Wind Explorer

Piet

to Ligfiets
Misschien al eerder voorbij gekomen, maar twee Duitse wetenschappers
hebben met hun Wind Explorer (een soort elektrische duo-quest) bijna
5000 km in achttien dagen afgelegd van West- naar Oost-Australië. De
accu kon 's nachts worden opgeladen met een windturbine en overdag
werd een vlieger gebruikt voor extra voortstuwing. Vandaag stond
hierover een berichtje in Trouw. De link naar de site:
http://www.wind-explorer.com/index.php/gallery-en

Piet - altijd wind mee

Quest 273

to ligf...@googlegroups.com

Het is been toeval dat het op een DuoQuest lijkt, de mal is namelijk een kopie van de DuoQuest-mal.

/Mars

Uipko Berghuis

to ligf...@googlegroups.com
2011/2/24 Piet <piet...@xs4all.nl>:

> werd een vlieger gebruikt voor extra voortstuwing. Vandaag stond

Beetje off-topic maar ik snap de keuze voor dit type vlieger niet zo
goed. Deze vlieger is ontworpen voor op het water. Volgens mij zijn er
vliegers voor op het land die efficiënter zijn zeker voor dit soort
toepassingen.

Uipko - nog even en dan is het weer warm genoeg om te kitesurfen - Berghuis

Gele Quest

to ligf...@googlegroups.com
On Thu, 24 Feb 2011 21:49:40 +0100
Uipko Berghuis <uipko.b...@gmail.com> wrote:

> [...]
> goed. Deze vlieger is ontworpen voor op het water. Volgens mij zijn er
> vliegers voor op het land die efficiënter zijn zeker voor dit soort

links/verwijzingen/voorbeelden?

Groet,

Gele - Windmolens in zee windparken zijn toch niet verschillend aan
windmolens op land? - Quest

Uipko Berghuis

to ligf...@googlegroups.com
2011/2/24 Gele Quest <fmgro...@yahoo.co.uk>:

Windmolens hoeven ook niet te blijven drijven als ze in het water
vallen aangezien dit onwaarschijnlijk is. Kitesurf vliegers zijn
gemaakt om zeer eenvoudig te herstarten van af het water. De gebruikte
vlieger heeft opgeblazen struts om dit mogelijk te maken. De vlieger
behoud hierdoor zijn vorm, blijft drijven en is binnen no-time weer
uit het water. Het nadeel van deze vliegers is dat ze op land minder
eenvoudig te herstarten zijn en ook wat minder efficiënt zijn t.o.v.
bv matras vliegers. Matras vliegers kunnen hoger aan de wind gestuurd
worden waardoor de verhouding voorwaartse t.o.v. de zijwaartse kracht
beter is. Een matras vlieger is lichter doordat er geen struts nodig
zijn en het effectieve oppervlakte groter is. Ook is het profiel beter
te controleren d.m.v. de toming.

Als je bv op http://www.flyozone.com/ kijkt lijken mij de land of snow
kites beter geschikt.

Uipko - daarom ?! ;) - Berghuis