Naar het eerste ongelezen bericht

Wim

ongelezen,
17 nov 2010, 04:38:1417-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
Toch even "een kort belletje doen". Ik heb zo'n draai-bel en ik draai
> altijd één tingeltje, zodat mensen niet schrikken als ik ze inhaal. Ik
> bedankt ook altijd iedereen die voor mij aan de kant gaat.

Dat draaibelletje is erg handig. Heb niet zoveel ruimte op het stuur
en zo'n mooie grote dingdong bel past er niet op.

Met het draaibelletje kun je inderdaad beleefd een tingeltje geven en
als er dan nog niet op gereageerd wordt een reeks "tingels"achter
elkaar. Ik heb ze nu op elke fiets gezet

wim

Bart

ongelezen,
17 nov 2010, 06:51:2217-11-2010
aan Ligfiets
On 17 nov, 10:38, Wim <ganseij.ligfi...@gmail.com> wrote:
> Dat draaibelletje is erg handig. Heb niet zoveel ruimte op het stuur
> en zo'n mooie grote dingdong bel past er niet op.

Klopt, ik ben ook van het bescheiden PINGetje. Maar mijn favoriet is
zo'n klein dopje met een duimknopje dat je omlaag duwt en loslaat; die
is nog een slag kleiner... past ook op mijn onderstuur.
Weliswaar kan je op dit type minder goed zonodig een doordringend
belsignaal geven... maar in zo'n geval zeg ik meestal met
stemverheffing: "Zou ik er even langs mogen alstublieft" of zo.
En dan krijg je van die discussies als:
-Ik zou even bellen.
-Dat heb ik gedaan, twee keer, maar u reageerde niet.
-Die bel is ook niet luid dan.
-Nee, maar als ik een luide bel monteer dan zijn er weer mensen die
zeggen dat ze er van schrikken...

In elk geval is de tijd van bellen waar de bel door onverlaten
afgeschroefd kan worden voorbij.
Bart -belhamel- Doets

Raymond van Vugt

ongelezen,
17 nov 2010, 15:00:5517-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
Op 17-11-2010 12:51, Bart schreef:
ik heb nu een grote zware pling plong! die werkt leuk.
Raymond

Reinout van Rees

ongelezen,
17 nov 2010, 17:15:4017-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
On 11/17/2010 09:00 PM, Raymond van Vugt wrote:

> ik heb nu een grote zware pling plong! die werkt leuk.

Die staat ook op m'n verlanglijstje. In m'n beleving klinkt die
vriendelijk.

Zo'n "ting" klinkt als een super snelle (race)fietser die erlangs moet.

Zo'n "trrrrriiiiiing" zorgt voor hardverzakkingen.

Zo'n "ding-dong" is een rustige bakfiets. Huh? Hoe hard gaat die dat
'ie me voorbij wil?

Reinout

--
Reinout van Rees - rei...@vanrees.org - http://reinout.vanrees.org
Programmer at http://www.nelen-schuurmans.nl

Rode Pioneer

ongelezen,
17 nov 2010, 17:57:2517-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com

> Die staat ook op m'n verlanglijstje. In m'n beleving klinkt die
> vriendelijk.
>
> Zo'n "ting" klinkt als een super snelle (race)fietser die erlangs moet.

Ik lees hier vaker commentaar over, maar wat is hier mis mee?

> Zo'n "trrrrriiiiiing" zorgt voor hardverzakkingen.

Je telefoon?

> Zo'n "ding-dong" is een rustige bakfiets. Huh? Hoe hard gaat die
> dat 'ie me voorbij wil?

Bakfiets? Die gaat mij niet inhalen...

Grrz
Rode Pioneer

Koen Van den Bergh

ongelezen,
18 nov 2010, 02:26:5318-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
Op 17 november 2010 23:57 heeft Rode Pioneer <RodeP...@gmail.com>
het volgende geschreven:

> Ik lees hier vaker commentaar over, maar wat is hier mis mee?

Dat mensen verschillend reageren afgaande van de bel die ze horen. Bij
een ding-dong wordt gemakkelijker voldoende plaats gemaakt als bij een
ting.

Koen -hoort veel liever een leuke bel en heeft zelf een ding-dong-

Thomas Ribbrock

ongelezen,
18 nov 2010, 03:38:2318-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
On Thu, Nov 18, 2010 at 08:26:53AM +0100, Koen Van den Bergh wrote:
> [...]

> Dat mensen verschillend reageren afgaande van de bel die ze horen. Bij
> een ding-dong wordt gemakkelijker voldoende plaats gemaakt als bij een

Komt goed overeen met mijn ervaringen - ik heb op mijn woon-werk racer
ook lang zo'n "ding-dong" gehad. De reacties zijn echt anders dan bij de
standaard "race fiets ping" - mijn indruk was dat de mensen over het
algemeen vriendelijker reageerden. Helaas moest ik hem uiteindelijk weer
eraf halen omdat hij bij zo'n beetje elke oneffenheid mee pingelde en
het me niet gelukt is om dat te verbeteren - en een continue bel vind ik
dan toch iets overdreven... :-}

Thomas - die niet zou weten hoe hij zo'n bel op het onderstuur van zijn
M5 zou moeten hangen...

> Koen -hoort veel liever een leuke bel en heeft zelf een ding-dong-

Thomas Ribbrock http://www.ribbrock.org
"You have to live on the edge of reality - to make your dreams come true!"

Uipko Berghuis

ongelezen,
18 nov 2010, 04:11:2818-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
2010/11/17 Reinout van Rees <rei...@vanrees.org>:

> Die staat ook op m'n verlanglijstje.  In m'n beleving klinkt die
> vriendelijk.
>
> Zo'n "ting" klinkt als een super snelle (race)fietser die erlangs moet.

Dit is toch precies de associatie die je nodig hebt, de meeste liggers
zijn toch snelle (race)fietsers. Ik kan me voorstellen dat het met een
brede fiets een ander verhaal is, dan wil je inderdaad eerder de
bakfiets associatie.

Uipko - ping - Berghuis

grollie

ongelezen,
18 nov 2010, 04:40:0818-11-2010
aan Ligfiets

Ik gooi maar een belletje op: zou het ook een praktische afweging zijn
welke bel optimaal voldoet? Ik denk namelijk dat een ping hoger van
geluid is, beter van verre hoorbaar, en dat heb je nodig als je met
hogere snelheid nadert. Daarmee wekt het ook eerder wrevel, vooral als
je te lang wacht met de aankondiging. Hangt er ineens zo'n ping achter
je. (Toch nog alleszins beter dan geen bel). Sympathieker zou een
rustige tringtring zijn, maar daarvoor moet de snelheid er meer uit.

Beide opties zijn beter dan geen bel. Ik blijf racefietsers zonder bel
vriendelijk wijzen op het gebrek daaraan, heeft me al meerdere
middelvingers opgeleverd en daar zit ik totaal niet mee.

Gerold -ping- O

Bart

ongelezen,
18 nov 2010, 05:12:5318-11-2010
aan Ligfiets
In elk geval is het prettig een bel te hebben waarmee je het volume
kan beïnvloeden. Met de Ping bel gaat dat goed, met het draaibelletje
ook. Met een Pling-plong niet, die is altijd even hard... en bovendien
zie ik me die nog niet op mijn onderstuur monteren...
Door het volume aan te passen kan je aangepast bellen voor de
situatie. Voor een oude dame pling ik niet zo hard als voor een stel
scholieren.
Bart -ping!- Doets

Raymond van Vugt

ongelezen,
18 nov 2010, 05:15:4018-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
Op 18-11-2010 11:12, Bart schreef:

> [...]

> Door het volume aan te passen kan je aangepast bellen voor de
> situatie. Voor een oude dame pling ik niet zo hard als voor een stel

bij ouwe mensen dauw ik standaard op de luchthoorn omdat die oude mensen
vaak (oost-indisch) doof zijn.

grollie

ongelezen,
18 nov 2010, 05:28:0618-11-2010
aan Ligfiets

> bij ouwe mensen dauw ik standaard op de luchthoorn omdat die oude mensen
> vaak (oost-indisch) doof zijn.

Is misschien een beetje door de binnenbocht, maar ok. Wat mij vaak
opvalt bij de grijze garde: man rijdt aan de buitenkant, vrouw aan de
binnenkant, vrouw hoort bel wel, man niet. Vrouw moet man duidelijk
maken dat hij actie moet ondernemen. daar gaat wat tijd overheen...

Gerold -en dan stoppen ze allebei met trappen...- O

Wim

ongelezen,
18 nov 2010, 05:29:1518-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
Op 18 november 2010 11:12 heeft Bart <bart....@zonnet.nl> het
volgende geschreven:

Op onze tandem hadde we 2 soorten belletjes, een draaibelletje en de
pingbel. Pingbelletje wordt vaak niet gehoord en is dus vervangen door
draaibelletje.

Wim

Wim

ongelezen,
18 nov 2010, 06:20:2918-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
Op 18 november 2010 10:40 heeft grollie <gerol...@gmail.com> het
volgende geschreven:

> Ik gooi maar een belletje op: zou het ook een praktische afweging zijn
> welke bel optimaal voldoet?

je wordt op je wenken bediend. David Hembrow die heeft net een test
van fietsbellen, incl geluid...

http://hembrow.blogspot.com/2010/11/testing-and-recording-bicycle-bells.html

Jaap-Andre de Hoop

ongelezen,
18 nov 2010, 06:38:4318-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
On 11/18/2010 11:12 AM, Bart wrote:
> [...]

> ook. Met een Pling-plong niet, die is altijd even hard... en bovendien
> zie ik me die nog niet op mijn onderstuur monteren...

Op mijn focus met onderstuur :-) had ik een plingplong bel. Ik vind dat
je er juist heel goed mee kan communiceren, inclusief hard en zacht,
spelen met de tijd tussen de pling en de plong of heel vaak plingplong
(vooral geschikt voor koeien volgens de definitie van, ik meen, knurft).
Een ander groot voordeel is de herkenbaarheid. Er rijden niet veel
mensen met zo'n ding rond, dus na een tijdje wisten de meeste mensen wel
dat ik er aan kwam en gingen ze keurig aan de kant.
Op mijn fuego met bovenstuur moet ik nog steeds ruimte maken om dat ding
er weer op te zetten, het draaibelletje wat er nu op zit wordt vaak niet
gehoord (fietspad van provinciale weg)

Jaap-Andre, leeftijd maakt me niet zoveel uit, rijstijl des te meer

grollie

ongelezen,
18 nov 2010, 09:46:2618-11-2010
aan Ligfiets

> je wordt op je wenken bediend. David Hembrow  die heeft net een test
> van fietsbellen, incl geluid...

Leuk! Ik vind dat handvat wel gezellig klinken eigenlijk. Maar waar
kan ik die nu weer op m'n stuur kwijt... :(

Gerold -tttringtringggg- O

Fujinfietser

ongelezen,
18 nov 2010, 15:21:3318-11-2010
aan Ligfiets
Ik ken iemand die heeft een scheidsrechtersfluit en ....

Theo Mol

ongelezen,
18 nov 2010, 17:30:1718-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
Op Thu, 18 Nov 2010 15:46:26 +0100 schreef grollie <gerol...@gmail.com>:

> Leuk! Ik vind dat handvat wel gezellig klinken eigenlijk. Maar waar
> kan ik die nu weer op m'n stuur kwijt... :(

Ik heb zo'n handvatbel op de Fujin en het valt op dat deze bel goed
gehoord wordt. Ik vind hem niet zo luid klinken maar voor de andere
fietsers maakt dat dus niet zo veel uit.

--
Groet van Theo, is er ook een bel die bromfietsgeluid doet, Mol.

Reinout van Rees

ongelezen,
18 nov 2010, 17:47:3718-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
On 11/18/2010 09:38 AM, Thomas Ribbrock wrote:

> [...]
> ook lang zo'n "ding-dong" gehad. De reacties zijn echt anders dan bij de
> standaard "race fiets ping" - mijn indruk was dat de mensen over het

Dat was inderdaad wat ik bedoelde.

Reinout - maakt altijd netjes ruimte als er een racefietser achterop
komt, handig zo'n spiegeltje - van Rees

Jan sr

ongelezen,
19 nov 2010, 03:37:3819-11-2010
aan Ligfiets

On 17 nov, 10:38, Wim <ganseij.ligfi...@gmail.com> wrote:
Ting, Triiiiiiiiing, Ping, of Ding-dong, voor mij is het belangrijkste
dat ik gehoord word. Dit is toch uiteindelijk de kernfunctie is van
een bel, zeker in noodgevallen. Of ik daarbij 'gezellig' overkom, vind
ik bijzaak. Ik ga dus voor de Ting-bel. Maar binnen deze categorie is
er weer een grote verscheidenheid, niet alleen in kwaliteit, maar
zeker ook in aantallen decibels. Zo heb ik naar aanleiding van een
eerdere draad over bellen in deze discussiegroep (maart 2010) op mijn
beide fietsen een Cateye Comet gemonteerd, die (inderdaad) veel meer
geluid geeft dan de gemiddelde Ting-bel. Van irritaties bij andere
fietsers heb ik nooit iets gemerkt. Hangt m.i. ook sterk af van de
manier waarop je de bel hanteert. Zoals je met een autoclaxon op
subtiele wijze een verschil tussen een irritatie en een vriendelijke
geste of een begroeting kunt aangeven, kan dat ook met een bel.

Jan - hopelijk nog veel beltegoed - sr

Koen Van den Bergh

ongelezen,
19 nov 2010, 12:39:3419-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
Op 19 november 2010 09:37 heeft Jan sr <cappe...@planet.nl> het
volgende geschreven:

> Ting, Triiiiiiiiing, Ping, of Ding-dong, voor mij is het belangrijkste
> dat ik gehoord word. Dit is toch uiteindelijk de kernfunctie is van
> een bel, zeker in noodgevallen.

Noodgevallen? Ik kan me niet direct een geval bedenken waarbij het
gebruik van men bel een ongeval zou vermijden.

Koen -gebruikt z'n bel niet eens elke maand-

Quesjer

ongelezen,
20 nov 2010, 09:37:0620-11-2010
aan Ligfiets

On 19 nov, 18:39, Koen Van den Bergh <koen.ligfi...@gmail.com> wrote:
> [...]
> gebruik van men bel een ongeval zou vermijden.
>
> Koen -gebruikt z'n bel niet eens elke maand-

Nou Koen, dat heeft er misschien mee te maken dat jij meestal erg
rustig rijdt. Mensen die een vlottere rijstijl hebben die willen
bijvoorbeeld graag voorkomen dat je iemand die je net inhaalt in je
rechterzijkant hebt hangen, om maar wat te noemen, of een
hondeneigenaar-links-met-de-hond-aan-een-touwtje-rechts er op
attenderen dat er een hevige ruk aan het-touwtje-met-hond-en-baasje
dreigt, Of mensen-die=aansturen-op-een-frontaaltje-omdat-de-weghelft-
te-smal-is-voor-mensen-die-niet-opletten.
Ik kan nog wel meer omstandigheden verzinnen waarbij een bel, toeter,
claxon of whatever-als-het-maar-klinkt erg zinvol kan wezen.

Groet van Quesjer

Koen Van den Bergh

ongelezen,
20 nov 2010, 11:34:2420-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
Op 20 november 2010 15:37 heeft Quesjer <ques...@gmail.com> het
volgende geschreven:

> Ik kan nog wel meer omstandigheden verzinnen waarbij een bel, toeter,
> claxon of whatever-als-het-maar-klinkt erg zinvol kan wezen.

Zinvol misschien wel, maar noodgevallen?

Koen -ben je niet zeker, blijf je gewoon achter-

WimH

ongelezen,
20 nov 2010, 14:50:5920-11-2010
aan Ligfiets
> Ik heb zo'n draai-bel en ik draai
> altijd één tingeltje, zodat mensen niet schrikken als ik ze inhaal. Ik
> bedankt ook altijd iedereen die voor mij aan de kant gaat.

Bovenstaand stukje tekst is een citaat van mij uit een andere draad.

Nog even een toevoeging:

Ik draai dus altijd één tingeltje als ik iemand inhaal die alleen
fietst. Ik gebruik dit tingeltje dus als communicatiemiddel en ik
bedoel er dus mee: "Pas op, je wordt zo dadelijk ingehaald."
Ik doe dit al jaren zo en het is voortgekomen uit de periode dat ik
zelf zonder spiegel rondreed. Ik ben me echt wel eens te barsten
geschrokken als ik in gedachten was en opeens werd ingehaald. Zelfs
een keer door zo'n geluidloze elektrische scooter.

Als er meerdere fietsers naast en/of achter elkaar fietsen draai ik
ook altijd eerst één tingeltje, komt er geen reactie dan draai ik echt
de bel een keer half rond. Dit heeft in principe altijd effect.
Op het moment dat ik dan net voorbij ben, draai ik mijn hoofd naar
achteren en bedank ze voor het ruimte maken.

Ik moet er wel bij vertellen dat ik forens en dus vaak dezelfde mensen
inhaal. Ze kennen ondertussen mijn "Monsterbike".

Wim - 2 1/2 meter staal kan soms best indrukwekkend zijn, gelukkig is
de vormgeving niet angstaanjagend - Huisman

Jaap P.

ongelezen,
20 nov 2010, 17:19:5720-11-2010
aan Ligfiets
Koen Van den Bergh komt gelukkig zelden in de problemen:
> Noodgevallen? Ik kan me niet direct een geval bedenken waarbij het
> gebruik van men bel een ongeval zou vermijden.
>
> Koen -gebruikt z'n bel niet eens elke maand-

Voor die situaties is een fluit de beste oplossing. Bij
onoverzichtelijke situaties standaard tussen de tanden geklemd. Werkt
echt als een groep leerlingen weer eens plots de straat willen
oversteken.
Bij de man/vrouw met hond werkt het ook goed: ruim van te voren even
een kort fluitje; de hond hoort het zeker en zal reageren, waardoor de
baas(in) zal om/opkijken.

Jaap - dagelijkse 400 hoogtemeters en (gelukkig) weinig noodgevallen -
P.

Raymond van Vugt

ongelezen,
20 nov 2010, 18:11:4920-11-2010
aan ligf...@googlegroups.com
Op 20-11-2010 15:37, Quesjer schreef:
ik rij 2~3x zo snel als een bukker, daar heb ik een bel voor. t fietspad
is te smal eigenlijk hier, ze dachten er niet aan om hem breder te maken
kennelijk een paar jaar gelee.
Ik begin normaal een stukje van te voren met pingelen en als ik
dichterbij ben pingel ik iets sneller.
Ik blijf pingelen tot ik ernaast rij, ligt er ook aan meej hoeveel ze
naast mekaar rijden, zucht, schooljeugd zo langzaaaaaaaaaaaaaam.

In noodgevallen vindt ik een fluitje maar niets, die moe je eerst maar
eens te pakken krijgen, ik zie meer heil in mn airzound en remmen..

Raymond

WimH

ongelezen,
21 nov 2010, 05:53:3821-11-2010
aan Ligfiets
On 21 nov, 00:11, Raymond van Vugt <ligfietsraym...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Ik blijf pingelen tot ik ernaast rij, ligt er ook aan meej hoeveel ze
> naast mekaar rijden, zucht, schooljeugd zo langzaaaaaaaaaaaaaam.

Hoi Raymond,

Als iemand mij op die manier zou inhalen, dan zou ik geloof ik ook
niet snel aan de kant gaan.
Je blijft dus echt de hele tijd bellen? Een stuk van te voren tot je
er naast rijdt?
Dit vind ik dus echt irritant. Ik zou het ook niet op prijs stellen
als een scooter of een snelle racefietser dat bij zou doen.
Een fluitje vind ik meer iets voor een voetbalwedstrijd of een gymles.
Ik vind het iets dwingends hebben.

Ik haal op mijn ww-route trouwens ook ontzettend veel schooljeugd/
middelbare scholieren in. Ik reageer vriendelijk, ik bedank ze altijd
voor het ruimte maken en na verloop van tijd gaan ze vaak al aan de
kant als ik nog maar één keer getingeld heb.
Ik wil graag vriendelijk door hen behandeld worden; dus vind ik ook
dat ik hen vriendelijk moet behandelen.

Ik hoor vaak snelle fietsers klagen over scholieren, maar ik denk dat
je eigen gedrag zeer bepalend is voor de reacties en het gedrag van de
anderen.

Het vriendelijk reageren kost vaak iets meer moeite, maar uiteindelijk
levert het alleen maar winst op.

Wim - die ook regelmatig chagrijnig is, maar op de fiets altijd weer
vrolijk wordt - Huisman
Allen beantwoorden
Auteur beantwoorden
Doorsturen