Kraftigt jordskælv på 9,1 R udfor Japan 2011-03-11, CET 06.46 udløste Tsunami

News:

DR1 S140 fre 11 mar 08:29:48
11.marts dr.dk/nyheder 07:13

KRAFTIGT JORDSKÆLV UD FOR JAPAN
Et kraftigt jordskælv ryster har ramt i
havet ud for det nordøstlige Japan.

Skælvet, der er målt til 7.9 richter,
fik bygninger i Tokyo til at ryste.

Samtidig er udsendt en advarsel om
mulig seks meter høj tsunamibølge.

Tsunamivarslet gælder også langs
Ruslands fjernøstlige kyst.

Læs mere ...
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2011/03/11/071002.htm

+

Tsunami skyller gennem dele af Japan efter jordskælv

11. mar. 2011 07.39 Udland Opdat.: 11. mar. 2011 08.38
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2011/03/11/072540.htm

En 10 meter høj tsunami slog ind over kysten i det nordlige
Japan efter et kraftigt jordskælv på 8,9 på Richter-skalaen.

Kraftigt jordskælv rammer Tokyo

Fredag d. 11. mar. 2011 kl. 07:09 af ritzau / Natali Braagaard / trfi

for TV 2 Nyhederne (opd. d. 11/3 2011; 07:56)
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-38043484
:kraftigt-jordsk%C3%A6lv-rammer-tokyo.html

Jordskælvet er blevet målt til 8,9 på rictherskalaen ...

-

VIDEO: Flodbølge æder alt på sin vej

Fredag d. 11. mar. 2011 kl. 08:02 af Trine Fisker, tr...@tv2.dk

for TV 2 Nyhederne (opd. d. 11/3 2011; 08:12)
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-38044613
:video-flodb%C3%B8lge-%C3%A6der-alt-p%C3%A5-sin-vej.html

-

Dansk geolog: Det værst tænkelige

Fredag d. 11. mar. 2011 kl. 08:35 af ritzau / nabr
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-38044517
:dansk-geolog-det-v%C3%A6rst-t%C3%A6nkelige.html

Jordskælvet ramte kort før kl. 7.00 dansk tid. ...

Advarsler sendt til Filippinerne og Rusland
I første omgang blev jordskælvet registreret til 7,9 på
richterskalaen, men det blev senere opgraderet til 9,1 der
regnes som et ekstremt stort jordskælv.

-

Jordskælvet ramte kort før kl. 7.00 dansk tid. ... 06.46.
Dette svarer til 14.46. Se evt. ...

http://www.timeanddate.com/worldclock/city.html?n=248

Tokyo Standard time zone: UTC/GMT +9 hours
No daylight saving time in 2011

-

Hmm ... (input memory from) ...

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev i en meddelelse news:4d79d93b$0$23763$1472...@news.sunsite.dk...

Dog er der alligevel noget vi skal bemærke:

Månen befandt sig i *nærheden* af Japan, da skælvet indtraf.

Dens position på himlen var klokken 05:46 GMT udfor

Længdegrad 162° 22 min. East
Breddegrad 22° 32 min. North

Til sammenligning befinder Tokyo sig på position

Længdegrad 139° 44 min. East
Breddegrad 35° 41 min. North

Månen var altså på vej til at passere området omkring Japan godt og vel 1½ time senere
(dog med en noget sydligere kurs).

Kanske Månen har haft en lille indvirkning på den udløsende faktor (den såkaldte
dråbe, som får bægeret til at flyde over).

12389

Jan Rasmussen

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev i en meddelelse news:4d79e89d$0

> [...]
>

> Kanske Månen har haft en lille indvirkning på den udløsende faktor (den såkaldte
> dråbe, som får bægeret til at flyde over).

"Almost simultaneously with the strong shock that hit Japan and triggered a giant
tsunami in the Pacific, the Russian Kamchatka volcanoes erupted two.
Eruption was accompanied by earthquakes."

http://translate.google.com/translate?js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&sl=pl&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwiadomosci.dziennik.pl%2Fswiat%2Fartykuly%2F325753%2Cna-dalekim-wschodzie-trzesie-sie-ziemia-i-wybuchaja-wulkany.html

Extreme Super (Full) Moon to Cause Chaos?
http://www.accuweather.com/blogs/astronomy/story/46417/extreme-super-full-moon-to-cause-chaos.asp
Coming up later this month (March 19 to be exact) the moon will make its closest approach to Earth
(called lunar perigee) in 18 years. A new or full moon at 90% or greater of its closest perigee to
Earth has been named a "SuperMoon" by astrologer Richard Nolle. This term has been recently picked
up by astronomers. An extreme "SuperMoon" is when the moon is full or new as well as at its 100%
greater mean perigee (closest) distance to earth. By this definition, last month's full moon, this
month's and next month's will all be extreme "SuperMoons".

Jan Rasmussen

Jan Rasmussen

"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse news:4d7a716d$0$56770$edfa...@dtext02.news.tele.dk...

> "Almost simultaneously with the strong shock that hit Japan and triggered a giant
> tsunami in the Pacific, the Russian Kamchatka volcanoes erupted two.
> Eruption was accompanied by earthquakes."

Indonesian Volcano Erupts, Sends Lava and Gas
http://www.novinite.com/view_news.php?id=126132
March 11, 2011, Friday

One of Indonesia's most active volcanoes, Mount Karangetang, erupted Friday, sending lava and
searing gas clouds down its slopes.

The Washington Post reported that volcanology official Agus Budianto said authorities were still
trying to evacuate residents living near the slopes of Mount Karangetang.

There have not been immediate reports of injuries or damages.

The 1 784-meter mountain is located on Siau, part of the Sulawesi island chain. It last erupted in
August, killing four people.

The eruption occurred hours after a devastating 8.9-magnitude earthquake hit Japan and triggered a
Pacific-wide tsunami.

In November 2010, Indonesia's most dangerous volcano, Mount Merapi, erupted and killed at least 58
people and injured dozens.

Jan Rasmussen

Peter Loumann

On Fri, 11 Mar 2011 09:11:41 +0100, Kall, Mogens wrote:

> KRAFTIGT JORDSKÆLV UD FOR JAPAN

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-38083822:jordens-akse-ændret-efter-jordskælv.html?forside

"Ifølge USA's geologiske institut har jordskælvet skubbet jordens akse godt
10 centimeter."

Det betyder vel at polerne har flyttet sig? Skal vi skrive almanakkerne om?

--
pl

Nogo

[...]

Jordens poler og dens overflade er i forvejen i indbyrdes kontinuerlig
bevægelse.
Se nærmere under Chandlers wobble.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chandler_wobble

mvh.
Pede

Vidal

Jeg fatter ikke, hvad det betyder? Er jorden blevet flyttet
10 cm længere væk fra solen?

Næppe.

Men hvad betyder det så?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Herluf Holdt, 3140

Vidal skrev:

> Jeg fatter ikke, hvad det betyder? Er jorden blevet flyttet
> 10 cm længere væk fra solen?
>
> Næppe.
>
> Men hvad betyder det så?

Det er meget enkelt. Hvis du forestiller dig at vores
dejlige planet er ophængt i sådan et stativ, som bærer
en roterende "globus" i størrelse 1:1. Så skal du bare
skille stativet ad og bore et nyt hul gennem globussen
til *aksen* = *akslen*, som kommer ud nøjagtigt 10
centimeter fra det gamle hul - på de rigtige steder ved
Syd- og Nordpolen. :-)

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Max

Hej Herluf

> [...]
> til *aksen* = *akslen*, som kommer ud nøjagtigt 10
> centimeter fra det gamle hul - på de rigtige steder ved

Og da den akse hopper og danser efter forgodbefindene
altid, ja så har det nok ikke den store virkning.

Max

N_B.DK

"Vidal" <vi...@webspeed.dk> wrote in message

> Jeg fatter ikke, hvad det betyder? Er jorden blevet flyttet
> 10 cm længere væk fra solen?
>
> Næppe.
>
> Men hvad betyder det så?

Mon ikke du skal se det som et tegn på at den der bibel du er så ekstrem
vild med, måske ikke ligefrem gør dig klogere?

Jeg ville have sagt inden jeg læste dit indlæg, at alle der har færdiggjort
folkeskolen ved hvad jordens rotations akse er, men ved jo selvfølgelig
heller ikke om du nogensinde har gået i skole.

--
MVH. N_B_DK

Peter Loumann

On Sun, 13 Mar 2011 19:57:37 +0100, N_B.DK wrote:

> "Vidal" <vi...@webspeed.dk> wrote in message

> ... ] ved jo selvfølgelig heller ikke om du nogensinde har gået i skole.

*PLONK*

--
pl

Harald Mossige

Noen mennesker lærer ;-)

N_B.DK

"Peter Loumann" <ped...@tdcadsl.dk> wrote in message

Af hjertet tak for den ligegyldige oplysning.

--
MVH. N_B_DK

Vidal

Tak for svaret. Det undrer mig lidt, man kan bestemme
rotationsaksen så nøjagtigt, at man kort tid efter
skælvet kan konstatere, den er flyttet 10 cm. Jeg har
også set et andet tal, nemlig 10 tommer, som jo er en
noget større forandring, nemlig ca. 25 cm.

Jeg ville have troet, man skulle bruge målinger af dagslængde
og position i forhold til fixstjerner osv for at finde frem til
et eksakt mål for forandringen.

Hvis det var en afvigelse i forhold til månen og solen, ville
det jo have været noget simplere at bestemme, selv om det er
ganske små afvigelser.

Mon ikke tallet er et slag på tasken fra nogen, der trænger
til lidt publicity.

Vidal

Den 13-03-2011 19:57, N_B.DK skrev:
> "Vidal"<vi...@webspeed.dk> wrote in message

> Mon ikke du skal se det som et tegn p� at den der bibel du er s� ekstrem
> vild med, m�ske ikke ligefrem g�r dig klogere?
>
> Jeg ville have sagt inden jeg l�ste dit indl�g, at alle der har f�rdiggjort
> folkeskolen ved hvad jordens rotations akse er, men ved jo selvf�lgelig
> heller ikke om du nogensinde har g�et i skole.

Brink, p� forkant med folkeskolen. ;-)

Max

Hej Vidal

> Mon ikke tallet er et slag på tasken fra nogen, der trænger
> til lidt publicity.

Nok nærmere en computermodel der efter den er blevet
fodret med de data man kender hvorefter den spytter
noget info fra sig som så tolkes i den retning man oplyser.

Max

Nogo

Månens afstand til Jorden er på henved 390.000 km......

Jeg synes ellers, at en tiltagende måne sidder lige ovenpå hovedet.

Jordens akse har en hældning på pt. 23° grader 26 bueminutter og 21.4
buesekunder
(eller ca. 23,4) fra vinkelret på Jordens baneplan (ekliptika).

Da Jordens omkreds ved polerne er 39.992 km,
er 1 grad 111,09 km
1 bueminut er 1851,5 meter (næsten en sømil - som tiltænkt)
1 buesekund er 30,9 meter.

Dvs. en 10 cms "forrykkelse" ved polerne vil blot være udtryk for 1/300 af
et buesekund.

I forvejen varierer Jordens aksehældning imellem ca. 22,6° og 24,3° over
årtitusinder,
og har mindre hældninger (nutation) på plus/minus 0,005 grader indenfor
forløb af knap 19 år.

mvh.
Pede.

"Peter Loumann" <ped...@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:16dpa4wbrdhtg$.1u0hpg38f6ig9$.dlg@40tude.net...

Tror jeg vil følge dit råd, Peter Loumann, idet det jo forventes som et *minimumskrav*,
at folk på denne faglige nyhedsgruppe først og fremmest er seriøse og således
undlader mudderkastning (hvis det ikke er absolut nødvendig).

Det er en ærlig sag at være dum, ubegavet osv. men mudderkastning er en *bevidst*
handling, som saboterer debatten (og dermed flytter fokus bort fra selve emnet, som
jo nogengange kan være enorm vigtig og af afgørende betydning) !

Delay-of-exekvering:
1 day (til evt. at gøre indsigelser)

Last OUTPUT: 12255 news:4d659f74$0$23765$1472...@news.sunsite.dk

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 12401