Naar het eerste ongelezen bericht

Wim

ongelezen,
24 feb 2011, 07:20:5324-02-2011
aan ligf...@googlegroups.com
Op http://www.a2b-design.nl/index.html staan plannen voor een
velomobiel. Er schijnen er 25 gebouwd te worden met een carbon
carrosserie. Prijs vanaf 6000 euro excl. Ze schijnen ook een stand te
hebben op de fiets en wandelbeurs maar of de vm daar staat staat er
niet bij.

Gé Boelders

ongelezen,
24 feb 2011, 07:53:1224-02-2011
aan ligf...@googlegroups.com
Wim schreef:

Wel een apart ding. Hoewel de plaatjes suggereren dat het ding één achterwiel heeft zeggen de specs dat het om een delta trike gaat.
Gebruikelijk is een tadpole configuratie in verband met (oa) bochtenstabiliteit. Wellicht dat het kantelmechanisme hier een positieve bijdrage aan levert.
Ik ben erg benieuwd naar de definitieve uitvoering!!

Quemo

ongelezen,
24 feb 2011, 08:20:3824-02-2011
aan Ligfiets
On 24 feb, 13:20, Wim <ganseij.ligfi...@gmail.com> wrote:
> Ophttp://www.a2b-design.nl/index.htmlstaan plannen voor een
> velomobiel.

Grappig, die specs:

1) de Zapper onderscheidt zich van andere velomobielen door een veel
hogere zit waardoor men meer tussen het verkeer zit in plaats van
eronder

Tja, het is hoe je er tegenover staat maar mijn lage zit vind ik
persoonlijk geen probleem. Maar dit punt onthouden we wel even.

2) kantelt door de bocht waardoor hij smaller gebouwd kan worden
hierdoor kan hij veel makkelijker inhalen op fietspaden

Jammer alleen dat hij met z'n 71cm breedte ook op het fietspad MOET.
Met een tikkeltje bredere fiets MAG je als het stervensdruk is ook nog
eens kiezen voor de rijbaan.

3) door het kantelen gedraagt de Zapper zich als een tweewieler
waardoor hij beter mengt met het overige langzaam verkeer

Toch apart. Ik kan met mijn niet-kantelende driewieler desgewenst 0,1
km/h rijden zonder om te vallen. Gaat dat met zo'n kanteltrike, die
zich gedraagt als tweewieler, ook lukken? Nonargument gok ik.

4) omdat de Zapper smaller is heeft hij minder frontaal oppervlak wat
ook gunstig is voor de luchtweerstand

Grijpen we terug naar punt 1..... smaller maar wel hoger en met dat
laatste neemt het frontale oppervlak juist weer toe. Tja, een
promotieplaatje kan ook van negatieve punten een positief punt maken.

5) kantelt en stuurt onafhankelijk van elkaar hierdoor wordt bij
iedere snelheid een zeer goede wegligging verkregen

Dat lijkt me wel lekker.

6) de nadruk ligt op ruimte, een royale deur voor gemakkelijke instap,
bijna de hele bovenzijde is transparant

Ik denk even aan ventiliatie. Maar verder geen commentaar hier.

7) door de zithoogte en het meegaan in de bochten geeft de Zapper een
zo min mogelijk opgesloten rijervaring

Hier kan ik werkelijk geen hout van volgen.

8) de Zapper Family is een bredere uitvoering waarin plaats is voor
twee kleine kinderen of meer bagage

Altijd leuk natuurlijk

9) de Zapper kan vertikaal weggezet worden bij een plafondhoogte > 2.3
meter en neemt dan minder dan 1m2 vloeroppervlak in beslag

Kijk, dat kan erg nuttig zijn.

Ben benieuwd wat het gaat worden. Maar van de helft van de punten ben
ik niet overtuigd.

Quemo -alsnog wel een goed initiatief dat mensen het proberen-

H. Wessels

ongelezen,
24 feb 2011, 08:28:4024-02-2011
aan ligf...@googlegroups.com
On 24-2-2011 14:20, Quemo wrote:
> [...]
> km/h rijden zonder om te vallen. Gaat dat met zo'n kanteltrike, die
> zich gedraagt als tweewieler, ook lukken? Nonargument gok ik.

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar hoe ze dat hebben opgelost. De
kanteltrikes die ik heb bereden moet je blokkeren als je onder een
bepaalde snelheid komt anders vallen ze om... Aan de andere kant, een
Flevotrike kantelt ook mooi maar kun je wel altijd rechtop houden.

> [...]
> laatste neemt het frontale oppervlak juist weer toe. Tja, een
> promotieplaatje kan ook van negatieve punten een positief punt maken.

Ik denk dat de vorm hier belangrijker is dan frontaal oppervlak. Mijn
indruk is dat de vorm niet echt goed is. Het wordt zeker geen
snelheidsmonster.

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

hyz

ongelezen,
24 feb 2011, 08:34:4324-02-2011
aan ligf...@googlegroups.com
Op 24 februari 2011 14:20 heeft Quemo <qu...@ziggo.nl> het volgende geschreven:
> Jammer alleen dat hij met z'n 71cm breedte ook op het fietspad MOET.
> Met een tikkeltje bredere fiets MAG je als het stervensdruk is ook nog
> eens kiezen voor de rijbaan.

Hij had toch drie wielen?

Ben ook benieuwd, als de specs kloppen, lijkt het me een mooie
aanvulling op het aanbod.

grtz
Henk

Rode Pioneer

ongelezen,
24 feb 2011, 08:41:1524-02-2011
aan ligf...@googlegroups.com
> Op 24 februari 2011 14:20 heeft Quemo <qu...@ziggo.nl> het volgende geschreven:
>
> Hij had toch drie wielen?

Ja ? 3 wielen, 71 cm => fietspad. (art 5 lid 4 rvv 1990)
http://lexius.nl/reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-rvv-1990/artikel5/lid4

> Ben ook benieuwd, als de specs kloppen, lijkt het me een mooie
> aanvulling op het aanbod.

Door lelijke eendjes naar een zwaan te zetten word het aanbod van
zwanen niet beter hoor :)

Grrz
Rode -Ach, er zijn genoeg mensen die nog in een eend rijden dus markt
zal er wel voor zijn- Pioneer

Arnold Ligtvoet

ongelezen,
24 feb 2011, 09:10:5824-02-2011
aan ligf...@googlegroups.com
Ha Wim

Ik heb even gebeld met Erik van A2B. De VM zal in ieder geval te
bewonderen zijn op de fiets en wandelbeurs, wellicht ook al rijdend. Ik
heb hem uiteraard gelijk ook uitgenodigd voor Cycle Vision... :-)

Arnold

Bericht is verwijderd

EuroQuest

ongelezen,
24 feb 2011, 10:20:4624-02-2011
aan Ligfiets

> Ja ? 3 wielen, 71 cm => fietspad. (art 5 lid 4 rvv 1990)http://lexius.nl/reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-rvv-...

Deze discussie is hier lang geleden al gevoerd.

"Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met
aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75
meter, mogen de rijbaan gebruiken."

Het gaat om die tussenzin ", die met inbegrip van de lading breder
zijn dan 0,75 meter,". Slaat die alleen op 'fietsen met aanhangwagen'
of óók 'fietsen op meer dan twee wielen'? De rechter die ik dit ooit
vroeg, maar niet met naam geciteerd wil worden, was er heel stellig
in: Die tussenzin is uitsluitend van toepassing op de aanhangwagen.
Dus elke driewieler màg op de rijbaan, mits dat niet expliciet
verboden is.

Theo - als je dit, waar of onwaar, poneert tegenover een agent staat-
ie vast met de bek vol tanden ... en kun je dus vrolijk doorrijden -
van Soest

Rode Pioneer

ongelezen,
24 feb 2011, 10:31:5524-02-2011
aan ligf...@googlegroups.com

> [...]
> in: Die tussenzin is uitsluitend van toepassing op de aanhangwagen.
> Dus elke driewieler màg op de rijbaan, mits dat niet expliciet

Het probleem is dat een mening van iemand -ook al kent hij een rechter
die iets off-the-record vindt- niet van belang is zolang er geen
valide jurisprudentie
of een toelichting van de minister is op dit artikel.

> Theo - als je dit, waar of onwaar, poneert tegenover een agent staat-
> ie vast met de bek vol tanden ... en kun je dus vrolijk doorrijden -
> van Soest

Of zoals wel vaker, de agent geloof het niet, wil niet mee werken en je krijgt
een prent waartegen je beroep aantekent. Dat beroep wordt dan standaard
afgewezen door de officier van Justitie en je zal het dan bij de rechter moeten
komen uitleggen die er dan pas zijn oordeel over gaat geven. Dit is nog los of
het ook geld voor fietsen met drie wielen en minder dan 75 cm.

mvg,
Grrz
Rode Pioneer

herkimer...

ongelezen,
24 feb 2011, 10:35:5124-02-2011
aan Ligfiets
On Feb 24, 4:20 pm, EuroQuest <kegg...@gmail.com> wrote:
op basis van een anonieme bron:

> Dus elke driewieler màg op de rijbaan, mits dat niet expliciet
> verboden is.

Mooi, ik ga direct zo'n geplastificeerd A4-tje maken
voor m'n dreumes op zijn driewieler. Kan hij eindelijk
van dat gevaarlijke fietspad af.

Zonder gekheid, de eerste foto op
http://www.a2b-design.nl/index.html
lijkt enigzins op de achterkant van een Quest,
maar toont de fiets van voren. Toch een delta dus.

R - zet op die zapper een spiegel en je zit aan de 75 - B

Uipko Berghuis

ongelezen,
24 feb 2011, 11:05:3124-02-2011
aan ligf...@googlegroups.com
2011/2/24 Gé Boelders <boel...@gmail.com>:

> Wel een apart ding. Hoewel de plaatjes suggereren dat het ding één
> achterwiel heeft zeggen de specs dat het om een delta trike gaat.

Dat komt denk ik door dat we niet gewend zijn aan een voorwiel dat uit
de body steekt en de omgekeerde druppel vorm.

Uipko - moest ook een paar keer goed kijken - Berghuis

Henk de Leeuw

ongelezen,
24 feb 2011, 13:54:1424-02-2011
aan ligf...@googlegroups.com
2011/2/24 EuroQuest <keg...@gmail.com>:

> [...]
> in: Die tussenzin is uitsluitend van toepassing op de aanhangwagen.
> Dus elke driewieler màg op de rijbaan, mits dat niet expliciet

Dit is ongeveer letterlijk kommaneuken, maar in die zin is de plaats
van de komma's essentieel. Interessant is wat de Nederlandse Taalunie
schrijft over het gebruik van komma's in beperkende bijzinnen
(http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/459/):

"De regel voor het gebruik van komma's bij bijvoeglijke bijzinnen
luidt: plaats een komma voor uitbreidende bijzinnen, maar niet voor
beperkende bijzinnen. Een uitbreidende bijzin voegt extra, soms
weglaatbare informatie toe. Een beperkende bijzin is nooit weglaatbaar
en specificeert ('beperkt') de betekenis van het antecedent."

De bijzin "die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter"
is duidelijk een beperkende bijzin. Voor een beperkende bijzin hoort
geen komma. Toch staat er hier een. De enige reden die ik hiervoor kan
bedenken, is dat men "Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen
en fietsen met aanhangwagen" met die komma tot één geheel heeft willen
groeperen.

Had men de beperking alleen op "fietsen met aanhangwagen" willen laten
slaan, dan had men eenduidig "Bestuurders van fietsen met aanhangwagen
die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en fietsen
op meer dan twee wielen mogen de rijbaan gebruiken." kunnen schrijven.
Dat heeft men niet gedaan.

Ik vermoed dat men terdege over de wetstekst heeft nagedacht, en kan
niet anders concluderen dan dat het "breder dan 0,75 meter" ook op
"fietsen op meer dan twee wielen" slaat.
Feit blijft dat de tekst verwarrend is, en voor meer dan een uitleg
vatbaar lijkt.
Ik kan me dus goed voorstellen dat die rechter niet met naam geciteerd
wil worden.

Henk - hier zou behoefte zijn aan bijvoorbeeld haakjes als
groeperingstekens, zoals in de wiskunde - de Leeuw.

Theo van Goor

ongelezen,
25 feb 2011, 11:05:1725-02-2011
aan Ligfiets
On 24 feb, 15:10, Arnold Ligtvoet <arn...@ligtvoet.org> wrote:

> Ik heb even gebeld met Erik van A2B. De VM zal in ieder geval te
> bewonderen zijn op de fiets en wandelbeurs, wellicht ook al rijdend. Ik
> heb hem uiteraard gelijk ook uitgenodigd voor Cycle Vision... :-)

Ik zie een (nog) fietsloze Zapper.....ik zie een kaploze kantel
Raptobike....
Er is een wens van Arnold om een velomobiel te bouwen....... beetje
fantasie.......MMmmmm.

Brandweer - Zaterdag naar 020 - Quest

grollie

ongelezen,
25 feb 2011, 11:12:5025-02-2011
aan Ligfiets

> Ik zie een (nog) fietsloze Zapper.....ik zie een kaploze kantel
> Raptobike....
> Er is een wens van Arnold om een velomobiel te bouwen....... beetje
> fantasie.......MMmmmm.

Las ik nu in een flits kansloze?

Ik zie voorlopig vooral een chassis tegen twee achterwielen aan
kantelen...

G -toch wel leuk!- O

Gé Boelders

ongelezen,
25 feb 2011, 11:38:4425-02-2011
aan ligf...@googlegroups.com
B.Q. schreef:

Ik zie een (nog) fietsloze Zapper.....ik zie een kaploze kantel
Raptobike....
Er is een wens van Arnold om een velomobiel te bouwen....... beetje
fantasie.......MMmmmm.
goed gecombineerd! Ik vroeg me al af welke markt Arnold wil bedienen met die trike..
De raptobike was geen optie voor mij omdat ik met mijn rechterwiel tegen dat kettingwieltje aanzit.Als de Zapper inderdaad voorwielaandrijving krijgt zal dat voor mij dezelfde beperking oplerveren. 't Is in ieder geval wel een verrassende uitvoering van een velomobiel vind ik.

Ik ga zondag kijken, ben benieuwd...

Mark Rullens

ongelezen,
25 feb 2011, 12:12:2825-02-2011
aan Ligfiets

> [...]
> zwanen niet beter hoor :)
>
> Grrz
> Rode -Ach, er zijn genoeg mensen die nog in een eend rijden dus markt

Nix mis met Lelijke Eenden, ik heb er zo'n 8 jaar ingereden als eerste
auto en baal ervan dat ik geen garage had (en nog niet heb) om hem
goed te onderhouden.....
Anders had ie 's winters in de garage gestaan en zomers lekker naar
buiten (als ik niet aan't fietsen ben)

Een overschot aan zwanen is ook niet goed...

Mark

Gele Quest

ongelezen,
25 feb 2011, 13:42:1725-02-2011
aan ligf...@googlegroups.com
On Fri, 25 Feb 2011 09:12:28 -0800 (PST)
Mark Rullens <mark.r...@gmail.com> wrote:
> Een overschot aan zwanen is ook niet goed...

En laten wij eerlijk zijn, elke erbij is een bron van nieuwe ideeen,
hopelijk een beetje kompetitie voor de gevestigde garde, een extra
niche, een meer keuze voor iemand die van een auto af wilt. In zijn
geheel dus goed. Laat de markt het maar testen.

Groet,

Gele en al ruim 7 jaar gelukkige Quest.

Arnold Ligtvoet

ongelezen,
25 feb 2011, 14:36:3425-02-2011
aan ligf...@googlegroups.com
Ha Theo,

> Ik zie een (nog) fietsloze Zapper.....ik zie een kaploze kantel
> Raptobike....
> Er is een wens van Arnold om een velomobiel te bouwen....... beetje
> fantasie.......MMmmmm.

ehhh, nee hoor... Ik ga eerst eens lekker open driewielen en dan eens
verder kijken wat ik wil. Ik vind het wel altijd prijzenswaardig als
mensen gewoon gaan bouwen en een bedrijfje opzetten. Of je het nou eens
bent of niet met zo'n product maakt dan in mijn optiek niet zoveel uit.

Ik ben ook wel benieuwd wat Erik gaat doen en ga zondag even kijken.
Vond het trouwens wel merkwaardig dat er op de site van de fiets en
wandelbeurs geen route beschrijving staat voor fietsers en ook geen
informatie over stalling.... Er schijnt volgens een persbericht een
bewaakte gratis stalling voor de deur te zijn overigens.

Groet,
Arnold.

Wim

ongelezen,
26 feb 2011, 10:24:3026-02-2011
aan ligf...@googlegroups.com
Hier een iets duidelijkere foto van fiets en wandelbeurs Van Mango 54 54

http://yfrog.com/h6nztxj

Theo van Goor

ongelezen,
26 feb 2011, 10:53:1726-02-2011
aan Ligfiets
On 26 feb, 16:24, Wim <ganseij.ligfi...@gmail.com> wrote:
> Hier een iets duidelijkere foto van fiets en wandelbeurs Van Mango 54 54
>
> http://yfrog.com/h6nztxj

Hier nog meer foto's. Het was wat druk dus lastig foto's maken.

http://bit.ly/fLiBzq

De Zapper is nog lang niet af. Laten we zeggen showbaar.
Zeker niet rijdbaar, dus daar is nog niets over te zeggen.
De bouwer heeft kennelijk contact met Fast4ward. Het kantelsysteem
lijkt daar ook het meest op.
Twee aparte armen aan de achterkant.
Hij stond nu nog onvast te wankelen op wat dozen. Er moet nog een
systeem opkomen zodat het kantelsysteem geblokkeerd kan worden bij
stilstand.
Je kan nl. niet met je voeten op de grond, of je moet het deurtje (!)
aan de linkerkant openen.
De aandrijving is aan aan de achterkant in het midden met een
versnellingsnaaf.
De besturing gaat met stangen via een onderstuur.
De (carbon) kap is nog niet af. Je kijkt nu nog over een Lexan ruitje
heen vrij ver van je af. Er komt nog meer kapwerk in tentvorm
overheen.
Een soort super groot Versatile dakje begrijp ik er uit.
De insteek is niet op snelheid maar op comfort en praktisch gebruik.
Boodschappen doen, kids mee, droog fietsen enz.
Er komt kennelijk nog een 91 cm brede versie om 2 kinderen achterin
naast elkaar mee te nemen.
De 'stroomlijn' weegt nu ca. 11 kg. (300 carbon met foam versteviging)
Zoals hij er nu staat zou hij ca. 30 kg totaal wegen.
Zoals gezegd hij is nog lang niet af en de gebruikte onderdelen zijn
beslist niet licht te noemen.
Ik zie daar een soort (ijzeren?)balk liggen die niet zou misstaan
achter op de brug van een landbouwtrekker....
Het is duidelijk een prototype met eigen wensen van de bouwer in het
achterhoofd. Van serie productie is voorlopig nog lang geen sprake.
Het is best wel een leuk concept vind ik.
Als er een (kantel) Raptobike in zou passen zie ik er zelfs wel brood
in.
Zover ik weet is het concept wel uniek, of zijn er meer mensen al op
dit idee gekomen?

Brandweer - eigenaren van Harskamperdennen ontmoet - Quest

Theo van Goor

ongelezen,
26 feb 2011, 12:20:4726-02-2011
aan Ligfiets
On 24 feb, 14:28, "H. Wessels" <H.Wess...@Picardi.nl> wrote:

> Ik denk dat de vorm hier belangrijker is dan frontaal oppervlak. Mijn
> indruk is dat de vorm niet echt goed is. Het wordt zeker geen
> snelheidsmonster.

We zijn snel geneigd de Quest als standaard te nemen, maar de Zapper
is dus op totaal andere leest geschoeid.
Aërodynamisch is hier dus meer: Ziet er snel uit.
Ik had stiekem gedacht dat het voorwiel na het terugschuiven (zoals
bij de ligbrommer van Allert) met het bovendeel het voorwiel volledig
zou inpakken.
Dat is dus niet het geval. Het bovendeel is dus gewoon het bovendeel,
niks functioneel gewoon design grapje dus.
Erik dacht nog door het dichtmaken van het gat voor bij het wiel de
fiets meer 'aerodynamischer te maken.
Duidelijk geen idee van aerodynamica dus. (Ik ook niet, maar toch wel
iets meegekregen)
Maakt niet uit, het blijft een leuk respectabel project.

BrandweerQuest

Raymond van Vugt

ongelezen,
26 feb 2011, 14:16:3626-02-2011
aan ligf...@googlegroups.com
Op 26-2-2011 16:53, Theo van Goor schreef:
hadden ze bij jouta ook niet zon zelfde idee, een kantelvelo?

Theo van Goor

ongelezen,
26 feb 2011, 14:26:3126-02-2011
aan Ligfiets
Nog een laatste aanvulling:

Dat 'super Versatiledakje' moet ik nog even toelichten.
Er zit dus nu een ruit vrij ver van je af. Er komt daarachter (of
ervoor hoe zeg je dat?) nog zo'n ruit die uitschuifbaar is.
Dus niet de hele neus maar alleen dat stuk ruit kan heen en weer
schuiven naar behoefte.
Achter/boven de rijder zit een (carbon?) boog. Op de foto's te zien
als sleuf waar deze in komt te vallen.
Uitneembaar of in schuifbaar dat weet ik niet.
Tussen deze boog en ruit zou dus een overspanning komen a-la
Versatiledakje.
Je kan dus nog over deze tweede ruit heen kijken. Tussen de ruit(en)
en het dak blijft het open.
De achterkant blijft ook open, dus geen condens- of ventilatieprobleem
lijkt me.
Ook geen beeldvervormende ruit a-la Go-one dus.

BrandweerQuest

Theo van Goor

ongelezen,
26 feb 2011, 14:33:4126-02-2011
aan Ligfiets
On 26 feb, 20:16, Raymond van Vugt <ligfietsraym...@gmail.com> wrote:

> hadden ze bij jouta ook niet zon zelfde idee, een kantelvelo?

Jawel, kantelfietsen zijn er meer van maar speciaal op deze manier met
een stroomlijn lijkt me uniek.
Jouta heeft een voorwiel (beengestuurde) kantel/stuursysteem. Meer zo
iets als de Flevotrike.
De Zapper heeft achter 2 kantelende wielen met een conventioneel
sturend voorwiel.
Ziet er uit als een 3-wieler maar gedraagt zich als een 2-wieler.
Het gehele voertuig leunt dus mee in de bocht.

BrandweerQuest

Arnold Ligtvoet

ongelezen,
27 feb 2011, 08:26:5627-02-2011
aan ligf...@googlegroups.com
Ha,

Op 26-02-11 16:53, Theo van Goor wrote:

> [...]
> Zeker niet rijdbaar, dus daar is nog niets over te zeggen.
> De bouwer heeft kennelijk contact met Fast4ward. Het kantelsysteem

Dat klopt niet. Ik kwam Bram Smit (van Fast Forward) tegen toen ik met
Erik stond te babbelen op de beurs. Bram was zeer aangenaam verrast om
een kantelende velomobiel te zien en kende de fiets nog niet. Erik gaf
wel aan dat hij mede door de inspanningen van Bram inspiratie had
gevonden om te gaan bouwen.

> [...]
> stilstand.
> Je kan nl. niet met je voeten op de grond, of je moet het deurtje (!)

Erik gaf bij het deurtje aan dat dit vooral handig zou worden bij
plaatsing van het nog te ontwikkelen dak.

> [...]
> Het is duidelijk een prototype met eigen wensen van de bouwer in het
> achterhoofd. Van serie productie is voorlopig nog lang geen sprake.

Erik wil dit jaar nog een prototype rijdend hebben en wil dan wat
verschillende mensen daar kilometers in laten maken. Zijn achtergrond is
botenbouw en hij is langzaam aan het ontdekken waar je welke spullen
haalt voor afmontage. Overigens hoorde ik hem in het gesprek wel zeggen
dat hij zelf ervaring heeft met Flevobikes en Joutas.

> Het is best wel een leuk concept vind ik.
> Als er een (kantel) Raptobike in zou passen zie ik er zelfs wel brood
> in.

Die kans acht ik vrij klein. De spoorbreedte van de Zapper is 55cm en
die van de RaptoTrike 40. Verder is het principe van de 'swing arm'
constructie anders dan de RaptoTrike module en de Zapper heeft
achterwielaandrijving..... Het is wel leuk om te zien dat er meerdere
mensen bezig zijn met kanteltrikes en omkappingen.

Erik hoopte op Cycle Vision een rijdend model te hebben.

Groet,
Arnold.

Theo van Goor

ongelezen,
27 feb 2011, 09:59:1927-02-2011
aan Ligfiets
Misschien is het leuk de verschillende systemen van kantelen eens
naast elkaar te leggen:
Dit is ongeveer zoals de Zipper werkt denk ik.
http://www.youtube.com/watch?v=fjbIAVladHs&NR=1

On 27 feb, 14:26, Arnold Ligtvoet <arn...@ligtvoet.org> wrote:
> [...]
> een kantelende velomobiel te zien en kende de fiets nog niet. Erik gaf
> wel aan dat hij mede door de inspanningen van Bram inspiratie had

Ter illustratie heb ik dit mooie filmpje gevonden van Bram's Fast4WD
trike:
http://www.youtube.com/watch?v=3JSTqIOORgI&NR=1&feature=fvwp
Het ziet er relaxed uit maar ik kwam er niet weg met deze fiets.

Ter vergelijking nog eens het filmpje met de Raptotrike:
http://www.youtube.com/watch?v=GEOGr3oy3H4&feature=player_embedded
Helaas is niet te zien hoe Arnold start met rijden.

BrandweerQuest

Piet

ongelezen,
27 feb 2011, 11:49:5727-02-2011
aan Ligfiets
Ik zou op termijn (als mijn auto is afgereden) graag willen
overstappen op een "autovelomobiel", eisen:

- 2 persoons
- mogelijkheid voor 1 en 2-persoonsaandrijving
- ruimte voor een hond achterin en bagage
- bij normale inspanning ca. 40 km per uur als kruissnelheid kunnen
aanhouden
- electrische trapondersteuning is daardoor noodzakelijk
- actieradius minimaal 100 km

Piet - is dit realiseerbaar?

Quest 273

ongelezen,
27 feb 2011, 12:09:1327-02-2011
aan ligf...@googlegroups.com

Ja. Zonder de ondersteuning bestaat hij al (zij het niet te koop). Inbouwen van elektromotor kan.

/Mars

Jos Dreesen

ongelezen,
27 feb 2011, 13:21:0127-02-2011
aan ligf...@googlegroups.com

Ja, bestaat al jaren :

http://www.twike.com/

Jammer genoeg niet echt goedkoop.

Jos Dreesen

Piet

ongelezen,
28 feb 2011, 05:18:0928-02-2011
aan Ligfiets
On 27 feb, 19:21, Jos Dreesen <jdr_...@bluewin.ch> wrote:
> Ja, bestaat al jaren :
> http://www.twike.com/
> Jammer genoeg niet echt goedkoop.

Ja, ik ken de Twike, interessant, maar ja de prijs. Vanaf € 7000 koop
je een Fiat Panda of iets dergelijks. Dus moet je wel erg idealistisch
of rijk zijn om een Twike te kopen.

Piet - niet rijk genoeg, wel idealistisch tot op zekere hoogte

Ful Valstar

ongelezen,
28 feb 2011, 08:10:3728-02-2011
aan Ligfiets
On 28 feb, 11:18, Piet <pieta...@xs4all.nl> wrote:

> Ja, ik ken de Twike, interessant, maar ja de prijs. Vanaf € 7000 koop
> je een Fiat Panda of iets dergelijks. Dus moet je wel erg idealistisch
> of rijk zijn om een Twike te kopen.

Of voor die prijs 2 EPO's + aanhangertje, kantelmechanisme is incl en
onderhoudsvrij.

http://www.allbikes.nl/fietsen/electrisch/cube/epo-heren/2011

Ful

Theo van Goor

ongelezen,
28 feb 2011, 14:00:3028-02-2011
aan Ligfiets

On Feb 28, 2:10 pm, Ful Valstar <ful_vals...@hotmail.com> wrote:

> Of voor die prijs 2 EPO's + aanhangertje, kantelmechanisme is incl en
> onderhoudsvrij.
>
> http://www.allbikes.nl/fietsen/electrisch/cube/epo-heren/2011

Leuk, maar de punten kruis Snelheid 40 km/u ga je niet halen met 250 w
motor en 100 km bereik is ook niet reel op dit moment met de huidige
accu's.

JML

ongelezen,
3 mrt 2011, 06:38:3703-03-2011
aan Ligfiets
Ja, het is realiseerbaar, op papier/cad sowieso :) . Momenteel zijn er
- afgezien van de Twike en wat eenmalige prototypes in voorbije
decennia - dit tweetal voertuigen gebouwd in de lage landen, die in de
buurt komen van wat je beschrijft:

- http://sites.google.com/site/agendafietser/over-fietser-be/portfolio/bakmobiel
- http://www.velomobiel.nl/duoquest/

Beide modellen zijn (nog) niet in (serie)productie.

Groet,
JML

Pieter Jan

ongelezen,
3 mrt 2011, 08:44:3903-03-2011
aan Ligfiets
Inderdaad 'niet echt goedkoop' en bij de twike zou ik het ook niet
zozeer trapondersteuning meer noemen.
Voor zover ik van een Twike eigenaar begrepen heb wordt deze
voornamelijk elektrisch voortbewogen en zijn de pedalen er vooral om
nog wat lichaamsbeweging te krijgen. Voor de aandrijving schijnen de
pedalen weinig bij te dragen t.o.v. de elektromotor.

Pieter Jan

Theo van Goor

ongelezen,
3 mrt 2011, 12:34:1003-03-2011
aan Ligfiets
On 3 mrt, 12:38, JML <another_testc...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> -http://www.velomobiel.nl/duoquest/
>
> Beide modellen zijn (nog) niet in (serie)productie.

De Bakmobiel zie ik nog niet met 40 km/u voorbijrazen. Ook niet met
trapondersteuning.
Zelfde probleem: max. 250W in Nederland dus dat gaat niet gebeuren. en
Accu haalt geen 100 km.
De DuoQuest is volgens mij eenmalig gebouwd voor privegebruik.
Maar dan blijf je weer met die E-ondersteuningsproblemen zitten met de
Nederlandse wetgeving.
Misschien als typegoedkeuring brommobiel en kentekenplaatje?

In Duitsland is het geen probleem.
Met 400 Kw sjeest daar een Alleweder of Go-One met 40 km/u rond.
Van de Alleweder bestaat/ bestond een duo uitvoering. (lepeltje-
lepeltje) Ook van de Versatile trouwens. (Frankrijk?)
De Leiba kan ook een kind mee hebben en met de Cab-bike zal het ook
wel lukken met een kleine aanpassing.

BrandweerQuest

EuroQuest

ongelezen,
11 mrt 2011, 03:26:0011-03-2011
aan Ligfiets
On 24 feb, 19:54, Henk de Leeuw <cruisingl...@gmail.com> wrote:
> Ik vermoed dat men terdege over de wetstekst heeft nagedacht, en kan
> niet anders concluderen dan dat het "breder dan 0,75 meter" ook op
> "fietsen op meer dan twee wielen" slaat.

Het Genootschap Onze Taal schreef aan een kennis van mij:
"Hartelijk dank voor uw e-mail van 2 maart over artikel 5, lid 4 van
de RVV
("Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met
aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75
meter,
mogen de rijbaan gebruiken").

We zijn het met u eens dat de komma voor `die´ van de bijzin een
uitbreidende
bijzin maakt, wat hier niet bedoeld kan zijn. Daarnaast is de vraag
waarop de
(beperkende) bijzin betrekking heeft. Die kan bij `fietsen met
aanhangwagen´
gelezen worden, maar ook bij `fietsen op meer dan twee wielen en
fietsen met
aanhangwagen´ - dat is niet uit deze zin op te maken. Wij vermoeden
dat de
bijzin zowel op de fietsen met aanhangwagen betrekking heeft als op de
fietsen
van meer dan twee wielen. Als dat niet het geval is, zouden `fietsen
met meer
dan twee wielen´ altijd op de rijbaan mogen, wat ons onwaarschijnlijk
lijkt
(kinderdriewielers zullen vast niet op de rijbaan mogen). Maar
helemaal
eenduidig is het artikel niet.

Ik hoop uw vraag hiermee naar tevredenheid te hebben beantwoord."

Wordt die Zapper toch nog een mooi testvehikel...

Theo - nog geen bericht van postbus 51 - van Soest

grollie

ongelezen,
11 mrt 2011, 04:02:2311-03-2011
aan Ligfiets
Leuk! maar nog niet erg verhelderend, dusss...

> Wordt die Zapper toch nog een mooi testvehikel...

Ik begrijp dat je je wilt laten aanhouden op basis van dit artikel? De
Zppr is een interessante aanleiding, maar er zijn meer driewielers
waarmee dit al kan.

G -de mijne is 63cm- O

EuroQuest

ongelezen,
15 mrt 2011, 04:33:0315-03-2011
> [...]

> bedenken, is dat men "Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen
> en fietsen met aanhangwagen" met die komma tot één geheel heeft willen

Het genootschap Onze Taal geeft dezelfde uitleg en concludeert dat het
structureel gezien een uitbreidende bijzin is. Deze doet dan een
strijdige uitspraak over bijvoorbeeld driewielers die smaller zijn dan
75 cm.
Vervolgens heb ik de vraag neergelegd bij Postbus 51. Vandaag werd ik
gebeld door iemand van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Zij
kwam tot dezelfde conclusie: een uitbreidende bijzin. Erger nog.
Vervolgens ging ze zoeken in de toelichting, maar ook die verschaft
geen enkel aanknopingspunt over wat (in 1994) de bedoeling was.
Kortom: het woord is nu aan de rechter!
Tijd voor een proefproces via de NV-HPV?

Theo - het Orakel van Delphi was duidelijker - van Soest

Quemo

ongelezen,
15 mrt 2011, 04:39:0815-03-2011
aan Ligfiets
On 15 mrt, 09:33, EuroQuest <kegg...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Vervolgens ging ze zoeken in de toelichting, maar ook die verschaft
> geen enkel aanknopingspunt over wat (in 1994) de bedoeling was.

Persoonlijk ben ik geneigd te zeggen dat zowel driewielers meer dan
75cm breed moeten zijn als fietsen met aanhangers waarvan de aanhanger
meer dan 75cm breed is voordat ze de rijbaan op mogen en wel vanwege
de afstanden tussen paaltjes op fietspaden. Het lijkt mij dat de
breedte meer bepalend is of de rijbaan genomen mag worden dan het
aantal wielen of het wel/niet hebben van een aanhanger. Maar goed,
inderdaad, het woord is aan de rechter.

> Tijd voor een proefproces via de NV-HPV?

Quemo -Kan je proefprocessen aanvragen?-

Blauwe Hurricane

ongelezen,
15 mrt 2011, 09:21:0315-03-2011
aan Ligfiets

> Quemo -Kan je proefprocessen aanvragen?-

Ja hoor, moet je alleen wel eerst zorgen dat je een bekeuring hebt
zodat je het voor kunt laten komen.
Als ik de diverse verhalen hier af en toe lees over de heren en dames
in het blauw, zou je bijna denken dat een boete krijgen niet zo
moeilijk zou moeten zijn.

B.H.
Allen beantwoorden
Auteur beantwoorden