Danmark har været et dumt svin under enevældet - Danmark bombede Algier

Videnskab.dk skriver i dag lørdag i deres nyhedsbrev, at ...

Danmark bombede Algier - og glemte alt om det

30. juni 2009 kl. 10:08

(Nå! Der er åbenbart tale om en art genoptrykning af en gammel artikel.)

http://videnskab.dk/kultur-samfund/danmark-bombede-algier-og-glemte-alt-om-det

Danmark førte sig frem med alliancer, fredstraktater og bombninger af udenlandske
storbyer i 1700-tallet. Men begivenhederne blev skrevet ud af Danmarkshistorien af
politiske årsager.

Det er nok svært at forestille sig, at Danmark skulle have været i krig med Nordafrika.

Men ifølge historiske kilder bombarderede en dansk flåde faktisk havnebyen Algier i 1770.

Det ...

Last OUTPUT: 12255 news:4d659f74$0$23765$1472...@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 12425

Jan Kronsell

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> med Nordafrika.
>
> Men ifølge historiske kilder bombarderede en dansk flåde faktisk havnebyen

Det er nu ikke skrevet ud af historien. Det fremgår sågar af den
særudstilling om pirater, som i øjeblikket kan ses på Orlogsmuseet på
Christianshavn.

Danmark havde mellem 1746 og 1770 flere gange forsøgt at slutte fred med de
nordafrikanske pirater, men hver gang brød piraterne freden, og Danmark
sendte en flåde til Middelhavet. Algier var piraternes hovedtilholdssted og
i 1770 forsøgte en dansk flåde gennem et bombardement af byen at få
gennemtvunget en fredsslutning. Det lykkedes ikke og nordafrikanske pirater
blev ved at overfalde blandt andet danske skibe helt frem til midten af
1800-tallet. Piraterne nøjedes i øvrigt ikke med at overfalde skibe i
Middelhavet, men drog også ud i Atlanten og plyndrede blandt andet et på
Island og Færøerne, der begge var dansk område.

Jan

Peter Loumann

On Sat, 19 Mar 2011 11:46:34 +0100, Kall, Mogens wrote:

> [...]

> storbyer i 1700-tallet. Men begivenhederne blev skrevet ud af Danmarkshistorien

N�h. Begivenheden er omtalt i den brede og popul�re Gyldendals og
Politikens Danmarkshistorie bd. 9 af Ole Feldb�k (1990). Den er ogs�
udf�rligt omtalt i Danmarks krigshistorie (2010).

> af politiske �rsager.

Det tror jeg ikke. Hvad skulle det v�re for nogen?

Man ser j�vnligt at medier uden research sensationelt opdager fortielser i
historieskrivningen / - forskningen. Odagelsen her er: Enev�ldens "Danmark
var ikke en fredelig sm�stat", en afsl�ring der ikke kan komme bag p�
nogen med interessere for perioden.

--
pl