Bandenplakkers

Joris 3 Pinter

Vroeger had je van die rode ster plakkers met een doorzichtig plastic
achterkantje. Dit achterkantje was reeds in de fabriek door midden gesneden
maar het was nog een prutswerk om het te verwijderen. Maar nu is het plastic
doorzichtig achterkantje niet meer door midden gesneden en probeer dan maar
eens het plasticje, na het op de band geplakt te hebben, te verwijderen. Dit
lukt mij niet zonder dat de plakker weer los laat (grrr *&&^$&%&^# G!#$$%).
Wie weet een merk/type bandenplakkers waarbij het plasticje eenvoudig te
verwijderen valt?
Joris.

Jules Zollner.

Op Tue, 22 Jun 2010 21:26:10 +0200 schreef Joris 3 Pinter
<xkxaxtx8x9...@plverwijderxaxnxextx.xnxlx>:

De ouwe trouwe Simson.
In België.

Overigens is de moderne tijd & trend:
niet meer plakken.
Nieuwe kopen, en reserve altijd
onder zadel.

De betere duurdere zijn leakproof.

De headers van mijn berichten moeten o.m. het volgende bevatten
en anders zijn ze niet van mij:

From: "Jules Zollner."

of:

'\^_^/'

http://juzonieuws.net
http://www.twitter.com/juzo777
http://www.facebook.com/juzo77
http://www.juzo777.nl

Lou Holtman

Op 22-6-2010 21:26, Joris 3 Pinter schreef:

Laat dat ding toch gewoon zitten. Als je de volgende lek rijdt is het
vanzelf losgewurmd. Als je het perse eraf wilt hebben laat de band dan
gewoon een dagje hangen voordat je begint te peuteren. Pak de hoek van
het cellofaantje en buig het eerst in een 180 graden (haarspeld bocht)
bocht voordat je begint te trekken.

Lou

Martin Borsje

on 22.06.10, Joris 3 Pinter supposed :

Vouw het plakkertje na het aanbrengen over het midden goed dubbel en
het beschermlaagje breekt.

Van het midden uit lostrekken.

Of zoals Lou zegt gewoon laten zitten.

Gerten

"Joris 3 Pinter" <xkxaxtx8x9...@plverwijderxaxnxextx.xnxlx> schreef
in bericht news:4c210e53$0$14122$703f...@textnews.kpn.nl...
Als met het verwijderen van het plasticje de plakker weer los laat, dan heb
je iets niet goed gedaan.
In de eerste plaats moet je de binnenband dusdanig goed schuren dat het
talglaagje 100% weg is en er een zeer doffe plek ontstaat.
Vervolgens een goede, niet ingedrooge solution, zo dun mogelijk aanbrengen
met een schone vinger.
Solution enkele minuten laten drogen.
Plakker op de binnenband aanbrengen.
Dan ca. een minuut stevig met een duim over het plasticje wrijven, zodat de
plakker door de wrijving behoorlijk warm wordt,
Die warmte versneld de zelfvulcanicerende werking van de plakker.
Als je dit allemaal goed hebt gedaan, moet je een ware kunstenaar zijn om
dan alsnog de plakker van de bainnenband te trekken.
Gerten

Lou Holtman

Op 22-6-2010 23:57, Gerten schreef:

Ik begrijp dat schuren niet zo goed. Dit is de meest onhandige manier om
de ondergrond schoon te maken. Onderweg OK, maar thuis gebruik ik al
mijn hele leven lang een doekje bevochtigd met wat wasbenzine om de plek
des onheils schoon te maken. Tot nu toe 99.9999 % score, want ook hier
moet je ontzettend onhandig zijn om het plakproces te laten mislukken.
De meeste 'onhandige' mensen zijn te ongeduldig of gebruiken overjarige
solutie ('stopverf') of maken de plek niet goed schoon.

Lou

ventourist

On 22 jun, 21:26, "Joris 3 Pinter"

Dat was geen Simson, dat was en is Rema Tiptop, ook en op dezelfde
manier voor het plakken van binnenbanden.
Het cellofaantje met of zonder voorperforatie zou ik inderdaad gewoon
laten zitten.
Simson pleisters, de bekende rolletjes, en/of de solutie zijn na een
paar jaar uitgewerkt en laten los. Rema beslist niet.
Made in Germany.
Sjef

ventourist

On 23 jun, 04:10, ventourist <klim...@home.nl> wrote:

> [...]

> Simson pleisters, de bekende rolletjes, en/of de solutie zijn na een
> paar jaar uitgewerkt en laten los. Rema beslist niet.

In hoofdletters de correctie.

droopy

Joris 3 Pinter schreef:

Koop solutieloze plakkers, die kan waarschijnlijk zelfs jij
verwerken zonder problemen;-))

Ger

"droopy" <dro...@drl.dro> schreef in bericht

Wat een toestand met die plakkers.
Leg er gewoon een nieuwe binnenband in.
Voor een bedrag van rond de 2 euro ga ik niet lopen kl.......
Zeker onderweg is er toch een risico dat het plakken niet goed verloopt of
het plakkertje na verloop van tijd weer loslaat.

Ger

Gerten

"Lou Holtman" <lhollaatd...@planet.nl> schreef in bericht
Het is wel de beste manier. Je ruwt de band ook op voor een betere hechting.

> [...]
>nu toe 99.9999 % score, want ook hier moet je ontzettend onhandig zijn om

Wasbenzine tast de binnenband aan.
Wil je naar 100% score, dan zul toch moeten schuren.
En zo onhandig is dat niet.
Voor dat jij je flesje wasbenzine uit de kast hebt gehaald, een schone doek
hebt gevonden, het dopje er af, band schoon hebt gepoetst, het dopje er weer
op, heb ik in die tijd al vijf keer kunnen schuren.

Geert

<Gerten> schreef in bericht

Met dat stukje onbenullig schuurpapier uit het plaksetje??
Of met het te grofkorrelig stuk dat nog op de werkbank ligt!
Dus eerst naar de gamma/karwei of ijzerwinkel, kortom net als de wasbenzine
*-(

geert.

Lou Holtman

On 23 jun, 23:56, <Gerten> wrote:
> "Lou Holtman" <lhollaatditmaar...@planet.nl> schreef in berichtnews:4c213696$1...@news4us.nl...

> op, heb ik in die tijd al vijf keer kunnen schuren.- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Dan kan jij heel snel schuren. Je moet het flesje wasbenzine ook op
een handige plaats neerzetten ;-) In plaats van een doek kun je ook
een stukje keukenpapier/WC papier nemen dat je na afloop gewoon
weggooid. Voordeel is dat je vinger gelijk ontvet is voor het
opbrengen van de solutie. Maar het gaat mij eigenlijk niet om de paar
seconden langer of korter, het gaat om het gemak. Met wasbenzine heb
je altijd een goed en constant resultaat, ook als je wat onhandig
bent. Tast de rubber aan? Nooit niks van gemerkt en ik denk ook niet
dat een veeg over de band met een beetje wasbenzine, die in no time
weer verdampt is kwaad kan. Opruwen is in mijn ogen ook nergens voor
nodig. Als jij schuren handiger of beter vindt, prima. Ik vind rubber
schuren onhandig en denk dat de reden dat het stukje schuurpapier in
het plaksetje terecht is gekomen vanwege het feit dat je onderweg niks
anders bij de hand hebt. Thuis is dat natuurlijk anders, tenminste bij
mij.

Lou

Martin Borsje

Misschien is het niet verkeerd om hier duidelijk te maken waarom we
'iets' moeten doen met de biba voor we het plakkertje erop aanbrengen.

Zoals als in de productnaam 'solutie' zit opgesloten bersut het
principe van aanhechting van de plakker aan de band op het deels
oplossen (solution) van het rubber.

Solutie is gewoon een dikke rubberoplossing. Bij het wrijven over de
band lost dus een heel klein beetje van de band op en hecht zodoende
na het verdampen van het oplosmiddel (xyleen/tolueen, vroeger benzeen)
aan de plakker.

Hiervoor moet dus wel het oppervlak van de band geheel schoon zijn,
dus geen vuil, vet en zeker geen resten van het lossingsmiddel dat
destijds bij het maken van de band in de matrijs/extruder zat dan wel
gebruikt is als anti-plakmiddel voor het verpakken. Dit kan met een
schuurpapiertje (of in geval van nood met het oppervlak van een
straat- of stoeptegel), maar ook met wasbenzine. Dat het rubber een
beetje oplost in de wasbenzine wordt duidelijk aan het zwart worden
van de witte hotelhanddoek (of keukenrol) waarmee je dat gedaan had.
Dat kan geen enkel kwaad en is zelfs een goed teken!

Het gebruik van reparatiestickers zonder lijm kent wisselende
successen - de voorbehandeling van de band is hier nog kritischer. Ik
gebruik ze onderweg alleen als mijn reservebiba al gebruikt is die rit
en thuis doe ik er gewoon solutie tussen.

Joris 3 Pinter

"Martin Borsje" <martin...@gmail.com> schreef in bericht

>Misschien is het niet verkeerd om hier duidelijk te maken waarom we

knip

>en thuis doe ik er gewoon solutie tussen.

Helder verhaal!
Joris.

Martin Borsje

Ger submitted this idea :

> Ger

In het kader van duurzaamheid (dat zich niet altijd in euri laat
vertalen) is het plakken van een band verre te verkiezen boven het
wegwerpen na eenmalig lek zijn.

Om maar te zwijgen over hen die menen het landschap te moeten
pavoiriseren met hun afgedankte biba.

Martin

droopy

Martin Borsje schreef:

Gewoon onderweg wisselen, en thuis plakken indien
mogelijk. Een of twee bandjes wegen nagenoeg niets
en een pompje en bandenlichters heb je toch al mee.
De afgedankte (bij plakken niet meer mogelijk) kan
gewoon mee naar huis en het recyclingcircuit in.
Of gooi jij al je rommel langs de weg dat je met die
mededeling lijkt te moeten komen ???

Martin Borsje

Hm...was mijn afkeurende ondertoon toch niet expliciet genoeg?

B.t.w.: niet alleen het pompje en de bandelichters heb je toch al mee,
de bewuste biba ook...:-)

droopy

Martin Borsje schreef:

Vind ik nauwelijks om te lachen, als je ziet wat het
gepeupel allemaal langs de weg neerflikkert weet je
genoeg. Dus waarschijnlijk ook gij Brutus, al is het
wie weet onbewust.

Martin Borsje

Hm, je kennis der Nederlandse taal, en met name die van staande
zinsconstructies als "om maar te zwijgen van" lijkt mij onvoldoende
voor het zien van de nuances.

Dat je mij vervolgens beschuldigt van het neerflikkeren van afval op
straat: "ook gij Brutus", vind ik laakbaar.

De portee van mijn antwoord was als volgt:

1. een band een of meer keren plakken is in het kader van duurzaamheid
is veel beter dan telkens na een gaatje de band weg te gooien; ook al
is dat niet 'eurorelevant'.
2. daarna gaf ik mijn negatieve oordeel over hen die niet alleen de
band als hij (eenmalig) lek is, weggooien in plaats van te plakken,
maar tevens besluiten om de band niet thuis of ergens anders in de
vuilnisbak te doen, en deze in de natuur of op zijn minst de openbare
weg achterlaten

Dit oordeel kan en mag ik geven daar men mij nooit zal kunnen
betrappen op het achterlaten van afval op straat; fietsend of niet
fietsend, en ik indien aan de orde andere fietsers er op aanspreek
wanneer zij zich wel hieraan misdragen.

Ik weet dan ook niet wat er door mij te lachen valt, hetgeen jij
veronderstelde...

;-)

H@n Zijsp@n

On 25 jun, 08:17, Martin Borsje <martin.bor...@gmail.com> wrote:

> B.t.w.: niet alleen het pompje en de bandelichters heb je toch al mee,

> de bewuste biba ook...:-)- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -

Nee, bande(n)lichters heb ik nooit bij me; de rest wel.

H@n Zijsp@n

Ger

"Martin Borsje" <martin...@gmail.com> schreef in bericht
Helaas zie ik ook vaak dat collega fietsers biba weggooien, in een boom
hangen etc.
Dat ik ze niet plak wil niet zeggen dat ik ze onderweg weggooi.
Hier zul je mij niet op betrappen, ik neem ze altijd mee naar huis.

Heb al diverse keren meegemaakt dat een fietsmaat bij lek rijden een
geplakte band erin deed en na oppompen deze toch bleek te lekken cq de
laatste keer blijkbaar nog niet geplakt was.
Mede daarom voor mij geen geplakt spul.

Ger

Jules Zollner.

Op Fri, 25 Jun 2010 23:14:29 +0200 schreef Ger <papa...@gmail.com>:

Dat is natuurlijk wel zo, van de ene kant maar van de andere kant is het
zo dat ik oudere lekke biba's nooit weggooi.
Ik neem ze mee naar huis en maak er katapulten van. Voor de jeugd.
En die leer ik dan, te schieten zoals ik er vroeger zelf ook mee heb
geschoten. En nu nog.

De duiven van het dak.

Je traint er een enorme lijfvaardigheid mee.
Namelijk om heel snel achter het muurtje te duiken zodat men je niet ziet.

"Zo'n nette oude man. Met zelfs grijs haar. Kan je je dat nou
vóórstellen...????!!!! Nee hè."

Tsja.............................................................................................................

Tsja.

Lou Holtman

Op 25-6-2010 23:14, Ger schreef:

Dan ben je al een heel eind. Ik hang de lekke biba's altijd op de
kapstok in de garage ter reparatie. Op de werkbank liggen de geplakte
netjes opgerold verpakt in een boterhammenzakje. Rijd je lek dan steek
je de kapotte in je achterzak, hang hem thuis aan de kapstok en pak een
gerepareerde van de werkbank die je in het zadeltasje stopt. Kan niet
fout gaan. Op een geschikt moment plak ik alle biba's die aan de kapstok
hangen. Een TV reklameblok is voldoende of de rust van een voetbalwedstrijd.

> Heb al diverse keren meegemaakt dat een fietsmaat bij lek rijden een
> geplakte band erin deed en na oppompen deze toch bleek te lekken cq de
> laatste keer blijkbaar nog niet geplakt was.

Dat zijn sukkels/chaoten. Ken ook zo iemand. Laatst reed hij lek en alle
twee de biba's die hij bij zich had waren lek....

> Mede daarom voor mij geen geplakt spul.

Wat anderen doen/overkomt kan voor jou toch geen reden zijn om elke keer
een nieuwe biba te pakken. Zit je vast aan die goedkope banden die twee
keer zo zwaar zijn en twee keer zo volumineus (er past er amper 1 in je
zadeltasje).

Lou

Richard

droopy plaatste dit op zijn scherm :

Ik zie mezelf bij een doorsnee Nederlandse fiets nou niet effe snel
onderweg de achterband verwisselen.

Richard

Op 26-6-2010, heeft Lou Holtman verondersteld :

> [...]
> zwaar zijn en twee keer zo volumineus (er past er amper 1 in je zadeltasje).

Ik vind de discussie wel grappig. Ik heb in de USA met verschillende
groepen gefietst en daar is het heel gebruikelijk je binnenband te
vervangen. Heeft volgens mij ook te maken met de consumptiementaliteit
daar. Hier in Nederland discussiï¿œren we over plakkertjes. En terecht
trouwens vind ik.

Lou Holtman

Op 26-6-2010 11:32, Richard schreef:
> daar. Hier in Nederland discussiëren we over plakkertjes. En terecht
> trouwens vind ik.

Gelukkig zijn de Amerikanen niet de norm. Is een fietsontwikkelingsland.
Geloof niet dat fietsen mijn hobby zou zijn als ik daar zou wonen.

Lou, Amerika mooi land met ongelooflijk lelijke stukken ertussen (lees
steden).

Lou Holtman

Op 26-6-2010 11:28, Richard schreef:

Nog een 'voordeel' van een naafversnelling/gesloten kettingkast ;-)

Lou

jaap bruintjes

Tegenwoordig kost de BiBa bijna niets meer.
Maar dat is voor mij niet de hoofdreden om een lekke BiBa niet meer te
plakken.
Tijdens het afdalen in de bergen, loop je een veel grotere risico op een
klapband dan zonder geplakte.
Dan maar iets minder milieu onvriendeijker, maar de lekke BiBa gaat thuis
gewoon bij het afval.

"Lou Holtman" <lhollaatd...@planet.nl> schreef in bericht

droopy

jaap bruintjes schreef:

Bij het afdalen in de bergen ontstaan klapbanden meestal niet
doordat er een reparatie gedaan is, maar door wringing op het
ventiel doordat een vlijtig liesje het borgmoertje monteerde.
Tip, laat dat ding gewoon weg want veel zin heeft het niet,
tenzij je natuurlijk een minipompje zonder klemming moet hanteren;-))
Dan is een moertje een pre.

Richard

> [...]

> Geloof niet dat fietsen mijn hobby zou zijn als ik daar zou wonen.
>
> Lou, Amerika mooi land met ongelooflijk lelijke stukken ertussen (lees

Denk je dat of is dat jouw ervaring?

H@n Zijsp@n

> Denk je dat of is dat jouw ervaring?

In ieder geval mijn ervaring.

Richard

H@n Zijsp@n formuleerde de vraag :

Mijn ervaring is anders.

Lou Holtman

Op 27-6-2010 21:45, Richard schreef:

Eigen ervaring.
De steden worden bij elk bezoek lelijker.

Lou

Lou Holtman

Op 28-6-2010 20:01, Richard schreef:

Ken jij wel mooie Amerikaanse steden?

Lou

Richard

Lou Holtman stelde dit idée voor :

Ik heb in Noord-Amerika gefietst door o.a. Baltimore, Philadelphia, New
York City, Washington DC, Seattle, Pittsburgh, Portland, Toronto,
Vancouver.
Bijvoorbeeld downtown Philadelphia is opgenomen in de Unesco lijst
cultureel erfgoed. Eigenlijk hebben alle steden wel mooie stukken en
alleen Baltimore is wat mij betreft niet goed fietsbaar.

Overigens zijn er ook mooie streken in het gebied ertussen in Canada en
de USA.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Lou Holtman

Op 6-7-2010 19:47, Richard schreef:

> [...]
> cultureel erfgoed. Eigenlijk hebben alle steden wel mooie stukken en
> alleen Baltimore is wat mij betreft niet goed fietsbaar.

Fietsbaar daar heb ik het niet over. Fietsbaar is een rekbaar begrip. Ik
blijf het niks vinden om over een 2 keer 4 baans weg uit een stad te
komen en dat is daar bijna onvermijdelijk.

> Overigens zijn er ook mooie streken in het gebied ertussen in Canada en
> de USA.

Dat is ook zo.

> Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Ik ga daar echt niet op fietsvakantie. Mijn ervaringen met die lelijke
steden is gebaseerd op een aantal vakanties daar. Eeen keer van Oost
naar West gereden, een keer het 'standaard' Westkust rondje, een keer
wintersport in de Rockies en de laatste keer een rondrit door de
Canadese en Amerikaanss Rockies. Ik heb heel wat steden gezien en
bezocht en ze zijn naar mijn mening allemaal van een ongekende treurigheid.

Lou

Richard

Na rijp beraad schreef Lou Holtman :

> Fietsbaar daar heb ik het niet over. Fietsbaar is een rekbaar begrip. Ik
> blijf het niks vinden om over een 2 keer 4 baans weg uit een stad te komen en
> dat is daar bijna onvermijdelijk.

Dat hoeft niet.

Philadelphia kom je binnen (en uit) via de Schuylkill Trail. Een
fietspad zonder autoverkeer dat eindigt bij het museum midden in de
stad.

Washington DC ga je binnen via de O&O trail. Een fietspad zonder auto's
dat eindigt bij Pennsylvania Avenue waaraan het Witte Huis ligt. Via
een fietspad kun je er richting noordoosten weer uit waarbij je ook nog
langs een ANWB-paddestoel fietst geschonken door de Nederlandse
ambassade.

New York City kun je binnen via een fietspad zonder auto's langs de
Hudson aan de New Jersey kant. Dat komt uit dicht bij Washington
Bridge. Daar ga je naar het bovenste dek van de Washington Bridge, weer
van de brug af en langs de Hudson een prachtig fietspad zonder auto's
dat eindigt bij Battery Park.

Zo kan ik nog wel meer voorbeelden geven.