Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

Tokina AT-X PRO 28-80/2.8

0 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

Jan

ongelezen,
15 jun 2006, 10:29:5715-06-2006
aan
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Tokina AT-X PRO 28-80/2.8.
Ik ben heel benieuwd.

Vast bedankt voor je reactie.

Vriendelijke groeten,
Jan

Rutger

ongelezen,
15 jun 2006, 10:35:3115-06-2006
aan
"Jan" <jws...@hotmail.com> schreef in bericht

> Zijn er mensen die ervaring hebben met de Tokina AT-X PRO 28-80/2.8.
> Ik ben heel benieuwd.

Alsjeblieft:
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=236&sort=7&cat=40&page=1

Rutger

--
http://www.flickr.com/photos/zwaarddrager/

Jan

ongelezen,
15 jun 2006, 10:46:1115-06-2006
aan
Hoi Rutger,

"Rutger" <nos...@please.com> wrote in message

Bedankt voor je snelle reactie. De reviews op dat forum ken ik al, net zo
als ik de meeste andere Engelstalige (user) reviews waarschijnlijk ook wel
ken.
Ik ben nu juist geïnteresseerd in de ervaringen van de bezoekers van deze
nieuwsgroep.

Vriendelijke groeten,
Jan

Rutger

ongelezen,
15 jun 2006, 14:43:5715-06-2006
aan
"Jan" <jws...@hotmail.com> schreef in bericht

Waarom?

Rutger

--
http://www.flickr.com/photos/zwaarddrager/

Jan

ongelezen,
15 jun 2006, 15:48:5915-06-2006
aan
Hoi Rutger,

"Rutger" <nos...@please.com> wrote in message

Voornamelijk omdat het dan reacties zijn van andere mensen.
Bovendien zijn de meeste Engelstalige user reviews die ik heb gezien
afkomstig van een aantal jaren geleden, toen dit objectief nog niet zo lang
uit was. Of van mensen die hem al sinds die tijd hebben, of die hem
tweedehands hebben gekocht.
Het zou best kunnen zijn, dat Tokina zonder daar iets over te melden
inmiddels wat kleine aanpassingen heeft gedaan. B.v. aan de coating, om hem
beter geschikt te maken voor digitaal. (Tamron en Sigma hebben dat ook
gedaan, maar vermelden het wel middels een iets andere naam).
In ieder geval wil ik heel graag wat meningen horen, praktijkervaringen van
hoe de lens bevalt tijdens verschillende gebruiksomstandigheden.

Vriendelijke groeten,
Jan

Rutger

ongelezen,
15 jun 2006, 16:15:1515-06-2006
aan

"Jan" <jws...@hotmail.com> schreef in bericht

De laatste berichten op Fredmiranda.com over die lens zijn van dit jaar, het
laatste bericht is van vorige week.

Rutger

--
http://www.flickr.com/photos/zwaarddrager/

harenjan

ongelezen,
15 jun 2006, 17:14:4915-06-2006
aan
yep, deze lens is echt van grote klasse en nu twee maanden in mijn bezit.
loeischerp en zeer solide gebouwd en erg lichtsterk.
heb tot op heden geen enkel minpunt kunnen waarnemen.

harkla

[...]

15 jun 2006, 17:38:0215-06-2006

> [...]

> De laatste berichten op Fredmiranda.com over die lens zijn van dit jaar,

Ik weet het, ik volg de diverse forums (fora) al een tijdje, ook DPreview en
Nikonians.
Maar ik blijf toch ook erg benieuwd naar reacties uit Nederland.

Vriendelijke groeten,
Jan

Jan

ongelezen,
15 jun 2006, 17:49:3615-06-2006
aan
Hallo Harkla,

"harenjan" <iem...@wanadoo.nl> wrote in message

> yep, deze lens is echt van grote klasse en nu twee maanden in mijn bezit.
> loeischerp en zeer solide gebouwd en erg lichtsterk.
> heb tot op heden geen enkel minpunt kunnen waarnemen.
>
> harkla

Dat is mooi om te horen!

Wat je vrij regelmatig hoort, is dat deze Tokina erg scherp is van f5,6-f11,
scherp van f4-f5.6, maar "soft" van f2.8-f4. Dus niet "wat minder scherp"
(zoals gebruikelijk), maar echt soft/dreamy. Vind jij dat ook? Of is hij bij
f2.8 nog steeds goed bruikbaar?

Iets anders wat vrij regelmatig gezegd wordt, is de in verhouding tot andere
lenzen grotere overgevoeligheid voor invallend licht, voor flare. Ook met
gebruik van de zonnekap. Vind jij dat terug?

Het kan natuurlijk zijn, dat de klagers (met een minder goed exemplaar) veel
vaker van zich laten horen dan de mensen met een goed exemplaar. Dat hoop ik
maar.

Mag ik vragen op welke camera jij deze Tokina gebruikt?
Ik wil hem zelf kunnen gaan gebruiken op een Nikon D200 en een Nikon F90X.

Vriendelijke groeten,
Jan

Aad

ongelezen,
15 jun 2006, 18:45:1915-06-2006
aan

"Jan" <jws...@hotmail.com> schreef in bericht
Ik begrijp niet zo goed waarom je bij de aanschaf van een artikel van ca.
450 euro, af wilt gaan op de beoordeling van wildvreemde mensen.
Denk je werkelijk dat mijn perseptie van scherpte hetzelfde is als de jouwe?
En dat onze referenties gelijk zijn? Ik bedoel, stel dat die Tokina bij
persoon A het beste objectief is dat hij heeft, en bij persoon B het
slechtste. Hoe denk jij dan de reacties van A en B zullen zijn.
Ga gewoon naar je winkelier toe. Die laat je ongetwijfeld een paar
proeffoto's maken. Dan kun je lekker thuis op de bank de resultaten
beoordeling. Je kunt dan je eigen maatstaven hanteren.
Lijkt mij de enige logische optie.
Tenzij je natuurlijk op een koopje van een (internet)dozenschuiver uit bent.
Dat lijkt me in jouw geval niet de meest handige optie. Als je op
internationale sites al zoveel hebt gelezen en op basis daarvan geen
beslissing durft te nemen, dan heb je behoefte aan service en advies. Geef
dan iets meer uit bij de fotoboer op de hoek. Je zult er profijt van hebben.
vrg
Aad

Jan

ongelezen,
16 jun 2006, 01:46:5816-06-2006
aan

"Aad" <n...@spam.invalid> wrote in message

> Ik begrijp niet zo goed waarom je bij de aanschaf van een artikel van ca.
> 450 euro, af wilt gaan op de beoordeling van wildvreemde mensen.

Het geeft een indruk van hoe dit objectief in de praktijk ervaren wordt.
Ook, maar lastig te herkennen, van wisselende kwaliteiten van exemplaar tot
exemplaar.

> Denk je werkelijk dat mijn perseptie van scherpte hetzelfde is als de
jouwe?
> En dat onze referenties gelijk zijn?

Natuurlijk niet.

> Ik bedoel, stel dat die Tokina bij
> persoon A het beste objectief is dat hij heeft, en bij persoon B het
> slechtste.

Dat zou er bij vermeld kunnen worden.

> [...]
> proeffoto's maken. Dan kun je lekker thuis op de bank de resultaten
> beoordeling. Je kunt dan je eigen maatstaven hanteren.

Dat gaat makkelijk bij de merkobjectieven, in mijn geval Nikon.
Ook bij Sigma en Tamron.
Tokina is in Nederland helaas een veel minder vaak gevoerd merk.

> Tenzij je natuurlijk op een koopje van een (internet)dozenschuiver uit
bent.
> Dat lijkt me in jouw geval niet de meest handige optie.

Inderdaad.

> [...]
> beslissing durft te nemen, dan heb je behoefte aan service en advies. Geef
> dan iets meer uit bij de fotoboer op de hoek. Je zult er profijt van

Ben ik het mee eens, maar ik kan helaas geen zaak vinden, die de Tokina
28-80/2.8 gewoon op voorraad heeft. Liefst meer dan 1 exemplaar. Als hij
speciaal besteld moet worden, is er toch wat minder sprake van "vrij
proberen zonder verkoopdruk".

Daarom is zoveel mogelijk informatie van gebruikers van harte welkom.

Vriendelijke groeten,
Jan

Leon Obers

ongelezen,
16 jun 2006, 03:43:2916-06-2006
aan

Jan wrote:
> [...]

> Het zou best kunnen zijn, dat Tokina zonder daar iets over te melden
> inmiddels wat kleine aanpassingen heeft gedaan. B.v. aan de coating, om hem

Een betere coating maakt een lens niet scherper. Afgezien van misschien
net wat minder last van reflecties en beter contrast onder slechte
"tegenlicht" omstandigheden, zal zo'n lens precies hetzelfde presteren.

Verandering van het lensontwerp krijg je meteen een ander objectief en
een ander product waarop de productielijn in de fabriek aangepast moet
worden. Vanuit marketing overwegingen zal een fabriek echt de benaming
en type van een lens veranderen als er vanuit een veranderde
productiemethode of ontwerp aanleiding toe is.

De naam / type en "ombouw" van deze Tokina-lens is al jaren hetzelfde.
Ga er dan maar echt vanuit dat er echt helemaal niks aan die lens
verandert is met jaren terug.

> (Tamron en Sigma hebben dat ook gedaan,
> maar vermelden het wel middels een iets andere naam).

Tamron schrijft zelf over het huidige 90 mm Di Macro-objectief dat hun
coating is aangepast, voor met name het achterste lensdeel, wat voor
problemen kan zorgen met een reflectie in de vorm van een "hotspot" in
het midden van het beeld. De rest van het lens-ontwerp is het zelfde.
Optisch gezien is die lens daarom ook volledig vergelijkbaar met zijn
voorganger. Overigens was er ook geen enkele aanleiding om het ontwerp
van de lenzen aan te passen, omdat de Tamron macrolens reeds bekend
staat als een van de beste macro-objectieven.

Voor wat betreft die Tokina-lens kan er optisch gezien nog heel wat
verbeterd worden.

> In ieder geval wil ik heel graag wat meningen horen, praktijkervaringen van
> hoe de lens bevalt tijdens verschillende gebruiksomstandigheden.

Globaal gezien zullen de ervaringen van Nederlanders niet verschillen
met die van welke andere gebruiker elders. Een marge wat de een vind of
de ander kan natuurlijk afwijken, omdat de mening in de meeste gevallen
erg subjectief is. In dat geval zou je gewoon rekening kunnen houden met
de statistische balans van die reacties.

Als er hier slechts één reactie binnenkomt van iemand die een andere
mening is toegedaan (de lens top vindt) dan de overgrote meerderheid van
gebruikers op forums elders, zou ik persoonlijk toch echt eerder afgaan
op de meerderheid van die overgrote meerderheid.

Afgaan op de mening van die enkeling en hopen dat jezelf een goed
exemplaar treft, en de mening van vele andere gebruikers opzij schuiven,
is jezelf voor de gek houden.

--
Vr.groet - regards, Léon Obers

Reacties per mail, vervang "invalid" door "cc" in het adres.
Reactions by mail, exchange "invalid" by "cc" within address.

harenjan

ongelezen,
16 jun 2006, 05:10:5616-06-2006
aan

"Jan" <jws...@hotmail.com> schreef in bericht

BesteJan,
op je vraag wat voor een camera ik gebruik kan ik zeggen dat dit een Canon
350D is.
Het feit op zich dat ik heel tevreden ben over de Tokina At-X pro 28-80/2.8
wil natuurlijk nog niets zeggen over eventueel jouw smaak en criteria.
Het antwoord van Aad is naar mijn bescheiden mening het enige juiste advies
en dus proberen en uittesten alvorens je hem koopt. Kan dat niet om wat voor
reden dan ook ga dan naar een andere zaak of laat de lens vrijblijvend
bestellen, immers de klant is nog steeds koning.

Harkla

Jan

ongelezen,
16 jun 2006, 05:12:1216-06-2006
aan
Hallo Leon,

Mooi dat je ook inhaakt.

"Leon Obers" <mail....@fotograaf.invalid> wrote in message

> Een betere coating maakt een lens niet scherper. Afgezien van misschien
> net wat minder last van reflecties en beter contrast onder slechte
> "tegenlicht" omstandigheden, zal zo'n lens precies hetzelfde presteren.

Maar dat is wel precies wat belangrijk kan zijn.

> [...]
> en type van een lens veranderen als er vanuit een veranderde
> productiemethode of ontwerp aanleiding toe is.

Dat denk ik ook.

> De naam / type en "ombouw" van deze Tokina-lens is al jaren hetzelfde.
> Ga er dan maar echt vanuit dat er echt helemaal niks aan die lens
> verandert is met jaren terug.

De huidige importeur kan daarover geen zekerheid geven. Ook de Amerikaanse
importeur kan hier niets op zeggen, krijgt de info niet vanuit de fabriek.
Op mijn mail aan de fabriek komt geen reactie. Misschien begrijpelijk, maar
waarom maken ze anders een e-mail adres voor consumenten.

> [...]
> van de lenzen aan te passen, omdat de Tamron macrolens reeds bekend
> staat als een van de beste macro-objectieven.

Dat klopt helemaal.
Overigens heeft Tokina met zijn vrij recent uitgebrachte ATX PRO 100/2.8
MACRO een hele sterke concurrent voor o.a. deze inderdaad heel goede Tamron
in huis.

> Voor wat betreft die Tokina-lens kan er optisch gezien nog heel wat
> verbeterd worden.

Zoals?

> [...]
> erg subjectief is. In dat geval zou je gewoon rekening kunnen houden met
> de statistische balans van die reacties.

Je zou zeggen van niet. Maar tot het begin van dit draadje had ik die
meningen nog niet gehoord. Ook geen meningen over de service van de
importeur.

> [...]
> gebruikers op forums elders, zou ik persoonlijk toch echt eerder afgaan
> op de meerderheid van die overgrote meerderheid.

Wie weet, misschien komen er nog meer reacties.........

> Afgaan op de mening van die enkeling en hopen dat jezelf een goed
> exemplaar treft, en de mening van vele andere gebruikers opzij schuiven,
> [...]

Toch ga ik er van uit, dat geen enkele fabriek een objectief met teveel
fouten (tekortkomingen, verschillen in productiekwaliteit) jarenlang
ongewijzigd in productie zal houden. Zeker niet in hun top-lijn.

En wat ik al in een eerdere reactie zei: Klagers zijn eerder geneigd hun
mening te uiten, dan tevreden mensen.
Als zij dan hun "slechte exemplaren" weer verkopen, is de kans op weer een
nieuwe ontvreden gebruiker natuurlijk heel groot. Dat kan natuurlijk best
een heel vertekend beeld geven.

Vriendelijke groeten,
Jan

[...]

16 jun 2006, 05:39:2516-06-2006

> "Jan" <jws...@hotmail.com> schreef in bericht
>
> BesteJan,
> op je vraag wat voor een camera ik gebruik kan ik zeggen dat dit een Canon
> 350D is.

Oké, dan kan hij die resolutie aan en het resolutieverschil van 8 (350D)
naar 10 megapixels (D200) zal wat dat betreft niet zo veel verschil
uitmaken.

> Het feit op zich dat ik heel tevreden ben over de Tokina At-X pro
28-80/2.8
> wil natuurlijk nog niets zeggen over eventueel jouw smaak en criteria.

Dat klopt. Maar toch zegt het iets en verschilende meningen bij elkaar geven
toch een beeld.

> [...]
> reden dan ook ga dan naar een andere zaak of laat de lens vrijblijvend
> bestellen, immers de klant is nog steeds koning.

Dat klopt. Maar aangezien dat zeker niet "om de hoek" zal zijn, vind ik het
prettig om vooraf zoveel mogelijk meningen en ervaringen gehoord/gezien te
hebben.

Vriendelijke groeten,
Jan

Leon Obers

ongelezen,
16 jun 2006, 07:40:3216-06-2006
aan

Jan wrote:
> [...]

> fouten (tekortkomingen, verschillen in productiekwaliteit) jarenlang
> ongewijzigd in productie zal houden. Zeker niet in hun top-lijn.

Wat heet eigenlijk fouten? Indertijd dat men de lens op de markt bracht
was het voor de prijs wellicht een erg aardig objectief. In die zin
gewoon waar voor het geld. Ik praat ook niet over variatie in productie,
maar gewoon de stand van zaken van toen.
Inmiddels hebben concurrerende lensleveranciers inmiddels hun kwaliteit
op weten te vijzelen met nieuwe ontwerpen (waaronder Tamron).
Als Tokina om wat voor reden dan ook hun assortiment niet bijstelt,
zullen ze gewoon marktaandeel verliezen.

> [...]
> nieuwe ontvreden gebruiker natuurlijk heel groot. Dat kan natuurlijk best

Dan moet je niet op gebruikservaringen afgaan zoals elders wordt
gesteld, maar gewoon puur testrapporten van de lens in ogenschouw nemen.
Er zullen best op het web ergens testen zijn met MTF-curven etc.

--
Vr.groet - regards, Léon Obers

Reacties per mail, vervang "invalid" door "cc" in het adres.

Jan

ongelezen,
16 jun 2006, 07:52:5416-06-2006
aan
Hallo Leon,

> [...]
> Als Tokina om wat voor reden dan ook hun assortiment niet bijstelt,
> zullen ze gewoon marktaandeel verliezen.

Daar heb je gelijk in.
Aan de andere kant zijn er bij diverse merken natuurlijk genoeg objectieven
uit die tijd of nog ouder nog steeds in productie. Weliswaar een wat ouder
ontwerp, maar kwalitatief nog steeds goed. Denk bij Nikon b.v. aan de
80-200/2.8 en de 35-70/2.8.
Ik weet niet of je de Tokina 28-80/2.8 ook in dat rijtje zou kunnen
plaatsen.

> Dan moet je niet op gebruikservaringen afgaan zoals elders wordt
> gesteld, maar gewoon puur testrapporten van de lens in ogenschouw nemen.
> Er zullen best op het web ergens testen zijn met MTF-curven etc.

Die heb ik helaas niet kunnen vinden.

> --
> Vr.groet - regards, Léon Obers

Vriendelijke groeten,
Jan

Magnus357

ongelezen,
16 jun 2006, 08:43:3016-06-2006
aan
Ik vind Tokina toch echt een van de minder preferabele
fabrikanten, de importeur in Nederland stelt geen ruk
voor en ze hebben ondertussen nog maar drie lenzen
in hun gamma. Ik zou voor een 24-70 2.8 DG/DX Apo
Sigma gaan, die gebruik ik alweer een hele poos en
dat is echt voor de prijs een wereldlensje.

Toch heb ik net een Tokina gekocht, de 80-400 4.5/5.6
in de nieuwe versie. Deze heeft een verbetere (snellere)
autofocus (volgens opgave) waar ik maar weinig van merk.
Mechanisch uiterlijk en qua gevoel is de lens net zo degelijk
en stabiel als de Sigma's die ik heb, toch zou ik indien de
lens met vergelijkbare specs of prijs van Sigma te koop
zou zijn voor Sigma gekozen hebben.
De eerste plaatjes met de 80-400 zien er goed uit, nu
geduldig wachten totdat ik naar een vogelrijk gebied kan;-))

"harenjan" <iem...@wanadoo.nl> schreef in bericht

harenjan

ongelezen,
16 jun 2006, 09:15:2116-06-2006
aan
zie http://www.digitallyactive.com/lenses/viewrates.asp?lensID=330

Harkla

"Jan" <jws...@hotmail.com> schreef in bericht

--

Jan

ongelezen,
16 jun 2006, 14:56:4016-06-2006

> zie http://www.digitallyactive.com/lenses/viewrates.asp?lensID=330
>
> Harkla

Bedankt voor de link, deze site kende ik niet.

Wist ook niet dat digitallyactive.com "gelijk staat" of "door verwijst" (?)
aan/naar dutchphotozone.com .

Vriendelijke groeten,
Jan

Jan

ongelezen,
16 jun 2006, 15:07:5716-06-2006
aan
Hallo Magnus,

"Magnus357" <3...@kill.kill> wrote in message

> Ik vind Tokina toch echt een van de minder preferabele
> fabrikanten, de importeur in Nederland stelt geen ruk
> voor en ze hebben ondertussen nog maar drie lenzen
> in hun gamma.

Ja? Dan ken je vast hun website niet, daar staan in ieder geval 8 Tokina ATX
PRO lenzen op:
http://www.tokinaservice.nl/newtokina/index.php?rp=product
Waarom er geen ATX lenzen op staan, dat weet ik niet. Geen woord over de
nieuwe (of voorgaande) 80-400. Hun site is niet echt actueel, maar ze
verwijzen al wel naar de komende nieuwe DX lenzen.

Is er soms nog een Nederlandse vertegenwoordiger?

Tussen haakjes: De Tokina 12-24/4 en 100/2.8 Macro staan ook op mijn
lijstje. Voor later dit jaar.

> Ik zou voor een 24-70 2.8 DG/DX Apo
> Sigma gaan, die gebruik ik alweer een hele poos en
> dat is echt voor de prijs een wereldlensje.

Sigma heeft 3 lenzen in deze range: 24-60/2.8, 24-70/2.8 en 28-70/2.8.
Geen idee welke van deze 3 de beste is.

> [...]
> De eerste plaatjes met de 80-400 zien er goed uit, nu
> geduldig wachten totdat ik naar een vogelrijk gebied kan;-))

Blij dat je tevreden bent over je nieuwe Tokina 80-400.
Veel foto-plezier!

Vriendelijke groeten,
Jan

robin

ongelezen,
16 jun 2006, 17:45:3616-06-2006
aan
beste Leon,
als je de Tokina-testen van het duitse blad 'Fotomagazin' leesst dan komen
de Tokina lenzen steevast met het predikaat 'super' uit de bus, althans de
'Pro' lenzen.
en dat alles voor een verbazingwekkende gunstige prijs.
o.a. ook het hier besproken objectief.
dus jouw conclusie lijkt mij wat kort door de bocht.
vr.gr.
Robin

"Leon Obers" <mail....@fotograaf.invalid> schreef in bericht

Jan

ongelezen,
16 jun 2006, 18:19:2916-06-2006
aan
Hallo Robin,

"robin" <pla...@planet.nl> wrote in message

> [...]
> o.a. ook het hier besproken objectief.
> dus jouw conclusie lijkt mij wat kort door de bocht.

Hoewel jouw post in eerste instantie aan Leon is gericht, wil ik toch even
reageen.
Jij hebt het over een test van de Tokina 28-80/2.8 in "Fotomagazin". Heb jij
die test? Ik ben daar reuze nieuwsgierig naar.

Vriendelijke groeten,
Jan

robin

ongelezen,
17 jun 2006, 08:56:2417-06-2006
aan
die test wordt eenmaal per jaar herhaald voor, ik meen, 300 gangbare
objectieven.
ik ga even zoeken of ik hem nog kan vinden, ben bang van niet.
als ik mij goed herinner kreeg dit Tokina objectief de cijfers 9.0/9.0
(optisch/mechanisch).
wat hem niet automatisch bijzonder geschikt maakt voor een DSLR.
vr.gr.
robin

"Jan" <jws...@hotmail.com> schreef in bericht

0 nieuwe berichten