Et *konkret* eksempel - Was: Guds Almagt contra "dæmonuddrivelse" på kristne ... Opgør med fremgangsteologiens vranglære ... Guds nærhed i stilheden

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev ...

Newsgroups: dk.livssyn.kristendom
Sent: Wednesday, October 06, 2010, CET 16:49, GMT 14:49
Subject: Guds Almagt contra "dæmonuddrivelse" på kristne -
Was: Opgør med fremgangsteologiens vranglære ...
Guds nærhed i stilheden
11672 news:4cac8c6b$0$23765$1472...@news.sunsite.dk
http://groups.google.dk/group/dk.livssyn.kristendom/msg/29bad46bb8f19469

[ ... ]
> Og hvis Gud i Sin Almagt allerede har (ved *egen* kraft) løskøbt mennesker
> ud af djævelens klør (apropos Kol. 1,13), da kan det vel næppe være en
> djævleuddrivelse, man foretager på kristne !
>
> Men hvad er det så, der foregår ?
>
> Det, der i virkeligheden sker, er, at et kristent menneske *fratages* dets
> psykiske forsvarsmuligheder (med dertil hørende risiko for et psykisk
> sammenbrud.
>
> Og er det særlig kærlig gjort overfor et kristent medmenneske (apropos
> kærlighedsloven, Rom. 13,10) ?

Jeg fik *bekræftet* disse ord, idet jeg forleden dag mødte et menneske, som netop havde
været udsat for dette overgreb (i en *sekterisklignende* menighed i nabobyen).

Vedkommende har et skrøbeligt sind; billedlig talt kan man sige, at bymuren (som *beskytter*
personligheden) "kun" er 3 meter høj (modsat ellers 7 meter). Dette bevirker, at vedkommende
kan have psykiske udsving, når/hvis vedkommende krænkes for groft, men ellers går det fint
for vedkommende ... :-)

Og blot fordi et psykisk forsvarssystem ikke lever helt op til minimumskravet (hos perfektionister)
på de 7 meter (apropos perfektionisme), har dette altså absolut INTET med dæmonbesættelse at
gøre!

Hvori er det så, at det *sygelige* (religiøst vanvittige) kommer ind i billedet ?

Offeret *tvinges* til at skulle forsvare sig selv (og skal ligefrem nu bevise, at man IKKE er dæmonbesat)!

Og dermed er vedkommende jo allerede sat i bås (hvilket for øvrigt passet magtsyge mennesker
fint i deres stræben efter kontrol med menigheden osv)

Det er meget stressende, og noget psykisk syge og skrøbelige mennesker faktisk netop
ikke kan tåle! Herved opstår der en art selvopfyldende "profeti"!

Og blot det at sætte andre mennesker i bås; det er SHIRK, altså afgudsdyrkelse (jævnfør
fx. Jak. 2,1) !!!

Det er i hvert fald ikke særlig kristent gjort (sammenlign med Jesu Ord fx. fra John 8,32.36)

Last OUTPUT: 12958 news:4e07a8d8$0$316$1472...@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 12993

tkruse

On 24 Jul., 21:05, "Kall, Mogens" <Jesus.loves.you...@gmail.com>