Google Grupper understøtter ikke længere nye Usenet-opslag eller -abonnementer. Tidligere indhold er fortsat synligt.

Ny menneskeart fundet i Sibirien

5 visninger
Gå til det første ulæste opslag

Kall, Mogens

ulæst,
27. dec. 2010, 04.39.2327.12.2010
til
Videnskab.dk skrev ...
http://www.videnskab.dk/composite-5939.htm
?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=dato-23-12

Ny menneskeart fundet i Sibirien

23. december 2010 kl. 11:03

Dna-analyse af en fingerknogle fra Sibirien viser, at en hidtil ukendt
slags fortidsmennesker levede for 30.000 til 50.000 �r siden
og parrede sig med moderne mennesker.

Af Gunver Lystb�k Vesterg�rd

En enkelt fingerknogle var alt, hvad forskerne beh�vede for at
kortl�gge genomet fra en hidtil ukendte menneskeart, der levede i
Altaibjergene i det sydlige Sibirien under sidste istid. Indtil videre har
de f�et navnet 'denisovans' efter den hule, hvor knoglen
blev fundet i.

De levede i regionen p� samme tid som neandertalere og moderne
mennesker, men er t�ttere genetisk p� neandertalere. Spor af deres
dna kan dog ses i nulevende mennesker fra forskellige stillehavs�er i
Melanesien.

Det skriver ScienceNOW efter opdagelsen er blevet publiceret online
i tidsskriftet Nature.

Ny art deler forfader med neandertalere

Knoglen, der stammer fra en lille pige, blev fundet i 2008 og har siden
v�ret igennem forskellige analyser p� Max Planck Institutet
for Evolution�r Antropologi i Tyskland.

F�rst kortlagde forskerne pigens mitokondrie-dna (mtDNA), hvilket
viste sig at afvige fra b�de neandertalere og moderne mennesker.
Men mtDNA stammer kun fra moderen og udg�r en meget lille del af
det samlede genom. Derfor gav de f�rste analyser ikke nok data til
at kunne bekr�fte, om der var tale om en ny type menneske.

I det nye studie er det til geng�ld lykkedes forskerne at kortl�gge
70 procent af pigens nukleare dna (nDNA) - det vil sige dna fra
cellekernen.

Ved at sammenligne de nye resultater med genomer fra neandertalere
og moderne mennesker, kan forskerne nu med sikkerhed sige, at den
lille pige ikke tilh�rer nogen af de to kendte menneskearter.

H�jst sandsynlig stammer denisovans og neandertalere fra en f�lles
forfader, men for cirka 640.000 �r siden blev de genetisk skilt
fra hinanden.

Nulevende mennesker har dna-spor

Forskerne sammenlignede ogs� genomet med dna fra 53 forskellige
nulevende befolkningsgrupper, og det viser sig, at enkelte
melanesiske grupper fra Papua Ny Guinea deler bestemte mutationer
med denisovans-gruppen. Forskerne sk�nner derfor, at melanesiere
har arvet mellem fire og seks procent af deres dna fra de udd�de
sl�gtninge.

I forhold til menneskets udviklingshistorie er forskerne kommet med et
bud p�, hvordan de nye data kan passe ind:

Efter neandertalere og denisovans skilte sig fra hinanden, parrede
neandertalere sig med moderne mennesker. Det skete lige efter de
forlod Afrika, men f�r de for 80.000 �r siden begyndte at sprede
sig til Europa og Asien. Senere, mens denisovans levede i det
�stlige Asien, st�dte de p� en gruppe moderne mennesker p� vej
�stp� fra Afrika.

Det kan forklare, at melanesiere b�de har dna fra neandertalere og
denisovans.

Sammen med opdagelse af arten homo floresiensis med �genavnet
'hobbitten' p� den indonesiske � Flores i 2004, kender pal�ontologerne
nu til mindst tre andre menneskearter, der levede p� samme tid, som
da det moderne menneske begyndte at sprede sig ud over hele
kloden.

Last OUTPUT: 11891 news:4cf621b0$0$23759$1472...@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11926

Preben

ulæst,
27. dec. 2010, 07.08.0827.12.2010
til
Den 27.12.2010 kl. 10:39 skrev Kall, Mogens <Jesus.lov...@gmail.com>:

Er det ikke nok, hvis du bare nøjes med at skrive linket?

--
mvh/Preben

Hauge

ulæst,
27. dec. 2010, 08.32.0327.12.2010
til
Den 27-12-2010 13:08, Preben skrev:
> Er det ikke nok, hvis du bare nï¿œjes med at skrive linket?

Han er helt vild med at poste citater, uden selv at have en interesse i
at diskutere det.
Bare kik tilbage i gruppen, evt. som et navn hvor Jesus indgï¿œr, det er
ï¿œn og samme tamme person.

/Hauge

Kall, Mogens

ulæst,
29. dec. 2010, 17.08.1429.12.2010
til

"Preben" <pranSL...@privat.dk> skrev i en meddelelse news:op.vodfz...@preben-pc.flatrate.dk

Jo, men ...

Det kan nu være meget rart at ha' teksten lige ved hånden, når/hvis der er
noget, der bør opfølges.

Dernæst - når en tekst først er nedfældet i en nyhedsgruppe - så er den meget svær
at slette igen (modsat en webside), og det kan også ha' sine fordele.

Også mht. en evt. senere søgning i arkiv-filer ... her letter det også, når der er mulighed
for flere søgeord.

I det aktuelle indlæg kunne ordene "fortidsmenneske, Altaibjergene, istid, neandertalere,
stillehavsøer, Melanesien, ScienceNOW og tidsskriftet Nature" fx. komme på tale.

Last OUTPUT: 11891 news:4cf621b0$0$23759$1472...@news.sunsite.dk

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11933

Kim Ludvigsen

ulæst,
29. dec. 2010, 17.44.1729.12.2010
til
Den 29-12-2010 23:08, Kall, Mogens skrev:

> Jo, men ...
>
> Det kan nu v�re meget rart at ha' teksten lige ved h�nden, n�r/hvis der er
> noget, der b�r opf�lges.

Du er ikke den eneste, der bruger usenet som dit eget
personlige arkiv. Den anden er mentalt syg, hvad er din
undskyldning?

> I det aktuelle indl�g kunne ordene "fortidsmenneske, Altaibjergene, istid, neandertalere,
> stillehavs�er, Melanesien, ScienceNOW og tidsskriftet Nature" fx. komme p� tale.

Hvilket ganske fint finder den p�g�ldende artikel hos
videnskab.dk. Hvis du er bange for, at hjemmesiderne med de
interessante artikler lukkes, s� gem en kopi p� din egen
computer, og gem evt. ogs� en kopi p� en online
backup-tjeneste. Der er ingen grund til at genere alle os
andre, fordi du er bange for, at www skal lukke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undg� virus og andet snavs p� computeren:

Kall, Mogens

ulæst,
30. dec. 2010, 04.01.0930.12.2010
til

"Kim Ludvigsen" <use...@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse news:jpKdnYpkE_xUJIbQ...@giganews.com...

> [...]

> backup-tjeneste. Der er ingen grund til at genere alle os
> andre, fordi du er bange for, at www skal lukke.

Og det er så heri, at du ikke rigtig har sat dig ordentlig ind i dén side af
problematikken, fordi ...

Hvis dét, jeg (eller andre) søger, er en kommentar eller en opfølgning på et indlæg,
der ikke rigtig nemt lader sig finde (uden disse søgeord), da indeholder videnskab.dk
jo IKKE disse informationer, da de jo ikke skriver her på den videnskabelige
nyhedsgruppe.

Og der kunne føjes andre argumenter til, men ... et berettiget spørgsmål melder sig:

Hvorfor i det hele taget denne jammerkoncert ?

Er der ikke bedre ting at foretage sig (i Juledagene) ?

Er det så farligt at have et kopi af en videnskabelig tekst liggende her på
nyhedsgruppen ?

Eller er det et helt andet sted skoen klemmer (fx. ondt i livet) ?

Last OUTPUT: 11891 news:4cf621b0$0$23759$1472...@news.sunsite.dk

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11934

Kim Ludvigsen

ulæst,
30. dec. 2010, 05.06.1430.12.2010
til
Den 30-12-2010 10:01, Kall, Mogens skrev:

> [...]
> jo IKKE disse informationer, da de jo ikke skriver her på den videnskabelige

Prøv lige at tælle, hvor mange indlæg dine trådstarter
resulterer i. Langt de fleste forbliver ubesvarede eler
skaber blot støj. Du er jo ikke engang selv interesseret i
at debatere de pågældende tekster, eftersom du bare
bevidstløst videregiver dem uden at lægge op til debat. Dine
citater er for øvrigt en overtrædelse af Ophavsretsloven.

Siden 13. november har du startet 6 tråde. 3 er ubesvarede,
i 1 gøres der grin med emnet, 1 svares der med, at du bør
nøjes med linket - hvorefter jeg bidrager med at du slet
ikke bør poste den slags indlæg.

Kun 1 indlæg besvares med noget relevant, og det var sjovt
nok det eneste indlæg, hvor du lagde op til en debat ved at
spørge nærmere ind til emnet.

Man fristes til at spørge, hvordan du selv synes, det går -
hvis dit formål er at debatere.

> Hvorfor i det hele taget denne jammerkoncert ?

Fordi du støjer.

> Er der ikke bedre ting at foretage sig (i Juledagene) ?

Jo, lad være med at poste den slags opslag. Og fortsæt med
det efter juledagene.

> Er det så farligt at have et kopi af en videnskabelig tekst liggende her på
> nyhedsgruppen ?

Du kan jo prøve at spørge dig selv, hvordan det ville se ud,
hvis vi alle gjorde det samme med de videnskabelige emner,
vi interesserer os for. Der er mange flere og mere
interessante videnskabelige tekster, end dem du lige har
valgt. En del af dine tekster stammer for øvrigt fra
dagspressen, hvilket nok ikke lige er den mest troværdige
kilde for videnskabelige tekster.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:

Ivar

ulæst,
30. dec. 2010, 13.47.1230.12.2010
til
Kall, Mogens skrev:

> Det kan nu være meget rart at ha' teksten lige ved hånden, når/hvis der er
> noget, der bør opfølges.

Der er igen grund til at kopiere teksten. Hvis det skal haven
nogen mening i en nyhedsgruppe, skal du:
- skrive et kort referat.
- give din egen kommentar eller spørgsmål.
- give et link, til dem der vil læse hele teksten.

Ivar Magnusson

Kall, Mogens

ulæst,
3. jan. 2011, 04.28.0503.01.2011
til

"Kim Ludvigsen" <use...@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse news:2-6dnWx_7MoKxIHQ...@giganews.com...

> [...]
> bevidstløst videregiver dem uden at lægge op til debat. Dine
> citater er for øvrigt en overtrædelse af Ophavsretsloven.

Nå! Ja, dét er jo ikke så godt. Hvori er Ophavsrette da brudt ?

> [...]
> spørge nærmere ind til emnet.
>
> Man fristes til at spørge, hvordan du selv synes, det går -

Mine mål er som oftest langsigtede (over flere år), så indlæg, jeg
skriver navnlig her på den videnskabelige nyhedsgruppe, har ofte
karaktér af data-indsamling mhp. fx. at opstille nye hypoteser.

> Fordi du støjer.

Hmm ...

Du ku' jo anvende Kill-filtret, ikke sandt (det er jo derfor dette filter er oprettet)!

> Jo, ...

(Men Jammerkoncerten fortsatte alligevel)

Hmm ...

Tillad mig at opstille en hypote:

Har tanken strejfet dig, Kim, at du måske han et ubevidst behov for at
hævde dig (for at kompencere for nogle ubehagelige følelser, fx. lavt
selvværd) ?

> [...]

> valgt. En del af dine tekster stammer for øvrigt fra
> dagspressen, hvilket nok ikke lige er den mest troværdige

Da samtalen på intet tidspunkt har kommet ind på selve emnet ang. Menneskets
fortid, og man får den fornemmelse, at det slet ikke er skribentens egentlige ærinde
overhovedet at komme ind på dette, tillader jeg mig hermed at sætte FUT til
udelukkende relevant nyhedsgruppe af "uforklarlige" årsager.

Last OUTPUT: 11891 news:4cf621b0$0$23759$1472...@news.sunsite.dk

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11940

Kall, Mogens

ulæst,
3. jan. 2011, 04.48.0303.01.2011
til

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:mn.f4a37dac8...@nozpamwebspeed.dk...

Heri har du helt ret, Ivar, men der skal også være plads til undtagelser, således
at der ikke opstår tab af vigtig viden.

Hvis du kikker mig efter i kortene, da vil du måske opdage, at jeg kan finde på
at oprette en ny tråd, når der er et nyt interessant emne, ... men at jeg desforuden
(i emne-linie) har knyttet emnet til et allerede eksisterende indlæg.

Og al dette gør jeg netop mht. data-indsamling, således at man senere hen kan
fortsætte (hvor man slap) og inddrage den nye viden.

Et eksempel herpå er:
https://sites.google.com/site/setiv103/home/orientation-points

Fortidsmennesket hører faktisk for mig under samme kategori, men al dette vil
jeg komme ind på sidenhen, og i mellemtiden blot henvise til følgende indlæg:

Sent: Wednesday, March 08, 2006, CET 12:25, GMT 11:25
5180 news:lazPf.8437$Cl2.1...@news000.worldonline.dk
http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/3aab938afe62b256

Såfremt en evt. opfølgning IKKE kommer ind på selve emnet ang. Menneskets
fortid, tillader jeg mig hermed at komme med en EOD.

Last OUTPUT: 11891 news:4cf621b0$0$23759$1472...@news.sunsite.dk

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11941

0 nye opslag