Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

[STTOS] 3x20 (76) The Way to Eden

0 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

Wouter Valentijn

ongelezen,
13 mrt 2011, 19:17:5013-03-2011
aan
Aflevering: The Way to Eden
Productievolgorde: 76
Uitzendvolgorde: 75
DVD: Disc 5

--
Wouter Valentijn www.j3v.net

http://www.nksf.scifics.com/startrek.html

http://www.zeppodunsel.blogspot.com/ (NKSF TV Tips Blog)

Giles: "I'd like to test that theory."
'Buffy the Vampire Slayer 6x21: Two To Go.'

liam=mail

Niek

ongelezen,
14 mrt 2011, 14:14:3314-03-2011
aan
En waar was Uhura???? Ik miste haar gelijk op de brug. Opeens zo'n
blondine is wel een heel groot contrast.

Een stelletje ruimtehippies die op zoek zijn naar de planeet Eden is
vast een onderwerp dat in de jaren zestig zeer actueel was maar nu komt
het wel heel erg gedateerd over.
Leuk element daarbij vond ik dat Spock er sympathie voor had en
geïnteresseerd blijft naar het vinden van Eden. Daarnaast lijkt de
natuurlijkere manier van bestaan zonder technologie hem toch ook niet
afschuwwekkend. Mooie karaktertrek in onze Spock.

Er was wel wat veel vulling met al die muziek die ik erg op die van Hair
vond lijken. Verrassend was de onvervalste eerste rap ooit (in mijn
beleving). Het werd bijna de eerste musicalaflevering ooit met zoveel
liedjes. Leuke instrumenten ook. Vooral de wielharp sprak me erg aan.

Iemand Herbert noemen als scheldwoord, vond ik wel heel grappig. Echt
iets om na het zien van deze aflevering nog weken te herhalen in HEL.

Chekov heef dit maal eens een wat grotere rol. En al toont hij nog
steeds niet echt veel karakter, het is niet meer helemaal het groentje
zoals in het begin. Dat hij zich weer door een meisje laat verleiden, is
wel een beetje jammer. Het lijkt wel alsof ze hem alleen in zo'n
situatie kunnen gebruiken. En is dat wat de jonge kijkers willen zien?

Die gekke dokter werd wel sterk neergezet. Ik geloofde gelijk in zijn
gekte. Het hele verhaal van dat hij drager was van een ziekte en daarom
geïsoleerd werd gezet, was wat gek. Vooral omdat de rest van de
bemanning gewoon rond bleef lopen terwijl die dokter toch anderen kon
aansteken. Of was dat omdat zij inmiddels immuum waren geworden? Hmmm,
het voelt niet helemaal oké.

Ook dat zij Eden vonden in Romulaans ruimtegebied, vond ik wat dubieus.
Of had Spock een val gezet en ze doen geloven dat het daar was?

Heel eng dat Eden juist een door zuur aangetaste planeet zou zijn. Het
werd als prachtig omschreven maar afgezien van een enkele plant vond ik
het een nogal dorre boel daar. Nee, geen plek om te willen blijven.

In mijn ogen een te gedateerde aflevering met weinig echt SF-erigs.

--
Niek

Marjolein Noyce-Bellinga

ongelezen,
15 mrt 2011, 09:07:1615-03-2011
aan
Op 14-3-2011 19:14, Niek schreef:

> En waar was Uhura???? Ik miste haar gelijk op de brug. Opeens zo'n
> blondine is wel een heel groot contrast.

Ja, zeker omdat de rest er wel gewoon was.

> Een stelletje ruimtehippies die op zoek zijn naar de planeet Eden is
> vast een onderwerp dat in de jaren zestig zeer actueel was maar nu komt
> het wel heel erg gedateerd over.

De hippies waren wel heerlijk gedateerd ja :)

> [...]
> natuurlijkere manier van bestaan zonder technologie hem toch ook niet
> afschuwwekkend. Mooie karaktertrek in onze Spock.

Hij wordt zowaar steeds menselijker naar het einde toe :)

> [...]
> beleving). Het werd bijna de eerste musicalaflevering ooit met zoveel
> liedjes. Leuke instrumenten ook. Vooral de wielharp sprak me erg aan.

Mooi gedaan inderdaad. Al waren de liedjes wel heel duidelijk opgenomen
en nagesynchroniseerd.

> Iemand Herbert noemen als scheldwoord, vond ik wel heel grappig. Echt
> iets om na het zien van deze aflevering nog weken te herhalen in HEL.

Waar niemand je begrijpt.... behalve wij :)

> [...]
> wel een beetje jammer. Het lijkt wel alsof ze hem alleen in zo'n
> situatie kunnen gebruiken. En is dat wat de jonge kijkers willen zien?

Ik dacht meer dat het blijkbaar zijn beurt weer was om het meisje te
zoenen, het is iedere aflevering een ander die Kirk afwisselt...

> [...]
> bemanning gewoon rond bleef lopen terwijl die dokter toch anderen kon
> aansteken. Of was dat omdat zij inmiddels immuum waren geworden? Hmmm,

Ik ken de acteur alleen van zijn rol als politiechef in The Closer
(chief Pope) dus ik moest wel even omschakelen. En de hoogtechologisch
geborenen waren allemaal gevaccineerd tegen de ziekte vertelde McCoy
ergens, daarom was hij voor hen geen gevaar.

> Ook dat zij Eden vonden in Romulaans ruimtegebied, vond ik wat dubieus.
> Of had Spock een val gezet en ze doen geloven dat het daar was?

Spock onderzocht mogelijkheden, maar de hippies besloten dat dit de
goede was. Op het einde zegt Spock ook nog tegen Irina dat hij hoopt dat
ze naar Eden blijft zoeken - of dat ze het zelf gaat maken. Hij denkt
blijkbaar dat het naast een mogelijke fysieke plek ook een cultuur is,
een instelling.

> Heel eng dat Eden juist een door zuur aangetaste planeet zou zijn. Het
> werd als prachtig omschreven maar afgezien van een enkele plant vond ik
> het een nogal dorre boel daar. Nee, geen plek om te willen blijven.

Zou dat nou ook een zoutzuurmeer zijn?

> In mijn ogen een te gedateerde aflevering met weinig echt SF-erigs.

Ja, het was wel een hippie aflevering meer dan een SF aflevering. Maar
heb me toch wel geamuseerd met de zingende afleiders enzo.

Marjolein

Ninia

ongelezen,
19 mrt 2011, 13:49:3319-03-2011
aan
Op 15-3-2011 14:07, Marjolein Noyce-Bellinga schreef:

> Ja, zeker omdat de rest er wel gewoon was.

En niet eens even een verklaring. Dat ze met shoreleave was of zo.

> De hippies waren wel heerlijk gedateerd ja :)

Ja voor nu, maar niet voor toen toch?

> Hij wordt zowaar steeds menselijker naar het einde toe :)

Die Spock kan af en toe zo origineel uit de hoek komen :)

> Mooi gedaan inderdaad. Al waren de liedjes wel heel duidelijk opgenomen
> en nagesynchroniseerd.

Ja dat konden ze nog niet zo goed verbloemen in die tijd.

> Waar niemand je begrijpt.... behalve wij :)

:)

> Ik dacht meer dat het blijkbaar zijn beurt weer was om het meisje te
> zoenen, het is iedere aflevering een ander die Kirk afwisselt...

Las op de site dat het originele script heel anders was (Kirk had moeten
zoenen en Chekov had juist meer tot het hippiedom aangetrokken moeten
zijn) en dat een aantal acteurs (oa James Doohan) ontevreden was over
het herschreven script.

Maar waarom had hij toch zulke rare oren? Het waren toch allemaal
mensen? Of droeg hij een soort oorbellen? ;)

> [...]
> geborenen waren allemaal gevaccineerd tegen de ziekte vertelde McCoy
> ergens, daarom was hij voor hen geen gevaar.

Nee zoiets zou Spock nooit doen. Hij was immers met ze begaan?

> [...]
> ze naar Eden blijft zoeken - of dat ze het zelf gaat maken. Hij denkt
> blijkbaar dat het naast een mogelijke fysieke plek ook een cultuur is,

Wel een mooie gedachte. Je Eden zoeken of creëren.

> Zou dat nou ook een zoutzuurmeer zijn?

We zitten toch naar een serie uit de 60er jaren te kijken? Beetje raar
om het dan "te gedateerd" te noemen.

> Ja, het was wel een hippie aflevering meer dan een SF aflevering. Maar
> heb me toch wel geamuseerd met de zingende afleiders enzo.

Ik heb me ook erg geamuseerd. Het had iets nostalgisch. De hippies en
dan ook nog Eden (nostalgisch in het kwadraat) :)
En geen piefpafpoef, maar zingen, kijk daar houden we van :)

--
Ninia

Wouter Valentijn

ongelezen,
22 mrt 2011, 01:59:0322-03-2011
aan
Ninia wrote:

> En niet eens even een verklaring. Dat ze met shoreleave was of zo.

Niet de eerste keer ook.
Palmer zat daar ook tijdens 'The Doomsday Machine'.
Toch even controleren...

http://memory-alpha.org/wiki/Palmer_(Lieutenant)

Yep!

Contrastrijk.

James Doohan (Scotty) vond TDM de beste aflevering en TWTE de slechtste.

Ik deel zijn mening! :-)

Schrijfster D.C. Fontana vond de herzieningen van haar script zo beroerd dat
ze onder een pseudoniem vermeld werd.

Uhura en Palmer zijn ook niet de enige communicationofficers. Er waren er
well meer. Kijk maar onderaan de Palmerpagina alwaar ze genoemd worden.

> Ja voor nu, maar niet voor toen toch?

Lijkt me ook logisch.
In 99% van de gevallen zal een bedenksel een reflexie zijn van de tijden
waarin het gemaakt is.

<knip>

[... de muziek....]

> Ja dat konden ze nog niet zo goed verbloemen in die tijd.

De muziek zelf was nog het beste van de aflevering. :-)

Herbert verwijst, wellicht, in het echte leven naar Herbert Solow:

http://memory-alpha.org/wiki/Herbert_F._Solow

Verzonnen door zijn opvolger Douglas Cramer.

http://memory-alpha.org/wiki/Douglas_S._Cramer

<knip>

> zijn
>
> Maar waarom had hij toch zulke rare oren? Het waren toch allemaal
> mensen? Of droeg hij een soort oorbellen? ;)

Uhm nee.
Voor zover ik weet waren er drie menselijke vrouwen, een menselijke man
(Adam) en de laatste twee waren niet-mensen: de ambassadeurszoon en dr.
Sevrin.

Eén van de vrouwen werd gespeeld door een actrice die eerder in de serie een
klein rolletje had als bemanningslid.

Mijn computer werkt momenteel te traag om te surfen, c.q. links te plaatsen.
Misschien in een vervolgpost.

> Nee zoiets zou Spock nooit doen. Hij was immers met ze begaan?

Precies!
Zelfs Kirk zou daarvoor geen opdracht geven in deze situatie denk ik.
Niet op die manier.

<knip>

> Ik heb me ook erg geamuseerd. Het had iets nostalgisch. De hippies en
> dan ook nog Eden (nostalgisch in het kwadraat) :)
> En geen piefpafpoef, maar zingen, kijk daar houden we van :)

Nou, ik vond dit de slechtste aflevering ooit.
De nummer één van onderen.
Dicht gevolgd door 'Spocks Brain' en 'The Children Shall Lead'.

Wouter Valentijn

ongelezen,
22 mrt 2011, 15:34:5122-03-2011
aan

"Wouter Valentijn" <li...@valentijn.nu> schreef in bericht
> Ninia wrote:

[... Sevrin een niet-mens...]

> [...]
> een klein rolletje had als bemanningslid.
>
> Mijn computer werkt momenteel te traag om te surfen, c.q. links te

Hierbij! :-)

Het ambassadeurs zoontje was een Catullan (daarom mocht Kirk ze niet de bak
in gooien).

http://memory-alpha.org/wiki/Tongo_Rad

Dr. Sevrin is van Tiburon.

http://memory-alpha.org/wiki/Sevrin

Eén van de drie dames werd gespeeld door

http://memory-alpha.org/wiki/Phyllis_Douglas

Die was ook te zien als een yeoman in 'The Galileo 7'.
Voor de actrice was de shuttle dus geen onbekend gebied. ;-)

Oef... Ik zie dat ze vorig jaar op 12 mei is gestorven. :-(

Het derde meisje heeft nog achter de schermen meegeschreven aan de muziek
voor deze aflevering.

http://memory-alpha.org/wiki/Deborah_Downey

<knip>

Niek

ongelezen,
22 mrt 2011, 16:32:0122-03-2011
aan
On 03/19/2011 06:49 PM, Ninia wrote:
> We zitten toch naar een serie uit de 60er jaren te kijken? Beetje raar
> om het dan "te gedateerd" te noemen.

Het is juist gedateerd omdat het een serie uit de jaren 60 is en je dat
aan alle kanten voelt. Als een serie of film tijdloos aanvoelt dan is
het niet gedateerd. Daar zijn er niet zo heel veel van. Maar waarom ik
het hier schreef was omdat het extra gedateerd was door het fenomeen
hippies, echt iets uit die tijd terwijl als het thema oorlog zou zijn
geweest, dan is het meer van alle tijden.

--
Niek

Marjolein Noyce-Bellinga

ongelezen,
22 mrt 2011, 21:36:5822-03-2011
aan
Op 22-3-2011 21:32, Niek schreef:
Ja precies, da's ook wat ik bedoelde. Hippies waren toen min of meer
gewoon terwijl TOS over het algemeen juist streefde naar een
alternatieve andere toekomst, zonder directe verbanden met het nu dat
toen nu was :)

marjolein

0 nieuwe berichten