Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

[STTOS] 3x22 (78) The Savage Curtain

0 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

Niek

ongelezen,
28 mrt 2011, 08:52:0028-03-2011
aan
Nog niet gekeken? Ga dat dan eerst als de donder doen.

Hé, dat is nog eens opmerkelijk om te zien. President Lincoln die Uhura
aanspreekt zoals hij vanuit zijn tijd gewend is om te doen en Uhura die
aangeeft dat ze geleerd hebben dat woorden geen pijn kunnen doen. Nu
weet ik niet precies hoe het er eind jaren zestig in de VS voorstond wat
discriminatie betreft maar ik heb het idee dat deze scène wel heel erg
vooruitstrevend is geweest.

Kirk begint trouwens al behoorlijk uit te zetten en in zijn officiele
kostuum genoodzaakt om telkens zijn shirt a la Picard naar beneden te
trekken. Even houdt hij zelfs zijn hand voor zijn buik zich duidelijk
bewust van de toename van zijn omvang.

Het verbaasde me dat Kirk met Lincoln meegaat naar de planeet waarop
eigenlijk geen menselijk leven mogelijk is. Spock gaat natuurlijk mee
omdat het zijn plicht is.
Erg mooi die ontmoeting van het beeld van Surak van Vulcan en Spock. Het
zij hem vergeven dat hij emotie toonde. :-)
En wat een verrassing! Een rotsachtig wezen maakt zichzelf bekend. Dat
zag er geweldig leuk uit met de rook die er vanaf sloeg en de blinkende
lampjes bij het spreken (net een Dalek).

Het ontvouwt zich als een verhaal dat we al eerder gezien hebben.
Gedwongen worden om te laten zien de kracht van goed en kwaad waarbij de
bemanning op de Enterprise op het scherm kunnen toekijken. Het gebruik
van historische figuren uit het Star Trek universum vind ik dan wel weer
leuk.

Hoe dit gevecht verder werd uitgewerkt vond ik veel minder boeiend. Ook
de conclusie van het rotswezen dat er geen verschil is in de methoden
die gebruikt worden door goed en kwaad, hinkt aan alle kanten. Iets dat
Kirk dan ook tegenspreekt.

Een verhaal dat heel interessant begint met leuke details en vervolgens
verzandt in de reeds begane weg in voorliggende afleveringen. Jammer.

--
Niek

Ninia

ongelezen,
28 mrt 2011, 10:48:0528-03-2011
aan
Op 28-3-2011 14:52, Niek schreef:

> Nog niet gekeken? Ga dat dan eerst als de donder doen.

Oei!
/me druipt af.

[...]

--
Ninia

Ninia

ongelezen,
28 mrt 2011, 16:32:1728-03-2011
aan
Op 28-3-2011 14:52, Niek schreef:
> Nog niet gekeken? Ga dat dan eerst als de donder doen.

Oké, ik heb gekeken.

> [...]
> weet ik niet precies hoe het er eind jaren zestig in de VS voorstond wat
> discriminatie betreft maar ik heb het idee dat deze scène wel heel erg

Ja vast wel, zoiets als de kus van Kirk met Uhura. Waar Uhura trouwens
uitgebreid over praat op de 7e dvd.

> [...]
> kostuum genoodzaakt om telkens zijn shirt a la Picard naar beneden te
> trekken. Even houdt hij zelfs zijn hand voor zijn buik zich duidelijk

Goh het viel me niet zo erg op. Misschien omdat ik hem net nog op de 7e
dvd gezien heb, dat was uit 2002, 2003 en ja dat is elke keer zo
schokkend om te zien wat er van hem geworden is, dat het hier nog niet
zoveel voorstelt. Misschien hebben ze zijn gewone uniform telkens een
beetje uitgelegd en verzuimd dit voor het officiële uniform te doen ;)

> Het verbaasde me dat Kirk met Lincoln meegaat naar de planeet waarop
> eigenlijk geen menselijk leven mogelijk is. Spock gaat natuurlijk mee
> omdat het zijn plicht is.

Als hij niet was gegaan was hij vast wel gedwongen. Want die rare steen
met klauwen liet zich zijn spektakel niet ontnemen.

> [...]
> zag er geweldig leuk uit met de rook die er vanaf sloeg en de blinkende
> lampjes bij het spreken (net een Dalek).

Ja het was me een heerschap :)

> [...]
> de conclusie van het rotswezen dat er geen verschil is in de methoden
> die gebruikt worden door goed en kwaad, hinkt aan alle kanten. Iets dat

Er is verder ook geen originele ontknoping. De livingstone (!) is al
gauw tevreden met het resultaat. De kwaden zijn gevlucht en dat is
voldoende voor hem. Kirk probeert nog wat maar veel indruk maakt het
niet op de livingstone.

> Een verhaal dat heel interessant begint met leuke details en vervolgens
> verzandt in de reeds begane weg in voorliggende afleveringen. Jammer.

Heel jammer ja. Het begon zo spannend en interessant met Lincoln die
daar op zijn ruimtestoel zat. En dan: waar zullen ze terechtkomen, wat
gaat er gebeuren. En dan volgt er een behoorlijk lange tijd van overleg
en nog weer eens overleg en zakt het behoorlijk in allemaal.

Ik hoop dat er van de laatste twee afleveringen toch minstens nog één
spetterende bij is.

--
Ninia

Niek

ongelezen,
28 mrt 2011, 16:44:1528-03-2011
aan
On 03/28/2011 10:32 PM, Ninia wrote:
> [...]
> gaat er gebeuren. En dan volgt er een behoorlijk lange tijd van overleg
> en nog weer eens overleg en zakt het behoorlijk in allemaal.

Precies zoals ik het ervaren heb. Het geeft in ieder geval aan dat het
wel nog steeds heel erg leuk kan zijn.

> Ik hoop dat er van de laatste twee afleveringen toch minstens nog één
> spetterende bij is.

Dat hoop ik ook maar houd wel stiekem mijn hart daarbij vast.

--
Niek

Marjolein Noyce-Bellinga

ongelezen,
29 mrt 2011, 17:00:3829-03-2011
aan
Op 28-3-2011 22:32, Ninia schreef:

> Oké, ik heb gekeken.

ik ook.

> Ja vast wel, zoiets als de kus van Kirk met Uhura. Waar Uhura trouwens
> uitgebreid over praat op de 7e dvd.

En wat ons anders nooit echt zou zijn opgevallen :)
Ik vind het wel leuk dat je hieruit toch het idealistische ondertoontje
weer proeft. In de toekomst wordt alles beter, daar hebben ze geen last
meer van dit soort stomme discriminaties.
Wat me wel opviel is dat Lincoln meer lette op haar kleur dan haar
kleding of haar functie, die beiden toch opvallender zouden moeten zijn :)

> [...]
> zoveel voorstelt. Misschien hebben ze zijn gewone uniform telkens een
> beetje uitgelegd en verzuimd dit voor het officiële uniform te doen ;)

Ik heb er ook niet zo op gelet. Maar ik kijk steeds op een ander formaat
scherm, dus bij mij zijn ze sowieso soms dunner dan anders :)

> Als hij niet was gegaan was hij vast wel gedwongen. Want die rare steen
> met klauwen liet zich zijn spektakel niet ontnemen.

Precies. En hun missie is toch ook 'to boldly go where no man has gone
before'

> Ja het was me een heerschap :)

En hij veranderde zichzelf net zo makkelijk weer in een rots.

> [...]
> gauw tevreden met het resultaat. De kwaden zijn gevlucht en dat is
> voldoende voor hem. Kirk probeert nog wat maar veel indruk maakt het

Het idee erachter is natuurlijk om te bepalen of motieven uitmaken, of
is het zo dat wij goed en kwaad indelen maar dat ze eigenlijk meer 'mijn
gelijk' versus 'zijn gelijk' zijn.

> [...]
> en nog weer eens overleg en zakt het behoorlijk in allemaal.
>
> Ik hoop dat er van de laatste twee afleveringen toch minstens nog één

Ik ben langzaam al afscheid aan het nemen...

marjolein

Wouter Valentijn

ongelezen,
29 mrt 2011, 18:24:2629-03-2011
aan

"Niek" <Niekc...@gmail.com> schreef in bericht

> Nog niet gekeken? Ga dat dan eerst als de donder doen.

Volgende week. Ik houd me aan mijn eigen schema. ;-)
Voor de goede orde:

Aflevering: The Savage Curtain
Productievolgorde: 78
Uitzendvolgorde: 77
DVD: Disc 6

--
Wouter Valentijn www.j3v.net

http://www.nksf.scifics.com/startrek.html

http://www.zeppodunsel.blogspot.com/ (NKSF TV Tips Blog)

Giles: "I'd like to test that theory."
'Buffy the Vampire Slayer 6x21: Two To Go.'

liam=mail

Wouter Valentijn

ongelezen,
5 apr 2011, 14:53:4005-04-2011
aan

"Niek" <Niekc...@gmail.com> schreef in bericht
> Nog niet gekeken? Ga dat dan eerst als de donder doen.

Gisteren dus. :-)

> [...]
> ik niet precies hoe het er eind jaren zestig in de VS voorstond wat

> discriminatie betreft maar ik heb het idee dat deze scčne wel heel erg

De periode 1968/1969... Veel rassenrellen. De moord op MLK....
De vlam was behoorlijk in de pan.
Net als toen een tijd geleden met de Rodney King rellen. Maar dan erger.

> [...]
> kostuum genoodzaakt om telkens zijn shirt a la Picard naar beneden te
> trekken. Even houdt hij zelfs zijn hand voor zijn buik zich duidelijk

Dat zie je altijd!
Ik weet nog bijvoorbeeld bij TNG dat Frakes behoorlijk begon uit te zetten.
Volgens mij ligt dat direct aan het succes van een serie.
De serie gaat langer duren, acteurs krijgen (beter) betaald. Kunnen beter
(lees: vetter) eten.
Bij TOS heeft het einde ervan er misschien voor gezorgd dat Shatner niet nog
sneller dikker werd.

> Het verbaasde me dat Kirk met Lincoln meegaat naar de planeet waarop
> eigenlijk geen menselijk leven mogelijk is. Spock gaat natuurlijk mee
> omdat het zijn plicht is.

Officieel, moreel en vriendschappelijk.

> [...]
> er geweldig leuk uit met de rook die er vanaf sloeg en de blinkende
> lampjes bij het spreken (net een Dalek).

Al had Rotsman meer dynamiek in zijn bewegingen. :-)

> [...]
> historische figuren uit het Star Trek universum vind ik dan wel weer leuk.

Mooie figuren!

Kolonel Green van een genocidale oorlog in de 21ste eeuw.
Dhengis Khan bekend uit de geschiedenis zoals ook wij die kennen (misschien
durfden ze niet direct aan om Hitler of zo te nemen).
Zora (de minst aantrekkelijke vrouw in TOS denk ik wel)
en natuurlijk:
Kahless! Oftewel de 'onvergetelijke'.
Later in de TNG tijd zien we een kloon van Kahless. Maar daar zag hij er
anders uit.
Misschien dat de Kahless die Kirk bedacht/zag via een soort tijdreis ook
besmet werd met dat mensenvirus. ;-)

> [...]
>
> Een verhaal dat heel interessant begint met leuke details en vervolgens
> verzandt in de reeds begane weg in voorliggende afleveringen. Jammer.

Tja... Jaren '60.
We hebben er sinds die tijd ook al weer bijna 50 jaar opzitten.

Niek

ongelezen,
6 apr 2011, 16:09:1006-04-2011
aan
On 04/05/2011 08:53 PM, Wouter Valentijn wrote:
> [...]

> Volgens mij ligt dat direct aan het succes van een serie.
> De serie gaat langer duren, acteurs krijgen (beter) betaald. Kunnen beter

Ik dacht juist dat beter eten, minder vet eten was. Juist de minder
bedeelden in de samenleving kampen met meer overgewicht dan de meer
bedeelden juist omdat ze minder gezond (lees: vetter) eten.
Het uitzetten van Frakes en Shatner heeft denk ik meer met drankgebruik
en ouder worden te maken plus natuurlijk geen maat weten te houden of op
een andere manier geformuleerd genieten van het bestaan.

> Bij TOS heeft het einde ervan er misschien voor gezorgd dat Shatner niet nog
> sneller dikker werd.

Hahahahahaha, dat is dus eigenlijk zijn redding geweest.

> Kolonel Green van een genocidale oorlog in de 21ste eeuw.

Dat vind ik dus zo leuk, dat ze de geschiedenis door laten lopen in onze
toekomst.

> Dhengis Khan bekend uit de geschiedenis zoals ook wij die kennen (misschien
> durfden ze niet direct aan om Hitler of zo te nemen).

Daar zeg je wat!

> Kahless! Oftewel de 'onvergetelijke'.
> Later in de TNG tijd zien we een kloon van Kahless. Maar daar zag hij er
> anders uit.

Was dat een kloon? En welke was het dan in DS9? Hij is toch een van de drie?

> Misschien dat de Kahless die Kirk bedacht/zag via een soort tijdreis ook
> besmet werd met dat mensenvirus. ;-)

LOL! Zou heel goed kunnen natuurlijk.

> Tja... Jaren '60.
> We hebben er sinds die tijd ook al weer bijna 50 jaar opzitten.

Tjonge, zoveel alweer? Hoe zou men over 50 jaar naar de series van nu
kijken, is dan de vraag.

--
Niek

Wouter Valentijn

ongelezen,
7 apr 2011, 14:44:2307-04-2011

> [...]

<knip>

> Was dat een kloon? En welke was het dan in DS9? Hij is toch een van de
> drie?

Nee.
De beroemdste drie Klingons uit de TOS tijd, die ook opdoken in DS9 zijn:

- Kor ('Errand of Mercy' gespeeld door John Collicos, ook bekend als Baltar
uit 'Battlestar Galactica')
- Koloth ('The Trouble with Tribbles', de acteur, William Campbell, speelde
ook Trelane in 'The Squire of Gothos')
- Kang ('Day of the Dove', Michael Ansara die ook de tweede 'killer' Kane
was in 'Buck Rogers in the 25th Century' en een Techno Mage in 'Babylon 5').

Kahless de Onvergetelijke is voor de Klingons een soort Willem van Oranje,
gemengd met Jesus Christus en Mohamed, de man die vele eeuwen geleden de
Klingons leerde echt Klingon te zijn zoals we die in TOS kennen.

Hier een artikel in Memory Alpha:

http://memory-alpha.org/wiki/Kahless_the_Unforgettable

> LOL! Zou heel goed kunnen natuurlijk.

> Tjonge, zoveel alweer? Hoe zou men over 50 jaar naar de series van nu
> kijken, is dan de vraag.

Slechts enkelen zullen bestempeld worden als een ware klassieker zoals wij
nu TOS bezien.

Niek

ongelezen,
9 apr 2011, 12:08:3209-04-2011