Re: Een bon voor te snel rijden met een VM

21 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

Wim

ongelezen,
27 jan 2011, 16:22:5527-01-2011
aan ligf...@googlegroups.com
Mijn Frans is wat roestig maar m.b.v. Google Translate begreep ik dat
deze franse velomobielrijder een bekeuring heeft gekregen voor te snel
rijden. Over een paar weken uitspraak.

http://envelomobile.wordpress.com/2011/01/27/exces-de-vitesse-en-velomobile/

Quemo

ongelezen,
27 jan 2011, 16:53:3027-01-2011
aan Ligfiets
>  http://envelomobile.wordpress.com/2011/01/27/exces-de-vitesse-en-velo...

Ander land, andere verkeersregels.

In Nederland gaat het nog een harde dobber worden voor oom agent om
een fietser te bekeuren voor te hard rijden. Snelheidsbeperkingen zijn
er wel (hoewel minder dan voor auto's, brommers, etc.) maar
feitencodes voor het schrijven van boetes voor x km/h te hard zijn er
niet. (wel op een erf trouwens)

http://www.om.nl/publish/library/4/feitenboekje_2011.pdf

Ze zullen dan dus naar andere regels moeten grijpen zoals nmisschien
de 'kapstokregel' artikel 5. Maar dan spreken we dus over:

1.1
Gedragsregels
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen
dat gevaar op de weg wordt (kan worden) veroorzaakt
of dat het verkeer op de weg wordt (kan worden)
gehinderd.
-------------------------

Dan zal alleen nog wel het gevaar uitgelegd moeten worden denk ik en
wellicht dat dat ook weer valt te verdedigen.

En anders misschien:

-------------------------
2.8
Maximumsnelheid
Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand
te brengen binnen de afstand waarover hij de
weg kan overzien en waarover deze vrij is.
-------------------------

Wellicht dat aar een feitcode bij te zoeken is.
Neem daarbij wel in gedachten dat een velomobiel enorm fors kan
remmen. Wie weet dat ook daar toch een probleem in veroordeling
ontstaat.

Quemo -wil nog een keer op de foto in een 30-zone-

Rode Pioneer

ongelezen,
27 jan 2011, 17:08:2427-01-2011
> [...]

> er wel (hoewel minder dan voor auto's, brommers, etc.) maar
> feitencodes voor het schrijven van boetes voor x km/h te hard zijn er

Het ligt iets anders. In het Nederlandse verkeersrecht geld iets heel
belangrijks, hoe gevaarlijker, hoe duurder. Daarnaast zijn er in de wet
Mulder verschillende standaard bedragen ter schikking voorgeschreven.

Bij autos geld het volgende lijstje (alleen binnen bebouwde kom):
- Niet stapvoets rijden in een woonerf : 100 EUR
- 10 km te hard: Boetebedrag: ᅵ 37,-
- 15 km te hard: Boetebedrag: ᅵ 68,-
- 20 km te hard: Boetebedrag: ᅵ 105,-

De enige standaard boete voor fietsers en snelheid:
- Niet stapvoets rijden in een woonerf : 40 EUR

Blijkbaar is het zo dat een snelheid overtreding van 20 km te hard even
zwaar weegt als niet stapvoets rijden in een woonerf. Fietsers betalen
vanwege het mindere gevaar 40% van automobilisten. Je kan dus verwachten
dat 40 fietsen in de 30, na correctie, je 0.4*37 ~ 15 euro kan kosten.

Het punt is, het is geen standaard bedrag. Daardoor moet een officier
van justitie er over na gaan denken. Bij dit soort bedragen loont dat
totaal niet.

Het ligt dus niet in de lijn der verwachting dat de politie tijd en geld
gaat verspillen door fietsers die 40 rijden op de dorpsstraat aan te
pakken.

> Quemo -wil nog een keer op de foto in een 30-zone-

Mietje. Gewoon geflitst worden in de 30. In de 30 kan iedereen het.

Grrz
Rode -schatten met zout!- Pioneer

Quemo

ongelezen,
27 jan 2011, 17:18:1827-01-2011
aan Ligfiets
On 27 jan, 23:08, Rode Pioneer <RodePion...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Het punt is, het is geen standaard bedrag. Daardoor moet een officier
> van justitie er over na gaan denken. Bij dit soort bedragen loont dat

Een punt daarvóór is nog altijd dat de agent wel een bonnetje moet
uitschrijven met daarop een feitcode en die heeft hij niet voor te
hard rijdende fietsres. Ik ben dus wel benieuwd welke feitcode op z'n
bonnenboekje zou kunnen schrijven om het voorval uberhaupt bij de OvJ
te krijgen.

> Mietje. Gewoon geflitst worden in de 30. In de 30 kan iedereen het.

Tja, sorry......

Heb trouwens al wel 82 gereden waar 60 is toegestaan >:)

Quemo -wel de 50 gehaald op eigen kracht maar gaat daarmee niet
geflitst worden in de 50 en zal dus een forse hulp nodig hebben in de
vorm van een helling ofzo-

Jaculus

ongelezen,
27 jan 2011, 17:34:5927-01-2011
aan ligf...@googlegroups.com
Oei, ik lees iets heel verontrustends, waarvan ik maar hoop dat dit enkel geldt voor het betreffende park waar de velomobiel is gestopt. "Il avait été arrêté par un équipage de police municipale qui lui reprochait de rouler à plus de 10 km/h, vitesse maximale autorisée pour les cyclistes." blijkbaar was de maximumsnelheid voor fietsen 10 km/h, maar verderop blijkt dat het niet gaat om een voetgangersgebied oid. want "Je circulais à 8 h 15 un vendredi matin sur une allée large de 15 mètres. Il n’y avait personne. J’étais à une allure raisonnable" Hij reed dus op een 15 meter brede laan, waar geen verkeer was. Hiij reed met een naar de omstandigheden redelijke snelheid.

Even verder lezen in een ander artikel geeft weer hoop "non-respect d'une vitesse compatible avec la sécurité des autres usagers, selon l'article 9 du règlement du parc, ... Pierre Delorme affirme qu'il devait rouler à 20 km/h. ... mais un matin à 8h15, dans un parc désert..." Het gaat dus blijkbaar toch om een reglement van het park, waar de velomobiel 20 km/h reed. Het gebbeurden in een uitgestorven park.

Jaculus -aime la France, mais déteste les policiers français-

Op 27 januari 2011 22:53 schreef Quemo <qu...@ziggo.nl> het volgende:

Jos Dreesen

ongelezen,
28 jan 2011, 02:38:5028-01-2011
aan ligf...@googlegroups.com

In een van de verdergaande artikels staat dat hij tevens aangeklaagd is wegens het niet tijdig kunnen stoppen, de remweg van 6 a 7 meter was duidelijk te lang.

Benieuwd naar de uitkomst van het proces.

Jos Dreesen

hyz

ongelezen,
28 jan 2011, 07:52:4528-01-2011
aan ligf...@googlegroups.com
Op 27 januari 2011 23:18 heeft Quemo <qu...@ziggo.nl> het volgende geschreven:
> [...]
>
> Quemo -wel de 50 gehaald op eigen kracht maar gaat daarmee niet
> geflitst worden in de 50 en zal dus een forse hulp nodig hebben in de

Ben er bijna trots op dat ik een keer bijna 2.5x de maximum snelheid
heb gehaald :) Vanwege werkzaamheden mocht je van de Haringvlietdam af
maar 30. Op het moment dat ik er voorbij reed (met 74) waren er geen
personen in de buurt. Normaal mag je daar 60 overigens...

Om nog een beetje zinvolle bijdrage te leveren, dit is de vertaling
van het oorspronkelijke artikel:
http://translate.google.nl/translate?js=n&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&sl=fr&tl=nl&u=http%3A%2F%2Fenvelomobile.wordpress.com%2F2011%2F01%2F27%2Fexces-de-vitesse-en-velomobile%2F&act=url

grtz
Henk

Koen Van den Bergh

ongelezen,
28 jan 2011, 14:24:5628-01-2011
aan ligf...@googlegroups.com
Op 28 januari 2011 13:52 heeft hyz <hyz...@gmail.com> het volgende geschreven:
> Ben er bijna trots op dat ik een keer bijna 2.5x de maximum snelheid
> heb gehaald :)

Hoog tijd dat je terug gaat beseffen dat je op de openbare weg aan het
rijden bent..

Koen -en dan wel klagen dat automobilisten te hard rijden zeker..

hyz

ongelezen,
28 jan 2011, 15:22:0028-01-2011
aan ligf...@googlegroups.com
Op 28 januari 2011 20:24 heeft Koen Van den Bergh
<koen.l...@gmail.com> het volgende geschreven:

> Op 28 januari 2011 13:52 heeft hyz <hyz...@gmail.com> het volgende geschreven:
>
> Hoog tijd dat je terug gaat beseffen dat je op de openbare weg aan het
> rijden bent..

Ik wist dat dat soort reacties zouden komen. In dit geval was er niets
aan de hand, dus die snelheid was geheel verantwoord. Ik voel niet de
behoefte het verder te verdedigen, je mag het gewoon van me aannemen
:)

> Koen -en dan wel klagen dat automobilisten te hard rijden zeker..

Nee.

grtz
Henk

Bericht is verwijderd

hyz

ongelezen,
28 jan 2011, 15:52:2328-01-2011
aan ligf...@googlegroups.com
Op 28 januari 2011 21:35 heeft Frans van Schoot
<f.van...@gmail.com> het volgende geschreven:
> Hoi allemaal ben het met Koen eens.
> Je mail is mijns inziens enigszins  te triomfantelijk.
> En contraproductief om de snelle en handige vervoerswijze per
> (gestroomlijnde) ligfiets te promoten

Er was niemand in de buurt om de ligfiets aan te promoten. Ik promoot
zowiezo helemaal niets. Dichtstbijzijnde mensen reden in de auto 50m
ernaast op een autoweg. Dichtstbijzijnde fietser of voetganger was
minimaal een kilometer verwijderd van me.

Ik ga verder hier niet meer reageren.

grtz
Henk

Maarten

ongelezen,
29 jan 2011, 03:27:0329-01-2011
aan ligf...@googlegroups.com
Op 28-1-2011 21:35, Frans van Schoot schreef:
Hoi allemaal ben het met Koen eens.
Je mail is mijns inziens enigszins  te triomfantelijk.
En contraproductief om de snelle en handige vervoerswijze per (gestroomlijnde) ligfiets te promoten
  1. Het is geen spelletje daar op de openbare weg
  2. Toon respect voor de mensen die weg onderhoud plegen (ook zijn ze er schijnbaar niet).
  3. Ook andere weggebruikers kennen de snelheden niet die we als ligfietsers halen geef ze kans om te wennen.
  4. Willen we de fiets als NVHPV is acceptatie, van dit voor de vele outsiders vreemde vervoersmiddel, krijgen val dan niet op.
met vriendelijke groeten
Frans van Schoot

Quest rijder maar ook al enige jaren bestuurslid van de Fietsersbond
en bestuurslid de European Cyclists' Federation
en heb helaas regelmatig de ervaring opgedaan, om te zeggen dat dit soort acties niet helpen om ligfietsen te helpen.

Op 28-1-2011 20:24, Koen Van den Bergh schreef:

Dan wil ik toch even melden dat ik het met Henk eens ben. Koen z'n mening is bekend, dus daar hoef ik niet op te reageren, maar ik vind de goed bedoelde kritiek van Frans op zijn beurt z'n doel voorbij schieten. Henk zegt dat er geen personen in de buurt waren, er was dus sprake van een overzichtelijke situatie, die hij blijkbaar goed kent ("normaal mag je daar 60.."). Om hem dan van spelletjes en onrespectvol gedrag te beschuldigen vind ik op zijn zachtst gezegd, niet op z'n plaats. Dan valt dit meer onder de discussie (die we al gehad hebben) over midden in de nacht met geen kip te bekennen wachten voor eventueel defecte rode verkeerslichten. Er zijn dan mensen die zeggen, rood is rood en wacht maar tot de wegbeheerder het verkeerslicht gerepareerd heeft.

Frans geeft verder aan dat andere weggebruikers de kans moeten krijgen om te wennen aan de snelheid van ligfietsen en dat we niet op moeten vallen om acceptatie te krijgen. Ik zie dit niet helemaal voor me: moeten we met z'n allen afspreken dat we dit jaar extra rustig aan doen, volgend jaar al iets harder gaan rijden en pas het jaar daarop vol gas mogen geven?? Of bedoelt Frans gewoon dat je niet met onverantwoorde snelheidsverschillen ten opzichte van medeweggebruikers door het verkeer moet bewegen. Dat is geen kwestie van wennen, maar gewoon verstandig en verantwoord bezig zijn.

Niet opvallen om geaccepteerd te worden is ook zoiets. Ik neem aan dat Frans bedoelt, niet opvallen door aso-gedrag en dan heeft hij helemaal gelijk. Alleen is het moeilijke dat mensen er redelijk verschillend over kunnen denken wat aso-gedrag is. Ik denk ook dat ligfietsers geen klein clubje meer zijn waarvan je het gedrag met vermanende woorden kunt bijsturen. Net zo als alle andere verkeersdeelnemers vind je verschillende karakters en vaardigheden binnen de groep. En ik denk dat iedereen zichzelf heel af en toe betrapt op acties die achteraf iets minder gelukkig bleken.
Wat ik wil zeggen is, accepteer gewoon als onvermijdelijk dat binnen de groep ligfietsers ook slecht gedrag voorkomt, net zoals binnen alle andere groepen verkeersdeelnemers.

Ik zie overigens zelf dat zelfs als je je netjes en verantwoord gedraagt er genoeg mensen zijn die zich aan je irriteren. Dat heeft er meer mee te maken dat iedereen graag zijn eigen ding doet, zoals breeduit fietsen, honden uitlaten en alles en iedereen die daarbij stoort irritant vindt. Het 'schrikgedrag' van 'gewone' fietsers is ook frappant. Als ik m'n straatje uit rijd, moet ik vervolgens rechtsaf het voorrangsfietspad op. Soms moet ik dan een van links komende fietser voor laten, die ik vervolgens gelijk inhaal met lage snelheid. Die mensen schrikken regelmatig bij het inhalen, hebben me dus blijkbaar niet gezien toen ik ze vanuit de zijstraat voor liet gaan (waar zijn die mensen mee bezig???). Het inhalen gebeurt met uiterst verantwoord snelheidsverschil, want ik ben net vanuit bijna stilstand rustig gang aan het maken.
Oftewel, irritatie en slechte acceptatie zullen er altijd zijn, hoe netjes we ons ook gedragen.

Conclusie, als je als NVHPV de acceptatie wilt bevorderen, moet je andere dingen bedenken dan vermaningen ten aanzien van het gedrag van ligfietsers, dat naar mijn stellige overtuiging beter is dan de gemiddelde verkeersdeelnemer en dat ook zal blijven (heeft te maken met opleidingsniveau en hoog verkeersbewustzijn).
Als de NVHPV zich serieus ten doel stelt om de acceptatie van het ligfietsen te bevorderen, dan betekent dat dat er beleid ontwikkeld moet worden (misschien is het er al?) om dat te bereiken. Dan moet je doelgroepen bepalen en per doelgroep bekijken wat je kunt doen. Bij voorbeeld, ik zeg maar wat: het algemene publiek door publicaties  - probeer leuke artikelen in kranten en lokale sufferdjes te krijgen, probeer op de buis te komen; de politie, nodig ze uit voor een ligfietskennismakingsdag als personeelsuitje; idem voor bv. de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, ambtenaren bij de provincie, Rijkswaterstaat en wat dies meer zij.

Maarten - weer 2 cent kwijt..
Allen beantwoorden
Auteur beantwoorden
Doorsturen