Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

[STTOS] 3x08 (64) The Empath

0 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

Wouter Valentijn

ongelezen,
18 dec 2010, 16:36:3818-12-2010
aan
Aflevering: The Empath
Productievolgorde: 64
Uitzendvolgorde: 67
DVD: Disc 3

Ik ken mensen die deze aflevering rekenen tot één van de slechtsten ooit.
Ik behoor niet tot die groep.

--
Wouter Valentijn www.j3v.net

http://www.nksf.scifics.com/startrek.html

Giles: "I'd like to test that theory."
'Buffy the Vampire Slayer 6x21: Two To Go.'

liam=mail

Niek

ongelezen,
18 dec 2010, 16:54:1618-12-2010
aan
Wouter Valentijn wrote:
> Ik ken mensen die deze aflevering rekenen tot één van de slechtsten ooit.
> Ik behoor niet tot die groep.

Je maakt het er niet aantrekkelijk op.

Ik heb de vorige nog niet eens gezien dus ik ga snel deze opmerking
vergeten.

--
Niek

Wouter Valentijn

ongelezen,
18 dec 2010, 17:09:0618-12-2010
aan

"Niek" <Niekc...@gmail.com> schreef in bericht

> Je maakt het er niet aantrekkelijk op.

Dat snap ik niet.
Ik zei alleen dat er mensen zijn die dit slecht vinden.
Maar dat ik mezelf *niet* tot die groep reken.
Jij kent die mensen niet denk ik.
Mij wel natuurlijk.
Maar ken je mij goed genoeg om te bepalen of je deze aflevering zelf ook
goed of slecht zult vinden? :-)

> Ik heb de vorige nog niet eens gezien dus ik ga snel deze opmerking
> vergeten.

Gauw kijken dan! :-)

Wouter Valentijn

ongelezen,
24 dec 2010, 16:15:1724-12-2010
aan
Wouter Valentijn wrote:
> [...]
> Uitzendvolgorde: 67
> DVD: Disc 3
>
> Ik ken mensen die deze aflevering rekenen tot één van de slechtsten

Als iemand voor 17.00 uur nog niets geschreven heeft morgen, dan neem ik
haar weer.

Wouter Valentijn

ongelezen,
25 dec 2010, 16:09:4725-12-2010
aan
Wouter Valentijn wrote:
> [...]

De Enterprise heeft de opdracht om uit te zoeken wat de status is van een
tweetal onderzoekers (Ozaba en Linke) gestationeerd op een planeet in het
Minara systeem. De ster Minara staat op het punt om nova te gaan en het
tweetal moet worden opgepikt.
TBT stralen omlaag en zien dat de basis van de onderzoekers al maanden
geleden verlaten moet zijn. Via opnames zien ze dat de twee eerst een vreemd
geluid horen om vervolgens in een flits te verdwijnen. Kort daarop
verdwijnen Spock, McCoy en ook Kirk na dat vreemde geluid gehoord te hebben.
De Enterprise zelf heeft zich overigens moeten terugtrekken omdat Minara wat
te actief wordt.

TBT ontwaken in een donkere onderaardse ruimte en treffen daar een vrouw aan
die geen stembanden heeft. Ze blijkt niet op gewone wijze te kunnen
communiceren dus en is ook geen telepaat. Ook zij schijnt daar tegen haar
wil te zijn. McCoy geeft haar de naam 'Gem' (juweel).
Degenen die hen allen ontvoert hebben ontvoert blijken twee Vians te zijn.
Deze Vians zijn niet echt ideale gastheren te noemen.
Ze hebben een soort afstandsbediening waarmee ze diverse activiteiten
uitvoeren, zoals het transporteren van mensen en ze gevangen zetten in een
soort cilindervormig energieveld dat zich voedt met de energie van degenen
die er gevangen in zitten.
Ze kunnen iemand op afstand ook een optater geven en Kirk krijgt een
behoorlijke klap. Hij krijgt een kleine wond aan zijn voorhoofd. Gem houdt
hem vast en neemt de wond over en laat deze vervolgens verdwijnen. McCoy
stelt dat Gem een empaat is. Ze kan gevoelens overnemen en hier zelfs dus
hele verwondingen om die vervolgens te genezen.

Elders in het complex vinden ze een soort glazen buizen met de lijken van
Ozaba en Linke, met daarnaast een drietal lege buizen met de namen van Kirk,
Spock en McCoy. Kennelijk zijn de Vians van plan hen als een soort
laboratoriumdieren te gebruiken.
Spock weet een Vian te nerve pinchen, maar dat blijkt maar spel van de Vian
te zijn. TBT en Gem lijken te kunnen ontsnappen naar het oppervlak alwaar
Scotty en twee Red Shirts hen op lijken te wachten, maar het blijk nep te
zijn.Scotty is daar niet echt en de Vians zijn nog steeds heer en meester
van de situatie.

Later hangt Kirk aan zijn armen in het lab van de Vians en ze beginnen hem
te martelen omdat ze een bepaald iets te weten willen komen.
Een gewonde Kirk wordt teruggebracht naar zijn vrienden en Gem en dankzij
Gem kan Kirk weer genezen, maar duidelijk is dat dit heel veel van haar
vergt.
De Vians zeggen dat ze voor hun volgende experiment of Spock of McCoy moeten
gebruiken. Spock zal de kans lopen op hersenbeschadiging en McCoy kan
eventueel het loodje leggen. Gezellige gasten toch, die Vians!
Kirk wil daar niets van weten en wil dat hijzelf weer gaat. Spock is het
daar niet mee eens en keurt McCoy's acties goed wanneer deze Kirk met een
hypo verdoofd. Spocks goedkeuring eindigt echter wanneer ook hij een spuitje
krijgt van McCoy. De Vians vinden alles best en nemen McCoy mee die ze
grondig te grazen nemen.

Spock weet een afstandsbediening aan de praat te krijgen en transporteert
hemzelf, Kirk en Gem naar het martel lab. McCoy hangt meer dood dan levend
aan de kettingen en moet zo spoedig mogelijk geholpen worden.
Kirk en Spock worden weer vastgezet in een krachtveld en Gem moet nu uit
eigen beweging McCoy gaan genezen al zal dat zeer waarschijnlijk haarzelf
het leven kosten. Gem probeert het, maar deinst ervoor terug.
De Vians willen voet bij stuk houden. Ze hebben hun informatie nodig. Ze
hebben slechts de mogelijkheid om één volk van de ondergang door de nova te
redden en Gem moet bewijzen dat zij en haar volk de potentie hebben om
waardig te zijn. Daarom moeten ze in haar bepaalde emoties opwekken zoals
moed en opofferingsgezindheid. Kirk geeft hen op een bordje dat ze eens goed
naar zichzelf moeten kijken. Ze hebben zelf ook de macht om McCoy te redden
zonder Gem hiervoor op te offeren. Zijzelf missen emoties zoals compassie en
dat geeft de doorslag. De Vians geven toe. Ze genezen McCoy en nemen Gem mee
naar een veilige plek.

Ik hoorde dat deze aflevering veel kritiek kreeg wegens de set. Die is
inderdaad best wel minimalistisch (budgetproblemen van het derde seizoen
wellicht), maar ik vond het best wel effectief hier. Ik vond het een goed
drama. Aan de ene kant de Vians die wilden bepalen of dat ene volk wel de
juiste emotionele papieren had, terwijl ze zichzelf hierbij als het ware
zover daarboven hadden gesteld dat ze vergeten waren om empathie te voelen.

Niek

ongelezen,
1 jan 2011, 16:21:2501-01-2011
aan
Goh niemand gereageerd op jouw hele verhaal. Het is een teken. Ik was er
ook niet erg kapot van.

Wouter Valentijn wrote:
> TBT ontwaken in een donkere onderaardse ruimte en treffen daar een vrouw aan
> die geen stembanden heeft.

Een mime-speelster zoals zij haar lichaam bewoog en met haar ogen
'sprak'. Een tijd lang kon zij me nog wel boeien maar op een gegeven
moment ging dit ook vervelen.

> Later hangt Kirk aan zijn armen in het lab van de Vians

Echt zo'n heldenpose met van die enge dik gespierde armen. Er schijnen
mensen voor te vallen, ik vind het niks.

> Spocks goedkeuring eindigt echter wanneer ook hij een spuitje
> krijgt van McCoy.

Deze strijd tussen Spock en McCoy hebben we vaker gezien, alleen is het
ditmaal McCoy die het wint. Een echte held!

> Ik hoorde dat deze aflevering veel kritiek kreeg wegens de set.

Oh! Niet vanwege het verhaal? De set vond ik juist wel mooi zo
minimalistisch.

> Aan de ene kant de Vians die wilden bepalen of dat ene volk wel de
> juiste emotionele papieren had, terwijl ze zichzelf hierbij als het ware
> zover daarboven hadden gesteld dat ze vergeten waren om empathie te voelen.

Ik snap wat je bedoelt. Alleen miste ik interessante dialogen of
boeiendere gebeurtenissen. Het was wel een beetje van hout zaagt men
planken.

--
Niek

Wouter Valentijn

ongelezen,
1 jan 2011, 16:33:3901-01-2011
aan
Niek wrote:
> [...]
>
> Een mime-speelster zoals zij haar lichaam bewoog en met haar ogen
> 'sprak'. Een tijd lang kon zij me nog wel boeien maar op een gegeven

Oh? Ik had er geen probleem mee.

<knip>

> Deze strijd tussen Spock en McCoy hebben we vaker gezien, alleen is
> het ditmaal McCoy die het wint. Een echte held!

En dat komt meestal recht uit zijn hart.

> Oh! Niet vanwege het verhaal? De set vond ik juist wel mooi zo
> minimalistisch.

Dat vond ik nu ook.

> Ik snap wat je bedoelt. Alleen miste ik interessante dialogen of
> boeiendere gebeurtenissen. Het was wel een beetje van hout zaagt men
> planken.

Dik hout.
:-)

Dialogen...?
Tja.... Het was meer voor het beeld en het gevoel denk ik.

Niek

ongelezen,
1 jan 2011, 17:48:3901-01-2011
aan
Wouter Valentijn wrote:

> Dik hout.

Oh.

> :-)

Ik zou zweren dat getypt te hebben. Hihihi.

> Dialogen...?
> Tja.... Het was meer voor het beeld en het gevoel denk ik.

En dat kwam nou niet genoeg uit de verf om voldoende te boeien in mijn
beleving.

--
Niek

0 nieuwe berichten