Google Grupper understøtter ikke længere nye Usenet-opslag eller -abonnementer. Tidligere indhold er fortsat synligt.

Paven: Guds vilje står bag Big Bang

1 visning
Gå til det første ulæste opslag

Kall, Mogens

ulæst,
6. jan. 2011, 14.32.2006.01.2011
til
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2011/01/06/162023.htm

Paven: Guds vilje står bag Big Bang

06. jan. 2011 16.33 Udland

Det er Guds vilje, der står bag komplicerede videnskabelige
teorier som Big Bang, og kristne skal tage afstand fra ideer om, at
universet blev til ved en tilfældighed.

Det konstaterede pave Benedikt i en tale til 10.000 mennesker
i Peterskirken.

- Universet er ikke et tilfældigt resultat, som nogen ønsker, vi
skal tro, sigde han.

Skaberens visdom

- Ved at betragte det (universet) inviteres vi til at forstå noget
dybere: Skaberens visdom, Guds utrættelige kreativitet, slog
paven fast.

Dermed antyder paven, at verdens skabelse kan være opstået,
som videnskaben forklarer det. Men han fastholder, at det er Guds vilje,
at tingene er sket.

Pave Bendedikt har mange gange tidligere talt om evolution. Men
han har ikke før bevæget sig ind på at tale specifikt om Big Bang.

Videnskabsfolk mener, at det var en kæmpeeksplosion - Big Bang -
der skabte universet for 13,7 milliarder år siden.

Evolutionslæren var bandlyst

Paven afviser ikke-religiøses påstand om, at videnskaben kan bevise,
at Gud ikke eksisterer. Han kalder det "tankebegrænsende".

- De når kun til et bestemt punkt, og de er ikke i stand til at forklare
den ultimative forståelse af realiteten, sagde han.

Evolutionslæren - hvordan verden udvikler og omdanner sig - var
i flere hundrede år bandlyst i den katolske kirke.

Men Pave Benedikt og hans forgænger pave Johannes Paul har
gradvist forsøgt at skille sig af med kirkens image som en fornægter af
videnskaben.

/ritzau/Reuters

Last OUTPUT: 11891 news:4cf621b0$0$23759$1472...@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11949

tkruse

ulæst,
9. jan. 2011, 20.00.5409.01.2011
til

sandheden er nok at universet altid har været
det har ingen begyndelse eller ende
og det er nok også den erkendelse som skal komme til dig i små skridt
men vi kan alligevel nok aldrig fatte det
vi kan kun føle det
og er Gud velvære uden skygge
så er det jo nok den tilstand du skal føle og være i
for Jesus egne ord om universet er
ingen har nogensinde set det
men skyggefrie velvære kan du opnå
med en åndelig mur omkring , som udelukker alle bekymringer
og ting vi aldrig kan forstå
men din ånd kan få smukke dybter på grund af universet
derfor er gaderne i himlen klare som krystal

Vidal

ulæst,
10. jan. 2011, 00.53.0510.01.2011
til
Den 10-01-2011 02:00, tkruse skrev:

> sandheden er nok at universet altid har været
> det har ingen begyndelse eller ende
> og det er nok også den erkendelse som skal komme til dig i små skridt

Alt tyder på, universet er skabt i et hug, det er både
den religiøse og videnskabelige forståelse af tingene.

Hvordan er du kommet til den modsatte erkendelse?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Thomas Hejl Pilgaard

ulæst,
10. jan. 2011, 15.19.2810.01.2011
til

Hvis et udsagn begynder med "Sandheden er nok at...", er det en
grammatisk fejl at tage udsagnet seriøst.

Sømand1

ulæst,
11. jan. 2011, 03.14.2211.01.2011
til

"Vidal" <vi...@webspeed.dk> wrote in message
Hvilken erkendelse er han nået til?

Vidal

ulæst,
11. jan. 2011, 04.12.5411.01.2011
til

Har du ikke læst hans og dette indlæg?

"sandheden er nok at universet altid har været
det har ingen begyndelse eller ende
og det er nok også den erkendelse som skal komme til dig i
små skridt"

Hvis du har yderligere spørgsmål om, hvad han har
skrevet, skal du da ikke holde dig tilbage.

tkruse

ulæst,
11. jan. 2011, 21.33.0011.01.2011
til

nævner Biblen ikke en præst
jeg kan ikke huske hans navn,,noget med melicedekes
han har ingen begyndelse eller ende
men jeg synes nu at det er logisk at universet ingen begyndelse eller
ende har
hvem var før ingenting når ingenting var og skabte alt
nej det duer ikke
ingenting kan intet skabe
hvis ingenting kom først
så var vi ikke i dag
for ingenting kan ingenting skabe

Vidal

ulæst,
12. jan. 2011, 03.33.2412.01.2011
til
Den 12-01-2011 03:33, tkruse skrev:
> [...]
> ende har
> hvem var før ingenting når ingenting var og skabte alt

Augustin var en stor mand i den kristne kirke omkring
år 400 og skrev en række bøger, bl.a. Confessiones.

Den sidste del af Augustins Confessions består af en meditation
om tidens karakteren. Selv den agnostisk filosof Bertrand Russell
var imponeret af denne. Han skrev, det var "en beundringsværdig
relativistisk teori om tid".

Den indeholder en bedre og klarere forklæring end Kants teori
om tid - en teori, som siden Kant, er blevet bredt accepteret
blandt filosoffer. Katolske teologer generelt abonnerer på Augustins
tro på, at Gud eksisterer uden for tid i det "evige nuværende",
dette "tidspunkt" kun findes inden for det skabte univers fordi kun
i rummet er tid synlig gennem bevægelse og forandring. Hans
meditationer om om tiden er nært knyttet til sin behandling
af den menneskelige evne til hukommelsen.

I hans teori er det altså meningsløst at tale om, hvad der skete før
skabelsen, f.eks. Tiden og rummet og derved muligheden for at
der kan "ske" noget, opstod i og med Guds skabelse.

tkruse

ulæst,
12. jan. 2011, 15.23.4612.01.2011
til

Melkisedek, betyder for det første »retfærdighedens konge«, men det
betyder også »fredsfyrsten«, for navnet på hans by er Salem, og det
betyder fred. 3Melkisedek havde ingen far eller mor, og der findes
intet optegnet om hans slægtsforhold. Hans liv er uden begyndelse og
afslutning - ligesom Guds Søns - og han er og bliver præst til evig
tid.

men det er ikke det jeg mener
jeg kan med min forstand se at universet er uden begyndelse og ende
evindeligheden er lige stor til alle sider
og du er altid i midten

Vidal

ulæst,
12. jan. 2011, 17.31.1612.01.2011
til
Den 12-01-2011 21:23, tkruse skrev:

> men det er ikke det jeg mener
> jeg kan med min forstand se at universet er uden begyndelse og ende
> evindeligheden er lige stor til alle sider
> og du er altid i midten

Du har ret til dine meninger, men du står temmeligt ene med
dem.

tkruse

ulæst,
12. jan. 2011, 20.26.5712.01.2011
til
On 12 Jan., 23:31, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Du har ret til dine meninger, men du st r temmeligt ene med

> dem.
>
> --
> Venlig hilsen,
>
> Villy Dalsgaard

jeg er ikke ene om at stå på jordens højeste top
for når vi står på en rund kugle
så står vi altid øverst
og kun du kan stå der ,på det punkt
så også du er en
du universets enbårne søn
) Jesus sagde: "Den, som tror, at Altet selv er mangelfuldt, er (selv)
komplet mangelfuld

Andreas Falck

ulæst,
13. jan. 2011, 03.34.3913.01.2011
til
tkruse skrev i

[ ... ]

> ) Jesus sagde: "Den, som tror, at Altet selv er mangelfuldt, er (selv)
> komplet mangelfuld

Og hvor har du det citat fra?

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Vidal

ulæst,
13. jan. 2011, 04.29.2713.01.2011
til
Den 13-01-2011 09:34, Andreas Falck skrev:
> tkruse skrev i
>
> [ ... ]
>
> Og hvor har du det citat fra?

Sandsynligvis Thomas.

Den går altså ikke Kruse.

tkruse

ulæst,
13. jan. 2011, 17.38.1013.01.2011
til

Jesus kommer i et nyt navn
og husk også Jesus ord om højden bredten dybten afstanden
det er nok en ting du skal have med i bønnen
til Altet
eller ham som har skabt alt
han bor i din midte
og du er altid i universets midte
i horisontens midte

tkruse

ulæst,
13. jan. 2011, 18.27.0813.01.2011
til

hvad var der så før ingenting
hvis alt er blevet til ved hjælp af ingenting,,sådan pludseligt og
tilfældigt i et hug
næ sanheden er at BIG BANG kan ske i morgen
men det er som når du sover,
du ser meget død ud
men i virkeligheden fare du rund i alle mulige drømme
og det gør du også efter BIG BANG
du ved slet ikke du er død
og støvet i universet må forme sig efter dine drømme til en ny Jord at
stå på og en Sol at se ved
derfor er det vigtig at omvende sig
så du får en ny Jord med retfærdighed
Jakobstigen

Andreas Falck

ulæst,
13. jan. 2011, 18.28.4013.01.2011
til
tkruse skrev i

> [...]

Du har stadig ikke svaret på hvor du har det citat fra.

Er det mon et du selv har opfundet siden du ikke vil angive en kilde?

tkruse

ulæst,
13. jan. 2011, 18.59.1113.01.2011
til
On 14 Jan., 00:28, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> [...]

> Du har stadig ikke svaret p hvor du har det citat fra.

> Er det mon et du selv har opfundet siden du ikke vil angive en kilde?

spørg Jesus,,når han kommer igen i et nyt navn
spørg din egen forstand
den er skabt af Gud
Altet er noget du føler
det første og største bud

Andreas Falck

ulæst,
13. jan. 2011, 20.26.0513.01.2011
til
tkruse skrev i

> spørg Jesus,,når han kommer igen i et nyt navn
> spørg din egen forstand
> den er skabt af Gud
> Altet er noget du føler
> det første og største bud

OK, det er altså bare et hjemmegjort "citat" du selv har opfundet!!!

--

Vidal

ulæst,
14. jan. 2011, 02.47.0214.01.2011
til
Den 14-01-2011 00:59, tkruse skrev:

> sp�rg Jesus,,n�r han kommer igen i et nyt navn
> sp�rg din egen forstand

> den er skabt af Gud

> Altet er noget du f�ler
> det f�rste og st�rste bud

Er din kristendom baseret p� Thomas-ev?

http://www.kronosofia.dk/frames/side/biblioteket/gospels/thomas/thomasd.html

tkruse

ulæst,
14. jan. 2011, 05.35.0014.01.2011
til
On 14 Jan., 08:47, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Er din kristendom baseret p Thomas-ev?

> [...]

hvad vil du gøre når det nye navn kommer
hvad er din tro så baseret på
pas på at gud ikke sætter dig i kysforhør
er det sandheden
det som står i det ny
i er Guder
og dem som tror på sig selv er retfærdige
det står og i det nyopgraved
og det må jo have særlig stor interesser for de Kristne
men tro på det ny først
og der er mage ting i det ny
som du vil udelukke
som
rigets børn skal smides uden for igen
er dette uden for?
er det den måde børn bliver født på
smidt ud i Altet
og blive kysforhørt

Vidal

ulæst,
14. jan. 2011, 06.16.2414.01.2011
til
Den 14-01-2011 00:27, tkruse skrev:

> hvad var der så før ingenting

Der er ikke noget *før* Big Bang, altså ikke noget
*tidspunkt*, tiden startede med Big Bang. Det kan
vel ikke være så svært at forstå.

> hvis alt er blevet til ved hjælp af ingenting,,sådan pludseligt og
> tilfældigt i et hug

Er der nogen, der har udtrykt det, eller er det dine
egne konklusioner du svarer på?

> [...]
> og det gør du også efter BIG BANG
> du ved slet ikke du er død
> og støvet i universet må forme sig efter dine drømme til en ny Jord at

Kan det udtrykkes anderledes, hvad er det, du kalder Big
Bang?

Vidal

ulæst,
14. jan. 2011, 06.34.4314.01.2011
til
Den 14-01-2011 11:35, tkruse skrev:

> hvad vil du gøre når det nye navn kommer

Hvilket nyt navn tænker du på?

> hvad er din tro så baseret på

Min tro er baseret på biblen, specielt NT.

> pas på at gud ikke sætter dig i kysforhør
> er det sandheden
> det som står i det ny
> i er Guder

guder‹? v35 Når loven kalder dem guder, som Guds ord er kommet til – og
Skriften kan ikke rokkes – v36 siger I så til ham, som Faderen har helliget og
sendt til verden: Du spotter Gud! fordi jeg sagde: Jeg er Guds søn? v37 Gør jeg
ikke min faders gerninger, skal I ikke tro mig. v38 Men gør jeg dem, så tro
gerningerne, selv om I ikke vil tro mig, for at I kan fatte og forstå, at
Faderen er i mig og jeg i Faderen.« v39 Så ville de igen gribe ham, men han
slap fra dem.

Det er jo Jesus, der bruger sine modstanderes egne
forestillinger til at tibagevise deres anklager mod
ham.

> og dem som tror på sig selv er retfærdige

Jeg føler mig ikke retfærdig og hvis Paulus har ret
i sine fordømmelser, har jeg ikke en kinamands chance
for frelse, hvis jeg skal tro på det, Jesus siger.

> det står og i det nyopgraved
> og det må jo have særlig stor interesser for de Kristne

Altså kristne bør i særlig grad interessere sig for det
Thomas skriver? Jeg kan ikke se hvorfor.

> men tro på det ny først
> og der er mage ting i det ny
> som du vil udelukke
> som
> rigets børn skal smides uden for igen
> er dette uden for?
> er det den måde børn bliver født på
> smidt ud i Altet
> og blive kysforhørt

Som sagt, min frelse er afhængig af Guds tilgivelse, uden
den har jeg ingen chance. Jeg har ingen mulighed for at
frelse mig selv, hvad jeg end gør og siger.

tkruse

ulæst,
14. jan. 2011, 07.11.1414.01.2011
til

det er når en stjerne støder ind i en anden
vi er på vej ud med lysets hastighed
og når vi møder det som kommer den modsatte vej
så vil det nok se ud som om at stjernerne faldt ned på jorden
som der står skrevet
af støv er i kommet
og af støv skal i genopstå
og er det et omvendt sinds drømme som former støvet i rummet uden
tyngde
så er der gode muligheder
for at din nye Jord bliver retfærdig
en røvers drømme
skaber en uudholdelig røver jord

Andreas Falck

ulæst,
14. jan. 2011, 08.40.0214.01.2011
til
tkruse skrev i

[ ... ]

> og dem som tror på sig selv er retfærdige

Hvor i Bibelen står det?

> det står og i det nyopgraved
> og det må jo have særlig stor interesser for de Kristne

Hvad for noget "nyopgraved"??

--

tkruse

ulæst,
14. jan. 2011, 18.30.3814.01.2011
til
On 14 Jan., 14:40, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:
> tkruse skrev inews:a71b9f86-2f6d-4895...@30g2000yql.googlegroups.com

> [...]

du er jo i Altet,, Jesus giver dig håb om at Altet ikke bare er
tomhed,,det kan noget for dig
så hvorfor gnaver du så meget i det
hvad graver du efter
at Altet ikke bare er tomhed,,det kan noget for dig

Andreas Falck

ulæst,
15. jan. 2011, 08.46.2315.01.2011
til

> [...]
> så hvorfor gnaver du så meget i det
> hvad graver du efter
> at Altet ikke bare er tomhed,,det kan noget for dig

OK jeg tager til efterretning at du ikke formår at svare.

--

Patruljen

ulæst,
15. jan. 2011, 10.01.1915.01.2011
til
On 15 Jan., 14:46, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:

> OK jeg tager til efterretning at du ikke formår at svare

Fint :)
Det er jo en recept, du kender fortrinligt -

tkruse

ulæst,
15. jan. 2011, 20.47.5915.01.2011
til

> OK jeg tager til efterretning at du ikke form r at svare.

> [...]

Gud kan alt,,,han er Altet ,,,,,jeg tror også på det du skriver,,hvis
du skriver noget rigtigt
om så det er fra et porno hæfte,,bare det er sandt
de har elsket meget og meget skal tilgives dem
men din efterretning lyder meget skrapt

tkruse

ulæst,
15. jan. 2011, 21.43.5115.01.2011
til

er der noget her som ikke er rigtigt,,,så høre du på de forkerte
Her starter Thomas:

Dette er de skjulte ord, som den levende Jesus talte, og som Didymus
Judas Thomas skrev ned.

(1) Og han sagde: "Den, som har fundet fortolkningen af disse ord,
skal ikke erfare døden."

(2) Jesus sagde: "Lad den, der søger, vedblive at søge, indtil han
finder. Når han finder, skal han blive urolig. Når han bliver urolig,
vil han blive forundret, og han skal herske over alt. "

(3) Jesus sagde: "Hvis de, som leder jer, siger til jer: "Se, Riget er
i himlen!" så må himlens fugle da være forud for jer! Hvis de siger
til jer: "Det er i havet!" så må fiskene da være forud for jer! Nej,
Riget er inden i jer og udenfor jer. Når I kender jer selv, da skal I
blive kendt, og I vil indse, at det er jer, som er sønner af den
levende Fader. Men hvis I ikke kender jer selv, da er I i fattigdom,
og I er fattigdommen."

(4) Jesus sagde: "Oldingen skal med sine dage ikke tøve med at spørge
et lille barn på syv dage om livets sted, og han skal leve. For mange,
som er de første, skal blive de sidste, og de skal blive een og den
samme."

(5) Jesus sagde: "Kend det, som er foran dit ansigt, og det, som er
skjult for dig, skal blive åbenbaret for dig. For der er intet skjult.
som ikke skal blive tydeliggjort"

(6) Hans disciple spurgte ham og sagde til ham: "Vil du have os til at
faste? Hvordan skal vi bede? Skal vi give almisse? Hvilken spiseregel
skal vi iagttage?" Jesus sagde: "Lyv ikke, og gør ikke det, som I
hader, for alle ting ses tydeligt fra Himlen. For der er intet skjult,
som ikke skal blive åbenbaret, og der er intet tildækket, som skal
forblive uden at blive afsløret. "

(7) Jesus sagde: "Salig er den løve, som mennesket fortærer, så at
løven bliver til menneske; men forbandet er det menneske, hvem løven
æder, så at løven bliver til menneske!"

(8) Og han sagde: "Mennesket er som en viis fisker, der kastede sit
vod i havet og trak det op af havet igen fuldt af små fisk. Blandt dem
fandt den forstandige fisker en god, stor fisk. Han kastede alle de
små fisk tilbage i havet og valgte den store fisk uden vanskelighed.
Den, som har ører at høre med, han høre!"

(9) Jesus sagde: "Se, en sædemand gik ud, fyldte sin hånd og strøede
ud. Noget faldt nu på vejen; fuglene kom, de samlede det op. Andet
faldt på klippen og slog ikke rod i jorden og satte ikke aks. Og andet
faldt på tjørne; de kvalte sæden, og ormen åd den. Og andet faldt på
den gode jord og frembar god frugt; den bar dels tres fold og dels
hundrede og tyve fold. "

(10) Jesus sagde: "Jeg har kastet ild på verden, og se, jeg vogter
den, indtil den brænder. "

(11) Jesus sagde: "Denne himmel vil forgå, og den oven over den skal
forgå. De døde lever ikke, og de levende skal ikke dø. I de dage, da I
fortærede det døde,gjorde I det levende. Når I kommer ind og bor i
lyset, hvad vil I så gøre? På den dag, da I blev een, blev I to. Men
når I bliver to, hvad vil I så gøre?"

(12) Disciplene sagde til Jesus: "Vi ved, at du vil gå bort fra os.
Hvem skal så være vores leder?" Jesus sagde til dem: "Hvor I end er
kommet til, så skal I gå til Jacob den Retfærdige, ham, for hvis skyld
himlen og jorden blev til. "

(13) Jesus sagde til sine disciple: "Sammenlign mig med nogen, og sig
mig, hvem jeg ligner." Simon Peter sagde til ham: "Du ligner en
retfærdig engel." Mattæus sagde til ham: "Du ligner en viis filosof."
Thomas sagde til ham: "Mester,

min mund vil overhovedet ikke kunne sige, hvem du ligner." Jesus
sagde: "Jeg er ikke din mester. Fordi du har drukket og er blevet
beruset af den sprudlende kilde, som jeg har tilmålt." Og han tog ham
og gik til side og fortalte ham tre ting.

Da Thomas var kommet tilbage til sine fæller, spurgte de ham: "Hvad
sagde Jesus til dig?" Thomas sagde til dem: "Hvis jeg fortæller jer en
af de ting, som han fortalte mig, så vil I tage sten op og kaste dem
på mig; og ild vil komme ud af stenene og brænde jer op. "

(14) Jesus sagde til dem. "Hvis I faster, vil I frembringe synd for
jer selv; og hvis I beder, vil I fordømmes, og når I giver almisse,
vil I handle ilde mod jeres ånd. Når I tager til et hvilket som helst
land og vandrer omkring i egnene, og hvis de

tager imod jer, så spis det, som de sætter for jer og helbred de syge
iblandt dem. For det, som kommer ind i jeres mund, vil ikke gøre jer
urene; men det, som kommer ud af jeres mund - det vil gøre jer urene."

(15) Jesus sagde: "Når I ser een, som ikke er kvindefødt, så kast jer
ned på jeres ansigt og tilbed ham. Denne ene er jeres Fader."

(16) Jesus sagde: "Folk tænker måske, at det er fred, som jeg er
kommet for at kaste på verden, og de ved ikke, at jeg er kommet for at
kaste splid på jorden: ild, sværd og krig. For der skal være fem i eet
hus: tre skal være mod to, og to mod tre, faderen mod sønnen, og
sønnen mod faderen, og de vil stå og være ensomme. "

(17) Jesus sagde: "Jeg vil give jer det, som intet øje har set, og som
intet øre har hørt, og det, som ingen hånd har rørt, og det, som ikke
er kommet op i noget menneskehjerte. "

(18) Disciplene sagde til Jesus: "Sig os, hvorledes vor ende skal
blive!" Jesus sagde: "Har I da opdaget begyndelsen, siden I søger
efter enden? For der, hvor begyndelsen er, der skal enden blive. Salig
er den, som vil stå i begyndelsen, og han skal kende enden, og han
skal ikke erfare døden."

(19) Jesus sagde: "Salig er den, som var, endnu før han blev til. Hvis
I bliver disciple af mig og hører mine ord, skal disse sten tjene jer.
For der er fem træer i Paradis til jer, som sommer og vinter forbliver
uforstyrrede, og deres blade falder ikke af. Den, som kender dem, skal
ikke erfare døden."

(20) Disciplene sagde til Jesus: "Sig os, hvad Himlenes rige ligner!"
Han sagde til dem: "Det ligner et sennepsfrø, det mindste af alle
sædekorn. Men når det falder på jorden, som bearbejdes, skyder det en
stor stamme op og bliver et ly for alle himlen fugle. "

(21) Maria sagde til Jesus: "Hvem ligner dine disciple?" Han sagde:
"De er som børn, der har slået sig ned på en mark, som ikke er deres.
Når ejerne af marken kommer, vil de sige: "Lad os få vores mark
tilbage!" De (vil) klæde sig af foran dem for at få dem til at forlade
deres mark og give den tilbage til dem.

Derfor siger jeg jer: Hvis ejeren af et hus ved, at tyven er på vej,
vil han begynde sin nattevagt, før tyven kommer, og han vil ikke lade
tyven bryde ind i hans riges hus for at bære hans ejendele bort. Men
I, vogt jer for verden! Bevæbn jer selv med stor styrke, ellers finder
tyvene en vej til at komme til jer; for vanskeligheden, som I
forventer, vil (virkelig) komme. Måtte der iblandt jer være en mand
med forståelse. Når afgrøden var moden, kom han i hast med sin segl i
sin hånd og høstede den. Den, som har ører at høre med, han høre!"

(22) Jesus så nogle små, som fik die. Han sagde til sine disciple:
"Disse små, som får die, ligner dem, der går ind i Riget. "

De sagde da til ham: "Skal vi da som børn gå ind i Riget?" Jesus sagde
da til dem: "Når I gør de To til Een, og I gør det indvendige som det
udvendige, og del udvendige som det indvendige, og det øvre som det
nedre, og når I gør del mandlige og det kvindelige til eet eneste,
sådan at det mandlige ikke er mandligt, og det kvindelige ikke
kvindeligt; når I gør øjne i stedet for et øje, og en hånd i stedet
for en hånd, og en fod i stedet for en fod, og et billede i stedet for
et billede, da skal I gå ind i (Riget)."

(23) Jesus sagde: "Jeg vil vælge jer een ud af tusind og to ud af
titusinde, og dc skal stå som een enkelt."

(24) Hans disciple sagde til ham. "Vis os det sted, hvor du er, siden
det er nødvendigt for os, at vi søger efter det." Han sagde til dem:
"Den, som har ører, han høre. Der er lys i det indre af et
lysmenneske, og han [eller: det] oplyser den hele verden. Hvis han
[eller: det] ikke lyser, er det [eller: han] mørke."

(25) Jesus sagde: "Elsk din broder som din sjæl. Pas på ham som dit
øjeæble. "

(26) Jesus sagde: "Du ser splinten i din broders øje, men bjælken i
dit eget øje ser du ikke. Når du trækker bjælken ud af dit eget øje,
da vil du kunne se klart til al trække splinten ud af din broders
øje."

(27) "Hvis I ikke faster fra verden, vil I ikke finde Riget; hvis I
ikke holder sabbaten som sabbat, skal I ikke se Faderen."

(28) Jesus sagde: "Jeg stod midt i verden, og jeg åbenbarede mig for
dem i kød. Jeg fandt dem alle berusede. Jeg fandt ingen af dem
tørstige. Og min sjæl var bedrøvet over menneskenes børn, for de er
blinde i deres hjerter og ser ikke; for tomme kom de til verden, og
tomme søger de at komme ud af verden igen. Dog nu er de drukne. Men
når de kaster deres vin bort, da vil de angre."

(29) Jesus sagde: "Hvis kødet blev til på grund af ånd, er det et
under; men hvis ånd blev til på grund af legemet, er det et
forunderligt under. Men jeg undrer mig virkelig over, hvorledes denne
store rigdom steg ned i denne fattigdom."

(30) Jesus sagde: "Hvor der er tre guder, er de guder; hvor der er to
eller een, er jeg sammen med ham."

(31) Jesus sagde: "En profet er ikke anset i sin landsby. En læge
helbreder ikke dem, som kender ham."

(32) Jesus sagde: "En by, som man bygger på et højt bjerg, og som er
befæstet, kan hverken falde eller skjules. "

(33) Jesus sagde: "Prædik fra jeres hustage det, som I vil få at høre
i jeres øre [(og) i det andet øre]. For ingen tænder et lys og sætter
det under en skæppe; heller ikke sætter han det på et skjult sted; men
han sætter det i lysestagen for at alle, som kommer ind og går ud,
skal se dets lys."

(34) Jesus sagde: "Hvis en blind leder en blind, falder de begge i en
grav."

(35) Jesus sagde: "Det er ikke muligt for nogen at gå ind i en stærk
mands hus og tage det med vold, medmindre han binder hans hænder; så
vil han være i stand til at plyndre hans hus. "

(36) Jesus sagde: "Bekymrer jer ikke fra morgen til aften og fra aften
til morgen om, hvad I skal tage på."

(37) Hans disciple sagde: "Hvornår vil du blive åbenbaret for os, og
hvornår skal vi se dig?"

Jesus sagde: "Når I afklæder jer uden at skamme jer og tager jeres
klæder og lægger dem under jeres fødder, ligesom små børn, og træder
på dem, da [vil I se] sønnen af den Levende, og I vil ikke være
bange." {Kan også rekonstrueres: "da [skal I være] sønner af den
Levende, og I vil ikke være bange."}

(38) Jesus sagde: "Mange gange har I ønsket at høre disse ord, som jeg
siger jer, og I har ingen anden at høre dem fra. Der vil komme dage,
da I skal søge mig og ikke finde mig."

(39) Jesus sagde: "Farisæerne og de skriftkloge har taget erkendeisens
nøgler og har skjult dem. Selv gik de ikke ind, og de, der ønskede at
gå ind, dem tillod de det ikke. Men I, vær snilde som slanger og
uskyldige som duer. "

(40) Jesus sagde: "En vinstok blev plantet udenfor Faderen og stod
ikke fast; men da den er rådden, skal den blive rykket op med rode og
ødelagt. "

(41) Jesus sagde: "Den, som har i sin hånd, vil modtage mere; men den,
som intet har, fra ham skal den smule, som han end har, tages."

(42) Jesus sagde: "Vær folk, der går forbi!"

(43) Hans disciple sagde til ham: "Hvem er du, som siger dette til
os?" [Jesus sagde til dem:] "I erkender ikke, hvem jeg er ud fra det,
jeg siger til jer. Men I er blevet som jøderne, for de (enten) elsker
træet og hader dets frugt, (eller) elsker frugten og hader træet. "

(44) Jesus sagde: "Den, som spotter mod Faderen, vil blive tilgivet,
og den, som spotter mod Sønnen, vil blive tilgivet; men den, som
spotter mod Helligånden, skal ikke tilgives, hverken på jorden eller i
Himlen. "

(45) Jesus sagde: "Druer plukkes ikke fra tjørne, ej heller samler man
figner af tidsler, for de giver ikke frugt. En god mand bringer noget
godt ud af sit forråd; en slet mand bringer noget ondt ud af sit
slette forråd, som er i hans hjerte og siger onde ting. For ud af
hjertets overflod bringer han det onde."

(46) Jesus sagde: "Blandt kvindefødte, lige fra Adam til Johannes
Døberen, er der ingen højere end Johannes Døberen, så at hans øjne
ikke skulle se nedad (foran ham). Men jeg har sagt, at den iblandt
jer, som vil blive som et barn, skal kende Riget, og han skal være
højere end Johannes."

(47) Jesus sagde: "Det er umuligt for en mand at stige op på to heste
eller at spænde to buer. Og en tjener kan ikke tjene to herrer. Enten
vil han ære den ene og ringeagte den anden (eller elske den ene og
hade den anden). Ingen drikker gammel vin og ønsker straks at drikke
ny vin. Og man hælder ikke ny vin i gamle vinsække, for at de ikke
skal revne; og man hælder ikke gammel vin i en ny vinsæk, for at den
ikke skal ødelægge den. En gammel lap syes ikke på en ny klædning, da
resultatet ses som en revne."

(48) Jesus sagde: "Hvis to slutter fred med hinanden i dette ene hus,
skal de sige til bjerget: "Flyt dig!" og det vil flytte sig."

(49) Jesus sagde: "Salige er de enlige og de udvalgte, for I skal
finde Riget. For I er deraf, I skal gå derhen igen."

(50) Jesus sagde: "Hvis man siger til jer: "Hvorfra er I kommet?" så
sig til dem: "Vi er kommet fra lyset, hvor lyset er opstået på egen
hånd og etablerede [sig selv], og det åbenbarede sig gennem deres
billede." Hvis man siger til jer: "Er I det?" så sig: "Vi er dets
børn, og vi er den levende Faders udvalgte." Hvis man spørger jer:
"Hvad er tegnet på jeres Fader i jer?" Så sig til dem: "Det er en
bevægelse og en hvile. ""

(51) Hans disciple sagde til ham: "Hvornår vil de dødes hvile komme,
og hvornår vil den nye verden komme?" Han sagde til dem: "Det, som I
venter på, er allerede kommet; men I erkender det ikke."

(52) Hans disciple sagde til ham: "Fireogtyve profeter talte i Israel,
og de tahe alle i dig." Han sagde til dem: "I har forladt den levende,
som er i jeres tilstedeværelse, og I har (kun) talt om de døde."

(53) Hans disciple sagde til ham: "Er omskærelse gavnlig eller ej?"
Han sagde til dem: "Hvis den gavnede, ville deres fader avle dem
omskårne fra deres moder. Hellere den sande omskærelse i ånd, den
gavner fuldt ud."

(54) Jesus sagde: "Salige er de fattige, for jeres er Himlenes Rige."

(55) Jesus sagde: "Den, som ikke hader sin fader og sin moder, kan
ikke være discipel af mig. Og den, som ikke hader sine brødre og
søstre og tager sit kors op som jeg, vil ikke være mig værd."

(56) Jesus sagde: "Den, som forstod verden, fandt et lig, og den, som
fandt et lig, står over verden."

(57) Jesus sagde: "Faderens rige ligner en mand, som havde en [god]
kornmark. Hans fjende kom om natten, han såede klinte blandt den gode
sæd. Manden tillod dem ikke at rykke klinten op. Han sagde til dem:
"Jeg er bange for, at når I trækker klinten op, så vil hveden blive
rykket op sammen med den." Men på høstens dag skal klinten være
tydelig; den skal blive rykket op og blive brændt."

(58) Jesus sagde: "Salig er den mand, som har lidt {af "suffer" =
lide} og har fundet livet. "

(59) Jesus sagde: "Læg mærke til den Levende, mens I er i live, for at
I ikke skal dø og så søge at se ham og ikke kunne gøre sådan."

(60) [De så] en samaritan, der bar et lam, på sin vej til Judæa. Han
sagde til sine disciple: "(Hvorfor bærer) den mand rundt på lammet?"
De sagde til ham: "For at han kan dræbe det og spise det." Han sagde
til dem: "Mens det er i live, vil han ikke spise det, men kun efter
han har dræbt det, så det bliver et lig." De sagde: "Han kan ikke gøre
det på anden måde." Han sagde til dem: "Søg også I efter et sted for
jer selv i hvile, for at I ikke skal blive et lig og blive spist. "

(61) Jesus sagde: "To skal hvile på een bænk; den ene skal dø, den
anden skal leve." Salome sagde: "Hvem er du, menneske, at du, skønt du
er fra den Ene, (eller: [hvis søn], at du) satte dig på min bænk og
spiste ved mit bord?" Jesus sagde til hende: "Jeg er Ham, som
eksisterer fra det Udelte. Man gav mig af det, som er min
Faders." [Salome sagde]: "Jeg er din discipel." [Jesus sagde til
hende:] "Derfor siger jeg, at når han er [udelt], vil han være fuld af
lys; men når han er delt, vil han være fuld af mørke."

(62) Jesus sagde: "Jeg fortæller mine hemmeligheder til dem, [som er
værdige til mine] hemmeligheder. Lad ikke din venstre hånd vide, hvad
din højre gør."

(63) Jesus sagde: "Der var en rig mand, som havde mange penge. Han
sagde: "Jeg vil bruge mine penge, for at jeg kan så, høste, plante og
fylde min lade med udbytte med det resultat, at jeg ikke skal mangle
noget" Dette tænkte han i sit hjerte, men i den nat døde han. Lad den,
som har ører, høre. "

(64) Jesus sagde: "En mand (ville have) gæster {egentlig: havde fået
gæster}. Og da han havde forberedt middagen, sendte han sin tjener ud
for at invitere gæsterne. Han gik til den første og sagde til ham:
"Min herre indbyder dig." Men den første svarede: "Jeg har nogle
fordringer til nogle købmænd; de kommer til mig i aften. Jeg må og
skal gå og give dem mine ordrer. Jeg beder dig have mig undskyldt for
middagen." Han gik til en anden og sagde til ham: "Min herre indbyder
dig." Men han svarede: "Jeg har lige købt et hus og behøver dagen. Jeg
har ikke nogen tid tilovers." Han gik til en anden og sagde til ham:
"Min herre indbyder dig." Men den tredje mand svarede ham: "Min ven
skal giftes, og jeg skal give en middag; jeg er ikke i stand til at
komme. Jeg beder mig undskyldt for middagen." Han gik til en anden og
sagde til ham: "Min herre indbyder dig." Han svarede tjeneren: "Jeg
har købt en gård; jeg skal gå og hente leje. Jeg er ikke i stand til
at komme. Jeg beder om at måtte være undskyldt." Tjeneren kom tilbage
og sagde til sin herre: "De, som du indbød til middagen, har undskyldt
sig." Herren sagde til sin tjener: "Gå ud til vejene, og bring dem med
tilbage, som du har mødt, så at de kan spise til middag."
Forretningsmænd og købmænd skal ikke komme til min Faders steder."

(65) Han sagde: "Der var en god mand, som havde en vingård. Han
udlejede den til forpagtere, for at de skulle arbejde på den, og for
at han kunne få udbyttet fra dem. Han sendte sin tjener, for at
forpagterne skulle give ham udbyttet fra vingården. De greb hans
tjener og slog ham; kun dræbte de ham ikke også. Tjeneren vendte
tilbage og fortalte sin herre det. Hans herre sagde: "Måske kendte [de
ham] ikke." Han sendte en anden tjener. Forpagterne slog også den
anden. Da sendte ejeren sin søn og sagde: "Måske vil de vise respekt
for min søn." Fordi disse forpagtere vidste, at han var arvingen til
vingården, greb de ham og dræbte ham! Lad den, som har ører, høre!"

(66) Jesus sagde: "Vis mig den sten, som de, der bygger, forkastede.
Den er hjørnestenen. "

(67a) Jesus sagde: "Den, som kender alt, men mangler (at kende) sig
selv, mangler alt."

(67b) Jesus sagde: "Den, som tror, at Altet selv er mangelfuldt, er
(selv) komplet mangelfuld. "

(68) Jesus sagde: "Salige er I, når I bliver hadet og forfulgt. Hvor I
end er blevet forfulgt, vil de intet Sted finde."

(69) Jesus sagde: "Salige er de, som blev forfulgt inde i dem selv.
Det er disse, som er kommet til at kende Faderen i sandhed. Salige er
de, som hungrer, for maven vil blive fyldt på den, som ønsker det."

(70) "Den, som I har, vil frelse jer, hvis I bringer den frem fra jer
selv. Det, som I ikke har inden i jer, vil dræbe jer, hvis I ikke har
denne i jer. "

(71) Jesus sagde: "Jeg vil ødelægge [dette] hus, og ingen vil være i
stand til at genopføre det."

(72) [En mand sagde] til ham: "Fortæl mine brødre, at de skal dele min
faders ejendom med mig." Jesus svarede: "Oh, menneske! Hvem har gjort
mig til en, der deler?" Han vendte sig om til sine disciple og sagde
til dem: "Jeg er ikke en deler, er jeg?"

(73) Jesus sagde: "Høsten er stor, men arbejderne er få. Bed derfor
herren om, at han vil sende arbejdere ud til høsten."

(74) Han sagde: "Oh, Herre, der er mange rundt om drikkelruget, men
der er intet i cisternen."

(75) Jesus sagde: "Mange står ved døren; men det er de enlige, som vil
gå ind i brudekammeret. "

(76) Jesus sagde: "Faderens rige ligner en købmand, der havde et parti
varer, og som fandt en perle. Denne købmand var kløgtig. Han solgte
varerne og købte sig kun perlen. Også I: Søg hans uudtømmelige og
varige skat - stedet, hvor møl ikke kommer ind for at æde, og hvor
ingen orm ødelægger."

(77) Jesus sagde: "Jeg er lyset, som er over dem alle. Jeg er Altet.
Alt er udgået fra mig, og til mig udviØede Altet sig. Kløv brændet, og
der er jeg. Løft stenen op, og der vil du finde mig!"

(78) Jesus sagde: "Hvorfor gik I ud i ørkenen? For at se et rør, som
svajer for vinden? Og for at se et menneske klædt i bløde klæder
ligesom kongerne og jeres stormænd? De er klædt i fine [klæder], og de
vil ikke kunne kende sandheden."

(79) En kvinde fra mængden sagde til ham: "Saligt er det liv, som bar
dig, og de bryster, som nærede dig." Han svarede hende: "Salige er de,
som hørte Faderens ord og bevarede det i sandhed. For dage skal komme,
da I skal sige: "Salige er det liv, som ikke undfangede, og de
bryster, som ikke gav mælk!""

(80) Jesus sagde: "Den, som har kendt verden, fandt legemet. Men den,
som fandt legemet, står over verden. "

(81) Jesus sagde: "Lad den, som er blevet rig, være konge, og lad den,
som har magt, forsage det."

(82) Jesus sagde: "Den, som er nær ved mig, er nær ved ilden, og den,
som er fjernt fra mig, er fjernt fra Riget."

(83) Jesus sagde: "Billederne er åbenbare for mennesket, men lyset,
som er i dem, er skjult i billedet af Faderens lys. Han vil åbenbare
sig; men hans billede er skjult ved hans lys." .

(84) Jesus sagde: "Når I ser jeres billede, plejer I at glæde jer; men
når I ser jeres billeder, som var før jer, og som hverken dør eller
åbenbarer sig, hvor meget vil I da kunne tåle?"

(85) Jesus sagde: "Adam opstod fra en stor magt og stor rigdom; men
han var jer ikke værd. For havde han været værdig, [ville han] ikke
[have erfaret] døden."

(86) Jesus sagde: "[Rævene har deres huler] og fuglene har [deres]
reder; men Menneskesønnen har ikke et sted, hvor han kan lægge sit
hoved og hvile sig."

(87) Jesus sagde: "Ulykkeligt er det legeme, som er afhængigt af et
legeme, og ulykkelig er den sjæl, som er afhængig af dem begge to."

(88) Jesus sagde: "Englene og profeterne vil komme til jer og give jer
de ting, som I (allerede) har. Og også I selv, giv I dem det, som I
har, og sig til jer selv: "Hvornår vil de komme og tage det, som er
deres?""

(89) Jesus sagde: "Hvorfor vasker I ydersiden af bægeret? Forstår I da
ikke, at den, som skabte det indvendige, er den samme som den, der
skabte det udvendige?"

(90) Jesus sagde: "Kom til mig, for mit åg er let, og mit herredømme
er mildt, og I skal finde hvile."

(91) De sagde til ham: "Sig os, hvem du er, for at vi kan tro på dig."
Han sagde til dem: "I tyder himlens og jordens udseende, men I har
ikke opdaget den (eller: det), som er foran jer, og I forstår ikke at
tyde denne tid."

(92) Jesus sagde: "Søg, og I skal finde. Men det, som I tidligere
spurgte mig om, fortalte jeg jer ikke dengang. Nu ønsker jeg at sige
det, men I spørger ikke om det."

(93) [Jesus sagde:] "Giv ikke det hellige til hundene, for at de ikke
skal kaste det i skarnet! Kast ikke perlerne for svinene, for at de
ikke skal knuse dem [til småstykker]."

(94) Jesus [sagde]: "Den, som søger, skal finde, og [den, der banker
på], vil blive lukket ind!"

(95) [Jesus sagde:] "Hvis I har penge, så lån dem ikke ud mod renter,
men giv [dem] til den, fra hvem, I ikke vil få igen!"

(96) Jesus [sagde]: "Faderens rige ligner en vis kvinde. Hun tog en
smule surdej og [gemte] det i mel, og lavede det til store brød. Den,
som har ører, han høre."

(97) Jesus sagde: "[Faderens] rige ligner en vis kvinde, som bar en
krukke fuld af mel. Mens hun gik på vejen, stadig langt hjemme fra,
gik krukkens hank itu, melet strømmede ud bag hende på v jen. Hun
vidste det ikke, for hun havde ikke mærket noget til hændelsen. Da hun
var nået til sit hus, satte hun krukken ned og fandt den tom."

(98) Jesus sagde: "Faderens rige ligner en mand, som vil dræbe en
stormand. Han trak sværdet i sit hus og stak det ind i væggen, for at
han kunne vide, om han!! hånd ville kunne stikke igennem. Så dræbte
han stormanden."

(99) Disciplene sagde til ham: "Dine brødre og din moder står
udenfor." Han sagde til dem: "Disse her, som gør min Faders vilje, er
mine brødre og min moder. De er dem, der skal gå ind i min Faders
rige."

(100) De viste Jesus en guldmønt og sagde til ham: "Kejserens folk
forlanger skat af os." Han sagde til dem: "Giv Caesar, hvad der
tilhører Caesar, giv Gud det, som tilhører Gud, og giv mig det, som er
mit. "

(101) [Jesus sagde:] "Den, som ikke hader sin fader og sin moder, som
jeg gør, kan ikke blive min discipel. Og den, som [ikke] elsker sin
fader og sin moder, som jeg gør, kan ikke blive en [discipel] af mig.
For min moder [gav mig falskhed?), men [min] sande [Moder] gav mig
liv."

(102) Jesus sagde: "Ve over farisæerne, for de ligner en hund, der
sover på oksens krybbe, for den hverken æder selv eller tillader oksen
at æde."

(103) Jesus sagde: "Lykkelig er den mand, som ved, hvor røverne vil
komme ind, så at han kan stå op og samle sit domæne og bevæbne sig,
før de trænger ind."

(104) De sagde [til Jesus]: "Kom, lad os bede i dag og lad os faste."
Jesus svarede: "Hvilken synd har jeg da begået, eller hvori er jeg
blevet overtruffet? Men når brudgommen forlader brudekammeret, da skal
de faste og bede. "

(105)Jesus.sagde: "Den, som kender Faderen og Moderen han vil blive
kaldt søn af en skøge." .

(106) Jesus sagde: "Når I gør de To til Een, skal I blive
menneskesønner, og når I siger: "Bjerg, flyt dig!" da skal det flytte
sig."

(107) Jesus sagde: "Riget ligner en fårehyrde, som havde hundrede får.
Et af dem, det største, for vild. Han forlod de nioghalvfems og søgte
dette ene, indtil han fandt det. Efter at have lidt så megen møje,
sagde han til fåret: "Jeg holder mere af dig end af de nioghalvfems.
""

(108) Jesus sagde: "Den, som drikker af min mund, skal blive, som jeg
er. Jeg vil selv være ham, og det skjulte skal blive åbenbaret for
ham."

(109) Jesus sagde: "Riget er som en mand, der havde en [skjult] skat i
sin mark uden at vide det. Og [da] han døde, efterlod han den til sin
søn. Sønnen vidste ikke noget (om skatten). Han arvede marken og
solgte [den]. Og den, som købte den, gik ud at pløje og fandt skatten.
Han begyndte at låne penge ud mod renter til hvem han ville."

(110) Jesus sagde: "Den, som har fundet verden og er blevet. rig, lad
ham forsage verden. "

(111) Jesus sagde: "Himlene og jorden skal rulles op i jeres
tilstedeværelse." Og den levende fra den Levende skal hverken se død
eller angst, for siger Jesus ikke: "Den, som finder sig selv, står
over verden"?

(112) Jesus sagde: "Ve over kødet, som er afhængigt af sjælen; ve over
sjælen, som er afhængigt af kødet. "

(113) Hans disciple sagde til ham: "Hvornår vil Riget komme?" [Jesus
sagde:] "Det vil ikke komme ved at vente på det. Det vil ikke være
sådan, at man kan sige: 'Her er det!' eller 'Der er det!' Men Riget er
spredt over jorden, og mennesker ser det ikke. "

(114) Simon Peter sagde til dem: "Lad Maria gå væk fra os, for kvinder
er ikke værdige til Livet." Jesus sagde: "Se, jeg skal lede hende, så
at jeg gør hende mandlig, for at hun også skal blive en levende ånd i
lighed med I mænd. For enhver kvinde, der gør sig selv mandlig, skal
gå ind i himlenes Rige. "

Andreas Falck

ulæst,
16. jan. 2011, 04.11.0516.01.2011
til
tkruse skrev i

[ ... ]

> Her starter Thomas:
>
> Dette er de skjulte ord, som den levende Jesus talte, og som Didymus
> Judas Thomas skrev ned.

Thomas er et pseudoskrift fra ca. �r 180-200 e.Kr. og er *IKKE* skrevet af
den Thomas der er omtalt i de kanoniske evangelier.

Endivdere er Thomas-"evangeliet" blev til i gnostiske kredse som jo
forkastede det meste af hvad kristendommen stod for. Og gnostikerne f�rte en
l�re der er helt klart i modstrid med de bibelske skrifter og den kristendom
som Jesus, hans disciple og de tidligste apostle stod for.

tkruse

ulæst,
16. jan. 2011, 08.03.0416.01.2011
til
On 16 Jan., 10:11, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.dk> wrote:
> [...]

> l re der er helt klart i modstrid med de bibelske skrifter og den kristendom
> som Jesus, hans disciple og de tidligste apostle stod for.

lige meget ,,,det er som en båndoptagelse af den sande Jesus,,,,og har
ikke noget med gnostiske kredse at gøre
det er renset fra den u-vidne præst og gnostikers mening

Andreas Falck

ulæst,
16. jan. 2011, 08.21.0116.01.2011
til
tkruse skrev i

> lige meget ,,,det er som en båndoptagelse af den sande Jesus,,,,og har

> ikke noget med gnostiske kredse at gøre
> det er renset fra den u-vidne præst og gnostikers mening

Thomas-"evangeliet" er blevet til i gnostiske kredse - uanset hvad du så
måtte sige.

Og som jeg skrev er den blevet til ca. 180 - 200 e.Kr. - altså mere end 150
år efter Jesu død.

Den er et pseudoskrift og indeholder spiritistisk inspireret gnostisisme;
det vi i dag kalder for newage, og har intet med kristendom at gøre.

--

Indlægget blev slettet

tkruse

ulæst,
16. jan. 2011, 09.42.0516.01.2011
til
On 16 Jan., 14:21, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.dk> wrote:
> [...]

> Den er et pseudoskrift og indeholder spiritistisk inspireret gnostisisme;
> det vi i dag kalder for newage, og har intet med kristendom at g re.

selvom det er bevaret i gnostiske kredse,,,så har de ikke pilled ved
ordet
en diamant er en diamant uanset hvor den befinder sig eller kommer fra
men det er Jesus ord og det kommer ikke fra gnostikers forståelse
og slet ikke fra din forståelse
men læs Jesus ord en gang til og kom til en støre og mere retfærdig
forståelse af vad Gud er
så du ikke er efter dem som siger dig sandheden

Andreas Falck

ulæst,
16. jan. 2011, 10.38.3516.01.2011
til
tkruse skrev i

[ ... ]

> selvom det er bevaret i gnostiske kredse,,,så har de ikke pilled ved
> ordet

Evangeliet *er* et gnostisk skrift, fyldt med gnosticisme og helt klart i
strid med Bibelen.

Den er *IKKE* skrevet af nogen der har haft adgang til selv at høre Jesus,
for da den blev skrevet havde Jesus været død i mindst 150 år.

--

tkruse

ulæst,
16. jan. 2011, 17.27.1216.01.2011
til
On 16 Jan., 16:38, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.dk> wrote:
> [...]

> Den er *IKKE* skrevet af nogen der har haft adgang til selv at høre Jesus,
> for da den blev skrevet havde Jesus været død i mindst 150 år.

Thomas skrev ned

[...]

dette kan du vel huske fra Biblen
Hr Falcke øje

tkruse

ulæst,
18. jan. 2011, 21.15.1818.01.2011
til
On 10 Jan., 21:19, Thomas Hejl Pilgaard <t.pilga...@adslhome.dk.dk>
wrote:

> Hvis et udsagn begynder med "Sandheden er nok at...", er det en
> grammatisk fejl at tage udsagnet seriøst.

var ingenting før noget
og noget bliver til ingenting igen
tiden har gjort ingenting til noget
og når noget bliver til ingenting igen