Seksualitet er ikke kun krop - Was: Det levende hus

"Jesus-loves-you" skrev

News:dk.videnskab.psykologi
Sent: Thursday, January 01, 2009, CET 10:03, GMT 09:03
Subject: Det levende hus
8265 news:gji0tu$7op$1...@newsbin.cybercity.dk

> Udenfor kunne man høre Bygmesteren tale med nogle fremmede mennesker. De
> kom fra en anden skyskraber.
> De havde en person med, som lå på en båre. De fortalte, at
> vedkommende var styrtet mange etager ned i en elevatorskakt, fordi
> en-eller-anden idiot havde fjernet elevatoren!
[ ... ]
> [...]
> etage, som ingen havde hørt om før. Den må have været skjult; uden en
> adgang til området.
>
> Om den tilskadekomne så denne skjulte etage under faldet ned i
> elevatorskakten; det melder historien ikke noget om, men vedkommende så
> ligefrem en hel have som en art skjult skat.
>
> Det bli'r aftalt at gå på jagt efter denne forsvundne have ... :-)
>
> Både børn, mødre, aber, katte; ja kort sagt: *alt*, hvad der kan krybe
> og gå (og bæres på) vil med skattejagt (1.Kor. 12,26).
>
> And then I heard a voice said:
>
> 2009-01-01, Thursday, day no 1 in the year, CET 09:31, GMT 08:31

Dette afstedkom nogle indlæg omhandlende seksualitet (i selvsamme tråd):

Angående Frigiditet ...

Sent: Monday, January 05, 2009, CET 11:44, GMT 10:44
8278 news:gjsob1$1f8o$1...@newsbin.cybercity.dk

> Det handler først og fremmest om at være *tryg* midt i legen/seksualiteten
> (modsat angst-følelsen).
>
> En såkaldt "kold-Tyrker" kunne eventuelt være det at leve (dit
> *privatliv*) som Adam og Eva; altså nøgen, så du vænner dig til, at du i
> din personlighed ér en seksuel skabning, og at denne IKKE skal være
> forbundet med nogen-som-helst præstation ...

Angående løssluppen sex ...

Sent: Thursday, January 08, 2009, CET 22:20, GMT 21:20
8287 news:gk5qnf$1pav$1...@newsbin.cybercity.dk

> Kanal 5 (p120) Tor 08 Jan (2009, CET) 21:43:26
>
> For meget sex dræber lysten
>
> Det kan give bagslag, hvis du skifter
> din sexpartner ud, lige så tit som du
> skifter undertøj. Mange er ligefrem
> nødt til at søge professionel hjælp.
> "Mange kommer til mig, fordi de ikke
> kan holde sig selv ud. De er ved at
> kaste op over skriftende sexpartnere, og
> de vil have hjælp til at komme ud af
> det og få et mere normalt liv," siger
> psykoterapeut og sexolog Margit Kyndal
> til Urban. Hun fortæller, at nogle har
> adskillige partnere på en weekend, og
> det kan til sidst dræbe sexlysten.
[ ... ]
> Dsv. seksuallivet er *hemligheder*,
> man har sammen med sin partner.
>

> Hmm ...
>
> Kunne det tænkes, at begreberne *sammenblandes* ?
[ ... ]
> http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/b143bbd8710bfb5e

Og en personlig erfaring om sex og kærlighed (kom der også ud af det) ...

8305 news:gksifk$16i5$1...@newsbin.cybercity.dk
samt ...
8310 news:gl1n2q$eo$1...@newsbin.cybercity.dk

Og den "lidt" spøjse (usædvanlige) opfølgning herpå:

Sent: Sunday, January 18, 2009, CET 00:44, GMT 17/1-09 23:44
8306 news:gktqhb$1lee$1...@newsbin.cybercity.dk
samt ..
8313 news:gl4rt2$16a0$1...@newsbin.cybercity.dk

Om homoseksualitet blev der sagt følgende ...

Sent: Monday, January 26, 2009, CET 14:19, GMT 13:19
8342 news:glkd9l$1188$1...@newsbin.cybercity.dk
samt ...
8350 news:glnqrs$2a9b$1...@newsbin.cybercity.dk

Og om porno blev der bl.a. sagt:

Sent: Wednesday, January 28, 2009, CET 11:13, GMT 10:13
8352 news:glpb4d$2qvn$1...@newsbin.cybercity.dk

> ADVARSEL !!!
>

> Når man først har smagt denne kilde, da bliver surrogaterne kedelige!
>
> Pornoblade og pornofilm fx. bliver ligesom en død mus i den legesyge
> kattekillings mund. Lige meget hvor meget man dasker til musen, forbliver
> den stendød ude af stand til at gå, se, høre eller tale.
> Man gider ikke længere at lege med den, fordi man jo godt kan se, at
> den mangler *liv*.
> Man er blevet - om jeg så må sige - afhængig af den ægte vare. Det
> andet kan ikke længere tilfredsstille en seksuelt eller intra-psykisk!

Derfor var det selvfølgelig med stor interesse, at jeg læste en kronik i dag
Tirsdag den 10. februar 2009 i Kristeligt Dagblad, for her skriver en
broder° i Ånden en fin (generel) opfølgning (på dette del-emne):

=== citat start ===

(Forsiden)

Seksualitet er ikke kun krop

Et helhedsorienteret menneskesyn vil indebære en ny seksualfilosofi.
Seksualitetet handler ikke kun om kroppens behov, men om menneskets totale
behov, skriver præst Mikkel W. Laursen

(side 9)

Vi har behov for en ny seksualfilosofi

Dansk kultur
Porno og sex er i dag lige så let tilgængeligt som slik og sodavand og
fylder enormt i både det offeltlige og private rum. Hedonismen har sinden
1960'erne været så dominerende, at det er blevet et samfundsproblem.

af Mikael W. Laursen er præst i Kirken i Københavns Kulturcenter

Det er næppe en nyhed, at hedonismen har sejret ad helvede til. Porno og sex
er blevet lige så let tilgængeligt som slik og sodavand og fylder enormt i
både det offeltlige og private rum. Hvad enten det handler om at sælge en
vaskemaskine eller bare få opmærksomhed, så er sexappeal det ultimative
middel. Men spørgsmålet er: Hvad er alternativet? Og har kristendommen en ny
vinkel at byde ind med?

Hedonismens skyggesider er der ellers rimelig meget fokus på for tiden.
TV 2's serie "Sex i Danmark" sætter spørgsmålstegn ved udskejelserne og
maner til eftertanke. Jyllands-Posten kørte en serie om sex blandt unge og
fremviste, at sex er blevet til en vane, som kan bruges til at skaffe sig
respekt, beskæftelse eller en burger for. Velfærdsministeriet fastslår i en
nylig rapport, at prostitution er blevet normaliseret blandt unge. 53
procent af drengene mellem 15 og 19 år synes, det er helt o.k. at købe sex,
og 19 procent af pigerne er enige i den betragtning.

Hvordan skal vi reagere på det? Er det bare ungdommen, som jo altid skal
sprænge nye grænser, og som bare vover at leve den frihed ud, vi andre kan
tør drømme om? Eller er det udtryk for en udvikling, som har nået et niveau,
hvor det kan have store konsekvenser for den opvoksende generations
menneskesyn, identitet, relationer og evne til at bygge stabile
familieenheder?

Hvis det sidste er tilfældet, så er det ikke nok at forsøge at fjerne de
værste udskejelser blandt de unge gennem kampagner fra Velfærdsministeriet.
Vi er nødt til at erkende, at det er vort samfunds grundlæggende
seksualfilosofi, som trænger til at blive ændret. Vi er nødt til at gribe
fat om problemets rod, nemlig hedonismens kropsfikserede
seksualitetsforståelse.

Den kropsfikserede seksualitet går langt tilbage. I det 19. århundrede
opstod teorien om mennesket som et højtudviklet dyr. Det affødte nye teorier
om menneskets seksualitet. Freud påstod, at mennesket var styret af sine
drifter ligesom dyrene, og det var farligt at undertrykke disse.

Det blev efterhånden den almindelige antagelse, at vores seksualitet
skulle ses som en drift på linje med vore øvrige drifter, som er nødvendige
for kroppens opretholdelse og formering. Dermed kom kroppen til at stå i
centrum, mens resten blev reduceret til ren kemi og forestillinger.

Denne adskillelse af kroppen fra sjæl og ånd passede, ironisk nok, fint
sammen med datidens modsatte yderpunkt: den kropsforskrækkede puritanisme.
Her var kroppen en kilde til megen begærlighed og måtte derfor undertrykkes.

Dette syn på kroppen er dog oprindeligt ikke særlig "kristent" i sit
hebræisk-jødiske udgangspunkt, men snarere et udtryk for den stærke
indflydelse, som den græske filosofi fik i kristendommens tolkning og
tilegnelse omkring det tredje århundrede.

I den græske filosofi skelnede man skarpt mellem kroppen, sjælen og
ånden. "Ånden" var det guddommelige og idealistiske, og "kroppen" det
begrænsede, materielle og mindreværdige. Det førte med tiden til to
retninger: den asketiske og den hedonistiske. Asketerne holdt deres krop i
kort snor gennem forsagelse, mens hedonisterne opfattede kroppen som
ligegyldig og adskilt fra det guddommelige, og derfor kunne man bruge den
præcis, som man lystede.

Den vestlige kristendom blev arvtager til asketerne. Mennesket var en
engel, som kunne fornægte sine drifter. kirkefaderen Origenes kastrerede sig
selv, for så havde han da ikke flere problemer. Og den katolske kirke forbød
sine præster at blive gift.

Freud og beslægtede teoretikere blev arvtagere til hedonisterne. Her var
mennesket et dyr, drevet af sine drifter. Men både asketer og hedonister
opererede ud fra den samme filosofiske præmis: Kroppen kan ses som noget
adskilt fra resten af mennesket.

Op gennem det 20. århundrede lå disse to tolkninger og konkurrerede om
sandheden. 1960'erne blev det årti, hvor hedonismen sejrede. Kroppen var
skøn og smuk og kunne bruges præcis, som man lystede, uden tanke for, hvilke
implikationer det kunne medføre. "Fri sex" blev hurtigt fulgt op af "fri
abort" og "fri pornografi". Mennesket havde endelig kastet alle snærende
bånd af sig.

I dag kaster vore unge sig ud i en hæmningsløs seksualudfoldelse i den tro,
at de kan koble følelserne fra kroppen. De får at vide, at de skal huske
kondomet, men ingen fortæller dem, at mennesker med mange seksualpartnere
har sværere ved at knytte sig følelsesmæssigt til en fast partner senere i
livet.

De får at vide, at sex er godt, men hvordan skal de kunne sætte grænsen,
hvis sex bliver et udtryk for mindreværd eller gruppepres? De fødes ind i et
pornoficeret offentligt rum, men hvem fortæller dem, at porno er stærk
afhængighedsdannende, og at det i øvrigt reducerer mennesker til seksuelle
brugsgenstande?

Tænk nu, hvis mennesket hverken er et dyr eller en engel, men i
virkeligheden et menneske! Et menneske, som skal forstås i sin helhed, som
for eksempel teologen og filosoffen Løgstrup insisterer på. Hvor krop, sjæl
og ånd ikke er adskilte enheder, men integrerede helheder, hvor det ene er
direkte forbundet med det andet. Hvor en handling med kroppen har direkte
konsekvenser for menneskets følelser, intellekt, livs- og åndskraft.

Et sådant helhedsorienteret menneskesyn vil indebære en ny
seksualfilosofi. Én, som inkluderer hele mennesket og ikke kun kroppen.
Seksualitet handler ikke kun om kroppens behov, men om menneskets totale
behov. Formålet med sex er dermed ikke bare artens overlevelse eller
gensidig fysisk tilfredsstillelse, men involverer hele menneskets længel
efter samhørighed, accept og kærlighed. Følelser og sex kan heldigvis ikke
adskilles.

Både fra en pragmatisk, filosofisk og teologisk vinkel findes der gode
argumenter for at sådant helhedssyn. Fra den teologiske vinkel indebærer det
en vilje til et opgør med den kropsforskrækkelse, vi arvede fra den græske
indflydelse i kristendommens tidlige fortolkning.

Det kan gøres med udgangspunkt i skabelsesberetningen, hvor Gud skaber
"hele" mennesket i sit billede og således vedkender sig både dets fysiske og
åndelige liv som en helhed. Et helhedssyn, som går igen i hele Bibelen, lige
fra troen på kroppens opstandelse, til Paulus' kraftige irettesættelse af
korintherne, da de i deres seksuelle udskejelser havde glemt, at deres
kroppe er et tempel for Helligånden.

Hvilken selsualfilosofi vil vi som samfund videregive til den næste
generation? Hvad vil vi opdrage vores børn med og rådgive vore teenagere ud
fra? På hvilken præmis skal skolernes seksualundervisning hvile? Kun den med
kondomet? Eller skal vi lade dem få hjertet med? Kan kirkerne komme ud af
skyttegravene og i stedet stå frem med et progressivt helhedssyn? Vil vi
ukritisk videregive vort opsplittede menneskesyn med de konsekvenser, der
har, eller tør vi fortælle, at følelser og sex ikke kan adskilles, fordi vi
er hele mennesker?

=== citat slut ====

Ultra kort resumé:

Både hedonisterne (herunder muligvis også Freuds lære) og asketerne er på
vildspor (bibelsk set.).
Formålet med sex er ikke bare artens overlevelse eller gensidig fysisk
[...]

Og spørgsmålet er nu, om det også gør sig gældende ud fra en psykologisk
synsvinkel ?

-

NB! Dette indlæg er X-postet til flere nyhedsgrupper. Respektér venligst ved
eventuel opfløgning de andre nyhedsgrupper, som du ikke retter henvendelse
til.

Last OUTPUT: 8417 news:gmq14v$2tld$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/3e916b6e1fa8a8f8
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8418

"Jesus-loves-you" skrev ...

Sent: Tuesday, February 10, 2009, CET 16:59, GMT 15:59
8418A news:gms89u$lrf$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/900e51967525852f

> Dette afstedkom nogle indlæg omhandlende seksualitet (i selvsamme tråd):
>
> Angående Frigiditet ...

[ ... ]
> Angående løssluppen sex ...
[ ... ]

> [...]

[ ... ]

> Om homoseksualitet blev der sagt følgende ...

[ ... ]
[ ... og en kronik kom ind på at ... ]
[ ... ]

> [...]
> tilfredsstillelse, men involverer hele menneskets længel efter
> samhørighed, accept og kærlighed. Følelser og sex kan heldigvis ikke

Og da jeg i dag læste i den kristne ugeavis www.Udfordringen.dk strejfede
tanken mig igen, apropos ...

http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/0b4194906fb154e9

> just stene-for-brød ?...
[ ... ]
> ... nej.

Så her er hvad jeg læste:

=== citat start ===

Håndbog i forførelse

Hvad din kone ville ønske du vidste om sex

af Ryan Howes, psykolog, Richard Rupp, psykoterapeut, og
Stephen W. Simpson, psykolog.

LogosMedia

(Anmeldt af Niels Jørgen Vase)

Jeg havde ikke lige forestillet mig, at jeg skulle komme til [at] læse en
sådan bog fra et kristent forlog, og har derfor spurgt mig selv, hvad der
får Luthersk Missions forlag til at udgive den.

Det er nemlig absolut ikke en bog for nogen, der er bare lidt puritansk
indstillet - og jeg må åbenbart have lidt af det stadigvæk, for jeg fik
flere små "chok" undervejs! Og det er lige så sikkert en bog, der er
"strengt forbudt for børn under 16 år". For i denne bog skjules intet - alt
bliver sagt, som det er, til mindste detalje og helt uden omsvøb.

Hvorfor er det da blevet nødvendigt med en sådan bog ? Der kan gives
adskillige grunde, men overordnet set er det givetvis, fordi det
seksualiserede samfunds vildt overdrevne sex-fiksering har gjort sex til et
problem, som er med til at ødelægge parforhold - i stedet for det, der var
Guds mening med sex: at gøre forholdet mellem én mand og én kvinde, der har
forpligtet sig på hinanden for livstid, stærkt og "modstandsdygtigt"; at
"binde" dem til hinanden, så deres forhold holder, til døden dem skiller.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at mænd, der læser - og kan holde ud at
læse denne nok så amerikansk prægede bog hele vejen igennem, kan få hjælp
eller inspiration til sexlivet - dvs. til at forføre deres kone og få større
dybde i og glæde ved deres mest intime stunder med hinanden.

Sex - ikke kun teknik

Men der er overhovedet ikke kun et spørgsmål om teknik(ker). Forfatterne
lægger heldigvis også meget vægt på alt det, der er "udenom", dvs. alle de
aktiviteter, der på den ene eller anden måde kan glæde hende og vise hende,
at han tænker på hende (uden bagtanker). De er også meget opmærksomme på den
nærhed og ømhed, som han må vise hende i dagligdagen, at han dagligt eller
jævnligt må "overgive sig" til hende ved fx. at lytte. Endelig nævner de
gentagne gange spontanitet og overraskelser som ekstra krydderier til og i
deres samliv.

Ellers handler bogen selvfølgelig om sex - endda lidenskabelig sex: Om
hvad Bibelen siger, hvor forfatterne i udtalt grad gør brug af Højsangen,
som de kalder "en hyldest til glæden ved sex". Om de mange forhindringer og
farer ("ræve") og forkerte fantasier (myter), der er i forbindelse med sex.
Om mænds og kvinders forskellige identitet som seksuelle væsener. Og om,
hvordan mænd skal eller bør forholde sig eller handle i forhold til deres
kone, når der står sex "på dagsordenen". Forfatternes indsigt i, hvad
kvinder så ønsker, kan næsten kun betyde, at deres respektive koner måske
godt kunne have stået som medforfattere ...

=== citat slut ====

Skønt jeg endnu ikke har læst bogen, har jeg ligesom på fornemmeren,
at ... (jackpot) ...

Så kom ikke og si', at der er kedeligt i Guds Rige° ... :-)

And then I heard a voice from Heaven said:
(2009-02-26, Thursday, day no 57, CET 18:11, GMT 17:11)
- "Come with me."

CET 18:12
- "Venner."

Venner ?

Hmm ...

This reminds me a "little" bit about Højs. 5,1 (Song of Songs 5,1, lovers) +
(Solomon's song 5,1, friends)

Einem "trylledrik" ?

CET 18:27
- "Yep."

Okay ... :-)

Last OUTPUT: 8486 news:go691p$qri$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/3e916b6e1fa8a8f8
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8487

"Jesus-loves-you" skrev
8487 news:go6jh3$up0$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/dk.videnskab.psykologi/msg/c9ec2b21b0ca23b3

[ ... ]

> Så her er hvad jeg læste:
>
> === citat start ===
>
> Håndbog i forførelse
[ ... ]

+
> (Solomon's song 5,1, friends)
>
> Einem "trylledrik" ?

I mine drømme i nat (and this is a true story) tog jeg mig af din søn. Jeg
end ikke vidste, at det var din søn.

Da tog du mig under armen (i mine drømme), og fra da af vidste jeg, at du
var ... my wife ... :-)

Internal message to my lover:

De, som søger, skal finde ...

And then I heard a voice from Heaven said (perhaps ET):
(2009-02-27, Friday, day no 58, CET 23:10:42, delay 0, GMT 22:10:42)
- "Amen."

Memory on from ...

Sent: Sunday, January 18, 2009, CET 00:44, GMT 17/01 23:44
Subject: (ET)-meteor Contact ? -
Was: Tanker before part 2 ...
Det levende hus
8306 news:gktqhb$1lee$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/60ef3f6673e1e081

Hello, pretty girl. Wife ... :-)

It's still playing:

Sent: Friday, February 27, 2009, CET 11:46, GMT 10:46
Subject: On-air "radioen" spiller, Pseudo-name "Holy" -
Was: Ung-jords-kreationismens ophør ?
8499 news:go8g9r$1kjm$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/66af1c204b96d554

> Verse 2 kunne derfor godt lyde således, ...
>
> I see the Lord
> Seated on the throne exalted
> And the train of His robe
> Fills the temple with glory
> And the whole world is filled
> And the whole world is filled
> And the whole world is filled
> With His glory
>
> Holy holy
> Holy holy
> Holy is the Lord
> Holy holy
> Holy holy
> Holy is the Lord of lords

Drusjki ... :-)

Last OUTPUT: 8499 news:go8g9r$1kjm$1...@newsbin.cybercity.dk
<http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/3e916b6e1fa8a8f8>
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8500

"Jesus-loves-you" <John...@1.John4.8.Heaven> skrev ...

NB! Vær opmærksom på at dette indlæg er X-postet.

Ved opfølgning bortklip da venligst de nyhedsgrupper, som du ikke
retter henvendelse til.

På forhånd tak ... :-)

-

The internal contact, background: