To personer på 45-knallert?

Christian Bohr-Halling

Må man køre to på en 45-knallert, om den ellers er konstrueret
hertil?

XFUT dk.videnskab.jura

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Bertel Lund Hansen

Christian Bohr-Halling skrev:

> Må man køre to på en 45-knallert, om den ellers er konstrueret
> hertil?

Ikke hvis den er tohjulet. Færdselslovens § 51:

Stk. 6. På tohjulet knallert må ikke befordres andre personer end
føreren. På trehjulet knallert må ikke befordres flere
personer, end knallerten er konstrueret til.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Christian Bohr-Halling

Bertel Lund Hansen <unos...@lundhansen.dk> posting:

>Ikke hvis den er tohjulet. Færdselslovens § 51:

Takker.

Virker en smule mystisk med sådan en begrænsning, synes jeg.

OZ3BTO

"Christian Bohr-Halling" <nos...@cbh.softwolves.dk> skrev i en meddelelse

Nej og ingen 45er burde være indrettet til 2 personer dog kan man til
stortset alle mærker købe fodhviler til passager

Erik

Christian Bohr-Halling

"OZ3BTO" <n...@spam.dk> posting:

> ingen 45er burde være indrettet til 2 personer

Hvorfor ikke?

Niels Kallehauge

Følgende er skrevet af Christian Bohr-Halling:

> Må man køre to på en 45-knallert, om den ellers er konstrueret
> hertil?
>
> XFUT dk.videnskab.jura

NEJ

Brian

"Christian Bohr-Halling" <nos...@cbh.softwolves.dk> skrev i en meddelelse
> Må man køre to på en 45-knallert, om den ellers er konstrueret
> hertil?

Nej.

Brian

"Christian Bohr-Halling" <nos...@cbh.softwolves.dk> skrev i en meddelelse
> Må man køre to på en 45-knallert, om den ellers er konstrueret
> hertil?

Undtagelsen der bekræfter reglen er de ganske få 3-hjulede knallert 45'er
der er lavet til formålet.

nej det må man ikke

Hagar

"Christian Bohr-Halling" <nos...@cbh.softwolves.dk> skrev i en meddelelse

Nej, det må man ikke, den betragtes stadig som en knallert, og knallerter må
man ikke sidde to på.

Hagar

Bertel Lund Hansen

> Virker en smule mystisk med sådan en begrænsning, synes jeg.

Nej, det er ret logisk hvis man kender forhistorien.

På et tidspunkt gik knallerterne fra at være opgraderede cykler
til at være neddroslede miniscootere. Det var da rimeligt
almindeligt at folk kørte to mand på en knallert og argumenterede
med at de var lavet til det (hvad de også var). Det fik
Folketinget til at revidere færdselsloven så det blev tilladt at
køre to mand på en knallert der var bygget til det. *Dagen efter*
kørte nogle tre mand på knallerterne, og det kunne man jævnligt
opleve indtil loven blev ført tilbage. Hvis jeg husker ret,
varede ændringen kun et års tid.

Nighthawk

Christian Bohr-Halling <nos...@cbh.softwolves.dk> wrote in

> Må man køre to på en 45-knallert, om den ellers er konstrueret
> hertil?
>
> XFUT dk.videnskab.jura

Som hovedregel Nej.

Det er et spørgsmål om hvad de danske myndigheder har GODKENDT den til,
ikke hvad den er konstrueret til.

De p.t. eneste 2 jeg kender der er godkendt til 2 personer er Scootcar og
Piaggio APE.

De "almindelige" scooter45 kender jeg ingen der er godkendt til to
personer.

/NH

Rea721

"Hagar" <nog...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, det må man ikke, den betragtes stadig som en
> knallert, og knallerter må man ikke sidde to på.

Det er simpelthen utroligt at 6 "delvist ukendte for jura gruppen" personer
svare direkte forkert på et juridisk spørgsmål når Bertel kl 16:28
ovenikøbet har givet det korrekte juridiske svar med citat fra gældende
lovgivning! Læser i ikke andres svar før i kaster jer over gætteriet?

Jeg tænker på OZ3BTO, Niels Kallehauge, Brian, 4700, og Hagar.

Det er altså ikke godt nok at i tror det er sådan for at svare...i skal sku
vide det eller holde snitterne fra tasteturet.....eller i det mindste
undersøge det og komme med et kvalificeret svar (med en henvisning) til
hvorfor i mener at det er sådan.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Hauge

Rea721 wrote:
> [...]
> 16:28 ovenikøbet har givet det korrekte juridiske svar med citat fra
> gældende lovgivning! Læser i ikke andres svar før i kaster jer over

Nok fordi svaret _ikke_ kan ses i dk.fritid.knallert, hvor spørgsmålet også
blev stillet, men Xfuttet hertil, så ingen der kan se at der er svaret..
Det er da mere utroligt at du ikke kan se det...

/Hauge

Christian Bohr-Halling

"Rea721" <sk...@721.dk> posting:

> [...]
>ovenikøbet har givet det korrekte juridiske svar med citat fra gældende
>lovgivning! Læser i ikke andres svar før i kaster jer over gætteriet?

De har sikkert ikke set Bertels eller andres svar. Det er XFUT'et
til jura-gruppen, og derfor optræder det ikke i andre grupper
(d.f.knallert). Det vil sige, holder man normalt kun d.f.knallert,
ser man ikke et eneste af svarene, der allerede er kommet, og så
tror man, man svarer som den første.

Rea721

"Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse

> Nok fordi svaret _ikke_ kan ses i dk.fritid.knallert,
> hvor spørgsmålet også blev stillet, men Xfuttet hertil,
> så ingen der kan se at der er svaret..

Du har nok ret.

> Det er da mere utroligt at du ikke kan se det...

Touche :-)

Søren W

> Må man køre to på en 45-knallert, om den ellers er konstrueret
> hertil?

Nix.. Men du kan købe en MC scooter... koster ikke meget mere end en
scooter.. kan køre hurtigere og du må sidde 2 derpå..

/SWP

Hauge

Christian Bohr-Halling wrote:
> XFUT dk.videnskab.jura

Som info til begge grupper, så er der kommet ca. 10 svar af varierende
kvalitet..
De kan alle ses i gruppen dk.videnskab.jura, så nu behøves der ikke skrives
indlæg af varierende rigtighed til det spørgsmål mere, ellers henvises der
til tråden i jura.

FUT: dk.snak der betyder at svar til dette indlæg kan læses der.

/Hauge

Per

Rea721 wrote:
> [...]
>
> Det er altså ikke godt nok at i tror det er sådan for at svare...i
> skal sku vide det eller holde snitterne fra tasteturet

Langt de flest der svarer i denne gruppe har intet med Jurister eller
politifolk at gøre = dem der ved noget om Jura pga. de har lært det under
deres uddannelse.

Der er alt for mange ikke uddannede der svarer på indlæg og det skal man
altså tage højde for.

/Per

Kim2000

"Christian Bohr-Halling" <nos...@cbh.softwolves.dk> skrev i en meddelelse

> Må man køre to på en 45-knallert, om den ellers er konstrueret
> hertil?

Ja, på min Bigmax (tror jeg den hedder) er der dels fodstøtte og så står det
på registringsattesten at der må køre 2 på den. Så svaret må være at se på
registringensattesten.
mvh
Kim

Kim2000

"Nighthawk" <nigh...@no.valid.email> skrev i en meddelelse

På min registreringsattest står der:
Antal siddepladser: 2

og det er en PGO Big Max som skulle være Danmarks mest udbredte.

mvh
Kim

Brian

"Rea721" <sk...@721.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sku vide det eller holde snitterne fra tasteturet.....eller i det mindste
> undersøge det og komme med et kvalificeret svar (med en henvisning) til

Så må jeg hellere forsvare mig selv. I mit første svar skriver jeg kort og
kontant 'nej'. Spørgsmålet blev stillet i dk.fritid.knallert, hvor lign.
spørgsmål er stillet før. I DK må man ikke køre 2 på en 45'er _bare_ fordi
den er konstrueret til det - det var det der blev spurgt om, og i en gruppe
som d.f.knallert må svaret "nej" være tilstrækkeligt.
I mit andet svar har jeg opdaget XFUT'en og derfor skriver jeg at der er
ganske få 3-hjulede, hvor det er tilladt.
Alt sammen er rigtigt, så hvorfor skriver du at det er "direkte forkert"?

Rea721

"Brian" <Suz...@cool.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fordi den er konstrueret til det - det var det der blev
> spurgt om, og i en gruppe som d.f.knallert må svaret

Dit svar landede ikke i knallert gruppen men jura gruppen......

> I mit andet svar har jeg opdaget XFUT'en og derfor
> skriver jeg at der er ganske få 3-hjulede, hvor det er
> tilladt.

....hvor du så Bertels svar og kom på andre tanker.

> Alt sammen er rigtigt, så hvorfor skriver du at det er
> "direkte forkert"?

Fordi svaret "Nej" ikke kan stå alene (i en juragruppe) da det er ikke
fyldest gørende nok, specielt ikke når Bertel har givet det helt rigtige
svar (som du ikke så til at starte med) Personligt har jeg det sådan at når
jeg ser en fut eller xfut bevæger jeg mig normelt til _den_ gruppe for at se
om der er svaret osv.

Lidt i samme stil som du, (hvis du skal svare korrekt,) skal svare på hvor
stærkt du må køre på en motorvej, så er svaret 130 km/t alene ikke godt nok.
Svaret er "efter forholdene dog maks 130 Km/t med mindre at andet er
skiltet"

Men bemærk venligst at jeg svarede Hagar's indlæg hvor han ovenikøbet
"begrunder" sit svar....dit navn blev blot nævnt da der var seks der skrev
nej.

Nok om det.....du så ikke dit svar røg i juragruppen, jeg så ikke at jeres
svar ikke røg til knallert gruppen samtidigt.

H. Bojer

Kim2000 wrote:

Registreringsattesten er vel ikke bevis nok til at angive, hvor mange der
lovligt kan køre på den?

Da loven siger noget andet, er det vel den der er gældende?

Med andre ord, så skulle man udskifte alle registreringsattester, hvis man
foretog en lovændring fra en til to på en tohjulet knallert.

Desuden er det vel lovligt i andre lande, hvor det er lovligt at køre to på
en tohjulet knallert, hvilket registreringsattesten viser?
--
Ingen signatur her!

OZ3BTO

"Christian Bohr-Halling" <nos...@cbh.softwolves.dk> skrev i en meddelelse

Som jeg husker det står der i foreskrifterne til 45er at de kun må være
indrettet til 1 person

Også derfor at maskiner som RS50 Derbi GPR osv af gearmaskinerne leveres
UDEN bagfordhviler .. De kan dog købes ved siden af som mange gør ..
Køre selv på en Aprillia classic og har self montert bagfodhvilere

Erik

Christian Bohr-Halling

"Søren W" <me på/fra cacba snavs dk> posting:

>Nix.. Men du kan købe en MC scooter... koster ikke meget mere end en
>scooter.. kan køre hurtigere og du må sidde 2 derpå..

Det kræver blot, du har MC-kørekort, hvad jeg dog har.

Det er nu også en del dyrere med en MC eller "rigtig" scooter. Mit
spørgsmål skyldes, at jeg har set, man som ferierende kan leje en MC
eller en 45-knallert til anvendelse i ferieområdet. Førstnævte
koster 800 kr/dagen. Sidstnævnte koster 200 kr/dagen. En del penge
at spare, især hvis man kunne nøjes køre to på sådan en 45-knallert.

Jeg er næsten ved at tro, bøden (for det er vel det, man får) bliver
billigere end at leje to.

Verner

On Tue, 5 Jun 2007 18:16:46 +0200, Bertel Lund Hansen
<unos...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>Folketinget til at revidere færdselsloven så det blev tilladt at
>køre to mand på en knallert der var bygget til det. *Dagen efter*

Joh - Og det gjorde man såmænd også før lovens vedtagelse.
Ganske som det sker nu om dage.

De knallerter man kunne køre 2 på, var SVJH "stor Puch", Kreidler
Floret, "en eller anden SCO-ting", og en stor Tomos. Begge personer
skulle desuden bruge styrthjelm og "piloten" skulle være 16 år (Det
var forresten i samme omgang man satte alderen til "almindelig
knallert" ned fra 16 til 15 år, AFAIR).

>opleve indtil loven blev ført tilbage. Hvis jeg husker ret,
>varede ændringen kun et års tid.

Det er også det jeg husker. (Ikke at det gør det mere rigtigt, altså
:-)))

Verner

Bertel Lund Hansen

Verner skrev:

[Om at køre tre på knallert]

> Joh - Og det gjorde man såmænd også før lovens vedtagelse.

Ikke i noget der bare ligner samme udstrækning, så det er
misvisende at sige at det samme skete før loven blev ændret. Jeg
havde indtil da aldrig set tre på en knallert. I dagene efter så
jeg det flere gange hver dag, og det holdt op da loven blev
ændret tilbage.

Verner

On Thu, 7 Jun 2007 11:07:00 +0200, Bertel Lund Hansen
<unos...@lundhansen.dk> wrote:
>[Om at køre tre på knallert]

>Ikke i noget der bare ligner samme udstrækning, så det er

>misvisende at sige at det samme skete før loven blev ændret. Jeg

Det er nok "bare" et spørgsmål om hvor i landet man boede :-))
Jeg så det ofte, både før og efter lovændringen. Det stoppede heller
ikke ved tilbageændringen. Men indrømmet, det var ikke flere gange om
dagen.

Verner

Stig Johansen @

Verner wrote:

> [...]
> skulle desuden bruge styrthjelm og "piloten" skulle være 16 år (Det
> var forresten i samme omgang man satte alderen til "almindelig

Du husker helt rigtigt. Min 14 mdr. ældre bror fik knallert som 16 årig, og
jeg kunne lovligt sidde bag på (Stor Puch).

Kort tid efter blev det ulovligt at køre 2 på, men til gængæld kunne man få
knallert som 15 årig. Det betød, at jeg fik knallert som 15 årig.

Stig Johansen

Per Henneberg Kristensen

Stig Johansen wrote:

> [...]

> Kort tid efter blev det ulovligt at køre 2 på, men til gængæld kunne
> man få knallert som 15 årig. Det betød, at jeg fik knallert som 15

Jeg fyldte 15 i april 71 - jeg mener at det blev lovligt 1. maj at køre som
15-årig.

--
Per, Esbjerg

Jesper Jørgensen

Det må man ikke.
En knallert i DK er kun til en person.

> [...]

>--
> What is life, except excuse for death,
> or death, but an escape from life. -Ukendt

JJ

Per Henneberg Kristensen

"Jesper Jørgensen (slet PW08R)" <annieo...@PW08Rpost.tele.dk> skrev i
meddelelsen news:11861794690.5...@dtext.news.tele.dk...

> Det må man ikke.
> En knallert i DK er kun til en person.

Jeg kan ikke se det oprindelige spørgsmål. Men visse Knallert-45 må køre med
2 personer. De har flere hjul end gennemsnittet af knallert-45´erer :)

--
Per

Rea721

<annieo...@PW08Rpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det må man ikke.
> En knallert i DK er kun til en person.

Flot at du svare på en 2 mdr gammel og "uddebateret" tråd, dit svar er
unikt...mange tak.