Google Grupper har inte längre stöd för nya Usenet-inlägg eller -prenumerationer. Historiskt innehåll förblir synligt.

Josty kits specs

337 visningar
Hoppa till det första olästa meddelandet

Frank Johnson

oläst,
10 nov. 2004 05:32:442004-11-10
till
Hej Alle

Er der nogle der har nogle specs på nogle gamle 100W (vist) MOSFET
forstærker moduler fra josty kits. Jeg tror de er fra josty kits, men er
ikke sikker. Der står i alt fald made in denmark på printet.

På printet står der desuden:

AF100/MOS-FET AMP/200885

Transistorerne er K405 / J115 (Toshiba vist)
mvh Frank

Martin Axelsen

oläst,
10 nov. 2004 07:05:352004-11-10
till
"Frank Johnson" <frankj...@mail.dk> wrote in message

Hvis du spørger efter Dan inde i Brinck Elektronik så tror jeg du får svar..
:-)
(Såfremt det virkelig er fra JostyKit)

Martin

Poul Erik

oläst,
10 nov. 2004 07:42:562004-11-10
till

AF100 passer ikke på nogen af byggesættene i mine AE80 bøger.

Transistorne er heller ikke dem der er i Josty Kits 100W modul
(AF410).

Hvor de så er fra, ved jeg ikke.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
== __o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lin...@mail.tele.cykeldk

Frank Johnson

oläst,
10 nov. 2004 13:46:212004-11-10
till
Nogle bud på hvad det kan være?? Det er ikke Brincks. Og det er fra DK.

"Frank Johnson" <frankj...@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Michael Meidahl Jensen

oläst,
10 nov. 2004 13:53:112004-11-10
till

"Frank Johnson" skrev i en meddelelse

> Nogle bud på hvad det kan være?? Det er ikke Brincks. Og det er fra DK.

Jan Soelberg som grundlage Josty Eletronic senere Josty
Kit havde et firma som hed Circuit Design i 80'erne
nogle af de kit hed også AF HF osv , kan de mons tro være et af dem
transistorene du nævner er i hvertfald tidligst midt 80'erne

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Kim

oläst,
11 nov. 2004 04:50:572004-11-11
till
On Wed, 10 Nov 2004 19:53:11 +0100, "Michael Meidahl Jensen"
<m...@SPAMFRItidsfaktoren.dk> wrote:

>Jan Soelberg som grundlage Josty Eletronic senere Josty Kit

Det er forkert.

Josty Electronic er grundlagt af
Jørgen Ølgaard og Steen Bolbroe.

Navnet Josty er en "sammensætning" af Jørgen, Steen samt en 3. person.

Jan Soelberg blev senere ansat.

P.gr.a uenighed blev firmaet i feb. 1970 delt til :
Josty Kit & Josty Electronic ( senere Josti Electronic ).

Jan Soelberg fortsatte i Josty Kit.

>havde et firma som hed Circuit Design i 80'erne

Ja, da Josty Kit gik nedenom & hjem oprettede Jan Soelberg
Circuit Design.

--
Kim

Per Thomsen

oläst,
11 nov. 2004 09:56:472004-11-11
till

> Det er forkert.
>
> Josty Electronic er grundlagt af
> Jørgen Ølgaard og Steen Bolbroe.

Som også er forkert.

Steen Bolbroe grundlagde Josty Kit, senere kom Jørgen Ølgaard til.

> Jan Soelberg blev senere ansat.
>
> P.gr.a uenighed blev firmaet i feb. 1970 delt til :
> Josty Kit & Josty Electronic ( senere Josti Electronic ).

Josty Electronic blev startet af Jørgen Ølgaard. Og Steen Bolbroe fortsatte
i Josty Kit.

> Jan Soelberg fortsatte i Josty Kit.

> Ja, da Josty Kit gik nedenom & hjem oprettede Jan Soelberg
> Circuit Design.

Firmaet flyttede faktisk til Sverige.

Per :o)

Michael Meidahl Jensen

oläst,
11 nov. 2004 10:08:222004-11-11
till

"Kim" skrev i en meddelelse

"Michael Meidahl Jensen"

> Det er forkert.

Kilderne til oplysningerne om Josty Kit er få ,jeg har altid troet at Jan
Soelberg var stifter af
Josty , kan du ikke oplyse dine kilder til din viden, den sande historie om
Josty er jeg meget intersessert
i ,det er jo et stykke "hobby Elektronik Historie"

Søren

oläst,
11 nov. 2004 10:40:582004-11-11
till
Hej Frank,

> [...]
> forstærker moduler fra josty kits. Jeg tror de er fra josty kits, men er
> ikke sikker. Der står i alt fald made in denmark på printet.

Jeg synes at huske noget om en MOSFET Amp der var på tegnebordet hos Jan
Soelberg ret kort før Josty Kit drejede nøglen om, men mener nu at den var
på 300..500W - det kunne måske være noget prototypeværk, et eksemplar fra
en prøveserie, eller en videreudvikling i CD-regi.

"200885" - mon det står for 20 august 1985 ? I så fald kan det ikke være
fra Josty Kit, for i '85 var Jan i fuld gang med CD nede på sydkysten og
Josty Kit en saga blot.

--
Venlig hilsen,
Søren

HKJ

oläst,
11 nov. 2004 11:40:542004-11-11
till

"Søren" <Lo...@iNO-SPAMt.dk.invalid> wrote in message

> [...]
> på 300..500W - det kunne måske være noget prototypeværk, et eksemplar fra
> en prøveserie, eller en videreudvikling i CD-regi.

Mon det er AF500, de forløbige specs (fra 1980) siger 200..250 watt, 500
watt brokoblet.

Poul Erik

oläst,
11 nov. 2004 11:53:132004-11-11
till
On Thu, 11 Nov 2004 15:40:58 +0000 (UTC), "Søren"
> [...]
>på 300..500W - det kunne måske være noget prototypeværk, et eksemplar fra
>en prøveserie, eller en videreudvikling i CD-regi.

I AE 80 skrives følgende:

"AF500 udgangs modulforstærkeren er ikke færdigudviklet ved
AE80-bogens udgivelse, hvorfor følgende afsnit alene må opfattes som
ideeksempel på en MOS-FET POWER forstærker. En En markedsføringsdag
kan endnu ikke fastsættes. Meddelelse om dette vil blive givet i
fagpressen. Det samme gælder modulerne AF501, AF510 og NT500. De er
godt nok færdigudviklet, men mindre tilpasninger vil ske ved MOS-FET
forstærkerens endelige udvikling."

Som overskrift omtales dden som en 250 Watt forstærker.

>"200885" - mon det står for 20 august 1985 ? I så fald kan det ikke være
>fra Josty Kit, for i '85 var Jan i fuld gang med CD nede på sydkysten og
>Josty Kit en saga blot.

Poul Erik

Frank Johnson

oläst,
11 nov. 2004 12:20:032004-11-11
till
Jeg har seks moduler og der står 200885 på dem alle. Prøver lige at fange et
digital kamera i næste uge og ligge et billede i binæer.

mvh Frank

"Poul Erik" <lin...@mail.telecykel.dk> skrev i en meddelelse

Poul Erik

oläst,
11 nov. 2004 12:36:012004-11-11
till
On Thu, 11 Nov 2004 18:20:03 +0100, "Frank Johnson"
<frankj...@mail.dk> wrote:

>Jeg har seks moduler og der står 200885 på dem alle. Prøver lige at fange et
>digital kamera i næste uge og ligge et billede i binæer.

Det vil desværre ikke hjælpe meget, da den tekst jeg har skrevet af,
står der hvor billederne normalt er.

Kim

oläst,
11 nov. 2004 12:40:092004-11-11
till
On Thu, 11 Nov 2004 15:56:47 +0100, "Per Thomsen"
<PerThom...@hotmail.com> wrote:

>Som også er forkert.

Delvis.

Oprindeligt hed firmaet blot Josty
og ER grundlagt af Jørgen Ølgaard og Steen Bolbroe.

>Steen Bolbroe grundlagde Josty Kit,

Ja.

>senere kom Jørgen Ølgaard til.

Forkert.

Jørgen Øllgård ansatte Jan Soelberg ( i den fælles tid - før 1970 ).

>Josty Electronic blev startet af Jørgen Ølgaard.
>Og Steen Bolbroe fortsatte i Josty Kit.

Ja.

>Firmaet flyttede faktisk til Sverige.

Josty Kit lukkede i Danmark og resterne blev købt for et lille
beløb af den svenske afd. - af en tidligere medarbejder - Ole Hagelin,
som prøvede at få gang i den igen, men senere måtte opgive og lukkede.

Jørgen Øllgård stod bag alle konstruktioner under nummer 300
( med hjælp fra enkelte kollegaer ( blandt andet Jan Soelberg ))
og de er lavet i den fælles tid før 1970 :-)

Der blev ved delingen i feb. 1970 lavet en overenskomst med at
JOSTY-KIT kun måtte lave nye kit med numrene 300 til 599,
mens Josty Electronic ( senere Josti Electronic ) måtte bruge
numrene over 600.

Hver især måtte de godt forsat producere de ting,
der var lavet i den fælles tid, alle med numre under 300.

Jørgen, Jan & Steen er/var uddannede som radiomekanikere.
Jørgen & Steen har været i lære hos Phillips.

Jan kaldte sig endda ingeniør, men var det kun af navn.
Jan døde efter et helikopter-styrt.

Jeg har personligt mødt dem alle.

--
Kim

TGD

oläst,
11 nov. 2004 12:49:402004-11-11
till

"Martin Axelsen" <dsl1...@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Hvis du spørger efter Dan inde i Brinck Elektronik så tror jeg du får
> svar..
> :-)
> (Såfremt det virkelig er fra JostyKit)

Er Aage Nielsen ikke mere korrekt, de har ligget ved siden Josty

TGD

oläst,
11 nov. 2004 12:50:212004-11-11
till

> [...]

> forstærker moduler fra josty kits. Jeg tror de er fra josty kits, men er
> ikke sikker. Der står i alt fald made in denmark på printet.

www.aanielsen.dk her fra deres hjemmeside:

Hvem er Aage Nielsen ?
Selve personen Aage Nielsen er oprindeligt cykelhandler og hans første
efterfølger solgte lakplader fra en butik i Fiolstræde.
Firmaet AAGE NIELSENs Eftf. har i mange år udelukkende beskæftiget sig med
handel med elektronikkomponenter. Op gennem halvtredserne og tresserne var
arbejdsområdet hovedsageligt reparation af båndoptagere, pladespillere m.v
men forsigtigt prøvede man at lancere 10 små byggesæt og en lærebog fra det
nu hedengangne JOSTY KIT, og der skulle ikke gå længe før sortimentet blev
kraftigt udvidet. Det at firmaet lå side om side med JOSTY KIT gjorde det
nemt at styre lageret, for var der noget der manglede blev det hentet på 2
minutter medens kunden ventede i butikken.

HKJ

oläst,
11 nov. 2004 12:59:572004-11-11
till

"Poul Erik" <lin...@mail.telecykel.dk> wrote in message

> Det vil desværre ikke hjælpe meget, da den tekst jeg har skrevet af,
> står der hvor billederne normalt er.

Her er et billede af AF500 (Sansynligvis en prototype):
http://hjem.get2net.dk/hkj/041111-002.jpg

Poul Erik

oläst,
11 nov. 2004 14:19:372004-11-11
till

Det ligner, hvis det ikke er, billedet der er i "Jostykit 1980", hvor
netop bagsiden er vist. Billedet siger desværre ikke meget om hvordan
de forskellige komponenter er anbragt.

Men du har nok ret i, at det er af en af prototyperne.

Alle de andre billeder er af forsiderne.

Frank Johnson

oläst,
11 nov. 2004 14:26:242004-11-11
till
Tager nu et billede alligevel... *Måske er der en der kan genkende dem....

mvh Frank

"Poul Erik" <lin...@mail.telecykel.dk> skrev i en meddelelse

Søren

oläst,
11 nov. 2004 15:31:392004-11-11
till
Hej Henrik,

> Mon det er AF500, de forløbige specs (fra 1980) siger 200..250 watt,
> 500 watt brokoblet.

Det kunne det meget let være, jeg husker blot at den var omtalt som en
semi-proff forstærker og de eneste fotos jeg har set var en alufront/-kasse
med et meget minimalistisk og stringent 80'er look.

KHJ

oläst,
11 nov. 2004 18:33:242004-11-11
till
Per Thomsen wrote:

> [...]

Ja, ude i Vangede. Senere flyttede han til Ballerup, men havde også noget
hjemme i Albertslund, hvor han også startede Circuit Design, inden det
flyttede til Karlslunde.

Jan var også kendt som licensereret radioamatør, hvor jeg ofte havde kontakr
med ham på 2 m.-båndet. Jeg besøgte ham flere gange på hjemmeadressen i
Albertslund og har da såmænd et par af hans strømforsyninger endnu.

Desværre nåede han ikke lang med det, inden han styrtede ned med en
helikopter.

> Firmaet flyttede faktisk til Sverige.
>
> Per :o)

Konen kørte firmaet videre, men hvornår skulle det være flyttet til Sverige?
--
Med venlig hilsen
KHJ

Per Thomsen

oläst,
12 nov. 2004 02:21:092004-11-12
till
> Josty , kan du ikke oplyse dine kilder til din viden, den sande historie
om
> Josty er jeg meget intersessert
> i ,det er jo et stykke "hobby Elektronik Historie"

Jeg har arbejdet under Steen i mange år.

Per :o)

Martin Axelsen

oläst,
12 nov. 2004 13:00:362004-11-12
till
"TGD" wrote:
> <klip>

> Er Aage Nielsen ikke mere korrekt, de har ligget ved siden Josty

Jeg mener han har en komplet samling af vejledninger fra Josty,
men ellers har du da ret :-)

Martin

JBH

oläst,
12 nov. 2004 16:23:302004-11-12
till
"Frank Johnson" <frankj...@mail.dk> skrev i en meddelelse

Kunne det være den her ?

AF100.

100-150Watt JostyKit MOS-FET Audio forstærker. Printet er mærket :
CA50-AMP/031083 High Power Audio Amplifier Copyright Jan Soelberg.
Strømforsyningselektrolytterne og dioderne sidder også på printet.

mvh
JBH

Frank Lyngaae

oläst,
13 nov. 2004 14:09:002004-11-13
till

"Michael Meidahl Jensen" <m...@SPAMFRItidsfaktoren.dk> skrev i en meddelelse
Hejsa Michael

Prøv evt. at kontakte www.josti.dk, da jeg mener at indehaveren hedder
Jørgen Ølgaard. Det kunne jo være at der var en sammenhæng.

--
Venlig Hilsen

Frank Lyngaae

KHJ

oläst,
13 nov. 2004 19:24:122004-11-13
till
Frank Lyngaae wrote:

> Prøv evt. at kontakte www.josti.dk, da jeg mener at indehaveren hedder
> Jørgen Ølgaard. Det kunne jo være at der var en sammenhæng.

Ja, det skal fedt hjælpe. Jørgen Ølgaard og Jan Solberg røg i totterne på
hinanden, hvorefter Jørgen Ølgaard rykkede ind på Sortedams Doseringen, og
Jan blev i Vangede, men flyttede senere, vist nok til Ballerup. Han boede
selv i Albertslund.

Frank Johnson

oläst,
15 nov. 2004 05:02:052004-11-15
till
måske, både dioder til ensretning 1N5404 vist og lytterne 2 stk. 2200uF@50V
sidder på printet....

"JBH" <skodk...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Frank Johnson

oläst,
15 nov. 2004 16:31:352004-11-15
till
Hej alle nysgerige

Har netop modtaget en scannet manual/diagram fra Johnny (JBH), og det er
netop den jeg søgte. Altså er der tale om:
AF100. 100-150Watt JostyKit MOS-FET Audio forstærker. High Power Audio
Amplifier Copyright Jan Soelberg.

mvh Frank

"JBH" <skodk...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Søren

oläst,
17 nov. 2004 11:03:162004-11-17
till
Hej Frank,

> Prøv evt. at kontakte www.josti.dk, da jeg mener at indehaveren hedder
> Jørgen Ølgaard. Det kunne jo være at der var en sammenhæng.

Et kort blik på logoet øverst siger vist det hele :)

Per Thomsen

oläst,
18 nov. 2004 10:01:112004-11-18
till

> Et kort blik på logoet øverst siger vist det hele :)

Ja, så ligner http://www.jostydata.se/ mere det gamle Josty

Per :o)

HKJ

oläst,
18 nov. 2004 10:54:242004-11-18
till

"Per Thomsen" <PerThom...@hotmail.com> wrote in message

> Ja, så ligner http://www.jostydata.se/ mere det gamle Josty

Ihvertfald logoet, vareudvalget ligner ikke en hobby elektronik forretning.
Men de har selvfølgelig også skiftet "kit" ud med "data".

Kim

oläst,
18 nov. 2004 12:58:362004-11-18
till

Det har du misforstået.

Jeg sidder her med det første "katalog"
fra Josty-kit fra 1966 - en foldet A4 side.

Bagsiden er prydet med samme logo som på www.josti.dk
dog med navnet "Josty Electronic".

--
Kim

Søren

oläst,
18 nov. 2004 23:25:542004-11-18
till
Hej Per,

> Ja, så ligner http://www.jostydata.se/ mere det gamle Josty

Næh, du er bare ikke gammel nok ;)

Lars T. Thomsen

oläst,
19 nov. 2004 15:54:012004-11-19
till

"Kim" <Jen...@post6.tele.x> wrote in message

Jeg har en samling af deres byggesættegninger fra starten af 70'erne. Både
http://www.josti.dk (Josty Electronic) og http://www.jostydata.se/ (Josty
Kit). Rent faktisk har de også kombineret de to logoer, med udgangspunkt i
http://www.jostydata.se/ (Josty Kit).og med http://www.josti.dk - logoet
placeret, istedet for den originale graf! :-)

Hilsen
lars

Per Thomsen

oläst,
23 nov. 2004 03:21:412004-11-23
till
> Hej Per,

> Næh, du er bare ikke gammel nok ;)

Tak som byder. Det er sjældent at høre den kommentar, men dejligt :)

Jeg har fundet en AE fra 1975 (7. udgave) frem. I den er der Josty Kit
byggesæt, hvor der på printet er et logo der minder om ovenstående.
Selvfølgelig står der 'Kit' i stedet for 'Data'.
Samme logo optræder i udgaven fra 1980 som er opdelt i 2 bind, hvor 2. bind
er Josty Kit byggesæt med diagrammer og virkemåde.

Per :o)

0 nya meddelanden