moest ik gelijk aan City on the Edge
of Forever denken. Ook zo'n portal in de tijd, maar dat vergat ik gauw
omdat het verhaal toch weer heel anders was. Het was het verleden van
deze planeet en niet die van de aarde, al zag Kirk op een gegeven moment
ook wel een soort western-achtig plaatje op een van die memory-sticks :)
Het idee van de bibliotheek met alle verleden vond ik wel mooi gevonden.
Ook vond ik het allemaal heel overtuigend gespeeld. Dus ja, het was
genieten voor mij. Toch nog een goeie aflevering op het eind dus.

--
Ninia

Wouter Valentijn

ongelezen,
11 apr 2011, 15:34:2311-04-2011
aan
Wouter Valentijn wrote:
> On 3 apr, 16:43, Niek <Niekche...@gmail.com> wrote:

<knip>

Voor de goede orde:

Aflevering: All Our Yesterdays
Productievolgorde: 79
Uitzendvolgorde: 78
DVD: Disc 6

--
Wouter Valentijn www.j3v.net

http://www.nksf.scifics.com/startrek.html

http://www.zeppodunsel.blogspot.com/ (NKSF TV Tips Blog)

Giles: "I'd like to test that theory."
'Buffy the Vampire Slayer 6x21: Two To Go.'

liam=mail

Wouter Valentijn

ongelezen,
11 apr 2011, 16:46:5611-04-2011
aan
Niek wrote:

> Toekomst is dus uitgesloten. Wellicht dat je ook kunt kiezen waar op
> aarde je dan in het verleden terecht komt, dat scheelt misschien dan
> wel wat. Ik zou het trouwens ook niet weten.

Ik zou kiezen voor de jaren '60 of '70 denk ik. Van de twintigste eeuw. :-)
Hier konden ze natuurlijk niet naar de Aarde. Alleen naar het verleden van
Sarpeidon. Zo luxe als de Guardian was de Atavrachon niet denk ik. :-)

> Het leek alleen Spock te beïnvloeden en niet McCoy. Dus het was vast
> iets Vulcansgerelateerd, daar kan ik wel mee leven.

5000 jaar geleden waren wij ook geen primi-apen. Daarvoor moeten een
slordige 5.000.000 jaar terug.
Overigens was er bij ons op Aarde 5000 jaar geleden geen ijstijd. Die
eindigde hier ongeveer 10.000 jaar geleden.

Mijn persoonlijke theorie betreffende Spock is de telepathie van de Vulcans.
In 'The Immunity Syndrome' voelde hij hoe meer dan 400 Vulcans stierven met
de USS Intrepid.
Misschien was hij hier onder de invloed van alle 'primitieve' Vulcans op
Vulcan in die tijd.
Overigens noemde hij het aantal van miljoenen lichtjaren. Onzin natuurlijk.
De melkweg is maar 100.000 jaar breed. Misschien was hij al zo beïnvloed dat
hij extra stoer wilde overkomen. :-)

> Hoera! :-)

Blij om!
Mooie klassieker.
Marriette Hartley (de übermooie Zarabeth) zag ik later terug bij gastrollen
in 'Logan's Run' (als androïde vriendin van Rem) en in 'Columbo' (als
buikdanseres). Laatst zag ik haar bij Dick van Dyke als de eerste directrice
van dat ziekenhuis.

Wouter Valentijn

ongelezen,
11 apr 2011, 16:56:2311-04-2011
aan
Ninia wrote:

> Ja kijk hier hebben we dus een origineel idee. Wat zou Wouter hiervan
> zeggen? :)

Verbanning een origineel idee? ;-)

> Ja steeds als hij zei dat hij de echte was, zag ik dat hij ook
> waarlijk de echte was ;)

In het Nederlands zouden we hem Atotz genoemd hebben. :-)

> waarin
>
> Die vrouw die hij wilde redden was eigenlijk maar een secreet. Een
> haaibaai, een lellebel, een helleveeg ;)

Je mocht haar niet zo? ;-)
Wist hij toen nog niet.
No good deed goes unpunished.

> Je verwildert, Spock, zei McCoy :) Hebben we Spock ooit zo gezien?
> Ergens kwam het me bekend voor, dat lachen, maar dat flirten en
> zoenen?

Met die sporen waarmee hij besmet raakte.
In de aflevering met Jill Ireland.
'This Side of Paradise'

> Hoe kan ze daar nou de rest van haar leven in haar eentje doorbrengen.
> En Atoz is er ook niet meer om nog iemand te sturen. Erg tragisch.

Atoz was dan ook de laatste.
De bibliotheek is nu ook vernietigd met geheel Sarpeidon.

> Anders was hij maar blijven plakken aan Zarabeth.

Waarschijnlijk wel.

> [...]
> verleden vond ik wel mooi gevonden. Ook vond ik het allemaal heel
> overtuigend gespeeld. Dus ja, het was genieten voor mij. Toch nog een

Leuk!
Tja, en dat van die gelijkenissen met de Aardse geschiedenis, daar is de
serie helemaal mee gelardeerd.

0 nieuwe berichten