Naar het eerste ongelezen bericht

Bas Fotografie

ongelezen,
8 dec 2010, 02:57:1308-12-2010
aan ligf...@googlegroups.com
Vandaag staat in de bijlage van de Volkskrant een artikel over de fietssnelwegen. Aardig stuk. Daarin wordt ook de ligfiets positief genoemd, met in een kaderstukje David Hembrow als veelfietser aan het woord en twee foto's van velomobielen: de Quest en de Quest Duo.

grt

Bas - die ook leest over de fietssnelweg tussen Zevenaar-Arnhem en Arnhem-Nijmegen en denkt: die had ik wel willen 'hebben' toen ik vrijwel dagelijks tussen Zevenaar en Nijmegen fietste

-------------------
Bas Fotografie
portfolio: http://ic4u2.net
weblog: http://basdemeijer.nl
archief: http://basdemeijer.photoshelter.com/

Theo Mol

ongelezen,
8 dec 2010, 16:16:0808-12-2010
aan ligf...@googlegroups.com
Op 8-12-2010 8:57, Bas Fotografie schreef:
[...]

Ja, dat was een leuk moment bij het ontbijt.
Allerlei snelle fietsverbindingen worden genoemd maar de mijne was er niet bij... ging toch lekker snel vanmorgen.
--
Groet van Theo, alleen onze eigen straat is nog glibberig, Mol.

Toni Cornelissen

ongelezen,
13 dec 2010, 04:50:3913-12-2010
aan ligf...@googlegroups.com
Van een collega kreeg ik vandaag ook deze volkskrant onder ogen. Een
ding viel me op:

Hugo van der Steenoven (directeur Fietserbond): "Mensen zijn bereid om
langer te fietsen om een stuk snelweg te mijden"

Klopt dit? Voor mij zijn fietspaden langs snelwegen vaak ook snelle
verbindingen. Een voorbeeld is Raamsdonksveer - Dordrecht. Gaat
vrijwel in zijn geheel langs de A27. Ik vind het jammer dat het
fietspad bij Sleewijk niet de snelweg volgt en dat je daar een stuk
het dorp in moet. Hetzelfde geld voor de A85 onder Etten-Leur:
Heerlijk doorfietsen (Behalve bij de afritten, daar zou wat mij
betreft voor doorgaande fietsers een voorziening in de vorm van een
brug of tunnel gemaakt mogen worden.

De afbeelding van de fietssnelweg Den Bosch - Oss vind ik eigenlijk
schokkend. Er ligt langs de A50? al een prachtig fietspad, gescheiden
van de snelweg door een geluidscherm, je hebt er dus al weinig last
van. Waarom dat geld niet uitgegeven om een goede aansluiting naar
Nijmegen of Tilburg te maken?

Groetjes Toni

--
Toni Cornelissen
http://toni.technetium.be

Koen Van den Bergh

ongelezen,
13 dec 2010, 05:03:3313-12-2010
aan ligf...@googlegroups.com
Op 13 december 2010 10:50 heeft Toni Cornelissen
<tcorne...@gmail.com> het volgende geschreven:

> Hugo van der Steenoven (directeur Fietserbond): "Mensen zijn bereid om
> langer te fietsen om een stuk snelweg te mijden"

Ik fiets graag langs rustige wegen, dus ik ben daar effectief toe
bereid. Enkel als de afstand nogal lang wordt of ik ergens 'snel' moet
zijn zal ik die stukken doen.

Koen -neemt liefst kronkelpaadjes-

Bas Fotografie

ongelezen,
13 dec 2010, 05:12:0513-12-2010
aan ligf...@googlegroups.com

Als ik niet teveel last heb van de snelweg (saai, lawaai), wil ik best langs de snelweg rijden, maar als het enigszins kan mijd ik het toch. Zo boeiend is het niet. Tenzij ik echt erg ver om moet rijden om ergens te komen, dan maar een saai stuk. Toen ik nog tussen Zevenaar en mijn studie in Apeldoorn fietste, reed ik vaak bewust langs de weg naast de A50. Dan had je tenminste wat heuvels, langs het kanaal was korter, maar zo saai.

grt

Bas - geen woonwerkverkeer meer, dus kan nu makkelijk andere route nemen

Gele Passie

ongelezen,
13 dec 2010, 05:34:3513-12-2010
aan ligf...@googlegroups.com

Op 13 december 2010 10:50 schreef Toni Cornelissen <tcorne...@gmail.com> het volgende:

[...]

Wordt hiermee bedoeld autosnelweg of fietssnelweg? Ik ben zeker bereid om langer te fietsen om maar niet met de auto in de file te staan.

Gele Passie -voor fietsen-

Uipko Berghuis

ongelezen,
13 dec 2010, 05:42:4613-12-2010
aan ligf...@googlegroups.com
2010/12/13 Gele Passie <GeleP...@gmail.com>:

Volgens mij wordt er bedoeld het fietsen langs een autosnelweg, zie
hier een iets groter citaat:

" Op een fietssnelweg gaat het niet alleen om de snelste route, denkt
Van der Steenhoven. ‘Mensen zijn bereid om langer te fietsen om een
stuk snelweg te mijden. Voor een mooi landschap willen ze wel iets
omfietsen."

Uipko - fietst ook niet graag langs de autosnelweg - Berghuis

Maarten Sneep

ongelezen,
13 dec 2010, 07:39:0013-12-2010
aan ligf...@googlegroups.com
On Mon, 13 Dec 2010 10:50:39 +0100, Toni Cornelissen
<tcorne...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hugo van der Steenoven (directeur Fietserbond): "Mensen zijn bereid om
> langer te fietsen om een stuk snelweg te mijden"

De context is belangrijk: ik fiets om de snelweg te mijden, maar uit de
context blijkt dat hier dat mensen verder fietsen om een fietspad langs
de snelweg te mijden. Dat maakt uit.

> [...]
> Heerlijk doorfietsen (Behalve bij de afritten, daar zou wat mij
> betreft voor doorgaande fietsers een voorziening in de vorm van een

Het liefst heb ik lange, rechte fietspaden, buiten de bebouwde kom,
zonder een overdaad aan dwarswegen. Is dat geen verrassing? Als dat
langs een kanaal, ander water, of spoorlijn is, helemaal top - dat
vermindert het aantal dwarswegen vaak nog verder. Weiland mag ook hoor,
bos is ook goed. Als 't langs een snelweg ligt, voel ik me vaak toch wat
minder op m'n gemak. De geur is niet lekker, de herrie is onplezierig.

> [...]
> van de snelweg door een geluidscherm, je hebt er dus al weinig last
> van. Waarom dat geld niet uitgegeven om een goede aansluiting naar

Dat moet de A59 zijn. Mogelijk de verkeerde kant van Oss of Den Bosch,
misschien is het wel een ingrijpende verbetering van het bestaande
fietspad? De route valt wel onder de nieuwe investeringen, dus de route
wordt nu nog niet tot de snelfietsroutes gerekend. Ik ken alleen de naam
van de verbinding, maar weet niet hoe de route loopt, en hoe de
aansluiting op de wijken is.

Maarten - gisteren weer drie hekjes voor de planner gespot - Sneep

H. Wessels

ongelezen,
13 dec 2010, 09:10:1213-12-2010
aan ligf...@googlegroups.com
On 13-12-2010 10:50, Toni Cornelissen wrote:
> [...]
>
> Hugo van der Steenoven (directeur Fietserbond): "Mensen zijn bereid om
> langer te fietsen om een stuk snelweg te mijden"

Ach, er zijn zoveel fietsers dat er echt wel fietsers zijn waarvoor dit
correct is. Mensen die gewoon een beetje rond rijden kunnen best wel
eens wat anders gaan fietsen om een stukje snelweg te mijden. En van mij
mogen ze. Laat hen maar over de klinkertjes stuiteren door de mooie
schilderachtige dorpjes.

Ik denk dat voor de groep utilitaire fietsers, waartoe ik mezelf ook
reken, zeker niet waar is. Ik wil graag zo snel mogelijk van A naar B.
Vaak zijn doorgaande routes langs snelwegen, zoals langs de A50 tussen
Apeldoorn en Arnhem, de A12 van de Den Haag tot de Rotte (helaas nog
niet tot Gouda), A15 Papendrecht - Gorinchem.

Sterker nog, ik zou graag een stuk langs de snelweg rijden om dorpjes
zoals Hoevelaken, Terschuur en Voorthuizen te mijden. Een fietspad langs
de A325 zodat ik niet meer door Elst heen hoef als ik van Arnhem naar
Nijmegen fiets? Ik zou staan te juichen.

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Gerrit Schotman

ongelezen,
13 dec 2010, 09:31:0213-12-2010
aan ligf...@googlegroups.com
--- On Mon, 12/13/10, H. Wessels <H.We...@Picardi.nl> wrote:

Inderdaad,

Het gaat mij ook meestal om de makkelijkste route. Liefst met goed asfalt.
Dat dat langs een snelweg ligt vind ik geen probleem. Zo stinken doet dat vekeer nou ook weer niet. En in de regel hoef je nauwelijks op te letten of je wel in de goede richting gaat.
Voordeel is een korte verbinding en het mijden van vele bevolkingscentra.
Overigens, ga maar eens achter een bromfiets staan als je moet wachten voor een stoplicht. Dat stinkt pas.

Groeten,
Vandaag weer eens met steenkouwe voeten onder de douche. Dat is pas hinderlijk,
Gerrit

191.861.807

ongelezen,
13 dec 2010, 10:55:1413-12-2010
aan Ligfiets
Heehoi,

On Dec 13, 3:10 pm, "H. Wessels" <H.Wess...@Picardi.nl> wrote:

> Ik denk dat voor de groep utilitaire fietsers, waartoe ik mezelf ook
> reken, zeker niet waar is.

"De" groep? Er zullen er vast wel zijn die het niet erg vinden om
langs de snelweg te rijden, maar ik probeer het zoveel mogelijk te
vermijden. Als het niet anders is, probeer ik bovenwinds te komen. Het
is namelijk echt verschrikkelijk ongezond om die smerige lucht in te
ademen, vooral omdat je veel en diep ademt tijdens het fietsen. Kan je
beter gaan roken, heb je er tenminste nog een beetje lol van.

Hoewel ik een avondmens ben, sta ik doordeweeks toch heel vroeg op,
zodat ik voor de spits naar mijn werk en weer naar huis kan. Fijn
stof, en vooral het fijne stof geproduceerd door verbrandingsmotoren,
is niet iets om mee te spotten. Om lekker door te kunnen fietsen plan
ik mijn routes daarom graag langs het water, dat rijdt ook lekker door
en dan is de lucht een stuk schoner.

Grtjs, 191.861.807 - zit toevallig die rapporten te bestuderen

Bastiaan Welmers

ongelezen,
13 dec 2010, 15:58:0013-12-2010
aan ligf...@googlegroups.com
On Mon, Dec 13, 2010 at 07:55:14AM -0800, 191.861.807 wrote:
> [...]
> ademen, vooral omdat je veel en diep ademt tijdens het fietsen. Kan je
> beter gaan roken, heb je er tenminste nog een beetje lol van.

Ik fiets de laatste tijd veel door de stad. Ik heb eigenlijk het gevoel
dat het daar een stuk smeriger is dan langs snelwegen. Als bijvoorbeeld
brommers nu eens een uitstootnorm krijgen opgelegd zou dat ook al een
boel smerige stank schelen. En ik denk dat ik doorgaande verbindingen
belangrijker vindt dan het nadeel van herrie of uitstoot langs een
snelweg.

Groeten, Bastiaan, is blij niet meer met dit soort vervuiling te
maken te hebben: http://www.youtube.com/watch?v=LH6TgfseK_4

Maarten Sneep

ongelezen,
14 dec 2010, 05:01:3114-12-2010
aan ligf...@googlegroups.com

On 13 dec 2010, at 21:58, Bastiaan Welmers wrote:

> [...]
> boel smerige stank schelen. En ik denk dat ik doorgaande verbindingen
> belangrijker vindt dan het nadeel van herrie of uitstoot langs een

Bij de auto-vrije zondag in Amsterdam, in 2008 (denk ik), was Minister Cramer in Amsterdam om een convenant aan te kondigen dat de Centrale Markthallen alleen nog met schonere vrachtwagens zou gaan rijden. Hoop positief commentaar, veel borstklopperij. 't Kwam er geloof ik op neer dat ze er 3 of 5 jaar op de muziek vooruit liepen. Ik heb er nog steeds spijt van dat ik toen niet gevraagd (geroepen) heb over de brommers in de stad.

In een stad heb je een dubbel probleem: het is ook een kloof waar vuil blijft hangen. Gezonder is het om eerst de stad uit te rijden, om de stad heen, en dan er weer in. Is goed voor het aantal kilometers, maar misschien niet heel praktisch ;-)

> Groeten, Bastiaan, is blij niet meer met dit soort vervuiling te
> maken te hebben: http://www.youtube.com/watch?v=LH6TgfseK_4

Goh, de briketten komen zo uit de pijp. Ook duidelijk, wij hebben een deel van onze vervuiling ge-exporteerd: http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_pictures/7506925.stm (hier zit ook woestijnstof tussen, de ge-exporteerde vervuiling is vooral gasvormig, NO2, SO2, O3, ....).

Maarten

Allen beantwoorden
Auteur beantwoorden
Doorsturen