No, niin... Se aivovammainen tekijänoikeuslaki meni sitten läpi. Mitäs
jos haluaa MASINOIDA sitä lakia vastaan kansalaistottelemattomuutta, eli
rikkoa sitä lakia tahallaan, mahdollisimman monin tavoin ja
mahdollisimman suuren ihmisjoukon toimesta, niin mitähän kaikkea silloin
pitäisi tehdä? Miten esim. kävisi näissä tapauksissa?:
- Ostetaan kopiointisuojauksella varustettu (miel. suomalaisen bändin)
CD-levy, joka ei suostu soimaan oman tietokoneen romputtimessa.
Ripataan se CDDA Paranoialla ja enkoodataan se MP3:siksi tai Ogg
Vorbiksiksi, muttei levitetä niitä tiedostoja. Tunnustetaan teko sekä
kytille, että levy-yhtiölle ja levyn tehneelle bändille.
- Peilataan WWW- ja/tai FTP-paikoissa em. CDDA Paranoia -softaa sekä
DeCSS-softaa ja suureen ääneen kerrotaan niitten peilien URL:it aina
kun voidaan.
- Poltetaan rompulle em. CDDA Paranoia -softan sorsat ja niistä sorsista
eri käyttiksille käännettyjä ohjelmabinääreitä ja kaupitellaan niitä
romppuja kadulla, Keltaisessa Pörssissä ja huuto.net:issä.
- Tilataan jostain jenkkiläisestä weppikaupasta muutama kirja, joita ei
varmasti ikinä tuoda mihinkään ETA-alueen maahan. Sitten:
- Kaupitellaan niitä huuto.net:issä.
- Myydään niitä antikvariaattiin.
- Kerrotaan ko. kirjojen kustantajille ja tekijöille Suomen uudesta
tekijänoikeuslaista ja tunnustetaan heille em. kaupittelu.
- Keskustellaan näistä tempauksista mahd. suureen ääneen kaikkialla
missä vaan ikinä voidaan ja levitetään tietoa näistä niin paljon kuin
mahdollista. Esim. baarissa kavereita tavatessa sanotaan vaikka näin:
"Hei, tiesitkö, että jos kopiosuojattua CD-levyä ei pysty soittamaan
esim. tietokoneen romputtimella, niin sitten se kannattaa ripata CDDA
Paranoialla ja enkoodata oggenc:illä Ogg Vorbis-tiedostoiksi?"
- Tunnustetaan kaikki em. teot aina sekä kytille että mahd.
asianomistajalle ja ilmiannetaan itse itsensä em. tahoille.
--
Juhapekka "naula" Tolvanen * http colon slash slash iki dot fi slash juhtolv
"Pahat enteet hiljaisuuden kaiken täyttää. Niin tuskaisen läsnä joka hetki,
vaikka pään pois kääntää. Vaikka sulkisi silmät kuva säilyy, eikä mee
minnekään, muttei silti tule luo, vaan tuijottaa tuijottamistaan." Apulanta
http://www.effi.org/tekijanoikeus/laki/tekijanoikeus-faq.html#YHTEISORAUKEAMINEN
"Ehdotetun lakitekstin (19 §) mukaan teoskappaleen saisi myydä, jos teos
on alunperin hankittu ETA-alueen ulkopuolelta yksityistä käyttöä
varten."
Ehkä tuo mitä ehdotat ei olisi laitonta. Riippuu kai siitä, että jos
yksityishenkilö tuo jotain maahan myydäkseen sen eteenpäin, niin
katsotaanko kuitenkin että se on tuotu maahan yksityistä käyttöä varten.
Vai ei.
Tuossa olisi hyvin viritettyjen lööppien mahdollisuus.
"Pikku-Tanja 9 v. kuunteli Maija Vilkkumaata mp3-soittimella
leikkipuistossa. Maija Vilkkumaa & Levy-yhtiö haastoivat Pikku-Tanjan
oikeuteen."
Juhapekka Tolvanen <SNAFU....@iki.fi.FUBAR.invalid> writes:
> No, niin... Se aivovammainen tekijänoikeuslaki meni sitten
> läpi. Mitäs jos haluaa MASINOIDA sitä lakia vastaan
> kansalaistottelemattomuutta, eli rikkoa sitä lakia tahallaan,
> mahdollisimman monin tavoin ja mahdollisimman suuren ihmisjoukon
> toimesta, niin mitähän kaikkea silloin pitäisi tehdä?
> Miten esim. kävisi näissä tapauksissa?:
Siinä heti jotain:
Poista metalliesineet taskuistasi ja asetu lattialle makaamaan kasvot
alaspäin ja kädet niskan takana. Poliisit ovat tulossa.
suunta tuntuu olevan aivan toinen muualla euroopassa
Eikös nyt oliskin aika vetää Suomen uusi laki EU-tuomioistimeen!
Koska se todellisuudessa on direktiivin vastainen ja sortaa kansalaisten
oikeuksia!
>
> jos haluaa MASINOIDA sitä lakia vastaan kansalaistottelemattomuutta, eli
> rikkoa sitä lakia tahallaan, mahdollisimman monin tavoin ja
Toki kannattaa samalla myös noudattaa sitä lakia siten, että aina kun
joltain maksukanavalta meinaa tallentaa ohjelmaa, niin aina pitää
lähettää etukäteen lupapyyntö TV-yhtiölle, tosin en ole ihan varma,
että riittääkö sen valtuudet moisen antamiseen, vai tarvisko tuota
pyytää ihan Hollywoodista asti (tosin tuo Hollywoodista kysely
luultavasti ei ylittäisi uutiskynnystä täällä Suomessa, mutta toi
kotimaisten TV-yhtiöiden späm..lupapyyntöpaljous ehkä jonkun uutisen
aiheesta saattaisi saada aikaan)
--
Arzka oh3mqu+...@hyper.fi - En halua follareita mailina
1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje
<http://iki.fi/jhol/decss.html>
Munpa sivu ei ole "varmasti" laiton, hähä :-)
--
@jhol
Olenko katkera?
En, harmittaako?
Tulipa mieleen, että voisinkin lopulta itsekin hankkia decss-paidan,
kun se muuttuu ajankohtaiseksi Suomessakin. Moni muukin varmaan
ajattelee samoin, joten ehkä olisi fiksua teettää isompi läjä Suomessa
kuin tilata yksittäiskappaleita ulkomailta. Samallla voisi lisätä
paitaan muutakin relevanttia, esim. tietoa siitä, kuinka kopiosuojaus
ohitetaan.
Lauri
Miksi ihmeessä kukaan muu kuin joku levy-yhtiöiden kätyri haluaisi antaa
kuvan, että CD-Paranoia olisi jotenkin kopiosuojausten purkuun
tarkoitettu työkalu? Sehän on nimenomaan tarkoitettu siihen, että
hieman naarmuuntuneelta tai muuten huonolaatuiselta CD:ltä saadaan
kelvollinen äänitiedosto ulos.
Ei kannata heittää epäilyksen varjoa sinne, minne se ei kuulu.
//Rinne
> Miksi ihmeessä kukaan muu kuin joku levy-yhtiöiden kätyri haluaisi antaa
> kuvan, että CD-Paranoia olisi jotenkin kopiosuojausten purkuun
> tarkoitettu työkalu? Sehän on nimenomaan tarkoitettu siihen, että
> hieman naarmuuntuneelta tai muuten huonolaatuiselta CD:ltä saadaan
> kelvollinen äänitiedosto ulos.
"Tai muuten huonolaatuinen CD"? Jos nyt unohdetaan se, että
kopiosuojattu CD ei edes ole CD niin mitä muuta kopiosuojattu CD on kuin
huonolaatuinen CD?
> Ei kannata heittää epäilyksen varjoa sinne, minne se ei kuulu.
Ei voi yksiselitteisesti väittää että se ei sinne kuulu.
--
Ari Makela late autumn -
ha...@arska.org a single chair waiting
http://arska.org/hauva/ for someone yet to come
-- Arima Akito
Joo. Mulle kans pari kolme tuollaista t-paitaa!
(Mitenkähän noi edelliset paidat, peilikuvatektstillä kirjoitettu "mursit
juuri kopiosuojauksen. olet siis rikollinen". Katsotaankohan tuo vahvaksi
kopiosuojaukseksi? :-)
> (Mitenkähän noi edelliset paidat, peilikuvatektstillä kirjoitettu "mursit
> juuri kopiosuojauksen. olet siis rikollinen". Katsotaankohan tuo vahvaksi
> kopiosuojaukseksi? :-)
Paidan tuottajana EFFI voisi tehdä päätöksen, että kopiosuoja on vahva.
> http://www.effi.org/tekijanoikeus/laki/tekijanoikeus-faq.html#YHTEISORAUKEAMINEN
>
> "Ehdotetun lakitekstin (19 §) mukaan teoskappaleen saisi myydä, jos teos
> on alunperin hankittu ETA-alueen ulkopuolelta yksityistä käyttöä
> varten."
>
> Ehkä tuo mitä ehdotat ei olisi laitonta. Riippuu kai siitä, että jos
> yksityishenkilö tuo jotain maahan myydäkseen sen eteenpäin, niin
> katsotaanko kuitenkin että se on tuotu maahan yksityistä käyttöä varten.
> Vai ei.
Entä jos tilaan kirjan tavallisen kirjakaupan kautta? Eikös
kirjakaupan pidä silloin saada lupa kirjan myymiseen? Onko kaikilla
kustantajilla halua ruveta pyörittämään tällaista lupabyrokratiaa
muutaman kappaleen myyntiä varten?
Vai merkitseekö laki "vain" sitä, että kirjakaupat eivät voi
itsenäisesti tilata myyntiin vain ETA-alueen ulkopuolella julkaistuja
kirjoja ilman erillistä myyntilupaa ja normaalit kirjatilaukset
katsotaan yksityisiksi hankinnoiksi?
Millaiset lait Ranskassa ja Saksassa ovat voimassa tai tekeillä? - Ks.
MELDUNG aus BILD + TON
23.06.2005
Frankreich: Privatkopie von DVD
Kopierschutz verboten
Kopierschutzsysteme auf DVDs, die das Erstellen von Privatkopien
behindern, sind unzulässig. So entschied das Pariser Berufungsgericht.
Begründung: Verbraucher, die eine DVD erwerben, haben schließlich beim
Kauf für Privatkopien eine Lizenzgebühr bezahlt.
Geklagt hatte UFC-Que Choisir, eine französische
Verbraucherorganisation. Eine Privatperson wollte einen Film von DVD
auf VHS-Kassette kopieren, um ihn bei ihrer Mutter anzusehen, die
keinen DVD-Spieler besitzt. Das vereitelte der Kopierschutz. UFC-Que
Choisir meint, dass dieses Urteil zu einem Verbot von
Kopierschutzmaßnahmen bei DVDs und CDs führen kann. Ob es Auswirkungen
auf die deutsche Rechtsprechung hat, bleibt abzuwarten.
(http://www.stiftung-warentest.de/online/bild_ton/meldung/1269098/1269098.html)
mj
> Millaiset lait Ranskassa ja Saksassa ovat voimassa tai tekeillä? - Ks.
>
> MELDUNG aus BILD + TON
> 23.06.2005
> Frankreich: Privatkopie von DVD
> Kopierschutz verboten
> Kopierschutzsysteme auf DVDs, die das Erstellen von Privatkopien
> behindern, sind unzulässig. So entschied das Pariser Berufungsgericht.
> Begründung: Verbraucher, die eine DVD erwerben, haben schließlich beim
> Kauf für Privatkopien eine Lizenzgebühr bezahlt.
>
> Geklagt hatte UFC-Que Choisir, eine französische
> Verbraucherorganisation. Eine Privatperson wollte einen Film von DVD
> auf VHS-Kassette kopieren, um ihn bei ihrer Mutter anzusehen, die
> keinen DVD-Spieler besitzt. Das vereitelte der Kopierschutz. UFC-Que
> Choisir meint, dass dieses Urteil zu einem Verbot von
> Kopierschutzmaßnahmen bei DVDs und CDs führen kann. Ob es Auswirkungen
> auf die deutsche Rechtsprechung hat, bleibt abzuwarten.
>
(http://www.stiftung-warentest.de/online/bild_ton/meldung/1269098/1269098.ht
ml)
>
Voisko tuon saada ihmisten kielelle käännettynä.
Ei nääs sammakko tai hapankaalimurre luonnista.
Kääntää en viitsi, mutta samasta jutusta suomeksi:
http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/6364.cfm
mj
Noin mä olen sen tajunnut. (Saa korjata jos olen väärässä.)
> Onko kaikilla kustantajilla halua ruveta pyörittämään tällaista
> lupabyrokratiaa muutaman kappaleen myyntiä varten?
Sitä kai kannattaa kysyä niiltä itseltään.
Saattaa myös olla että se taho jolla ostettavan kirjan tekijänoikeudet
ovat, kokee ihan uuden elämyksen kun tilaava kirjakauppa vielä lisäksi
kysyy "niin tota, annatteko meille luvan myydä tätä kirjaa meidän
asiakkaille? ei me näitä ihan varastonkoristeeksi itseasiassa olla
tilaamassa". Vai mahtavatko olla tottuneet tuollaisiin kyselyihin.
> Vai merkitseekö laki "vain" sitä, että kirjakaupat eivät voi
> itsenäisesti tilata myyntiin vain ETA-alueen ulkopuolella julkaistuja
> kirjoja ilman erillistä myyntilupaa ja normaalit kirjatilaukset
> katsotaan yksityisiksi hankinnoiksi?
Kyllä mä luulen, että jos sä tilaat kirjan kirjakaupasta, niin se
kuitenkin on kauppa joka ulkomaalaisen tuottajan kanssa asioi, ja se
kotimainen kirjakauppa tosiaan tarvitsee sen luvan, että saa välittää sen
kirjan asiakkaalleen, elikkä sulle.
Se on tarkoituksella rikottu epästandardi tekele. Muuten huonolaatuisia
CD-levyjä taas olen nähnyt enemmän kuin kopiosuojattuja. Se johtunee
ainakin osittain siitä, etten kopiosuojattuja muka-CD-levyjä osta.
//Rinne
Pankaas linkiä mistä saa, otan heti muutamat.
-pekkis
Kannatan!
--
Profeetta Tero
------------------------------------------
There's no light, just glorifying darkness
As I desecrate His flesh
There's no shame, just beautiful pride
As we celebrate His second death
The Project Hate MCMXCIX - I See Nothing But Flesh
Hyvä kysymys. Aikoinaan niitä kai sai copyleft.com:ista, mutta domain
on näemmä kuollut. Cafepressissä on vaikka minkämoisia paitoja, mutta
decss:ää en löytänyt sieltäkään. Olisikohan sitten jenkkilässä RIAAn
painostuksella ollut ihan oikeasti vaikutustakin?
Lauri
Kyllä loppuu uhma teitläkin kun joudutte leirille,senkin piraatit. Me
tullaan järjestämään Suoeekin aito demoratia ei täälä perkele pitaatit
mellasta. Ja sitä Linuksia ei sitten käytetä kun se ei ole normaali
tietokone.
--
Tonni Kyrpä
Lapsi poloinen, ei osaa edes oikeinkirjoitusta, eikä ymmärrä tietokoneen
ja käyttöjärjestelmän eroa. Mutta ei hätää, kyllä ne kiltit opettajat
sitten viimeistään yläasteella opettavat...;)
--
Hantte
So many fantastic colours, I feel in a wonderland
Many fantastic colours, makes me feel so good
> Lapsi poloinen, ei osaa edes oikeinkirjoitusta, eikä ymmärrä tietokoneen
> ja käyttöjärjestelmän eroa. Mutta ei hätää, kyllä ne kiltit opettajat
> sitten viimeistään yläasteella opettavat...;)
Vaikka en nimimerkkeilyä kauheasti arvostakaan niin kannattaisiko sinun
silti hiukan säätää sarkasmidetektoriasi?
(tai sitten se olen minä, jonka huumorintajussa on vikaa :)
EFFI aikoo teettää noita ASAP, ainakin viikko kyllä mennee ennen
kuin niitä saadaan myyntiin.
--
Tapani Tarvainen
;)
Painakaa tämä:
<http://mjr.iki.fi/decss/Gallery/bowley-efdtt-dvdlogo.html>
Olisi *paljonÄ siistimpi kuin <http://mjr.iki.fi/decss/Gallery/> paidat.
Ostan itse, jos painetaan laadukkaalle T-paidalle, ei millekkään 2 euron
kiinalaiselle. Ei kait nyt rikottujen levyjen vastainen paita saa olla
"rikki"?
--
@jhol
> Painakaa tämä:
><http://mjr.iki.fi/decss/Gallery/bowley-efdtt-dvdlogo.html>
Tuo on hyvä.
> Ostan itse, jos painetaan laadukkaalle T-paidalle, ei millekkään 2 euron
> kiinalaiselle. Ei kait nyt rikottujen levyjen vastainen paita saa olla
> "rikki"?
Ainakin minulla olevat EFFIn T-paidat ovat laadukkaita. Kangas ei ole
mitään riepua ja kuviointi on kestänyt pesut hyvin.
Ei tuosta oikein käy selville, mistä on kyse. Muuten on kyllä siistimpi.
Hmm.. jos saisi sen käytönestologon (sen missä on palloja ja kolmioita)
tuohon malliin, ja voisi siinä joku viesti olla lisänä.
--
Tuomo
Jouko Holopainen <jh...@iki.finland.invalid> writes:
> Ostan itse, jos painetaan laadukkaalle T-paidalle, ei millekkään 2
> euron kiinalaiselle. Ei kait nyt rikottujen levyjen vastainen paita
> saa olla "rikki"?
IMNSHO T-paidat kannattaa teettää täällä:
Olen ollut vuosikausia heidän tyytyväinen asiakkaansa ja heiltä ostamani
T-paidat ovat olleet erittäin kestäviä.
--
Juhapekka "naula" Tolvanen * http colon slash slash iki dot fi slash juhtolv
"Pahat enteet hiljaisuuden kaiken täyttää. Niin tuskaisen läsnä joka hetki,
vaikka pään pois kääntää. Vaikka sulkisi silmät kuva säilyy, eikä mee
minnekään, muttei silti tule luo, vaan tuijottaa tuijottamistaan." Apulanta
Lisäksi tuo mahdollistaa vielä herkullisempia tilanteita
suomalaiselle levyteollisuudelle kun tuotteet kannattaa tilata Saksasta
tai Ranskasta (varokaa dubattuja!). Ne kun toimivat paremmin, ovat
luultavasti halvempia, ja ovat täysin laillisia EU:n sisältä tulevia
tuotteita...!
Joo, lähinnä ajattelin että se toinen paita jossa on se c-anonymous.c
on todella ruma.
Paljon, paljon mieluummin "pientä" formatointia koodille. Tuosta saanee
idean mistä haen. Paranee tietenkin tekstillä (vaikka selässä) "mahani
on laiton" tjsp (ok, tuo on surkea, mutta te keksinette paremman).
--
@jhol
Asia selevä - en ole yhtään effin paitaa ostanut (surkea jäsen :-).
Monesti vaan nämä "olin uhtualla" paidat on vain todella surkeita.
--
@jhol
Mulle ei sitten mitenkään aukea, miksi juuri decss-paidan pitäisi
kaukaa katsottuna näyttää silti että siinä on DVD-logo?!?
Se delfiini silloin jenkkien kryptoriidoissa (RSA vai mitä se oli)
oli esim. paljon parempi.
Missasit pointtini täysin.
Se oli, että sivulla <http://mjr.iki.fi/decss/Gallery/> oleva "DeCSS
T-shirt" -paita on *hirvittävän* ruma, ja kertoo asian 100x huonommin.
Mikä tahansa jossa on "jotain" olisi paljon parempi, ja tuo nyt löytyi
helposti ja nopeasti.
> Se delfiini silloin jenkkien kryptoriidoissa (RSA vai mitä se oli)
> oli esim. paljon parempi.
En tiedä mistä puhut, eli olen tämän missannut.
--
@jhol
Muistaakseni, joskus jenkit säätivät lain että vahvan krypton vieminen
pois maasta on laitonta. Ja RSA-salaus laskettiin, ainakin silloin,
vahvaksi kryptoksi. Joku teki tuosta salausmenetelmästä niin lyhyen
perl-toteutuksen että se mahtui t-paitaan, ja koodi oli delfiinin
muotoiseksi muotoiltu. Tässä kuvia:
http://gallery.ebrey.net/carl/albums/misc/afa.sized.jpg
http://www.thinkgeek.com/images/products/back/lg-dolphin-back.jpg
Homma onnistuu näemmä myös ilman paitaa:
http://www.thinkgeek.com/images/action/large/20fb6e6.jpg
Voihan sen valokuvata sen peilin kautta.
--
http://www.helsinki.fi/%7ekorppi/ TUOMAS
------------------------------------------------------------
..."for whom the bell tolls" becomes "such that the bell
tolls for him." (W.V.O. Quine)
> tkorho <tko...@koti.soon.fi> wrote:
> : Mutta se suojauksen murtaminen tehdäänkin vain kuuntelua tai katselua
> : varten... sehän on laillista.
>
> Voihan sen valokuvata sen peilin kautta.
Se on erikseen laissa kiellettyä! "Jos suojaus kierretään teoksen
katselemista tai kuuntelemista varten, tällöin ei siitä saa tehdä
teoskopiota".
Tulkinta tietysti riippuu siitä että aioitko nauttia teoksesta, vai
kiersitkö suojauksen vain kopiointia varten...
TKorho -
Hmm. Siis jos joku ottaa mun
.neskuajousoipok iruuj tisruM
.nenillokir siis telo
paidasta valokuvan, vaikka ilmankin peiliä, hän saattaa olla
valmistanut kopion kopiosuojatusta teoksesta.
Jos siis tuo kopiosuojaus katsotaan tehokkaaksi, ja jos tuo
slogani katsotaan teoskynnyksen ylittäväksi...
> Hmm. Siis jos joku ottaa mun
>
> .neskuajousoipok iruuj tisruM
> .nenillokir siis telo
>
> paidasta valokuvan, vaikka ilmankin peiliä, hän saattaa olla
> valmistanut kopion kopiosuojatusta teoksesta.
>
> Jos siis tuo kopiosuojaus katsotaan tehokkaaksi, ja jos tuo
> slogani katsotaan teoskynnyksen ylittäväksi...
EFFI voisi patentoida T-paidan salaamisen. Ei tuo olisi yhtään sen
naurettavampi niin laadultaan kuin uutuudeltaankin kuin monet
Euroopassa, Yhdysvalloista puhumattakaan, hyväksytyt patentit.
Mutta kun ne ilmeisen oikeasti antavat varsin hulvattomalla
asenteella noita patenttejä, esim.
http://www.ipwatchdog.com/obscurepatents/obspat_1_10_05.html
niin taitaa mennä vähän pohja siltä että jotain pöljää patentoisi
ihan vaan vitsin vuoksi?
Tai jotain, joka on oikeasti käytössä, vaikkapa? Esim.:
http://edition.cnn.com/2001/WORLD/asiapcf/auspac/07/02/australia.wheel/
--
Sakari Ailus
sakari...@NOSPAM.luukku.com.invalid
http://www.iki.fi/~sailus/