Blik op de weg

Theo van Goor

to Ligfiets
Ik kom in de agenda van ligfiets.net het volgende 'evenement' tegen.

http://www.ligfiets.net/event/2668/blik-op-de-weg.html

Vanavond allemaal even kijken dus, of de recorder klaarzetten.

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
> Ik kom in de agenda van ligfiets.net het volgende 'evenement' tegen.
>
> http://www.ligfiets.net/event/2668/blik-op-de-weg.html
>
> Vanavond allemaal even kijken dus, of de recorder klaarzetten.

Ja meneer. Worden we morgen overhoord?

Grrz
Rode Pioneer

Theo van Goor

to Ligfiets
Sorry.
De vragen zijn:
- Hoeveel verkeersborden waren in beeld tijdens het interview? Noem de
hun officiële nummering in volgorde van verschijning.
- Heeft Hr.de Haas gevraagd: Hoe kom je er zo toe dit te gaan maken?
- Had Allert zijn motorrijbewijs in zijn zak en was dit nodig?
- Hoeveel wielen had het voertuig en waren ze volgens de wettelijke
voorgeschreven afmetingen?

Tot slot de strikvraag:
- Moet dit voertuig een bel hebben? Zo niet waarom dan wel? Zo ja, was
deze zichtbaar geplaats op het stuur? Zo niet zou dit niet verplicht
gesteld moeten worden?
Discussiëren hierover kan in groepjes van 2 in het volgende draadje.

Goed opletten dus.
De prijs is een fietstocht rond de Zuiderzee naar keuze met (eigen)
ligfiets of omafiets.
Nou vooruit, voor twee personen en met een gratis consumptie bij de
patatkar aan de dijk bij Enkhuizen.
Maar niet stiekem afsnijden hoor!

Veel plezier met kijken.

Brandweer - tijd zat - Quest

Dutch JaFO

to Ligfiets
En anders zometeen terugkijken via uitzendig gemist of vergelijkbare
service van je digitale kabelboer :
http://beta.uitzendinggemist.nl/ned1

gr.,
JaFO

rowingvictor

to Ligfiets
Leuk stukje!

Ook mooi de velomobielen op de achtergrond in de sjop.

Victor--auto ook aerodinamisch--Rinia.

Joost van den Heuvel (josh-hill)

to ligf...@googlegroups.com
Leuk stukje idd. En een mooie stroomlijn van die motorfiets.

http://www.velomobiel.nl/allert/ligmotor.htm

Joost.

2011/1/25 rowingvictor <victo...@hotmail.com>:

> Leuk stukje!
>
> Ook mooi de velomobielen op de achtergrond in de sjop.
>
> Victor--auto ook aerodinamisch--Rinia.
>

> --
> Do's en dont's: http://groups.google.nl/group/ligfiets/web/netiquette
>
> Mail aan de lijstbeheerders: ligma...@googlegroups.com
> Instellingen, webmail, enz.: http://groups.google.nl/group/ligfiets
> Ligfiets.net: http://ligfiets.net

Beekie

to Ligfiets
leuk stukje!!!
heb het ff via uitzendgemist gekeken:
heel nl weet nu igg waar de mooiste fietsen gebouwd worden:P

gr Marcel-morgen ct-scan knie-Beekmans

Quesjer

to Ligfiets
Even de directe link naar Uitzending gemist:

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1048627

en het betreffende stukje kun je vinden van minuut 14.00 tot minuut
19.35

Op de al genoemde link naar de website van de motor vind je alle
details die in Blik op de Weg niet aan bod konden komen, dus ook zeer
bezoekenswaardig.

http://www.velomobiel.nl/allert/ligmotor.htm

Groet van Quesjer

191.861.807

to Ligfiets
On 25 jan, 20:59, rowingvictor <victorri...@hotmail.com> wrote:
> Ook mooi de velomobielen op de achtergrond in de sjop.

Wat ik leuk vind is hoe Allert uitlegt hoe slordig een motorvoertuig
omgaat met energie, en dat zij bij hun fietsen juist continu bezig
zijn met efficiëntie.

Grtjs, 191.861.807

Driewieler Hoorn

to Ligfiets

> Wat ik leuk vind is hoe Allert uitlegt hoe slordig een motorvoertuig
> omgaat met energie, en dat zij bij hun fietsen juist continu bezig
> zijn met efficiëntie.

Vond het een erg leuk stukje en een verrasende manier van motor
rijden. Je gaat je na de uitleg over de inefficiency van
motorvoertuigen en het enorm gedaalde gebruik van de gestroomlijnde
motor wel afvragen wat je voor resultaten zou bereiken met een goed
gestroomlijnde brommobiel op aardolieprodukten of, veel liever, een
elektromotor. Jammer dat de nederlandse wetgeving weinig ruimte biedt
voor expirimenten met een sneller voertuig op electriciteit.
Misschien toch eens gaan kijken of er een tweede leven voor mijn
'oude' Alleweder mogelijk is.................

Arnold 'gaat ook over op de Quest' Stokkel

Theo Mol

to Ligfiets

On 26 jan, 11:43, Driewieler Hoorn <Arnol...@zonnet.nl> wrote:

> Misschien toch eens gaan kijken of er een tweede leven voor mijn
> 'oude' Alleweder mogelijk is.................

Als zijspan?
Dan kun je een stukje fietsen tussendoor.
--
groet van Theo, een alleweder heeft zeven levens, Mol.

Beekie

to Ligfiets
toen ik vanmiddag bij de honden brigade aan kwam
zag ik tot mijn verbazing wel 66 e-mails hier over....
veelal waren in de trant van "ik heb JOU'N fietsding / raket/
racemonster gisteren gezien bij
het programma blik op de weg"

groet Marcel- ga zo weer lekker liggen naar de zaanstreek-beekmans

grollie

> [...]

> zag ik tot mijn verbazing wel 66 e-mails hier over....
> veelal waren in de trant van "ik heb JOU'N  fietsding / raket/

HAHA, moet je weer 66x uitleggen dat er bij jou echt GEEN
verbrandingsmotor in zit.

G -zalig cabrioweertje vandaag- O

Beekie

to Ligfiets

> HAHA, moet je weer 66x uitleggen dat er bij jou echt GEEN
> verbrandingsmotor in zit.
>
> G -zalig cabrioweertje vandaag- O

dat snapte ze ( gelukkig ) wel, maar de hangsoos ala vm.nl was ook ff
in beeld met de questen en dat stukje van dat die quest zo hard ging,

marcel- in record tijd van 38 min van zaandam naar a'dam gequest
vanavond -Beekmans ( oke had alle stoplichten mee, die deden
knipperen )

Koen Van den Bergh

to ligf...@googlegroups.com
Op 27 januari 2011 00:27 heeft Beekie <super...@gmail.com> het
volgende geschreven:

> marcel- in record tijd van 38 min van zaandam naar a'dam gequest
> vanavond -Beekmans ( oke had alle stoplichten mee, die deden
> knipperen )

Hopelijk geven knipperende stoplichten een ander effect als hier in de
buurt, anders is het levensgevaarlijk om daar niet serieus voor af te
remmen..

Koen -wil de aflevering van blik en de laatste top gear nog kijken-

Theo van Goor

to Ligfiets
Een weinig HPV aanvulling maar dat was de ligbrommer van Allert ook
niet.
Een aantal jaren geleden was VW ook al bezig met zuiniger rijden. Met
een 2 zit auto nog wel.

http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/17/piech-verwacht-1-liter-auto-over-3-jaar

Een driewieler, dat wel. Er word zelfs een vergelijking getrokken met
een veredelde ligfiets van 250 kg. Nou nou........!
Frappant is de gekozen stroomlijn.
Open wielkasten aan de voorkant. Juist daar is bij mijn weten veel
winst te scoren met de laminaire luchtstroom.
Ik kan daar over meepraten met mijn fiets (!)
Daar en tegen wordt juist de achterkant dicht gespijkerd. Net als met
de beroemde Snoek van Citroen.
OK, je stelt daarmee de turbulentie en het loslaten daarvan ervan wat
langer uit maar toch....
Wat heeft het voor zin als de (loslatende) turbulentie bij de
voorwielen al in gang gezet is?
Die wordt nooit meer laminair. Of heb ik wat gemist?

Het laatste ontwerp de XL1, heeft weer een gewone autokont gekregen
met waarschijnlijke een stevige zog. Dus meer brandstofverbruik.
Maar dat zal bij een auto wel weer anders werken dan bij een
velomobiel die het met minder kW moet doen.

http://www.autoblog.nl/archive/2011/01/26/piech-vw-xl1-in-2013-in-productie

Aangetoond is in elk geval dat auto's (en ligbrommers) veeeeeel
zuiniger kunnen door het toepassen van echte aërodynamica.

Brandweer - niet veel verstand van de materie, maar vind het het een
boeiende ontwikkeling - Quest

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
Op 27-1-2011 14:12, Theo van Goor schreef:

> [...]
> voorwielen al in gang gezet is?
> Die wordt nooit meer laminair. Of heb ik wat gemist?

Ja, misschien de praktische kant. Bij de voorwielen is weliswaar de
meeste aerodynamische winst te behalen, maar het dichtmaken hiervan
beperkt de stuuruitslag en/of de spoorbreedte (= stabiliteit) misschien
nog wel meer dan bij een velomobiel. Dat de achterkant wel dicht is, is
vooral omdat het KAN en het zal allicht nog iets winst opleveren.

> [...]

> zuiniger kunnen door het toepassen van echte a�rodynamica.

> Brandweer - niet veel verstand van de materie, maar vind het het een

Maarten - de zuinigste auto is er een die stil staat

Sake Bloemhof

to ligf...@googlegroups.com
Brandweerquest:

> Frappant is de gekozen stroomlijn.
> Open wielkasten aan de voorkant. Juist daar is bij mijn weten veel
> winst te scoren met de laminaire luchtstroom.
> Ik kan daar over meepraten met mijn fiets (!)

Bij jouw fiets is de achterwielkast toch ook al dicht?
Staartpuntjes op 2wielers helpen ook en zelfs meer dan puntjes aan de
voorkant.
De auto is dus PF (partly faired).

Sake -zonder stroomlijn aan auto/fiets, behalve dan dat het geen SUV/een
ligfiets is- Bloemhof

Theo van Goor

to Ligfiets
Grappig in de andere draad (over wielkappen) wordt er een
aërodynamische "Spass auto' van Eggert Bulk aangehaald.
Deze heeft wel gesloten, uitwendige, wielkappen.
Overigens heeft de VW een soort 'rok' in de wielkast hangen en zitten
er dichte schijven op de velgen.

http://www.autobild.de/bilder/das-ein-liter-original-10225.html
(even door klikken op de foto's voor meer.......en daar hebben we de
VW weer, idee meneer Bulk?)

Toevallig kennen we deze meneer ook uit de ligfietswereld.

http://www.pbase.com/image/60647938

He!, wielkappen tot aan de grond!

Kijk eens op dit filmpje (vanaf 2:10)
http://www.youtube.com/watch?v=5V2FgwN_re4&feature=related
Zegt genoeg.

Brandweer - zo komt alles weer bij elkaar - Quest

Mark Rullens

to Ligfiets
Darn,

was dus deze hele uitzending bijna door de drukte vergeten en zag
alleen het laatste stukje, nix geprogrammeerd op de digitale
recorder...
Uitzending gemist is gelukkig ook een App op een Philips met NetTV :)
Hele goede uitleg van Allard, leuk om de Questen op de achtergrond te
zien en de mensen die ze bouwen (Zag een CV2010 T-shirt..)
Mij benieuwen welke motorfabrikant hier eens over na gaat denken, soms
lijken aleen individuen met goeie oplossingen te komen..

Groetjes en tot ergenz,

Mark

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

AirJay

to Ligfiets
Ook het stukje van jaren geleden van de Quest die 62 reed erop
nageslagen.
Vooral het commentaar van E. Slijkhuis in de laatste seconden van het
fragment vind ik erg treffend voor de ligfiets-scene. Herkent iedereen
zich daarin (Dat ligfietsers meer defensief rijden, en meer serieuze
fietsers zijn?)

Gr. Robert-Jan - vooral 's-nachts is defensief rijden belangrijk -
Bakker

Raymond van Vugt

to ligf...@googlegroups.com
Op 21-2-2011 0:20, AirJay schreef:

> [...]
> fietsers zijn?)
>
> Gr. Robert-Jan - vooral 's-nachts is defensief rijden belangrijk -

Ligt aan het moment en waar, ik rijdt snachts inderdaad oplettender en
dat is best vermoeiend, maar als je de weg kent en precies weet welke
klinker te omzijlen is t rustig rijden toch?
Ik ben meer van het kaliber kamikaze, maar ik heb wel het idee dat ik
(en sommigen gaan nu lachen) sinds ik rust heb gevonden toch wel eerder
defensief rij, al dwing ik automobilisten vaak tot stoppen, maar ik kan
altijd remmen als het moet. misschien rijdt ik toch aanvallend? het ligt
er echt aan of ik de weg ken, mijn eindhovense rijstijl heb ik niet op
de wegen die ik niet ken, daar rij ik erg defensief, maar als ik
voorrang kan afdwingen doe ik het. ik vind dat als je in een auto toch
al langzaam rijdt je best ook gewoon kan stoppen, het kost hun helemaal
geen moeite.

Misschien ben ik dan meer een verstandige rijder? ik rijdt niet harder
dan verantwoord, en ik rijdt voorzichtig op onoverzichtelijke stukken.
ik ben wel een serieuze fietser, dat wel.
Sommigen vinden dat ik te hard rij ofzo, of teveel risico neem, ik ben
een beetje van het gemak, als ik niet hoef te remmen doe ik t niet.
Ik betrap mensen erop dat ze weinig verkeersinzicht hebben, daar stoor
ik me soms weleens aan. (automobilisten he..)

Dus: ik ben een serieuze fietser, die defensief rijdt, maar ook
aanvallend, ik zal niet zwichten voor een automobilist, maar ik zal
mezelf niet doodrijden om mijn mening over te dragen.
Ik rij 35 op de binnenring, maar zal remmen als er geen ruimte is voor
die snelheid. dat vat mijn rijstijl samen denk ik? owja, ik heb een
hurri, dus ik ben niet vies van ouderwets gooi en smijtwerk.

Trouwens, je hebt ook van die woonwerk fietsers, dat zijn vaak ook
serieuze fietsers :) ik heb het gevoel dat die hezelfde rijden als
liggers, maja, die zijn zo laag niet, en laag zijn is gewoon hip.

Raymond

Gele Quest

to ligf...@googlegroups.com
On Mon, 21 Feb 2011 00:36:17 +0100
Raymond van Vugt <ligfiet...@gmail.com> wrote:

> ik vind dat als je in een auto toch
> al langzaam rijdt je best ook gewoon kan stoppen, het kost hun
> helemaal geen moeite.

Wel meer energie... met de percentage autos zonder regeneratieve remmen
is het zelfs strikt genomen milieutechnisch beter om de fietser uit de
voorrang te nemen. Mijn persoonlijke meening is echter dat de fietser
al zijn compensatie gedaan heeft door te fietsen en dan wel de
voorrecht van de stoppende auto mogen genieten. Wij voelen namelijk wel
de energieverspilling van een stop direkt aan onze bas.

Grt,

Gele Quest

191.861.807

to Ligfiets
heehoi

On 21 feb, 07:37, Gele Quest <fmgrotep...@yahoo.co.uk> wrote:
> Wel meer energie... met de percentage autos zonder regeneratieve remmen
> is het zelfs strikt genomen milieutechnisch beter om de fietser uit de
> voorrang te nemen.

Net als bij de helmplicht, wordt de directe winst vrij snel weer
volkomen teniet gedaan doordat de maatregel mensen ontmoedigt om te
gaan fietsen. Fietsers in de voorrang is milieutechnisch echt het
beste.

Grtjs, 191.861.807

Thomas Ribbrock

to Ligfiets
On Sun, Feb 20, 2011 at 03:20:50PM -0800, AirJay wrote:
[...]

> Herkent iedereen
> zich daarin (Dat ligfietsers meer defensief rijden, en meer serieuze
> fietsers zijn?)

Voor mezelf merk ik dat de ligger me tot andere inzichten leidt - ik zit
lager, heb dus minder overzicht en zie dus bepaalde situaties anders. En
ja, ik wel eens het gevoel dat ik daardoor op sommige punten meer op
gevaren let[0]. In hoeverre dat deels gecompenseert wordt door de wat
hogere snelheid - geen idee...

Cheerio,

Thomas

[0] laatst weer eens in Rotterdam gereden op zo'n rotfietspad
waar tussen fietspad en rijbaan auto's parkeren - ik ben al geen
voorstander van fietspaden, maar dat ding was ronduit eng. Wie
zoiets bedenkt zit nooit zelf op de fiets *en* rijdt ook met de auto
blind door het leven...
Thomas Ribbrock http://www.ribbrock.org
"You have to live on the edge of reality - to make your dreams come true!"

Maarten

> [...]
> fietsers zijn?)
>
> Gr. Robert-Jan - vooral 's-nachts is defensief rijden belangrijk -

Ja, daar herken ik me wel in, tenminste serieus in de zin van weten wat
je doet en niet in de zin van geen lol hebben.

Defensief is een tweede natuur geworden. Ook defensief kun je negatief
interpreteren, als angstig en overdreven voorzichtig. Ik zie het meer
als goed vooruitkijken, inschatten wat medeweggebruikers (kunnen) gaan
doen, je bewust zijn waar gevaar vandaan kan komen en je positie op de
weg goed kiezen zodat je optimaal zichtbaar bent en zelf optimaal de
boel kunt overzien. Het smidsy fenomeen blijft interessant (googelen als
je het niet kent).

Maarten - gisteren nog een voetganger met volgorde probleem, 1. Fietspad
op stappen, 2. Kijken, 3. Sorry zeggen (dat is dan wel weer aardig), ik
stond wel tijdig stil.